Nordschleife openbaar?

Pagina: 1 2 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Topicstarter
Ik wil binnenkort even naar de nordschleife, maar is dat nou een openbare weg of een gesloten circuit?

ik heb al gekeken op de site van nordschleife en diverse topics op GoT waar allemaal veel info staat behalve dat.

is het trouwens de moeite waard om er ff heen te rijden? of stelt het niet echt veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is een tolweg.

En het is zeker de moeite waard.

Overigens is de GP strecke natuurlijk gewoon een gesloten circuit, maar Nurburgring Nordschleife is een tolweg.

[ Voor 51% gewijzigd door Christoph op 12-06-2008 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zeker de moeite waard om 1 (of meer) dagen heen te gaan. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Kun je toch zo vinden...

http://en.wikipedia.org/w...ordschleife_public_access

The cost for driving a single lap of the Nordschleife is 21 Euro for each car or motorcycle. Multi-lap tickets can be purchased for a lower per-lap price, such as 4 laps at a cost of €70 (€17.50 per lap). Additional multi-lap prices are 8 laps for €135, 15 laps for €235, or 25 laps for €370. An annual ticket with unlimited laps, valid from January to December, can be purchased for €995. All prices are current for the 2008 calendar year, and include VAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:11

dollyking

duck tape

Motor of auto?
er is natuurlijk ook gewoon verkeer.
voor hockenheim en sachsenring kun je een touristen dag kaart kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:38
ondanks dat het een "supertolle" ervaring is, moet je er rekening mee houden dat je bij de meeste verzekeraars niet verzekerd bent, omdat er een uitsluitingsclausule in hun voorwaarden is opgenomen voor dit specifieke stukje circuit tolweg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

Gezien het niveau van kennis over de nordschleife dat je laat zien, is het misschien verstandig om even een paar sites met ervaringen en uitleg door te lezen. De meeste first-timers die zich niet goed hebben voorbereid betalen namelijk meestal behalve hun eerste rondje ook meteen een stuk vangrail en een nieuwe auto :P
Er zijn nogal veel blinde bochten en het circuit is dik 20km lang. Je banden en remmen moeten goed zijn wil je een rondje hard rijden zonder halverwege ineens fading of smerende banden te krijgen.
Ik heb er zelf nu zo'n 12.250km gereden, dat zijn ongeveer 600 ronden. Je begint de baan pas een beetje te kennen als je er een rondje of 50 hebt gereden. De meeste mensen verkijken zich daar op en denken dat ze wel wat harder kunnen, tot ze bij die ene blinde bocht komen waarvan ze dachten dat hij naar rechts ging....

Doe jezelf een groot plezier en lees op zijn minst de volgende sites eens door:
http://www.touristenfahrer.de/
http://www.jwhubbers.nl/index.php
http://ring-world.nl/
http://www.nurburgring.org.uk/
http://www.nurburgring.nl/

Tot slot is het wel handig om een sim te spelen met een realistische versie van de nordschleife, zoals rFactor met de nordschleife 2007 mod. Die van rfactor is in elk geval qua loop van de baan en hoogteverschillen precies hetzelfde als de echte. Het heeft mij in elk geval goed geholpen met het leren welke bocht waar zit en wat erna komt.
Ik heb zelf een ronde of 10 gereden voor ik met rfactor "trainde" en toen ik daarna weer op de ring kwam merkte ik echt dat ik stukken gewoon kon omdat ik er in het spel al tig keer doorheen was geweest.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flotter
  • Nu online

Flotter

Pelipper!

Pas op!!! De Nordschleife is verslavend!!! :P

Als je je eerste ronde(n) gaat rijden is het handig om dat te doen op een moment dat het wat rustiger is. Kijk goed in je spiegels en als je mensen achter je ziet verschijnen, probeer ze niet voor te blijven, maar ga rustig rechts rijden (liefst met het knipperlicht aan als teken dat je ze gezien hebt en ze voorbij kunnen). Probeer ze vervolgens ook niet bij te houden.

Verder gelden de gewone verkeersregels, dus niet rechts inhalen, etc. Het maken van foto's en video's (door bijrijders) tijdens het rijden wordt ook niet gewaardeerd.

Veel plezier :)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

talin

ES-MA

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:21

Wimo.

Shake and Bake!

MadMan schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 14:58:
Gezien het niveau van kennis over de nordschleife dat je laat zien, is het misschien verstandig om even een paar sites met ervaringen en uitleg door te lezen. De meeste first-timers die zich niet goed hebben voorbereid betalen namelijk meestal behalve hun eerste rondje ook meteen een stuk vangrail en een nieuwe auto :P
Er zijn nogal veel blinde bochten en het circuit is dik 20km lang. Je banden en remmen moeten goed zijn wil je een rondje hard rijden zonder halverwege ineens fading of smerende banden te krijgen.
Ik heb er zelf nu zo'n 12.250km gereden, dat zijn ongeveer 600 ronden. Je begint de baan pas een beetje te kennen als je er een rondje of 50 hebt gereden. De meeste mensen verkijken zich daar op en denken dat ze wel wat harder kunnen, tot ze bij die ene blinde bocht komen waarvan ze dachten dat hij naar rechts ging....

Doe jezelf een groot plezier en lees op zijn minst de volgende sites eens door:
http://www.touristenfahrer.de/
http://www.jwhubbers.nl/index.php
http://ring-world.nl/
http://www.nurburgring.org.uk/
http://www.nurburgring.nl/

Tot slot is het wel handig om een sim te spelen met een realistische versie van de nordschleife, zoals rFactor met de nordschleife 2007 mod. Die van rfactor is in elk geval qua loop van de baan en hoogteverschillen precies hetzelfde als de echte. Het heeft mij in elk geval goed geholpen met het leren welke bocht waar zit en wat erna komt.
Ik heb zelf een ronde of 10 gereden voor ik met rfactor "trainde" en toen ik daarna weer op de ring kwam merkte ik echt dat ik stukken gewoon kon omdat ik er in het spel al tig keer doorheen was geweest.
WTF, netjes _/-\o_ Wil er zelf nog een keer heen met de BMW .. maar eigenlijk is ie daar niet voor gemaakt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:47

DinX

Motormuis

Wimo. schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 13:22:
[...]

WTF, netjes _/-\o_ Wil er zelf nog een keer heen met de BMW .. maar eigenlijk is ie daar niet voor gemaakt :/
Ach, er rijden zelfs campers overheen :p

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 13:46

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

En Fordjes Transit.

Onder tien minuten nog wel... :) Wie zei ook alweer dat vrouwen niet kunnen rijden?

[Edit] Dem! ik kan ook niks... :)
je vindt het filmpje onder "Challenges" en "Van atthe ring"

Een muis maakt nog geen piepshow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:35
Flotter schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:22:
als je mensen achter je ziet verschijnen, probeer ze niet voor te blijven, maar ga rustig rechts rijden

Probeer ze vervolgens ook niet bij te houden.

Verder gelden de gewone verkeersregels, dus niet rechts inhalen, etc. Het maken van foto's en video's (door bijrijders) tijdens het rijden wordt ook niet gewaardeerd.

Klinkt leuk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS:

Afgezien van je vraagstelling: Ik zag je posts in Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 2 en krijg het donkerbruine vermoeden dat je met je voorloopauto / leasebak naar de Nordsleife wilt. Niks mis mee op zich, maar check even of dat mag met die auto. Met mijn leasebak mag ik namelijk dat soort dingen niet :( En je wilt in je nieuwe baan niet al meteen in de eerste maand tegen de wagenparkbeheerder gaan uitleggen waarom je je auto ergens op een zeker circuitdeel in Duitsland tegen de vangrail oid hebt geparkeerd ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Wat is daar vreemd aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:00

mace

Sapere Aude

Zeg, je denkt toch zeker niet dat de openbare weg bedoeld is om te racen!? :(

Of wel? :?

[ Voor 8% gewijzigd door mace op 13-06-2008 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:35
mace schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 18:58:
[...]

Zeg, je denkt toch zeker niet dat de openbare weg bedoeld is om te racen!? :(

Of wel? :?
Dus je wil wel naar een mooi stukje natuur wat doorkruist wordt door 20 km asfalt, eigenlijk ingericht als deel van een racetrack, maar daar niet gaan racen? Laat ze er dan gewoon een gesloten circuit van maken en geen openbare tolweg. :O Ga maar lekker naar iemand anders wijzen ofzo, en niet doen alsof ik het goedkeur om op de openbare weg te gaan racen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Wij gaan vaak met wat Nissanclub kameraden eens per 2 maanden ong. naar de Ring.

Check onze verslagen, foto's, video's, tips, trics en handige links op www.ncn-ring.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Pas op voor porsche's en engelse scoobies. Porsche's omdat die je _altijd_ afsnijden, en scoobies omdat die denken top-coureurs te zijn. Goed spiegelen, rechts houden, en bij adenauer (3 bochten na een flink snelle dip) goed remmen. Zorg niet dat je de zoveelste bent die daar rechtdoor schiet.

Ow, en we verwachten wel een ervaring verhaaltje. Vooral halverwege het circuit >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Gisae op 13-06-2008 22:30 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-06 09:02

Asteroid9

General Failure

Gezien de vraagstelling van de TS mag hij zich eerst wel eens goed verdiepen in de Nordschleife.

De vraag 'of het wel wat voor stelt' is op z'n minst nogal opmerkelijk gezien de bekendheid van de Nordschleife en de hoeveelheid informatie die er over te vinden is...

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Gisae schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 22:29:
Pas op voor porsche's en engelse scoobies. Porsche's omdat die je _altijd_ afsnijden, en scoobies omdat die denken top-coureurs te zijn. Goed spiegelen, rechts houden, en bij adenauer (3 bochten na een flink snelle dip) goed remmen. Zorg niet dat je de zoveelste bent die daar rechtdoor schiet.

Ow, en we verwachten wel een ervaring verhaaltje. Vooral halverwege het circuit >:)
Sorry, maar wat is een scoobie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

mace schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 00:11:
[...]

Sorry, maar wat is een scoobie? :)
Impreza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Vinnienerd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 19:05:
[...]

Dus je wil wel naar een mooi stukje natuur wat doorkruist wordt door 20 km asfalt, eigenlijk ingericht als deel van een racetrack, maar daar niet gaan racen? Laat ze er dan gewoon een gesloten circuit van maken en geen openbare tolweg. :O Ga maar lekker naar iemand anders wijzen ofzo, en niet doen alsof ik het goedkeur om op de openbare weg te gaan racen :')
Je mag zeker racen. Je mag zo hard als je kan/durft/haalt en mogelijk is zonder gevaarlijke situaties te veroorzaken. Verder mag je sinds een paar jaar niet meer rechts inhalen omdat er ook gewoon toeristen rondrijden met een gangetje van 70-80 of langzamer die absoluut niet verwachten dat jij rechts langs komt zetten.
Het filmen is min of meer gedwongen verboden omdat dat een deel van de competitiedrang weg zou nemen en dus een groot deel gewonden/doden minder zou betekenen. Er zijn weinig geregistreerde doden voor de nordschleife, maar dat komt omdat een dode alleen telt als een dode als hij op het circuit zelf word doodverklaard. Als je dood gaat op weg naar het ziekenhuis of in het ziekenhuis als gevolg van een crash dan word het geregistreerd als "verletzt". De overheid weet echter wel degelijk hoeveel doden en gewonden er vallen en pusht ieder jaar harder voor een sluiting voor "touristenfahrten". Dat heeft dus onder andere tot gevolg gehad dat je niet meer rechts mag inhalen, niet meer vanuit een voertuig mag filmen of foto's maken, en dat er een heel groot bord staat waarop je kunt zien waar er gevaarlijke situaties of werkzaamheden zijn.

Vergeet trouwens niet dat je moet betalen als je de vangrail raakt.

Basisbedrag voor het aanrijden van de vangrail-wagen: €150
Verwijderen beschadigde vangrail: €10/meter (x2 of x3 of x4 omdat er altijd meer boven elkaar zitten) Nieuwe vangrail: €31/meter (x2 of x3 of x4)
Verwijderen beschadigde paaltjes: €5.10 per stuk
Nieuwe paaltjes: €39 per stuk
Safety car tarief: €82 per 30 minuten (auto + 2 personen werkloon)
Circuit sluiting: €1,350 per hour
Sleepwagen voor je eigen auto: €190 (inc BTW)
Ziekenhuis en helikopter: laten we maar zeggen, probeer het gewoon niet. Zorg dat je een goede reisverzekering hebt.
Bij alles behalve de sleepwagen komt nog BTW.

Als je dus bijvoorbeeld redelijk zacht erafvliegt en je raakt 2 secties van ieder 3 boven elkaar, wat nog mild zou zijn als je er echt af vliegt en iets raakt. Als je geluk hebt beland er niets op de baan en hoef je alleen materiaal te betalen. Je betaald dan:
€150,- basistarief voor de vangrailwagen
€132,30 voor 3 nieuwe paaltjes incl verwijderen oude/plaatsen nieuwe
€246,- voor 6 nieuwe secties vangrail incl verwijderen oude/plaatsen nieuwe
€190,- voor de sleepwagen om je auto van het circuit af te krijgen.
Totaal zit je dan, inclusief BTW waar van toepassing op €818,68.
Dat loopt dus lekker snel aardig op.

Verder moet je ook DIK betalen als je een vloeistoflek hebt en niet meteen stopt en de marshalls waarschuwt. Je betaalt dan een Basistarief van €1350,- per uur, PLUS alle schade ten gevolge van jouw vloeistof. En neem van mij aan dat dat heel erg veel kan zijn, er hoeven maar een paar motoren na jou te komen en het gaat meteen grondig mis bij die snelheden. Vervolgens word jij dan gedwongen om de materiele en fysieke schade te vergoeden. En aangezien er heel veel mensen rond de baan staan, onder andere met fototoestellen en marshalls, die er allemaal HEEL goed op letten sinds er een paar doden zijn gevallen door dit soort dingen.

Het recordbedrag voor vangrailreparatie door een "touristenfahrer" ligt voor zover ik weet op €15.000,-

[ Voor 9% gewijzigd door MadMan op 14-06-2008 03:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 12:12

mphilipp

Romanes eunt domus

MadMan schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 03:04:
[...]
Zorg dat je een goede reisverzekering hebt.
Die toch niet uitkeert als je je hier een dwarsleasie rijdt, want ik heb het donkerbruine vermoeden dat dit onder een hachelijke onderneming valt. In ieder geval onder een uitsluitingsclausule. Dus spaar dat geld maar voor de vangrail reparatie... :+

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

mphilipp schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 03:10:
[...]

Die toch niet uitkeert als je je hier een dwarsleasie rijdt, want ik heb het donkerbruine vermoeden dat dit onder een hachelijke onderneming valt. In ieder geval onder een uitsluitingsclausule. Dus spaar dat geld maar voor de vangrail reparatie... :+
De materiele schade aan je eigen zaken zal niet worden uitgekeerd. De schade aan het circuit zelf ook niet. De schade aan andere voertuigen soms, afhankelijk van welke verzekering je hebt.
De schade aan jezelf, echter, word volledig vergoed.

Huurauto's mogen (van het verhuurbedrijf) niet de nordschleife op. De meeste leaseauto's ook niet. Avis gaat zelfs zover dat ze beloningen uitloven aan mensen die hun tippen over huurauto's op de nordschleife. Vervolgens breng jij je huurauto terug en krijg je een extra rekening van €2000,- wegens toegenomen banden/remmen slijtage.
Verder ben je met je eigen auto, verzekerd en wel, meestal toch niet verzekerd op de nordschleife (en de meeste andere circuits). Er zijn speciale verzekeringen die wél dekking hebben op circuits, maar daar zitten natuurlijk ook speciale tarieven aan. Toch is het aan te raden zo'n verzekering te nemen, al was het maar omdat de polizei ook vaak van de partij is om allerhande zaken te controleren.
Als je bijvoorbeeld rechts hebt ingehaald en een marshall of bezoeker heeft het gezien en gemeld dan staat de polizei meestal al bij de poortjes voordat jij van het circuit af bent. Vervolgens word je even meegenomen voor een aardig gesprek en een gepeperde boete. Als je dan vervolgens terug komt krijg je van een marshall nog de melding dat je je vandaag niet meer hoeft te laten zien, dat het geregistreerd is en dat je als je het nog eens doet de rest van het jaar ook niet meer terug hoeft te komen. Hetzelfde geld onder andere voor filmen/foto's maken vanuit een voertuig.

Rechts inhalen: Polizei, boete, 1-day ban en registratie
Agressief rijgedrag/bumperkleven: 1-day ban
Te hard rijden bij vlaggen/werkzaamheden: 1-day ban, registratie met kans op season-ban
Expres naast de baan rijden of het niet melden van modder op de baan: 1-day ban
Marshalls in gevaar brengen: season-ban
Meer dan 1 waarschuwing nodig voor filmverbod: season-ban
Doorrijden met een vloeistoflek: season ban plus de kosten uitgelegd in mijn vorige post.

Trouwens, als je eenmaal geweest bent en verslaafd bent geraakt, is het handig om voor €80,- per jaar een ADAC abonnement te pakken. Dat is de duitse ANWB, en die komen je ook ophalen als je OP het circuit stilstaat, hence geen sleepwagen-kosten. Ook is het handig als je auto het op weg naar het circuit of naar huis in Duitsland je auto ermee stopt, dan word je redelijk snel geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 17:11
Ik ben er een keer geweest (een ronde gedaan), alleen al het er naar toe gaan is gewoon mooi om te zien. Er langs af loopt sowieso al gewoon een soort snelweg, en daar zit gewoon een afrit aan waar je direct het circuit op kunt in principe (als je al een kaartje hebt).
Wat er al zo mooi aan is is het aantal mooie auto's die je voorbij ziet komen (al zit je dan nog niet eens op het circuit), echt bloedsnelle Porsche's en Ferrari's.
Ik heb zoals ik al zei één ronde gedaan, had wel twee kaartjes, maar de baan werd al snel afgesloten, dus heb de eerste baan niet eens afgemaakt volgens mij.
Hard gereden heb ik niet echt, sowieso is het best wel een adrenalinestoot als je eigenlijk wel hard wil, maar niet kan. De Porsche's en Ferrari's (en Subaru's etc), scheuren je gewoon keihard voorbij.
Je kunt er met je pet niet bij hoe hun allemaal zó hard over dat circuit kunnen jakkeren, wel mooi om te zien overigens.

Ik ben gewoon netjes rechts gebleven, en heb wel hard proberen te rijden, maar als je dus met 160 op zo'n bocht aan komt geknalt dan knijp je hem wel even hoor, als je dan in de remmen moet.
Dat is echt heel wat anders dan met 50 in de remmen gaan, dus hou daar rekening mee.

Verder qua slijtage zal het allemaal wel mee vallen. Zorg in elk geval dat je als het kan verse en goede olie in je motor hebt, en dat technisch natuurlijk alles in orde is.
Jakker de auto niet af, je kan best volgas geven maar schakel natuurlijk wel op voor het rode toerengebied als het even kan.
Hou ook de water en olie temperatuur in de gaten, bij mij bleef gewoon alles zoals het hoorde, dus geen problemen.
Mijn bandjes die kermde nogal, maar dat heb je toch al snel met van die huis tuin en keuken banden die vooral voor zuingheid en weinig afrolgeluid bedoeld zijn, je hebt dan natuurlijk wat wat minder grip als met echt goede banden.

Al met al een leuke ervaring, al is het alleen maar om een keer te kijken. :)

Ook heel typisch dat je ook echt gewoon van die busjes en gezinsauto's mee ziet rijden...
Ik was er toen met een snelle Alfa Romeo waar je dan nog behoorlijk mee voor de dag kunt komen, maar tjah, sommige auto's... Met van die huisvaders er in... Grappig om te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door eX0duS op 14-06-2008 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ben er inmiddels twee keer geweest, waarvan de laatste keer met m'n Panda. Het daar zijn, tussen al die bijzondere auto's, in die omgeving, met die sfeer, is al een ervaring op zich en zeker de moeite waard. Zelf een paar rondes doen doet daar een enorme schep bovenop. Na afloop van je eerste rondje sta je waarschijnlijk te trillen van de adrenaline, want zeker als je verder nog geen circuit ervaring hebt, is dit autorijden zoals je nog nooit gedaan hebt.

Ik heb mijzelf voor ik vertrok wel goed voorbereid, door me in te lezen in de daar geldende regels, het Nordschleife noodnummer in m'n telefoon te zetten, de remmen, banden en vloeistoffen van m'n auto te controleren, losliggende spullen uit de auto te halen en er met de juiste mindset naar toe te gaan: je hoeft je aan niemand te bewijzen, het is geen wedstrijd, zorg gewoon dat je heelhuids je rondes afmaakt en dat je er veel lol hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Het meest linke lijkt mij dat er ook andere mensen op de baan rijden :+ Er hoeft er maar 1 gek zich hopeloos te verremmen (zoals exodus hierboven aangeeft, van die figuren in een family stationcar enzo die een bocht verkeerd inschatten) en je mag hopen dat je er levend uitkomt.. Ik zou het denk ik ook niet doen met mijn eigen auto. Hoogstens een 2de auto speciaal voor zulk soort doeleinden.

En mocht ik er ooit gaan rijden dan hoop ik echt dat er niet van die figuren als de topicstarter rijden. Die er dus gewoon even heengaan en 'wel zien of het wat voorstelt' :X Heb het circuit vaak genoeg met verschillende racesims op de pc gereden en ben er net zo vaak genoeg keihard afgeknald :P. Moet er niet aan denken om erop te rijden zonder het circuit te kennen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Palomar schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:09:
Heb het circuit vaak genoeg met verschillende racesims op de pc gereden en ben er net zo vaak genoeg keihard afgeknald :P. Moet er niet aan denken om erop te rijden zonder het circuit te kennen etc..
Een racesim leert je hooguit ongeveer waar de bochten zitten; De krachten die op de auto werken (flinke hoogteverschillen gedurende vrijwel de hele baan), de spanning van het zelf rijden en de andere auto's die je voorbij komen (je moet veel in je spiegels kijken!) ervaar je pas als je daar rijdt.

Ik zou zelfs zover willen gaan dat je beter het circuit niet kan "kennen" voordat je er aan begint, dan houd je een nog grotere veiligheidsmarge voor jezelf, die je ook echt nodig zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Victor schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:07:
Ben er inmiddels twee keer geweest, waarvan de laatste keer met m'n Panda.
Haha, geweldig!
Dat is toch geen gezicht! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Victor schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:28:
[...]

Een racesim leert je hooguit ongeveer waar de bochten zitten; De krachten die op de auto werken (flinke hoogteverschillen gedurende vrijwel de hele baan), de spanning van het zelf rijden en de andere auto's die je voorbij komen (je moet veel in je spiegels kijken!) ervaar je pas als je daar rijdt.
uiteraard, een racesim is ook meer als voorbereiding. Er mist een heleboel wat je in het echt wel ervaart.
Ik zou zelfs zover willen gaan dat je beter het circuit niet kan "kennen" voordat je er aan begint, dan houd je een nog grotere veiligheidsmarge voor jezelf, die je ook echt nodig zult hebben.
Daar zit wel wat in, maar volgens mij ga je dan té voorzichtig en langzaam rijden, wat ook weer gevaarlijk kan zijn. Je bent immers niet alleen op de baan. Ook weet je dan niet waar de gevaarlijke bochten zitten. Ook al rij je maar 80, als je een bocht niet verwacht omdat je de baan totaal niet kent dan kun je er alsnog keihard afschieten.
Mocht ik er zelf ooit op gaan rijden, dan weet ik wel dat ik de baan eerst tientallen keren op de pc ga rijden (liefst met een auto die qua weggedrag overeen komt met je eigen wagen), zodat ik elk bochtje ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
mace schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:33:
[...]

Haha, geweldig!
Dat is toch geen gezicht! :P
Is het ook niet, maar dat maakt het des te leuker ;)

Viel ook wel redelijk op tussen de Porsches en BMW's 8)

Je hoort in die video ook nog iemand "Hé, een Panda!" roepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Victor schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:21:
[...]

Is het ook niet, maar dat maakt het des te leuker ;)

Viel ook wel redelijk op tussen de Porsches en BMW's 8)

Je hoort in die video ook nog iemand "Hé, een Panda!" roepen
Gaat er ook nog eentje bijna de muur in, die rode Alfa (oid) in het eerste fragment die achter jouw panda aanrijdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:11

Entity

9000rpm

Ik heb er nog nooit zelf op gereden, maar ben er wel een aantal keer geweest om te kijken. Op een mooie zondag kun je jezelf de hele dag vermaken met alleen maar mooie auto's kijken en op verschillende plekken langs de baan rondhangen. Ook een paar keer meegereden met mensen die de baan al serieus goed kennen (en waarvan ik weet dat ze geen behoefte hebben om zich te bewijzen, dus wel veilig rijden), dat is op zich al een hele ervaring.

Als je zelf wilt gaan rijden, kun je het beste een dag pakken dat het waarschijnlijk niet zo druk zal zijn, bij voorkeur een doordeweekse dag. Dan kun je je wat meer op het rijden concentreren ipv constant spiegels kijken (wat je sowieso wel moet doen natuurlijk).

Ooit ga ik zelf nog wel wat rondjes rijden, maar dan moet ik wel vertrouwen in m'n auto hebben en aangezien hij nog in 'restauratie' is, is dat voorlopig niet aan de orde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:22

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Palomar schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:27:
[...]

Gaat er ook nog eentje bijna de muur in, die rode Alfa (oid) in het eerste fragment die achter jouw panda aanrijdt :P
Of hij gaat even wat eten bij hannes....

[ Voor 5% gewijzigd door AkroBatik op 14-06-2008 12:22 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
Ik heb nog wel een goede film van de ring waar je ook de instuurpunten kan zien. Die film heb ik tig keer gezien om de bochten een beetje te leren kenne. Ik durf nu redelijk hard te gaan, maar er zijn een aantal stukken waar ik als de dood voor ben en rustig gas terug neem. Ik zit er voor de lol, niet voor een mega-rondetijd. Ik heb ook geen idee hoe lang ik er over doe :P

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
-> VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Entity schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 12:19:
Ik heb er nog nooit zelf op gereden, maar ben er wel een aantal keer geweest om te kijken. Op een mooie zondag kun je jezelf de hele dag vermaken met alleen maar mooie auto's kijken en op verschillende plekken langs de baan rondhangen.
Klopt. Zeker de moeite waard om eens naar daar te gaan als auto/motorliefhebber.
Als ik met de motor ga touren is dat m'n vaste eindbestemming. Ze hebben er ook goede Schnitzel :+
Ben er zelf een paar keer op geweest en kan je zeggen dat je je best kan voorbereiden moest je erop gaan. Ik ben er met de motor op gegaan zonder ook maar iets van de baan te kennen en weten hoe het er aan toe gaat. Zeker op de drukkere dagen loopt het zweet dan van je kop af door de spanning.

Zoals boven al staat zijn er continue sterke hoogteverschillen die leiden tot onvoorziene situaties. Heb je een lang stuk bergop waat je vol op het gas gaat, heb je bovenaan de heuvel ineens een chicane (als ik het me nog goed herinner). Ik kan me inbeelden dat daar meenigeen de grindbak in vliegt, voor mij scheelde het alleszins niet veel.

De meeste mensen die het vaak doen zullen je vertellen dat je pas na een ronde of 50 de baan fatsoenlijk begint te kennen. Je spreekt hier over een circuit van bijna 21 km en bijna 100 bochten (waarvan een 75-tal "echte"). Dat is net wat anders dan op het gemiddelde 4km circuit met een bocht of 15 waarvan er enkele lastige tussen zitten.

Als je er nog nooit geweest bent zou ik gewoon eens op een zonnige dag naar daar gaan en de sfeer opsnuiven. Het stikt dan van de schatijke duitsers, engelsen, fransen,... die er met allerlei leuk speelgoed aan komen rijden. Daar staat vaak voor heel wat miljoenen bij elkaar op de (te kleine) parking. Soms spot ik ze al op vrijdagavond op de snelwegen hier (Brussel -> Aken). Zie je ineens een hoop engelsen met allerlei racewagens, kitcars,... de tank volgooien bij het benzinestation. 9 kansen op 10 gaan zijn die op weg voor een vol weekend Ring :)

Dan heb je ook meteen een idee van de drukte. Zeker op zulke dagen is het zo druk op de baan dat je meer bezig bent met spiegelen dan de baan in de gaten houden. Je rijdt daar in een bonte mengeling van motoren, aftandse BMWs, gezinswagens, exclusieve wagens, campers 8)7, bestelwagens,... en mensen die het voor de eerste keer doen en die het al honderden keren gedaan hebben.
Als je iemand bent waar het zweet al over de rug loopt door een rit door de binnenstad kan je misschien beter door de week of op een dag met minder goed weer gaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door DinX op 14-06-2008 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier wat plaatjes van ik die rondrijd:

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/ringspots/photo_13517_20080520Medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/ringspots/DSC_0090.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/ringspots/DSC_0089.jpg

Ik heb het inmiddels 15 rondjes weten te overleven zonder 1 enkel krasje erbij te krijgen. Alleen een homokineet kapot gereden.

Elke keer is het weer spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 12:12

mphilipp

Romanes eunt domus

DinX schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 23:10:
[...]
De meeste mensen die het vaak doen zullen je vertellen dat je pas na een ronde of 50 de baan fatsoenlijk begint te kennen. Je spreekt hier over een circuit van bijna 21 km en bijna 100 bochten (waarvan een 75-tal "echte"). Dat is net wat anders dan op het gemiddelde 4km circuit met een bocht of 15 waarvan er enkele lastige tussen zitten.
Het circuit moet 'in je systeem' zitten. Dat is niet alleen weten welke bochten elkaar opvolgen, maar gewoon met je ogen dicht het circuit over kunnen gaan en precies op tijd weten wanneer je moet remmen en insturen. Bij een kort circuit is dat idd makkelijker. Ooit een keer een MotoGP coureur gezien die in de pit op een stoel zich zat voor te bereiden op de race. Met de ogen dicht deed ie net of ie op de motor zat en over het circuit reed. Later hebben ze er voor de gein een split screen overheen gegooid en het klopte precies...als je dát kunt, kan je pas zeggen dat je een circuit kent...

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

mphilipp schreef op zondag 15 juni 2008 @ 00:28:
[...]

Het circuit moet 'in je systeem' zitten. Dat is niet alleen weten welke bochten elkaar opvolgen, maar gewoon met je ogen dicht het circuit over kunnen gaan en precies op tijd weten wanneer je moet remmen en insturen. Bij een kort circuit is dat idd makkelijker. Ooit een keer een MotoGP coureur gezien die in de pit op een stoel zich zat voor te bereiden op de race. Met de ogen dicht deed ie net of ie op de motor zat en over het circuit reed. Later hebben ze er voor de gein een split screen overheen gegooid en het klopte precies...als je dát kunt, kan je pas zeggen dat je een circuit kent...
Eensch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Zoals boven al staat zijn er continue sterke hoogteverschillen die leiden tot onvoorziene situaties. Heb je een lang stuk bergop waat je vol op het gas gaat, heb je bovenaan de heuvel ineens een chicane (als ik het me nog goed herinner). Ik kan me inbeelden dat daar meenigeen de grindbak in vliegt, voor mij scheelde het alleszins niet veel.
Dat is nou juist het linke van de Nordschleife, er zijn geen (of nauwelijks grindbakken). Je hebt het asfalt (goed), de curbstones (oppassen), het gras (oh shit) en de vangrail/muur (boem). Veel speling is er niet, waardoor ieder foutje meteen keihard wordt afgestraft.
Aantal bochten is volgens mij eerder tegen de 170 meen ik, al kan het ook zijn dat ze daar de GP Strecke bij rekenen... In ieder geval, de hoogte verschillen zijn eigenlijk nog het gevaarlijkst. De bochten zijn al lastig in te schatten, maar als je ook nog eens van een helling van 27% afdendert, wordt het zoeken van je rempunt nog net even lastiger.

Overigens is het niet allemaal kommer en kwel, want er zijn altijd wel fotografen te vinden die foto's van je hebben gemaakt, waar je dan met heimwee naar kan kijken als je weer veilig thuis bent:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ULPOLykKzu8ajjYJ2vujpXJb/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Victor op 15-06-2008 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:21
* Knightwolf gaat zich ook even in dit topic bemoeien :Y)

Ik ben in de afgelopen 5 jaar al vaak zat bij de Nordschleife geweest. Echt supervet gewoon. Alleen al het daar zijn, de sfeer, de auto's, het publiek, altijd gezellig en relaxed zover ik het tot nu toe meegemaakt heb. Helaas zie je af en toe wel een takelwagen en ambulance van het circuit komen, maar meestal mag dat de pret niet drukken.

Met een Autofans-weekend (meeting 13) ben ik echter in m'n 11e rondje van de baan geschoven. Gias was er bij. Wij hadden gelukkig niks. Nouja de schade aan m'n Vectra is hier wel bekend :P Wat betreft het vangrail-schade verhaal heb ik geluk gehad. Ik had de vangrail alleen geschampt waardoor die niet beschadigd was, en ik dus zonder wat te hoeven dokken zo weer door kon :) Moest er van de Marshalls echter wel meteen af bij Adenau en heb dat weekend geen Ring meer gezien natuurlijk.

In totaal heb ik er nou zo'n 28 rondjes gereden, dus begin de baan onderhand al aardig te kennen. Heb ook stiekum wel es de timer van m'n boardcomp laten meelopen en van brug tot brug gemeten. Gewoon een ekele keer puur om een idee te hebben wat ik nou in een rondje doe. M'n snelste zover ik me kan herinneren is 10:07, en dat was een rondje met een gele vlag. Dus had zonder die vlag waarschijnlijk onder de magische 10 mins (en 9:59 van Jeremy Clarkson) kunnen komen. Ik heb echter voor mezelf geen prestatiedrang om harder en harder te willen en net die paar secs eraf te krijgen. Ik weet ook van mezelf dat ik dan fouten ga maken, en ik ben er uiteindelijk voor het plezier, niet voor de laptimes. Is een ander sneller, lekker belangrijk, niet iedereen is overal even goed in :z
Palomar schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:09:
Het meest linke lijkt mij dat er ook andere mensen op de baan rijden :+ Er hoeft er maar 1 gek zich hopeloos te verremmen (zoals exodus hierboven aangeeft, van die figuren in een family stationcar enzo die een bocht verkeerd inschatten) en je mag hopen dat je er levend uitkomt.. Ik zou het denk ik ook niet doen met mijn eigen auto. Hoogstens een 2de auto speciaal voor zulk soort doeleinden.
Dat is ook precies de hoofdreden dat ik et met de TransAm nooit op zal gaan. Ik ken mezelf, en ik ken die auto. Ik kan mezelf wel beheersen en zodanig rustig als een opa over het circuit te kachelen (wat in feite ook gewoon mag!), dat ik niet bang hoef te zijn voor schade. Maar dan is het ook niet echt leuk meer om te doen eerlijk gezegt. Maar het hoofdpunt is dat anderen een fout kunnen maken en mij meenemen in hun crash. En daar heb ik totaal GEEN zin in.
het circuit vaak genoeg met verschillende racesims op de pc gereden en ben er net zo vaak genoeg keihard afgeknald :P. Moet er niet aan denken om erop te rijden zonder het circuit te kennen etc..
Heb ik toch ook gedaan. Daarna ben ik pas filmpjes van professionals gaan kijken. Heb enkele hele goeie (ook kwalitatief nie slecht) filmpjes van Renn.tv waar bij een BMW M3 GTR in DTM-races onboard gefilmd is, waarbij je goed uitzicht op de baan hebt. Je ziet dat die rijder de ideale lijnen rijdt. Die filmpjes heb ik echt VAAK gezien, nadat ik daar dus enkele rondjes gedaan had zonder dat ik enige ervaring had. Die eerste rondjes heb ik waarschijnlijk 13-15 mins over gedaan, tijd niet bijgehouden, gewoon lekker rustig aan.

Sinds afgelopen jaar heb ik ook BMW M3 Challenge en sinds eerder dit jaar rFactor, beide met een Nordschleife track. Ik zie echter hoe beide tracks onnauwkeurig met de realiteit zijn, omdat ik gewoon intussen weet van de echte filmpjes en eigen ervaring, hoe de baan exact loopt. De track in rFactor is iig beter dan die in M3 Challenge. Wellicht zijn er tegenwoordig games met nog betere en nauwkeurigere track, maar dat weet ik niet.
Palomar schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:58:
[...]

Daar zit wel wat in, maar volgens mij ga je dan té voorzichtig en langzaam rijden, wat ook weer gevaarlijk kan zijn. Je bent immers niet alleen op de baan. Ook weet je dan niet waar de gevaarlijke bochten zitten.
Je kan er niet echt 'te langzaam' rijden. Je moet niet stapvoets rijden of stilstaan (da's zelfs verboden), maar zolang je gewoon rustig meerijdt is er niks aan de hand.
Mocht ik er zelf ooit op gaan rijden, dan weet ik wel dat ik de baan eerst tientallen keren op de pc ga rijden (liefst met een auto die qua weggedrag overeen komt met je eigen wagen), zodat ik elk bochtje ken. Ook al rij je maar 80, als je een bocht niet verwacht omdat je de baan totaal niet kent dan kun je er alsnog keihard afschieten.
Dude, wees voorzichtig met wat je zegt. Je KAN de baan niet vanuit een PC game of zoals ik net zei real-life filmpjes leren. Je kan een vaag idee hebben met hoe de baan loopt, maar daar in het echt zijn is dan nog altijd 100% anders. Vanuit een game kun je gewoon de bochten niet goed leren kennen. En wat bovenal ook erg meetelt is de grip van je echte auto, en dat de Nordschleife vele verschillende soorten wegdek en asfalt heeft, die allemaal weer een andere gripfactor hebben. De Norschleife is dus niet overal even stroef !!

Verder, als je met een gewone auto met 80 door de bocht wil, is 80 voor de meeste bochten al te hard omdat je er met een gewone straatauto simpelweg uit schuift. Snelheden in de scherpere bochten liggen echt makkelijk een stuk lager dan 80 hoor. Denk meer aan 50-60.
Entity schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 12:19:

Als je zelf wilt gaan rijden, kun je het beste een dag pakken dat het waarschijnlijk niet zo druk zal zijn, bij voorkeur een doordeweekse dag. Dan kun je je wat meer op het rijden concentreren ipv constant spiegels kijken (wat je sowieso wel moet doen natuurlijk).
Op zich heb je hier gelijk in, een doordeweeksedag zou beter zijn. MAAR, wees er op bedacht dat de Nordschleife voor Touristenfahrten op doordeweekse dagen bijna NIET open is. En ALS hij al open is, is het meestal tussen 17:00 en 19:30 !!
Dat is dus niet de moeite om helemaal daarheen te gaan, daar is het gewoon te ver weg voor (250 km vanaf Den Bosch).

Beter zoek je dan een droge dag in het weekend buiten het hoogseizoen uit.
Gisae schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 22:21:
Ik heb nog wel een goede film van de ring waar je ook de instuurpunten kan zien. Die film heb ik tig keer gezien om de bochten een beetje te leren kenne. Ik durf nu redelijk hard te gaan, maar er zijn een aantal stukken waar ik als de dood voor ben en rustig gas terug neem. Ik zit er voor de lol, niet voor een mega-rondetijd. Ik heb ook geen idee hoe lang ik er over doe :P
Ik heb nou 28 rondes gedaan, en er zijn idd nog steeds een aantal punten waar ik voorzichtig ben met de snelheid omdat dat gewoon enge punten zijn.
[...]

Zoals boven al staat zijn er continue sterke hoogteverschillen die leiden tot onvoorziene situaties. Heb je een lang stuk bergop waat je vol op het gas gaat, heb je bovenaan de heuvel ineens een chicane (als ik het me nog goed herinner).
Het totale hoogte verschil tussen het hoogste en laagste punt op de Nordschleife is ergens tussen 300 en 400 meter :o En er zijn idd meerdere punten waar je na een uphill ineens een blinde scherpe bocht hebt. 2 bekende punten zijn Adenauer-Forst en Höhe Acht.
75? 100? Als je wil mierennekeuken, make that 175 8)
Als je iemand bent waar het zweet al over de rug loopt door een rit door de binnenstad kan je misschien beter door de week of op een dag met minder goed weer gaan :)
Uhm nee, dat laatste zeker niet. Minder zonnig mag idd, maar ga IN GEEN GEVAL ALS HET NAT IS als je de baan niet kent !!! Geheid dat je er dan toch vanaf schuift, hoe rustig je voor je gevoel ook rijdt. De baan wordt met nattigheid al gauw spekglad.
Victor schreef op zondag 15 juni 2008 @ 01:14:
[...]

Dat is nou juist het linke van de Nordschleife, er zijn geen (of nauwelijks grindbakken). Je hebt het asfalt (goed), de curbstones (oppassen), het gras (oh shit) en de vangrail/muur (boem). Veel speling is er niet, waardoor ieder foutje meteen keihard wordt afgestraft.
Amen 8)
Aantal bochten is volgens mij eerder tegen de 170 meen ik, al kan het ook zijn dat ze daar de GP Strecke bij rekenen... In ieder geval, de hoogte verschillen zijn eigenlijk nog het gevaarlijkst. De bochten zijn al lastig in te schatten, maar als je ook nog eens van een helling van 27% afdendert, wordt het zoeken van je rempunt nog net even lastiger.
Niet alleen dat, maar je moet ook rekening houden met positieve en negatieve banking, de hellingsgraad van het wegdek dus. En er zijn banking-overgangen van positief naar negatief op zowel rechte stukken als halverwege bochten. Dit zijn ERG tricky punten voor zowel motor als auto, omdat het zwaartepunt en dus grip ineens heel erg kan veranderen. Als je daar niet op bedacht bent gaat het geheid fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Knightwolf schreef op zondag 15 juni 2008 @ 02:56:
* Knightwolf gaat zich ook even in dit topic bemoeien :Y)

[...]

Dude, wees voorzichtig met wat je zegt. Je KAN de baan niet vanuit een PC game of zoals ik net zei real-life filmpjes leren. Je kan een vaag idee hebben met hoe de baan loopt, maar daar in het echt zijn is dan nog altijd 100% anders. Vanuit een game kun je gewoon de bochten niet goed leren kennen. En wat bovenal ook erg meetelt is de grip van je echte auto, en dat de Nordschleife vele verschillende soorten wegdek en asfalt heeft, die allemaal weer een andere gripfactor hebben. De Norschleife is dus niet overal even stroef !!
Dude, ik zie niet in wat _jij_ er op tegen zou moeten hebben als _ik_ het wel eerst op de pc ga oefenen om een _klein beetje_ een beeld te krijgen van hoe de bochten op die oh zo almachtige ring lopen :z Dude... :z Altijd beter dan helemaal geen idee hebben.

Mensen die meteen gepikeerd reageren als je het over hun dingetje hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Dat staat er dan ook helemaal niet. Ik zie niet meer dan dat ie je zegt dat het geenszins een vervanging is van echte laps rijden. Het is niet zoals een modern circuit dat waterpas ligt met overal grindbakken.

Er zijn mensen die denken dat ze gelijk wat harder kunnen gaan omdat ze toch al 100 rondjes in een spel hebben gereden. Dat zijn de mensen die er voor zorgen dat de rest weer een uur naar een rood signaal bij de ingang kan loeren en daarna de ambulance en tenslotte de takelwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Anoniem: 4629 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 10:33:
Er zijn mensen die denken dat ze gelijk wat harder kunnen gaan omdat ze toch al 100 rondjes in een spel hebben gereden. Dat zijn de mensen die er voor zorgen dat de rest weer een uur naar een rood signaal bij de ingang kan loeren en daarna de ambulance en tenslotte de takelwagen.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn. Ik denk dat je een spel in dit geval puur als hulpmiddel moet zien om de basics te leren. Volgens mij kan het dan best nuttig zijn en beter dan helemaal niks voor te bereiden :)

Mensen die een spel als vervanging zien van 'echte ervaring' lijken me idd ook een gevaar op de weg.... Want ik kan het er ook alleen maar mee eens zijn dat het weggedrag e.d. bij racesims vrij onrealistisch is. Alleen al het gemis van g-krachten en het gevoel van hellingen/dalingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het handige van een game is dat je in ieder geval kunt leren welke loop de baan heeft, zodat je een idee hebt welke kant de volgende bocht uit gaat en wat er aan de overzijde van de heuvel te verwachten is. Ik heb nu drie rondjes gereden in een auto die niet echt geschikt is voor de Nordschleife en ik vond het eigenlijk maar een matige ervaring vanwege het ontbreken van baankennis en de auto die te zwaar was. Zonder baankennis moet je of veel risico gaan nemen of met een enorme reserve rondrijden, waardoor je geen tempo kunt rijden.

[ Voor 13% gewijzigd door Femme op 15-06-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beter ga je op Youtube filmpjes zoeken van rondjes ipv een videogame. Dan heb je al iets meer het idee van snelheid e.d.

Maar geloof me: met 130 krijg je al best wat G-krachten op je lichaam in sommige bochten en afdalingen. Tis geen kinderspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06 21:00
eX0duS schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 09:48:
Verder qua slijtage zal het allemaal wel mee vallen. Zorg in elk geval dat je als het kan verse en goede olie in je motor hebt, en dat technisch natuurlijk alles in orde is.
Jakker de auto niet af, je kan best volgas geven maar schakel natuurlijk wel op voor het rode toerengebied als het even kan.
Hou ook de water en olie temperatuur in de gaten, bij mij bleef gewoon alles zoals het hoorde, dus geen problemen.
Mijn bandjes die kermde nogal, maar dat heb je toch al snel met van die huis tuin en keuken banden die vooral voor zuingheid en weinig afrolgeluid bedoeld zijn, je hebt dan natuurlijk wat wat minder grip als met echt goede banden.
Een rondje of vijf was voor mij genoeg voor een set nieuwe banden, schijven en blokken onder een hagelnieuwe impreza.En ik denk niet dat die Pirelli's als 'huis, tuin en keuken banden' aangemerkt hoeven te worden.

De slijtage op de Ring is gigantisch, het genot - voor mij iig - nog groter. Verder ben ik het met de anderen eens: het grootste gevaar is dat je de Ring onderschat of jezelf overschat. De Ring is werkelijk levensgevaarlijk en juist wanneer je denkt dat je het circuit gaat kennen, ontstaat het grootste gevaar. Je komt niet alleen anderen tegen die de meest vreemde acties uithalen, maar je kunt je ook in bochten gaan vergissen, of je snelheid kan zo hoog komen te liggen dat je schrikt en abrupt het gas loslaten kan juist op de Ring tot heel nare situaties leiden.

Ook zul je merken dat je auto als alles echt warm wordt na een paar rondjes toch allerlei tekortkomingen heeft, maar je zult ook merken dat het asfalt heel erg ongelijk en hobbelig is. Zeker in combinatie met ABS kan dit bij hogere snelheden voor heel nare ervaringen zorgen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Meeste is toch al gezegd nu, dus daar valt weinig meer aan toe te voegen.
Naja, nog een keer voor de zekerheid dan ;)

-Denk niet dat je tempo kan rijden omdat je m 10000x met een spelletje hebt geoefend, het geeft een indicatie waar je links en rechts moet, maar ik ben er tot nu toe geen 1 tegengekomen die helemaal klopt.
Dr is dr voor rFactor 1 die heel erg in de richting zit, maar daar zitten ook nog wel wat verschillen in.

-Als dr iets in je spiegels opdoemt is het sneller en moet je dus ophoepelen, simple as that ;)

-Slijtage zal gigantisch toenemen als je wat meer snelheid begint te maken, in het begin is dat nog niet zo heel belangrijk.

-De nurburgring is geen fijne plek om te ontdekken dat je auto toch wel eens neiging heeft om achter uit te breken ipv voor te schuiven (schwedenkreuz bovenop de bult is daar een leuk punt voor).

-Zoek van tevoren uit wat de gevaarlijkste bochten zijn, zelfs al doe je rustig, de bochtennamen staan dr nl bij op de baan.

Heb dr nu zelf een 21 ronden gereden (13 met de auto, 8 met de motor) en het is een prachtige baan en je kunt je zelfs met een vrij trage auto prima vermaken (mn 02 heeft ook maar een 90pk).
Met de motor is het helemaal indrukwekkend, ook al doe je rustig (en zolang je rustig doet en goed in je spiegels kijkt ook niet bijzonder gevaarlijk).

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
4x2 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 13:20:
-Als dr iets in je spiegels opdoemt is het sneller en moet je dus ophoepelen, simple as that ;)
Precies. Is een raar gevoel om met een impreza voorbijgereden te worden door iets met TDI (in de tijd dat dat nog betekende: '90 pk') op de achterklep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

4x2 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 13:20:
(mn 02 heeft ook maar een 90pk).
02?

Tell me?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Je moet wel opletten met fading. De eerste paar bochten doen de remmen het lekker, maar als dan opeens die ene bocht de remmen niet meer doen wat je zou willen dat ze doen, begin je hem toch wel te knijpen. :p

Wat me ook wel leuk lijkt is gewoon met een ouwe bak (zoals die BMW hiervoor, of een Audi van voor 1980), die wegen haast niks, en dan kun je met 90pk toch echt een hoop plezier beleven.
Misschien leuk om een aparte "ring auto" te kopen, gewoon een bak voor weinig geld waar je nog lekker mee kan "scheuren"...

[ Voor 42% gewijzigd door eX0duS op 15-06-2008 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik zou bijvoorbeeld wel in een Delta Integrale of een Quattro uit de jaren '80 willen scheuren over de ring. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
je kan beter zorgen dat je goede wegligging hebt, op de bochtige stukken heb je niet zoveel aan vermogen, door de dalingen ga je toch vrij snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
mace schreef op zondag 15 juni 2008 @ 17:51:
Ik zou bijvoorbeeld wel in een Delta Integrale of een Quattro uit de jaren '80 willen scheuren over de ring. :*)
Het enige wat je daarmee opschiet is dat het ontzettend duur wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

StevenK schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:13:
[...]

Het enige wat je daarmee opschiet is dat het ontzettend duur wordt ;)
Yup, maar het lijkt me wel gaaf. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Victor schreef op zondag 15 juni 2008 @ 01:14:
[...]

Op dat stukje wat hij zich correct herrinnert ligt inderdaad aan de linkerkant een grindbak. Dat is inderdaad een van de weinige, en die ligt er niet voor niets. Op dat punt meent namelijk bijna iedereen die er nog niet vaak is geweest dat 'ie daar wel effe vol door kan gassen. Dat komt omdat je de bocht niet ziet en het daarbij lijkt alsof je gewoon rechtdoor gaat.
Het officiële aantal echte bochten varieert per jaar tussen de 73 en de 75. Je veranderd wel 143 keer van richting.
De hoogteverschillen zorgen inderdaad voor allerlei interessante situaties. De rempunten kunnen inderdaad een beetje (heel) anders liggen dan je zou verwachten. Daarbij kom je situaties tegen wat een gemiddelde automobilist gewoon absoluut niet verwacht tegen te komen op een plaats waar je met de auto mag komen :P ik noem bijvoorbeeld het foutje dat velen maken, te vroeg uit de carrusel komen (lange bocht met buitenom asfalt en binnenom een "kombaan" van een soort betonplaten) en vervolgens min of meer gelanceerd worden en rechts tegen de vangrail klappen zonder enige kans op corrigeren. Ook zijn er op bepaalde plaatsen hobbels/heuvels/slecht asfalt waar je net voor of juist net na moet remmen als je op snelheid zit, omdat het anders wel eens gruwelijk mis kan gaan.

Probleem is dat je dit in een redelijk rustige ronde allemaal niet echt voelt/meekrijgt. Gevolg is dat ook de mensen die eerst rustig aan deden en de baan ondertussen kennen toch nog crashen als ze denken dat ze nu wel eens een keer vol erover kunnen.

Mijn tips voor de eerste paar keren zouden zijn:
-Voor je uberhaupt gaat, lees zoveel je kan over het circuit.

-Als je alles hebt gelezen en je hebt de mogelijkheid, speel een goede sim met een natuurgetrouwe trackrip van de nordschleife

-Als je dan eenmaal echt gaat, kijk vantevoren even je auto na. Zijn de remblokken nog voldoende dik? Banden nog ruim over de helft profiel en op druk? Olie? Koelwater? Bougies? Als er iets mis zou zijn ga je er op de nordschleife achter komen.

-Rijd er naartoe en parkeer je auto naast een willekeurige dikke bak. Ga dan eens rondkijken en kijk of je misschien een rondje met iemand mee kunt rijden. Als je mij ziet, ik heb een suzuki baleno, enige die ik tot nu toe heb gezien daar, kun je sowieso meerijden. Ook de meeste mensen met een "ringers" sticker nemen je wel mee.

-Als je denk dat je er echt klaar voor bent, koop dan een kaartje, stap in, start je motor en zet je lampen aan :P rijd rustig naar de poortjes en pak niet de middelste, die is voor motoren :9

-Doe je eerste paar (liefst 10) rondjes echt heel rustig aan, maar ga niet onnodig langzaam rijden.

-Blijf aan de rechterkant zolang je nog geen snelheid hebt. Als je iemand in je spiegels ziet die sneller is dan jezelf, ga dan alvast zoveel mogelijk naar rechts, en geef ook richting aan naar rechts totdat hij je langs is. Je hoeft je hier absoluut niet voor te schamen, integendeel, het word zeer op prijs gesteld en ik heb er zelfs mijn eerste passagiersrondje in een porsche gt3 rs mee verdiend 8)

-Probeer absoluut niet iemand bij te houden die dezelfde auto heeft (of een "mindere" auto dan jou). Als dat iemand is die toevallig al een paar honderd ronden in die auto heeft gereden dan vlieg je er gegarandeerd uit bij de eerste mogelijkheid. De regulars zeggen dat ongeveer 20% van de ongelukken hierdoor gebeuren. Vooral de locals in hun golfjes 2 gaan érg hard en er rijd bijvoorbeeld een mini cooper oud model rond die porsches eet als ontbijt.

-Probeer, als je dat tenminste wilt, je tempo geleidelijk op te voeren zodat je niet voor verassingen komt te staan. Sommige stukken zijn op toeristentempo heel makkelijk, maar blijken bij racetempo ineens erg verraderlijk.

-Als je eenmaal een beetje tempo kunt maken, let op je banden en remmen. Goede straatbanden kunnen makkelijk binnen 2 ronden veel te heet worden. Ook je remmen krijgen veel te verduren, vooral als de blokken ver aan hun eind beginnen te raken kan het erg snel gaan qua slijtage. Ook zijn er veel mensen die met standaardremmen als ze eenmaal tempo kunnen maken gewoon na anderhalf tot twee rondjes hun remmen aan het koken hebben.

-Als je denkt aan upgrades voor de nordschleife aan de auto, denk dan eerst aan grip. Koop een fatsoenlijk sportonderstel, fatsoenlijke remmen, goede straatlegale racebanden zoals toyo r888's en denk ook aan je eigen veiligheid. Een rolkooi heb je voor minder dan 1000 euro. Een nieuw hoofd word wat lastiger. Ook kuipstoelen en 5-puntsgordels zijn niet duur maar toch wel belangrijk. Daarbij vergroten die stoelen en gordels je comfort omdat je niet als een wilde aap aan het stuur hangend heen en weer word geslingerd als je uit een compressie komt terwijl je in een bocht zit :P

-Heb je alle upgrades qua onderstel en veiligheid dan kun je denken aan je performance, maar bedenk daarbij wel dat je ook meer gaat betalen aan benzinekosten als je tenminste echte perfomancewinst wilt hebben. Als je zoals ik nu 10km kan rijden om in belgië 1,46 voor een liter 98 te betalen dan gaat het nog enigsinds, maar toch is het iets waar je een beetje rekening mee moet houden. Vooral als je ook nog eens 400km ofzo moet rijden om bij de ring te komen.

-Als je dan eindelijk zover bent dat je kunt gaan inhalen :+ let dan goed op wat je doet. Vooral motorrijders kunnen in bochten ineens akelig veel ruimte nodig hebben en zijn daarbij meestal ook nog eens redelijk blind qua zicht naar achteren.

-Als iemand je niet langs wil laten, laat hem dan gewoon met rust. Ga niet duwen want daar staan penalties op. Zet gewoon je richtingaanwijzer naar links aan en wacht op de eerste de beste local die hem gegarandeerd gaat langsblazen. Kijk dan of hij tot bezinning is gekomen en haal hem in. Wil hij nog steeds niet, laat hem dan maar.

-Mocht bovenstaande je gebeuren, het is echt mega irritant en je bent nog niet bij breidscheid (leer je wel kennen op je eerste trip schat ik zo) dan kun je er daar even af gaan. Breidscheid is een officiële oprit/afrit op ongeveer de helft. Je kunt daar ook halve rondenkaartjes kopen als je vanuit daar wilt beginnen met je rondjes.

-Ga voor je plezier, voor het perfect op de lijnen rijden inplaats van zo hard mogelijk. Draai je rondjes rustig en beheerst en laat je niet opfokken door een van de talloze idioten die je gegarandeerd tegen gaat komen. Als je dat doet ga je vanzelf sneller en sneller.

Dat is zo'n beetje wat ik op dit tijdstip aan tips weet te bedenken. Het is misschien nog handig om te melden dat je goed op je benzinemeter moet letten zodat je niet zoals ik 2x op dezelfde dag stil staat langs de baan op iemand te wachten die je met een colafles benzine komt brengen, omdat je zo lekker aan het rijden was dat je _alles_ behalve je stuur, je pedalen en de baan was vergeten :+
eX0duS schreef op zondag 15 juni 2008 @ 16:03:
Wat me ook wel leuk lijkt is gewoon met een ouwe bak (zoals die BMW hiervoor, of een Audi van voor 1980), die wegen haast niks, en dan kun je met 90pk toch echt een hoop plezier beleven.
Misschien leuk om een aparte "ring auto" te kopen, gewoon een bak voor weinig geld waar je nog lekker mee kan "scheuren"...
Het hoeft dan niet perse een oude auto te zijn. Er zijn veel japanse auto's die onder de 1000kg wegen en standaard al een redelijk vermogen hebben. Ikzelf heb een suzuki baleno 1.8 GTI uit '96. Die weegt standaard 935kg en heeft standaard 122pk en 152nm.
Als je zo iets als startauto neemt (rond de 2000-3000 vind je altijd wel wat) dan heb je een goede basis. Om te beginnen kun je hem dan lichter maken, dat is gratis en levert best wat op qua laptime.
Ik heb bijvoorbeeld het interieur eruit gehaald op het tapijt en het dashboard na. Ook alle bitumen demping van de vloer, uit de spatborden en deuren, achtergordels, krik, reservewiel echt alles eruit. Dan een goede kooi en twee lichte kuipen met 5-puntsgordels erin. Nog wat demping onder de kap weghalen en presto, 865kg. Nou lijkt dat niet veel verschil, maar op het lichte basisgewicht lijkt het gewoon alsof je normaal altijd met twee man in de auto zat, en nu alleen.
Die van mij is inmiddels ook motorisch aangepast. De baleno is sowieso makkelijk op meer vermogen te brengen. Door een restrictor uit de uitlaat te halen, katvervanger te plaatsen, luchtfilter resonator weg te halen, k&n inlegfilter in de originele airbox te plaatsen en een chip te laten maken, wat behalve het chippen allemaal redelijk goedkoop kan, heb je rond de 150 wielpk. Daarna word het duurder. Die van mij heeft nu de bovengenoemde mods, andere zuigers, andere drijfstangen, andere nokenassen (iets wilder dan origineel maar niet veel ivm s/c), een toyota supercharger, volledig gebalanceerd blok, uitgewogen verbrandingskamers, geflowde kop en een standalone-ECU, buiten wat kleinere mods. Daarmee zit ik nu op 172wielpk. Het zou nog hoger kunnen met deze setup maar met de huidige afstelling heb ik lekker veel koppel bij lagere toeren wat vooral op de ring wel erg lekker is. 172pk lijkt wel weinig, maar als je naar de pk/gewichtsverhouding kijkt dan zie je dat ik op ongeveer 5,0 kilo zit. Een bmw M3 '93-'96, met zijn 1420 kg en 286pk hoeft echter maar 100 gram per pk minder mee te slepen.

Ik kan je zeggen, ik amuseer me wel op de ring, en vermogen heb ik dus ruim voldoende. Op het moment is de auto nog steeds sneller als ik kan rijden op de nordschleife. Totaal heb ik er 601 ronden mee gereden. Met dit vermogen zit ik denk ik op rond de 250 ronden ongeveer.

De eerste paar ronden heb je echter ruim voldoende aan he huidige auto, whatever dat ook mag zijn. Zodra je echter besluit vaker te gaan en als logisch gevolg daarvan verslaafd raakt, ga je vanzelf wel denken aan een "ringtool" voor erbij. Voor de meesten schijnt de "ringtool" grens op meer dan 50 ronden per jaar voor 2 jaar achter elkaar te liggen :P Er zijn echter ook mensen die je nog nooit gezien hebt en die aankomen met een duidelijk voor de ring gemodificeerde auto (ik noem bijvoorbeeld een BMW e36 M3 met een rolkooi, slicks, kuipen, flink getuned blok en tot slot rondom stickers van de nordschleife en "ringtool". _niemand_ had die gast ooit gezien, en ook niemand heeft hem ooit nog gezien na zijn eerste 4 ronden). Vervolgens menen ze heel hard te kunnen omdat hun auto zo snel is. Meestal is dat ook meteen de laatste keer dat je ze ziet.

[ Voor 32% gewijzigd door MadMan op 16-06-2008 05:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Mooie uitleg. :)
Ik heb wel eens bij www.driftking.nl gekeken... Heeft zeer snelle bakken voor een redelijk laag bedrag.
Heb daar eens naar een BMW 325/335 (lag in elk geval een erg dikke motor in), gaan kijken, een uit 1992, dat ronde model dus. Kon ik toen voor 2000 euro meenemen. Is er helaas nooit van gekomen... :( :P
Auto zag er eigenlijk best netjes uit, motor ook, miste wel wat interieur delen en er was flink in gepaft, maar reken maar dat je met zo'n bak veel plezier kunt hebben op het circuit. :)
Ook heeft hij wat andere goedkopere BMW's, het is natuurlijk allemaal meer voor driften, maar met een oudere 3 kun je ook prima meekomen (zijn er ook met 4 wiel aandrijvijng).

[ Voor 5% gewijzigd door eX0duS op 16-06-2008 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

E30 325iX is idd een leuke auto, ook een relatief makkelijke, om mee over de ring te gaan.
Enige nadeel is dat dr heel veel spul qua onderstel alleen daar op past waardoor het wat lastiger (en vooral duurder) is om eea aan te passen.

Het feit dat een normale 325 je met geen mogelijkheid bij kan houden als je de bocht uit accelereert maakt dan wel weer een hoop goed ;)

Verder: die tip van MadMan over de karussel is een goede, als je daar in zit moet je dr ook echt niet halverwege uit gaan, want dat kan je nogal wat schade opleveren (geloof dat _drake_ dat eens geprobeerd heeft :P) .
En om het vast van tevoren te zeggen: die bocht is echt gigantisch hobbelig en is buitenom, zeker in het begin, niks langzamer (wel opletten voor troep dan).

Neemt niet weg dat ie dr imho bij hoort als je een rondje doet.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een achterwielaangedreven 325i is aanzienlijk sneller dan de vierwielaangedreven versie. Volgens Autoweek is het verschil 0,9s in 0-100 tijd en 100kg in leeggewicht. De 325iX en andere niet-suv's van BMW zijn voornamelijk bedoeld voor klanten die hun auto in moeilijke weersomstandigheden en moeilijker terrein gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Femme schreef op maandag 16 juni 2008 @ 13:47:
Een achterwielaangedreven 325i is aanzienlijk sneller dan de vierwielaangedreven versie. Volgens Autoweek is het verschil 0,9s in 0-100 tijd en 100kg in leeggewicht.
Op een vlakke, rechte weg wel. De bochtsnelheid van een beetje 4wd ligt echter een stuk hoger dan bij de 2wd tegenhanger. Ik kan me daarom goed voorstellen dat zo'n iX juist op het hobbelige asfalt van de Ring in het voordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Vriend van me heeft dr dus 1 met relatief simpele aanpassingen (koni geel dempers en H&R veren rondom, icm toyo t1r banden) en die was ong net zo snel als een gestripte 325 op zandvoort, puur omdat ie ergens halverwege de bocht het gas vol in kon stampen.

In rechte lijn is ie idd langzamer door zn gewicht, maar uitaccelereren van bochten is zo'n ding niet bij te houden door een gewone 325 ;)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
4x2 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:46:
Verder: die tip van MadMan over de karussel is een goede, als je daar in zit moet je dr ook echt niet halverwege uit gaan, want dat kan je nogal wat schade opleveren (geloof dat _drake_ dat eens geprobeerd heeft :P) .
Die vond het te hard hobbelen en is er toen halverwege uit gegaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.pumabuild.co.uk/catalog/images/Lower-strut-brace-fitted-om.jpg
Dat ding raakte toen de grond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-06 22:29

-tom-562

Oliesjeik

Om nog op madman in te haken, over kleine goedkope japannertjes.
Zoek voor de gein eens naar Daihatsu Charade gtti. 1 liter 3 cilinder turbomotor. Standaard 110 pk ofzo, maar vrij simpel op te voeren :P (er zijn er een aantal in nederland met boven de 150 pk) Gewicht normaal is 844 kilo, en daar is zat uit te halen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
Een charade 1.3tx is dan ook prima. Een stukje betrouwbaarder en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

StevenK schreef op maandag 16 juni 2008 @ 14:00:
[...]

Op een vlakke, rechte weg wel. De bochtsnelheid van een beetje 4wd ligt echter een stuk hoger dan bij de 2wd tegenhanger. Ik kan me daarom goed voorstellen dat zo'n iX juist op het hobbelige asfalt van de Ring in het voordeel is.
De 325iX heeft in dit geval 100 kg meer de bocht om te helpen. Ik denk dat je met zo'n relatief beperkte hoeveelheid vermogen veel beter het rubber kunt upgraden (betere en bredere bandjes) dan met een logge vierwielaandrijver gaan rondrijden die zwaarder is en meer aandrijfverliezen heeft. Er zal een reden zijn waarom vierwielaandrijving nauwelijks gebruikt wordt in sportauto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik ben benieuwd naar die Laguna GT met vierwielbesturing (ja dat lees je goed).
Als dat een beetje betrouwbaar is dan kan je met zo'n auto keihard door de bocht jakkeren, lijkt me dus wel interessant voor de Nür.

Ik hoop dat ze hem gaan testen bij Top Gear ofzo.

Edit:
Video

En deze:

Nu ga ik niet zeggen dat het een snellere auto is dan een Boxter S. :+
Maar het is een interessante techniek.

[ Voor 31% gewijzigd door mace op 17-06-2008 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En een oude techniek. Oude Mazda 929 (dacht ik) had het ook al en de Honda Prelude 4WS.
Absoluut niet revolutionair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Overigens ga ik ook niet door de "echte" Karoussel heen. Met 215/35/18 banden en een strak Intrax RS onderstel is dat geen pretje en kan er daardoor buitenom sneller doorheen dan als ik er doorheen ga. Karoussel is een echte ophangingskiller, denk nog erger dan de rest van de Ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Anoniem: 79417 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:19:
En een oude techniek. Oude Mazda 929 (dacht ik) had het ook al en de Honda Prelude 4WS.
Zeg ik ook helemaal niet.
Ik vind het gewoon leuk dat ze het weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:41

Koppensneller

winterrrrrr

Anoniem: 79417 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:19:
Volgens mij hadden bepaalde uitvoeringen van de Citroën Xsara of Xantia dat ook al rond 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Waarom legt men eigenlijk geen asfalt aan de binnenkant van de carrousel ? Nostalgie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Misschien is het te zacht en wordt het dus naar de zijkant gedrukt? Het is immers vloeibaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

mace schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:35:
Misschien is het te zacht en wordt het dus naar de zijkant gedrukt? Het is immers vloeibaar.
Mwa, met Nascar lukt het ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tuurlijk nostalgie. Betonplaten uit de jaren '30, ZEER kenmerkend voor de Ring. Dat sloop je niet zomaar ff als je beetje fan bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-06 22:29

-tom-562

Oliesjeik

Gisae schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 10:21:
Een charade 1.3tx is dan ook prima. Een stukje betrouwbaarder en goedkoper.
Jep, 90 pk op 800 nogwat kilo. Er pas overigens ook een 1.6 blok van een applause zonder problemen in, dat icm een spaghettiuitlaatspruitstuk van een Charade GTI en je hebt in weze gewoon een charade GTI maar dan goedkoper.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulmeN
  • Laatst online: 23-06 23:31
Asteroid9 schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 22:45:
Gezien de vraagstelling van de TS mag hij zich eerst wel eens goed verdiepen in de Nordschleife.

De vraag 'of het wel wat voor stelt' is op z'n minst nogal opmerkelijk gezien de bekendheid van de Nordschleife en de hoeveelheid informatie die er over te vinden is...
Ik ben het hier helemaal mee eens, verwacht wel dat het bijna 21 km aan bochten werk zal zijn.
Verdiep je daar eerst helemaal goed in.
Je zal ook raar staan te kijken hoe de hoogte verschillen zullen zijn en dat je de bochten daarom slecht zal zien in.

Heb je je in deze dingen verdiept het is zeker waard er heen te gaan :)

Ik kan je garanderen dat het verslavend zal zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Femme schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:08:
[...]
De 325iX heeft in dit geval 100 kg meer om de bocht om te helpen. Ik denk dat je met zo'n relatief beperkte hoeveelheid vermogen veel beter het rubber kunt upgraden (betere en bredere bandjes) dan met een logge vierwielaandrijver gaan rondrijden die zwaarder is en meer aandrijfverliezen heeft. Er zal een reden zijn waarom vierwielaandrijving nauwelijks gebruikt wordt in sportauto's.
Het gewicht is ook het grote nadeel (hoewel me iets bij staat van een group B delta die met de F1 qualificatietijden mee kon komen).
Maar dat neemt niet weg dat je gewoon idioot vroeg het gas in kan trappen.
Bochtensnelheid ansich is niet zoveel hoger, maar je komt dr wel een heel stuk harder uit.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Femme schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:08:
[...]

De 325iX heeft in dit geval 100 kg meer de bocht om te helpen. Ik denk dat je met zo'n relatief beperkte hoeveelheid vermogen veel beter het rubber kunt upgraden (betere en bredere bandjes) dan met een logge vierwielaandrijver gaan rondrijden die zwaarder is en meer aandrijfverliezen heeft. Er zal een reden zijn waarom vierwielaandrijving nauwelijks gebruikt wordt in sportauto's.
Die 100kg (en nog wel meer) sloop je er toch wel uit als je hem voor de ring gaat gebruiken.
Die dingen zijn trouwens absoluut _niet_ log, integendeel. Gewoon standaard rijd je een non-4wd exemplaar met een race-onderstel en semislicks helemaal zoek op de ring. Als je dan ook nog eens het overtollige gewicht eruithaalt en het ding een beetje aanpast heb je voor heel weinig een hele goede en snelle ringtool.
Anoniem: 79417 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:23:
Overigens ga ik ook niet door de "echte" Karoussel heen. Met 215/35/18 banden en een strak Intrax RS onderstel is dat geen pretje en kan er daardoor buitenom sneller doorheen dan als ik er doorheen ga. Karoussel is een echte ophangingskiller, denk nog erger dan de rest van de Ring.
Nofi, maar dan ga je gewoon niet snel genoeg :P Mijn auto heeft ook een intrax onderstel en daarbij hangt hij op het laagste punt nog geen 5cm boven het asfalt. Toch raak ik nergens iets en ik heb ook geen last van de hobbels. Je voelt ze natuurlijk wel, maar hoe harder je gaat hoe minder last jij en je auto er van hebben.
Als je er hard doorheen wil moet je wel je timing op orde hebben, zo niet kun je wel eens heel hard (en best hoog) vliegen als je iets te vroeg gaat. Het laatste stukje is ook het leipste stukje qua lanceringspotentieel :+

Voor de jappenfans onder ons, als je een japanner koopt, kijk dan eerst in australie of er misschien 4wd versies van te koop zijn. In australie worden namelijk veel jappen zoals de toyota corolla, suzuki baleno en liana en nog een behoorlijk aantal merken en types standaard met 4wd geleverd.
Als je dan vervolgens een beetje ebay en dergelijke afstruint is het best mogelijk om een compleet 4wd onderstel te kopen en op je eigen auto te schroeven. Reken dan wel op rond de 50kg extra gewicht bij een kleinere middenklasser japanner. 4wd erin --> airco eruit is dan een goede ruil, een airco systeem weegt ook wel wat en daarbij vraagt de compressor redelijk wat vermogen. Op de ring zet je dan maar je ruitjes een beetje open.

Over dat ruitjes open trouwens, doe nooit je ramen helemaal open op de ring, hoogstens een spleet van een cm of 3-4. Mocht je namelijk een ongeluk krijgen en de auto begint te rollen, waar je op de ring nou eenmaal meer kans op hebt dan gewoon op straat, dan komen je armen (en je hoofd als je gewone gordels hebt) tenminste niet bekneld tussen de auto en whatever je raakt.
Mocht je ruit dan kapot gaan is het natuurlijk nog te laat. Daarom is het handig om een polsband te kopen, zoals deze, dan weet je tenminste zeker dat je armen in de auto blijven en voor de kosten (15 euro) hoef je het niet te laten.
Een nekband kan ook veel problemen voorkomen, kost rond de 20 euro. Tegenwoordig zie je ze steeds vaker, ze hebben alleen als nadeel dat ze echt klote zitten als je er niet aan gewend bent.

Als laatste nog een kleine "point of interest", als je op de ring rijd en je rijd niet volledig rechts, en iemand rijd vervolgens achterop je omdat hij niet meer kon remmen vanwege zijn snelheid o.i.d, dan ben _jij_ het standaard schuld.
Let dus altijd goed op wat je doet, waar je rijd, wie er nog meer rijd en geef het liefst vóór een bocht aan degene die langs gaat komen aan wat je gaat doen. Voel je je niet veilig genoeg om geheel rechts te gaan houden in een bepaalde bocht, kijk dan of je "achtervolger" nog niet te dicht bij rijd en niet te snel rijd, met andere woorden dus nog wel even zou kunnen wachten met inhalen zonder dat jij hem ophoud. Is dat het geval geef dan ruim op tijd richting aan naar links en zodra je naar rechts kan doe je dat, en dan zet je je richting naar rechts aan als teken dat je aan die kant blijft.
In het begin is het handig om door de week te gaan. In de weekends is het tegenwoordig meestal stervensdruk en ben je als gevolg meer bezig met ingehaald worden dan met lekker relaxed een rondje rijden.

Als jij netjes laat zien wat je doet dan zul je zien dat er meestal een handje omhoog gaat bij het passeren als bedankje.

[ Voor 67% gewijzigd door MadMan op 17-06-2008 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

MadMan schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 17:16:
[...]

Die 100kg (en nog wel meer) sloop je er toch wel uit als je hem voor de ring gaat gebruiken.
Die dingen zijn trouwens absoluut _niet_ log, integendeel. Gewoon standaard rijd je een non-4wd exemplaar met een race-onderstel en semislicks helemaal zoek op de ring. Als je dan ook nog eens het overtollige gewicht eruithaalt en het ding een beetje aanpast heb je voor heel weinig een hele goede en snelle ringtool.
Ik denk niet echt dat je veel aan de aandrijflijn kunt wegslopen. Het absolute verschil in gewicht tussen een kale 325i en kale 325iX zal dus even groot zijn. Het relatieve verschil wordt groter.

Alleen al het toch wel erg grote verschil in 0-100 km/h acceleratie zegt mij dat het een tamelijk kansloze operatie is om met een 325iX te gaan racen. Het ding is gewoon trager en waarschijnlijk ook minder leuk om mee te rijden vanwege een meer onderstuurd karakter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nofi, maar dan ga je gewoon niet snel genoeg Mijn auto heeft ook een intrax onderstel en daarbij hangt hij op het laagste punt nog geen 5cm boven het asfalt. Toch raak ik nergens iets en ik heb ook geen last van de hobbels. Je voelt ze natuurlijk wel, maar hoe harder je gaat hoe minder last jij en je auto er van hebben.
Dat ik mss niet hard genoeg ga kan kloppen, ben op de Ring niet echt zo'n lefgozer. Ookal weet ik hem rond te rijden in 12:45 wat ik goed zat vind :P
Maargoed, ik heb al een aantal keren Karoussel gewoon doorlopen en weet wat het is maar mijn persoonlijke voorkeur op dit moment gaat er naar uit om hem buitenom te nemen.

Ik raak ook nergens de grond, ging me meer om slijtagedingen als homokineten enzo.

En Karoussel-uit is idd kut :D

Verder vind ik het ongelovelijk vervelend als ik auto's achter me of voor me heb. Ik wil niet dat er op een relatief korte afstand andere mensen rijden. Vandaar dat ik ook niet altijd doorstamp zoals ik zou willen. Ik heb gewoon een enorme persoonlijke marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Femme schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:27:
[...]

Ik denk niet echt dat je veel aan de aandrijflijn kunt wegslopen. Het absolute verschil in gewicht tussen een kale 325i en kale 325iX zal dus even groot zijn. Het relatieve verschil wordt groter.
De aandrijflijn is niet het enige wat je eruit kunt halen. Verder kan de iX zoveel harder door de bocht, zoals meerderen je al proberen te vertellen, dat rechte lijn absoluut niet uitmaakt.
Alleen al het toch wel erg grote verschil in 0-100 km/h acceleratie zegt mij dat het een tamelijk kansloze operatie is om met een 325iX te gaan racen. Het ding is gewoon trager en waarschijnlijk ook minder leuk om mee te rijden vanwege een meer onderstuurd karakter.
Als dat het enige is waar je dat op baseerd, NOFI, maar dan snap je er sowieso niet veel van.
Op een circuit, onder het racen sta je ten eerste nooit helemaal stil, behalve bij de start. Aangezien je op de nordschleife en meerdere circuits toch achter elkaar de baan op moet maakt dat dus geen reet uit. Daarbij zit je op de meeste circuits ook niet op een lang recht stuk met maar 2 bochten, integendeel zelfs. En op de nordschleife al helemaal. Er zijn daar op 20km misschien net 3 stukjes van 800m, 500m en 1600m ofzo waar je echt voluit kunt gaan zonder je druk te maken over eventuele bochten. Knappe jongen als jij daar met je op het rechte stuk ietsiepietsie snellere auto zoveel winst kunt halen dat je een auto die veel sneller door bochten kan het hele circuit voorblijft.
Oke, het ding is misschien iets trager bij tussenacceleraties, maar daar staat tegenover dat hij wel zo hard door een bocht kan dat je de gewone al in de bocht inhaalt of op het stuk erna, omdat jij met meer snelheid begon aan het rechte stuk boeit het dus nix of hij iets sneller is.
Daarbij komt dat tijdsverschil van autoweek, en dat is nou niet bepaald betrouwbaar. Niet dat dat in dit geval boeit.

En nog effe over het vermeende onderstuurde karakter, de verhouding is 40/60 voor/achter dus eerder overstuur dan onderstuur.

Conclusie is dus, 325iX is wél leuk om mee te rijden, zelfs leuker, en daarbij ook nog sneller, dan een gewone 325i. Een kansloze operatie is het al helemaal niet, dat is complete onzin. Als je dat niet gelooft, kom dan maar eens naar de ring, daar kun je een 325i huren in racetrim met semislicks. Als je dan ff zegt wanneer je komt zorg ik dat op zijn minst één 325iX aanwezig is. Mag jij eens kijken in welke je een sneller rondje kan maken. Ook kun je eens bekijken hoeveel van die dingen er wel niet gebruikt worden om mee te racen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Anoniem: 79417 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:46:
[...]

Dat ik mss niet hard genoeg ga kan kloppen, ben op de Ring niet echt zo'n lefgozer. Ookal weet ik hem rond te rijden in 12:45 wat ik goed zat vind :P
Maargoed, ik heb al een aantal keren Karoussel gewoon doorlopen en weet wat het is maar mijn persoonlijke voorkeur op dit moment gaat er naar uit om hem buitenom te nemen.
Je moet op de ring ook geen lefgozer zijn, dan gaat het juist fout :P
Hoe vaak ga je? En met welke auto? 12:45 is iig niet langzaam voor iemand die er niet al te vaak komt.
Ik raak ook nergens de grond, ging me meer om slijtagedingen als homokineten enzo.
Ik kan je in ieder geval wel vertellen, het enige wat meer slijt als je hem binnenom pakt zijn je veren en dempers. Je homokineten slijten meer/minder in verhouding met meer/minder gas en meer/minder stuuruitslag.
En Karoussel-uit is idd kut :D

Verder vind ik het ongelovelijk vervelend als ik auto's achter me of voor me heb. Ik wil niet dat er op een relatief korte afstand andere mensen rijden. Vandaar dat ik ook niet altijd doorstamp zoals ik zou willen. Ik heb gewoon een enorme persoonlijke marge.
Als iemand voor je zit en je niet langs laat dan is dat inderdaad erg irritant, maar helaas kun je niet veel meer doen dan je richtingaanwijzer aanzetten en op een eventuele "crazy local" wachten.
Als iemand kort achter je rijd, wat ik ook wel eens heb, als ze bijvoorbeeld je lijn willen bekijken of er voor de eerste keer zijn ofzo dan ga ik gewoon even wat langzamer rijden en zet mijn richting naar rechts aan. Meestal halen ze dan wel in (of in het geval van een beginner nemen ze wat meer afstand) en zoniet ga ik in mijn geval gewoon iets harder rijden wat meestal wel helpt. Ik heb net zoals jou een flinke persoonlijke marge. Mijn snelste tijd weet ik ondertussen wel dus ik rijd meestal gewoon op "3-kwart haalbaar tempo". Zo kun je ook meer letten op hoe je de bochten pakt en wat er op dat gebied misschien nog te verbeteren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Laatst online: 01:11
Gisae schreef op maandag 16 juni 2008 @ 17:16:
[...]
Die vond het te hard hobbelen en is er toen halverwege uit gegaan.
Jup, niet aan te raden om er halverwege uit te gaan met een auto die laag is,
nu was de rode 106 niet zo heel laag maar de draagarmbrug wel (ongeveer 10-15m boven de grond en vaak bij roadkill op de weg hoorde je al *kloenk* :p ). Ding was ook botstug (schroefset van AST) en ik had echt het idee dat het ding uit elkaar ging vallen maar dat bleek meer aan mij te liggen dan aan de auto die er totaal geen last van had.

De silveren is een heel stuk vriendelijker (koni geel/eibach veren), prettig voor de ring gezien het wegdek niet zo mooi glad is als op zandvoort b.v.

Afbeeldingslocatie: http://www.boskoops-klaus.de/diashow/20080504diatouri/images/20080504_3671.jpg

En het is verdomt verslavend, ik ben zelf nog in de fase van het leren van de bochten/baan. Op cpz kan ik full attack doorknallen weet ik elke bocht exact, maar op de ring.... drama stuur te vaak veel te vroeg in ivm ik de bocht even niet meer herken. Het is een geweldig stuk circuit maar als beginner erg gevaarlijk hoewel het gewoon een kwestie is van rustig aan doen en vanzelf opbouwen. Veel ervaren circuitrijders die over de meest uiteenlopende circuits keihard kunnen rondknallen hebben zelfs moeite met de ring.

Het beste is een vrij makkelijk en vooral niet "tail happy" auto te nemen, ik ga eerdaags ook flink wat rondjes met de AX maken ivm die veel makkelijker te corrgeren is dan de 106 die continue de achterkant op de grens naar buiten wil laten komen (erg leuk tot je een keer in een bocht op de rem moet en daar zijn er al zat de fout mee ingegaan).

[ Voor 20% gewijzigd door _Drake_ op 18-06-2008 13:26 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MadMan schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 19:30:
[...]

Je moet op de ring ook geen lefgozer zijn, dan gaat het juist fout :P
Hoe vaak ga je? En met welke auto? 12:45 is iig niet langzaam voor iemand die er niet al te vaak komt.

[...]

Ik kan je in ieder geval wel vertellen, het enige wat meer slijt als je hem binnenom pakt zijn je veren en dempers. Je homokineten slijten meer/minder in verhouding met meer/minder gas en meer/minder stuuruitslag.

[...]

Als iemand voor je zit en je niet langs laat dan is dat inderdaad erg irritant, maar helaas kun je niet veel meer doen dan je richtingaanwijzer aanzetten en op een eventuele "crazy local" wachten.
Als iemand kort achter je rijd, wat ik ook wel eens heb, als ze bijvoorbeeld je lijn willen bekijken of er voor de eerste keer zijn ofzo dan ga ik gewoon even wat langzamer rijden en zet mijn richting naar rechts aan. Meestal halen ze dan wel in (of in het geval van een beginner nemen ze wat meer afstand) en zoniet ga ik in mijn geval gewoon iets harder rijden wat meestal wel helpt. Ik heb net zoals jou een flinke persoonlijke marge. Mijn snelste tijd weet ik ondertussen wel dus ik rijd meestal gewoon op "3-kwart haalbaar tempo". Zo kun je ook meer letten op hoe je de bochten pakt en wat er op dat gebied misschien nog te verbeteren valt.
Ik rijd gemiddeld een zondag (4 rondjes) per 2 maand ofzo. Met mijn '98 Nissan Primera 20 16V (na wat mods zo rond de 155 pk).

Ik vermaak er altijd prima hoor, daar niet van :D

Bedankt voor je comments iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

MadMan schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 19:05:
[...]
Knappe jongen als jij daar met je op het rechte stuk ietsiepietsie snellere auto zoveel winst kunt halen dat je een auto die veel sneller door bochten kan het hele circuit voorblijft.
Klopt. Als je ziet dat Sabine Schmitz met een Ford Transit maar net boven de 10 minuten rijdt :p Eer de wagen (op de ring) een limiterende factor wordt moet je toch al een aardig potje kunnen sturen :)

Of als je ziet hoe de locals in hun oude, afgeragde golfjes enzo soms de Porsches voorbij knallen :p

[ Voor 21% gewijzigd door DinX op 18-06-2008 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Dit gebeurt er overigens als er een spoorstang afbreekt als je Brünnchen 2 instuurt:

Afbeeldingslocatie: http://www.subvert.nl/IMG_0785.jpg

En ja, de vangrail is inderdaad zo duur als eerder vermeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Christoph schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:17:
Dit gebeurt er overigens als er een spoorstang afbreekt als je Brünnchen 2 instuurt:

[afbeelding]

En ja, de vangrail is inderdaad zo duur als eerder vermeld ;)
200€ per meter ongeveer zeker als je alles telt (vangrails, paaltjes, werkuren,...). Dan in het slechtste geval nog de kosten voor het afsluiten van de baan, sleepdienst,.... En dat gebeurt er echt vaak. Elke keer als ik daar ben geweest is het wel eens een half uur tot een uur afgesloten geweest. Dan is het zwaar dokken :p

Als je googlet vind je ergens een factuur die iemand ontvangen heeft voor 2,5 meter vangrail :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

MadMan schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 19:05:
[...]

De aandrijflijn is niet het enige wat je eruit kunt halen. Verder kan de iX zoveel harder door de bocht, zoals meerderen je al proberen te vertellen, dat rechte lijn absoluut niet uitmaakt.
Ik heb hier nog geen ervaringen gelezen van mensen die zelf een 325i met een iX hebben vergeleken op de Nurburgring dat ik geen reden heb om te geloven dat een iX werkelijk 'zoveel harder' door de bocht kan.
Als dat het enige is waar je dat op baseerd, NOFI, maar dan snap je er sowieso niet veel van.
Op een circuit, onder het racen sta je ten eerste nooit helemaal stil, behalve bij de start. Aangezien je op de nordschleife en meerdere circuits toch achter elkaar de baan op moet maakt dat dus geen reet uit. Daarbij zit je op de meeste circuits ook niet op een lang recht stuk met maar 2 bochten, integendeel zelfs. En op de nordschleife al helemaal. Er zijn daar op 20km misschien net 3 stukjes van 800m, 500m en 1600m ofzo waar je echt voluit kunt gaan zonder je druk te maken over eventuele bochten. Knappe jongen als jij daar met je op het rechte stuk ietsiepietsie snellere auto zoveel winst kunt halen dat je een auto die veel sneller door bochten kan het hele circuit voorblijft.
Het verschil in 0-100 acceleratie is slechts illustratief voor het naar alle waarschijnlijkheid minstens zo grote verschil in tussenacceleratie op hogere snelheden. Bij een start vanuit stilstand heeft vierwielaandrijving mogelijk nog voordeel van een betere tractie. Dit zal op hogere snelheden al helemaal niet het geval zijn, waardoor er enkel de nadelen zijn van een hoger gewicht en grotere verliezen in de aandrijflijn.

Een verschil in 0-100 accelleratie van 9,2s versus 8,3s (10,8%) vind ik nou niet bepaald ietsie pietse klein. Dat is gewoon een fors verschil dat zich op de lange 'rechte' stukken op de Nordschleife zal vertalen in vele seconden tijdsverlies. De Nordschleife heeft veel snelle bochten en grote hoogteverschillen die overwonnen moeten worden. Een lichtere auto die het vermogen efficiënter op de weg weet te brengen is daar sterk in het voordeel.

Verder heb ik ernstige twijfels of een 325iX werkelijk sneller bochtenwerk kan afleveren gezien het hogere gewicht van 100kg.

Als vierwielaandrijving echt zo'n groot verschil had uitgemaakt zouden we het hebben teruggezien in andere lichtgewicht racers zoals Lotussen. Deze auto's hebben echter allemaal achterwielaandrijving. Een M3 Coupé is ondanks zijn achterwielaandrijving sneller op de Ring dan een RS4 die een identiek vermogen heeft, even snel naar de 100 gaat en bijna 100kg zwaarder is.

De 325iX is nooit in de markt gezet als performance alternatief voor de 325i. Het ding is bedoeld als auto waarmee je ook in de sneeuw en in de modder in bergachtig terrein uit de voeten kunt.
Ook kun je eens bekijken hoeveel van die dingen er wel niet gebruikt worden om mee te racen.
Ik kan er in google niets over vinden, alleen maar achterwielaangedreven 325i's die als tracktool worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Femme schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:39:
[...]

Het verschil in 0-100 acceleratie is slechts illustratief voor het naar alle waarschijnlijkheid minstens zo grote verschil in tussenacceleratie op hogere snelheden.
Daarom kan je ook beter de 100-200 accelleratie meten/weten. Daar heb je al heel wat meer aan. Echter vind je dat bij autos nog niet zo vaak in de specs, bij motoren bijvoorbeeld wel.
een voorbeeldje van mijn motor vergeleken met een andere:

Yamaha FJR1300A: 0-100 in 2.9s
Yamaha R1: 0-100 in 3.09s

Zou je denken "goh, die R1 doet onder ?. tot je de 0-200 ziet

FJR: 9.5
R1: 7.04

Dat is al een heel verschil, zeker als je net in dat gebied tussen de 100 en 200 zit te werken :) Maar zoals ik al zei, in het begin heb je veel meer aan degelijke parcourkennis en rijstijl. Vergelijk het met die wielertoeristen met een bierbuik op een fiets van 2000€, 10kg afvallen brengt heel wat meer op :p

[ Voor 16% gewijzigd door DinX op 18-06-2008 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Laatst online: 01:11
[...]

Verder heb ik ernstige twijfels of een 325iX werkelijk sneller bochtenwerk kan afleveren gezien het hogere gewicht van 100kg.
Idem, een vaak staat het systeem afgestemd op 70% voorwielen en 30% achterwielen, om het zo veilig mogenlijk te maken en onderstuur te creereen. Als voorbeeld kan je de subura impreza erbij nemen. Op het circuit zijn die dingen in de bochten niet eens zo enorm snel en daar zijn ze ook niet voor gemaakt. Zet het ding op een stuk gravel of onverharde grond en dan kom je erachter waarom het ding 4x4 is.

Bij de Skyline werkt het wel, heel simpel als je een bocht ingaat is het een achterwielaandrijver om zo meer turn in te geven en onderstuur te voorkomen, op het moment dat je de bocht uitgaat is het een voorwielaandrijver om zo de auto er als hetware doorheen te trekken. Best of both worlds.

Nu is dit een simpel voorbeeld en je kan het veel dieper en uitgebreider neerzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door _Drake_ op 18-06-2008 15:05 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

_Drake_ schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:03:
[...]

Idem, een vaak staat het systeem afgestemd op 70% voorwielen en 30% achterwielen, om het zo veilig mogenlijk te maken en onderstuur te creereen.
Zoals ik in een van mijn vorige posts in dit topic al meldde, bij de 325iX is de verhouding voor/achter 40/60. Eerder overstuur dan onderstuur dus.

Voor de rest van je post refereer ik je naar de rest van mijn posts. En je wil niet weten hoe snel een scooby op de ring is, die dingen houden gewoon porsches gt3 bij op een goede dag. Dan zijn ze natuurlijk niet meer standaard, maar ze hebben meestal niet bepaald het vermogen van een gt3 terwijl ze wel sneller kunnen zijn. En in de regen is er volgens mij niet veel wat sneller over de ring kan dan een goed afgestelde scooby.
[...]

Ik heb hier nog geen ervaringen gelezen van mensen die zelf een 325i met een iX hebben vergeleken op de Nurburgring dat ik geen reden heb om te geloven dat een iX werkelijk 'zoveel harder' door de bocht kan.
Bij deze dan, zoals uit mijn vorige posts ook al bleek, en uit posts van andere mensen in dit topic, ik heb dus wél die ervaring. iX is sneller.
Het verschil in 0-100 acceleratie is slechts illustratief voor het naar alle waarschijnlijkheid minstens zo grote verschil in tussenacceleratie op hogere snelheden. Bij een start vanuit stilstand heeft vierwielaandrijving mogelijk nog voordeel van een betere tractie. Dit zal op hogere snelheden al helemaal niet het geval zijn, waardoor er enkel de nadelen zijn van een hoger gewicht en grotere verliezen in de aandrijflijn.
Op snelheid heb je minder last van gewicht. Tussenacceleratie zal dus eerder minder verschil laten zien. Neemt niet weg dat het geen reet uitmaakt of de gewone sneller is 0-top.
Een verschil in 0-100 accelleratie van 9,2s versus 8,3s (10,8%) vind ik nou niet bepaald ietsie pietse klein. Dat is gewoon een fors verschil dat zich op de lange 'rechte' stukken op de Nordschleife zal vertalen in vele seconden tijdsverlies. De Nordschleife heeft veel snelle bochten en grote hoogteverschillen die overwonnen moeten worden. Een lichtere auto die het vermogen efficiënter op de weg weet te brengen is daar sterk in het voordeel.
Ten eerste zijn er nou niet bepaald lange rechte stukken op de nordschleife, en al helemaal niet waar je met een gewone 325 een 325ix vele seconden kunt wegrijden.
Je praat ook de hele tijd over dat gewichtsverschil, maar 100kg is op dat gewicht gecombineerd met het aantal pk's relatief helemaal niet zoveel.
Ehm, ik hoop dat je dit niet meent. _iedere_ 4wd versie van welke auto dan ook met gelijke motoren kan hogere bochtsnelheden halen. Simpele natuurkunde.
Daarbij staan in dit topic al een aantal mensen die je hetzelfde vertellen.
Als vierwielaandrijving echt zo'n groot verschil had uitgemaakt zouden we het hebben teruggezien in andere lichtgewicht racers zoals Lotussen. Deze auto's hebben echter allemaal achterwielaandrijving. Een M3 Coupé is ondanks zijn achterwielaandrijving sneller op de Ring dan een RS4 die een identiek vermogen heeft, even snel naar de 100 gaat en bijna 100kg zwaarder is.
Dat een auto als een elise geen 4wd heeft ligt meer aan het feit dat dat soort auto's pure rijdersauto's zijn en dat daar gewoon geen 4wd op hoort.
2 verschillende auto's zoals een BMW en een audi kun je niet op deze manier vergelijken.
Stel dat er een rs4 zonder 4wd is, dan word die dus gruwelijk weg gereden door de wel 4wd versie op de ring.
De 325iX is nooit in de markt gezet als performance alternatief voor de 325i. Het ding is bedoeld als auto waarmee je ook in de sneeuw en in de modder in bergachtig terrein uit de voeten kunt.
Dat klopt. Dat hij er niet voor bedoeld is wil echter niet zeggen dat hij er ongeschikt voor is.
Ik kan er in google niets over vinden, alleen maar achterwielaangedreven 325i's die als tracktool worden gebruikt.
Het is misschien handiger om op sites te zoeken die op de ring gericht zijn. Google is nog steeds niet heilig. Neem maar van mij aan dat die dingen veel gebruikt worden. Of kom zoals ik al zei gewoon eens kijken.

Verder wil ik de discussie 325i <-> 325iX hierbij beëindigen. Het is duidelijk dat jij niet wil/kan geloven dat een 100kg zwaardere auto sneller kan zijn op een circuit ondanks het hogere gewicht en tragere 0-100 / tussenacceleratie tijden ondanks dat er meerdere mensen in dit topic jou dat uit eigen ervaring vertellen. Om hier dan het topic mee te blijven vervuilen heeft geen zin. Ik zal proberen wat filmpjes te maken vanuit beide types zodat je het met eigen ogen kunt bekijken.
Anoniem: 79417 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 13:19:
[...]

Ik rijd gemiddeld een zondag (4 rondjes) per 2 maand ofzo. Met mijn '98 Nissan Primera 20 16V (na wat mods zo rond de 155 pk).

Ik vermaak er altijd prima hoor, daar niet van :D

Bedankt voor je comments iig :)
Dan is 12:45 dus een hele nette tijd.

Wist je trouwens dat het onderstel van de Primera op de nordschleife is ontwikkeld? Ik heb een keer een rondje met een race-205 over de ring gemaakt als passagier en direct daarna in een primera die alleen iets lager was en goede banden eronder had, en ik kan je zeggen dat die primera toch een stuk beter aanvoelde en te controleren was.
Er zijn ook best veel mensen die hun ringtool uitzoeken aan de hand van het feit dat hij op de ring is ontwikkeld of niet.

Sabine heeft trouwens volgens eigen zeggen inmiddels ruim 12.000 ronden over de ring geragd :o

[ Voor 16% gewijzigd door MadMan op 18-06-2008 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Primera's zijn altijd al onderschat geweest wat dat betreft.
Een Primera uit '94 (de P10) is NOG beter, onafhankelijke achterwielophanging. Echt briljant.

Je hoort mij ook niet klagen verder, maar ik wil wel mn auto enigszins nog sparen en ga niet voluit knallen. Daar vertrouw ik mijzelf, de auto en de Ring simpelweg niet voor.

Zwakke plek vd Primera zijn de remmen maar met enkel Textar remblokken is het nog wel te doen.

Qua banden doe ik het op 215/35/18 Falken FK-452 rubber. Bevalt erg goed.

Nogmaals: www.ncn-ring.nl voor onze Nissanclub ervaringen.

edit

Afbeeldingslocatie: http://i225.photobucket.com/albums/dd110/ncn-ring/18-05-2008-michael/DSC04212.jpg

Mijn dailydriver (en dus ook occasionally mijn Ring-tool als je het zo wilt noemen)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 79417 op 18-06-2008 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Ik heb die site even doorgekeken, goede manier van verslagen schrijven in ieder geval. Staan jullie altijd bij breidscheid? Ik stop daar alleen als iemand voor me zit die me niet langs wil laten (zoals de beruchte oliestokende mistgordijn leggende franse mercedes de vorige keer :+ ).

Als je vaker gaat op een jaar en je weet ongeveer hoeveel rondjes je rijd, kun je beter meteen een kaart kopen voor dat aantal ronden. De kaarten blijven het hele seizoen gewoon geldig.

2008 Prijs Prijs per ronde
Een ronde: €21 € 21
4 rondes: €70 € 17,50
8 rondes: €135 € 16,88
15 rondes: €235 € 15,67
25rondes: €370 € 14,80
66 ronden of meer per jaar is het break-even point voor een "jahreskarte"
Halbjahreskarte: Aug-Dec vanaf 1Aug beschikbaar, prijs dan pas bekend
Jahreskarte: 1Jan tot 31Dec, €995, ongelimiteerd aantal ronden.

Als je een jahreskarte koopt krijg je tegenwoordig een losse id-kaart en een transponder met een horlogebandje. De id-kaart gebruik je alleen als er een controle is om aan te tonen dat de transponder die je bij je hebt van jou is. De transponder kun je dan het beste om je versnellingspook hangen omdat je er meestal net niet goed bij komt als je hem om je pols hebt. Je moet namelijk met dat ding redelijk kort (zo goed als er tegen) bij de ontvanger op de paal houden.

De transponder:
Afbeeldingslocatie: http://www.nurburgring.org.uk/prices-transponder.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

66 rondje per jaar redden we sowieso niet. Ik zal het een keer moeten uitrekenen. We zijn de laatste keer een heel weekend geweest (met pension overnachting op 1 km vd Ring af) en toen heb ik 6 rondjes gedaan.

Bedankt mbt de verslagen die wij maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou nog een systeem waarmee de transponder je laptimes (brug - brug) bijhoudt. Uiteraard pas achteraf via internet op te vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 18-06-2008 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zullen ze nooit doen. Ookal kun je ze pas achteraf opvragen, je WEET dat je wordt getimed. Daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach .. men timed toch wel. Via gsm, horloge, enz. Maarja .. zelfde soort onzin als niet mogen filmen. Zelfs niet met een goedgekeurde mount of zo. Men filmt toch wel. Facts of life. Wil je het voorkomen dan moet je het touristenfahren afschaffen.
Pagina: 1 2 ... 25 Laatste