PC valt zonder reden uit (power off), MB=Asus A8N-VM CSM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd erg veel last van uitval met m'n systeem. Het gelijke probleem heb ik in het verleden wel eens gehad maar wordt de laatste tijd erger.
Op onverwachte (en misschien eigenlijk ook wel verwachte) momenten gaat het hele systeem in eens uit. Het komt letterlijk in de power off state te staan. Powerknop keer indrukken en het start weer zonder problemen op. Maar zelfs puur in de BIOS mode wil het nog wel eens voor komen dat het systeem spontaan uitschakeld.

Samenstelling:
- Asus A8N-VM CSM
- Athlon (en zo uit m'n hoofd een X2 2500)
- 2 plakjes van 1 Gb, als dual channel ingeprikt
- 2 DVD drives (een RW)
- 3 SATA schijven.
- 1 IDE schijf.
- Voeding 350 W. (20 pins aansluiting, mb heeft 24 pins)
- USB hub in een PCI-slot.
(geen aparte videokaart)

Momenten waarop het fout gaat (reproduceerbaar). Soms de meest simpele programmatjes. b.v. een lego racers 2. De hele dag muziek draaien zonder problemen, maar CD naar mp3 formaat rippen gaat heel af en toe zonder problemen, maar vaker niet dan wel. (Exact Audio Copy gaat eigenlijk altijd goed, WMP gaat eigenlijk altijd fout).
Het afspelen van HD kwaliteit vids voert meestal na een minuut of 2 tot de blackout. Zet een avondje de cam aan en hij valt om het half uur of zo uit, soms met nog minder tussen tijd.
Maar het vreemde is wel dat ik ook een hele avond kan werken zonder dat het fout gaat. Zelfs fotobewerkingen die toch best veel rekenkracht vergen mi., gaat zonder vreemde uitval.

En het maakt niet uit hoeveel applicaties ik draai. Soms alleen MSN open en dan is het na 15 minuten al gedaan.

Ik heb al een heleboel bedacht. Van overheaten van het MB (of de GeForce in dit geval) tot het niet trekken van de voeding (te weinig power). Om nu gelijk MB en voeding te vervangen vind ik wat rigoureus.
Heeft iemand suggesties?

p.s. Ik heb een tijdje een derde plankje 1 Gb erbijin gehad maar dat geheugen was niet echt stabiel naar mijn gevoel. Het zorgde op een ander bordje voor hangups. En had af en toe het zelfde effect op dit bord. Windows bevroor gewoon op die momenten. Dus die is er inmiddels uit en wss intussen wel in een of andere shredder beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

En nu wil je een reden waarom je pc zonder reden uitvalt? :+

anyhoe
Je hebt dus je voeding al verdacht, maar ook al gecontroleerd (waardes uitlezen) en eventueel gelogd tijdens gebruik (moet vast ergens mee kunnen)?
Zie ook dat je een 350 watt voeding (merk? output?) zegt te hebben, maar daar best wat op hebt hangen en dat je 4 pins (extra CPU-power connector?) niet hebt aangesloten... Die pins zitten niet voor de sier op je MB hoor 8)7
Zoek voor de grap eens uit hoeveel watt en welke standaard je zou moeten hebben voor dit systeem: Welke voeding heb ik nodig deel 20

/edit
even samenvattend:
Je voeding heeft een (te) oude ATX standaard (1.x) terwijl je MB blijkbaar 1.3 of hoger is (20+4 mb connector).
Verder is het vermogen van deze voeding wellicht niet toereikend voor een stabiele werking van je systeem.

[ Voor 21% gewijzigd door J2pc op 22-10-2008 13:38 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een 1.3 voeding. de 4polige extra connector zit wel aan de voeding en is dus ook wel aangesloten op m'n MB. Het is alleen een 20 ipv een 24 pins aansluiting van de ATX 2.* voeding die dus ontbreekt.

Ik zal van't weekend eens (opnieuw) een meting doen. Ik had in het verleden al een keer een temp meting gedaan maar kon geen goed tool vinden om dat te doen. Met je linkje heb ik iig weer een paar progjes om het te proberen. (destijds wel gezien dat de temperatuur opliep bij zwaardere belasting maar niets zorgwekkends naar mijn gevoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 15:57:
Het is een 1.3 voeding. de 4polige extra connector zit wel aan de voeding en is dus ook wel aangesloten op m'n MB. Het is alleen een 20 ipv een 24 pins aansluiting van de ATX 2.* voeding die dus ontbreekt.

Ik zal van't weekend eens (opnieuw) een meting doen. Ik had in het verleden al een keer een temp meting gedaan maar kon geen goed tool vinden om dat te doen. Met je linkje heb ik iig weer een paar progjes om het te proberen. (destijds wel gezien dat de temperatuur opliep bij zwaardere belasting maar niets zorgwekkends naar mijn gevoel).
Ok, je TS deed vermoeden dat de 4 pins niet aangesloten waren.

Ik bedoelde meer de voltages van je voeding meten, i.p.v. de temperaturen.
Wel kan het denk ik zo zijn dat je voeding (te) heet wordt omdat er meer vermogen wordt gevraagd dan je voeding kan leveren, en dat daardoor een fail-safe in je voeding getriggerd wordt (stroom eraf).

Dat uitschakelen in de bios, doet hij dat ook na een koude start (als je voeding af heeft kunnen koelen), of alleen direct na een power-down (als je voeding misschien nog heet is)?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde ook een voedingsmeting. In het gelinkte topic staan een aantal monitor tooltjes en zo kan ik m'n multimeter ook nog eens een keer gebruiken ;-)

Voor wat betreft het te leveren wattage. Ik heb meteen maar ff de specs erbij gepakt. hij moet minimaal 15 Amp kunnen leveren op de 12 V leiding. Dus dat ga ik vanavond ff checken.
Het aansluiten van een 20-pins 1.3 voeding moet ansich geen probleem zijn. Ik heb wel begrepen dat daardoor het MB wss op een paar componenten meer belast gaat worden.
Manual van het MB zegt dat er minimaal een 300 W voeding gewenst is. Dus mijn (wss niet A-Merk voeding) kan heel goed de boosdoener zijn. met een grove 60 Watt voor de HD's en Drives zit ik dan dus echt aan de tax, of liever er overheen.

De periode voor dat hij in BIOS mode uitschakelt hangt af van de tijdsduur idd. Dus bij koude start duurt dat langer dan bij een warme doorstart. Maar dat zal ik vanavond ook nog eens proberen. Heb recentelijk de airflow in de kast verbetert en dacht dat daarmee het probleem verholpen was, maar helaas. Het lijkt wel iets verbetert te zijn. De kans is groot dat door de verbeterde flow de voeding iets minder warmte uit de kast krijgt te verduren en het daarom langer uithoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BIOS shutdown is vanavond niet opgetreden. Zelfs niet met een half uur aan (probleem in verleden wijt ik aan het mem plankje dat er nu niet meer in zit). Keep you posted...

Een erg verhelderende Calculator voor Wattage is hier te vinden.

Als ik die loslaat op m'n configuratie en beetje rekening hou met de toekomst kom ik uit op een wattage van boven de 600 Watt. pffff.

<edit>
Goed het kan dus niet aan de voeding liggen. Heb er vanavond een 700 W coolermaster in gezet en bij een grafisch wat zwaarder spel klapt hij er nog steeds uit... ben bang dat het toch het mb etc wordt dat ik moet vervangen... Daarvoor sparen we nog maar ff door.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2008 23:18 . Reden: update na voeding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ter update:
Systeem is nog steeds niet stabiel. Een Coolermaster 700W heeft geen uitkomst gebracht.
Vanavond systeem uitval gehad en gelijk daarna in de bios gekeken naar de temps. Geen uitzonderlijke waardes. CPU op 38 graden en MB op 34.

Andere opties????
------------------------------------ >>>>> added
Maar eens een probe tool geïnstalleerd van ASUS zelf. Tijdens het draaien kwam de vcore erg laag uit. Gekeken in de bios en de AMD Cool&Quite maar eens uit gezet. Toen was dat probleem dus ook voorbij.
Maar nog steeds spontaan uit floepen van het systeem (hij draait nu wel langer dan voorheen, maar nog steeds niet oneindig).

HELP!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snotter, snif. Daar waar ik al bang voor was is me dus afgelopen weekend gebeurd. Mijn bordje is overleden. In eens scrambled video en daarna niets meer. Bij het starten houdt de zooi er gewoon mee op.

Geheugen over geplugged naar een andere pc die wel wat extra RAM kon gebruiken en die draait nog als een zonnetje. En Harde Schijven ook omgezet naar systeem dat maar even zonder z'n oorspronkelijke schijfje moet for the time being. En de zooi draait ook daar zonder probs.

Dus het is echt MB of Proc die op is. Ik vermoed MB.

Voor de liefhebber is er dus nog een board met CPU waar je moet kijken wat je er mee kunt.... Ga er niet van uit dat beide kaduk zijn.
Pagina: 1