leeg
Jep. Maar dan een maand later.kronolith schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:45:
[...]
Top, bedankt!
Zijn er nog mensen van hier op de Ring te vinden zondag?
Sta in de buurt op de camping. Ben wel benieuwd naar de oldtimer gp. Ga daar ff kijken met gf. Zou ook een volvo meeting zijn maar gaat waarschijnlijk niet door.
[ Voor 3% gewijzigd door DopdeDouwer op 08-08-2015 19:26 ]
Maar dat is heel kort van tevoren.
En ik ga daar met mn slome MR2 al 165, die meganes zitten daar ws op 180+, reken de remafstand maar uit incl reactietijd.
Vind het opzich prima gereageerd van ze, al waren ze vol op elkaar gebutst als ze hun 'normale' onderlinge afstand aan hadden gehouden.
leeg
Zelf mijn 2 aller eerste rondjes gereden op de Ring vandaag.
Tjesus, wat een achtbaan

En heel hard ging ik niet eens, ik heb zojuist de opname van de 2e ronde met m'n GoPro even bekeken (eerste ronde ben ik 'm vergeten aan te zetten), bridge to gantry in 14 minuten, 3 seconden. Ik zat geregeld in verkeerde versnellingen waardoor ik vaak niet omhoog kon komen.
En in de 2e ronde na Brünchen hadden mijn voorbanden het helemaal gehad en wilden ze alleen nog maar rechtdoor (na de eerste ronde ben ik zelfs nog bij de rotonde rechts gegaan, rustig doorgereden tot de T-splitsing en toen weer omgedraaid, om het boeltje wat te laten afkoelen, direct daarna 2e ronde gedaan)
Is er van hier nog iemand geweest vandaag? Zo ja, dan heb ik je vast in de weg gezeten, sorry daar voor
[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 08-08-2015 22:47 ]
Hoezo?vhal schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:39:
Wat een idioot in die RS. Vlaggen ze daar niet?
Ik vind het nog een goede reactie.
Ik ga er vanuit dat als ze vlagden ze wel rustiger zouden rijden.
Wat ik dan wel weer idioot vind zijn die 10tal mensen die gewoon op de baan staan.
Wel in het gras, maar wel gewoon voor de vangrail.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Of de manier waarop helemaal de juiste is kunnen de meningen over verschillen, maar zn gedachtegang kan ik wel begrijpen.
Ik remde ook niet voluit, juist om te voorkomen dat er iemand achterin zou knallen.
leeg
Maar die witte over het gras doet dat iets te ijverig, er komen dan ook mensen uit de auto enzo, dan wordt het helemaal onverspelbaar.
Wel een beetje te kamikaze voor zo'n drukke dag.
Ben er wel, maar kom pas vrijdagavond aan, rijden gok ik dr op dat dat alleen maandag gaat lukken.
leeg
Nieuwe schijven+blokken en koppeling zijn vandaag besteld
File op de Nordschleife zelf, of om de wegen er om heen?4x2 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:07:
Succes met de file
Ben er wel, maar kom pas vrijdagavond aan, rijden gok ik dr op dat dat alleen maandag gaat lukken.
Beiden, en niet te zuinig, vrijdag is doorgaans het ergste.kahraman11 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 13:55:
[...]
File op de Nordschleife zelf, of om de wegen er om heen?
leeg
Anoniem: 319464
Die bochten moeten met een porsche toch wel harder te nemen zijn dan 80km/h. Ik doe snelweg bochten met 120 nemen en die zijn even scherp. En dat is met een auto van 30 jaar oud.BruceLee schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:31:
ja dat is aan die hoofdweg voor dat complex moet je bij het dorint hotel die afslag in en dan kom je bij een parkeerplaats als je daar rechts gaat. vanaf daar vetrek je onder de tunnel door naar de gp track https://stevemckelvie.fil...burgring-dorint-hotel.jpg
hier mijn GP strecke lap tijden touristenfarthen
[video]
HahaAnoniem: 319464 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 21:24:
[...]
Die bochten moeten met een porsche toch wel harder te nemen zijn dan 80km/h. Ik doe snelweg bochten met 120 nemen en die zijn even scherp. En dat is met een auto van 30 jaar oud.
Overigens wel grappig hoe mensen zulke filmpjes onderschatten. Totdat ze zelf een keer gaan rijden en het filmen. Dan lijkt het alsof je stilstaat.
[ Voor 17% gewijzigd door KappeNou op 24-03-2016 21:53 ]
Don't feed the troll enzo
Bochtensnelheid daar is niks mis mee.
leeg
Die gps die de snelheden laat zien is 1hz gps van een telefoon die kunnen geen accurate snelheden weergeven in bochten dus hij geeft wel te weinig aan in bochten. Ook kan je zien als ik de bocht uit kom dat hij opeens heel snel accelereer. Maar die bochten zijn scherper dan lijkt op zon filmpje. Die bochten zijn vrijwel allemaal op de limiet gereden dus harder dan dat gaat het niet. Dit zijn niet je snelweg bochtjes die jij met 120 doet.Anoniem: 319464 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 21:24:
[...]
Die bochten moeten met een porsche toch wel harder te nemen zijn dan 80km/h. Ik doe snelweg bochten met 120 nemen en die zijn even scherp. En dat is met een auto van 30 jaar oud.
ik heb nu een betere externe 10 hz gps
en dat is bij dit filmpje wel dacht ik
alleen dat was niet zon goede lap was zon circuit prop dag geen een fatoenlijke lap kunnen doen daar altijd traffic en rem temperatuur problemen zolder is zwaar voor de remmen. dus hier nam ik wat marge met de remweg.
op zandvoort had ik geen problemen met rem temps en op die gp track ook niet.
dit is weer met de 1hz gps van de telefoon.
nog een ding ik weet natuurlijk niet over welke snelweg bochten jij praat. maar wat ik denk is dat je kijkt ik ga 120 die bocht in maar je langzaamste snelheid op de apex ligt veel lager. in ieder geval onderschat je het zwaar. doe gerust eens een paar touristenlaps op de gp track en film het onboard
de enige manier om harder door een bocht te gaan is semi slicks of slicks.
en porsche gaat iets harder door de bocht dan een standaard auto maar verwacht geen wonderen. bandengrip is het probleem.
De beste manier om te zien of iemand de hele bocht door op de limiet rijdt is de g kracht meter straat banden kunnen zon 1g trekken.
Update:
het wordt wel een lange post zo maar het ziet er allemaal makkelijker uit dan het is hier nog een paar laps op zandvoort zijn langzamer als mijn hotlap maar ziet er beter uit voor de kijkcijfers
je kan de echte snelheid gewoon van mijn teller aflezen.
en by the way ik had mijn auto daar net een maand ofzo en meteen een eerste trackday
[ Voor 59% gewijzigd door BruceLee op 25-03-2016 12:33 ]
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Hmm, toch ook maar eens een keertje een trackday doen
Super dik man! Ben je niet toevallig weekend van 29 april bij de ringBruceLee schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:01:
[...]
Die gps die de snelheden laat zien is 1hz gps van een telefoon die kunnen geen accurate snelheden weergeven in bochten dus hij geeft wel te weinig aan in bochten. Ook kan je zien als ik de bocht uit kom dat hij opeens heel snel accelereer. Maar die bochten zijn scherper dan lijkt op zon filmpje. Die bochten zijn vrijwel allemaal op de limiet gereden dus harder dan dat gaat het niet. Dit zijn niet je snelweg bochtjes die jij met 120 doet.
ik heb nu een betere externe 10 hz gps
en dat is bij dit filmpje wel dacht ik
[video]
alleen dat was niet zon goede lap was zon circuit prop dag geen een fatoenlijke lap kunnen doen daar altijd traffic en rem temperatuur problemen zolder is zwaar voor de remmen. dus hier nam ik wat marge met de remweg.
op zandvoort had ik geen problemen met rem temps en op die gp track ook niet.
[video]
dit is weer met de 1hz gps van de telefoon.
nog een ding ik weet natuurlijk niet over welke snelweg bochten jij praat. maar wat ik denk is dat je kijkt ik ga 120 die bocht in maar je langzaamste snelheid op de apex ligt veel lager. in ieder geval onderschat je het zwaar. doe gerust eens een paar touristenlaps op de gp track en film het onboarddan kan je hem er naast leggen en kijken of je harder door een bocht gaat. ( mijn punt is je apex snelheden zijn een stuk langzamer dan je denkt)
de enige manier om harder door een bocht te gaan is semi slicks of slicks.
en porsche gaat iets harder door de bocht dan een standaard auto maar verwacht geen wonderen. bandengrip is het probleem.
De beste manier om te zien of iemand de hele bocht door op de limiet rijdt is de g kracht meter straat banden kunnen zon 1g trekken.
Update:
het wordt wel een lange post zo maar het ziet er allemaal makkelijker uit dan het is hier nog een paar laps op zandvoort zijn langzamer als mijn hotlap maar ziet er beter uit voor de kijkcijfers
[video]
je kan de echte snelheid gewoon van mijn teller aflezen.
en by the way ik had mijn auto daar net een maand ofzo en meteen een eerste trackday

Hoort dat trouwens die eerste bocht bij zandvoort zo laat remmen? Lijkt alsof je de bocht iets voorbij schiet.
Aantal bochten kan de Apex ook wel aangetikt worden
Dat was mijn snelste die dag en mijn eerste keer op zandvoort!
Dat doorschieten viel wel mee. het is sneller dan te vroeg remmen.
opzich heb ik totaal geen last van hot hatches die maken totaal geen kans, tenzij er semi slicks onder liggen daar kan je niks tegen doen als je zelf straat banden hebt en vaak zijn die turbo turbo autos ook nog gechiptuned. en dan moet er nog iemand in zitten die kan rijden. ik ben ze nog niet tegen gekomen maar ze zijn er wel.
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Gas dr op met dat oude hok.
Nog een paar updates dr tegen en op naar de sub 8
leeg
Wow, dat ding is echt serieus snel4x2 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:44:
[video]
Valt mij ook op hoe kort de bak eigenlijk is: je gebruikt de 3e versnelling eigenlijk maar zelden.
Hoe hard loopt hij nu net voor Schwedenkreuz? Mijn gevoel zegt dat je daar de 250km/u aantikt.
Auto ziet er trouwens goed uit qua wegligging en balans, ik vraag mij af welke upgrades je nog in gedachte hebt. Klopt het overigens dat je geen kooi hebt? Ik zou zelf bij dit soort snelheden toch wel graag een kooi hebben...
Edit: Ik zie dat je een kooi, slicks en ITBs als volgende upgrades gaat doen: cool!
Ik weet niet hoeveel winst je hebt met ITBs op een 1UZ-FE, ik gok dat de winsten best wel eens tegen kunnen vallen, want volgens mij zijn de standaard nokkenassen vrij tam. Je zou kunnen overwegen een latere 1UZ-FE VVTi of 3UZ-FE te swappen. Als je met een MS-3 rijdt kun je de VVTi daarmee aansturen en met het dual-mode symmetrische inlaatspruitstuk en de nokkenassen/cilinderkoppen heb je dan 40pk winst op de oude 1UZ-FE.
[ Voor 26% gewijzigd door DaWaN op 04-07-2016 13:21 ]
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Differentieel is hetzelfde gebleven als met de toyota 5-bak, maar de 6 is een .85 ipv de 5 als .78, dus die is een stuk korter (en de rest vd versnellingen ook, ik heb m in het filmpje nergens in de 3 staan
Ik rij nu wel met semi-semi slicks (Federal 595RSR) maar die blijven toch wat achter op echte semi's, ze kosten ook geen reet, dus het mag.
ITB rommel heb ik toch bijna alles voor liggen om het in elkaar te knutselen, als het niet werkt verzin ik wel weer wat anders, keer een compressor dr op beunen ofzo
leeg
Maar je kunt ook Amerikaanse stijl gaan en een luchthapper eruit laten komen (bovenop de supercharger). Stoer maar vooral ook irritant met racen omdat het je zicht weghaalt.
Mooie beelden4x2 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:44:
[video]
Super goed om te zien ook dat als je iemand inhaalt je twee of drie keer kijkt of voor je naar rechts gaat, duidelijk heel erg serieus én verstandig bezig met je hobby
"De bestuurder verloor de macht over het stuur en reed in op drie mensen naast de weg: twee baancommissarissen en een bestuurder die kort daarvoor een ongeluk had gehad. De twee inzittenden van de auto kwamen om, de medewerkers van het circuit raakten zwaargewond."kahraman11 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:43:
Zojuist 2 doden gevallen op de groene hel: Doden bij toeristenrit op Nürnburgring - http://nos.nl/l/2119317
"Gelukkig" alleen de twee mensen in de auto zelf en niet de commissarissen en andere bestuurder.
Die Civic moet een harde klapper gemaakt hebben
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal
Ik hoor een Nederlander, wie was het
[ Voor 53% gewijzigd door Viper® op 12-09-2016 14:42 ]
Makes sense, dat had ik al door.4x2 schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:01:
De filmer zelf
Ik dacht misschien is het iemand van hier
Heeft er alle schijn vanFabianGTI schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:23:
Is het nou die Honda die de olie verliest?
Hoewel het erg lullig is, kan in principe bij iedere auto op ieder moment gebeuren.
Maar die zwaaiende kerel, ik denk dat ie een beetje onder de adrenaline zat. Het is allemaal goed bedoeld maar hij wordt bijna doodgereden en hij staat sowieso niet op de goede plek. Iedereen ziet hem als het al te laat is.
Is een Civic sedanFastFred schreef op maandag 12 september 2016 @ 17:28:
Dure rekening voor die Accord bestuurder (als hij het inderdaad geweest is, ik zie niks lekken bij 'm, meestal zie je wel iets): baansluiting, vangrail, schade aan 2 of 3 auto's, baanreiniging.
Die zwaaiende kerel was in ieder geval niet slim bezig...staat pal naast de vangrail. Een halve meter verder sta je er achter.... En loop een stukje terug. Goed bedoeld inderdaad maar dat scheelde niet veel.!null schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:50:
Maar die zwaaiende kerel, ik denk dat ie een beetje onder de adrenaline zat. Het is allemaal goed bedoeld maar hij wordt bijna doodgereden en hij staat sowieso niet op de goede plek. Iedereen ziet hem als het al te laat is.
Die eerste druppels zijn het ergst. Als het al even regent dan stroomt het vuil dat de gladheid veroorzaakt een beetje weg. Die eerste druppels of damp + al die residuen e.d....gewoon alsof je dan op een laagje ijs rijdt.FastFred schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:20:
Is inderdaad lastig te zeggen of het die Accord was. Als het inderdaad olie is dat ie lekt dan heeft die Accord z'n rondje ook niet af kunnen maken lijkt me. Ook van koelvloeistof, remvloeistof of brandstof kun je aardig aan het glijden raken. Bij de eerste druppels regen merk je vaak al grip verschil. 2 jaar terug nog gezien toen ik bij Brunchen stond te kijken, begon te regenen en na de eerste 10 druppels begon iedereen al te glijden. Nog 20 druppels later ging er een motor onderuit.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Verzekerd op een circuit? Daarvoor heb je denk ik wel iets meer dan een standaard autoverzekering nodigJT schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:11:
[...]
Is een Civic sedanHopen dat hij verzekerd is.
Overigens is hij toch niet verantwoordelijk voor al die crashes? Die zwaaiende gast maakt het volgens mij alleen nog maar erger, door schrikreacties blokkeren ze hun wielen.
Op de weg wel, maar op de ring blijft het verschrikkelijk glad omdat er zoveel rubber op ligt.JT schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:11:
Die eerste druppels zijn het ergst. Als het al even regent dan stroomt het vuil dat de gladheid veroorzaakt een beetje weg. Die eerste druppels of damp + al die residuen e.d....gewoon alsof je dan op een laagje ijs rijdt.
Maar het verschilt ook letterlijk per meter baan hoe glad het is in de regen.
leeg
Hangt af van je voorwaarden; officieel is de ring een openbare eenrichtings tolweg.Rub3s schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:17:
[...]
Verzekerd op een circuit? Daarvoor heb je denk ik wel iets meer dan een standaard autoverzekering nodig
Dat is nooit vast te stellen.Overigens is hij toch niet verantwoordelijk voor al die crashes? Die zwaaiende gast maakt het volgens mij alleen nog maar erger, door schrikreacties blokkeren ze hun wielen.
Bij harde regen is het in ieder geval duidelijk dat het glad zal zijn4x2 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:29:
[...]
Op de weg wel, maar op de ring blijft het verschrikkelijk glad omdat er zoveel rubber op ligt.
Maar het verschilt ook letterlijk per meter baan hoe glad het is in de regen.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Kan het zo 1 2 3 ff niet opzoeken, maar er stond me iets van bij dat alle schade verhaald wordt op de persoon die het vloeistoflek veroorzaakt wordt. Zoals ik eerder vermeld had, schade aan auto's, baansluiting, reparatie vangrail etc.Rub3s schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:17:
Overigens is hij toch niet verantwoordelijk voor al die crashes?
Gevonden, pagina 1 van dit topic. Prijzen zullen wel niet meer uptodate zijn, maar toch.
MadMan schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 03:04:
Vergeet trouwens niet dat je moet betalen als je de vangrail raakt.
Basisbedrag voor het aanrijden van de vangrail-wagen: €150
Verwijderen beschadigde vangrail: €10/meter (x2 of x3 of x4 omdat er altijd meer boven elkaar zitten) Nieuwe vangrail: €31/meter (x2 of x3 of x4)
Verwijderen beschadigde paaltjes: €5.10 per stuk
Nieuwe paaltjes: €39 per stuk
Safety car tarief: €82 per 30 minuten (auto + 2 personen werkloon)
Circuit sluiting: €1,350 per hour
Sleepwagen voor je eigen auto: €190 (inc BTW)
Ziekenhuis en helikopter: laten we maar zeggen, probeer het gewoon niet. Zorg dat je een goede reisverzekering hebt.
Bij alles behalve de sleepwagen komt nog BTW.
Verder moet je ook DIK betalen als je een vloeistoflek hebt en niet meteen stopt en de marshalls waarschuwt. Je betaalt dan een Basistarief van €1350,- per uur, PLUS alle schade ten gevolge van jouw vloeistof. En neem van mij aan dat dat heel erg veel kan zijn, er hoeven maar een paar motoren na jou te komen en het gaat meteen grondig mis bij die snelheden. Vervolgens word jij dan gedwongen om de materiele en fysieke schade te vergoeden. En aangezien er heel veel mensen rond de baan staan, onder andere met fototoestellen en marshalls, die er allemaal HEEL goed op letten sinds er een paar doden zijn gevallen door dit soort dingen.
Het recordbedrag voor vangrailreparatie door een "touristenfahrer" ligt voor zover ik weet op €15.000,-
[ Voor 78% gewijzigd door FastFred op 13-09-2016 15:06 ]
Gelukkig de muur geraakt dus ik was aan Nurburgring GmbH alleen de kosten voor de marshals en het opruimen van mijn KVS kwijt.
Diegene voor mij had net na Schwedenkreuz een leuk stuk vangrail te pakken en oliekoeler lek, die mocht ~4k aftikken bij de ring zelf, toch ruim 10x zoveel als ik daar hoefde te betalen...
Kosten bij Bongard waren voor hem ongeveer hetzelfde als bij mij.
Maar wat een ongelooflijke idioot rijd er in die bmw. Gewoon weg proberen te rijden na zo'n crash met een flink beschadigde voorwielophanging. Dat had ook veel erger af kunnen lopen.
Die actie van die gast op de baan daar hoef je het niet eens over te hebben.
Nee enorm slim juist, als hij had blijven staan had die donkerrode E36 er vol tegenaan geklapt..Maarten schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:38:
Maar wat een ongelooflijke idioot rijd er in die bmw. Gewoon weg proberen te rijden na zo'n crash met een flink beschadigde voorwielophanging. Dat had ook veel erger af kunnen lopen.
Heb aantal jaren geleden (+/-10 jaar geleden) redelijk wat circuit gereden met een aangepaste Alfa 75. Ongeveer 175 pk op 1200 kg race opgebouwd. Dus ben geen complete novice. Zandvoort, Assen, Spa, Zolder en Lelystad.
Iemand tips waar te kijken voor een huur auto, en waar op te letten?
---RAWE CEEK!!!---
http://www.rentracecar.de/de/autos
Vraag mij trouwens af wat het eigen risico is, dat zal wel niet mals zijn
Vaak bu'j te bang!
Je zou naar Apex Nürburg kunnen gaan, krijgen goede beoordelingen en zijn erg vriendelijk.NoFearCreations schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 19:01:
Mega kick. Ik wil in de 3e week van september misschien naar de ring als het weer toelaat. En dan daar een leuke auto huren voor een paar ronden. Met mijn verlaagde Golf 3 met 90 pk zal het geen pretje zijn.
Heb aantal jaren geleden (+/-10 jaar geleden) redelijk wat circuit gereden met een aangepaste Alfa 75. Ongeveer 175 pk op 1200 kg race opgebouwd. Dus ben geen complete novice. Zandvoort, Assen, Spa, Zolder en Lelystad.
Iemand tips waar te kijken voor een huur auto, en waar op te letten?
The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
---RAWE CEEK!!!---
Logisch toch? Waarom denk je dat je bij 9 van de 10 autoverzekeringen in Nederland niet verzekerd bent als je daar rijdt?NoFearCreations schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:45:
Zit nu een beetje te twijfelen. Bij de meeste verhuur bedrijven zit je aan een eigen risico van +/- 10.000. Wat in combinatie met een zeer verraderlijk circuit mij toch wel enige zorgen baart.
Als je daar een goede (lees: dure) klapper maakt zijn die 10.000 eigen risico absoluut niet het enige waar je jezelf zorgen om hoeft te maken.
Edit: Die prijzen zijn dus zonder belasting volgens mij, op de sleepdienst na. En dat 'slepen' is, voor zover ik weet, niet meer dan die auto op een standaard plek droppen en daarna is het weer jouw zorg wanneer je de kosten van de klapper overmaakt.Base fee for attendance of armco truck: €150
Removing damaged armco: €10/metre (x2 or x3 or x4 for multiple-height sections)
Replacement armco: €31/metre (x2 or x3 for double/triple height)
Removing damaged armco posts: €5.10 each
Replacing armco post: €39 each
Safety car attendance: €82 per 30 mins (car + 2 people)
Circuit closure: €1,350 per hour
Recovery truck: €500 (inc VAT)
Hospital stay & air ambulance: Let's just say, do NOT go there without travel insurance!
[ Voor 10% gewijzigd door TheBrut3 op 30-08-2017 07:59 ]
Lijkt me niet meer dan logisch toch? Winst maken wordt anders erg lastigNoFearCreations schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:45:
Zit nu een beetje te twijfelen. Bij de meeste verhuur bedrijven zit je aan een eigen risico van +/- 10.000. Wat in combinatie met een zeer verraderlijk circuit mij toch wel enige zorgen baart.
Vaak bu'j te bang!
leeg

Ik had gehoopt dat Ron Simons nog met Alfa's reed, maar helaas niet meer.
---RAWE CEEK!!!---
Zolang het ding maar betrouwbaar is en fatsoenlijke banden en remmen heeft dan is het goed genoeg om een paar rondjes te rijden. Je hebt geen 911 GT3 om de baan te ervaren.
Met een fatsoenlijk schroefsetje met voldoende veerweg, goede set banden en performance remblokken zou je prima met die Golf 3 rond kunnen gaan i.m.h.o.
Het enige wat ik zelf vervelend vind in een langzame auto is het stuk tussen Bergwerk en Hohe Acht, maar dat is maar een klein stuk van de baan.
Spiegelen is sowieso een must, persoonlijk heb ik (veel) snellere auto's nooit echt een ramp gevonden omdat je weet wanneer ze erlangs komen. Als je een redelijke bochtensnelheid rijdt hoef je ook niet bang te zijn dat ze hem er zomaar naast zetten in een bocht. Wat dat betreft heeft FastFred wel een punt: als je langzaam rijdt word je mogelijk wel lomp ingehaald. Overigens vind ik dat de verantwoordelijkheid van veilig inhalen volledig bij diegene ligt die inhaalt. Als je graag hebt dat je snel en veilig ingehaald wordt; gewoon even richting aangeven naar rechts en netjes rechts blijven.
Wat ik ook als tip zou geven: ga op de dag zelf met een ervaren rijder mee voor wat rondjes, dan krijg je een beetje een idee waar je op moet letten.
Dan ken je de weg al, en weet je op zijn minst wat er op je af komt.
Zelf nog nooit gereden, maar ben te bang van de snelheidsverschillen.
Ik durf dan weer wel 220 rijden op de autobahn.
Sony A7 iv en wat recycled glas

En je playstation advies is niet bepaald slim.
leeg
Dat is een mening.4x2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:53:
En je playstation advies is niet bepaald slim.
Ik vond het wel fijn dat ik een paar honderd ronden op de Ring heb gereden op de PS. Dan weet je precies wanneer bochten als Adenauer Forst en Brünnchen komen. Bochten waar het bij leken die vinden dat ze eens moeten laten zien wat ze kunnen best nog wel eens mis gaan. Dus door voorkennis van de baan kan je voorkomen dat je in één van de duizenden filmpjes op YouTube komt.
Inhalen op de Ring is overigens gewoon links, of dat nou binnen of buitenbocht is. Het blijft een "weg". Dus als je echt langzaam wil rijden, zoals die kl*t* gezinnen met omabak op het dak soms doen, dan kan je gewoon je knipperlicht naar rechts aanzetten vanaf het begin en de hele ronde rechts houden.
Mocht je een leaseauto hebben, dan zou ik het overigens nooit de baan op gaan.
Ik ben het met de mening van @4x2 eens. Leuk zo op de playstation en leuk dat je de baan kent maar als je er nog niet geweest bent kun je je misschien beter bezig houden met gewoon een ruime veilige marge aanhouden en het ervaren. Ik denk dat je daarmee beter voor de dag komt dan denken dat je de baan kent omdat je hem op de playstation gereden hebt.TheBrut3 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:51:
[...]
Dat is een mening.
Ik vond het wel fijn dat ik een paar honderd ronden op de Ring heb gereden op de PS. Dan weet je precies wanneer bochten als Adenauer Forst en Brünnchen komen. Bochten waar het bij leken die vinden dat ze eens moeten laten zien wat ze kunnen best nog wel eens mis gaan. Dus door voorkennis van de baan kan je voorkomen dat je in één van de duizenden filmpjes op YouTube komt.
Inhalen op de Ring is overigens gewoon links, of dat nou binnen of buitenbocht is. Het blijft een "weg". Dus als je echt langzaam wil rijden, zoals die kl*t* gezinnen met omabak op het dak soms doen, dan kan je gewoon je knipperlicht naar rechts aanzetten vanaf het begin en de hele ronde rechts houden.
Mocht je een leaseauto hebben, dan zou ik het overigens nooit de baan op gaan.
[ Voor 23% gewijzigd door Boinkie op 31-08-2017 09:51 ]
Want laten we eerlijk zijn, wie gaat nou een circuit met 140 bochten kennen na 1 of 2 rondjes?
Bij een normaal circuit kun je erop gaan en na enkele rondjes begin je het al door te krijgen en zijn in ieder geval verrassingen weg. En dat alles in dezelfde tijd waarbij je op de ring nog maar 1 rondje hebt afgelegd.
Dan had je wel een behoorlijke auto onder je kont. In de regel ga je van G-krachten niet zoveel merken tenzij je serieus gaat knallen.AtleX schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:44:
Ik had een paar honderd rondes op de PlayStation achter de rug en zeker 50 passagiersrondes in uiteenlopende voertuigen voordat ik voor het eerst zelf de baan op ging. Het was prettig om een beetje te weten waar ik was op de baan, maar meer had ik er niet aan. Het constant moeten spiegelen, de snelheidsverschillen, de G-krachten, de hobbels, alles is anders zodra je voor het eerst zelf achter het stuur zit.
En hard over heuvels heen knallen ga je ook voelen (en dat de auto dus lichtvoetig wordt, met potentieel nare gevolgen)
Om dat te ervaren hoef je echt niet hard te rijden, ik heb toen 2 rondjes gereden en mijn 2e rondje was 13 minuten

Wat hier ook gezegd wordt, oefenen in een racegame is leuk als voorbereiding, je weet enigszins welke bocht wanneer komt, maar die videogame bereid je niet voor op de G-krachten, op de hoogteverschillen, op de vele verschillende soorten asfalt etc. Het is werkelijk een achtbaan op asfalt.
Zo, mega veel respect voor die mensen die daar in 7 minuten o.i.d. rond kunnen gaan
[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 31-08-2017 12:32 ]
Wat een toetsenbordridders hier, ongelofelijkTyphone schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:22:
[...]
Dan had je wel een behoorlijke auto onder je kont. In de regel ga je van G-krachten niet zoveel merken tenzij je serieus gaat knallen.

Heb je enig idee hoe veel hoogteverschil de baan kent? Zelfs met rondetijden van >10 minuten is het een serieuze achtbaan qua gevoel. Er zijn vele plekken (bijvoorbeeld Ex-Muhle) waar je door je voorruit alleen maar asfalt ziet. Die ervaring krijg je totaal niet mee in een simulatie.
Op de Playstation lukt me dat ook nog wel.FastFred schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:38:
Zo, mega veel respect voor die mensen die daar in 7 minuten o.i.d. rond kunnen gaan
Ik ken de hele baan volgens mij uit mijn hoofd. Maar in het echt ben ik er nog nooit geweest.
Staat nog wel op mijn verlanglijstje, maar ben wel een beetje bang om daar met mijn auto rond te gaan rijden. Vooral bang dat ik mijn rechtervoet niet in bedwang hou. Een vriend van me heeft op de ring zijn XK tegen de vangrail geparkeerd.
Je gezond verstand gebruiken, ik had met mijn 2 allereerste (en enige) rondes 2 mensen bij me in de auto zitten en ik kende de baan niet (behalve dan van games) en ik kwam op veel plekken gewoon vermogen te kort om vlot omhoog te komen. Zoveel mogelijk rechts blijven en in je spiegels kijken, als je iemand achter je aan ziet komen, rechts aanhouden en richtingaanwijzer aan naar rechts. Zit er geen snellere wagen achter je dan kun je de bochten wat sportiever nemen, anders niet. Bij twijfel over een bocht, van het gas af en rustig door kachelen.
Voor de bocht van het gas af, niet in de bocht.FastFred schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:37:
Bij twijfel over een bocht, van het gas af en rustig door kachelen.
Zoals een kennis van me als tip gaf (die er heel vaak heeft gereden en ook wel op circuits rondcrosst): al je handeling al voor de bocht afronden, eventueel afremmen, terugschakelen etc.
Dat zeg ik ook niet. Ik bedoel als je twijfelt over de bocht die er aan komt, dat je langzamer gaat rijden zodat je zeker weet dat je heelhuids de bocht door komt.Pat911 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:43:
[...]
Voor de bocht van het gas af, niet in de bocht.
Dat dus, geld voor zowat alle takken van motorsportZoals een kennis van me als tip gaf (die er heel vaak heeft gereden en ook wel op circuits rondcrosst): al je handeling al voor de bocht afronden, eventueel afremmen, terugschakelen etc.
Was ook meer een aanvulling... is mij vroeger 1 keer gebeurd. Twijfelde of ik niet te snel ging toen ik al in de bocht zat, voet van het gas en met moeite kon ik de auto op de weg houden (jeugdige overmoed).FastFred schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:45:
[...]
Dat zeg ik ook niet. Ik bedoel als je twijfelt over de bocht die er aan komt, dat je langzamer gaat rijden zodat je zeker weet dat je heelhuids de bocht door komt.
Andersom trouwens ook een keer. Te vroeg op het gas en voor ik het wist gleed ik dwars over de weg. Kon gelukkig tegensturen en bleef gas geven, eindigde alleen in het gras.
Ik heb tig rondjes in een BMW M6 F12 meegereden met een chauffeur. Zowel op Zolder als op de Nordschleife. Zelfs met de zakelijke M6 E63 daar geweest waarbij de RS5 ook mee was. Je voelt de heuvels, de dalen en het in je stoel drukken maar om nu te zeggen dat dat allemaal zo wild is slaat nergens op. Filmpje van Joachim Stuck paar jaar geleden was max 1.3G (M5 E60) dus om nou te zeggen wat een enorme power zal wel komen vanuit een bepaald paradigme wat men heeft.DaWaN schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:19:
[...]
Wat een toetsenbordridders hier, ongelofelijk
Heb je enig idee hoe veel hoogteverschil de baan kent? Zelfs met rondetijden van >10 minuten is het een serieuze achtbaan qua gevoel. Er zijn vele plekken (bijvoorbeeld Ex-Muhle) waar je door je voorruit alleen maar asfalt ziet. Die ervaring krijg je totaal niet mee in een simulatie.
Meer mensen?
Omnomnom!
Hier gingen wij vaak eten
Is geen antwoord op je vraag, gewoon een mededeling.
Zeker die is erg lekker !TheBrut3 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:06:
https://goo.gl/maps/1cCs2CJXGup
Omnomnom!
Ik zou graag met je mee gaan maar helaas kan ik niet. Veel plezier!FastFred schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:41:
Ik ben van plan om zondag weer richting de Ring te gaan, of ik een rondje rij weet ik nog niet, misschien gewoon in de omgeving wat rond touren en auto's kijken langs de baan. De vooruitzichten zijn goed voor zondag.
Meer mensen?
Ecodan warmtepomp
https://goo.gl/maps/ShquUMVgDnG2 is ook een aanrader (als je van veel vlees en van lang wachten op je drankjes houdtTheBrut3 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:06:
https://goo.gl/maps/1cCs2CJXGup
Omnomnom!
Vaak bu'j te bang!
Het lijkt mij leuk om eens een toeristische rit te maken over de "ring" en dat dan wel met de Auris TS Hybrid... Dat betekent geen hoge snelheden, want ik wil 'm al helemaal niet plat rijden, maar toch de ring met de Auris graag eens doen.
Dan wat vragen:
Vanaf welk tijdstip wordt het in de ochtend druk? Met andere woorden, hoe laat moet ik de ring op om -relatief- veilig de ronde af te maken en ook anderen niet in de weg te zitten? Het wordt dan de 1e week van Juli, op een dinsdag of donderdag vermoedelijk.
Wat is de minimale snelheid op de ring? Is het met 100 km/h bijvoorbeeld nog steeds normaal en goed te doen zonder remmen flink te verhitten en de auto compleet op z'n donder te geven?
Veel gelezen en gezien over bepaalde bochten die gewoon spek en spekglad zijn. Met welke snelheid kun je er dan nog normaal doorheen, moet ik denken aan 30, 40, 60 km/u?
EDIT: ik bedoel dan met name Adenauer Forst en Brunchen, de -volgens mij- wat gevaarlijkere bochten..
Thnx alvast!
[ Voor 5% gewijzigd door pixels66 op 09-05-2018 22:22 ]
Op doordeweekse dagen is het nooit echt druk. In het weekend uurtje of 9 is vaak rustig.
1. Nooit te langzaam gaan rijden, aangezien het snelheidsverschil met een GT3 RS best groot is
2. kijk altijd in je spiegels. Regel: als er iemand ineens achter je zit is hij sowieso sneller.
Nooit op de rem gaan, rechts rijden en knipper uit en hooguit van het gas af. Maar aub nooit onverwachts remmen waar het niet nodig is. Dat verwacht je niet.
3. gewoon niet te gek doen. best hard door rijden lukt wel, maar het is vooral lijnen rijden en momentum houden op de ring. Echt hard remmen doe je niet, tenzij je een jaarpas hebt incl ring auto.
Verder niet gek doen met denken dat je aan de kant gaat in een buitenbocht links op de baan, zo werkt het bij het racen maar niet op de Ring. Aan de kant gaan doe je door rechts te gaan rijden, ook al is dat de binnenbocht op dat moment. Voor de zekerheid kan je ook de hele rit rechts aanhouden en je knippert naar rechts aanzetten.
Qua bochten; Heb je geen spel met de baan er in en reguliere auto's? Best een aardige manier om de baan enigszins te leren kennen. Verder een aantal filmpjes kijken van mensen die met een redelijk reguliere wagen rijden.
Adenauer Forst is niet echt glad. Veel mensen die er af vliegen doen dat omdat de bocht als verrassing komt na een vrij snel stuk. Ook Brünnchen valt wel mee, maar omdat daar veel mensen staan te kijken willen de rijders soms net wat extra laten zien.
En inderdaad, blijf goed in je spiegels kijken! Als jij met een slakkengang het stuk tussen Bergwerk en Klostertal wil doen is dat een eigen keus. Maar dat wil niet zeggen dat anderen er dit niet met 250+ doen.
@Anoniem: 151099 misschien het topic hernoemen naar "Het grote Nordschleife topic?"
[ Voor 3% gewijzigd door TheBrut3 op 10-05-2018 12:04 ]
Adenauer forst heeft een flauwe bocht naar rechts gevolgd door een haakse naar links. Waardoor men 'm binnen-binnen-gras neemt ipv buiten-binnen-buiten.TheBrut3 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:02:
Inderdaad, gewoon vlot doorrijden is veel veiliger dan met een slakkengang. Een auto is gemaakt om te rijden, die heeft daar echt geen last van.
Verder niet gek doen met denken dat je aan de kant gaat in een buitenbocht links op de baan, zo werkt het bij het racen maar niet op de Ring. Aan de kant gaan doe je door rechts te gaan rijden, ook al is dat de binnenbocht op dat moment. Voor de zekerheid kan je ook de hele rit rechts aanhouden en je knippert naar rechts aanzetten.
Qua bochten; Heb je geen spel met de baan er in en reguliere auto's? Best een aardige manier om de baan enigszins te leren kennen. Verder een aantal filmpjes kijken van mensen die met een redelijk reguliere wagen rijden.
Adenauer Forst is niet echt glad. Veel mensen die er af vliegen doen dat omdat de bocht als verrassing komt na een vrij snel stuk. Ook Brünnchen valt wel mee, maar omdat daar veel mensen staan te kijken willen de rijders soms net wat extra laten zien.
En inderdaad, blijf goed in je spiegels kijken! Als jij met een slakkengang het stuk tussen Bergwerk en Klostertal wil doen is dat een eigen keus. Maar dat wil niet zeggen dat anderen er dit niet met 250+ doen.
@Anoniem: 151099 misschien het topic hernoemen naar "Het grote Nordschleife topic?"
Gaan er nog Tweakers naar de 24 stunden rennen dit weekend?
Ik heb inmiddels al zoveel "on board" videos gezien dat ik inmiddels al een aardig stuk ken. Ik probeer het in sectoren te verdelen in mijn hoofd en steeds een sector verder te leren. Wat dat betreft wil ik echt goed beslagen ten ijs komen om deze ervaring van de bucketlist af te knallen!TheBrut3 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:02:
Alle tips neem ik ter harte, zoals het rechts houden, ruimte maken voor snelle jongens, knipperlichten etc. Het gladde bochtenwerk is het enige wat me zorgen baart, ook al ga je er keurig doorheen..
Ik wil om 0900 uur aankomen en eigenlijk direct de ring op, in de hoop dat het dan nog heerlijk rustig is en je geen last hebt van olievlekken op de weg, of pisvlekken in auto's...
Verschillende keren met mijn SAAB 900 op rondgejakkerd.
Als het droog is: niet aan denken, dat is dan een non issue met een Aurispixels66 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:07:
[...]
Het gladde bochtenwerk is het enige wat me zorgen baart, ook al ga je er keurig doorheen..
Wehrseifen en Adenauer Forst zijn het langzaamste, maar die haal je met 60-70 prima.
Nat zou ik heel voorzichtig zijn (of het niet doen)
Verder: relaxxxxx
leeg
De reden zou zijn dat het negatieve publiciteit zou zijn.
Moet zeggen dat ik hun filmpjes graag keek. Mijn zoontje ook.
Zou jammer zijn als dit verdwijnt. Of niet?
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Anoniem: 320788
Als ze het nou hebben over die paar idioten die gekke fratsen uithalen omdat ze weten dat er camera's staan, maar die doen dat waarschijnlijk nog steeds voor het publiek wat er nog steeds staatTheBrut3 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:06:
Beetje dubbel. Ik zie alleen de negatieve publiciteit niet zo, eerder uitdaging.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...