KroontjesPen schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:46:
...
Wat mij wel opvalt is dat jongeren, o.a. hier dus, heel sterk aan de bijbel vast houden terwijl ouderen dat juist minder doen. Mensen van 75 jaar en ouder die toch heel behoudend zijn opgevoed hebben meer afstand genomen van de verhalen uit die bijbel. Misschien dat ze meer uit ervaring putten en merken dat het niet zo zwart-wit is.
Klopt, dat zie ik vaker. Maar wat ik in mijn omgeving onder bijvoorbeeld mensen zie die volledig voor God gaan (bijvoorbeeld zendelingen), houden ze zich vaster aan de bijbel dan de gemiddelde jongere. Heeft volgens mij te maken met hoe sterk de drang is om voor God te gaan. Kan inderdaad ook wel uit ervaring zijn, op moment heb ik daar niet zo'n helder idee over.
Het is normaal hier, in W&L, dat er met bijbel teksten wordt geprobeerd om te overtuigen maar er zijn andere boeken die een ander beeld van een Gods-begrip, -gevoel, proberen te geven.
Zelf geef ik maar even Neale Donald Walsch en Eckhart Tolle maar even aan.
Die laatste laat je bijvoorbeeld "God" vervangen door "Zijn" wat de door de mens gegeven lading van dat begrip "God" wat wegneemt.
Het komt ook meer overeen met de stelling dat we een evenbeeld van God zijn en wel Geestelijk.
Zoveel mensen zoveel zielen zoveel zinnen. Dat zal nog wel een poosje zo blijven.

Ik probeer de bijbel te gebruiken als ondersteuning en referentie, om te laten zien waar het staat wat ik probeer te zeggen. Ik kan wel zeggen "dat staat in de bijbel", ik kan beter zeggen "het staat hier...". Daarnaast is het handig om de Christenen wat dingen uit te leggen of iedereen wat onbegrip uit de bijbel te behandelen, maar om atheisten de waarheid uit te leggen, is het wat minder handig. Aangezien atheisten ook de bijbel niet als waarheid zien.
ToolkiT schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:06:
[...]
Ah my bad, op de een of andere manier had ik in mijn hoofd dat de 10 geboden in het NT stonden ipv OT... waarshijnlijk omdat er in het OT tig dingen staan die direct tegen de 10 geboden in gaan.
Klopt, het OT staat vol met dingen die tegen de 10 geboden in gaan. 10 geboden staan bijvoorbeeld in Exodus, komt uit het OT.
Je zou de 10 geboden kunnen vergelijken met verkeersregels. Binnen het verkeer hebben sommige regels voorrang op anderen. Zo is dat in de 10 geboden ook een beetje. Als God je iets opdraagt om te doen, heeft dat voorrang boven alle regels (ook de 10 geboden). Nu snap ik heel goed dat je heel makkelijk kunt zeggen dat God het tegen je heeft gezegd. Dus wij mensen moeten niet zomaar dat toelaten, als iemand zegt dat hij het in opdracht van God doet. Als God het wil, zorgt Hij er ook wel voor dat het gebeurd. Daarnaast kun je Hem altijd vragen of het echt een opdracht van God is.
Prio:
1. Wat God je op dat moment voor een opdracht geeft om te doen. (hoogste prioriteit)
2. De 10 geboden zelf.
3. Landelijke wetten (joodse wetten, nederlandse wetten, etc (wat in jouw geval geld)).
4. Huiselijke wetten.
5. Eigen principes.
[...]
mmm waren de israeliers destijds niet de enige die je christen zou kunnen noemen?
en moet je die 2 niet hand in hand zien?
Israeliers waren volgens mij in die tijd inderdaad de enige die je christenen zou kunnen noemen ja. Nadat de bijbel is geschreven kwamen er in andere landen ook christenen. Die 2 zijn niet voor de 100% in 1 hand te zien. Zelfs in de bijbel wordt er onderscheid tussen gemaakt. Zo moeten de Israëlieten zich laten besnijden (bij geboorte), vanwege een verbond die God heeft gemaakt met het volk van Israël. Wat wel zo is inderdaad, wij christenen die niet uit Israël komen, moeten ons wel houden aan de regels die niet alleen voor Israël gelden.
Buiten dat blijft het tegenstrijdig met de 10 geboden natuurlijk... dus God mag tijdelijk uitzonderingen van zijn eigen regels maken? waarom zouder er voor het volk van israel andere regels moeten zijn dan voor het volk van nederland?
Zie voor het eerste deel hierboven. Voor het volk van Israël gelden soms andere regels, omdat ze een geschiedenis met God hebben gehad, die andere volken niet hebben gehad. In die geschiedenis is er vanalles gebeurd tussen God en dat volk. Door de acties en gebeurtenissen in die geschiedenis zijn er afspraken/regels gemaakt tussen God en Israël, die voor andere volken dus niet geld, omdat die die acties/gebeurtenissen niet hebben meegemaakt.
Klopt inderdaad, we mogen er niks aan veranderen en ze gelden ook zeker nu nog. De prioriteiten liggen nu echter anders. De redding van Jezus (kruisiging) heeft prioriteit boven op de 10 geboden gekregen, daarom wordt er nu gezegd, richt je op Jezus en volg Hem. Zo gauw je Jezus in je hart vraagt en Hem volgt, komen die 10 geboden in het spel, wat dan niet meer zo moeilijk is om aan te houden. Als je Jezus nog niet hebt geaccepteerd, moet je je ook aan de 10 geboden houden, maar aangezien mensen uit zichzelf dat niet voor de volle 100% kunnen, heeft Jezus meer prioriteit gekregen.
Er staat niet hoe de baby is gestorven. Er sterven dagelijks mensen en ook babies, toen die tijd ook. Er worden zelfs arbortussen gepleegd. Ik denk niet dat de baby veel pijn heeft geleden daarbij. Daarnaast vermoed ik niet dat de baby daarvoor ook gestraft is. Dit zijn echter vermoedens, dus niet voor volle als waar aan te nemen.
Daarnaast is de barmhartige God ook een rechtvaardige God. Als een rechter een verkrachter van je vrouw niet zou straffen, zou je hem dan rechtvaardig vinden? Zou je die rechter zelfs barmhartig vinden?
God heeft David in dat verhaal veel meer gestraft dan het kind. Dat was ook de bedoeling van God, om David te straffen. Als vader is een ontzettend zwaar iets als je je kind verliest. Als kind is het minder erg (ook heel erg overigens) om je eigen leven te verliezen. Als het kind daarvoor een leven in de hemel heeft gekregen, dan is dat voor dat kind niet zo erg.
Eerlijk waar er staan zoveel tegenstelligheden in de bijbel dat ik echt niet kan begrijpen dat mensen hem letterlijk geloven. En als je hem niet letterlijk gelooft dan is het dus een eigen interpretatie en niet 'de waarheid'
Je interpreteert altijd informatie. Als je iets leest is het altijd interpretatie. Geschreven tekst is niet 100% zo als het is, over te brengen. Dus er zal altijd een vorm van interpretatie aan te pas komen. Ligt eraan binnen welke grenzen die interpretatie mag zijn.
Overigens haal ik 'de waarheid' niet alleen uit de bijbel. Ik heb voor mezelf evolutie theorie met creationisme proberen te vergelijken (uiteraard binnen m'n eigen kennis niveau). Daarnaast ken ik verschillende mensen met een zeer persoonlijke relatie met God, zo erg sterk is die relatie, dat ik kan zien aan die mensen dat ze niet liegen. Ook kijk ik naar eigen ervaringen binnen mijn leven. Die combi maakt het voor mij zeker dat God bestaat en ook dat het de God van de bijbel is.
Voorbeeld, bekijk deze video eens
A Glimpse of Eternity by Ian McCormack. Kijk eens met hoeveel emotie hij dit verhaal verteld. Dan heb ik het niet over het begin, maar over het werkelijk stuk waar het over gaat. Die sterke emoties, zie ik bijvoorbeeld ook bij een aantal collega's. Die hebben niet hetzelfde meegemaakt, maar die hebben wel de liefde van God meegemaakt.