Hoi mensen, zeer informatief topic dit!
Echt een zeer duidelijke uitleg op het gebied van voedingen.
Maar nu zit ik met een probleempje.
Allereerst mijn systeem:
Case: Antec Sonata Life Style
PSU: Antec Truepower 380 SP
CPU: AMD Athlon 64 socket 939 3500+ 2200 Mhz box
Mobo: MSI K8N NEO2 Platinum S939
VGA: Sapphire Radeon X800Pro 256 VIVO
RAM: 2x 512 MB Corsair DDR 400 Value Select Dual Channel Kit
HDD: 2x Hitachi Deskstar 160 GB model HDS722516VLSA80
DVD brander: NEC ND-3500 Dual Layer
DVD speler: MSI 16x48x DVD Retail D16
Diskdrive: 1x Samsung 1.44 Mb
1x Antec Case Fan 120 mm
1x Papst Case Fan 120 mm 4Pin 4412FGL
Besturingssysteem: Windows XP 32 bit
Ja, ik weet het, het is inmiddels een oud beestje
Maar nu mijn probleem.
Gisteren schrok ik mij te pletter omdat mijn voeding met een ongelooflijk harde knal ontplofte, alsof
er een rotje naast me afging
Ik zie dat er een stuk plastic in de voeding gesmolten is, op een aluminium passief koelelement net achter de fan. Als ik het goed heb is dat een condensator die gesmolten is.
Ik probeer er nu achter te komen welke voeding ik moet gaan kopen ter vervanging.
Als ik het goed begrepen heb, heb ik dus een ATX1.3 voeding omdat er bij mij een 4pins 12V power connector aan zit.
Nu kwam ik op de volgende website terecht:
http://www.pjrc.com/about/rambling/antec.html
Hier staat te lezen dat er veel mensen problemen hebben ondervonden met voedingen van Antec.
Ik weet echter niet of ik in mijn geval mag klagen, want ik heb mijn systeem in oktober 2004 gekocht.
Maar ik las ook dat de Antec voedingen hier gewoon tussen de A-merken gerangschikt staan
Ik zoek nu een niet al te dure, maar toch goede vervanger met de juiste aansluitingen...hebben jullie suggesties?
En een beetje offtopic: kan het zijn dat mijn andere hardware ook beschadigd is geraakt door dit voorval?
En helemaal offtopic: ik heb eigenlijk wel weer zin om eens wat nieuws te gaan kopen. Het high-end gamesysteem uit de Best-Buy guide van september 2008 ziet er indrukwekkend uit! Maar het is wel een sloot geld wat je daarvoor moet neertellen. Ik zou dus eigenlijk mijn huidige systeem wat op willen boosten. Hebben jullie hier misschien suggesties voor? Heeft het wat jullie betreft nog wel zin om dit te doen met dit 4 jaar oude systeem, of kan ik beter een heel nieuw systeem kopen?
Alvast reuze bedankt!