Toon posts:

Nordschleife openbaar?

Pagina: 1 ... 14 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:14

talin

ES-MA

!null schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 10:21:
wegracen?

Volgens mij begrijp je hem niet goed. Met racen bedoelt hij niet persee dat hij op z'n snelst wil (of althans, daar mag ie zelf nog antwoord op geven), en hij bedoelt verder dat er gewoon dingen mis kunnen gaan. Simpel als dat. Als je het circuit op gaat moet je toch simpelweg het risico accepteren dat er wat mis kan gaan? Zet je je auto in de vangrail en dan huilen dat er niks mis zou gaan?
De vraag in hoeverre je op het randje gaat rijden staat daar los van.
dan is het ook geen racen dan is het plezier rijden met verhoogde snelheid. ;)

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Ja dat kan je idd zo zeggen ja. Ben ik het wel mee eens. Er zijn alleen makkelijk misverstanden over.

Maar wat bedoel je nou met 10 jaar wegracen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 18:00

4x2

lộn xộn quá

Met de motor op circuits rijden die niet onverhard zijn (tenzij je de bocht mist)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

!null schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 10:42:
Ja dat kan je idd zo zeggen ja. Ben ik het wel mee eens. Er zijn alleen makkelijk misverstanden over.

Maar wat bedoel je nou met 10 jaar wegracen?
dat dus:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/rwopqq.jpg

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oh ten opzichte van motorcross etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

!null schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 11:05:
Oh ten opzichte van motorcross etc.
cross??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah duh. Offroadracen (motorcross) tov wegracen (baanrijden). Dat is toch niet zo moeilijk?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2009 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 11:32:
Jah duh. Offroadracen (motorcross) tov wegracen (baanrijden). Dat is toch niet zo moeilijk?
nu snap ik hem ik had de reply van 4x2 niet gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Haha, ik vond nog filmpjes met de corsa op de nurburgring van mezelf met een maat als bijrijder :)

Ja, rukkwaliteit (geen echte camera dus telefoon to the rescue). Was de eerste keer dat ik de ring opging :)

De auto is een Opel Corsa 1.0S uit 1987 (Aapje heeft hem nu :*) )

[ Voor 7% gewijzigd door Beerkeeper op 24-11-2009 16:50 ]

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
talin schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 10:09:
als je achter het stuur gaat zitten of de handlebars vast gaat pakken met de gedachte er kan wat mis gaan dan ben je al verkeerd bezig, je moet er van uit kunnen gaan dat je niets overkomt en je alles in de hand hebt.
De reden waarom ik de ring niet meer op ga.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 17:18

MadMan

What the....

eX0duS schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 08:39:
Ze rijden daar echt vreselijk hard. De duurste Ferrari's en Porsches worden daar gewoon getrasht, maar ook net zo goed van die oudere BMW's die ze tot Ring-tool gemaakt hebben.

Het is altijd een risico, maar als je niet zo goed kunt of durft, zou ik gewoon zo veel mogelijk rechts houden, en vooral niet te gek doen... Of rijd met iemand mee, of desnoods, ga gewoon langs de baan kijken, ook heel mooi!

Ik denk wel dat je met een BMW er beter vanaf komt bij een crash dan bijvoorbeeld met een klein ding zoals een 106 of AX.
Zo'n BMW koop je onder de € 1000, je stript er gewoon het hele interieur uit, en mocht je crashen (niet als te hard dan hoop ik), dan zijn de kosten te overzien.
Je moet natuurlijk geen APK onwaardige auto kopen, hij moet uiteraard wel veilig zijn.
Dat "vreselijk" hard rijden lijkt me logisch. Echter, op de nordschleife rijdt een groter percentage auto's (en bussen) langzaam dan bijvoorbeeld op CPZ.

De meeste Ferrari's daar geven geen gas, de meesten komen alleen om te showen dat ze zo'n ding rijden om vervolgens een rondje te maken met een tempo waarbij mijn oma ze nog langs komt met een fiat panda. Niet allemaal natuurlijk, maar de meeste wel.

Verder kun je best zo'n BMW onder de 1000 kopen, alleen zou ik er dan niet zomaar de ring mee opgaan voordat je hem HEEL goed nagekeken hebt en alle slijtagedelen vernieuwd hebt. En dan maakt het niet uit over welke BMW je het hebt, voor 1000 euro heb je al geluk als je een rotte kan vinden...

Bijvoorbeeld een e36, die koop je voor rond de 2000-3000 als het niet uitmaakt hoe hij optisch is en welke opties erop zitten. Qua motorinhoud zou ik op zijn minst voor een zescilinder gaan.
Daar komt, mijns inziens, voor je de ring opgaat op zijn minst een set banden, remblokken, remschijven, bougies, een luchtfilter en oliefilter bij, en een kan olie niet te vergeten. Ook is het verstandig als je meteen de remvloeistof vervangt.
En dan ben je klaar om er af en toe wat rondjes mee te rijden. Wil je vaak gaan of neem je het wat meer serieus, dan komt er nog een onderstel bij, een setje velgen met semislicks en wat kleine upgrades.
Neem je het echt serieus en wil je een auto maken puur voor trackdays dan komt daar nog een rolkooi bij, een (setje) kuipen en goede gordels, misschien wat motorische tuning en misschien wat aerodynamische aanpassingen bij.
Als je een BMW wilt dan is een e36 de beste optie als je niet meteen VEEL geld wilt uitgeven, maar toch kom je al snel op een euro of laten we zeggen 3500-5500 uit, en dan hebben we het nog niet over benzine of onderhoud gehad. En ook niet over het serieus "verbouwen", dan zit je serieus snel over de 6000 heen.
Mijn e36 loopt op een circuit of op de nordschleife met gemak 1:3 bijvoorbeeld, en dat is nog helemaal niet zoveel in verhouding met andere auto's, met de baleno gebruik ik ongeveer hetzelfde. Je bent dus al snel rond de 300-500 euro kwijt voor een dagje nordschleife. En dat is dan in het geval dat alles heel blijft en je niet crasht.

Een APK onwaardige auto kom je de baan niet eens mee op, dus daar kunnen we ook kort over zijn.

De rest van je post, ook tegen jou zeg ik, lees het topic eens door...
Grolsch schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 09:02:
En hoe zit het met schades welke je maakt :?
Volgens mij moet je dit ook betalen als je een stukje vangrail omtovert tot oud ijzer.
Misschien is het handig als je het topic even doorleest voor je post. Dit is al lang en breed behandeld. Je kunt ook mijn posts hier even teruglezen als je daar geen zin in hebt.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:31
!null schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 10:21:
wegracen?

Volgens mij begrijp je hem niet goed. Met racen bedoelt hij niet persee dat hij op z'n snelst wil (of althans, daar mag ie zelf nog antwoord op geven), en hij bedoelt verder dat er gewoon dingen mis kunnen gaan. Simpel als dat. Als je het circuit op gaat moet je toch simpelweg het risico accepteren dat er wat mis kan gaan? Zet je je auto in de vangrail en dan huilen dat er niks mis zou gaan?
De vraag in hoeverre je op het randje gaat rijden staat daar los van.
Precies, jij snapt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zit zelf wel te twijfelen of ik aan de (eventueel semi) slicks moet als ik straks weer met de MR2 aan de slag ga. Motorblokken kunnen best schade ondervinden bij zoveel G krachten. Dat komt dan doordat de olie gewoon niet overal meer komt met die G krachten. Dat is toch wel een vaker voorkomend probleem met slicks in combi met standaard motorblokken. Iemand hier die met (semi)slicks rijdt en daar over nagedacht heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Ik ga mijn motorblok upgraden om problemen met olie in de bochten te voorkomen. Bij semi's zal het probleem nog niet zo snel voordoen (althans, bij subaru's), maar bij full slicks ga je er zeker aan. Je kan verschillende dingen doen om dit probleem op te lossen zoals een drysump systeem, maar dat is erg duur. De oplossing waar ik voor ga is een baffleplate (slingerplaat) in het carter. Kost ongeveer 300 euro en als alles toch uit elkaar ligt is het een kleine moeite om toe te passen. Als je met een goede baffleplate de boel alsnog in de soep draait ga je wel heel erg hard door de bocht.

Afbeeldingslocatie: http://www.obitasia.com/images/cosworth/cos_eng_13.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Barracuda_82 op 25-11-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Barracuda_82 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 11:35:
Ik ga mijn motorblok upgraden om problemen met olie in de bochten te voorkomen. Bij semi's zal het probleem nog niet zo snel voordoen (althans, bij subaru's), maar bij full slicks ga je er zeker aan. Je kan verschillende dingen doen om dit probleem op te lossen zoals een drysump systeem, maar dat is erg duur. De oplossing waar ik voor ga is een baffleplate (slingerplaat) in het carter. Kost ongeveer 300 euro en als alles toch uit elkaar ligt is het een kleine moeite om toe te passen. Als je met een goede baffleplate de boel alsnog in de soep draait ga je wel heel erg hard door de bocht.

[afbeelding]
denk je ook aan de bovenkant?

hint: Windage Tray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zit er nog veel verschil in semislicks en full slicks dan, als het droog is? Is in de praktijk de compound zoveel anders dat je met een full slick nog harder door de bocht kan?

Zo'n baffle plate, zit dat standaard in iedere auto? In m'n MR2 zit het dus al, als ik zo even zoek. Al kan het misschien beter.

Ik ga waarschijnlijk alleen op semi-slicks over als ik een mooi 15 inch setje voorbij zie komen met niet te erg gebruikte semi-slicks. En dan hopelijk dus op lichte race velgjes. De huidige zijn wat zwaar.
Bij mij gaat er niet zo veel geld in, ik wil de auto ook zo veel mogelijk standaard houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

!null schreef op woensdag 25 november 2009 @ 11:52:
Zit er nog veel verschil in semislicks en full slicks dan, als het droog is? Is in de praktijk de compound zoveel anders dat je met een full slick nog harder door de bocht kan?

Zo'n baffle plate, zit dat standaard in iedere auto? In m'n MR2 zit het dus al, als ik zo even zoek. Al kan het misschien beter.

Ik ga waarschijnlijk alleen op semi-slicks over als ik een mooi 15 inch setje voorbij zie komen met niet te erg gebruikte semi-slicks. En dan hopelijk dus op lichte race velgjes. De huidige zijn wat zwaar.
Bij mij gaat er niet zo veel geld in, ik wil de auto ook zo veel mogelijk standaard houden.
in slicks en en semi slicks heb je ook nog weer verschillen.
super soft compound, soft compound, medium compound, hard compound enz.
je kan voor ook nog weer op soft zetten en achter op hard.
en ja je kan mixxen, in de motorracerij deden we niet anders, omdat je op bijv. stratencircuits harder moet aanremmen dan op bijv. Assen wil je voor meer grip dus een zachtere compound.
in de rally wereld mixxen we ook banden zelfs als we weten dat er veel linkse bochten op verhard in zitten zetten we links-voor een hardere band voor de slijtage.

http://www.reconsales.eu/

meeste auto's hebben wel een baffle plate om klotsen tegen te gaan.

vroeger in de rally Ascona's zaten er stalen carters onder dus lasten we er zelf "olieschotten" in.

[ Voor 21% gewijzigd door talin op 25-11-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 20:13
Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.9/583250001-583300000/583288901-583289000/583288905_6_6GF-.jpeg

Ik heb die sloep van mij ook gekocht met het idee de Ring mee op te gaan.
De reden(en) dat ik deze auto "gekozen" heb zijn:
- Een 4 cilinder turbo, geen 6 cilinder, de 6 cilinder is namelijk zwaarder, ligt verder naar voren.
Deze 4 cillinder ligt achter de vooras, tegen het schutbord aan. De turbo die begint te blazen bij lage toeren, dus als je de bocht uit komt heb je al vrij snel veel vermogen.
- Gewoon een gietijzeren blok, kan wel een stootje hebben. :p
- Tevens ook uitgerust met betere lagers en cilinders, het is wel allemaal wat zwaarder uitgevoerd.
- De stationversie (Break), heeft een betere gewichtsverdeling dan de gewone (Berline), achter is hij wat zwaarder.
- De TurboCT heeft het verzwaarde onderstel van de V6 en de snelste diesel, dat wil zeggen, grotere remschijven, dikkere aandrijfassen, de versnellingsbak is ook beter, en is ook met kabel in plaats van met stangen, en heeft ook standaard bredere banden.
- "Sportknop', waardoor vering, stuurbekrachtiging, remmen strakker worden.
- Met alleen een chipingreep heb je 200 pk.
- Voorwielaandrijving, ik vind achterwielaandrijving wel leuk, maar niet fijner, je hebt toch wel dat hij achter sneller uitbreekt, je voelt niet wat de voorwielophanging aan het doen is... Als ik gas geef, dan vind ik het wel prettig dat het stuur wat "trekt".
- Wegligging is goed, ik weet wel dat deze auto zwaar ondergewaardeerd is, maar qua wegligging is het echt goed te doen, zeker niet zweverig, besturing is ook helemaal niet ongevoelig of licht.

Hij heeft wel geen "Activa" (dat de auto horizontaal blijft in de bochten), maar dit is ook alleen geleverd op de Berline's, maar dan is de gewichtsverdeling anders, en je voelt ook minder snel aan wanneer het "te hard" gaat...

Jaja, ik heb er wel over nagedacht. ;) Helaas is het tot nu toe er niet van gekomen. :p

Ze zeggen wel eens dat de LHM (de hydraulische olie die gebruikt is voor de vering, stuurinrichting, remmen etc), te heet word, maar het zal zeker niet heter worden dan normale DOT4, omdat dit ongeveer hetzelfde is...

Het is wel een vrij zware auto, 1400kg, maar ik denk dat een BMW ook wel zo'n gewicht zal hebben... En deze heeft dan nog een zware airco compressor, er zit een liter of 6 aan LHM in, die rondgepompt dient te worden door een hydraulische pomp.
Verder is de turbo ook watergekoeld (ik weet niet of dat altijd is).

[ Voor 52% gewijzigd door eX0duS op 25-11-2009 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
MadMan schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 00:26:
Jup, die dingen redden levens. En daarbij, ze zijn echt goedkoop. Voor de baleno was ik iets minder dan 700 euro kwijt, voor de BMW zit het rond de 800-900. En dat vind ik erg weinig voor iets wat je van de dood kan redden.
Als ik een Fia goedgekeurde kooi moet laten lassen/plaatsen red k het niet voor 3000 euro ? Waar heb jij hem laten lassen/plaatsen dan ?

Dan bedoel ik dus de rolkooi door de wanden heen gestoken naar de veerpoten, kruisen in het dak, volledig kruis achterin, zij kruisen tegen zij inpact, etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Capo op 25-11-2009 12:48 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Exodus:

De auto is 1 ding, maar upgrade-parts; zijn die er wel voor zo'n wagen? Performance remblokken, onderstelupgrades etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47
eX0duS schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:04:
[afbeelding]

Ze zeggen wel eens dat de LHM (de hydraulische olie die gebruikt is voor de vering, stuurinrichting, remmen etc), te heet word, maar het zal zeker niet heter worden dan normale DOT4, omdat dit ongeveer hetzelfde is...
Ik kan uit ervaring vertellen dat een LHM systeem totaal niet geschikt is voor op het circuit, een paar jaar geleden bij Zolder was de XM club aanwezig en van de 3 auto's die daar rondjes reden gingen ze na een paar ronden alweer van de baan af. LHM kan dermate slecht tegen een hoge temperatuur dat het remsysteem zeer snel gaat faden en compleet niet meer functioneerd (en echt erg ook).

Je kan er wel het circuit mee op maar je remmen zal je heel spaarzaam moeten gebruiken.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 20:13
Upgrade parts zijn er zeker wel. Deze blokken bouwen ze ook vaak in zo'n 205. Er is echt voldoende voor te krijgen, het is ook eigenlijk een normale standaard PSA motor, niets geks aan op zich.
Eigenlijk is de basis zoals ze hem al 20 jaar hebben, alleen zit er een turbo en injectie op.
Deze auto is zelfs nog behoorlijk gedowntuned, omdat het vermogen dat van de V6 zou overstijgen...

Qua onderstel kun je eigenlijk alleen de remmen vervangen. Eventueel is de stugheid wel in te stellen door andere bollen te monteren. Wel kun je vrij eenvoudig de hoogte afstellen. Deze kun je dan naar gelang laten zakken of verhogen. Hiermee word de auto ook stugger.
Je kunt trouwens ook grotere remschijven monteren, alleen dan zul je wel wat grotere velgen moeten gebruiken, want de 15" die er standaard op zitten, is meteen de kleinste maat, anders zouden de schijven niet passen.

Die LHM is ook te vervangen voor "beter" spul. Standaard is deze groenen van Total. Je hebt hem echter ook van bijvoorbeeld Kendall, en dat is het blauw. Deze heeft betere temperatuureigenschappen.

[ Voor 11% gewijzigd door eX0duS op 25-11-2009 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

talin schreef op woensdag 25 november 2009 @ 11:45:
[...]

denk je ook aan de bovenkant?

hint: Windage Tray
Om eerlijk te zijn is die term nieuw voor me, maar als ik zo effe rond google is het hetzelfde als waar ik het over heb.
Brand genuine COSWORTH uprated windage tray / oil control baffle
Ik denk dat ik het gewoon anders/verkeerd noem.

http://www.cosworth.com/Default.aspx?id=1093002

[ Voor 6% gewijzigd door Barracuda_82 op 25-11-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Capo schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:37:
[...]

Als ik een Fia goedgekeurde kooi moet laten lassen/plaatsen red k het niet voor 3000 euro ? Waar heb jij hem laten lassen/plaatsen dan ?

Dan bedoel ik dus de rolkooi door de wanden heen gestoken naar de veerpoten, kruisen in het dak, volledig kruis achterin, zij kruisen tegen zij inpact, etc.
Ik race porsche 944 en als je daar een goedgekeurde kooi voor de cup in wil laten lassen ben je 1500 euro incl. montage kwijt. Meer heb je echt niet nodig hoor. Zon Rally kooi of zon kooi in een dtm wagen heb je echt niet nodig hoor, of heb je daar een specifieke reden voor?

Dus 3000, - vind ik wat overdreven. Tenzij je denk dat je met 200 km/h de vangrail in denkt te moeten gaan, maar dan is je auto niet in orde.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Speedy55 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:08:
[...]

Ik race porsche 944 en als je daar een goedgekeurde kooi voor de cup in wil laten lassen ben je 1500 euro incl. montage kwijt. Meer heb je echt niet nodig hoor. Zon Rally kooi of zon kooi in een dtm wagen heb je echt niet nodig hoor, of heb je daar een specifieke reden voor?

Dus 3000, - vind ik wat overdreven. Tenzij je denk dat je met 200 km/h de vangrail in denkt te moeten gaan, maar dan is je auto niet in orde.
Ik denk niet dat ik het doe , hoop het niet ;) , maar het kan wel gebeuren natuurlijk.
Daarnaast vermoed ik dat het Porsche chasis een stuk degelijker is als mijn lancer evo chasis, daar zit gewoon best veel flex in , blijft een opgekrikte personen auto en geen porsche met race asspiraties. :)

Ga volgend jaar met Ad Verkuylen praten voor een kooi. Ben benieuwd of hij ook voor 1500 euro klaar is , ben bang van niet. Hij heeft gelukkig wat Evo 6 rolkooien gebouwd dus mallen zijn er.

[ Voor 10% gewijzigd door Capo op 25-11-2009 15:41 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 21:44

Sick Nick

Drop the top!

De ring is wel _het_ circuit om met zo'n snelheid de vangrail aan te kunnen tikken, genoeg stukken waar een evo die snelheid kan halen en dan is de vangrail toch echt hooguit 1,5 meter naast de baan. Klein foutje bij een lastwissel, olieplas, door een dip rijden of wat dan ook. Genoeg mogelijkheden om de boel goed af te schrijven, zeker zodra je een evo rijd zoals ze bedoeld zijn (erg hard en met vol vertrouwen in het 4wd systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Capo schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:37:
[...]

Ik heb zelf een bedrijf in autotuning en techniek, en het doe dus alles zelf. Wel laat ik kooien van klanten natuurlijk certificeren.
Als jij mij zegt in welke auto die kooi moet komen, dan kan ik jou zeggen wat een FIA 12-punts kooi (of een ander type als je dat wil) van OMP of Sparco kost. Ik kan je ook een (natuurlijk vrijblijvende) offerte maken van wat het zou kosten als je die door mijn bedrijf laat inbouwen en zonodig certificeren.

Ik kan je wel nu alvast zeggen, 3000 euro is BELACHELIJK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Tunings bedrijven zijn de laatste 10 jaar als paddestoelen de grond uit gekomen, dus dat zegt me eerlijk gezegd niet zoveel. Daarnaast is 3000 euro niet belachelijk maar bij de betere kooi bouwers kost het dat gewoon. Dan is iedere las perfect, is het gelakt, gecertificeerd, etc.

OMP of Sparco zijn al een 1500 euro excl btw en dan is die nog niet geplaatst/gelast ?
Ja schroefkooi voor 1250 incl.

Setje goede schokdempers koop je ook niet voor 1500 euro. Kwaliteit kost geld, dus ik was zeer verbaasd dat ik prijzen zag van 800 euro, terwijl ik bij een aantal bedrijven al snel naar het dubbele of 3 dubbele ga.

Niet alles van deze kooi zie ik zitten, maar boel wel, moet besproken worden tzt. En dat is dus veel handwerk.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/emieltamara/kooiopties/cagefront.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/emieltamara/kooiopties/enginebay.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/emieltamara/kooiopties/evo1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/emieltamara/kooiopties/evo2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/emieltamara/kooiopties/evo3.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Capo op 25-11-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Capo schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:40:
[...]

Ik denk niet dat ik het doe , hoop het niet ;) , maar het kan wel gebeuren natuurlijk.
Daarnaast vermoed ik dat het Porsche chasis een stuk degelijker is als mijn lancer evo chasis, daar zit gewoon best veel flex in , blijft een opgekrikte personen auto en geen porsche met race asspiraties. :)

Ga volgend jaar met Ad Verkuylen praten voor een kooi. Ben benieuwd of hij ook voor 1500 euro klaar is , ben bang van niet. Hij heeft gelukkig wat Evo 6 rolkooien gebouwd dus mallen zijn er.
Scheelt dat echt zoveel? Ja zou kunnen hoor, die Porsche van mij is echt een plank, wrikt geen kant op. Die van mij zit en geschroefd en gelast, waarom ze dat gedaan hebben weet ik niet, maar stevig is het wel. Maar goed als je inderdaad zover wil gaan dat je overal kruisen wil hebben en naar de veerpoot toe wil, dan zal het inderdaad niet voor 1500 euro gaan, zeker niet als je dan bedenkt dat het hele dashboard er ook uit moet dan.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Capo schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:27:
Tunings bedrijven zijn de laatste 10 jaar als paddestoelen de grond uit gekomen, dus dat zegt me eerlijk gezegd niet zoveel. Daarnaast is 3000 euro niet belachelijk maar bij de betere kooi bouwers kost het dat gewoon. Dan is iedere las perfect, is het gelakt, gecertificeerd, etc.

OMP of Sparco zijn al een 1500 euro excl btw en dan is die nog niet geplaatst/gelast ?
Ja schroefkooi voor 1250 incl.

Setje goede schokdempers koop je ook niet voor 1500 euro. Kwaliteit kost geld, dus ik was zeer verbaasd dat ik prijzen zag van 800 euro, terwijl ik bij een aantal bedrijven al snel naar het dubbele of 3 dubbele ga.

Niet alles van deze kooi zie ik zitten, maar boel wel, moet besproken worden tzt. En dat is dus veel handwerk.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Kijk dat soort werk zie ik graag, lekker dikke bevestigingsplaten, geen dun spul, flink pijpwerk, erg mooi lasnaden (gewoon een rijtje muntjes), echt prachtig!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Joopieboy schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:43:
[...]

Kijk dat soort werk zie ik graag, lekker dikke bevestigingsplaten, geen dun spul, flink pijpwerk, erg mooi lasnaden (gewoon een rijtje muntjes), echt prachtig!
Jij als autoliefhebber/kenner weet dat natuurlijk op waarde te schatten! :+

Serieus: echt mooi werk Capo, dat ziet er echt helemaal top uit. Als je je EVO toch naar een Ringtool ombouwt mag zoiets eigenlijk niet ontbreken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Ja die kooi vind ik ook super netjes, maar die is ook nog wat prijziger , is in de UK gemaakt, maar ik weet dat er zeker 2 bedrijven zijn in NL die ook zo werken.

Even afwachten of ik mijn werk behoud komende maanden ;)
Speedy55 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:33:
[...]

Scheelt dat echt zoveel? Ja zou kunnen hoor, die Porsche van mij is echt een plank, wrikt geen kant op. Die van mij zit en geschroefd en gelast, waarom ze dat gedaan hebben weet ik niet, maar stevig is het wel. Maar goed als je inderdaad zover wil gaan dat je overal kruisen wil hebben en naar de veerpoot toe wil, dan zal het inderdaad niet voor 1500 euro gaan, zeker niet als je dan bedenkt dat het hele dashboard er ook uit moet dan.
Een lancer chasis, 4 deurs met een grote kofferbak, zet er je krik onder en je deur sluit ineens minder soepel :X
Zonder een versteviging naar de veerpoot en voorste chasis balk die daar loopt is uitlijnen echt een crime, zit teveel flex in allemaal.

Mijn Elise was ook zo hard als een plank (niet zo raar met die badkuip) , dit daar integen is echt pisbakken staal lijkt het wel. Wel op veel punten verstevigd maar lang niet genoeg.

Ik kan allerlei japanse braces gaan kopen die de veerpoten verstevigen naar elkaar toe en dergelijke, maar ook die kosten al gauw 150 a 200 euro per stuk. Heb ik er al 7 van nodig, 7x150 a 200 euro........

Moet kijken hoe ik het kan maken dat ik APK behoud, wil het kenteken niet kwijt.

Maargoed om ontopic te blijven, hopelijk dit jaar nog even naar de Nordschleiffe ;)
Als er nog geld over is na de Proflex schokdempers :X

[ Voor 4% gewijzigd door Capo op 25-11-2009 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Arfman schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:49:
[...]

Jij als autoliefhebber/kenner weet dat natuurlijk op waarde te schatten! :+
Waar slaat dat op? Positief/negatief? Mis de clue. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Capo schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:27:
Als je bij een bedrijf gaat dat puur winst wil maken, dan kost het dat makkelijk ja. En dat vind ik belachelijk.
OMP en Sparco noemde ik trouwens omdat de meeste mensen een bekend merk willen hebben.
De kooien zoals die waarvan jij de foto's laat zien zijn de helft van de tijd gewoon merkloos, en dat maakt ook niet uit. Het gaat gewoon om de kwaliteit en dikte van het materiaal waarvan de kooi is gemaakt.
Als jij een merk-kooi wilt, betaal je plusminus 2000 euro inclusief inbouw en certificeren. Maakt een merkje je niets uit en snap je dat het materiaal hetzelfde is, dan ben je voor ongeveer de helft klaar. Simpel as that. Ik maak als ik mijn prijzen vergelijk veel minder winst dan de meeste andere bedrijven, en toch kan ik 5 auto's rijden en heb ik een groot vrijstaand huis terwijl ik maar 3 dagen in de week werk. Dat zegt denk ik wel genoeg over hoeveel winst sommige bedrijven willen maken. Mij gaat het erom dat ik me amuseer en dat ik genoeg verdien om leuk rond te komen, en niet alleen maar geld, geld en nog eens geld. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt, maar het moet toch wel mijn hobby blijven.

Over mijn bedrijf en andere bedrijven ga ik verder geen opmerkingen maken, ik kan natuurlijk zeggen dat alles bij mij perfect gaat en bij anderen altijd fout gaat, maar daar heeft niemand wat aan.
Wat ik wel kan zeggen is dat ik inmiddels 47 auto's volledig heb omgebouwd van standaard auto tot fullspec rallye/race auto. En dan heb ik het over alles vanaf het onderstel tot de motor en alles wat ertussen zit en er aanhangt, in auto's die proffessioneel gebruikt worden. En het blijft nog heel ook :+
Buiten dat heb ik inmiddels dik over de 100 klanten die puur voor meer vermogen en wat wegligging komen, en die het echte race/rallye werk niet zoveel interesseert. Officieel doet mijn bedrijf alleen full-builds, maar gezien de tijden waarin we nu leven moet ik tussen de grote projecten door gewoon vaker kleinere projecten aannemen.

En trouwens, dingen zoals voor een GoTter die ook op de ring e.d komt een rolkooi inbouwen doe ik buiten "bedrijfstijd" en dus ook voor navenante prijzen. Ik zie dat meer als hobby en de medemens helpen door het voor leukere prijzen te doen. Zolang ik het niet te druk krijg met de grote projecten en zolang het niet de spuigaten uitloopt qua aantal mensen die hiervan gebruik maken wil ik dat ook blijven doen.

En ik zal het nog maar eens melden, mensen die onderdelen oid nodig hebben, die ze zelf inbouwen, kunnen mij altijd ernaar vragen. Dat soort spul verhandel ik gewoon tegen de inkoopsprijs die ik er zelf ook voor moet betalen en dat kan echt VEEL schelen met wat de gewone consument voor dat soort spul moet neerleggen. OEM parts kan ik ook gewoon bestellen, maar dat doe ik tegenwoordig niet veel meer, ik had er op een gegeven moment gewoon een dagtaak aan en dat word me te gek. Het moet hobby naast het werken blijven. Mensen die vaker spul via of bij mij kopen doe ik het nog wel voor.

Zo, dat lijkt me wel weer genoeg offtopic geklets. Game on!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die OMP en Sparco dingen zijn toch gewoon schroefkooien? Die worden wel volgens FIA regelement gebouwd, maar geen certificaat.

Bij Wielhoven schijnen ze hele goede dingen te bouwen, KNAF/FIA goedgekeurd.

• MadMan

MadMan

What the....

Van beide merken zijn ze zowel geschroefd als gelast te krijgen.
Ik persoonlijk vind schroefkooien meer "show" kooien. Zeker, het is een stuk steviger als je standaard auto zonder kooi, maar het is absoluut niet te vergelijken met de stijfheid en hogere veiligheid die een gelaste kooi biedt.

• Capo
  • Niet online
Toch nog even offtopic, als je idd zoveel auto's ombouwt dan snap je ook mijn terughoudende houding gezien alle prutsers die er zich op de markt bevinden ;)

Via via kan ik binnen wandelen bij diverse bedrijven die ook auto's ombouwen. Vriend van me bouwt V8 motoren voor race teams. Lola's, chevy's, etc. Dus ik kan de kwaliteit wel onderscheiden van de prutsers maar dat maakt me ook terughoudender omdat er zoveel spoiler monteerders zijn die totaal niets afweten van verschillende materialen en wat wel en niet kan. Die zijn blij met schokdempers van 700 euro per 4 uit Japan met weinig travel, weinig comp en veel rebound terwijl een goede schokdempers beginnen vanaf 1000 euro per poot.

Op naar een nieuwe werkdag en weer een dag dichter bij dagje Nordschleiffe :)

• MadMan

MadMan

What the....

Jup, ik weet helaas precies wat je bedoelt :'(

Gedeeltelijk offtopic, maar toch ook weer niet:

Ik zet alleen iets op een auto als het ook functie heeft. Als je een auto helemaal spoilert en air-ride eronder zet dan is het enige resultaat een auto die er mooi uitziet (smaken verschillen, ikzelf vind het dus meestal niet echt mooi), met een wegligging waarmee je net een rotonde over komt.
Geef dat geld liever uit aan een setje remmen en een fatsoenlijk onderstel. Als je ziet hoeveel geld er soms in puur en alleen "styling" word gestoken, dan heb je dan dus makkelijk geld over voor wat veiligheidsspul en misschien lichte motorische tuning.
En geloof mij, dat maakt een stuk meer indruk dan in je tupperware 1,4 polo'tje (NoFi) rond te rijden. Dat ziet er dan meestal uit alsof het op zijn minst 300pk zou moeten hebben, en vervolgens trek ik zo'n ding met mijn langzaamste auto (121pk/174Nm @ 1320Kg, 0-100 11,7Sec.) er nog met gemak uit...
Nah, dan trek ik liever een CL500 weg met mijn suzuki baleno die optisch gewoon helemaal standaard is op de verlaging na. Als het dan toch om stoer doen moet gaan.

Op de ring is dit ook van toepassing. Je ziet er soms de meest exotisch uitgebouwde golfjes en dergelijke, die vervolgens volgas wat rondjes draaien van een minuut of elf en bij iedere bocht op zijn minst in de buurt komen van eruit vliegen.
Dan komen de jongens van bijvoorbeeld roma tuning met hun golfje. Eerst worden ze uitgelachen door voorgenoemde figuren. Vervolgens gaan ze de baan op en rijden zowat alles weg wat er niet zeer regelmatig komt. Wie het laatst lacht, lacht ook hier het best :P

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:45
MadMan schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:02:
Op de ring is dit ook van toepassing. Je ziet er soms de meest exotisch uitgebouwde golfjes en dergelijke, die vervolgens volgas wat rondjes draaien van een minuut of elf en bij iedere bocht op zijn minst in de buurt komen van eruit vliegen.
Dan komen de jongens van bijvoorbeeld roma tuning met hun golfje. Eerst worden ze uitgelachen door voorgenoemde figuren. Vervolgens gaan ze de baan op en rijden zowat alles weg wat er niet zeer regelmatig komt. Wie het laatst lacht, lacht ook hier het best :P
Zo rijdt er ook een volledige geprepareerde oranje golf op de Ring. Alleen daar zit nog steeds een 'johnny' in. Op het tankstation aan het einde van de dag parkeerde hij zijn auto op nog geen 1 cm afstand van onze wagen. Volgens mij gaat zoiets er toch niet helemaal uit ;) Verder volgens mij wel een relaxte kerel maar z'n indruk is niks :P

• Capo
  • Niet online
Dat zie je inderdaad op de ring, maar ook op dagen als vrijrijden.nl en zo , daarom blijf ik daar dus ook weg.

Functie boven looks. Maar het gaat wel even zeer doen om het complete interieur eruit te slopen voor een rolkooi :X

• !null
Kom gewoon een keer op vrijrijden, als het doordeweeks is. Kan ik jou bak ook eens zien.
Kan je ook zien dat vrij rijden helemaal niet zo kut is. Maar nee, dan moet je niet op een zaterdag komen nee :z

• Capo
  • Niet online
Ik heb liever open pitlane principe van een 4 uur. Kost paar honderd euro maar dan kun je ook leuker rijden.

• !null
Ja via DF ofzo. Wil ik ook nog wel een keer doen, was er laatst toen een vriend daar aan mee deed met een MX-5. Wellicht doe ik volgend jaar daar een keer aan mee.

• MadMan

MadMan

What the....

Goed, ik heb nog wat aan de BMW gedaan, en ik heb hier een lesje voor jullie.

Wat gebeurt er met standaard ophangingen van subframe's als je je auto continu of veel op het circuit gebruikt?

Nou, dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/e36_3.jpg

En hoe hoort dat er ongeveer uit te zien?
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/e36_2.jpg

En wat is er nou precies gebeurd?

Dit "kapje":
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/e36_1.jpg
is een van de 4 punten waaraan het achterste subframe ophangt. Gemaakt van 1,2mm plaatstaal, en onder normale omstandigheden prima geschikt voor zijn doel. Zoals uit de foto's blijkt echter niet geschikt voor het wat steviger gebruik.

Dit zijn dus 2 van de 4 ophangpunten die tegelijk finaal afgescheurd zijn. Mochten ze alle vier afscheuren, dan ben je een hele knappe jongen als je de auto op de weg houdt. Het gebeurde nu in een redelijk scherpe bocht tegen de 80-90 Km/h en ik hield hem maar net, mede door de brede weg daar ter plekke.
Dit is ook een beetje bedoeld als waarschuwing voor mensen die met hun standaard auto vaker het circuit op gaan. Ik heb al veel gekkere dingen zien gebeuren dan dit. En over een BMW kun je nou ook niet bepaald zeggen dat het geen sportieve wagen is en dat je er dus gewoon rustig mee moet rijden.
Pas dus goed op wat je koopt en wat je wel of niet aanpast. Een simpele aanpassing zoals in dit geval de ophangpunten verstevigen zou je leven kunnen redden.

Foto's van de reparatie en verstevigingen volgen zodra ik weer tijd heb gehad er verder aan te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door MadMan op 26-11-2009 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Allright, als ik vandaag wat tijd heb gaat er het volgende gebeuren:

Ten eerste word dmv 2 kriks het subframe links en rechts precies recht en op de juiste hoogte ten opzichte van de auto gebracht. Dan word het gebied waar ik moet lassen schoongemaakt.
Dat ziet er dan zo uit, minus het vuil:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/voor.gif

Vervolgens maak ik een plaat op maat op de bodem met een gat waar de schroefbus doorheen komt. De plaat word rondom vastgelast (zwart) en op verschillende punten word er een laspoeltje gelegd om de plaat niet alleen op de randen te belasten(ook zwart).
De plaat word 3,5mm 750 staal. Normaal is dit stuk niet dicht maar zit er gewoon het "cupje" overheen van de foto's uit mijn vorige post. Deze stap alleen maakt het ophangpunt ongeveer 400% sterker dan origineel. Het ziet er dan ongeveer als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/stap1.gif

Dan worden er stukken 5mm 750 staal strip op gelast om het geheel nog eens te verstevigen en een betere verbinding met de carrosserie te krijgen. Ook de strippen worden geheel rondom gelast en voorzien van poeltjes. Als dat klaar is ziet het er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/stap2.gif

Dan word het originele cupje erbij gepakt, en de bovenkant ervan word vervangen door de 3,5mm 750 staalplaat die eerder ook gebruikt is. Het word op maat gemaakt en geheel rondom vastgelast (origineel zit het met in totaal 6 puntlasjes vast 8)7 ). Ook hier word weer een kruis overheen gelegd van 5mm strip. de draadbus word rondom in het gat bovenin gelast. Dan ziet het geheel er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/stap3.gif

Daarna word er nog een a-70 bout door het gat bovenin het cupje gedraaid met een brede schijf eronder, en tot slot word het plaatstaal die de rugleuning vormt weer terug op zijn plek vastgelast.
Alle roest wordt vantevoren verwijderd, en na het laswerk word zowel de onderkant als de holle ruimte achter de rugleuning behandeld met een laag dinitrol met daaroverheen een laag normale zwarte tectyl. De zijde van de plaat die in het interieur zichtbaar is word voozien van een laagje primer met daaroverheen een laagje lak.

En dan is deze klus eindelijk afgerond en zal het geheel zo stevig zijn dat dat waarschijnlijk het stuk auto is dat overblijft als er een hele dikke bom op valt.
Foto's van het echte werk volgen zodra het echte werk gedaan is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Denk dat je dit beter in Show je Auto kan posten :) (of heb je geen HK-xs?)

Daarbij, maak eens pics verder uitgezoomed, van de omgeving van dat ding en zo, want heb geen flauw benul hoe groot dit is en waar het ergens in/op/onder je auto zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Knightwolf op 28-11-2009 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Neuh, geen HK-xs. Ik vind dit ook niet geheel offtopic omdat dit hoort bij de gevolgen van op het circuit of op de ring te rijden. Het laat ook de kant zien die meestal niet besproken word, en toch een groot deel uitmaakt van het budget wat je nodig hebt. Als ik deze reparatie bij een standaard garage zou laten doen, en dan heb ik het over herstellen in de originele staat zonder verdere verstevigingen, dan was ik rond de 3500 euro kwijt voor alle vier de ophangpunten. Da's dan effe slikken. Gelukkig kan ik alles zelf doen, maar de meeste mensen zullen voor zoiets naar een garage moeten, ofwel hun auto de sloop opduwen.

Over waar het zich precies afspeelt, nou, hier komtie:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/overview.gif
Dit is gezien vanaf de voorstoelen richting de achterkant. Links en rechts ongeveer in het midden zie je nog net een stukje wielkast. Dit zijn de twee ophangpunten die het meest naar voren zitten, de andere twee zitten onder de vloer van de kofferruimte. Normaal zitten hier overheen de zitting en rugleuning van de achterbank. De twee zwarte ronde platen op de voorgrond zijn de toegangsgaten tot de 2 benzinepompen. Aan de rechterkant zit ook nog een hevelpomp om het brandstofniveau in de linker en rechterhelft van de tank gelijk te houden. De blauw/wit ingetapete kabelboom is van de datalogger.

Van de onderkant van de auto ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/onder1.gif
Je ziet achteraan de tank op de kleine krik staan. Links staat er ook nog een maar die zie je net niet. De grote krik ondesteund het subframe, en links en rechts van het punt waar de krik steunt zie je 2 ronde bussen met een moer onderop. Dat zijn de twee punten die op de vorige foto open liggen.

Tot slot nog een foto van onderaf genomen van een ophangpunt:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/onder3.gif
Tussen de bodemplaat en de bovenkant van het ophangpunt zit normaal 4mm speling. Nu zit er aan de voorkant plusminus 12cm speling op. Hierdoor raakte de cardanas het hitteschild, sloeg dit naar beneden tegen de uitlaat, waardoor 3 van de 4 rubbers waar deze in ophangt scheurden.
Al met al geen leuke ervaring kan ik je vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Zow, ja dat maakt het al wat duidelijker :X

Maar zoals je schetst hoe je het wil gaan fixen... dan verstevig je alleen het stukje net rondom die steunpunten heel erg, maar vervolgens is het stuk rondom je versteviging weer dunne slappe plaat? Of zet je ook een stuk op een chassisbalk vast met je fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om nou gelijk te roepen dat bovenstaande op elke auto kan gebeuren vind ik overdreven. Ten eerste hoor ik dit soort verhalen wel meer over BMW en ten tweede ziet het er allemaal aardig geoxideerd uit daaronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Om het stuk heen word inderdaad verstevigd. Van links naar rechts komt een strip tussen de ophangpunten, en als de achterplaat van de rugleuning weer op zijn plek zit dan vormt het geheel een grote koker die van zichzelf al flink stevig is. Het eigenlijke probleem is dat het cupje te dun is en op te weinig plaatsen vast zit, en dat word ruimschoots verholpen.
De reparatie van BMW zelf houd in dat het cupje eruit gaat, er een 2,3mm plaatje overheen komt en het cupje weer terug geplaatst word. Die reparatie houd het, ook bij circuitgebruik, ettelijke jaren, ik heb nog geen geval gehoord waarbij het na die reparatie weer is gaan scheuren oid.
Ik weet dus 100% zeker dat het voldoende zal zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 11:19:
Om nou gelijk te roepen dat bovenstaande op elke auto kan gebeuren vind ik overdreven. Ten eerste hoor ik dit soort verhalen wel meer over BMW en ten tweede ziet het er allemaal aardig geoxideerd uit daaronder.
Je hebt gelijk dat dit bij BMW wel meer gebeurd, maar dan is het voornamelijk bij de e46, het model na die van mij. Verder is bekend dat dit alleen gebeurt als de auto, laten we zeggen, goed gebruikt wordt.
Wat je binnenin ziet is trouwens geen corrosie maar een prutje van vet, rotzooi en tectyl die door het gat naar binnen is gekomen. De corrosie die je aan de onderkant ziet is ten eerste maar heel oppervlakkig, ten tweede is het daar zo dik dat zo'n miniscuul laagje oxidatie niets met de stevigheid doet, en ten derde lijkt het allemaal veel meer op de foto. Rondom de plek waar het ophangpunt zit vind je helemaal geen roest aan het plaatwerk van de carrosserie zelf.
Met andere woorden, wat je aan roest ziet is niet zoveel dat het ook maar 1% had kunnen bijdragen aan de schade.

Dan nog het punt wat je ook aanhaalt, dat het overdreven is dat dit bij elke auto kan gebeuren.
Ik ben helemaal met je eens dat dit voor de gemiddelde user hier die eens per jaar een paar rondjes draait normaal gesproken geen probleem zou kunnen vormen.
Echter, je wilt niet weten hoe vaak ik al diverse ophangpunten van diverse merken en leeftijden auto's heb gerepareerd met vergelijkbare schade door vergelijkbaar gebruik.

In dit geval is het gewoon dom van BMW dat ze zo'n dun stukkie metaal gebruiken en dat vervolgens ook nog eens met maar 6 puntlassen vastzetten. Als je daarmee circuit gaat rijden, of zelfs maar regelmatig flink binnendoor knalt, dan kun je erop wachten totdat het uitscheurd.

Bij de BMW is het dit punt waarop ze vroeg of laat allemaal kapot gaan bij trackday gebruik. Bij de baleno scheuren de draagarmen vooraan in bij het voorste ophangpunt. Bij veel Mercs scheuren de achterste ophangpunten van de versnellingsbak, bij golfjes scheuren de hele achterveerpoten uit de carrosserie, bij corsa B komen er scheuren achter de deur in de b-stijl, en zo kan ik nog wel een a4-tje voltypen.

Kern van het verhaal is, als je met een gewone straatauto (qua carrosserie) veel op de ring of op andere circuits te vinden bent, en in sommige gevallen gewoon op straat vaak "scheurt", dan heb je een grote kans dat vroeg of laat zoiets als dit gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6 december ben ik er overigens weer, mits mn Hawk HP Plus blokken binnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Ah. dat moet opzich haalbaar zijn. Dan hoop ik dat mijn nieuwe banden dan binnen zijn. En anders maar een beetje minder gas erop.
Ik heb nu rondom michelins erop liggen in 225/45-17, waar ik niet echt kapot van ben. Grip op droog valt een beetje tegen, en zodra ze maar een beetje wielspin te verduren krijgen is alle grip ineens weg. Leuk als je wilt driften, minder als je hard door bochten wilt. Met een beetje vochtig tot nat is het helemaal een ramp, dan kan ik niet eens normaal over een rotonde zonder op de grens van uitbreken te zitten :P
Er komen nu falken fk-452 onder om eens te proberen. Vooraan 235/40-17 en achteraan 245/40-17.
Blijkt dat toch niets te zijn dan worden dat de intermediates en komt er een set r888's voor het droge weer bij. Ik denk dat het om te beginnen wel meevalt, ik hoor meer en meer goede dingen over die falkens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Waar gaan Vectra-A's en Celica's in de carosserie scheuren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar de brandweer ze open knipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Het komt wel eens voor dat de voorste "lip" waaraan je draagarm vast zit aan de voorkant wil inscheuren. Jij hebt echter een v6, en daar heb ik het nog nooit bij gezien of van gehoord. Ook de puntlassen waarmee de domes voor de veerpoten op de balk zitten willen wel eens loskomen. Voor de rest is mij qua inscheuren niet veel bekend bij vectra's.
Bij celica's schijnt er verbetering mogelijk te zijn in de bevestiging van de achterste stabi, maar dat heb ik van horen zeggen. Ik heb zelf ook zo'n ding gehad, een t-sport en daar viel niet veel aan te verstevigen. Voor de rest qua uitscheuren ook niets bij mij bekend.

Veel problemen met uitscheuren, bij welke auto dan ook, komen door het simpele feit dat er puntlassen of te dun plaatmateriaal gebruikt worden. Een auto "doorlassen" kan een hoop problemen voorkomen, maar de auto word er ook nog een stuk stijver van, wat zich weer vertaalt in een betere wegligging (onder andere betere reactie met sturen, directer).

Het plaatwerk van de carrosserie en dan met name bij en rondom de punten waar zich ophangpunten bevinden die grote krachten te verduren krijgen, moet zo stijf mogelijk zijn. Hoe stijver de plaat is, hoe minder beweging er in het metaal is, en hoe kleiner de uitslag van die beweging is. Ik heb al hele "spinnenwebben" van haarscheurtjes gezien in plaatmateriaal wat niet stijf genoeg was in die bepaalde toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Meestal bij het bouwen van een kooi word het chassis ook doorgelast om dit soort dingen te voorkomen. Veerkokers zijn ook vaak gemaakt van erg dun staal wat voor gewoon gebruik zat is, maar voor zwaarder bv ring gebruik niet voldoet, en dat gaat het scheuren ja. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dit filmpje kende ik (gek genoeg) nog niet, maar echt geniaal, heb helemaal dubbel gelegen :D _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Dr kompt een brommer aan! Afbremseeeeuuuhhh. Vanavond op de playstation pakken we jou weer!

Geweldig filmpje!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:45
Geweldig inderdaad! Iemand een indicatie van wat voor busje ze rijden en hoe snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 20:41

djidee

Mr. Slungel

Bijzonder machtig filmpje _/-\o_

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DA KOMP EEN SNEL BUSSIE AN!!

LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is erg dikke lol hahah. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
Lol @ de T3 porsche bus :D

[ Voor 6% gewijzigd door _Drake_ op 12-12-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Geen TF, maar wel Nordschleife rijden in de SNEEUW!! :D _O_

http://www.ring1.de/news/...hleife-im-schnee-erleben/

Althans, voor de deelnemers hopen dat er dan sneeuw ligt :P ik zou het HEEL graag willen, wel met een RWD auto, maar niet met m'n T/A. En kvind het zowiezo beetje te duur :) dus helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:39

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

Ik ken nog steeds niet alle bochtennamen van de ring maar daar komt verandering in >:) om het wat sneller te gaan leren heb ik dit filmpje maar gemaakt

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

[schup]

Oeps! :P

Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/oeps.gif
shot peened, cryogenisch behandeld. Teruggevonden IN het uitlaatspruitstuk. Daar gekomen via de zijkant van het blok.

[/schup]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Hey, dat hoort niet helemaal :+ Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Nee, en als je de rest van het blok ziet schrik je :o

Ik reed best lang 240+, en toen kreeg ik een brain-fart en besloot op te schakelen naar de 6. Ik heb dus helemaal geen 6 :P . Dus, weer terug naar 5, koppeling op laten komen, PANG, rinkeldekinkel WOOSH :+ . Een blik in de spiegel leerde me dat ik ineens een hele snelle rookmachine had, die nog stukjes ijzeren confetti strooide ook 8) .
Toen ben ik dus maar even gestopt. Effe gewacht tot alles een beetje was afgekoeld en vervolgens het kapje maar eens opengetrokken. The horror :'( . Frankenstein is er niks bij.

Om het goed te maken heb ik er een nieuw blok in gelepeld. Nokkenassen en chip overgezet, presto. Nu is hij weer helemaal perfect :*) . Om te voorkomen dat ik hem weer mol, ga ik hem nu verkopen. In de plaats komt een subaru impreza plus gtt. Dan heb ik tien versnellingen _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
WTF hoe krijg je dat voor elkaar? Je deed niks raars :o 8)7 :? gewoon heen en terug schakelen, of in jouw geval uit de versnelling en er terug in, mag nooit een motor kapot kunnen maken :?

[ Voor 51% gewijzigd door Knightwolf op 12-01-2010 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als het aantal toeren van de motor niet overeen komt met die van de afdrijflijn gaat er *iets* een optater krijgen als je weer koppelt. Vaak is dat je koppeling of aandrijflijn, maar blijkbaar waren zij in dit geval sterker dan z'n motor en heeft die het afgelegd. Tja, zonde. Maar als ik het zo lees gaat 'ie er alleen maar op vooruit, dus gefelicteerd! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het past iig bij je ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MadMan, ik dacht dat jij wel verstand van auto's had :P

Met welke auto is dit gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Zal de 328 zijn geweest lijkt me. Niet perongeluk in z'n 3 gezet ipv 5 en dat ie daarom zo lomp uit elkaar is geklapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Of toch bijna gelukt hem in de 6 te zetten? (de achteruit versnelling)

Ik vind het ook vreemd dat de motor eerder gaat dan de koppeling. Maar als je puur alleen de motor kijkt, terug vallen naar stationair toerental en dan binnen een halve seconde (oid) geforceerd worden naar minimaal 6K rpm te gaan.. dan snap ik dat hij breekt, er staan zoveel krachten op dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De R van racen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Jezus, ik dacht dat ik al aardig wat kapotte drijfstangen had gezien, maar dit is wel erg grof :O

Ben wel eens benieuwd hoe de rest er uit ziet. Heb je geen foto's van de rest?

Maar goed, je gaat een impreza rijden. Bereid je dan maar vast voor op meer van dit soort problemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
!null schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:22:

Ik vind het ook vreemd dat de motor eerder gaat dan de koppeling. Maar als je puur alleen de motor kijkt, terug vallen naar stationair toerental en dan binnen een halve seconde (oid) geforceerd worden naar minimaal 6K rpm te gaan.. dan snap ik dat hij breekt, er staan zoveel krachten op dan.
Wie heeft het over stationair toerental? Heb het met Vectra vaker gedaan wat hij zegt, niet met 200+ maar wel met aardig hoge snelheid... nooit probleem geweest. Zou het ook niet mogen zijn, dus denk dat er al iets kapot aan het gaan was door het langdurig 240+ rijden... en dat dit net de ruppel was.

Maar dit is meer iets voor het Show je Autotopic ipv Ringtopic?

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 12-01-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik dacht stationair toerental, omdat als je even een paar seconden bezig bent om in de bak te roeren, opzoek naar de goeie versnelling, de motor dan wel terug gevallen is naar idle rpm. Maar ik weet natuurlijk niet of ie gas bij heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ik wel iig, altijd blippen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Knightwolf schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 03:05:
WTF hoe krijg je dat voor elkaar? Je deed niks raars :o 8)7 :? gewoon heen en terug schakelen, of in jouw geval uit de versnelling en er terug in, mag nooit een motor kapot kunnen maken :?
Tsja, geen idee. Normaal gesproken zou het niet zomaar uit elkaar moeten spatten nee. Maar goed, als je een auto vooral gebruikt om mee te gassen dan gaat er wel eens vaker wat stuk. Boeit me ook verder niet, ik weet waar ik aan begin.
Victor schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 07:54:
Maar als ik het zo lees gaat 'ie er alleen maar op vooruit, dus gefelicteerd! ;)
Thanks!
Hehehe, ja, het was het eerste wat ik dacht. What the... :P
!null schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 08:03:
MadMan, ik dacht dat jij wel verstand van auto's had :P

Met welke auto is dit gebeurd?
Joa, heb ik ook wel :P . This shit happens. Ik heb ook niet voor niets een auto staan waarmee ik alleen rustig rijd en nooit ook maar in de buurt van een circuit kom.
Het is gebeurd met de e36.
Sick Nick schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:17:
Niet perongeluk in z'n 3 gezet ipv 5 en dat ie daarom zo lomp uit elkaar is geklapt?
Nope, dat dacht ik eerst ook dat de zijdelingse verstelling neutraal was geschoten of dat ik het zelf deed maar hij stond toch echt gewoon in de 5.
!null schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:22:

De achteruit zit helemaal links vooraan naast de 1, en je moet hard duwen om hem uberhaupt erin te krijgen. Leuk idee, maar dat gaat niet lukken. En ik weet uit ervaring met diverse slopers die ik weggebracht heb dat dat ook als je het expres doet gewoon niet gaat, op wat tandengeknars na :P .
Barracuda_82 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:25:
Jezus, ik dacht dat ik al aardig wat kapotte drijfstangen had gezien, maar dit is wel erg grof :O

Ben wel eens benieuwd hoe de rest er uit ziet. Heb je geen foto's van de rest?

Maar goed, je gaat een impreza rijden. Bereid je dan maar vast voor op meer van dit soort problemen ;)
Mooi he? Die van de 3de cilinder is er nog veeeeeeel erger aan toe.
Van de rest moet ik nog foto's maken, het blok ligt nog in Duitsland bij een kennis. Toen dit gebeurde was ik daar nog geen 5km vandaan, dus dat was geluk hebben.

En inderdaad, impreza's hebben ook allemaal goed geoefend op stukjes metaal rondslingeren waar dat niet de bedoeling is, dat weet ik. Maakt me ook verder niets uit, het is hobby en het mag wel wat kosten. Sterker nog, ik heb al een compleet shortblock liggen terwijl ik de auto overmorgen pas ga ophalen >:)
Knightwolf schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:55:
Zou het ook niet mogen zijn, dus denk dat er al iets kapot aan het gaan was door het langdurig 240+ rijden... en dat dit net de ruppel was.

Maar dit is meer iets voor het Show je Autotopic ipv Ringtopic?
Jup, ik denk dat er inderdaad al iets aan de hand was, en dat het blokje gewoon geen zin meer had om nog verder te leven :P

En inderdaad, helemaal passen doet het niet in dit topic. Maar, dat andere topic kom ik niet bij, en aan de andere kant, dit valt ook onder de noemer "wat gaat er kapot als ik mijn auto veel gebruik op circuits of veel op hoge snelheden rijd". Net zoals die achterophanging.
!null schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:03:
Ik dacht stationair toerental, omdat als je even een paar seconden bezig bent om in de bak te roeren, opzoek naar de goeie versnelling, de motor dan wel terug gevallen is naar idle rpm. Maar ik weet natuurlijk niet of ie gas bij heeft gegeven.
Nah, bij zo'n toerentallen zorg ik altijd dat de motor geen klappen krijgt. Dat was het probleem dus ook niet. Maarja, eind goed al goed.

De auto is in de tussentijd weer helemaal in orde, en als het goed is zelfs al verkocht. Althans, hij is aanbetaald. Als de volgende eigenaar hem niet zoals ik alleen maar voor circuits en autobahnrasen gebruikt heeft hij er jaren plezier van. Nieuw blok, nieuwe achterophanging en zo ongeveer alle slijtagedelen zijn nieuw of zo goed als nieuw. Win-win situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heb jij niet een beetje te veel auto's?
Ik bedoel, ik wil mijn verzameling hopelijk dit jaar ook naar 3 Toyota's uitbreiden, maar dat zijn er maar 3, waarvan einde van het jaar 2 belastingvrije oldtimers. Jij hebt er gewoon 5, en ze zijn niet eens belasting vrij.

Wat moet je trouwens met die chevy? de rest zie ik de lol nog wel van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

MadMan schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 00:23:
[schup]

Oeps! :P

[afbeelding]
shot peened, cryogenisch behandeld. Teruggevonden IN het uitlaatspruitstuk. Daar gekomen via de zijkant van het blok.

[/schup]
Is dat een optie ofzo? :+

Maar tering zeg, zal wel een flinke knal zijn geweest. :X
Uit welke auto kwam dit?

Sterkte iig met repareren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

!null schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 18:13:
Heb jij niet een beetje te veel auto's?
Ik bedoel, ik wil mijn verzameling hopelijk dit jaar ook naar 3 Toyota's uitbreiden, maar dat zijn er maar 3, waarvan einde van het jaar 2 belastingvrije oldtimers. Jij hebt er gewoon 5, en ze zijn niet eens belasting vrij.

Wat moet je trouwens met die chevy? de rest zie ik de lol nog wel van in.
Teveel auto's? Eerder te weinig :P
Die chevy is een lache bak man. Kun je zo mee het veld inraggen, hek of geen hek. En hij is supercomfortabel, heeft een huge ass kofferbak, en hij doet het altijd. Ik heb die bak om mee te gaan vissen, met mijn andere auto's kan of wil ik niet over landweggetjes en velden rijden.
Als ik de impreza heb, dan gaat hij misschien na een tijdje weg, omdat die impreza ook ruim genoeg is en ervoor is gemaakt om af en toe eens naast het asfalt te rijden.
Jup, maar wel een dure :o
Maar tering zeg, zal wel een flinke knal zijn geweest. :X
Uit welke auto kwam dit?
Opzich viel de klap eigenlijk wel mee. En ik heb het al vaker meegemaakt, dus misschien ben ik er aan gewend :X
Dit kwam uit de e36 328i.
Sterkte iig met repareren!
Thanks, is al gebeurd. Gerepareerd, driedubbele checkup, ingereden en verkocht. Morgen word hij als het goed is opgehaald door de nieuwe eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Meer zoals de tweede, maar dan met een harde klap aan het begin, veel langer geratel, en een WOOSH op het einde. Geen idee waar die vandaan kwam, kan best een flinke steekvlam uit een injector zijn geweest ofzo :p

Die gast in dat tweede filmpje "Dude my parents are gonna be so pissed!" :')

[ Voor 15% gewijzigd door MadMan op 13-01-2010 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

MadMan schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:48:
[...]

Mooi he? Die van de 3de cilinder is er nog veeeeeeel erger aan toe.
Van de rest moet ik nog foto's maken, het blok ligt nog in Duitsland bij een kennis. Toen dit gebeurde was ik daar nog geen 5km vandaan, dus dat was geluk hebben.

En inderdaad, impreza's hebben ook allemaal goed geoefend op stukjes metaal rondslingeren waar dat niet de bedoeling is, dat weet ik. Maakt me ook verder niets uit, het is hobby en het mag wel wat kosten. Sterker nog, ik heb al een compleet shortblock liggen terwijl ik de auto overmorgen pas ga ophalen >:)
Maar goed, ondanks dat het onbetrouwbare hokken zijn rijden ze heerlijk, dus dat ga je zeker kunnen waarderen. Als je nog een (licht) beschadigd onderblok van een MY00 wil hebben om eventieel sterker op te bouwen, dan moet je het maar laten horen.

Setje sterkere lagers en bouten er in en de boel weer in elkaar schroeven en je hebt echt een sterk blok! Dan gaan ze niet meer zo snel kapot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Even olie op het vuur :P
Waarom niet de Celica GT4? Verslaat de impreza's uit zijn tijd, is ook zeer goed te tunen (beter op de long run?), en is wel betrouwbaar.

Oh ik weet het al volgens mij, het is een dure auto die erg schaars is. Als je er niet te veel voor kwijt wil zijn kan je ze al uit Engeland halen, maar dan zijn ze weer RHD. En de helft van de tijd zijn deze hokken ook afgetrapt, waardoor ze vaak niet eens de 2 ton redden zonder in de soep te lopen. Jammer, want het zijn supersterke blokken, maar ja, alles met een turbo trap je veel makkelijker kapot.

Maar goed, als je een niet een levenlang afgetrapte hebt zijn het geweldige auto's die wel betrouwbaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 13-01-2010 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
MadMan schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 18:28:
[...]

Dit kwam uit de e36 328i.
Hoe krijg je het voor elkaar _O- die arme bmw heeft al heel wat moeten lijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

@Barracuda:
Is de ALK voor een sedan hetzelfde als voor een plus? Welk merk staat het best bekend? Whiteline? Verder nog aanpassingen aan het onderstel die aan te raden zijn, buiten dempers, veren en stabi's?
Ik wil de hoogte het liefst origineel houden, omdat ik er ook op onverhard mee wil raggen >:) . Waarschijnlijk een schroefsetje dus.
!null schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 08:50:
Waarom niet de Celica GT4? Verslaat de impreza's uit zijn tijd, is ook zeer goed te tunen (beter op de long run?), en is wel betrouwbaar.
Mja, ik heb al eens in zo'n ding gereden in Zwitserland, en ik vind ze nou niet bepaald lekker rijden in vergelijk met zo'n impreza. Die dingen zijn erg zwaar ook, en dat merk je flink in bochten.
Daarbij heb ik al verschillende Toyota's gehad, waaronder celica's, en ik heb nu een Lexus IS200 sport oftewel Toyota altezza. Een Subaru heb ik nog niet gehad, dus het is ook weer eens iets anders.
Trouwens, impreza's zijn heel betrouwbaar, totdat je het vermogen flink opschroeft. En als je dat dan doet met de juiste onderdelen en het blok ook meteen fatsoenlijk aanpakt qua verstevigen blijft het ook betrouwbaar.
Je hoort wel vaker dat ze ploffen, maar meestal is dat omdat ze niet meteen met onder andere nieuwe drijfstangen, lagers en bouten worden gebouwd. En dat komt omdat alles in verhouding best goedkoop is voor die dingen, dan neem je dat risico wat sneller.
Dat zo'n celica duur is boeit me verder niet. Als je de kosten van een mooi blok opbouwen vergelijkt met de aanschaf van een GT4 of een GTT kom je uiteindelijk toch ongeveer op hetzelfde bedrag uit.

Ik kijk nooit naar hoe duur of goedkoop een auto is, ik kijk naar wat de mogelijkheden zijn, wat ik voor gevoel bij de betreffende auto heb, en of hij lekker rijd. Na de aanschaf komt het echte geld spenderen pas in mijn geval. En dan heb ik nog het geluk dat ik alles tegen inkoopsprijzen kan kopen, en alles zelf kan monteren/repareren.
Mijn hobby (en gedeeltelijk werk) is in snelle auto's rijden, al dan niet op circuits, en het liefst met auto's die er absoluut niet uitzien alsof ze snel zijn. Vandaar dat ik ook voor een impreza plus ga ipv een sedan. Het scheelt maar 30Kg en 1cm lengte aan de achterkant, dus waar een sedan doorkomt komt een plus ook door.
Die plus word ook een echte sleeper, ik heb al hele simpele velgjes liggen, een set bumpers en de motorkap en kofferklep van een GL, allemaal al in kleur. Dan rijd ik eerst een tijdje met het 2.0 blok en ondertussen bouw ik dat shortblock (2.5) wat ik heb liggen op tot een monsterblok.
_Drake_ schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 09:31:
[...]

Hoe krijg je het voor elkaar _O- die arme bmw heeft al heel wat moeten lijden :D
Mwoah, ik heb hem nooit afgezeikt, en altijd netjes warmgereden. Die dingen kunnen gewoon niet tegen mijn rijstijl en veel circuitgebruik zonder meteen het hele blok binnenstebuiten te draaien en er 20K tegenaan te gooien :P . Op zich verbaast me dat, ik heb 2 auto's staan die nog niet een kwart kosten van wat die BMW kost, qua aanschaf en parts, en die houden het al jaren vol. Vandaar dat ik hem ook heb verkocht, ik blijf niet bezig. Normale slijtage en onderhoud door circuitgebruik oké, maar een auto die op veel plaatsen zo dom in elkaar is gezet en daardoor kapot gaat is niets voor mij.

Wat meer ontopic:
Wie is nog bij de ring geweest met sneeuw? Hij is pas weer de 23ste open, en ik hoop dat er dan nog sneeuw ligt want ik wil toch wel een paar rondjes met de impreza rijden in de sneeuw. Tot nu toe alleen met FWD en RWD in de sneeuw gebaggerd daar. Ook erg leuk trouwens zolang je overal bergop komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

MadMan schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:27:
Wat meer ontopic:
Wie is nog bij de ring geweest met sneeuw? Hij is pas weer de 23ste open, en ik hoop dat er dan nog sneeuw ligt want ik wil toch wel een paar rondjes met de impreza rijden in de sneeuw. Tot nu toe alleen met FWD en RWD in de sneeuw gebaggerd daar. Ook erg leuk trouwens zolang je overal bergop komt :P
Ik denk niet dat ze de ring met sneeuw opengooien, sneeuw betekend bij vorst namelijk ijs, en ijs wil je niet.. :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Oh? Toch wel 8) Om mezelf ff te quoten...
Knightwolf schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 17:38:
Geen TF, maar wel Nordschleife rijden in de SNEEUW!! :D _O_
Op 29 en 30 januari:

http://www.ring1.de/news/...hleife-im-schnee-erleben/

Althans, voor de deelnemers hopen dat er dan sneeuw ligt :P ik zou het HEEL graag willen, wel met een RWD auto, maar niet met m'n T/A. En kvind het zowiezo beetje te duur :) dus helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Juist, en als er zo goed als niemand is word je meestal toch wel erop gelaten.
En anders kom je gewoon s'nachts terug en ga je erop via een van de plaatsen waar je niet door poortjes hoeft >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Oh?? Ik ken de track en de omgeving al erg goed, maar met een voertuig de baan op gaan alsie gesloten is, ik zou toch echt niet weten weten waar dat zou kunnen...

Overigens, kan me niet voorstellen dat ze dat goed vinden ;) zou me niks verbazen als je betrapt wordt dat je (ook tijdens openingstijden) nooit meer terug hoeft te komen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Knightwolf op 14-01-2010 03:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Knightwolf schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 03:40:
Oh?? Ik ken de track en de omgeving al erg goed, maar met een voertuig de baan op gaan alsie gesloten is, ik zou toch echt niet weten weten waar dat zou kunnen...

Overigens, kan me niet voorstellen dat ze dat goed vinden ;) zou me niks verbazen als je betrapt wordt dat je (ook tijdens openingstijden) nooit meer terug hoeft te komen :+
Ik ga online natuurlijk geen beschrijving geven, maar ik kan wel zeggen dat je hem met rFactor en de juiste versie van de ring makkelijk kunt vinden. Er zijn een paar plaatsen waar dat kan.

De ring andersom is trouwens ook wel leuk O-)

Trouwens, ik heb die petitie in je sig getekend, en de rest hier moet dat ook maar even doen.

[ Voor 6% gewijzigd door MadMan op 14-01-2010 04:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

MadMan schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:27:
@Barracuda:
Is de ALK voor een sedan hetzelfde als voor een plus? Welk merk staat het best bekend? Whiteline? Verder nog aanpassingen aan het onderstel die aan te raden zijn, buiten dempers, veren en stabi's?
Ik wil de hoogte het liefst origineel houden, omdat ik er ook op onverhard mee wil raggen >:) . Waarschijnlijk een schroefsetje dus.
AFAIK zijn die gewoon hetzelfde. Ik heb me nooit echt heel erg bezig gehouden met plusjes, maar ik meen dat, afgezien van die bult achterop, ze exact hetzelfde zijn als een sedan of coupe. Whiteline is een heel goede fabrikant. Ik zo Whiteline kiezen iig.

Een ALK is een goede investering. Als ik een lijstje zou moeten maken van goede aanpassingen aan je onderstel dan zou die er ongeveer zo uit zien:

- Schroefset. Allerbelangrijkste.
- Stabilisator-stangen
- Bump-steer adjust kit
- ALK
- Wat braces (veerpoten voor en achter, H brace)
- Stuurhuisrubbers (scheelt veel!)
- Niet echt onderstel, maar schijnbaar een goed iets: quickrack stuurhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat is een ALK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 18:00

4x2

lộn xộn quá

Een niet-optil-set

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

MadMan schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 04:20:
[...]

Ik ga online natuurlijk geen beschrijving geven, maar ik kan wel zeggen dat je hem met rFactor en de juiste versie van de ring makkelijk kunt vinden. Er zijn een paar plaatsen waar dat kan.

De ring andersom is trouwens ook wel leuk O-)
Als je 's nachts op de Ring gaat tuffen, valt dat toch enorm op :?
Ik kan me niet voorstellen dat je dat langer dan 1 rondje volhoud, ik neem aan dat er toch wel iets of iemand op zit te letten?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Lijkt me ook, tis daar een kei stille omgeving, en als je vol gas over de baan blaast hoor je dat een kilometer verderop nog makkelijk. Heb een keer op de toren van de burcht gestaan, overal kwamen de motorgeluiden vandaan :D

Maar ook al zou je er op je gemakje overheen tuffen en niemand lastig vallen, lijkt me al spannend genoeg :P

Lijkt me wel uhhh... LULLIG als je crashed :X volgens mij ben je dan goed nat...

[ Voor 11% gewijzigd door Knightwolf op 14-01-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arfman schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 22:03:
[...]

Als je 's nachts op de Ring gaat tuffen, valt dat toch enorm op :?
Ik kan me niet voorstellen dat je dat langer dan 1 rondje volhoud, ik neem aan dat er toch wel iets of iemand op zit te letten?
Wij zijn om 02.00 snachts met zaklampen, verf en verfrollers op de baan geweest om te kwasten, geen hond die langskomt om te kijken oid.
Pagina: 1 ... 14 ... 25 Laatste