Ik heb gister mijn PC meegenomen naar een kennis die Ziggo had. Ik heb daar de groene coax kabel die daar binnenkomt direct in de PC gedaan en opnames gemaakt. Vandaag de PC hier op het breedbandkastje aangesloten en vervolgens hier ook wat opnames gedaan. Zie hier het resultaat. De bovenste screens zijn Hertzinger, de onderste Ziggo:
Let bij deze vooral op de rode balk. Die balk is niet strak rood, maar boven ontbreekt het rood en onder komt het weer uit als een waas. Dit lijkt wel een soort schaduw effect. Ook de letters in de balk hebben dit effect. Dit was vroeger dus NIET het geval. Voordat het beeld slechter werd in de 2e helft van 2008 was die balk gewoon strak rood zoals je ook bij Ziggo kan zien. Ik heb dit overigens al eens eerder gezegd hier in deze post:
Verwijderd in "Ons Net Eindhoven (Deel 1)"
Ik denk dat dit soort schaduw effectjes (om een voller en dieper beeld te creëren?) behoorlijk ten koste gaan van de beeldscherpte. Vooral als het om kleine details gaat.
Ik denk dat het beeld heel wat beter kan worden als ze dit eindelijk eens gaan corrigeren in de beeld settings.
Overigens heb ik ook het idee dat het contrast hoger is bij Ziggo, maar dat kan ook aan de uitzending liggen (ene was van 16:00 gister en de andere van 16:00 vandaag)
Hier zie het ook weer terug in die rode balk. Bij Ziggo zit het rood gewoon netjes in de balk, bij hertzinger is het boven minder en waast het eronder weer uit. Tevens zie je dit 'schaduw' effect ook terug aan de onderkant van het cijfer 12 en in het Nederland 2 logo.
Exact dezelfde screenshots. Bij Ziggo zie je minder ruis en het beeld is scherper. Dat het scherper is komt volgens mij ook weer omdat die beeldschaduw er niet is.
Ook hier weer in de oranje balk. Totaal 'bloated' en niet strak. Het oranje waast weer ontzettend uit. Ook zie je bij de bovenste rand van dat video scherm dat de blauwe rand meer in het paars doorloopt dan dat dat bij Ziggo is. Daar zie je ook weer minder ruis in het beeld dan bij Hertzinger. Vreemd toch dat er meer ruis te zien is bij zo'n korte coax kabel van het breedband kastje naar de PC dan met een coax kabel die helemaal van de straatkast naar de woning moet lopen! Dan moet het toch wel in de apparatuur zitten waar het signaal vandaan komt he?
Hier ook weer exact hetzelfde beeld. Ook daar weer duidelijk die schaduw waas te zien in de knal rode letters.
Deze is om nog even te herinneren hoe slecht/dof/wazig SBS6 ook alweer is. Kijk naar het screenshot van Ziggo en zie hoe hoeveel strakker het kan zijn.
Ook RTL5 is bij Ziggo een stuk strakker. Let op de de lichte witte waas aan de onderkant van de ondertiteling bij Hertzinger. En het rode t-shirt dat veel rommeliger en waziger is dan het cleanere rood van de koptelefoon bij Ziggo.
RTL8 heeft van alle RTL zenders denk ik wel het meeste ruis in beeld. Bij Ziggo is die net zo strak met minimale ruis als de andere RTL zenders.
NGC is samen met SBS6 een van de dofste/wazigste zenders in het pakket en heeft ook diagonale strepen in het beeld. Vroeger was NGC toch stukken beter. Nu is het niet meer om aan te zien. Ziggo is hier weer stukken cleaner en strakker.
NET5 ook weer cleaner/strakker EN bijna geen ruis bij Ziggo.
Hier nog 2 vergelijkingen van RTL 8. Let op de hoeveelheid ruis die in het beeld bij Hertzinger zit en dat schaduw effect wat het beeld zo uitgezakt en dof maakt.
Toch raar he, zo'n slecht beeld met de pc direct op het breedbandkastje en zo'n goed beeld met een coax kabel die helemaal naar de straatkast moet lopen. Die groene kabel mag dan wel 3 keer zo dik zijn als een Hirschman Koka799 maar voor een 1 meter kabel is de Koka799 met bijbehorende connectors dus prima!
Het kan dus gewoon echt niet anders zijn dat de apparatuur die het tv signaal de glasvezel instuurt niet goed is of niet goed is afgesteld. Ik hoop dat het nu eindelijk duidelijk is waar ik al zo lang over klaag.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 28-04-2009 17:59
]