Toon posts:

Nordschleife openbaar?

Pagina: 1 ... 7 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 15:18
Als de Project Gotham Racing versie lijkt op die in het echt, dan ken ik m toch wel uit mn kop.... die heb ik al zo vaak gereden. Maar goed geen idee in hoeverre die werkelijk is.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 13:05:
[...]
Je weet dan toch hoe het parcours er uit ziet, inclusief relief, is veel beter dan gewoon een kaartje.
Als jij dat denkt, dan wil ik wel eens zien wat er gebeurd als je na 50 rondjes op de PC je auto op het randje de ring over jaagt :) Maar goed, ga er zelf maar eens rijden, ervaar je het snel genoeg. 1 rondje ring leer je meer dan 50 rondjes op de pc.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 13:05:
[...]
Je weet dan toch hoe het parcours er uit ziet, inclusief relief, is veel beter dan gewoon een kaartje.
Heb je ook G-krachten die je voelt? Of verkeer om je heen? Of de angst je auto af te schrijven?

Verwijderd

Jullie snappen mijn punt niet. Ik heb het enkel over de vorm van het parcours, eerder las ik dat sommigen in een blinde bocht bvb. naar rechts gaan ipv naar links, als je elke bocht perfect kent zal dit niet gebeuren. Of om iemand te quoten die er wél ervaring mee heeft, zie laatste paragraaf:
MadMan schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 14:58:
Gezien het niveau van kennis over de nordschleife dat je laat zien, is het misschien verstandig om even een paar sites met ervaringen en uitleg door te lezen. De meeste first-timers die zich niet goed hebben voorbereid betalen namelijk meestal behalve hun eerste rondje ook meteen een stuk vangrail en een nieuwe auto :P

Er zijn nogal veel blinde bochten en het circuit is dik 20km lang. Je banden en remmen moeten goed zijn wil je een rondje hard rijden zonder halverwege ineens fading of smerende banden te krijgen.
Ik heb er zelf nu zo'n 12.250km gereden, dat zijn ongeveer 600 ronden. Je begint de baan pas een beetje te kennen als je er een rondje of 50 hebt gereden. De meeste mensen verkijken zich daar op en denken dat ze wel wat harder kunnen, tot ze bij die ene blinde bocht komen waarvan ze dachten dat hij naar rechts ging....

Doe jezelf een groot plezier en lees op zijn minst de volgende sites eens door:
http://www.touristenfahrer.de/
http://www.jwhubbers.nl/index.php
http://ring-world.nl/
http://www.nurburgring.org.uk/
http://www.nurburgring.nl/

Tot slot is het wel handig om een sim te spelen met een realistische versie van de nordschleife, zoals rFactor met de nordschleife 2007 mod. Die van rfactor is in elk geval qua loop van de baan en hoogteverschillen precies hetzelfde als de echte. Het heeft mij in elk geval goed geholpen met het leren welke bocht waar zit en wat erna komt. Ik heb zelf een ronde of 10 gereden voor ik met rfactor "trainde" en toen ik daarna weer op de ring kwam merkte ik echt dat ik stukken gewoon kon omdat ik er in het spel al tig keer doorheen was geweest.
Of enkele andere voorbeelden:
http://www.stripes.com/ar...section=104&article=59009
http://www.gamingangels.c.../article.php?storyid=2285

Hierbij gaat het niet zozeer om het gevoel, maar over kennis en technieken.

Dan hebben we het nog niet over flight-simulators voor piloten, wordt dagdagelijks gebruikt. Het is natuurlijk wel zo dat niets aan de echte ervaring kan tippen, maar het is allemaal beter dan niets.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2009 13:58 ]

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Beetje baan kennis opdoen via PC is in mijn ogen prima. Beetje het idee hoe de bochten lopen.

Maar in real life zul je evengoed verbaasd staan over :

- hard rijdende auto's die je inhalen
- G krachten
- hard rijdende motors die je inhalen
- hoogte verschillen
- G krachten
- breedte van de baan
- de algehele indruk van de baan en de ervaring (HUGE!)
- G krachten

Hard rijden op de ring de eerste 50 ronden is in mijn ogen not done. Misschien zelfs wel de eerste 100.

Relax, Enjoy, leef langer en zonder hoge kosten, en neem niemand anders mee in je ellende.

[ Voor 3% gewijzigd door Capo op 26-02-2009 15:04 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 14:54

4x2

lộn xộn quá

Vergeet alles wat je in een sim geleerd hebt tot je op de baan zelf bent geweest, zorg dat je dr dan 10-15 ronden gereden hebt en ga daarna weer met je sim spelen.
En doe de keer daarna niet alsof je een HJ stuck/Sabine bent (naar gelang je geslacht of persoonlijke 'voorkeur'), maar gewoon jan janssen uit lutjebroek ;)

leeg

Verwijderd

Oh, dan heeft Madman het ook bij het verkeerde eind:
MadMan schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 14:58:
...

Ik heb er zelf nu zo'n 12.250km gereden, dat zijn ongeveer 600 ronden.

...

Tot slot is het wel handig om een sim te spelen met een realistische versie van de nordschleife, zoals rFactor met de nordschleife 2007 mod. Die van rfactor is in elk geval qua loop van de baan en hoogteverschillen precies hetzelfde als de echte. Het heeft mij in elk geval goed geholpen met het leren welke bocht waar zit en wat erna komt. Ik heb zelf een ronde of 10 gereden voor ik met rfactor "trainde" en toen ik daarna weer op de ring kwam merkte ik echt dat ik stukken gewoon kon omdat ik er in het spel al tig keer doorheen was geweest.
Dat is toch exact wat ik beweerde: Handig om de loop van de baan te leren kennen.

Dat je achter je PC geen G-forces hebt ed. was ik me reeds van bewust...

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:44

Sick Nick

Drop the top!

De loop van de baan is leuk om te weten maar je weet in het begin niet hoe hard je eigen auto doorh die bocht kan, de aanrempunten weet je niet (zo'n WTCC auto in een sim remt natuurlijk een stuk harder dan je eigen auto), instuurpunten zou je eventueel nog wel een beetje kunnen oefenen maar die zijn ook niet echt heilig in een spelletje.

Als je er voor de eerste keer gaat rijden doe dan aub een beetje rustig(voor de rest van de rijders die er die dag zijn, een baansluiting zit niemand op te wachten ;) ) en probeer niet aan te haken bij andere auto's maar rij gewoon je eigen tempo. Dan langzamerhand de snelheid wat opvoeren en kijken of je remmen het wel goed blijven doen. Maar vooral plezier hebben, ook op lagere snelheid is het gewoon erg leuk om te rijden op de ring!

• JaWSnl
  • Laatst online: 13-06 15:18
Misschien dat je inderdaad beter GEEN spelletjes ervan gedaan kan hebben, want dan heb je misschien inderdaad teveel het idee "ik ken het wel". Als je geen spelletjes hebt gedaan ben je wss sowiezo voorzichtiger.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

• Capo
  • Niet online
Sick Nick schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 17:01:
De loop van de baan is leuk om te weten maar je weet in het begin niet hoe hard je eigen auto doorh die bocht kan, de aanrempunten weet je niet (zo'n WTCC auto in een sim remt natuurlijk een stuk harder dan je eigen auto), instuurpunten zou je eventueel nog wel een beetje kunnen oefenen maar die zijn ook niet echt heilig in een spelletje.
Instuur punten kun je je de eerste rondes echt niet op concentreren , vond ik op de motor dan ;)

Beetje race lijnen ging wel maar je was meer bezig om ruimte te maken voor de snellere. Het kan onwijs druk zijn en dan is het lastig om je eerste ronde te doen.

Ga eerst met iemand mee rijden die op z'n gemak rijd. Beetje indruk op doen. Rij dan es zelf met diegene langs je, etc. etc.

Mensen waarschuwen niet voor niks.

Het doden tal is niet zo "laag" omdat het ongevaarlijk is, maar het is laag omdat als de helikopter 1 meter boven nordschleiffe zit dat het dan niet in de "Statistieken" word meegenomen. De polizei weet wel beter, en veel ring rijders ook.

Afgelopen jaar nog 4u zitten "wachten", motorrijder was ook zijn arm kwijt aan een hek en zijn leven tig meters verder. RIP

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:34
Motorrijders moeten ook wegblijven van de ring. Ten eerste veel te levensgevaarlijk voor motoren daar. Ten tweede een doorn in het oog van alle auto's die daar rijden.

Het is dat ze zoveel verdienen aan motorrijders, maar ze kunnen die echt het beste verbieden. Scheelt gelijk minstens 70% aan ongevallen en doden.
Sick Nick schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 17:01:
Maar vooral plezier hebben, ook op lagere snelheid is het gewoon erg leuk om te rijden op de ring!
Hier ben ik het absoluut helemaal mee eens _O_
JaWSnl schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 17:10:
Misschien dat je inderdaad beter GEEN spelletjes ervan gedaan kan hebben, want dan heb je misschien inderdaad teveel het idee "ik ken het wel". Als je geen spelletjes hebt gedaan ben je wss sowiezo voorzichtiger.
Ik weet niet, het heeft echt z'n voor- en nadelen. Je moet vooral jezelf goed kennen, je auto kennen, en dan is het alleen nog een kwestie van jezelf rustig kunnen houden, jezelf daar ook bewust van zijn! en dan langzaam de Ring ook beginnen te leren kennen.

Ik ben er wel heilig van overtuigd dat een game met een goeie realistische Nordschleife track hier best aan mee kan dragen. Maar nogmaals, je moet niet naast je schoenen gaan lopen als je daadwerkelijk met je auto de Ring op gaat! Zoiets heet zelfbeheersing, jezelf durven en kunnen dwingen om ECHT rustig aan te doen...

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 27-02-2009 17:55 ]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Jammer dat het touristenfahrten zijn waar je ook als motorrijder gewoon op mag he, meneertje oogklep....

en ik ga nu ook geen discussie aan verder, ik zou tenslotte allang dood moeten zijn en ben een doorn in je oog

leeg

• Capo
  • Niet online
Ze moeten die gare oude vectra's en dergelijke met allerlei olie en koelvloeistof lekken niet toelaten zodat de motor rijders niet onderuit gaan over de olie van andere.

Of eigenlijk moet iedereen die langer als 9 minten rijd niet meer toegelaten worden zodat het pas echt veilig word voor de snellere.

Wat je geeft krijg je terug, wat meer ruimdenkend zou niet slecht zijn Knightwolf.

Men zou wat meer ruimte voor elkaar moeten laten en zich aan de regels moeten houden, dan zou het een stuk beter gaan. Inhalen waar het kan, elkaar niet de tyfus laten schrikken, inhalen zoals het mag, etc. etc.

En al die oude schroot met allerlei lekkage's ervan moeten laten, geen busjes, geen oude prul met roestgaten en slechte motoren/remmen etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Capo op 26-02-2009 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Capo schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 21:38:
Ze moeten die gare oude vectra's en dergelijke met allerlei olie en koelvloeistof lekken niet toelaten zodat de motor rijders niet onderuit gaan over de olie van andere.
:')
Mijn auto lekt geen druppel olie of koelwater, weet niet waar je die nonsense vandaan haalt?
Je kan weer lekker overdrijven zeg!

Wat je geeft krijg je terug, wat meer ruimdenkend zou niet slecht zijn Knightwolf.
Oogkleppen heb je zelf. Je kan zeuren wat je wil, maar het is gewoon een keihard feit dat het daar gewoonweg te gevaarlijk is voor motoren. En dat heeft echt niet zozeer met olie/koelwatervlekken op het asfalt te maken. En dat weet je dondersgoed.

Verreweg de meeste denken dat ze alles zijn, dat ze de king of the Ring zijn, zeer hoge zelfinschatting, enz, Maar ze vliegen uiteindelijk met bosjes van de baan. En omdat je op de motor totaal onbeschermd bent (ook met professioneel motorpak ben je nog steeds onbeschermd) en als je crashed is de kans dat je met de ambu afgevoerd mag worden wegoonweg erg groot. In de auto is die kans gewoon aanzienlijk kleiner omdat je in een auto simpelweg beschermd bent en dus veel veiliger zit.

Ik gok dat 70-80% van de ongevallen motoren zijn, en dat nog eens minstens de helft daarvan met de ambu afgevoerd moeten worden. Dat is wat ik iig zelf gezien heb alle keren dat ik @ Ring geweest ben. Het is leuk en aardig dat het "openbare weg is waar ook motoren mogen komen", maar dat neemt nie weg dat het voor die motorrijders gewoon gevaarlijk is.

Mij hoef je verder niet uit te leggen wat de regels zijn van wanneer wel en niet inhalen, elkaar de ruimte gunnen, enz... Ik hou me daar aan en ben daar zeker sociaal in. Maar dan nog vind ik het kl*te rijden met al die motoren op de baan.

Ja, er rijden ook aardig wat auto's rond met gastjes die zichzelf heel wat vinden en behoorlijke zelfoverschatting hebben, maar toch komen die minder snel op een takelwagen terecht dan motoren.

Edit:
Heb ff een oud Ringfilmpje teruggezocht. Dit was tijdens m'n 9e of 10e lap, in 2005.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Tel8mcZjZrQ]
Hier ff een stukje uitgeknipt waar je 2 leipe motorrijders ziet. De eerste haalt rechts in net voor ik de bocht wil 'afsnijden' aan de rechter kant (racelijn volgen). De tweede haalt me daarop wel links in maar kwam in m'n spiegeltje zo rakelings naar me toe datie me zowat de berm in drukte :(

Motoren zijn leuke dingen, maar motorrijders die zich niet kunnen beheersen (minstens de helft, waaronder deze 2) horen ze niet op de Ring thuis.

[ Voor 85% gewijzigd door Knightwolf op 27-02-2009 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 09:18:
We hebben expres NIET in een bocht geverfd, maar op een rechtstuk waar je op geen enkele manier eraf kunt vliegen.
Op een recht stuk kan je er ook af vliegen.
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 18:50:
Even voor ieders beeldvorming:

[afbeelding]

Dus waar hebben we t in hemelsnaam over.
Ik zie een streepje aan de zijkant die instuur/clipping points aangeven, dus wel bij een bocht.

Verder boeit die verf me niet.
Ze moeten die ... en dergelijke met allerlei olie en koelvloeistof lekken niet toelaten zodat de motor rijders niet onderuit gaan over de olie van andere.
Yup, en niet alleen de motoren
Knightwolf schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 16:01:
Mijn auto lekt geen druppel olie of koelwater, weet niet waar je die nonsense vandaan haalt?
Je kan weer lekker overdrijven zeg!
Deed de bmw ook niet, tot ie een curbje meepakte, en door reed :/

[ Voor 29% gewijzigd door Gisae op 28-02-2009 00:34 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even los van of motoren van de ring geweerd moeten worden, is mijn persoonlijke ervaring daar dat toch wel het overgrote merendeel van de baansluitingen te wijten waren aan een motorrijder die onderuit was gegaan. Als ik een schatting moet maken dan zeg ik driekwart van de keren.

Wat me bovendien is bijgebleven is dat wanneer een baansluiting te wijten was aan een motorrijder, er steevast een bergingswagen én een ambulance het circuit af kwamen na een tijdje. Met de ongevallen waarbij een auto van de baan was geraakt was het maar sporadisch dat de inzittenden per ambulance de track verlieten.

Dus niet alleen zijn imo de meeste ongevallen op de ring met motorrijders, ze zijn ook veel slechter af wanneer het ze overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil niet zeggen dat bikers extra gevaarlijk zijn, maar ze zijn wel kwetsbaarder voor zichzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Knightwolf : Overdrijven is precies wat jij doet, vandaar dat ik het zo uitdruk.

Motorrijders zijn veel en veel kwetsbaarder.

Sprak een motoragent en die vertelde me dat er 2 a 4 doden per weekend ! vallen in de eiffel, enkel motor rijders.

Dus motorrijders bannen van de ring, dat heeft geen nut want dan vallen er meer dode in de eiffel mijn inziens.

Waar ik me wel in kan vinden is zeggen dat ze het om en om doen met flexibele uren. 2 uur auto, 2 uur motor rijders.
Of speciale ochtenden voor motorrijders, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Capo schreef op maandag 02 maart 2009 @ 08:10:
Of speciale ochtenden voor motorrijders, etc.
Je kunt ze beter 's middags de baan op laten, dan is het asfalt wat droger/warmer ;)

Overigens had ik weinig problemen met motoren. Als ze sneller waren gaf ik ze de ruimte om er binnen hun lijn er langs te gaan en als ik sneller was hielden ze zelf in zodat ik er langs kon. Ging prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Capo schreef op maandag 02 maart 2009 @ 08:10:
Knightwolf : Overdrijven is precies wat jij doet, vandaar dat ik het zo uitdruk.
Jij vindt dat ik overdrijf, dat mag. Ik vind van niet.
Sprak een motoragent en die vertelde me dat er 2 a 4 doden per weekend ! vallen in de eiffel, enkel motor rijders.
Ik heb niet gezegt dat de openbare weg wel veel veiliger is voor motorrijders :+
Victor schreef op maandag 02 maart 2009 @ 11:25:
[...]

Je kunt ze beter 's middags de baan op laten, dan is het asfalt wat droger/warmer ;)
Ja, mee eens.

[ Voor 19% gewijzigd door Knightwolf op 02-03-2009 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 09:52:
Ik wil niet zeggen dat bikers extra gevaarlijk zijn, maar ze zijn wel kwetsbaarder voor zichzelf
Ja precies. Ik heb trouwens niet bijzonder veel last gehad van motorrijders op de ring. Wat hlpdsk dan zegt, over de baansluitingen, zou ik een betere reden vinden om ze te weren.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quote van mijn post @ Nissanclub forum:
Was een erg gezellige dag, met een leuke grote groep.
Heb zelf 2 rondes gereden, voor het eerst met de Hawk HT-10 blokken. Ervaring tot nu toe is erg wisselen, kon er niet altijd van op aan helaas. Binnenkort maar es even ontluchten om mee te beginnen. Asap mn ProjectMU B-Force straatblokken erin want koud remt die Hawk voor geen meter.
Rondjes zelf gingen prima, beste leuke lijnen kunnen rijden, en waar nodig piepende banden.

Tussen de middag met zn allen wezen bikken bij de welbekende Imbiss Hannes.

Eerste rondje reed Michael mee, tweede rondje reed Mipa mee die zich ook prima vermaakt heeft als ik hem zo hoorde.

Freek+vrienden en Mipa+Bobby waren vrij snel richting huis gegaan, waarna ik, Michael, Rens en Freek (FreakSX) besloten als avondeten nog een flinke pizza te nuttigen.

Daarna achter elkaar aan gereden tot ver op de A50 waarna Rens+Freek richting Utrecht reden en Michael en ik richting Zwolle.

En gelijk alweer 3 spots:

Afbeeldingslocatie: http://images.mw-sportfoto.de/galerie/photopath/2009/touri/20090405a/20090405touri0554.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.mw-sportfoto.de/galerie/photopath/2009/touri/20090405a/20090405touri0555.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.mw-sportfoto.de/galerie/photopath/2009/touri/20090405a/20090405touri0556.jpg

Overigens was die TypeR vrij lastig: hij kende de baan niet goed dus zn lijnen en rempunten waren bagger maar op de rechte stukken trok hij steeds bij me weg. Kon er dus wel beetje mee spelen maar niet echt voorbij steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tja....200pk 6 bak en flinke gearing vs 150pk 5bak? Niks om je voor te schamen :P Leuke foto's :) Woon jij in Zwolle PNut?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Heb je links nou Xenon en rechts Halogeen in je koplampen zitten? :P
En dan je bijrijder met die camera voor z'n neus :+ lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ JT:

Jep, Zwolle en er gaat een SR20VE motorswap komen dus dan heb ik standaard zo'n 180 tot 190 pk en 200 nM koppel :) Overigens doe ik dat niet specifiek voor de Ring

@ Knightwolf:

Ja, mn ballast was stuk dus zo maar ff opgelost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 17:18

MadMan

What the....

Maar weer eens een update van mij dan.

Mijn "oude" ringbakje (Suzuki baleno 1.8 gti hatch met de nodige aanpassingen, zie het topic en mijn sig) was na een flink aantal ronden over de ring toch redelijk versleten op een aantal punten. Ik heb dus besloten een nieuwe te kopen, maar wel dezelfde. Op die manier kan ik alle ($$$) onderdelen direct overzetten, inclusief de logger met zijn dedicated kabelboom en sensoren. Ook hoef ik niet te wennen aan wezenlijk ander gedrag van een geheel andere auto. Ook heb ik meteen een berg reservedelen, carosseriedelen en een motor+bak mocht er iets mis gaan.
Aangezien de delen die slijtage vertoonden geen van alle performance onderdelen betroffen was de keuze snel gemaakt. Verder ga ik ook alle delen waar zich die slijtage voordeed vervangen of verbeteren zodat deze versie wat langer mee zal gaan.
Het meeste werk is de ombouw naar 4wd, onder andere moet de bodemplaat worden aangepast zodat de cardanas naar achteren en de achteras met diff eronder past, en diverse ophangpunten moeten gewijzigd worden.
De versnellingsbak word gereviseerd, het vliegwiel word nog wat lichter gemaakt. Motorisch is er eigenlijk niets aan de hand, dus gaat er een kleinere poulie op de supercharger en komen er wat grotere injectoren en een gewijzigde inlaat op/in voor nog wat meer vermogen. Nieuwe zuigerveren, lagers, pakkingen en oliekeerringen natuurlijk, om het af te maken. Het is niet nodig, maar nu ik toch alles uit elkaar heb kan ik het meteen goed doen. Er komt ook een nieuwe koppeling op, van ACT, een stage hoger als degene die er nu in zit. De huidige ACT doet zijn werk prima en vertoond heel weinig slijtage voor het aantal ringkilometers die hij meegemaakt heeft, maar van mij mag het allemaal nog wat directer en "stroever" aangrijpen dan het nu doet.

De nieuwe auto heeft "sscs", een regelsysteem dat je dempers afstelt op de omstandigheden door middel van diverse sensoren zoals een g-sensor, snelheidsmeter, tps sensor, een sensor die meet hoe snel je het gas indrukt en nog wat andere sensoren. Dingen als anti-squat en anti-roll zitten er standaard op. Dit systeem blijft er voorlopig in, ik heb al wat stukjes gereden ermee en op de automatische stand krijgt hij het allemaal prima geregeld. Op de "sport" oftewel meest stugge stand gaat het allemaal net wat beter, alleen mis je dan de anti-squat en anti-roll. Omdat hij nog op de originele veren staat is hij net wat te hoog en heeft hij wat veel beweging in de veerpoten om ermee over een circuit te gaan, maar ik verwacht dat het nadat ik de verlaging eronder heb gezet een stuk beter is. Zo niet kan ik hem altijd nog op "sport" zetten en zo een nog stuggere vering/demping hebben dan wat ik op de oude auto had, wat ook wel welkom is.
Mocht ook dat niet werken dan kan ik de actuators van de veerpoten halen en zelf de dempers instellen op het door mij gewenste niveau. Werkt zelfs dat niet dan zet ik gewoon de dempers van de oude om. Wat het uiteindelijk gaat worden weet ik pas als ik er wat testronden mee heb gereden.

De nieuwe auto heeft ook abs, dat was een optie in de tijd dat deze auto's uitgebracht werden en het is puur toeval dat het erop zit bij deze. Of het blijft zitten weet ik ook nog niet. Tot nu toe remt het prima met de blokken en schijven van de oude auto, zonder te snel aan te grijpen oid. Ik heb zelf een hekel aan systemen die nogal vroeg ingrijpen terwijl je gewoon voelt dat je nog niet op het randje zit, en dat is bij dit systeem gelukkig niet het geval. De eerste keer dat ik ging testen had ik zelfs even het gevoel dat het in het geheel niet werkte, omdat het zo laat ingrijpt. Met gewoon netjes aanremmen en de druk dan opvoeren stond ik in de meeste gevallen stil voordat ik zover was dat de wielen begonnen te blokkeren. Toen maar eens in een keer gewoon hard ingetrapt, en erachter gekomen dat het toch werkt. Op het moment dat je denkt "nu gaat het fout" grijpt hij pas in, en dat is precies wat ik ervan wil :P. Al mijn andere auto's die abs hebben grijpen een stuk eerder in, mogelijk ook omdat daar overal gewoon standaard blokken en schijven onder zitten. Ook zijn ze stukken zwaarder dan deze, wat natuurlijk ook een hoop verschil maakt.
Blijft het zo werken als het nu doet, en dat wil zeggen dat ik het niet merk op wat rondjes over de ring, dan blijft het gewoon erop zitten. Altijd handig voor het geval je in een reactie toch ineens alles vergeet wat je geleerd hebt omdat de auto's je links en rechts dwars langs komen schuiven, of als het ineens glad is door olie en je door snelheid niet de tijd hebt om te corrigeren. Als ik op de ring herhaaldelijk het idee krijg dat het te vroeg ingrijpt of het gewoon niet lekker werkt dan gaat het er dezelfde dag nog vanaf.

Ik ga eerst de technische aanpassingen doen, en het gewicht zo laten. Nadat ik dan een aantal ronden heb gereden en een mooie herhaalbare tijd heb neergezet, haal ik alles eruit wat bij de oude ook eruit is, en kijk ik wat het verschil is. Alles bij elkaar heb ik bij de oude ongeveer 90kg eruit gehaald aan overbodige comfortaankleding en dingen als de achterbank en isolatiematten, lompe originele krik en boordgereedschap en dingen als een grote reserveband vervangen door een thuiskomertje en de tectyl verwijderen en een dunnere transparante laag aanbrengen omdat de auto toch ieder jaar geheel gecontroleerd word. Ook ga ik nog eens goed bekijken of ik nog wat van het onafgeveerd gewicht kan afsnoepen.

Alles bij elkaar is het de bedoeling dat het dezelfde auto word, maar dan een versie die dezelfde tijden op de ring neerzet, met meer gemak. Of snellere tijden met dezelfde inspanning, het is maar hoe je het bekijkt. Ik verwacht dit mini-projectje over maximaal een maand geheel klaar te hebben. Tussendoor zal ik eigenlijk vanaf nu wel regelmatig op de ring te vinden zijn, al dan niet om te testen. Dat gaat dan dus zijn in eenzelfde baleno als eerst, alleen dan niet geschuurd en zwart in plaats van groen. Ook ben ik af en toe in mijn lexus daar, een zilveren is200 sport met alleen wat kleinere mods.

Herkenbaarheid is makkelijk zat, ik heb nog nooit een andere baleno op de ring gezien met nederlands kenteken, en de lexussen zie je daar ook niet vaak. De eerste letters van het kenteken van de baleno zijn PT en van de lexus 08. Ikzelf ben niet al te groot, kaal of heel kort haar, een soortement baardje. Meestal te vinden in de nabijheid van de groene gt3rs met zwarte stickers of de witte gt3rs met blauwe stickers, die gasten ken ik al sinds ik op de ring kom, en hun eerste keer was ook mijn eerste keer, dus dan blijf je toch wat meer bij elkaar hangen op de ring. Eenmaal op het asfalt ben ik meestal niet meer echt in de buurt van hun te vinden natuurlijk :+
Het is misschien handig als we ergens bijhouden wie er regelmatig is, met wat foto's erbij zodat we elkaar daar makkelijk kunnen herkennen. Ik zal in ieder geval hier ook nog wat foto's plaatsen zodra ik er wat heb van de nieuwe ringbak.

Tot zover deze kleine update. Veel plezier @ the ring, en wat ik alweer gemerkt heb dit jaar op de ring nog steeds van toepassing is, LUISTER NAAR DE MARSHALLS EN LET OP DE ENGELSEN!!! :P

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

Hallo ik ben weer eens naar de Nordschleife geweest gisteren, er was een klein beetje regen af gegeven maar het is de hele dag perfect droog gebleven. ik heb gelijk een 8 ritten kaart gekocht en ben gaan rijden! ik heb ook veel fotografen langs de weg zien staan! wat zijn die site's waar je die foto die gemaakt zijn kan terugkijken? ik moet er volgens mij echt wel een paar keer opstaan, zou ze graag eens zien!

Natuurlijk heb ik ook alles gefilmt wat ik heb gedaan en zie hier het resultaat !
Laptime Approx. 9min22sec (bridge to bridge)

http://www.youtube.com/watch?v=06HP897xn38&fmt=18

Toyota Celica VVTi 1.8
143 PK
Foto! gevonden
Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/1176/skiufewti.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/218/skring.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door BruceLee op 08-05-2009 10:36 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Je hebt wel lekker mazzel gehad dan. Doordeweekse dag, regen voorspeld, dus erg rustig am Ring... en toch helemaal droog gebleven, dus lekker door kunnen karren :D

Goed filmpje btw, ging al beter dan je vorige :P

Maar, toch veel fotografen? Dat had ik op zo'n rustige dag niet verwacht eigenlijk. Wel cool om pics van je auto te hebben 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 08-05-2009 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 05-10 14:01
Volgende week zondag ook maar weer eens naar de Ring, vooral om te kijken maar misschien ook eens mijn gebakje rond te sturen. Zal alleen wel druk zijn aangezien het hele weekend touristfahren is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

Hier nog een Lap die ik gereden heb, Deze keer is er meer verkeer en inhaalacties ^^ wordt ook nog door wat leuks ingehaald dat wel erg rap is ook!

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/4453/mmmmmcccc.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=5nTQjh2UBSE&fmt=18 <--- Video lap Nr.8
Voor de film kritiesie :+

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Laatst online: 02-10 08:46

Chakotay

Lick here to continue

Zo, ik heb gisteren ook mijn ring-doop gehad op de motor. Helaas wel op een natte baan, maar daardoor was het wel lekker rustig :) Erg jammer, op de parkeerplaats was het al de hele tijd droog, en voor de slagboom was de weg ook al helemaal opgedroogd. Eenmaal op de baan begon het echter net weer te regenen :X Aangezien ik er nog nooit geweest ben en het met een natte baan erg tricky was erg rustigaan gedaan. Steeds goed mijn spiegels in de gaten gehouden en vaak naar rechts gegaan, voor zover ik weet ben ik niemand tot last geweest :+

Wel nog op the foto gezet, zo te zien net met knippertje naar rechts aan om iemand er langs te laten:

Afbeeldingslocatie: http://ring-bilder.de/galerien_readyfornet/tf_17052009_I/images/175_4654.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Chakotay op 18-05-2009 23:48 ]

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Damn, dan heb je wel een ring-doop gehad ja :X 1e rondje ooit, EN op de motor, EN op een natte baan :X dat zijn zo'n beetje de slechtste omstandigheden om mee te beginnen... Maar zo te horen gelukkig goed afgelopen, EN ook nog een foto :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Knightwolf schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 02:54:
Damn, dan heb je wel een ring-doop gehad ja :X 1e rondje ooit, EN op de motor, EN op een natte baan :X dat zijn zo'n beetje de slechtste omstandigheden om mee te beginnen... Maar zo te horen gelukkig goed afgelopen, EN ook nog een foto :D
Was niet bepaald ideaal idd :X 2 Maar ik heb het overleefd, en het is zeker voor herhaling vatbaar. Moet alleen wel een keer geld vinden om ook eens iets op 4 wielen aan te schaffen om daar rond te kunnen rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Motor is leuker :+
Mijn eerste rondje was ook met de motor en dat was omdat ik dr toevallig langs kwam.
Alleen met regen heb ik dr geen zin in (al heb ik tot nu toe nog nooit regen getroffen bij de ring)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

4x2 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 14:49:
Motor is leuker :+
Mijn eerste rondje was ook met de motor en dat was omdat ik dr toevallig langs kwam.
Alleen met regen heb ik dr geen zin in (al heb ik tot nu toe nog nooit regen getroffen bij de ring)
2 van je maten op de motor na 4 bochten al in het gras zien liggen is echter wel erg slecht voor het vertrouwen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Op nurburgring.nl zitten ook een aantal motorrijders met erg veel ervaring (waaronder 1 marshall) en die gaan dr af zodra het gaat druppelen.
Zegt wel genoeg, of niet ? :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

4x2 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 15:49:
Op nurburgring.nl zitten ook een aantal motorrijders met erg veel ervaring (waaronder 1 marshall) en die gaan dr af zodra het gaat druppelen.
Zegt wel genoeg, of niet ? :P
Ik had het gezien inderdaad :) Het was ook geen bewuste keuze om op een natte baan te gaan rijden, maar de timing was duidelijk verkeerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 21:44

Sick Nick

Drop the top!

Heb met m'n audi een paar rondjes in de regen en natte baan gereden, duidelijk minder leuk dan op een droge baan :P Tempo moet je echt flink eruit halen omdat het van grip ineens om vliegt naar spekglad op sommige stukken :o Wel weinig verkeer bij dat soort rondjes, dat is dan wel weer prettig. Zowel met rijden als voor de foto's achteraf, dan staat zelfs zo'n saaie audi op de plaat. Of inderdaad een motorrijder op z'n eerste rondje ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.nickroos.nl/images/audi/ring1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.nickroos.nl/images/audi/ring2.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Sick Nick op 19-05-2009 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke foto bij Brunnchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Ff een update wat mijn ringbakkie betreft.

De oude is zo goed als geheel gedemonteerd. Een lichter vliegwiel is besteld, de koppeling is ook onderweg. De kabelboom voor de aem ecu ligt ook al in de nieuwe. Ook de uitlaat, het stuur, de remmerij, benzinepomp en het inlaattraject voor zover dat reeds mogelijk was.
Vandaag ben ik bezig geweest met het onderstel. Alle ashoezen erafgehaald, homokineten uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gecontroleerd. Nieuw vet erin, nieuwe originele ashoesjes erom. Daarna nieuwe wiellagers geperst, alle rubbers (draagarmen, stabi, stabi verbindingsstangetjes) vervangen door de pu rubbers van de oude, die waren nog in zo goed als nieuwstaat. Ook de achterste stabi overgezet. Toen heb ik de veren omgezet, op de originele schokbrekers van de nieuwe gti. Alle bouten voor de rest waar mogelijk vervangen door nieuwe of betere bouten. Natuurlijk ook alles schoongemaakt, dat spreekt voor zich.

Ik heb nu dus een stukje gereden met het "oude" onderstel in combinatie met de originele sscs electronisch instelbare schokdempers, en ik kan niet meer zeggen dan dat het perfect is. In de automatische stand is hij naar gelang de rijstijl iets soepeler dan de schokdempers van de oude. Ga je echter gassen, hard remmen of flink een bocht in dan voel je heel duidelijk dat de dempers zich daarop aanpassen. Erg mooi systeem dus, dat er zeker onder blijft zitten. Onder de "oude" baleno zaten koni dempers, waarmee ik ook een hele goede wegligging had, maar dit is toch wat verfijnder. Comfortabeler dan de oude als je rustig rijd, maar wel een nog betere wegligging als je harder gaat rijden remmen en hoeken.
Dan is er nog de "sport" stand van de vering. In die stand staan de dempers continu in de stugste stand. En bij deze dempers betekent stug ook echt zo stug als een blok graniet van een ton of wat. In deze stand is de wegligging wat betreft comfort gewoon niet aanwezig, maar wat daarvanaf word gesnoept krijg je terug in plakkracht :P
Het rammelt en je voelt ieder steentje, maar de grip is gewoon veel en veel beter dan met de koni's. Hoofdstuk afgehandeld dus.

Morgen, of eigenlijk vandaag gezien het tijdstip, ga ik verder met het reviseren van het blok uit de oude baleno. De bak heb ik al uit elkaar gehad. Weinig tot geen slijtage te bespeuren na de ongeveer 30k km wat die bak gelopen heeft. Synchromeshes toch maar vervangen, die had ik toch liggen.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik het blok zal "opboren" naar 2 liter, dat is bij dit blok makkelijk te doen omdat het enige verschil tussen deze j18a en de j20a de dikte van de cilinderbussen is en een licht verschil in slag. De j20a cilinderbussen kan ik bestellen bij hks, daar heb ik ook de bussen van de j18a vandaan, en dan heb ik meteen bijpassende zuigers. De slag zou ik dan kunnen veranderen door de krukas om te zetten, maar dat doe ik dan niet omdat de krukas van de j18a hol is en die van de j20a massief. Dit verschil in gewicht levert meer voordeel op dan de paar cc's die je zou winnen met de zwaardere j20a krukas.
Het blok is trouwens voor de rest standaard al netjes ontwikkeld met onder andere oliesproeiers voor de zuigerbodems, krukwangen die niet gewoon lomp vierkant zijn maar al min of meer knife edged en meer van dat soort leuke details.
Daarintegen zitten er ook standaard wat foutjes in. De nokkenaskettingspanner bijvoorbeeld, gaat redelijk snel lekken en dus niet meer goed spannen door een slecht ontwerp, waardoor de ketting flink hoorbaar kan zijn. Het kan in dit geval weinig kwaad maar het is wel irritant en zorgt voor meer dan gemiddelde kettingslijtage. Ook de DIS bobine's gaan vaker kapot, en met 180 euro per stuk is dat niet iets wat je vaker zou willen hebben. Meestal gaan er kort na elkaar 2 van de 4 kapot. Gelukkig is zowel de kettingspanner als de bobines makkelijk te verhelpen met aftermarket parts.
Het vliegwiel is standaard aan de erg zware kant, maar een lichtere fidanza is gelukkig niet duur voor de baleno, en er is keuze uit verschillende gewichtsklasses.

Nou dat was het voorlopig weer even, verder niet veel gedaan eigenlijk, wat dopjes omgezet van de binnenschermen, de achterspeakers en een gedeelte van de bitumendemping uit het interieur gehaald en het reservewiel en de krik vervangen door een thuiskomertje en een lichte krik die in de thuiskomer vast klemt en dus niet rateld, zoals de originele lomp zware krik die min of meer los moet liggen.
Morgen weer hard aan de gang, ik heb wat vrije tijd voor ik over twee weken "op vakantie" ga en ik wil eigenlijk alles klaar hebben voor ik vertrek. Updates soon to follow dus als het effe meezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Ben ik weer :P

Alles is klaar, op het omleggen van wat performance parts, het "oude" blok (dat zit wel al weer helemaal in elkaar) en de "oude" versnellingsbak na, daar word nog aan gewerkt. Het blok leg ik pas om als de bak klaar is en de nieuwe koppeling en het nieuwe vliegwiel binnen zijn. Tot die tijd voldoet het huidige blok prima, vermogen zat. Blok en bak omleggen doe ik op een halve dag, is niet zo veel werk bij deze auto. Het onderstel is inmiddels geheel afgesteld.
Wel zit ik nog een beetje te tobben over mijn banden. Voor nat heb ik een setje eagle f1 besteld, voor droog zit ik nog te twijfelen tussen de bandjes die ik normaal gebruik, toyo r888's, of eens een keer een ander merk/type semislicks.
Over kumho en yokohama hoor ik veel goede dingen, maar met de r888's ben ik ook altijd heel tevreden geweest. Als iemand nog wat ervaringen heeft met semislicks van een ander merk/type dan die r888's, met een wagengewicht van max 1000 kilo en 15" velgen, dan hoor ik dat graag.

Ik ben nu dus ook al wat verder gegaan met het interieur. Nog wat onnodige rotzooi eruit gehaald, waaronder de achterbank en gordels. De kuipen, rolkooi en 4-puntsgordels moet ik nog overzetten van de oude evenals de shiftlight en het display voor de datalogger (oliedruk, olietemp, watertemp, inlaattemp, inlaatdruk, g-krachten, timer, enz enz). De datalogger zelf heb ik al omgezet, en ik heb meteen een converter eraan gehangen zodat ik hem met usb kan uitlezen ipv via een com poort.

Als laatste ben ik bezig geweest met een onboard cam, een kennis van me heeft een cam voor me ingebouwd IN de binnenspiegel. Het enige wat je ziet is een gaatje van 2mm. Het opnemen starten en stoppen doe je met het hendeltje dat normaal gebruikt word voor de dag en nachtstand van de spiegel. Om hem op te laden of aan te sluiten op de pc moet ik hem uit elkaar klikken, maar dat is secondenwerk. Ik heb 4gb geheugen erin, en op iets meer dan 3 minuten gebruikt hij 10mb. Ruim voldoende voor wat rondjes op de ring dus. De accu is een wat ouder type nokia accu, daar heb ik er 4 van wat in de praktijk erop neerkomt dat het geheugen vol is voordat ik geen volle accu's meer heb.
De beeldkwaliteit ben ik wel tevreden mee, het geluid is wat minder. Maakt mij verder niet uit, het gaat mij erom dat ik kan terugkijken wat ik waar doe.

Oordeel zelf:
klein filmpje met mirrorcam
Filmpje is gemaakt vanuit die kennis tot bij mij op de oprit. Helaas in de regen en op slecht wegdek, dus verwacht geen racy filmpje, het was puur om de werking te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Oe die camera valt wel onder de ubergadets! En hij is bijna niet te spotten?
Als je kennis wat meer info heeft, graag! Dit zou ik ook wel in willen bouwen.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 23:42

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mooi hoor, als ik het zo lees ben je er nogal handig mee. Ik zou bij het zoeken naar een ashoes blijven steken :p zo'n datalogger is ook erg gaaf trouwens. Je mag wel eens wat resultaten hier posten als hij af is!

Als banden kun je de Michelin Sport Ccup (dacht ik) eens overwegen. Die zie je ook veel onder BMW zitten.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Beeld ziet er netjes uit. Geluid vind ik ook niet heel slecht.

Gezien de video-ban op de Ring wil ik toch ook nog een keer iets vinden waardoor ik toch fatsoenlijke Ring-filmpjes kan maken. Liefst waarbij het stuur er ook op staat, maar wel zodanig dat het van buiten de auto nauwelijks/niet te zien is.

Er bestaat toch ook zoiets als chase-cam of bullet-cam of zoiets?

Edit:
www.chasecam.com

http://www.jaylenosgarage...o_player.shtml?vid=702301

[ Voor 11% gewijzigd door Knightwolf op 29-05-2009 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MadMan, heb je pics ofzo? Klinkt alsof je er echt werk van maakt ;) Mag ik vragen waarom een Baleno GTI? En voor een datalogger zou je kunnen denken aan een G-Tech Pro RR, die heb ik zelf ook. Ik weet niet wat een datalogger allemaal voor data logt, maar zo een G-Tech kan je echt leuke dingen mee doen. Als je wilt mag je die wel een keer uitproberen :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

c0ne schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 09:13:
Oe die camera valt wel onder de ubergadets! En hij is bijna niet te spotten?
Als je kennis wat meer info heeft, graag! Dit zou ik ook wel in willen bouwen.
Het enige wat je ervan ziet is een gaatje van 2mm in de achterkant van de binnenspiegel. Van buitenaf icm de spiegeling van de ruit zie je er dus helemaal niets van.

Op zich is het heel simpel, we hebben gewoon een oude gsm met een goede camera voor filmpjes gepakt. In dit geval een nokia n70 die ik hier nog had liggen. Die werkt ook zonder simkaart dus dat is ook wel handig.
Die gsm hebben we ontdaan van zijn behuizing, en daarna is de cameramodule eraf gehaald en met draden op de print terug gesoldeerd zodat we de module makkelijk op de goede plaats konden krijgen. Het "record" knopje is vervangen door een microswitch die geraakt word door het hendeltje van de spiegelstand. Als de accu leeg is, je de filmpjes eraf wilt hebben of je wilt hem aan/uit zetten klik je gewoon de spiegel uit elkaar en kan je meteen doen wat je wilt. De gsm staat gewoon continu in camera mode omdat het schakelaartje van het achterste frontje dat normaal openschuift doorverbonden is. De losse print met de cameramodule en de accuhouder (uit de achtercover gezaagd) passen precies in de spiegel. De normale functie van de spiegel blijft gewoon behouden, op de keuze tussen normaal en anti-verblind stand na.
Die n70 gsm is tegenwoordig trouwens nogal goedkoop te krijgen, hij hoeft er ook niet goed uit te zien, als hij maar aan gaat en de camera maar werkt :P
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 09:15:
Mooi hoor, als ik het zo lees ben je er nogal handig mee. Ik zou bij het zoeken naar een ashoes blijven steken :p zo'n datalogger is ook erg gaaf trouwens. Je mag wel eens wat resultaten hier posten als hij af is!
Met die camera heeft me dus een kennis geholpen, achteraf had ik het zelf ook wel gekund, het is een beetje knutselen en wat priegelig soldeerwerk, meer niet. Aan de auto doe ik echt alles zelf. Ik heb ervoor geleerd en ik verdien er mijn geld mee, dus ik zal wel moeten ook :P Over de datalogger heb ik eerder al eens gepost in dit topic, een paar pagina's terug.
Zodra ik weer de ring op ga (na 8-6 ergens) zal ik ook wat resultaten posten. Ik ga de eerste keren sowieso met het gewicht dat ik eruit heb gehaald in de vorm van een vastgebout stuk staal precies in het midden om de gewichtsverdeling niet te verstoren en daarmee de meetgegevens. Als ik dan een mooie consistente tijd heb gaat dat stuk staal eruit en ga ik weer rijden tot ik een mooie consistente tijd heb. Op die manier weet ik meteen hoeveel tijdswinst een bepaalde hoeveelheid minder gewicht in deze auto op de nordschleife zou kunnen opleveren.
Als banden kun je de Michelin Sport Ccup (dacht ik) eens overwegen. Die zie je ook veel onder BMW zitten.
De Michelin pilot sport cup zijn leuke bandjes, maar geen echte semislicks. Dat neemt niet weg dat ze misschien wel beter zijn dan andere, wel echte semislicks. Ik ga in ieder geval eens wat navraag doen, bedankt voor de tip!
Knightwolf schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 00:10:
Beeld ziet er netjes uit. Geluid vind ik ook niet heel slecht.

Gezien de video-ban op de Ring wil ik toch ook nog een keer iets vinden waardoor ik toch fatsoenlijke Ring-filmpjes kan maken. Liefst waarbij het stuur er ook op staat, maar wel zodanig dat het van buiten de auto nauwelijks/niet te zien is.

Er bestaat toch ook zoiets als chase-cam of bullet-cam of zoiets?

Edit:
www.chasecam.com

http://www.jaylenosgarage...o_player.shtml?vid=702301
Ja, die chasecams en bulletcams zijn ook leuk, maar het zijn allemaal staafjes van een cm of anderhalf dik en 5 of meer cm lang. Het is een beetje lastig om die echt onopvallend weg te werken in het interieur. Ze zijn wel perfect voor achter je grille bijvoorbeeld, of aan de achterkant onder je reservewiel uitstulping. Als je jezelf er ook nog op wilt hebben kun je die optie dus eigenlijk wel vergeten.
Als je bijvoorbeeld toevallig je binnenverlichting achter of boven de voorstoelen hebt, kun je daar heel makkelijk zo'n inimini gsm cameramodule in wegwerken. De rest van de gsm tape je dan gewoon op de hemelbekleding zodat je geen gerammel hebt tussen je dak en je bekleding. Of als je brede hoofdsteunen hebt zet je daar vooraan de module in en achteraan de rest zodat het veilig blijft. Bij mij waren dit geen opties omdat mijn binnenverlichting vooraan direct boven de spiegel zit, en mijn stoelen binnenkort verwisselt worden voor de kuipjes uit de "oude" baleno. Voor de rest heb ik ook niet veel intereur meer over waar ik iets in kan verstoppen :+
Voordat ik dit had, in de oude baleno, had ik gewoon een smartphone (htc diamond) die ik in een houdertje van dealextreme had van 5 euro. TomTom erop, en bij de poortjes natuurlijk TomTom aan. "Das ist mein TomTom :) " Na de pylonnen TomTom uit en camera aan 8)

Het geluid word nog opgelost als het goed is, we gaan de microfoon een eigen gaatje geven net naast het knopje van 1,5mm. Daar komt de microfoon dan direct op, en dan zou het geluid stukken beter moeten zijn.
JT schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 00:37:
MadMan, heb je pics ofzo? Klinkt alsof je er echt werk van maakt ;) Mag ik vragen waarom een Baleno GTI? En voor een datalogger zou je kunnen denken aan een G-Tech Pro RR, die heb ik zelf ook. Ik weet niet wat een datalogger allemaal voor data logt, maar zo een G-Tech kan je echt leuke dingen mee doen. Als je wilt mag je die wel een keer uitproberen :)
Ik zal voor ik de 2de wegga nog even wat foto's maken ja. En ik maak er inderdaad wel werk van ja, dat heb ik eigenlijk "altijd" al gedaan alleen ben ik er een tijdje tussenuit geweest wegens nogal langdurige ziekte.

Waarom een baleno? Heel simpel eigenlijk, van alle auto's die ik heb gehad en die uberhaupt voor het betere ringwerk geschikt zijn/waren, bevalt dit gewoon het beste. Je vind niet snel een auto van dit gewicht met een dergelijke motor erin, die gewoon goed ontworpen is en lang mee kan gaan met een flink verhoogd vermogen. En waar dat extra vermogen ook nog eens relatief makkelijk uit te halen is. Buiten dat is de wegligging na de nodige aanpassingen gewoon dusdanig goed dat je zonder kuipjes nog niet op de helft van zijn kunnen komt, ook al houd je dat stuurtje nog zo goed vast >:)
Ook pas ik er gewoon lekker in, wat ook belangrijk is, en is de feedback die je via je stuur en je stoelen krijgt ook perfect, het ding is heel makkelijk en neutraal te rijden, maar als je dat wilt krijg je toch ook zo onder of overstuur. Zeker met 4wd (effe importeren uit Australië, wel de bodemplaat aanpassen of een complete carosserie importeren) is het helemaal leuk, je hebt dan de keuze tussen 4wd, fwd of rwd :P Voor dat wisselen moet dan wel gesleuteld worden, maar als je het een keer gedaan hebt doe je het op een half uurtje, desnoods midden op de parkplatz.
Comfort heeft ie niet en je moet er geen toertochtjes van 500km mee maken, dan kun je op de terugweg gelijk door naar de chiropractor. Eenmaal op de ring echter is het genieten, en krijg je het gebrek aan enig comfort ruim vergoed. Voor de langere (of eigenlijk alles behalve nordschleife) heb ik een andere meer comfy auto. Die heeft trouwens ook al wat rondjes op de ring gemaakt, maar geef mij op de ring maar mijn vertrouwde baleno. Ik heb in dat ding ook al meer dan 650 ronden gemaakt, dus ik ken hem ondertussen wel. Ik was wel effe bang dat dezelfde auto (de GTI dus) toch anders zou rijden en dat het niet zou bevallen, maar het tegendeel is gebleken. Een beetje breed uitgelegd, maar dat is dus de reden :)
De vorige was trouwens een GSX, daar ligt hetzelfde blok in maar de auto mist opties als airco (die heb je toch niet nodig), ABS (in dit geval een hele goede, dus dat is wel goed), SSCS (de instelbare vering, werkt echt perfect) en, om het af te maken, mistlicht voor:P De middelste 2 zijn de reden waarom ik nu wel voor een GTI gekozen heb. Als een van die opties niet zou bevallen, schroef ik het er gewoon vanaf, geen probleem.

Nog een leuk detail, er heeft een Baleno met 800pk meegedaan aan de pikes peak. Die was voorzien van 2 van de blokken waar ik er een van heb (althans, in de auto :P ) Die ieder 400pk leverden, een op de voorwielen en een op de achterwielen.

De datalogger die ik heb staat al beschreven in dit topic. Kort samengevat logt die alles wat je wil loggen, van bandenspanning via g-krachten tot hoever je vering in en uitveert. Hell, als je een temperatuursensor in je stoel bouwt, logt hij ook wanneer je passagier een scheet laat :+
Veel te overdreven voor mijn doeleinden, maar het ding was destijds zo cheap dat ik gewoon dom zou zijn had ik het niet gekocht. Ik heb hem wel zelf helemaal in elkaar moeten zetten, inclusief al het soldeerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Het blokje heeft standaard 121pk....wat heb je wel niet allemaal aangepast om daar N/A 51pk meer uit te krijgen?

En forgive me for thinking out loud, maar ik vraag me af waarom je dan niet bijvoorbeeld hebt gekeken voor een Nissan Pulsar VZ-R, Integra Type R of soortgelijke auto's? Hebben grotere remmen, veel meer vermogen, extra stijf chassis en schijnen nou niet bepaald beroerd te zijn qua wegligging met hun op zeer veel manieren verstevigde chassis en zeer goed stock onderstel :P

Dat SCSS klinkt wel interessant ja, ik had toen ik mijn volgende auto ging kiezen ook nog even naar de Baleno gekeken. Mooi systeem.

[ Voor 81% gewijzigd door JT op 29-05-2009 13:57 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
MadMan schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 03:17:
[...]

Ja, die chasecams en bulletcams zijn ook leuk, maar het zijn allemaal staafjes van een cm of anderhalf dik en 5 of meer cm lang. Het is een beetje lastig om die echt onopvallend weg te werken in het interieur. Ze zijn wel perfect voor achter je grille bijvoorbeeld, of aan de achterkant onder je reservewiel uitstulping. Als je jezelf er ook nog op wilt hebben kun je die optie dus eigenlijk wel vergeten.
Als je bijvoorbeeld toevallig je binnenverlichting achter of boven de voorstoelen hebt, kun je daar heel makkelijk zo'n inimini gsm cameramodule in wegwerken. De rest van de gsm tape je dan gewoon op de hemelbekleding zodat je geen gerammel hebt tussen je dak en je bekleding. Of als je brede hoofdsteunen hebt zet je daar vooraan de module in en achteraan de rest zodat het veilig blijft. Bij mij waren dit geen opties omdat mijn binnenverlichting vooraan direct boven de spiegel zit, en mijn stoelen binnenkort verwisselt worden voor de kuipjes uit de "oude" baleno. Voor de rest heb ik ook niet veel intereur meer over waar ik iets in kan verstoppen :+
Voordat ik dit had, in de oude baleno, had ik gewoon een smartphone (htc diamond) die ik in een houdertje van dealextreme had van 5 euro. TomTom erop, en bij de poortjes natuurlijk TomTom aan. "Das ist mein TomTom :) " Na de pylonnen TomTom uit en camera aan 8)
Een gewone kleine camera is nergens onzichtbaar in het interieur weg te werken, maar juist zo'n klein ding met de afmetingen die je hier doorgeeft, kan me niet voorstellen dat die niet te camoufleren zijn in het interieur.

Maar daar ga ik binnenkort nog wel es naar kijken. Zo'n chasecam heb ik iig niet, en de prijzen die ik ze er voor zie vragen liggen momenteel ook aardig buiten m'n budget :P dus ga ff uitzoeken wat ik nog aan mogelijkheden over hou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

JT schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:52:
Het blokje heeft standaard 121pk....wat heb je wel niet allemaal aangepast om daar N/A 51pk meer uit te krijgen?
Hij is niet meer N/A. Er zit een toyota supercharger op. Ook onder andere andere zuigers, drijfstangen en iets grotere maar vooral lichtere kleppen en nokkenassen met meer lift, de kop is geblueprint en de verbrandingskamers zijn uitgewogen, evenals de zuigers en drijfstangen. De krukas is ook opnieuw gebalanceerd. Er zitten ook grotere injectoren in, een iets groter gasklephuis, de milieu-crap zit er alleen op/is alleen actief bij de apk en de uitlaat is voor zover dat mogelijk was met de huidige geluidseisen aangepast. De ECU is een standalone AEM. Ook is de bak versterkt, zit er een ACT koppeling in en een fidanza alu vliegwiel. Met al deze aanpassingen maar zonder de supercharger zit je op 150pk/178Nm op de krukas, met de charger erop zit je op een heel makkelijk haalbare 172pk/215Nm op de wielen. Het vermogen is makkelijk nog verder op te schroeven, het blok en de bak zijn heel betrouwbaar tot een pk of 250. Het huidige vermogen in combinatie met het relatief lage gewicht bevalt echter prima en op dit moment word ik niet veel sneller met meer vermogen. Als ik meer vermogen zou willen dan zet ik gewoon een kleinere poulie op de charger, pas ik de mappings wat aan en ben ik klaar.
Het blok wat nu in de nieuwe ligt is wel N/A maar door de vorige eigenaar ook behoorlijk versleuteld. Ik denk dat het blokje rond de 140pk aan de krukas zal zitten. Misschien maak ik daar wel een leuk turboblokje met asociaal veel power van als ik het "oude" blok heb omgelegd in de "nieuwe" baleno.
En forgive me for thinking out loud, maar ik vraag me af waarom je dan niet bijvoorbeeld hebt gekeken voor een Nissan Pulsar VZ-R, Integra Type R of soortgelijke auto's? Hebben grotere remmen, veel meer vermogen, extra stijf chassis en schijnen nou niet bepaald beroerd te zijn qua wegligging met hun op zeer veel manieren verstevigde chassis en zeer goed stock onderstel :P
De belangrijkste reden is wat ik een stukje hierboven ook al zei, de baleno heb ik al behoorlijk lang en ken ik door en door. Dat is de hoofdreden dat ik nu weer een baleno heb gekocht in plaats van iets anders.
Om zo'n pulsar (leuk autotje wel, lijkt ook wel wat op de baleno) of de type R (ook leuk, maar niet mijn smaak, ik heb liever veel koppel en een brede powerband) op hetzelfde niveau te krijgen als de baleno qua onderstel en remmen zou ik ook weer ettelijke duizenden euro's verder zijn, terwijl ik voor de baleno alles maar om hoef te zetten. Het baleno onderstel is stock trouwens ook totaal niet beroerd te noemen. De stijfheid zal inderdaad iets minder zijn dan de door jou genoemde voorbeelden, maar als er straks weer een rolkooi in zit zal daar weinig meer van te merken zijn.
Kort samengevat dus; hij bevalt perfect, en ik wil niet weer opnieuw beginnen met de ring "inleren" met een andere auto. If it ain't broke, don't fix it zou je kunnen zeggen :P

edit:
Daar komt nog bij dat de baleno relatief simpel is om te bouwen naar 4wd, wat ik op de "oude" dus ook had gedaan. De baleno is in Australië namelijk standaard als 4wd te krijgen, net als sommige corolla's bijvoorbeeld. Wel heb je dan redelijk wat verlies in de aandrijving, maar het vermogen is wel makkelijk zover te verhogen dat je daar niets meer van merkt. Voor het bochtenwerk op een droog circuit is het systeem niet zo geschikt, er zit bijvoorbeeld geen middendiff op en het is eigenlijk ontworpen voor zandweggetjes in plaats van asfalt :P Wel is het wel leuk dat je kunt kiezen tussen 4wd, fwd en rwd. Of het 4wd systeem ook omgebouwd gaat worden weet ik eigenlijk nog niet, ik reed met de oude toch vooral fwd en in dat geval is het alleen maar extra gewicht en je hebt als nadeel dat je dan een starre achteras hebt. Ook de bak zelf is wat zwakker omdat die gebaseerd is op de bak van de baleno 1.6, die sowieso al niet erg goed bekend staat. Voorlopig blijft het wat dat betreft dus even eraf en zie ik nog wel wat ik doe. Of het dus echt een argument is weet ik eigenlijk niet, maar het is in ieder geval wel de moeite van het vermelden waard.
Dat SCSS klinkt wel interessant ja, ik had toen ik mijn volgende auto ging kiezen ook nog even naar de Baleno gekeken. Mooi systeem.
Jup, ik wist niet precies wat ik ervan kon verwachten, maar het bevalt prima. Toch nog iets meer comfort op de heen en terugweg, maar wel iets meer plakkracht naar keuze eenmaal op de ring beland in vergelijk met de "oude", en dat door een schakelaartje om te zetten. Wat wil je nog meer :)

[ Voor 14% gewijzigd door MadMan op 29-05-2009 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:12
Welke Toyota supercharger is dat? Van de 4A-GZE (zoja, van 1st gen (145pk) of 2nd gen(170pk)?)
Dat effect van die SCSS kun je ook wel krijgen met een Tein set met electronisch instelbare hardheid (vanaf je dashboard) toch? Daar zitten natuurlijk ook de nodige kosten aan..

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

!null schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 17:35:
Welke Toyota supercharger is dat? Van de 4A-GZE (zoja, van 1st gen (145pk) of 2nd gen(170pk)?)
Dat effect van die SCSS kun je ook wel krijgen met een Tein set met electronisch instelbare hardheid (vanaf je dashboard) toch? Daar zitten natuurlijk ook de nodige kosten aan..
Het is een TRD charger (ptr-01-12001, voor op de 1.8 1ZZ) die gemaakt is voor de 2003 corolla VE (althans, zo heet ie in de USA). Ik heb eerst wel inderdaad een 4AG-ZE charger erop gehad, maar die is na een korte tijd overleden en toen heb ik meteen maar een trd besteld. Die dingen zijn 2dehands goed te krijgen, voor mooie prijsjes als je goed zoekt. Voordeel van de TRD is dat de draaiende delen een stuk lichter zijn. Je totale draaiende massa wil je altijd zo laag als mogelijk houden, dus dat komt ook mooi uit.

Als je een g-sensor, aparte tps sensor, VSS, een stuurhoeksensor, een sensor die meet hoe snel je je gaspedaal induwt en een remdruksensor inbouwt, en daarvoor een control unit maakt die met die gegevens kan bepalen of de auto gaat duiken, squatten of rollen, en die daarbij ook rekening houd met je snelheid en rijstijl, dan kun je inderdaad met bijvoorbeeld die Tein's SSCS nabootsen ja. Totaal zul je dan inderdaad meer kwijt zijn dan wat een complete baleno GTI met SSCS kost.

SSCS is geen simpele keuze tussen hard of zacht. Het heeft een automatische stand die dus rollen, squatten en nosedive tegengaat en zorgt dat de auto op ieder moment zo vlak mogelijk blijft. In die stand worden de dempers continu aangepast (voor ieder wiel apart) aan de omstandigheden op dat moment. Het is dus geen "simpel" zacht-medium-hard knopje op je dash.
Wel kun je ervoor kiezen de dempers continu in de hardste stand te zetten, maar met de huidige veren is dat op de openbare weg niet echt prettig te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

@Madman: wat kosten nieuwe OEM dempers eigenlijk :P
!null schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 17:35:
Met die Tein set kan je zelfs 16 standen kiezen en 4 presets :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

JT schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 22:43:
@Madman: wat kosten nieuwe OEM dempers eigenlijk :P
Ook meer dan wat de auto 2dehands kost op dit moment :P
Ze kosten per stuk ex. BTW rond de 700 euro nieuw :o
Als ik nieuwe zou moeten hebben, dan haal ik ze direct uit japan, vanwege mijn bedrijf kan ik dat soort spul lekker goedkoop importeren. Dan zit ik op ongeveer 200-250 euro per stuk, en dat vind ik voor de kwaliteit wat die dingen bieden best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

W
T
F

200-250 ok, maar 700... :X Nogal logisch dat ze 2e hands dan niet veel meer opbrengen :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Heheheh. Bij die van mij zitten er schokbrekers onder die nog helemaal in orde zijn gelukkig :P
Voor de nieuwe auto heb ik trouwens maar 1300 euro betaald. Ik ben het ding wel 220km verderop gaan halen :+

Maar goed, koop eens een setje Tein's en bouw daar de sensoren in en (laat) er een control unit voor maken, dan weet je denk ik ook wel wat je kwijt bent.

Maakt verder ook niets uit allemaal, eenmaal op het circuit staan ze toch gewoon in de "sport" stand, oftewel allevier op max. hardheid. Het voordeel wat ik uit de automatische stand haal is dat ik op de heen en terugweg meer comfort heb zonder meteen compromissen te doen wat betreft wegligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Voor EDFC moet je minimaal Tein Type Flex hebben, a 1500e in de UK. Die EDFC kit ben je ook 350e verder. Maar die moet je eigenlijk voor 150 dollar ofzo 2e hands op de kop tikken in de USA, is toch niet echt een slijtonderdeel :P Maar het tikt wel aan ja, goedkoop is het niet. Dat EDFC setje is eigenlijk ook gewoon afzetterij, 350 voor zo een simpel controllertje en een paar motortjes.

[ Voor 25% gewijzigd door JT op 30-05-2009 12:32 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Ok, effe snel 2 pics gemaakt. Ik was de nieuwe effe aan het afspuiten omdat er een laag stof op lag waar het me akelig van werd. Camera gepakt, naar buiten gelopen, "snap" en weer naar binnen gelopen :P
Ik maak binnenkort wel wat meer en betere foto's, dit is meer voor het idee.

Nieuw, op de oprit, nat:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/bal1.jpg

Oud, in de garage (die half verbouwd is :+ ), zonder onderstel:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/obal1.jpg

Voor nu moeten jullie het hier even mee doen. Morgen of overmorgen maak ik er wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Rolkooi? Kuipen? Compressor? :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Posts lezen? :P Of bedoel je foto's daarvan? Die kan ik wel maken ja, het spul ligt alleen wel los door de garage verspreid :+

[ Voor 77% gewijzigd door MadMan op 31-05-2009 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

13 en 14 juni ben ik weer Am Ring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen weekend met Lennaert, Michael en m'n pa een weekend naar de Nordschleife geweest.
Na veel moeite m'n pa 6 maanden terug zover gekregen dat hij eens mee zou gaan, en ook naast mij in de Primera mee de baan over zou gaan.

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_4959.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_4964.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_4967.jpg

Zaterdag om 09.00 vertrokken en rond 12.00 gearriveerd bij onze vaste stek http://www.ringrooms.de
Spullen gedumpt en naar de Ring gereden waar de VLN series aan het racen waren. Erg druk, prachtig weer, genieten dus.

Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_4977.jpg

Door een heftig ongeval (wagen over de vangrail ergens een grasheuvel afgedoken) gingen de Touristenfahrten savonds niet meer door.

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_5014.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_5022.jpg

Wel van de mogelijkheid gebruik gemaakt om gelijk een 4 ronden kaart te kopen voor de volgende dag.

Rest vd dag genoten van de race en m'n pa gelijk geintroduceerd bij Hannes, bekend terrein voor andere Ring-gangers.

Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_4982.jpg

Wij en vaders genoten enorm dus dat was een geslaagde dag. 's Avonds nog biertje op terras gedaan en een bigass pizza gehad bij Pinocchio en zo rond middernacht gaan pitten om de volgende dag mee te doen met de Touristenfahrten.

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_5038.jpg

Voor het pitten trouwens nog even de baan opgelopen en een vastgesmolten stuk remschijf gespot in het asfalt:

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_5402.jpg

Samen met wat carbon:

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_5407.jpg

Zondag om 09.30 ontbeten en daarna naar de Ring gegaan. Drukte viel nog mee, zon scheen volop dus het zou vast goed druk gaan worden.
Om 11.00 ben ik de baan op gegaan met Michael naast me om eens te checken hoe het circuit erbij lag en hoe de remmen het zouden doen (ik reed op mn straatblokken). Dit ging prima en kon leuk meerijden. Enkele auto's ingehaald, oa een Peug 205 en een BMW 3 coupe, in de laatste bocht pakte ik bijna een andere BMW 3 maar op het rechte stuk gaf ie meer gas dan dat ik kon jammer genoeg :P

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_5491.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_5495.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_5502.jpg

Toen volgde er een hele serie met baansluitingen waardoor we steeds niet op tijd voorbij de toegangspoorten waren.

Baan open, baan dicht, baan open, baan dicht - dit ging zo op en af tot een uurtje of 17.30. Toen snel mn vader ingesnoert en naar de slagbomen gereden.

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_5509.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_5511.jpg

Toen we eenmaal de baan op gingen begon het te regenen :( Dat icm veel opgefokte mensen die gefrustreerd waren door het lange wachten zorgde voor veel gevaarlijke situaties. Hoop aggressiviteit op de baan. Heb er maar veel voorbij laten gaan want dat was anders geen pretje. Ondanks dat toch m'n vader een leuke vlotte ronde kunnen laten zien. Continu de hand aan de hendel bij het plafond, af en toe vragen of dat zo snel moest, of dat dat gebrom wel klopte, en of ik die auto wel zag in mn spiegel ;D
Erg vermakelijk :)

Na het rondje goed ten einde te hebben gebracht toch nog complimentje van vaders gekregen, wat altijd leuk is. Hij had het erg gaaf gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_5573.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/20090615%20Weekeinde/IMG_5575.jpg

Na het nuttigen van een goeie Hannes-schnitzel zijn we huiswaarts gekeerd. Tegen 23.00 kwamen we aan in Zwolle.
Met nu nog 2 rondjes op de kaart scheelt me dat weer kosten en wachttijd de volgende keer :D

Ohja, pa vind het voorlopig weer even genoeg geweest daar :applaus:

Voor alle foto's:

http://www.ncn-ring.nl/viewtopic.php?f=6&t=54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Cool, ik ben zaterdag in een opwelling in de auto gestapt en naar de Ring gereden. Lekker in de zon er naar toe, maar daar aangekomen was het bewolkt :S
Wel lekker @ Adenauer VLN zitten kijken, machtig mooi!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 20:38
Ziet er goed, hopenlijk ben ik in september weer aanwezig.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:54:
Afgelopen weekend met Lennaert, Michael en m'n pa een weekend naar de Nordschleife geweest.
Na veel moeite m'n pa 6 maanden terug zover gekregen dat hij eens mee zou gaan, en ook naast mij in de Primera mee de baan over zou gaan.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zaterdag om 09.00 vertrokken en rond 12.00 gearriveerd bij onze vaste stek http://www.ringrooms.de
Spullen gedumpt en naar de Ring gereden waar de VLN series aan het racen waren. Erg druk, prachtig weer, genieten dus.

[afbeelding]

Door een heftig ongeval (wagen over de vangrail ergens een grasheuvel afgedoken) gingen de Touristenfahrten savonds niet meer door.

[afbeelding]

[afbeelding]

Wel van de mogelijkheid gebruik gemaakt om gelijk een 4 ronden kaart te kopen voor de volgende dag.

Rest vd dag genoten van de race en m'n pa gelijk geintroduceerd bij Hannes, bekend terrein voor andere Ring-gangers.

[afbeelding]

Wij en vaders genoten enorm dus dat was een geslaagde dag. 's Avonds nog biertje op terras gedaan en een bigass pizza gehad bij Pinocchio en zo rond middernacht gaan pitten om de volgende dag mee te doen met de Touristenfahrten.

[afbeelding]

Voor het pitten trouwens nog even de baan opgelopen en een vastgesmolten stuk remschijf gespot in het asfalt:

[afbeelding]

Samen met wat carbon:

[afbeelding]

Zondag om 09.30 ontbeten en daarna naar de Ring gegaan. Drukte viel nog mee, zon scheen volop dus het zou vast goed druk gaan worden.
Om 11.00 ben ik de baan op gegaan met Michael naast me om eens te checken hoe het circuit erbij lag en hoe de remmen het zouden doen (ik reed op mn straatblokken). Dit ging prima en kon leuk meerijden. Enkele auto's ingehaald, oa een Peug 205 en een BMW 3 coupe, in de laatste bocht pakte ik bijna een andere BMW 3 maar op het rechte stuk gaf ie meer gas dan dat ik kon jammer genoeg :P

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Toen volgde er een hele serie met baansluitingen waardoor we steeds niet op tijd voorbij de toegangspoorten waren.

Baan open, baan dicht, baan open, baan dicht - dit ging zo op en af tot een uurtje of 17.30. Toen snel mn vader ingesnoert en naar de slagbomen gereden.

[afbeelding]

[afbeelding]

Toen we eenmaal de baan op gingen begon het te regenen :( Dat icm veel opgefokte mensen die gefrustreerd waren door het lange wachten zorgde voor veel gevaarlijke situaties. Hoop aggressiviteit op de baan. Heb er maar veel voorbij laten gaan want dat was anders geen pretje. Ondanks dat toch m'n vader een leuke vlotte ronde kunnen laten zien. Continu de hand aan de hendel bij het plafond, af en toe vragen of dat zo snel moest, of dat dat gebrom wel klopte, en of ik die auto wel zag in mn spiegel ;D
Erg vermakelijk :)

Na het rondje goed ten einde te hebben gebracht toch nog complimentje van vaders gekregen, wat altijd leuk is. Hij had het erg gaaf gevonden.

[afbeelding]

[afbeelding]

Na het nuttigen van een goeie Hannes-schnitzel zijn we huiswaarts gekeerd. Tegen 23.00 kwamen we aan in Zwolle.
Met nu nog 2 rondjes op de kaart scheelt me dat weer kosten en wachttijd de volgende keer :D

Ohja, pa vind het voorlopig weer even genoeg geweest daar :applaus:

Voor alle foto's:

http://www.ncn-ring.nl/viewtopic.php?f=6&t=54
Vet man, leuk ook dat je pa mee ging :D Zou m'n ouders ook wel eens een rondje over de ring willen laten meemaken :D

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Denk dat m'n moeder bij Hatzenbach al een schorre stem heeft van het schreeuwen als ik die mee zou nemen... zal ik maar niet doen dus :P en m'n pa zal er ook niks aan vinden helaas...

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 16-06-2009 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Laatst online: 02-10 10:53
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 16:38:
13 en 14 juni ben ik weer Am Ring :)
Heb je auto zien staan zondag. :) Dacht al, waar ken ik die ook alweer van? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lichtelijk offtopic maar past hier wel denk ik:

Vanavond bandjes opgepompt en aansluitend stukje getoerd.
De A28 opgedraaid ter hoogte van de Lichtmis (vlakbij Rouveen).

Tegen afrit Zwolle-Zuid haalde ik een duitse Opel Omega in met wat jonge gasten erin. Terwijl ik ze inhaalde en voor ze ging rijden zaten ze driftig te wijzen en met elkaar te praten.

Toen ik op de afrit reed kwamen ze mij natuurlijk links weer voorbij, en wederom allemaal kijken waarna ik vriendelijk mn hand opstak en zij allemaal zwaar enthousiast terugzwaaiend.

Die Nurburgring-sticker achterop brengt een hoop teweeg :D :grin: :grin: 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 juli gaan we met een grote groep (10 man ong) van de club die kant op.
Ivm motorwissel en financien weet ik nog niet of ik met eigen vervoer kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Morgen nog mensen naar de ring? Heb 4 uur geleden met een maat besloten dat we morgen gaan :+

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 28-06-2009 01:07 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Ik had in de planning staan om te gaan, helaas heb ik op het moment maar 3 wielbouten per wiel, dus ik neem het risico maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 20:38
JT schreef op zondag 28 juni 2009 @ 01:01:
Morgen nog mensen naar de ring? Heb 4 uur geleden met een maat besloten dat we morgen gaan :+
Heb je de weersvoorspelling al gezien?

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, staat momenteel op teils nebel teils sonne voor de ochtend en unterschiedlich bewolkt voor 's middags :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Paar pics van vandaag:

De auto waar we mee waren:
Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Ring/28-06-2009/28062009640.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Ring/28-06-2009/28062009642.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Ring/28-06-2009/28062009643.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Ring/28-06-2009/28062009644.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Ring/28-06-2009/28062009645.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Ring/28-06-2009/28062009646.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Ring/28-06-2009/28062009647.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Ring/28-06-2009/28062009648.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Ring/28-06-2009/28062009649.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Ring/28-06-2009/28062009650.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Ring/28-06-2009/28062009651.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 28-06-2009 23:46 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oei, die gele ziet er slecht uit. Schade op die panelen is een ding, maar aan de wielen te zien is er veel meer aan de hand.
Laatst nog op CPZ meegereden in zo'n coupe, met //M embleem erop :) reed erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Die gele had schade aan de voor- en achterbumper, voor- en achterscherm, deur en het wiel stond ook scheef. Zure schade dus.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Die z3 zit er idd aardig begaaid uit, flinke schade. :X

En die civic, tja je moet er van houden, ziet er opzich wel netjes uit, maar de velgjes vind ik geen porum en die stickers al helemaal niet. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Velgjes vind ik wel nice, maar trek de stickers en de knuffels eraf en dan is hij 5kg lichter.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zowieo bull shit die zooi, en dan standaard esi remmetjes (lekkerlijk) met een b16 wat jij zei, gekkenwerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
z3 kan goed spoorstang + draagarm zijn, valt op zich wel mee. Plaatschade gaat veel meer in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja en de velg kan je ook vervangen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren met een groep van de Nissanclub naar de Ring geweest.
Supervette dag gehad. 4 rondjes kunnen rijden. Mn beste rondjes ooit. Ging enorm lekker!!

Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/DSC_0349.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/DSC_0350.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/DSC_0351.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/DSC_0352.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/DSC_0353.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/DSC_0354.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/DSC_0355.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/DSC_0639.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/DSC_0640.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/IMG_2065.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/IMG_2068.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/Touriscars0507090485.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/normal_IMG_1508.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/20090705touri0564.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/20090705touri0612.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/20090705touri0613.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/20090705touri0686.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/20090705touri0687.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/05-07-09gevonden/normal_DSC_1170.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Veel leuke pics van je wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:25

-tom-562

Oliesjeik

Zo'n oude Sunny Coupe, heeft dat nog een beetje wegligging? Ik zit er aan te denken om zoiets na de vakantie te kopen. Ze zijn supercheap (in aanschaf en belasting), lekker vierkant jaren '80 design en (semi?) sportief.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 05-10 14:01
WTF is er met de lak van die ene wagen? Hoe lelijk!

Overigens blijft die wagen van jou er toch wel goed uitzien!

Zelf ga ik de 19e weer richting Ring, hopelijk sneuvelt mijn uitlaat nu niet halverwege...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Tom:

HIj is verlaagd en heeft 15 inch 195/50/15 Falken ZE-912 banden. Best nog veel overhel maar mn broertje gaat er nog gele Koni's onder monteren.

@ La_Fusion:

Dat is schoolbordlak, auto is gerold. Een beetje een onafgemaakt project, ding gaat de verkoop in (of een poging doen tot :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat is er een project aan dan? Andere motor erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nah, custom gepolyesterde en geplamuurde body :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Leuke foto's en filmpjes, lekker bezig geweest! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:40:
Nah, custom gepolyesterde en geplamuurde body :P
Ding ziet er echt freaky uit, alsof die rechtstreeks uit een racegame in de foto is geshopped :+

Jouw bak is het mooiste maar die Sunny coupe is ook wel grappig :D

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Sunny Coupe van mn broertje is cool :)
Hij heeft er Sunny GTI remmen voor op zitten met Tarox remschijven en Mintex remblokken.

Ding remt bijna harder dan die van mij. Nadeel van mijn auto is het algehele gewicht, de grotere wielen etc.

Mss na mn motorswap maar gaan sparen voor een Wilwood Big Brake Kit oid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb pics gezien van verbogen Wilwood remmerij :X Schijnt niet zo heel sterk te zijn :X Kan je geen OEM shit van een Skyline, Silvia oid eronder knallen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kheb al spul van een 200SX S14 eronder zitten. Ik kan mbv brackets de remklauw verder naar buiten krijgen zodat ik 350Z remschijven kan monteren.

Nadeel is alleen het enorme gewicht van die ongein :P

Heb van de 4 pots Wilwood Dynalite serie nooit iets geks gehoord eig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 15:31
Gaan er nog mensen aankomend weekend naar de schleife? Ik ben er iig wel te vinden :)
De weersvooruitzichten zijn niet echt optimaal, zo nu en dan een bui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Tip: zet je hoofdsteunen eens op de goede hoogte, 15 cm omhoog oid. Zo is je nek exit bij een klap vanachter.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:30
Ik ga vanavond weer naar de Nordschleife :) Wil toch twee rondjes doen

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ikke! schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 11:16:
[...]

Tip: zet je hoofdsteunen eens op de goede hoogte, 15 cm omhoog oid. Zo is je nek exit bij een klap vanachter.
Inderdaad, dit kan heel slecht aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die kunnen niet hoger...:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Weet je het zeker? Niet een 1 of ander mechanisme om hem hoger te krijgen wat je niet snapt? (kan gebeuren)
Als ik het nog een keer bekijk denk ik dat het wel meevalt, maar nog steeds zou die iig 5 cm hoger moeten zitten.

Pagina: 1 ... 7 ... 25 Laatste