De lange post ging over de thora, niet over de rest van de bijbel.
Deze is in het Hebreeuws gedicteerd door God en vervolgens keer op keer overgeschreven en dat ging volgens zéér stricte prodecures.
Belangrijkste punten:
- De thora wordt op een stuk perkament met de hand geschreven.
- Elke Israëliet moest een eigen thorarol bezitten en het was een goede daad om deze zelf te vervaardigen.
- Als er één letter verkeerd werd geschreven, moest de hele thorarol vernietigd worden.
- Het vervaardigen van een rol duurt ongeveer een jaar
- Er werd naast 'gewoon' kijken of er geen fout in sluipt, ook wiskundig naar de rollen gekeken: tekens werden geteld, e.d.
Simpele gevolgtrekking er heeft in die x duizend jaar echt wel chinese whispering plaatsgevonden.
Dus niet. Het feit dat na de diaspora (de verstrooiing van de Joden over de hele wereld na de verwoesting van Jeruzalem in de 1e eeuw) alle Thorarollen identiek waren spreekt daar ook boekdelen van.
Sowieso de bijbel is pas x jaar na de dood van christus samengesteld, dit wordt ook door bijna geen enkele christen niet aangenomen hier is gewoon ondertussen voldoende bewijs voor.Thora durf ik geen uitspraak over te doen.
De christelijke bijbel wel, maar de joodse bijbel (Tenach geheten) bestond al eerder, maar toen heette het gewoon nog Thora (eerste 5 bijbelboeken) en de geschriften (profeten).
Maar voor de bijbel vervallen dus alle getuigen die iets zouden hebben vastgelegd, want ze hebben zelf niets vastgelegd.
Hoezo niet? Mozes heeft het vastgelegd, daarna zijn er 12 rollen gemaakt voor alle stammen van Israël uit die tijd en daarna zijn ze verder verspreid. Het is dus niet eerst mond-op-mond gegaan.
Het is heel knap dat het chinese whispering zo'n lange tijd hetzelfde verhaal heeft behouden, daar kan je een punt over maken. Maar jouw wetenschappelijke redevoering vind ik niets waard...
Als chinese whispering is voorkomen, dan betekent dat dus automatisch dat het geschrift dat joden (en christenen) nu gebruiken precies hetzelfde als dat Mozes van God ontving.
En vergeet niet dat náást dat overschrijven, Israëlieten van kindsafaan de Thora met de paplepel kregen ingegoten door Thorales, het houden van waanzinnig veel feesten e.d.
eghie schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 21:52:
[...]
Ik zeg toch niet dat er wetten uit het OT zijn afgeschaft, behalve de tijdelijke wetten die toen der tijd voor Israël golden. Met die uitzonderingen bedoel ik met regels die wel uitleggen wat de gewenste situatie is. Zie bijvoorbeeld de 10 geboden.
Met alle respect, maar je spreekt jezelf in één zin tegen. Welke regels zijn dan afgeschaft in jouw ogen? Noem eens een paar voorbeelden.
Als zo'n kind opstandig was (zie eerdere posts wat hier met opstandig bedoeld wordt) moest er een zware straf gerekend worden daarvoor, omdat anders die straf geen enkele effect had. Daarom gaf God de opdracht om die kinderen te stenigen. Wil niet zeggen dat hij stenigen goedkeurt. Hij keurt het alleen goed als Hij de opdracht geeft, omdat Hij er dan een reden voor heeft om het te doen. God alleen mag oordelen, dus daarom keurt Hij het niet goed als wij als mensen gaan bepalen wie de doodstraf moet hebben.
Dus in feite keurt hij het wel goed ? En was het niet zo dat volgens de bijbel de oudsten (oudsten waren in de bijbelse tijd de gezagdragers/rechtelijke macht) mochten rechtspreken (= oordelen) ?
Ik kan je hiervoor geen specifieke teksten geven. Wat ik wel kan zeggen dat God in elke situatie anders reageert die voor die situatie toepasbaar is. Dat lees je door de hele bijbel heen.
Ik ben het volledig met je eens dat God genadig is en soms afziet van straf als er inkeer komt. Maar dat houdt niet in dat de wet wordt afgeschaft.
Even analoog naar Jezus die zegt dat je je andere wang moet toekeren: het is niet zo dat je geen RECHT hebt op andermans oog, maar het is liefdevol als je de ander vergeeft en God wil dat we liefdevol zijn. Zo gaan wet en liefde hand in hand.
Dit heeft als verandering opgeleverd dat wij mensen niet meer als primair op de 10 geboden moeten richten, maar op Jezus.
En het was juist DIE Jezus die de wet 'verzwaarde' door te zeggen dat je reeds in je
hart overspel pleegt wanneer je een andere vrouw aanziet om haar te begeren. Het ging God in het OT al om het hart en Jezus benadrukt dit nog eens. (zeker gezien het feit dat de schriftgeleerden uit die tijd de wet niet liefhadden, maar juist gebruikten om het mensen nóg zwaarder te maken door extra onzinnige regeltjes in te stellen)
En dan kom je inderdaad uit dat je God moet liefhebben met heel je hart, ziel, verstand en al je krachten en je naaste moet liefhebben als jezelf. Maar dat heeft toch niet tot gevolg dat de oude wetten niet meer geldig zijn? Die oude wetten vloeien juist voort uit de 2 basisprincipes ! bijna letterlijke quote van Jezus: "Aan deze 2 basisprincipes hangt de hele wet en de profeten."
Zo gauw wij gedoopt zijn in de Geest van God, kunnen wij ons pas houden aan die geboden.
Ik ken een aantal joden die zich een stuk beter aan de geboden houden dan ik. Overigens begrijp ik wel wat je bedoelt hoor en ben het met je eens als je zegt dat we met de Geest van God gedoopt worden en dat die Geest ervoor zorgt dat we in ons hart weten wat Gods wil is.
Dus wat heeft het voor zin om je de geboden te forceren, als je er toch niet aan kunt houden
Dat vind ik ook zo'n rare misvatting. Aan welke regels kun je je niet houden ? Ik heb ze alle 613 eens doorgenomen en op de spijswetten en reinheidswetten na denk ik dat jij en ik een heel eind komen. Het enige is dan nog dat je je bloederige biefstuk en vette varkensvlees aan je voorbij moet laten gaan.
Jij hoeft het zelf niet allemaal meer te doen, Jezus heeft het namelijk voor je gedaan. Nu is het aan jou om dat te accepteren en Zijn hulp te ontvangen.
Helemaal mee eens! Je hoeft er ook niet wakker van te liggen als je de wet overtreedt, maar je gaat als het goed is wel Gods wil dóen nadat je bent overtuigd van de waarde van Jezus' offer en de waarde van God en zijn wet. Zo niet, dan moet je je afvragen of je wel écht bekeerd bent. Ik ben me ervan bewust dat dat een spanningsveld oplevert, maar veel christenen (ik doel niet op jou hoor) maken het zich er makkelijk vanaf door te zeggen dat het niet zo belangrijk is.
Daarnaast de wetten die voor Israel gelden, zie ik niet als dat die voor ons gelden. Wij zijn geen Israel. Daar heb ik eerder in dit topic ook al over geschreven.
Daar ben ik nog niet over uit en moet ik nog onderzoek naar doen.
God verwerpt de doodstraf, omdat wij mensen niet mogen beslissen over ander mans leven.
Dat is in ieder geval in tegenspraak met de wet. (die misschien niet van toepassing is op niet-joden)
Daarnaast mogen wij mensen niet doden, ondanks dat wij voor onszelf daar een goede reden voor hebben.
Als je bedoelt dat ik, als burger, niet mag doden, dan ben ik het daar natuurlijk 100% mee eens.
Ik betrek het NT er veel meer bij dan Lordy.
Probeer dan eens uit het NT te halen dát (een deel van) de wet is afgeschaft (voor de joden).
"It's not about works, it's about faith and faith alone".
En uit dat geloof volgen als het goed is goede werken. Zo niet, dan is er iets mis met dat geloof. Iemand die zegt/denkt/gelooft dat hij echt in God gelooft maar wel ontucht pleegt, vloekt, steelt (kan ook kleine diefstal zijn), jaloers is op de buren hun auto etc. moet echt nadenken of er niet iets mis is met zijn geloof.
Dank je.
Ik kan namelijk het feit dat de mensen in andere tijden de wereld anders zien, vooral veel groter en vooral onbegrijpelijker erg moeilijk negeren.
Dat is gewoon een feit. Mensen zien in andere tijden de wereld anders. Alleen al naar nu en 10 jaar geleden (vóór 11-09) of anders naar nu en 100 jaar geleden (geen TV, internet, atoombom, fatsoenlijke elektriciteit, veel minder welvaart etc.)
Daarbij is het een feit dat doorvertellingen altijd vervormd raken, laat een rij mensen een verhaal doorvertellen en wat eruit komt lijkt nergens meer op, dit werkt ook op grote schaal (zie mythes en legendes). Ik geloof bv. dat in die tijden een gruwelijk grote overstroming waarschijnlijk zou worden gezien alsof het de hele wereld betrof.
Eens. Zie mijn eerdere verhaal over de overlevering van de Thora door de eeuwen heen. Dat is niet mondeling gegaan, maar DIRECT op schrift gezet en daarna nauwgezet keer op keer overgeschreven.
Hoe kun je geloven dat een tekst "Het woord van God is?
Hieraan gekoppeld: "Hoe kun je geloven dat er een God is?"
Antwoord:
- de overlevering dus (zie hierboven)
- het feit dat de wetten goed zijn
- het feit dat ik van nature al overtuigd ben dat er een god moet zijn doordat ik gewoon niet kan geloven in een alternatief
- de geschiedenis van Israël vol wonderen (kijk alleen al naar de laatste 60 jaar). Elke andere beschaving zou allang weggevaagd zijn.
- snakken naar Rechtvaardigheid met de grote R. Ik kan wel janken als ik zie en lees hoe onrechtvaardig de wereld is.
- tenslotte: het KLOPT gewoon.
Verder heeft Eghie al wat praktische 'tips' gegeven met betrekking tot het in aanraking komen met de God van Israël.
Heel belangrijk in wat hij zegt is dat je niet meteen het diepe in hoeft en je leven drastisch om moet gooien. Ga op zoek naar de waarheid. Als je God leert kennen en leert waarderen, dan zul je van hem gaan houden en zul je ook willen weten wat hij van je wil en dan pas is de tijd rijp om je leven aan te passen als dat nodig mocht zijn.