Borromini schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 00:29:
Juridisch kan je dat niet hard maken. Niet op basis van 'baan X staat niet in het contract dus het is gedekt'. Er zijn genoeg andere voorwaarden (roekeloos gedrag, respecteren van de verkeersregels etc.) die meespelen - maar goed, voor de Nederlandse verzekeraars kan ik niet spreken

.
Inderdaad, in NL zal het wel anders zijn geregeld dan in BE. Ik weet echter dat UK reisverzekeringen ook gewoon uitkeren.
Ook denk jij blijkbaar dat op de ring roekeloos word gereden en de regels worden genegeerd. Als je op de ring echter een regel wilt breken, dan moet je dat zéér bewust doen, en ik denk niet dat er mensen zijn die dat doen. Iig, niet op wekelijkse en ook niet op maandelijkse basis. Daarbij zijn de regels zo simpel dat je wel erg stom moet zijn wil je er een breken.
Desalniettemin, áls er een regel word gebroken word daar ook zeer streng tegen opgetreden, en terecht.
Het uit eerste hand hebben noem ik geen 'eigen ervaring', maar goed. Als meerdere mensen in je omgeving al uitbetaald hebben gekregen is dat evengoed een argument pro.
Als ik erbij ben als de schade ontstaat, noem ik het wel degelijk eigen ervaring. Oké ik was er natuurlijk niet toen de mensen het gestort hebben gekregen en ik ga natuurlijk ook geen rekeningen controleren. Als iemand tegen mij zegt dat hij zijn schade(s) gewoon uitbetaald heeft gekregen, dan heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat er tegen mij gelogen word.
Ik neem aan dat je ook mensen kent die niét uitbetaald kregen? Of gaat het hier over 100%? Nog altijd interessant om te weten.
Ik ga natuurlijk niet bij alle schades vragen of de verzekering gaat uitbetalen. Echter bij de mensen die ik daar persoonlijk ken en die schades hebben gehad, is er altijd uitbetaald. Ik weet wel van een iemand die van horen zeggen niet uitbetaald kreeg, maar daar heb ik geen verdere details over.
Natuurlijk, je kunt niet aannemen dat álle schades betaald worden die daar gereden worden, echter durf ik wel te zeggen dat 95% gewoon uitbetaald krijgt. Het gaat dan natuurlijk wel om "eerlijke" ongelukken. Bij (bewezen) roekeloos gedrag of overtreden van regels, waardoor een ongeluk ontstaat, is het natuurlijk een ander verhaal. Logisch ook lijkt me.
Als je zoiets doet is dat trouwens niet je grootste probleem, dat is dan de Deutsche polizei. Die letten erg goed op wat er allemaal gebeurt en ze vliegen zelfs regelmatig met een helikopter rond boven de baan (waarbij ze dan meestal even boven de parkplatz blijven hangen om te laten zien dat ze ons in de gaten houden). De sancties die ze opleggen zijn ook niet bepaald misselijk.
Nu, graag weer iets meer ontopic. Ik denk dat uit de discussie tussen ons en de mensen boven mij wel duidelijk genoeg is wat betreft verzekering. Buiten dat heb jij het volgens mij de hele tijd over BE, wat tot dusver nog helemaal niet van toepassing is geweest hier. Nog even samengevat:
Reisverzekeringen (NL en UK in any case) keren uit, tenzij:
- er een specifieke exclusie van de nordschleife in staat (circuit/track erin vermelden als exclusie maakt dan niets uit, de nordschleife valt daar niet onder).
- je grofweg de regels overtreed (waarvoor je, excuse my language, echt een broodmongool voor moet zijn).
Daarbij heb je nog het hele mooie argument, dat de nordschleife gewoon een tolweg is. Als je die uitsluit mag je de rest van de europese tolwegen _theoretisch_ ook uitsluiten.
Nog even een klein stukje regelgeving met betrekking tot de snelheid aldaar, die volgens mij niet helemaal duidelijk is:
Uit het reglement van nurburgring gmbh zelf:
§ 3 - Geschwindigkeit
1) Auf dem Nürburgring müssen die Grundregeln über die Fahrgeschwindigkeit gemäß § 3
Abs. 1 StVO eingehalten werden. (siehe unteren Auszug aus der StVO).
2) Rennen mit Kraftfahrzeugen sind entsprechend § 29 Abs. 1 StVO verboten. Dies schließt
Geschwindigkeitsrekordsversuche einzelner Kraftfahrzeuge ausdrücklich ein.
3) Die Geschwindigkeitsbeschränkungen auf der Strecke haben alle Nutzer des
Nürburgrings zu beachten.
4) Die als "Baustelle" gekennzeichneten Abschnitte des Nürburgrings müssen langsam
befahren werden. Die angegebene Geschwindigkeitsbeschränkung ist unbedingt
einzuhalten.
Dan de in deze paragraaf aangehaalde paragraaf 3/1 van de StVO:
Auszug aus der StVO § 3 Abs. 1:
„Der Fahrzeugführer darf nur so schnell fahren, dass er sein Fahrzeug ständig beherrscht. Er
hat seine Geschwindigkeit insbesondere den Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und
Wetterverhältnissen sowie seinen persönlichen Fähigkeiten und den Eigenschaften von
Fahrzeug und Ladung anzupassen.“… „
Duidelijk genoeg lijkt me. Het volledige reglement staat
HIER.Inderdaad. Tenzij het óf op een dergelijke manier is ingebouwd dat het niet mogelijk is het voor de ring simpel te verwijderen (en ze naar redelijkheid kunnen aannemen dat jij dat ding voor andere circuits hebt en gebruikt) óf als het tot de standaarduitrusting van je auto/motor hoort.
Mochten ze echter in de gaten krijgen dat je hem wel gebruikt, maak dan je borst maar nat. Ik overhandig de zekering van mijn lapcounter aan een marshall als die daar lastig over doen, geen probleem. De counter gebruik ik daar sowieso niet.
Mijn datalogger natuurlijk wel. Die is ten eerste onzichtbaar en ten tweede is er geen specifieke regelgeving die dataloggen verbied, buiten de tijden dan.
[
Voor 7% gewijzigd door
MadMan op 24-06-2008 19:50
]