Een aantal dingen zou ik nog eens een keer naar kijken:
- Digitale TV zonder EPG is echt vervelend, heel veel van die extra zenders staan niet in je Veronica/Vara/etc... gids. Je kunt dus eigenlijk niet zonder, anders heb je geen flauw idee wat er wanneer op Humor TV / Discovery Science / Hilversum Best / etc. komt.
- Dat je nu niet gewend bent om op te nemen, okay, maar de aanbieding van UPC met DVR is goedkoper dan zonder, dus waarom zou je het niet nemen?
- In je rekenvoorbeeld neem je geen HD-pakket van UPC. Dat moet je juist wel doen, want anders krijg je een oude decoder met slechts een SCART-aansluiting. Doodzonde voor je LCD-TV! Kies je voor een HD-pakket, dan krijg je een nieuwere UPC-decoder (veel gebruiksvriendelijker!) die via HDMI wordt aangesloten op je TV. Plus TV van OnsBrabantNet werkt trouwens ook op HDMI.
Spijt van Plus TV van OnsBrabantNet (OBN)
Ik heb Plus TV nu sinds november op mijn 42" LCD TV, maar het is echt zo amateuristisch opgezet. Hieronder een korte opsomming van plus en minpunten:
- Je moet 150 euro instapkosten betalen
- RTL4 en Humor tv haperen vaak in beeld en geluid
- Er is geen Elektronische Programma Gids (EPG) aanwezig
- Teletekst werkt alleen op Nederland 1, 2 en 3.
- Slechts 2 HD zenders (Discovery HD en Brava HD, waarom de rest niet?)
- Geen opname mogelijkheid
- Geen video on demand service
- Je moet 2 afstandsbedieningen blijven gebruiken
+ Abonnement Plus TV is slechts € 7,50 p/mnd
+ Scherpte van beeldkwaliteit is over het algemeen goed.
Kortom: ik heb spijt dat ik digitale televisie bij OBN heb genomen. Ik weet wat UPC biedt, heb het bij familie gezien en dat is veel beter. Ik heb al een klachtenbrief naar OBN gestuurd, maar kreeg antwoorden als 'staat nog in de kinderschoenen, momenteel kunnen we nog weinig verbeteren/toevoegen. Eerst willen we de basisdienst goed uitrollen'. Het zal waarschijnlijk nog een hele tijd duren voordat bovenstaande punten worden aangepakt, inclusief IP-TV. Ga daar dus niet op zitten wachten.
Huidige UPC aanbieding:
Digitale TV Royaal HD DVR
- standaard rtv € 16,70
- aansluitkosten analoog € 35,11
- Dig. Royaal HD DVR € 11,25 (eerste 12 mnd)
- Aansluitkosten digitaal € 0,00 (actie: nu gratis!)
- 90 zenders (6 in HD) € 0,00
- Ingebouwde DVR € 0,00
-------------------------------------------------------
totaal --> € 27,95 per maand, eenmalig € 35,11
(na 12 maanden direct opzegbaar)
Huidige OBN aanbieding:
OnsBrabantNet Plus TV
- standaard rtv € 13,95
- aansluitkosten analoog € 0,00
- Plus TV € 7,50
- Aansluitkosten digitaal € 150,00
- 50 zenders (2 in HD) € 0,00
-------------------------------------------------------
totaal --> € 21,45 per maand, eenmalig € 150,00
(na 12 maanden direct opzegbaar)
Als ik zo bovenstaande som zie, dan weet ik het wel: UPC. En als je contractperiode over een jaar voorbij is, dan vergelijk je gewoon nog een keer. Misschin is OBN dan weer een stuk verder met de ontwikkelingen.
[
Voor 2% gewijzigd door
rst77 op 24-02-2009 14:55
. Reden: foutje hersteld ]