Toon posts:

Nordschleife openbaar?

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Ik zou ook wel zo'n filmpje willen maken met die data in beeld... hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Booster schreef op donderdag 05 november 2009 @ 13:11:
[...]

Mag ik vragen hoe je precies die data verzameld hebt? Is dat puur op basis van GPS? Hoe heb je dat in het filmpje gekregen? :)

Als je het mij vraagt - geen slechte poging. Je noemt zelf al wel de belangrijke verbeterpunten.

Bij de kleine karussel had ik het idee dat je er wat te vroeg uit kwam.
Ik kwam daar inderdaaad te vroeg uit, dat voelt heel vreemd aan in de auto (een soort van beginnende rolbeweging over de lengteas).

De data is puur gps via RaceChrono - GPS lap timer, heel handig! Zie: http://www.racechrono.com
De timing vd. laps vindt (verdeeld over segmenten) automatisch plaats op basis van de positie via gps en je kan in het programma ook tussen de laps het eea vergelijken.

De verzamelde data kan je vervolgens met RaceChrono2AVI omzetten naar videobeeld en dat als overlay mixen met een videobewerkingspakket of met TrackVision http://www.trackvision.net/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

Ah tof, precies wat ik zocht :) Ik was al bang dat ik zelf iets moest gaan maken en dat komt er dan nooit van. Het zou wel gaaf zijn als hij ook zonder track profile kon meten maar dat zoek ik later wel uit.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 08:24
Maar dan moet je wel een windows mobile smartphone hebben.
Is er niet zoiets voor de iphone?
En moet je dan de GPS en de camera precies tegelijk starten of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 16:45

Exigence

dnkroz

Panamera schreef op donderdag 05 november 2009 @ 16:59:
Maar dan moet je wel een windows mobile smartphone hebben.
Is er niet zoiets voor de iphone?
En moet je dan de GPS en de camera precies tegelijk starten of?
Je hoeft niet tegelijkertijd te starten. Het voldoet om de tijden op zowel de telefoon als de camera gelijk in te stellen. En anders kun je waarschijnlijk wel ijken aan de hand van een scherpe bocht ofzo.

Volgens mij hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:31
fjorden schreef op donderdag 05 november 2009 @ 08:44:
Ook ik heb afgelopen zondag weer een paar rondjes gemaakt en ook een ronde vastgelegd. Heel leerzaam om achteraf te bekijken wat er beter kan. Dat blijkt heel wat te zijn, ben benieuwd en hoor graag ook jullie commentaar!

[afbeelding]

Enkele verbeterpunten die ik zelf heb gezien:
- niet mid-corner schakelen
- beter inschatten van de rempunten
- iets langzamer de bocht in en sneller de bocht uit

Specifiek in bepaalde bochten:
- gedeelte tussen Karussel – Hohe Acht heb ik nog geen ideale lijn
- Eiskurve: meer remmen, langzamer binnenkomen, rechtdoor eruitgaan en versnellen
- bocht voor de kleine karussel: andere lijn bij aanrijden, minder afremmen
- Galgenkopf: nog geen goed gevoel bij, lijkt mij beter om halverwege iets meer buiten uit te komen dan in het filmpje

http://www.vimeo.com/7428700
ww: ring

Wat vinden jullie er in alle eerlijkheid van?
Als eerste jammer dat het eerste stuk er niet op staat.
Ik heb je filmpje 2x helemaal aandachtig bekeken, waarbij 2e keer 'on the fly' m'n comments getypt

- Na Aremberg iets meer rechts houden zodat je de eerste slinger van Fuchsrohre rechter doorheen kan

- Adenauer Forst > Metzgesfeld hou je erg veel rechts bij de laatste knik, die kun je makkelijk verder afsnlijden

- Kallenhard ging je ietsje wijd door volgens mij iets te hoge snelheid

- Die Porsche voor Breidscheid eruit remmen had ik niet gedaan omdat je je lijn niet kon rijden

- Je lijn tussen Karussell en Hohe Acht zie ik niks mis aan, lijkt me een erg nette lijn

- Ik vind wel dat je het stuk Wippermann > Brunnchen gevaarlijk hard gereden hebt, terwijl je weet dat er olie op de weg ligt. Je banden piepen die bochten ook harder dan op de rest van het circuit en je kontje is tailhappier

- Schwalbenschwanz ietsje eerder insturen

- Galgenkopf iets langzamer insturen en dan gas erop, dan ga je minder wijd

Verder vind ik dat je lijn overal erg netjes is. Ik kan niet zien wat je met sturen en remmen doet, maar dat lijkt wel aardig ok te zijn zover ik op deze beelden kan beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Dank voor de feedback. Waardevol! Helaas zal het (waarschijnlijk) even duren voordat ik het in de praktijk kan proberen en verbeteren...

Het eerste gedeelte ging niet goed, omdat de camera niet goed bleef plakken op de ruit. Ik heb wel de eerste minuut en daarna valt de camera eraf.

Galgenkopf zal ik inderdaad langzamer proberen in te sturen, maar heb het idee vervolgens vermogen te missen om daarna te kunnen accelereren.

@Exigence:
De racechrono kan je inderdaad gemakkelijk synchroniseren met de opname dmv. de bridge waar de meting begint of inderdaad met een scherpe bocht. Wel zo handig om even te onthouden welke ronde gefilmd is, kwam ik naderhand achter, maar ook dat was met een inhaalmoment en dus afwijkende rembeweging weer te matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Cool, ik gebruik RaceChrono al langer om laps te timen (werkt erg goed!). Jammer alleen dat ik deze error krijg als ik de trial wil downloaden:
Error connecting to MySQL - please try again: User apexadm_user already has more than 'max_user_connections' active connections
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:45
Barracuda_82 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 08:43:
Cool, ik gebruik RaceChrono al langer om laps te timen (werkt erg goed!). Jammer alleen dat ik deze error krijg als ik de trial wil downloaden:
[...]
:(
Hmm dat is apart.. via http://www.racechrono.com/download/ werkt het bij mij zonder problemen.. of zit ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 06-10 18:00

4x2

lộn xộn quá

Bij mij deed ie het gisteren ook prima, had de oudere versie al, maar deze ziet er hipper uit :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ongelofeloos, nog een paar pics gevonden *O*

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/Nurburgring/20091101/111_7749.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/Nurburgring/20091101/111_7750.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a155/da432qr/Nurburgring/20091101/111_8343.jpg

_O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Er had hier iemand een verzamelpagina waarop je de TF foto's van een groot aantal fotografen kon bekijken... Weet iemand de URL daarvan nog?

Dat was deze dus: http://www.ringportal.nl/fotografie.html

Helaas geen foto's van 11 november -O-

[ Voor 27% gewijzigd door Victor op 14-11-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sodeknakker .. heeft iemand dit filmpje al eens gezien?
Bloody hell dan ben je blij met goede remmen :X :X

http://www.gtspirit.com/2...w-e36-m3-at-nordschleife/

Wat een puinhoop. En ook precies daar. Blind @ topsnelheid. En geen gele vlag. Jakkes.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2009 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Sodeknetter zeg, voor hetzelfde geld kom je daar hard aan, heb je iets minder goede remmen, verlies je de controle door het harde remmen of ben je er even niet op bedacht, en vlieg je er VOL in ... :/

Heel slecht/vreemd dat er niet gevlagd wordt, het is ook niet zo dat het nu _net_ gebeurd is volgens mij, staan al flink wat auto's stil.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 16:59

Impry

Rallymedia.nl

Ja, of rijd met je auto achteruit terug over het gas om de rest van de aankomende auto's te waarschuwen net voor die bocht.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Tering hee wat een ravage, dan snap je echt niet waarom er niemand is die daar even staat te vlaggen, ik zou op topsnelheid zelf nooit meer kunnen bijremmen bv... :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ook niet, fading tot en met. Aan de andere kant: met zo'n wagen de hele Strecke rijden incl. het lange rechte stuk waar je met een auto met goed vermogen toch zeker ver over de 200 km/h kan gaan moet het ook wel goed in orde zijn en moet je dat ook van jezelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Joopieboy schreef op zondag 15 november 2009 @ 10:59:
Tering hee wat een ravage, dan snap je echt niet waarom er niemand is die daar even staat te vlaggen, ik zou op topsnelheid zelf nooit meer kunnen bijremmen bv... :X
Dan moet je geen topsnelheid rijden (of betere remmen halen, gezien het feit dat die r19 ook niet bepaald hard gaat)
Je mag dr niet vanuit gaan dat er met touristenfahrten gevlagd zal worden.
Dan kom je ook wat minder hard op dit stuk af, maar de fuchsrohre is een vergelijkbaar stuk (misschien nog wel erger)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuchsrohre is wat dat betreft ook creepy idd. Je gaat al hard maar dan ook nog eens heuvelafwaarts EN je auto wordt nerveus in die dip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 21:44

Sick Nick

Drop the top!

Daar durf ik ook niet vol gas naar beneden te duiken, tegen de 200 is daar al hard genoeg. kan vast harder maar ik heb geen zin om daar het ravijn in te duiken na een zijwaardse flip over de vangrail :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Stukje omlaag kan idioot hard, die bocht naar links die dr achteraan komt niet :P
Daar begint het bij 170-180 al krap te worden (kan ook aan mij liggen natuurlijk, heb nog geen SK-cursus gevolgd)
Vind het wel het mooiste stuk van de baan.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harder dan 185 km/h durf ik daar niet :P

Mooiste stuk vind ik denk ik vanaf Karoussel tot ver voorbij Brunnchen. Heerlijk bochtjes draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47
Lol ik plank meestal gewoon vol gas door daar totdat je bij het begin van de bocht komt, niet echt een makkelijk punt dat wel gezegt.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

4x2 schreef op zondag 15 november 2009 @ 11:26:
[...]

Dan moet je geen topsnelheid rijden (of betere remmen halen, gezien het feit dat die r19 ook niet bepaald hard gaat)
Dan kom je ook wat minder hard op dit stuk af, maar de fuchsrohre is een vergelijkbaar stuk (misschien nog wel erger)
Je moet in principe gewoon nergens harder rijden dan de snelheid waarbij je kan remmen voor hetgene wat je kan zien.. dat is altijd een goede maatstaaf.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

_Drake_ schreef op maandag 16 november 2009 @ 16:33:
Lol ik plank meestal gewoon vol gas door daar totdat je bij het begin van de bocht komt, niet echt een makkelijk punt dat wel gezegt.
Dat doe ik dus ook, vanaf halverwege aremberg volgas en net voor die linker ietsje liften.
Deed het 1x volgas en toen kwam ie bij die rechter net voor AF wat beroerd uit :+

Maar hoe het met die turbo af gaat lopen weet ik niet, die is wat sneller, maar daar kom ik volgend jaar wel achter :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Toen ik er die zondag 1 november was heb ik hem compleet sideways langs zien komen toen ik bij Brünnchen stond _O_ Had die Skyline ook al op de Parkplatz gezien.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=foUiW1rI_X4]
(in HD beschikbaar)
Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 07:08:
Sodeknakker .. heeft iemand dit filmpje al eens gezien?
Bloody hell dan ben je blij met goede remmen :X :X

http://www.gtspirit.com/2...w-e36-m3-at-nordschleife/

Wat een puinhoop. En ook precies daar. Blind @ topsnelheid. En geen gele vlag. Jakkes.
Weet wel, dit was tijdens een trackday, niet met Touristenfahten.

Wel leip ja, dat er niemand staat te vlaggen :X

[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 16-11-2009 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

4x2 schreef op zondag 15 november 2009 @ 11:26:
[...]

Textar sportblokken zitten eronder en clio rsi remmen, 238mm tov 258mm van een 16v en flink groter dan standaard, dus ansich qua grootte en klauwen wel goed te noemen, maar de blokken zijn voor straatgebruik wel zat, maar voor ring werk net te min eigenlijk.
Maar zeker vanaf topsnelheid in die korte tijd zo stevig afremmen, ik heb er mij de twijfels bij. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:39

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

4x2 schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:32:
Stukje omlaag kan idioot hard, die bocht naar links die dr achteraan komt niet :P
Daar begint het bij 170-180 al krap te worden (kan ook aan mij liggen natuurlijk, heb nog geen SK-cursus gevolgd)
Vind het wel het mooiste stuk van de baan.
ik gas daar volgas die berg op met 200+ op de teller. en rem iets halfverwege bergop voor die knik naar links
van de zomer filmpje met telemetry ^^

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knightwolf schreef op maandag 16 november 2009 @ 17:51:
Toen ik er die zondag 1 november was heb ik hem compleet sideways langs zien komen toen ik bij Brünnchen stond _O_ Had die Skyline ook al op de Parkplatz gezien.

[video]
(in HD beschikbaar)
Onverantwoord imo om dat tijdens de Touristenfahten te doen.

[...]

Weet wel, dit was tijdens een trackday, niet met Touristenfahten.
Duh. Zie jij met Touristenfahten wel eens een recht stuk zonder blokkade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
BruceLee schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:49:
[...]

ik gas daar volgas die berg op met 200+ op de teller. en rem iets halfverwege bergop voor die knik naar links
van de zomer filmpje met telemetry ^^
Deze ooit gezien?

http://www.youtube.com/watch?v=63_Zc4BGaZU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Hoezo mazzel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doet me denken aan deze: http://www.youtube.com/watch?v=-sxXPXT3jNU

En deze trouwens .. @ autobahn http://www.youtube.com/watch?v=HRGmtObqKeo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Hij zegt berg op te remmen voor de knik naar links. Dus niet in de knik naar links.
En je kunt van alles over hem zeggen, maar volgens mij weet ie wel hoe lift off werkt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Echt, alle 3 de filmpjes: Nice Save!
Vooral father-in-law in z'n 1.4 Fransoos.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Whahaha omg wat een French rubbish! Door hun gelach en reacties de gevaren op de Ring (vooral op nat wegdek) totaaaal onderschatten :X echt mazzel hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Man man man wat zit jij zenuwachtig in die auto zeg. Totaal geen rust in de handelingen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
BruceLee schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:33:
[...]

misschien moet je deze maar is kijken dan vanaf 3min15 :P http://www.youtube.com/watch?v=0LKbGEB5vmE
Blijf jij maar in jezelf geloven, jongen! Succes :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:01:
Man man man wat zit jij zenuwachtig in die auto zeg. Totaal geen rust in de handelingen te vinden.
Zenuwachtig? :? Zie jij dingen die er niet zijn?
Als je op de Nordschleife hard wil gaan moet je niet relaxed aan het stuur zitten want dan gebeuren er dingen zoals in die ZX ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Knightwolf op 17-11-2009 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

OMFG :D
Je moet met me aan het sollen zijn 8)7

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Relaxed = gefocussed = vloeiend. Da's toch echt beter dan gestresst die baan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ik kan dat niet gestressed noemen. Wel snelle gecontroleerde bewegingen. Snel is niet gelijk aan stress.

[ Voor 16% gewijzigd door Knightwolf op 18-11-2009 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En relaxed is niet gelijk aan ongecontroleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

OMG. Ze blijven het volhouden, onze peppi en kokki van de renschool. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

BruceLee schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:33:
[...]

misschien moet je deze maar is kijken dan vanaf 3min15 :P http://www.youtube.com/watch?v=0LKbGEB5vmE
Even kijken ....

-schakelen in de bocht
-geen lijnen houden
-onrustig sturend
-te grote kartoverall in straatauto

Jaja, deze video is SK Driver Training Approved!

}:|

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk alleen al naar z'n handen en stuurbewegingen. Als je de baan ECHT kent hoef je niet zoveel bewegingen te maken omdat je dan zeker bent van jezelf wat het baanverloop is. De hele tijd met zn handen in het stuur knijpen is gewoon een teken van angst.

Het kan dan wel hard gaan, veilig is het niet. En ruimte om te corrigeren heb je ook niet als je zo met de auto rijdt.

Ik heb voor KnightWolf nog wel respect met zn Vectra V6, ik geloof niet dat jij jezelf erg overschat maar ik vind BruceLee aka SK gewoon een clown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je hebt sowieso bijzonder weinig ruimte om te corrigeren op de ring, met die drie grassprieten tussen het asfalt en de vangrail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:47:
Je hebt sowieso bijzonder weinig ruimte om te corrigeren op de ring, met die drie grassprieten tussen het asfalt en de vangrail.
Vier he, ho ho :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
Barracuda_82 schreef op woensdag 18 november 2009 @ 07:25:
OMG. Ze blijven het volhouden, onze peppi en kokki van de renschool. :X
Jup, ik sprak laats nog met iemand die actief in de autosport zit erover (BRL Light klasse) en die lachte zich compleet rot.

Die ZX is trouwens een mooie klassieke fout, nooit liften halverwege een bocht (zeker niet met zo'n levendig frans hok die dan al het gewicht naar de neus gooit).

[ Voor 20% gewijzigd door _Drake_ op 18-11-2009 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arfman schreef op woensdag 18 november 2009 @ 07:44:
[...]

Even kijken ....

-schakelen in de bocht
-geen lijnen houden
-onrustig sturend
-te grote kartoverall in straatauto

Jaja, deze video is SK Driver Training Approved!

}:|
Niet incidenteel, maar bijna structureel in elke bocht beseffen dat je in een te hoge versnelling zit en dan nog terugschakelen :')

En dat pak daar zeg ik maar niks meer over :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:43:
[...]

Niet incidenteel, maar bijna structureel in elke bocht beseffen dat je in een te hoge versnelling zit en dan nog terugschakelen :')
Je hebt duidelijk iets gemist over waarom dat zo gegaan is in dat ene rondje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Knightwolf schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:55:
[...]

Je hebt duidelijk iets gemist over waarom dat zo gegaan is in dat ene rondje ;)
Joh, kan hij zichzelf niet verdedigen? Ik heb lang niks gezegd, maar het lijkt wel alsof jullie holmaatjes zijn ofzo. Laat hem lekker z'n eigen verdediging voeren, als hij daar zin in heeft.

Echt, voor jou had ik op Nordschleifegebied nog wel respect met je "oude" Vectra V6, omdat je leek te weten wat je deed en best hard ging, maar elke keer als je BruceLee zit te verdedigen zak je wat mij betreft iets dieper weg. Het is al zo vaak gezegd: die gozer weet niet waar hij mee bezig is. Als jij hem toch zo graag wilt helpen, ga bij hem in de auto zitten en help hem met de basics (lijnen, schakelen, stuurbewegingen). Dat heeft meer zin dan hem hier te verdedigen op een forum. Hell, misschien voorkomt het wel een dubbelgevouwen Celica of nog iets veel ergers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
_O-

Je snapt niet wat ik bedoel denk ik ;) Hij wordt elke keer afgerekend op 1 of 2 filmpjes zonder dat men hem kent. Dat vind ik gewoon vet niet eerlijk en daar reageer ik op. Vooral ook moedwillig blijven focussen op die paar dingen die niet goed gaan en alle uitleg/toegiften compleet negeren. Dat is waar ik me aan erger hier.

[ Voor 47% gewijzigd door Knightwolf op 18-11-2009 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

Jongens en Dames, van de zomer komt er een nieuw filmpje dan kunnen jullie weer lekker de fouten zoeken >:)

Verwijderd

Ik kan niet wachten.

• Panamera
Maar eigenlijk is filmen tijdens Tourist Fahrten toch verboden ofniet?

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ja, maar als je een rood pakje aan doet zien ze de camera niet omdat ze te hard bezig zijn met zich afvragen waarom er een aardbei in een nederlandse celica zit.

leeg

• _Drake_
_O- sarcasme is een slet :+

• Panamera
4x2 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 10:10:
Ja, maar als je een rood pakje aan doet zien ze de camera niet omdat ze te hard bezig zijn met zich afvragen waarom er een aardbei in een nederlandse celica zit.
_O-
Inderdaad, zou hij die net voordat hij er is aandoen of zou hij die al in Nederland aandoen.
Even stoppen bij de benzinepomp in je kartoveral, ik zie het al voor me 7(8)7

• !null
Als je nou een roze pak met goude rondjes zou aantrekken kom je nog met een proffesionele HD camera weg.

Maar serieus, wat is nou het nut van het pak? Is het brandwerend en doe je het daarom aan? Of vind je het gewoon leuk?

Verwijderd

Ik denk dat hij zich dan Schumacher voelt.
Correctie: Ik weet het wel zeker.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Functioneel denken:

Misschien is het wel om het schuiven in de stoel minder te maken? Weet niet hoe de stoelen van een celica zijn maar als je daar met een gewone jas snel in heen en weer schuift zal dat met zo'n pak misschien wel minder zijn.

• !null
In de stoelen van een Celica schuif je echt niet heen en weer, zijn eigenlijk gewoon bijna kuipstoelen, zelfs op de achterbank. In mijn Celica ben ik nog nooit een cm verschoven (of althans, voor m'n gevoel) al ga ik nog zo hard de hoek om. Maar ik heb niet het laatste model zoals hij heeft, moet ik er wel bij zeggen.

[ Voor 43% gewijzigd door !null op 19-11-2009 13:06 ]

Verwijderd

Sick Nick schreef op donderdag 19 november 2009 @ 12:33:
Functioneel denken:

Misschien is het wel om het schuiven in de stoel minder te maken? Weet niet hoe de stoelen van een celica zijn maar als je daar met een gewone jas snel in heen en weer schuift zal dat met zo'n pak misschien wel minder zijn.
Koop dan ff een setje 4 punts gordels. Werkt beter en komt minder kansloos over.
Je kunt ook een pak aantrekken dat bedekt is met dubbelzijdig klitteband natuurlijk (Bruno "Velcroohww" stylo).

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

!null schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:26:
Als je nou een roze pak met goude rondjes zou aantrekken kom je nog met een proffesionele HD camera weg.

Maar serieus, wat is nou het nut van het pak? Is het brandwerend en doe je het daarom aan? Of vind je het gewoon leuk?
wat ik er van begrijp is het een kartpak wat niet brandwerend is, dus puur voor de sier/leuk.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Sick Nick schreef op donderdag 19 november 2009 @ 12:33:
Functioneel denken:

Dan heb je voor de helft van het geld een set goede vierpuntsgordels en dan rij je niet voor lul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

ToolkiT schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:38:
[...]

wat ik er van begrijp is het een kartpak wat niet brandwerend is, dus puur voor de sier/leuk.
Maar wel brandvetragend, en jullie weten natuurlijk ook dat toyota's altijd spontaan zomaar ontbranden. zo'n pak doe je niet aan voor de lol, zoiets doe je nietzomaar.............

Hoevaak hebben we het hier al overgehad, ik denk dat jullie nu wel over de grote shock heen zijn. Ik doe gewoon dat pak aan omdat ik het leuk en fijn vindt en het zal zo blijven ook.

[ Voor 20% gewijzigd door BruceLee op 20-11-2009 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, prima toch. Wilde ik gewoon even weten.

Ik rij gewoon in m'n normale kleren (soms zit ik mezelf voor me kop te slaan waarom ik uberhaupt nog een trui aan heb tijdens het racen), normale schoenen (niet bijzonder veel grip) en doe ook geen handschoentjes aan. Heb dan wel een helm, maar dat is op CPZ ook verplicht. (maar goed ook eigenlijk)
Vind ik tot dusver nog niet echt een probleem qua grip op het stuur of de pedalen ofzo. En ik schuif ook nooit weg uit de stoelen ofzo, zitten altijd wel goeie stoelen in de sportieve Toyota's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

@Toyota boy dus: Niet om te flamen enzo, maar hoezo iemand met een bord voor hun kop. _O-

Ik hoop je iig niet tegen te komen op de ring, dan geef ik je ineens alle ruimte, als je maar niet in de buurt rijd. :X

[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 20-11-2009 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

Joopieboy schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 18:45:
Niet om te flamen enzo, maar hoezo iemand met een bord voor hun kop. _O-

Ik hoop je iig niet tegen te komen op de ring, dan geef ik je ineens alle ruimte, als je maar niet in de buurt rijd. :X
Ik vraag me niet af wie hier de mensen met een bord voor hun kop zijn.
Maar heel fijn dat je voor me aan de kant gaat, join the club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ach overal hetzelfde verhaal en overal hetzelfde commentaar, en je begrijpt het nog niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

ow echt niet overal hoor alleen bij nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Joopieboy schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 23:40:
Ach overal hetzelfde verhaal en overal hetzelfde commentaar, en je begrijpt het nog niet? ;)
Denk dat dat juist het probleem is, altijd maar hetzelfde commentaar overal... kom es met wat anders... :) Niet dat ik het niet wil begrijpen, maar vaak snap ik het ook niet maar ben er wel benieuwd naar.

[ Voor 13% gewijzigd door Knightwolf op 20-11-2009 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

Joopieboy schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 23:40:
Moeilijk hoor op drivingfun en autoweek ect. zitten ook precies de zelfde mensen:+ (en zijn ook steeds dezelfde mensen die het zelfde roepen)

maar er zijn nog veel meer forums hoor...
maar laten we het nu maar gewoon over de nordschleife hebben i.p.v. dit gezaag en steeds weer het zelfde oprakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 17:18

MadMan

What the....

Ah, ik ben geloof ik in het verkeerde topic terecht gekomen. Ik zie dat het hier over race-outfits en het al dan niet geschikt zijn daarvan gaat?

Effe zonder flauwekul, er word toch ook niet zo tegen mensen gedaan die met hun gewone kleren, timberlands en zonder helm of handschoenen op de nordschleife rijden? Terwijl daar meer reden voor is dan dat er reden voor is iemand in een hoek te duwen die er tenminste nog wel aan denkt, en die zeker weten beter uit een (heftige) crash komt dan voorgenoemde personen?
Denk daar maar eens over na...

Als het dan nog niet lukt erover op te houden, we hebben hier een heel mooi subforum, vervoer genaamd. Misschien is het een idee om daar een topic te openen als het echt onmogelijk blijkt om erover te discussiëren? O-)

Ontopic:
De BMW vond het niet zo leuk dat ik ermee bleef driften en zijn vermogen volledig benut, dus die heeft besloten zijn hele subframe aan de achterkant er dan maar onderuit te laten scheuren. Toen moest ik dus vanuit DE naar huis rijden met een subframe dat aan een kant met spanbanden tegen de bodem was getrokken :+
Hij staat nu op bokken en ik ben hem uit elkaar aan het halen zodat ik de mounts van het subframe er weer onder kan lassen. Ik ga inplaats van het standaard op 4 plaatsen gepuntlaste 1,2mm plaatje nu mounts maken van 5mm staal, en dat gelijk combineren met wat verstijving van de balk waar het spul normaal inhangt.
Ik heb dit gelukkig al eens eerder voorgehad met een E36 van een klant, en die rijdt sinds toen alweer een paar jaar ermee op het circuit, zonder enige problemen. Stevig zat dus als het klaar is.

Ik zal tussendoor wat foto's maken, als ik zover ben dat de schade goed te zien is.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Sorry hoor, maar wat voor nut heeft zo'n raceoveral als je met een standaard 3-punts gordel rijdt in een auto zonder rolkooi? Zoals Jeremy Clarkson ooit eens zei, hooguit dat alle organen nu makkelijk verpakt in 1 zak zitten, mocht het mis gaan.
Koop voor dat geld een nette 4 punts gordel ofzo

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
-tom-562 schreef op zondag 22 november 2009 @ 18:46:
Sorry hoor, maar wat voor nut heeft zo'n raceoveral als je met een standaard 3-punts gordel rijdt in een auto zonder rolkooi? Zoals Jeremy Clarkson ooit eens zei, hooguit dat alle organen nu makkelijk verpakt in 1 zak zitten, mocht het mis gaan.
Wat heeft het voor nut om in spijkerbroek en tshirtje te rijden in een auto met rolkooi en 4 punts gordels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

Ja dat weten weten we nu allemaal wel, maar ik doe het ook niet voor de veiligheid. ik heb dat pak aan omdat ik het mooier vindt staan dan een pauper t-shirtje.

Ik snap heel goed dat jullie bang zijn van mannetjes in rode pakjes.
ook dit hebben we al tig keer besproken.... NEXT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Zo'n overall is nogal stevig. Daarnaast is hij ook vlamvertragend. Mocht jij bijvoorbeeld over de kop gaan, dan schuur je meestal wel een stukje over een zijkant. Als dat dan net jouw zijkant is, en jij hangt daar met je arm of je hoofd een beetje uit, dan ben je blij dat je geen trui ofzo aanhad, want dat schuurt zo door. Ook je hoofd schijnt een stuk minder stevig te zijn dan een helm.
Mocht je dan op de kop liggen, blij dat je het overleeft hebt, en je auto vliegt om wat voor reden dan ook in de fik, dan ben je HEEL blij als je niet meteen zoveel pijn hebt dat het allesoverheersend word en er dus een gratis BBQ am ring is omdat je niet meer eruit komt.
Oké, het is niet heilig zo'n overall, en je zult best flink wat warmte voelen en misschien gedeeltelijk verbranden, maar je hebt misschien wel net die paar seconden extra die iemand wat daar in zijn armani pak ligt niet heeft.

Maar goed, waar het eigenlijk op neerkomt is dat ik de discussie een aantal posts hierboven helemaal geen normale discussie vind. Als je tegen iemand ligt te zeiken omdat hij GEEN beschermende kleding aanheeft op een circuit dan vind ik dat volkomen normaal.
Echter, als je iemand afzeikt omdat hij juist wel wat aan zijn eigen veiligheid wil doen, dan snap ik dat niet helemaal. Wat jullie doen is hetzelfde als tegen een motorrijder zeggen "hey, dat leren pakkie, dat ziet er echt niet uit, doe es niet, en die helm heb je ook nergens voor nodig!"

Dus, die overall mag dan misschien wat aan de ruime kant zijn, en misschien ziet het er niet uit, maar hij doet gewoon heel simpel wat aan veiligheid. En dat zouden, vooral op de nordschleife, wel meer mensen mogen doen. Inclusief ikzelf, want ik rijd ook alleen met een helm en een beltstrap die zorgt dat mijn handen/armen niet buiten de auto komen mocht ik eens over de kop vliegen.

Dus laat die jongen lekker zijn overall aanhouden. Het is niet gemaakt om er "vet" uit te zien, het is gemaakt om te beschermen. Dat er mensen zijn waarbij het dan ook nog eens flitsend en modebewust moet zijn, is een heel andere discussie.
Het is functioneel, het werkt, en zo moet het zijn. Als hij dat wil, en als hij zich daar goed bij voelt, laat hem dan lekker. Op de ring zul je er ook niemand over horen, behalve dan misschien die Johnny's die na hun eerste rondje een enkeltje ziekenhuis krijgen omdat ze zo stoer zijn, en dus moesten doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

MadMan schreef op zondag 22 november 2009 @ 19:55:
Maar goed, waar het eigenlijk op neerkomt is dat ik de discussie een aantal posts hierboven helemaal geen normale discussie vind. Als je tegen iemand ligt te zeiken omdat hij GEEN beschermende kleding aanheeft op een circuit dan vind ik dat volkomen normaal.
Echter, als je iemand afzeikt omdat hij juist wel wat aan zijn eigen veiligheid wil doen, dan snap ik dat niet helemaal. Wat jullie doen is hetzelfde als tegen een motorrijder zeggen "hey, dat leren pakkie, dat ziet er echt niet uit, doe es niet, en die helm heb je ook nergens voor nodig!"
Hij geeft zelf toe dat ie het vanwege het uiterlijk doet, het is ook een kart overall en die zijn niet echt brandvertragend geloof ik.
En geen helm op zet omdat dit vervelend zit.
Daarom (en dankzij de rest van zn houding) word ie afgezeken, als het voor de veiligheid zou zijn zul je dr niemand over horen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Laat maar lekker zitten idd, het gaat het hele punt voorbij, als iemand zich daarbij goed voelt...

Zelfde als dat ik met mijn nike air over de ring rijd en sommige speciale puma race schoenen, zelfde als iemand liever een boxer draagt dan een ballen pitser, who gives a fuck. Leven en laten leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

4x2 schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:25:
[...]

Hij geeft zelf toe dat ie het vanwege het uiterlijk doet, het is ook een kart overall en die zijn niet echt brandvertragend geloof ik.
En geen helm op zet omdat dit vervelend zit.
Daarom (en dankzij de rest van zn houding) word ie afgezeken, als het voor de veiligheid zou zijn zul je dr niemand over horen.
Das idd niet de hoofdreden nee want als ik echt voor beandveiligheid had geweest had ik wel nog een extra pak gekocht maar dat wordt me toch iets te(duur) want die echte brandwerende pakken zijn een bak duurder. Ik doe dat pak aan omdat ik er toch al een heb i.v.m. met karten, en het staat netjes vindt ik. maar dat bepaalde personen nou steeds hierover blijven struikelen.

En idd met een helm pas ik gewoon niet in mijn auto, kan je wel weer gaan roepen dat ik geen goede auto heb die bij me past of andere stoel moet kopen, das ook onzin. als je lang bent en je zet een helm op heb je in vrijwel alle auto's een probleem. (en de stoel verder achterover kan ook niet want dan verslechter je de stuurhouding)

Het is niet de bedoeling die hele auto te verbouwen omdat ik er eens een paar keer per jaar mee naar de ring ga. Als je gaat racen neem je gewoon een bepaald risico en daar kies je voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heeft je Celica een sunroof of niet?
Ik heb het helm probleem ook wel, zowel in m'n MR2 als in m'n Celica. In beide heb ik een sunroof, maar ik weet niet zo goed of het nou een voordeel is of niet. Een sunroof betekent dat ik die kap die ervoor zit weg kan schuiven zodat daardoor ruimte is voor m'n hoofd/helm. Maar een sunroof betekent ook dat het plafond lager is dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:20
-tom-562 schreef op zondag 22 november 2009 @ 18:46:
Ik dacht dat het een diadora trainingspak was met skihandschoenen :$

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

Ik pas met mn helm prima in mijn Charade :) Klein zijn heeft zo z'n voordelen :)
Bij Drake in de AX was het wel flink krap met een helm op

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Een vraagje aan de mensen die krap zitten met een helm op, hebben jullie een motorhelm of een "autosport" helm zoals bijvoorbeeld simpson, bell of peltor? Daar zit namelijk redelijk wat verschil in qua hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb m'n helm wel gekocht bij een 'racewinkel', maar het is er een met open voorkant. Vond ik een goeie middenweg, ik heb het idee dat ik dan beter naar links/rechts kan kijken, eventueel in m'n dooie hoek.
Het is een Sparco helm, en ik ben 1m90. Maar het kan er dus mee te maken hebben dat mijn auto's allebei sunroof hebben, en daardoor ook het plafond lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

MadMan schreef op maandag 23 november 2009 @ 18:47:
Een vraagje aan de mensen die krap zitten met een helm op, hebben jullie een motorhelm of een "autosport" helm zoals bijvoorbeeld simpson, bell of peltor? Daar zit namelijk redelijk wat verschil in qua hoogte.
Ik heb een goedkope motor/scooter helm ja...

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Motorsysteemhelm, met de klep open uiteraard :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Ikzelf ben trouwens ook niet groot, 1,71m dus ik heb ook niet echt problemen met een helm op in de auto.
Ik heb 2 helmen, een simpson bandit autohelm (dezelfde als the stig, maar dan zwart :P ) en een motorhelm van arai omdat ik ook motor rijd. In de zomer heb ik de simpson op in de auto, in de winter de arai.
De simpson zit beter, maar daar heb ik geen geel of helder vizier bij, wat in de winter wel eens handig kan zijn. De arai zit iets minder, maar geeft wel een iets breder blikveld. In de hand is de arai duidelijk zwaarder, maar eenmaal op het koppie merk je er eigenlijk niet veel van, tenzij je echt gruwelijk hard door een bocht gaat.

Verder heb ik qua veiligheidsdingen brandvertragende onderkleding, een beltstrap en een massaschakelaar. In de baleno (en binnenkort ook in de BMW) zit daarbij nog een gelaste 12-punts FIA goedgekeurde rolkooi (met padding), sparco kuipjes met fia 5-puntsgordels en een integraal brandblussysteem.
Een overall gaat mij, althans voor touristenfahrten, persoonlijk wat ver. Wel zorg ik dat ik fatsoenlijke schoenen aanheb (sparco formula sl7), een spijkerbroek en verder niets van polyester oid. Afhankelijk van of ik ze niet vergeet mee te nemen en waar ik naartoe ga heb ik ook handschoenen (sabelt touch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
MadMan schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:06:
In de baleno (en binnenkort ook in de BMW) zit daarbij nog een gelaste 12-punts FIA goedgekeurde rolkooi (met padding)
d:)b
Ik heb gezien met een BMW M3 die over de kop gaat en het bos in vliegt wat een rolkooi kan doen. Beste inverstering voor de veiligheid in een racewagen wat je kan doen. (op een rij-cursus na)

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Jup, die dingen redden levens. En daarbij, ze zijn echt goedkoop. Voor de baleno was ik iets minder dan 700 euro kwijt, voor de BMW zit het rond de 800-900. En dat vind ik erg weinig voor iets wat je van de dood kan redden.
Trouwens, buiten je leven redden als je crasht, maakt een kooi je auto ook _veel_ stijver, waardoor je een betere wegligging krijgt. Echt duidelijk merkbaar, als ik met de baleno ergens schuin op rijd, en dan heb ik het niet over iets van 20cm maar bijvoorbeeld een steile oprit ofzo, dan tilt hij een wiel in de lucht, terwijl de andere baleno zonder kooi daar zoveel flext dat hij wel met alle wielen op de grond blijft. Staan ook genoeg foto's overal op internet van mensen die hetzelfde resultaat van een kooi hebben.
Echt niet normaal meer hoe strak je auto daarvan word, en hoeveel makkelijker het is om hem met hoge snelheden op de centimeter nauwkeurig door de bocht te gooien.

Kort samengevat, een echte (goedgekeurde op minstens 8-punts gelaste) rolkooi is de beste aankoop die je kunt doen voor een trackday-car, en relatief nog heel goedkoop ook.
2 setjes toyo r888 voor de baleno zijn duurder dan de kooi die erin zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:13
quote van iemand op fok
I made 51 trips to the Nürburgring. So far as I'm concerned, if you love driving or riding, you have to go to the Ring: it's the best 13 miles of tarmac in the world.

But nobody should go there without a full appreciation of the risks. The Ring is an incredibly unforgiving place. With the exception of a handful of bends, there's no run-off: if you fail to make a bend, you're going to hit something hard. Worse, most of the bends and crests are blind, so the chances of one accident leading to a second one are also relatively high.

Getting definitive figures for fatalities and serious injuries is pretty much impossible. On the one hand, 'Ring rumours' abound (to hear some speak, you'd think there were deaths on a daily basis). On the other hand, there is definitely some under-counting: in one case of which I have personal knowledge, one casualty was declared dead at the trackside and the other was declared dead in the helicopter ambulance shortly after taking off: that was recorded as one fatality and one injury.

In an attempt to obtain accurate figures, I visited Adenau police station in September 2002 to ask, and they reported Nordschleife 10 fatalities between January and September that year. A check with Nurburgring GmbH for the same period in 2005 provided a figure of two. That suggests somewhere in the three to twelve range in a full year.

I couldn't even begin to count the number of accidents I've seen there. You'll spot a damage-only crash every few laps, and closures due to more serious accidents happen several times a day.

A friend was killed there when he crashed on an oil-spill. He was an enormously skilled rider, and extremely careful - he had decided a few months previously to add 20 seconds or so to his laptimes so that he had greater reserve, but still the worst happened. We chatted in the car-park at 5pm, a couple of hours later he was in ITU and a few hours after that he was dead.

I will also never forget arriving at the scene of what turned out to be a double-fatal crash in Wippermann. One bike went down, a second hit & killed the pillion passenger, and the pillion on the second bike also died. Performing CPR on what you suspect is a hopeless case, and being there when death is declared, brings it home pretty effectively.

Many crashes demonstrate that your fate is not entirely in your own hands: other people's mistakes can kill you just as easily as your own. Dropped oil is always a risk at the Ring. Two Ring regulars were hit by another bike when they slowed for a crash and he didn't; the rider who hit them died. I had a scare myself when following a track-prepped Fiesta which rolled 15 feet in front of me:

Focusing on lap-times is a particular danger. Here's what former Ring instructor Jon Taylor has to say on the subject:

"I stopped timing myself back in about '92 after a few scares. Now I only get the time if someone tells me it, I don't actually try for it. I go for smoothness and having fun. I push myself as far as I'm happy and no more.

I have seen too many deaths (one of them a very good friend of mine) and crippling injuries there. One of our instructors has crashed so many times I've lost count, and he is forever telling us his times, so I have my suspicions the two are connected. Had a doctor not been one of the next people round when he lost it at Pflanzgarten 2 he says he would have lost his leg! It is an unforgiving track and when you find that out it's too late.

There will always be someone quicker than you out there at some time. I measure myself against others mentally to see if I'm improving or not, but just upping the speed bit by bit will eventually IMHO lead to disaster. I think you're dead right with the smoothness bit, even Helmut Daehne says in his 'Ring video smooth large radius bends are the way to the best laps. You know in yourself when you've got everything dead right, it's just magic, and gives you (me) a high every time even after 13 years, 9 of which instructing. It's what keeps me coming back year after year."

(Copyright © Jon Taylor)

This page is not intended to put you off visiting the Ring - far from it: this whole website is designed to assist people in planning trips to the Ring. But nobody should be complacent about driving/riding the Ring: it can and does bite.

If you enjoy both driving and riding, I'd urge you to think seriously about the relative risks involved. Although car drivers and passengers are killed there too, the majority of the deaths and serious injuries there are motorcyclists. The difference in vulnerability is immense. Although I loved riding the Ring, I've seen too many bad bike crashes: I now stick to four wheels.

Many bikers think cars are boring because they've only ever driven shopping cars. Get yourself a passenger lap in a track-prepped car driven by someone who knows the Ring well, and you may change your mind.

If renting a track car for your first visit, consider something with modest amounts of power. In your first visit, the limits will be your track knowledge, not the car, and it's much easier to learn the track when you don't have too much power to play with.

Be extremely careful in the wet. Grip levels are massively reduced, and you won't get the same warning of reaching the limits of grip that you might in the dry. Grip levels can and do vary every bend, every lap.

Motorcyclists should (and indeed must) of course wear full protective gear, but it's highly adviseable to wear a helmet in a car also. In one crash, the driver was wearing a helmet and the passenger wasn't: the driver survived, the passenger was killed. One study estimates that 15% of those killed in car crashes would have survived had they been wearing a helmet.

Finally, please consider getting first-aid training: it may one day save a life. Given that many groups of friends go round the Ring together, the life you save may well be someone close to you.
Die gast op Fok quotte dus iemand.

Bewustmakend verhaal, zoals ik daar ook zei :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 20:13
Ze rijden daar echt vreselijk hard. De duurste Ferrari's en Porsches worden daar gewoon getrasht, maar ook net zo goed van die oudere BMW's die ze tot Ring-tool gemaakt hebben.

Het is altijd een risico, maar als je niet zo goed kunt of durft, zou ik gewoon zo veel mogelijk rechts houden, en vooral niet te gek doen... Of rijd met iemand mee, of desnoods, ga gewoon langs de baan kijken, ook heel mooi!

Ik denk wel dat je met een BMW er beter vanaf komt bij een crash dan bijvoorbeeld met een klein ding zoals een 106 of AX.
Zo'n BMW koop je onder de € 1000, je stript er gewoon het hele interieur uit, en mocht je crashen (niet als te hard dan hoop ik), dan zijn de kosten te overzien.
Je moet natuurlijk geen APK onwaardige auto kopen, hij moet uiteraard wel veilig zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door eX0duS op 24-11-2009 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10 12:30
En hoe zit het met schades welke je maakt :?
Volgens mij moet je dit ook betalen als je een stukje vangrail omtovert tot oud ijzer.

Zelf rij ik zo'n 1 x per jaar met de motor op de ring, en ik vind het fantastisch.

Gewoon de gedachten erbij houden, en lekker "cruisen" :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh geloof maar dat je een rekening krijgt. En vergeet niet dat de vangrail meestal 3 rijen hoog is dus het tikt hard aan. Eindstukken, rechte stukken, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:14

talin

ES-MA

BruceLee schreef op zondag 22 november 2009 @ 21:20:
[...]

Als je gaat racen neem je gewoon een bepaald risico en daar kies je voor.
totaal mee oneens.
ik heb bijna 10 jaar aan wegrace gedaan en pas toen ik die gedachte had ben ik er mee gestopt.
als je gaat racen zoals je dat noemt ( ik zie rondjes Nordschleife als plezier rijden ) dan ga je voor winst en snelheid en adrenaline.

als je achter het stuur gaat zitten of de handlebars vast gaat pakken met de gedachte er kan wat mis gaan dan ben je al verkeerd bezig, je moet er van uit kunnen gaan dat je niets overkomt en je alles in de hand hebt.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
wegracen?

Volgens mij begrijp je hem niet goed. Met racen bedoelt hij niet persee dat hij op z'n snelst wil (of althans, daar mag ie zelf nog antwoord op geven), en hij bedoelt verder dat er gewoon dingen mis kunnen gaan. Simpel als dat. Als je het circuit op gaat moet je toch simpelweg het risico accepteren dat er wat mis kan gaan? Zet je je auto in de vangrail en dan huilen dat er niks mis zou gaan?
De vraag in hoeverre je op het randje gaat rijden staat daar los van.

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste