Maar de apostelen passen de wet toch aan al dan niet met de heilige geest1 of wil je zeggen dat de apostelen hun brieven toen onder de schrift plaatsten en zo door God geïnspireerd laten zijn.Cheetah schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 19:29:
2 Timotheüs 3:16, 17 zegt: „De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.”
* De schrift bevat dus reeds alle informatie m.b.t. God en zijn wil die wij als mensen nodig hebben.
Hier ging het volgens mij meer om de verloochening naar God die daar speelde.Hoe trad Jezus de Duivel tegemoed bij diens verzoekingen?
Tot 3 maal toe, als antwoord op elke verzoeking: "Er staat geschreven..."
Zelfs Jezus ging dus niet uit van eigen gedachtenspinsels in zijn onderwijs. Hij refereerde consequent aan de schrift, en hekelde de Farizeeen juist omdat ze allerlij dingen leerden die niet in de schrift stonden en er vaak in tegenspraak mee waren.
Het dan pakken van een tekst uit hun bekende wet is begrijpelijk.
Jezus kon ook niet veel aan de wetten veranderen maar wel doorgeschoten zaken aanpakken.
Overdreven boete doening van de Farizeeër. Pronken met offergaven. Wijzen op eigen fouten voordat je iemand straft (stenigt).
Wat hier door andere is aan gegeven wordt de Thora letterlijk overgeschreven voor eigen gebruikt. 2Openbaring, het laatste boek van de bijbel besluit met de woorden (In H22):
18 „Ik leg getuigenis af aan een ieder die de woorden van de profetie van deze boekrol hoort: Indien iemand een toevoeging aan deze dingen maakt, zal God hem de plagen toevoegen die in deze boekrol beschreven zijn; 19 en indien iemand iets afneemt van de woorden van de boekrol van deze profetie, zal God zijn deel afnemen van de bomen des levens en van de heilige stad, dingen die in deze boekrol beschreven zijn.
* Lijkt me voor weinig misinterpretatie vatbaar.
1 Maar Handelingen 15:28-29 laat de noodzaak tot dat overschrijven vervallen op die paar punten na.
In mijn persoonlijke Godsbeleving, die van de Scheppende Kracht, is deze ook niet veranderd.Betreffende dat de God volgens jou blijkbaar tussentijds van gedachten is veranderd, en nu middels de heilige geest iets leert dat in tegenspraak is met wat hij eerder door heilige geest liet optekenen:
* Mal. 3:16 „Ik ben God; ik ben niet veranderd”
* Jak 1:17 „Bij hem is geen verandering van het keren van de schaduw”
2 Wanneer, bijbel technische gezien, alles het zelfde zou zijn gebleven dan hadden de Christenen nu de Joodse wetten en gebruiken gevolgd.
De bijbel is door mensen samen gesteld. Er kunnen dus makkelijk geschriften zijn die dezelfde waarde hebben wat geïnspireerdheid betreft en niet gekozen zijn maar ook anders om.
Persoonlijk geloof ik op basis van bovenstaande teksten niet dat God in deze tijd dergelijke rechtstreekse prive-lijntjes met individuele mensen onderhoudt. Na het afschrijven van de bijbel was dit niet meer nodig. De bijbel is compleet, en dient zijn doel. Toevoegingen eraan - zeker discutabele die er in rechtstreekse tegenspraak mee zijn - zijn dus overbodig, en zoals de bijbel aangeeft zelfs schadelijk.
Om de bijbel dan ook af te noemen vind ik een sterke conclusie maar ook die die daaruit zou volgen dat God in deze tijd dergelijke rechtstreekse privé-lijntjes met individuele mensen onderhoudt.
Ligt er ook aan wat je onder zo'n lijntje verstaat. Veel van die inspiratie vinden we heel gewoon.
Neem de boeken en muziek schrijvers maar. Personen die op het juiste moment de juist beslissingen nemen die wereldwijd invloed hebben.
In het begin was het volgens mij wel zoeken naar de juiste vorm voor dat Christendom.Ik denk dat de gemiddelde christen in de eerste eeuw stapels meer kennis had dan de gemiddelde christen in deze tijd. De trend waarbij zich een eliteklasse van geestelijken ging vormen die de klasse van 'leken' de wet ging voorschrijven na ze eerst dom te hebben gehouden was juist in de periode na de dood van de apostelen... verder gaand tot zelfs een totaalverbod op straffe van de dood voor 'leken' om zelf de bijbel te lezen.
In die context zou ik mijn opmerking graag gelezen willen zien.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!