Dr. Strangelove schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 09:30:
Ik heb in mijn nieuwe PC (zie sig) een oude voeding geplaats, een OCZ Modstream 520W. Bij het inschakelen hoorde ik een knal uit de voeding en rook ik een vieze lucht

Vreemd genoeg draaide het systeem wel, en het is ook blijven draaien. De voeding vertrouw ik echter niet meer natuurlijk. Daarnaast heeft hij als nadeel dat hij slechts één 4-pin P4 connector heeft, en mijn mobo vraagt om een 8-pins P4/CPU connector. Ik hoor tegenstrijdige berichten over de noodzaak hiervan.
4 pins is al genoeg 8 pins zou voor meer stabiliteit moeten zorgen bij hoge load, maar is opzich niet nodig.

Ook wil ik SLI gaan doen met een tweede 4870, wat betekent dat ik totaal 4 stuks PCI-E 6x aansluitingen nodig heb (of verloopstukjes moet gebruiken). Welke voeding kan men mij aanraden?
Een A-merk voeding van 550/600 Watt zou meer dan genoeg moeten zijn voor jouw PC, alleen hebben deze eigenlijk nooit 4 PCI-e connectors. Dus of je neemt een voeding van zo'n 600 Watt met 2 PCI-e connectors en gebruikt verloop stukjes of je neemt een voeding van 800 Watt dezen hebben meestal wel 4 PCI-e connectors.
sl1200 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 10:33:
Ik ben van plan om mijn oude download_bak te vervangen voor een nieuwe. En omdat het een stil en zuinig systeem moet blijven, vroeg ik me af of vooral dat laatste aspect van stroomverbruik niet erg veel gaat verschillen tussen:
-
mijn oude systeem
-
mijn nieuwe systeem
Dit, met name omdat het oude systeem inmiddels een jaar of 8 oud is en er destijds nou eenmaal veel minder energievretende componenten werden gerbuikt.
Let maar verder even niet op de randapparatuur die in die 2 lijstjes voorkomt; daar draait het natuurlijk niet om.
Oh ja, die Antec Lifestyle Sonata III kast is uitgerust met een Antec 500W Earthwatts voeding die 80% efficiency zou moeten halen

Weet niet of de Antec met zo weinig belasting wel een rendement gaat halen van 80+.
Als je een voeding zoekt met een hoog rendement moet je kijken naar een PicoPSU. Rendement van meer dan 90%. Een PicoPSU van 120 Watt is al meer dan genoeg overigens.
YOGI schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 10:50:
Een vriend van mij is voor een nieuwe pc bezig en hij heeft de
best buy van september als voorbeeld gebruikt. Hierin wordt de Club3D HD4870 X2 in combinatie met Antec TruePower Quattro 8 gebruikt. Nu werd verteld door een hardwareleverancier dat dit geen goede keuze was, omdat deze niet zo goed bij elkaar passen

. Persoonlijk denk ik dat hij een andere voeding wilt verkopen, maar is er iemand die ervaring heeft met deze combinatie??
YOGI
Er zijn gevallen bekend dat een moederbord niet goed wil werken met een moederbord, dit komt omdat er niet op het juiste moment een power good signaal wordt af gegeven.
Maar een videokaart die problemen heeft met een voeding lijkt me vreemd aangezien een videokaart alleen maar stroom nodig heeft op de juiste spanning.
Maar als er maar 1 4870X2 in de PC komt is een A-merk voeding van 550 Watt meestal meer dan genoeg, ligt ook wat aan de rest van de PC. De Antec van 850 Watt is zwaar overdreven iig deze zou zelf een tweede HD4870X2 aan moeten kunnen.
Johny Cash schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 15:06:
Intel Q6600 GO
XFX 680i LT SLI Moederbord
2 Gig OCZ Reaper geheugen 800Mhz 4-4-4-12
500Gb sata/300 Harde schijf - Samsung spinpoint
Nvidia Asus 9800GT 512Mb Hybridpower,
DVD-rom
DVD- Rewriter 20x
7.1 surround Creative Sound Blaster Audigy SE 24bit
TV kaart Hauppauge WinTV-HVR-1110
Er zit nu een CRS 400w max voeding in mijn systeem, is dit genoeg of moet ik naar versterking gaan zoeken?
De Intel Core 2 Quad Q6600 heeft een TDP van 95 Watt.
2 HD's en 2 DVD's nemen zo'n 40 Watt samen.
Een nVidia GeForce 9800GT (is gewoon een 8800GT overigens met enkele aanpassingen voor sommige modellen

) neemt max zo'n 95 Watt.
Plus nog eens 45 Watt reserve en voor andere onderdelen.
Is samen 275 Watt of 23 ampère dit moet worden geleverd door de 12 voltlijnen.
Een A-merk voeding van 400 Watt kan dit al leveren.
Over jouw voeding kan ik geen info vinden, maar een A-merk voeding lijkt het me niet.
[
Voor 12% gewijzigd door
-The_Mask- op 09-09-2008 17:32
]