Niet erg vriendelijk om het bij voorbaat al als onzin te kwalificeren, maar inhoudelijk; de spellen met "custom soundtracks" (oude stijl) zijn zonder uitzondering kleine, via psn gepubliceerde producties. Het is niet lastig voor te stellen dat in dit soort spellen wel wat geheugen over is om een dergelijke API te gebruiken itt een spel dat elke kilobyte in het systeem hard nodig heeft.1shot1kill schreef op zondag 06 juli 2008 @ 05:36:
[...]
Alsof er voor de onzin die jij hebt zitten krabbelen wel bewijs is.
Verder, deze API bestaat al sinds SDK1.8 dat al bijna een jaar beschikbaar is voor developers. Ik zou verwachten als er werkelijk een nieuwe, efficientere API sinds FW2.40 beschikbaar is, dat ze als demonstratie dit in Super Stardust hadden kunnen implementeren aangezien dit spel toch gepatched werd voor trophies en al "custom soundtracks" oude stijl had.
Ik had moeite je standpunt te begrijpen tijdens het lezen van de eerste alinea, maar je vergelijking met windows maakt veel duidelijk over je manier van redeneren. Als je werkelijk denkt dat het behouden van downward compatibiliteit gelijk staat aan het niet meer kunnen implementeren van nieuwe functies, heb je in mijn ogen maar weinig voorstelling van wat er softwarematig mogelijk is.[...]
Nee, ik vind niet dat firmware compatible hoeft te zijn met oude themes, aangezien je dan gewoon nooit nieuwe functies kan toevoegen. Gewoon veranderingen blijven maken en de mensen die de themes maken zelf met hun updates laten komen. Als bij jou de batterij indicator niet zichtbaar is door de klok moet je gewoon wachten tot er een nieuwe versie van je theme komt en niet gaan zeiken op de firmware, want standaard werkt het prima en is er over nagedacht.
Microsoft gaat toch ook geen functies meer toevoegen aan Windows omdat dan misschien het 1 of andere programma van een andere developer niet meer werkt? Dan moeten die maar een update uitbrengen.
Als de firmware bijvoorbeeld savesgames onbruikbaar zou maken dan was het wat anders.
Overigens zie ik het leveren van kritiek niet als zeiken, maar als ventileren van een mening. Je kan kiezen hier inhoudelijk op in te gaan, of niet.
Een spel hoeft helemaal niet iets te weten of te doen, het is het OS dat op de hoogste prioriteit onder de hypervisor draait en vanuit die positie alle activiteiten stil kan leggen. Er is dus geen sprake van een softwarematig pause signaaltje, dat via de reguliere gebruikersinterface van het spel verwerkt moet worden. Ik zie maar 2 voorwaarden waaraan voldaan dient te worden:[...]
Hoe moet een spel dat lang voor deze update is uitgekomen nou weten wat het moet doen als jij ingame the XMB openend? Je kunt dan wel zeggen ja dan moet hoe maar het signaal van de start knop afgeven maar dat werkt niet als het spel al op pauze staat of in het hoofdmenu is en dan misschien iets selecteerd wat je niet wilt, er zal bij sommige spellen wat aangepast moeten worden op de situatie waarin het spel zich op dat moment bevind om het goed te laten werken.
En ik verwacht ook niet zoveel patches, verschillende developers hebben al aangegeven geen trophies in hun al uitgebrachte spellen toe te voegen, dus dan hoef je hier ook geen patch voor te verwachten. Maar dat is geen probleem, gewoon zelf eerst je spel op pauze zetten, moet je zomaar 1 knopje meer indrukken.
- Voor het stil zetten van het spel moet alle harddisk activiteit beeindigd zijn.
- Gebruiker moet kunnen instellen of online/netwerk spellen ook zo 'hard' onderbroken mogen worden, indien niet, kan de huidige manier toegepast worden.
Het voordeel van zo'n harde onderbreking is dat middels een swapfile meerdere megabytes aan geheugen vrij gemaakt kunnen worden (gezien de transferrate van de hdd secondenwerk) en daadwerkelijk alle functies van de XMB beschikbaar kunnen komen.
Het echte praktische nut is, dat ik zelf kan bepalen welke informatie naar anderen verzonden en inzichtelijk gemaakt wordt. Dat ene bitje dat er voor nodig is om te bepalen of iemand wel of niet die informatie wil delen lijkt mij het probleem niet, netzoals extra opties in de XMB. De XMB is een flexibele GUI die niet snel onoverzichtelijk wordt met een paar opties meer of minder.[...]
Maar wat is echt het nut ervan? Sony kan je overal opties voor gaan geven, maar de optie menu's staan nu al vol genoeg, en aangezien trophies aan je account gebonden zijn zal in dit geval Sony het zelf moeten gaan opslaan of jij je trophies wilt laten zien of niet, wat dus aan hun kant weer meer moeite gaat kosten als ze dat van al die miljoenen naast de trophies ook nog eens moeten gaan bijhouden van wie er wel en niet dingen wil laten zien.
Het is misschien raar, maar ik verwacht dat als ik in een menu kan komen dat ik ook de opties in dat menu kan gebruiken. Leuk dat het spel op de achtergrond door blijft draaien, maar de beperkingen die dat oplevert maakt "ingame XMB" bijna waardeloos is mijn ogen.[...]
Er zijn duidelijk nog een handje vol meer mensen zoals jij die verwachten dat ze hun hele foto verzameling kunnen bekijken, een hd video kunnen draaien terwijl het spel draait, Sony probeerde daarmee gewoon aan te geven dat je wel kan zien wat er op staan maar om het hele bestand volledig te bekijken moet je gewoon uit het spel, zo gek is dat niet.
Ik zie wel dat het een eerste stap is, echter deze eerste stap is in mijn ogen in de verkeerde richting.Jij ziet nog steeds niet dat dit een eerste stap is richting deze functionaliteit, je kunt nu chatten met je vrienden, problemen met randapparatuur oplossen/ sommige settings veranderen, je downloads checken, trophies bekijken, je netwerk account in of uitloggen allemaal zonder uit je spel te gaan, bovendien kun je via het menu sneller uit je spel komen aangezien je met 1 snelle druk op de Ps knop meteen het quit game voor je neus krijgt in plaats van het wat langer in te drukken. Dat is een behoorlijke lijst.
Wat je niet kunt: internetten, de PS store in, videos bekijken, foto's bekijken, wat allemaal niet zo gek is aangezien dat te veel geheugen gaat kosten terwijl je spel ook nog draait. Je kunt ook het merendeel van de settings niet veranderen maar dat is logisch want dat heeft invloed op je spel.
Zolang het spel in de achtergrond blijft draaien zijn er nooit voldoende resources om de XMB volwaardig te maken en blijft ook de door jou gewenste browser functie onbereikbaar. Als er nu al onvoldoende resources zijn om een foto te bekijken, hoe wil je dan ooit iets uitgebreider dan dat verwachten?
Als eerste stapje had ik iig verwacht alle opties in het settings menu te kunnen gebruiken, zelfs als het spel in de achtergrond draait. Ten tweede had ik "echte" custom soundtracks verwacht, dus ongeacht of een spel hiervoor is aangepast zoals met de oude API. En waarom zou dat niet realistisch zijn? Men maakt het wel mogelijk de stemvervormer instellingen te wijzigen, maar je netwerk/geluid/beeld instellingen weer niet. Ik vind dit een vreemde manier van prioriteiten stellen.Dus je kunt wel zeggen dat je er meer van had verwacht maar wat dan precies? Want de dingen die je nu niet kunt zijn gewoon niet realistisch of zullen heel misschien nog komen indien mogelijk. (en dan heb ik het eigenlijk alleen over de internet browser)
Klopt, maar het is wel een totaal plaatje wat je hier ziet. Het releasen van een firmware met een bug dat kan leiden tot een gebrickte ps3 (ik geloof niet in het overbelaste netwerk verhaal) getuigt van een slordigheid die ik ook terugzie in bijvoorbeeld het klok verhaal en de BT problemen en de nieuwe problemen die mensen hebben met streamen sinds FW2.40.En dat de firmware er weer af is gehaald is minder ja, maar dat heeft niets te maken met dat het een teleurstelling is kwa functies, waar jij het nu wel steeds over hebt. Die firmware werkt prima, zolang je de hele update file binnenkreeg, wat dus een netwerk probleem is en niet een firmware probleem.
Vergeet niet dat ondanks het feit dat 2.40 correct geinstalleerd is bij jou, je een bovengemiddeld risico hebt gelopen op het moeten formatteren van je hdd. Je kan dit downplayen als je wilt, maar sony gaat deze firmware echt niet offline halen als er maar een paar duizend problemen zijn wereldwijd.