Maar om ze dan gelijk de gedoodverfde marktwinnaars te maken... mwah, neuh. Er is meer dan alleen de consumentenmarkt, en daar zit hem wel de kneep tot nog toe. Sony richt zich enorm op wat (enthousiaste) consumenten willen, maar de pro-markt is nog een ondergeschoven kindje. Weetikhoeveel consumer-standaard-zooms, maar echt goede unieke lenzen die het platform voor pro's uniek moet maken, blijven uit. Idem voor de body's, de A900 is _de_ body van sony, maar ondertussen presteert dat ding niet beter dan de 5DII. Tel daar een ontzettend goede support van Canon bij op (en dan bedoel ik niet alleen CPS, maar ook dingen als support op sport-evenementen etc.) en sony heeft een veel langere weg te gaan dan jij nu schetst of wat in de eerste instantie lijkt. De basis-producten zoals A350's en A850's maken kan sony wel, maar de dingen waar Nikon en Canon _ook_ in uitblinken zijn de topproducten. Denk aan een 1D(s) of D3(x), of D300s/7D.
Aan de andere kant was het Canon die als eerste een betaalbare dSLR (D60) en later FF-dSLR op de markt heeft gezet, en daar redelijk populair mee is geworden, dus het kan wel. Maar ik vraag me af of sony niet wat te laat is, maar er is zeker een markt voor een ~1300 euro FF-dSLR...

ik volg het canon en nikon gebeuren en vind de 7d een mooi apparaat ,tis toch mooi dat er een spelertje bij is gekomen om de zaak wat levendiger te houden.
Concurrentie is altijd goed, daarom mag sony van mij lekker doorgaan met dit soort dingen hoor

Concurrentie zorgt er voor de consument alleen maar voor dat prijzen dalen en er technologisch vooruitgang geboekt wordt. Dat zie je bij Canon nu ook, een 7D met een fijne AF-unit op een cropsensor. Ik denk dat als de druk van de D300(s) er niet was geweest, we daar veel langer op hadden moeten wachten, want dan was de enige concurrentie die Canon had gehad, haar eigen concurrentie geweest, en die houden ze dan kunstmatig _veel_ lager, zodat ze minder R&D in 'nieuwe' body's hoeven te stoppen. Check daarvoor ook maar de minimale wijzigingen in de 10D-> 20D -> 30D cyclus, en de relatief grotere sprongen die er in de 40D, 50D en 7D gemaakt worden.
Maar nogmaals; je gilt veel te veel dat sony het 'wel even zal doen', en dat betwijfel ik ten zeerste. Want waarom heeft Nikon het dan niet al lang 'even gedaan'?
een groot gevaar voor canon en nikon kan zijn dat ze het te duur gaan maken.
Te duur? Je bedoeld dat ze hun body's niet tegen kostprijs weggeven? En daarbij, als ik een 450D en een A350 naast elkaar zet, zie ik maar weinig redenen om de A350 te willen, spec-wise wat betreft de body _en_ platform-wise. Idem voor de A700 en de 40D/50D...
kijk naar general motors/ford enzo.
opel altijd nr1 geweest en hier sluiten de opel garages en gaan op de fles.
waarom? te duur voor de gewone man.
Je vergelijking met auto's loopt volledig mank. Als ik morgen een andere auto koop, schop ik deze naar marktplaats of de schroot, en ben ik van het ding af. Ik heb dan niet nog een volledige garage met onderdelen en accesoires liggen. Bij een camera werkt dat anders, _als_ je je oude body al verkoopt (veel mensen houden hun spul als backup/2e body) heb je nog een tas vol met lenzen, flitsers en andere meuk die platform specifiek is.
kijk naar de specs van de a550,voor dat geld een dijk van een camera,daar kan geen canicon op dit moment aan tippen.
Ik kijk naar de specs, maar ik zie weinig wat dat ding nou veel bijzonderder maakt dan een D90 of 50D...
het ruisverhaal is verleden tijd en wordt nog beter in de toekomst
Het ruisverhaal verleden tijd? Als er een sensor is die me van begin af aan al niet kan behagen is het de A900-sensor... Dat Nikon dat ding in de D3Xs propt snap ik zodoende ook echt niet. Zet de A900 eens naast een 5DII, of de A700 naast een 40D/50D/D300? Ik denk dat je iets teveel oogkleppen op hebt.
Jiriki schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 11:46:
[...]
Tja, glas is nu eenmaal duur en dat zal voorlopig niet veranderen ben ik bang. Het is al anders dan een jaar of wat geleden, de 70-200 van Sony is nu €1475, de Canon €1439 en de Nikon €1748. Als je dan nog bedenkt dat de Sony de beste van de drie is, is dat niet eens zo gek.
Daar zie ik graag bronnen van. En dan dus; de lens op dezelfde body (adapterd) getest tegen die andere twee. En waar is jegens de Canon het voordeel van in-body stabilisatie? Dat zou je toch terug moeten zien in de prijs van het glas? Want als je ongestabiliseerde 70-200's wilt vergelijken, kun je ook de non-IS van Canon pakken. En dan ineens vind ik die sony-prijs best aan de hoge kant. Mede omdat op de langere focal lengths in-lens IS de voorkeur heeft boven in-body IS.
Als je dan voor €670 de Sigma variant hebt, is er toch best wat keuze. Hoewel wat meer midrange objectieven van Sony best welkom zijn, is daar ook al veel concurrentie van Sigma en Tamron dus ik begrijp de keuze best.
De sigma zie ik niet graag als een alternatief, daarvoor heeft dat ding echt teveel issues. Optisch zijn de merk-eigen lenzen ook wel een STUK beter...
[
Voor 10% gewijzigd door
Henk op 04-09-2009 13:04
]