Victor schreef op zondag 15 juni 2008 @ 01:14:
[...]
Dat is nou juist het linke van de Nordschleife, er zijn geen (of nauwelijks grindbakken). Je hebt het asfalt (goed), de curbstones (oppassen), het gras (oh shit) en de vangrail/muur (boem). Veel speling is er niet, waardoor ieder foutje meteen keihard wordt afgestraft.
Op dat stukje wat hij zich correct herrinnert ligt inderdaad aan de linkerkant een grindbak. Dat is inderdaad een van de weinige, en die ligt er niet voor niets. Op dat punt meent namelijk bijna iedereen die er nog niet vaak is geweest dat 'ie daar wel effe vol door kan gassen. Dat komt omdat je de bocht niet ziet en het daarbij lijkt alsof je gewoon rechtdoor gaat.
Aantal bochten is volgens mij eerder tegen de 170 meen ik, al kan het ook zijn dat ze daar de GP Strecke bij rekenen... In ieder geval, de hoogte verschillen zijn eigenlijk nog het gevaarlijkst. De bochten zijn al lastig in te schatten, maar als je ook nog eens van een helling van 27% afdendert, wordt het zoeken van je rempunt nog net even lastiger.
Het officiële aantal echte bochten varieert per jaar tussen de 73 en de 75. Je veranderd wel 143 keer van richting.
De hoogteverschillen zorgen inderdaad voor allerlei interessante situaties. De rempunten kunnen inderdaad een beetje (heel) anders liggen dan je zou verwachten. Daarbij kom je situaties tegen wat een gemiddelde automobilist gewoon absoluut niet verwacht tegen te komen op een plaats waar je met de auto mag komen

ik noem bijvoorbeeld het foutje dat velen maken, te vroeg uit de carrusel komen (lange bocht met buitenom asfalt en binnenom een "kombaan" van een soort betonplaten) en vervolgens min of meer gelanceerd worden en rechts tegen de vangrail klappen zonder enige kans op corrigeren. Ook zijn er op bepaalde plaatsen hobbels/heuvels/slecht asfalt waar je net voor of juist net na moet remmen als je op snelheid zit, omdat het anders wel eens gruwelijk mis kan gaan.
Probleem is dat je dit in een redelijk rustige ronde allemaal niet echt voelt/meekrijgt. Gevolg is dat ook de mensen die eerst rustig aan deden en de baan ondertussen kennen toch nog crashen als ze denken dat ze nu wel eens een keer vol erover kunnen.
Mijn tips voor de eerste paar keren zouden zijn:
-Voor je uberhaupt gaat, lees zoveel je kan over het circuit.
-Als je alles hebt gelezen en je hebt de mogelijkheid, speel een goede sim met een natuurgetrouwe trackrip van de nordschleife
-Als je dan eenmaal echt gaat, kijk vantevoren even je auto na. Zijn de remblokken nog voldoende dik? Banden nog ruim over de helft profiel en op druk? Olie? Koelwater? Bougies? Als er iets mis zou zijn ga je er op de nordschleife achter komen.
-Rijd er naartoe en parkeer je auto naast een willekeurige dikke bak. Ga dan eens rondkijken en kijk of je misschien een rondje met iemand mee kunt rijden. Als je mij ziet, ik heb een suzuki baleno, enige die ik tot nu toe heb gezien daar, kun je sowieso meerijden. Ook de meeste mensen met een "ringers" sticker nemen je wel mee.
-Als je denk dat je er echt klaar voor bent, koop dan een kaartje, stap in, start je motor en zet je lampen aan

rijd rustig naar de poortjes en pak niet de middelste, die is voor motoren
-Doe je eerste paar (liefst 10) rondjes echt heel rustig aan, maar ga niet onnodig langzaam rijden.
-Blijf aan de rechterkant zolang je nog geen snelheid hebt. Als je iemand in je spiegels ziet die sneller is dan jezelf, ga dan alvast zoveel mogelijk naar rechts, en geef ook richting aan naar rechts totdat hij je langs is. Je hoeft je hier absoluut niet voor te schamen, integendeel, het word zeer op prijs gesteld en ik heb er zelfs mijn eerste passagiersrondje in een porsche gt3 rs mee verdiend
-Probeer absoluut niet iemand bij te houden die dezelfde auto heeft (of een "mindere" auto dan jou). Als dat iemand is die toevallig al een paar honderd ronden in die auto heeft gereden dan vlieg je er gegarandeerd uit bij de eerste mogelijkheid. De regulars zeggen dat ongeveer 20% van de ongelukken hierdoor gebeuren. Vooral de locals in hun golfjes 2 gaan érg hard en er rijd bijvoorbeeld een mini cooper oud model rond die porsches eet als ontbijt.
-Probeer, als je dat tenminste wilt, je tempo geleidelijk op te voeren zodat je niet voor verassingen komt te staan. Sommige stukken zijn op toeristentempo heel makkelijk, maar blijken bij racetempo ineens erg verraderlijk.
-Als je eenmaal een beetje tempo kunt maken, let op je banden en remmen. Goede straatbanden kunnen makkelijk binnen 2 ronden veel te heet worden. Ook je remmen krijgen veel te verduren, vooral als de blokken ver aan hun eind beginnen te raken kan het erg snel gaan qua slijtage. Ook zijn er veel mensen die met standaardremmen als ze eenmaal tempo kunnen maken gewoon na anderhalf tot twee rondjes hun remmen aan het koken hebben.
-Als je denkt aan upgrades voor de nordschleife aan de auto, denk dan eerst aan grip. Koop een fatsoenlijk sportonderstel, fatsoenlijke remmen, goede straatlegale racebanden zoals toyo r888's en denk ook aan je eigen veiligheid. Een rolkooi heb je voor minder dan 1000 euro. Een nieuw hoofd word wat lastiger. Ook kuipstoelen en 5-puntsgordels zijn niet duur maar toch wel belangrijk. Daarbij vergroten die stoelen en gordels je comfort omdat je niet als een wilde aap aan het stuur hangend heen en weer word geslingerd als je uit een compressie komt terwijl je in een bocht zit
-Heb je alle upgrades qua onderstel en veiligheid dan kun je denken aan je performance, maar bedenk daarbij wel dat je ook meer gaat betalen aan benzinekosten als je tenminste echte perfomancewinst wilt hebben. Als je zoals ik nu 10km kan rijden om in belgië 1,46 voor een liter 98 te betalen dan gaat het nog enigsinds, maar toch is het iets waar je een beetje rekening mee moet houden. Vooral als je ook nog eens 400km ofzo moet rijden om bij de ring te komen.
-Als je dan eindelijk zover bent dat je kunt gaan inhalen

let dan goed op wat je doet. Vooral motorrijders kunnen in bochten ineens akelig veel ruimte nodig hebben en zijn daarbij meestal ook nog eens redelijk blind qua zicht naar achteren.
-Als iemand je niet langs wil laten, laat hem dan gewoon met rust. Ga niet duwen want daar staan penalties op. Zet gewoon je richtingaanwijzer naar links aan en wacht op de eerste de beste local die hem gegarandeerd gaat langsblazen. Kijk dan of hij tot bezinning is gekomen en haal hem in. Wil hij nog steeds niet, laat hem dan maar.
-Mocht bovenstaande je gebeuren, het is echt mega irritant en je bent nog niet bij breidscheid (leer je wel kennen op je eerste trip schat ik zo) dan kun je er daar even af gaan. Breidscheid is een officiële oprit/afrit op ongeveer de helft. Je kunt daar ook halve rondenkaartjes kopen als je vanuit daar wilt beginnen met je rondjes.
-Ga voor je plezier, voor het perfect op de lijnen rijden inplaats van zo hard mogelijk. Draai je rondjes rustig en beheerst en laat je niet opfokken door een van de talloze idioten die je gegarandeerd tegen gaat komen. Als je dat doet ga je vanzelf sneller en sneller.
Dat is zo'n beetje wat ik op dit tijdstip aan tips weet te bedenken. Het is misschien nog handig om te melden dat je goed op je benzinemeter moet letten zodat je niet zoals ik 2x op dezelfde dag stil staat langs de baan op iemand te wachten die je met een colafles benzine komt brengen, omdat je zo lekker aan het rijden was dat je _alles_ behalve je stuur, je pedalen en de baan was vergeten

eX0duS schreef op zondag 15 juni 2008 @ 16:03:
Wat me ook wel leuk lijkt is gewoon met een ouwe bak (zoals die BMW hiervoor, of een Audi van voor 1980), die wegen haast niks, en dan kun je met 90pk toch echt een hoop plezier beleven.
Misschien leuk om een aparte "ring auto" te kopen, gewoon een bak voor weinig geld waar je nog lekker mee kan "scheuren"...
Het hoeft dan niet perse een oude auto te zijn. Er zijn veel japanse auto's die onder de 1000kg wegen en standaard al een redelijk vermogen hebben. Ikzelf heb een suzuki baleno 1.8 GTI uit '96. Die weegt standaard 935kg en heeft standaard 122pk en 152nm.
Als je zo iets als startauto neemt (rond de 2000-3000 vind je altijd wel wat) dan heb je een goede basis. Om te beginnen kun je hem dan lichter maken, dat is gratis en levert best wat op qua laptime.
Ik heb bijvoorbeeld het interieur eruit gehaald op het tapijt en het dashboard na. Ook alle bitumen demping van de vloer, uit de spatborden en deuren, achtergordels, krik, reservewiel echt alles eruit. Dan een goede kooi en twee lichte kuipen met 5-puntsgordels erin. Nog wat demping onder de kap weghalen en presto, 865kg. Nou lijkt dat niet veel verschil, maar op het lichte basisgewicht lijkt het gewoon alsof je normaal altijd met twee man in de auto zat, en nu alleen.
Die van mij is inmiddels ook motorisch aangepast. De baleno is sowieso makkelijk op meer vermogen te brengen. Door een restrictor uit de uitlaat te halen, katvervanger te plaatsen, luchtfilter resonator weg te halen, k&n inlegfilter in de originele airbox te plaatsen en een chip te laten maken, wat behalve het chippen allemaal redelijk goedkoop kan, heb je rond de 150 wielpk. Daarna word het duurder. Die van mij heeft nu de bovengenoemde mods, andere zuigers, andere drijfstangen, andere nokenassen (iets wilder dan origineel maar niet veel ivm s/c), een toyota supercharger, volledig gebalanceerd blok, uitgewogen verbrandingskamers, geflowde kop en een standalone-ECU, buiten wat kleinere mods. Daarmee zit ik nu op 172wielpk. Het zou nog hoger kunnen met deze setup maar met de huidige afstelling heb ik lekker veel koppel bij lagere toeren wat vooral op de ring wel erg lekker is. 172pk lijkt wel weinig, maar als je naar de pk/gewichtsverhouding kijkt dan zie je dat ik op ongeveer 5,0 kilo zit. Een bmw M3 '93-'96, met zijn 1420 kg en 286pk hoeft echter maar 100 gram per pk minder mee te slepen.
Ik kan je zeggen, ik amuseer me wel op de ring, en vermogen heb ik dus ruim voldoende. Op het moment is de auto nog steeds sneller als ik kan rijden op de nordschleife. Totaal heb ik er 601 ronden mee gereden. Met dit vermogen zit ik denk ik op rond de 250 ronden ongeveer.
De eerste paar ronden heb je echter ruim voldoende aan he huidige auto, whatever dat ook mag zijn. Zodra je echter besluit vaker te gaan en als logisch gevolg daarvan verslaafd raakt, ga je vanzelf wel denken aan een "ringtool" voor erbij. Voor de meesten schijnt de "ringtool" grens op meer dan 50 ronden per jaar voor 2 jaar achter elkaar te liggen

Er zijn echter ook mensen die je nog nooit gezien hebt en die aankomen met een duidelijk voor de ring gemodificeerde auto (ik noem bijvoorbeeld een BMW e36 M3 met een rolkooi, slicks, kuipen, flink getuned blok en tot slot rondom stickers van de nordschleife en "ringtool". _niemand_ had die gast ooit gezien, en ook niemand heeft hem ooit nog gezien na zijn eerste 4 ronden). Vervolgens menen ze heel hard te kunnen omdat hun auto zo snel is. Meestal is dat ook meteen de laatste keer dat je ze ziet.
[
Voor 32% gewijzigd door
MadMan op 16-06-2008 05:36
]