Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Staking buschauffeurs 27-29 mei en juni

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste
Acties:

Verwijderd

rapture, not to burst your bubble, maar het is bij ons ook zover :+

Trams en bussen rijden niet uit in Antwerpen

Uit te breiden naar andere provincies... Tijd voor een topictitle change? :) Lijkt wel alsof ze inspiratie gezocht hebben bij onze noorderburen.

En de periode ook al weer: schoolgaande jeugd/adolescenten met examens...

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 17:03

bbr

Silence is but another sound

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 06:35:
rapture, not to burst your bubble, maar het is bij ons ook zover :+

Trams en bussen rijden niet uit in Antwerpen

Uit te breiden naar andere provincies... Tijd voor een topictitle change? :) Lijkt wel alsof ze inspiratie gezocht hebben bij onze noorderburen.

En de periode ook al weer: schoolgaande jeugd/adolescenten met examens...
Ik kan de topic niet veranderen vrees ik, zou een admin moeten doen dus.

Listen to the voices in your head.

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 09:37
Even een vraagje :)

Hoelang mogen ze eigenlijk staken?
Is er ook een vorm van schadevergoeding ? ( bedoel ik betaal eigenlijk voor de ov maar nu moet ik wel zoveel euro`s betalen voor benzine en ik ben maar een student? )

Soms zie ik nog wel een bus rijden. Maar hoe kom ik er nu achter welke lijnen er wel rijden en welke niet?

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Killertjuh schreef op maandag 09 juni 2008 @ 09:50:
Even een vraagje :)
Hoelang mogen ze eigenlijk staken?
In de praktijk totdat de rechter de staking verbiedt of de stakingskas bij de bonden leeg is.
Is er ook een vorm van schadevergoeding ? ( bedoel ik betaal eigenlijk voor de ov maar nu moet ik wel zoveel euro`s betalen voor benzine en ik ben maar een student? )
Enkel voor abonnementen, Rover zegt wel leuk dat er ook schadevergoeding te claimen is maar de algemene voorwaarden sluiten dat expliciet uit.
Soms zie ik nog wel een bus rijden. Maar hoe kom ik er nu achter welke lijnen er wel rijden en welke niet?
Dat zijn dan werkwilligen of mensen die onder een andere CAO vallen. Volgens mij is daar geen pijl op te trekken.

Op nu.nl:
UTRECHT - Het informele overleg tussen werkgevers en vakbonden in het streekvervoer, dat voor maandagmiddag stond gepland, is afgeblazen. Dit meldt een goed ingevoerde bron.
Het zou me niets verbazen als de bonden het afgeblazen hebben. :(

[ Voor 17% gewijzigd door PolarBear op 09-06-2008 10:32 ]

• PolarBear
  • Niet online
En ja hoor het FNV is de partij die het overleg heeft afgeblazen:
Overleg streekvervoer van de baan

Het informele overleg dat maandag zou plaatsvinden tussen werkgevers en vakbonden in het streekvervoer is afgeblazen. Dat komt omdat het is uitgelekt naar de media, laat een woordvoerder van FNV Bondgenoten weten. "Hierdoor zouden de verwachtingen te hoog zijn, terwijl we nog geen resultaat verwachten."

[...]
Stel je voor dat je tot een overeenkomst komt zeg :/

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

PolarBear schreef op maandag 09 juni 2008 @ 11:21:

[...]

Nou idd... Wat een vrijblijvende bende zeg, alsof ze denken dat er niemand gedupeerd is.

Nogmaals: Mijn sympathie voor buschauffeurs die mij dagelijks vervoeren is tot een absoluut dieptepunt gedaald, ga werken met je luie fl*kker!

Elect a clown, expect a circus.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

[...]

Omdat men niet zeker is dat men er uiteindelijk uit gaat komen, proberen ze het überhaupt maar niet :? WTF 8)7

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
Damn, het is ook aldoor wat met die FNV... Die zijn volgens mij ook nooit snel tevreden...

Gelukkig kan ik heen en weer gebracht worden naar een treinstation en met een Arriva trein nog steeds naar mijn werk in Groningen komen. :) Echter leuk is anders wat...

• bbr

bbr

Topicstarter
Dit gedoe kost "het land" toch gewoon miljoenen per dag op deze manier?

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-11 21:59

_Christiaan_

Master of SOG

Ja, dit kost iedereen geld. Extra sneu voor abonnementhouders, deze betalen een abo voor niks.

NOSIG

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

de vraag blijft :

zou jij willen blijven werken voor een schijntje als je arbeidsvoorwaarden ineens veranderen van zwaar werk naar nog zwaarder werk?

Wabbawabbawabbawabba

• Slasher
  • Niet online

Slasher

ander werk zoeken?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

KatirZan schreef op maandag 09 juni 2008 @ 12:20:
de vraag blijft :

zou jij willen blijven werken voor een schijntje als je arbeidsvoorwaarden ineens veranderen van zwaar werk naar nog zwaarder werk?
Ik vraag me toch af wat 'zwaar' werk in dit geval is. Is een bus besturen, mensen in de gaten houden en stempels zetten nou werkelijk 'zwaar' of is dit gewoon overrated?

Of doel je op het totaalplaatje van beroepen?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 15:24

ThunderNet

Flits!

Ik hoop dat ze snel weer gaan rijden... Afgelopen 1,5 week was ik "vrij". Echter moet ik vanaf woensdagmiddag gewoon weer werken.. :/ Fietsen lukt me helaas niet op het moment (vorige week met mountainbiken nogal hard gevallen) En ik ben gewoon van het OV afhankelijk..
Helaas 0 uren contract hiero.. Dus niet werken == geen inkomen. :/

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• PolarBear
  • Niet online
KatirZan schreef op maandag 09 juni 2008 @ 12:20:
de vraag blijft :

De vraag is los je dat op door op geen enkele manier in gesprek te gaan met de werkgevers? Met als laatste wapenfeit het afzeggen van het informele overleg waarover ik vanochtend een bericht postte.

Net op Radio1, de provicie Groningen gaat een kort geding aanspannen wat morgen zou dienen.

[ Voor 9% gewijzigd door PolarBear op 09-06-2008 12:54 ]

• Joen
Daar zat ik op te wachten. Bij ons in het noorden grijpt de overheid dus wel in. Ik hoop dat ze het kort geding winnen en de acties iets minder fel zullen zijn (de provincie Groningen wilde dat de bussen op zijn minst weer in de spits rijden en ze wilden Arriva niet betalen voor de stakingsdagen).

• PolarBear
  • Niet online
De Provincie start een kort geding om de staking te verbieden in de huidige vorm. Het liefst willen ze dat de bussen weer normaal gaan rijden, eventueel alleen in de spits.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Hoe willen de werkgevers geld gaan uitgeven dat ze niet hebben?

De werknemers willen meer salaris. De werkgevers hebben daar geen geld voor. Tja, dan is het logisch dat het spaak loopt. De werkgevers moeten eerst meer geld van de overheid krijgen of een andere compensatie (minder dieselaccijns voor bussen bijvoorbeeld?).

NOSIG

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 20:28

Deathchant

Don't intend. Do!

ik vind het nu een beetje ver gaan eigenlijk.
Ze hebben stakingen gehad, deeltijd bussen ingezet, en nu rijdt niks meer. Ze gaan zelfs automobilisten lastig vallen door kruispunten te bezetten. Ik kan hier niet inkomen. Dat je je werk neerlegt, a la, maar dat dan ook nog de rest van het publiek gaat zieken, nee.

Je merkt nu heel goed dat de mensen zich ook beginnen te irriteren en de allerminste sympathie voor de chauffeurs hebben. Logisch ook, eerst kon ik me goed verplaatsen in de chauffeurs, maar nu niet meer. Achteraf als al deze shit voorbij is, zullen van de 10 mensen die voorheen met de bus zijn gegaan, gewoon weer met de auto/ander vervoer gaan, enerzijds omdat ze gewend zijn aan de "nieuwe workaround", anderzijds dat ze de auto opnieuw uitvinden en ontdekken dat het toch wel relaxed is om met de auto te gaan: geen irritante opmerkingen van chauffeurs, geen stinkende mensen, krijsende kinderen of enorme kinderwagens in de bussen, niet meer wachten op bussen die te laat komen en niet eens overal komen etc...

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat de burger zelf hier uiteindelijk achteraf niet de dupe van wordt....al het verlies wat gedraaid is, moet gecompenseerd worden. Dus een fikse verhoging van de strippenkaarten, dagkaarten etc zal er dik inzitten. En wie komt er uiteindelijk voor op te draaien? Veolia? De overheid? Nee, de burgers zelf!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

_Christiaan_ schreef op maandag 09 juni 2008 @ 15:01:
Hoe willen de werkgevers geld gaan uitgeven dat ze niet hebben?

De werknemers willen meer salaris. De werkgevers hebben daar geen geld voor. Tja, dan is het logisch dat het spaak loopt. De werkgevers moeten eerst meer geld van de overheid krijgen of een andere compensatie (minder dieselaccijns voor bussen bijvoorbeeld?).
Dit ligt ook gedeeltelijk bij de werkgevers zelf, die gewoon te laag hebben ingeschreven op de aanbestedingen. Natuurlijk krijg je dan problemen met de financiering (en kwaliteit, zie het busschandaal in Eindhoven/SRE), dat kan iedereen nog wel verzinnen.

Wel vind ik het raar dat er nu pas een kort geding wordt aangespannen. Gelukkig heb ik er geen last van (GVU rijdt gewoon), maar mede-studenten die wél van Connexxion afhankelijk zijn worden toch flink gedupeerd doordat het erg lastig is om überhaupt op de uni te komen.

Ik vind niet dat de 'Overheid' maar van alles moet verzinnen. Dit is iets tussen de bonden en de werkgevers, zij moeten er uit zien te komen. Wel vind ik het echt onbegrijpelijk hoe de bonden zich hier in opstellen, daarvoor kan ik echt geen enkel begrip opbrengen. Ze proberen niet eens fatsoenlijk te onderhandelen.

Nee, merp!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

1/3 van de bussen/trams in Antwerpen rijdt nog zodat niet alles platligt. Er zijn een aantal "ruggegraatlijnen" die niet mogen stilvallen en daarvoor hebben ze onderaannemers.

Het waait ook naar Opel (autoindustrie), Glaverbel (glasindustrie), Kraft (voeding),... Melkboeren en vissers zijn ook niet tevreden. In Wallonië heeft het openbaar vervoer de vorige week gestaakt. De ambtenaren hebben vorige week gesteekt wegens sommige functies wel loonsverhoging en de rest niet.
Wat denk je? Als je de laatste 5 jaar geen verhoging gekregen hebt en de officiële inflatie kapt met 1,04^5=1,21 (21%) in je koopkracht? Ga je voor een schijnbaar leuk gefotosoepte overeenkomst met slechts 2,5% en misschien iets meer. Met een lolly kan je misschien een kind wijsmaken. Wij kennen niet alle details om een oordeel over de chauffeurs te kunnen vellen.

Als het nodig is, bijten ze gewoon paar procent van het Nederlandse BNP af zodat de fabrieksbazen en politiekers weleens beginnen na te denken. Dat een schip zonder matrozen nergens heen gaat.

Als iedereen samen omhoog/omlaag gaat, dan is er minder te klagen. Werknemers zijn bereid (zie Volkswagen Vorst) om loon in te leveren (extra uren voor dezelfde maandloon) om het fabriek en werk nog te behouden. Wat werknemers absoluut niet willen zien, is dat een graaier uit iedereens loonzakjes geld haalt om zijn eigen loonzakje op te vullen.

Wat ook kan zijn, is dat de geldaangroei van 10% te hard op het volk inhakt en huizenprijzen die in elkaar storten liggen niet meer veraf. De VS zit al in recessie en Europa lijkt te volgen. Vanaf het moment dat mensen opmerken dat ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen en verlies aan koopkracht opmerken, dan is er in feite een onzichtbare loonsverlaging bezig. Niet raar dat mensen staken.

Verwijderd

rapture schreef op maandag 09 juni 2008 @ 16:14:

Wat ook kan zijn, is dat de geldaangroei van 10% te hard op het volk inhakt en huizenprijzen die in elkaar storten liggen niet meer veraf. De VS zit al in recessie en Europa lijkt te volgen. Vanaf het moment dat mensen opmerken dat ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen en verlies aan koopkracht opmerken, dan is er in feite een onzichtbare loonsverlaging bezig. Niet raar dat mensen staken.
Het is een andere discussie, maar laat die vastgoedprijzen maar eens goed instorten (ipv die opgeklopte speculatie-prijzen) Dan kan ik als starter tenminste ook leuk huren of kopen.

Het zal echter wel niet gebeuren, ga daar maar van uit :(

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 16:28:
[...]

Het is een andere discussie, maar laat die vastgoedprijzen maar eens goed instorten (ipv die opgeklopte speculatie-prijzen) Dan kan ik als starter tenminste ook leuk huren of kopen.

Het zal echter wel niet gebeuren, ga daar maar van uit :(
Inderdaad geheel offtopic, maar "als" het instort wil niet zeggen dat je dan wel een huis kan kopen ;)

Verwijderd

Slasher schreef op maandag 09 juni 2008 @ 16:33:
[...]

Inderdaad geheel offtopic, maar "als" het instort wil niet zeggen dat je dan wel een huis kan kopen ;)
Goedkoper vastgoed? Ik denk het wel. Over een paar maand ben ik student af, en met mijn soort werk denk ik niet dat er aan mijn loon veel zou veranderen. Dus dat geeft me dan meer ademruimte om vastgoed te kopen.

• TommyGun
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

PolarBear schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:16:
[...]

Heb je een bron? Vind het rijkelijk laat voor een kort geding.
http://www.dvhn.nl/nieuws...n_stakingen_streekvervoer

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Joen

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Roamor
  • Niet online
|:( En waarom BESPREKEN ze dit dan niet vandaag? Ik kan er echt niet meer bij hoor....

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:12

-tom-562

Oliesjeik

Mss moeten de werkgevers het voorbereiden?

Vaak bu'j te bang!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Vandaag zag ik toevallig een bus rijden..... Er zat totaal maar 1 persoon in en dat was de chauffeur.
Ik denk dat Connexxion liever geen bussen laat rijden dan lege. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• PolarBear
  • Niet online
rapture schreef op maandag 09 juni 2008 @ 16:14:
[...]
Wat denk je? Als je de laatste 5 jaar geen verhoging gekregen hebt en de officiële inflatie kapt met 1,04^5=1,21 (21%) in je koopkracht? Ga je voor een schijnbaar leuk gefotosoepte overeenkomst met slechts 2,5% en misschien iets meer.
1. Ik zeg niet dat ze akkoord moeten gaan, maar met onderhandelen kweek je veel meer goodwill dan met staken. Het kan in ieder geval geen kwaad.

2. Dat er geen verhoging is gekregen in de afgelopen 5 jaar is aperte onzin. In de CAO 2005 -2006 is het volgende overeengekomen: per 1 jan 2005 1,25%, per 1 jan 2006 2 %, buiten individele verhoging nav beoordelingen. (http://www.fnvov.nl/cao/cao.pdf).

3. In 2007 is het salaris met 3% verhoogd. (http://salaris.infozoeker...openbaar_vervoer_2007.pdf)

4. Inflatie cijfers in Nederland, 2005 1,7%, 2006 1,2 %, 2007 1,6 % (http://statline.cbs.nl/St...0521-1622&HDR=G1,T&STB=G2)

5. De loonstijging in 2005 is 0.35% onder de inflatie, 2006 gelijk, 2007 1,4% boven inflatie.
Morgenmiddag zal in Groningen het kort geding plaatsvinden.
In Groningen zal dinsdagmiddag het kort geding dat de provincie Groningen en reizigersvereniging ROVER hebben aangespannen tegen vervoersbedrijf Arriva en de vervoersbonden plaatsvinden.

Roamor schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:48:
[...]

|:( En waarom BESPREKEN ze dit dan niet vandaag? Ik kan er echt niet meer bij hoor....
Nu de provincie een kort geding heeft aangekondigd kan er gepraat worden. Eerder op de dag is een overleg nog afgeblazen .FNV :/

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

PolarBear schreef op maandag 09 juni 2008 @ 23:16:
4. Inflatie cijfers in Nederland, 2005 1,7%, 2006 1,2 %, 2007 1,6 % (http://statline.cbs.nl/St...0521-1622&HDR=G1,T&STB=G2)
Elk rekenbureau geeft hun eigen draai aan de cijfers. De ene laat brandstofprijzen harder doorwegen, de ander laat voedselprijzen doorwegen, huizenprijzen, deflaterende elektronica,... zodat er geen echt inflatiecijfer bestaat. Belgische staat zegt dat er weinig inflatie is, want sportwagens en verre reizen zijn goedkoper geworden. Alsof arbeiders daarvan leven, inflatiecijfer is geen exact wetenschap.

Reële inflatie ligt ergens tussen 4% en de geldaangroei van 10%. Een krantenartikel beschreef hoe een winkelkarretje in België in 1 maand tijd 2% duurder geworden is. Momenteel vliegt het officiële inflatiecijfer in België voorbij 5,2% en de eurozone heeft officiële inflatie van 3,6%.
PolarBear schreef op maandag 09 juni 2008 @ 23:16:
2. Dat er geen verhoging is gekregen in de afgelopen 5 jaar is aperte onzin. In de CAO 2005 -2006 is het volgende overeengekomen: per 1 jan 2005 1,25%, per 1 jan 2006 2 %, buiten individele verhoging nav beoordelingen. (http://www.fnvov.nl/cao/cao.pdf).

3. In 2007 is het salaris met 3% verhoogd. (http://salaris.infozoeker...openbaar_vervoer_2007.pdf)
Is hetgene dat in het verleden gegeven is voldoende? Indien ja (anders hadden ze in het verleden waarschijnlijk het boeltje platgelegd), dan blijft nog altijd de hevige opstoot van de officiële inflatie (5,2% in België), laat staan wat de reële inflatiecijfer is. Dan is de 2,5% onvoldoende om de officiële cijfer van 5,2% te compenseren. Niet raar dat ze in Antwerpen iets opmerkten en begonnen te staken.

Buschauffeurs zijn ook vaders/moeders van schoolgaande kinderen en heel hun familie/vriendenkring weet dat ze buschauffeurs zijn (sociale druk om niet andermans kinderen van hinder voorzien). Blijkbaar is de nood hoog, de rekeningen/lasten worden te zwaar en stakingen overal in België.

• PolarBear
  • Niet online
rapture schreef op maandag 09 juni 2008 @ 23:49:
[...]
Elk rekenbureau geeft hun eigen draai aan de cijfers.
Ja zo kan ik het ook. Het CBS is niet zo maar een rekenbureau, met deze cijfers wordt gerekend. En het gaat om de situatie in Nederland niet in Belgie. Onderbouw je verhaal eens met echte cijfers die met bronnen gestaafd zijn, dan praten we verder.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je kunt je afvragen of het begrip inflatie wel zo'n universeel begrip is en of het niet meer zou moeten worden genuanceerd. De prijzen voor huishoudelijke uitgaven door consumenten bijvoorbeeld kunnen met een heel ander percentage stijgen dan de prijzen van grondstoffen als olie of goud, of de prijzen van huizen. Doordat er veel verschillende indexen worden gehanteerd, ontstaat er 'manipuleerruimte' voor bijvoorbeeld vakbonden, werkgevers en de overheid. Door bepaalde posten uit de index te schrappen of er juist in op te nemen bijvoorbeeld, of door naar het ene inflatiecijfer te verwijzen en daarmee gemakshalve het andere te vergeten, waarin bepaalde posten niet zijn geïntegreerd. Een voorbeeld daarvan in België is de zogenaamde 'gezondheidsindex', waarin naast sigaretten ook de brandstofprijzen ontbreken (en die laatste stijgen net heel veel). Wikipedia: Inflatie
Het is manipuleerbaar, exacte cijfer bestaat niet. Voorgaande jaren waren de voedselprijzen nog niet aan het klimmen zodat prijzenoorlog tussen de supermarkten de inflatie nog dempte. Ondertussen klimmen de voedselprijzen mee zodat er weinig overblijft om de inflatiecijfer laag te houden. Voor hoeveel laat je de voedselprijzen doorwegen, voor hoeveel brandstof, huizenprijzen,...? Net zoals energielabels kan het debieus zijn, als je de rekenmethode niet kent en hoeverre is de rekenmethode presentatief?
ANTWERPEN - De levensduurte stijgt en Spirit Antwerpen protesteerde zaterdag op een ludieke manier tegen de samenstelling van de indexkorf, waarin volgens de partij dure luxeproducten de prijsstijgingen van boord of energie neutraliseren. Spirit-voorzitster Bettina Geysen poseerde aan de Leysstraat bij de Meir in een zilvergrijze Porsche met daarop de slogan Haal mij uit de index. 'We vragen dat sommige luxeproducten zoals dure wagens of verre reizen uit de indexkorf worden gehaald. Een prijsdaling voor die producten vertraagt de indexstijging, terwijl de levensduurte voor de mensen met een laag of gemiddeld inkomen snel stijgt', aldus Vlaams parlementslid Els Van Weert. http://www.nieuwsblad.be/...l.aspx?articleID=ah1m87m9
Zo wordt er ook met de cijfers van de Belgische staat gerekend, maar er zijn een aantal bedenkingen.

Alleszins voelen arbeiders aan de rekeningen die op hun mat vallen, dat de koopkracht achteruit gaat en 5,2% in de krant lezen is niet bepaald bevordelijk. Er wordt dan gestaakt om het verlies aan koopkracht te compenseren. België komt erbij kijken, sinds onze bussen ook begonnen te staken.

De helft van België komt nu nog nipt toe en 2/3 van het land merkt dat dit jaar moeilijker dan vorig jaar is. http://www.deredactie.be/...e/080609_PEILING_Algemeen

Na wat opzoekingen.
Gezondheidsindex, consumptieprijsindex en inflatie Periode Gezondheidsindex Consumptieprijsindex (algemeen indexcijfer)
2004=100 1996=100 1988=100 2004=100 1996=100 1988=100 1981=100 Inflatie
Mei 2008 110,20 125,37 151,16 111,66 128,33 157,50 213,07 +5,21%
April 2008 109,49 124,57 150,19 110,67 127,19 156,10 211,18 +4,15%
Maart 2008 109,32 124,37 149,95 110,42 126,91 155,75 210,70 +4,39%
Februari 2008 108,71 123,68 149,12 109,62 125,99 154,62 209,18 +3,64%
Januari 2008 107,85 122,70 147,94 108,84 125,09 153,52 207,69 +3,46%
December 2007 107,44 122,23 147,38 108,40 124,58 152,90 206,85 +3,09%
November 2007 106,93 121,65 146,68 108,10 124,24 152,48 206,28 +2,94%
Oktober 2007 106,19 120,81 145,66 107,10 123,09 151,06 204,37 +2,24%
September 2007 105,71 120,27 145,00 106,54 122,45 150,27 203,30 +1,51%
Augustus 2007 105,67 120,22 144,95 106,44 122,33 150,13 203,11 +1,12%
Juli 2007 105,70 120,25 144,99 106,57 122,48 150,32 203,36 +1,37%
Juni 2007 105,28 119,78 144,41 106,12 121,96 149,68 202,50 +1,29%
Mei 2007 105,34 119,85 144,49 106,13 121,98 149,70 202,52 +1,28%
http://statbel.fgov.be/indicators/cpi_nl.asp
Sinds oktober 2007 is zelfs het officieel inflatiecijfer in België sterk gaan stijgen en arbeiders reageren op 5,2% met stakingen. Nederland mag officieel minder inflatie hebben, blijkbaar voelen de arbeiders het anders aan.

• PolarBear
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 00:59:
[
Sinds oktober 2007 is zelfs het officieel inflatiecijfer in België sterk gaan stijgen en arbeiders reageren op 5,2% met stakingen. Nederland mag officieel minder inflatie hebben, blijkbaar voelen de arbeiders het anders aan.
Je blijft aankomen met Belgische cijfers. De Nederlandse en Belgische inflatiecijfers zijn gewoon niet hetzelfde.

• TommyGun
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• bbr

bbr

Topicstarter
Rechter aan zet in conflict streekvervoer
Uitgegeven: 10 juni 2008 05:59

GRONINGEN - De tiende stakingsdag in het streekvervoer is mogelijk ook de laatste. De rechtbank in Groningen behandelt dinsdagmiddag het kort geding dat de provincie Groningen en reizigersorganisatie Rover hebben aangespannen tegen de werkgevers en vakbonden in de sector.

De provincie en de belangenvereniging willen met het geding bereiken dat er in elk geval in de spits weer bussen gaan rijden.

De buschauffeurs voeren sinds enkele weken actie uit onvrede over vastgelopen onderhandelingen voor een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst.
Hopelijk goed nieuws vanmiddag dan dus.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

bbr schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 08:42:
[...]

[...]

Hopelijk goed nieuws vanmiddag dan dus.
Nou inderdaad. Het heeft té lang geduurd en ben benieuwd wat de reacties van de reizigers zullen zijn richting de chauffeurs, ik hoop niet dat ze veel sympathie verwachten.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Let op dat een aanzienlijk deel van de buschauffeurs niet mee heeft gestaakt. Zij mogen echter niet rijden tijdens stakingen. Zij hebben wel gewoon vervoersbewijzen gecontroleerd in de examenperiode.

NOSIG

• Slasher
  • Niet online

Slasher

_Christiaan_ schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:17:
Let op dat een aanzienlijk deel van de buschauffeurs niet mee heeft gestaakt. Zij mogen echter niet rijden tijdens stakingen. Zij hebben wel gewoon vervoersbewijzen gecontroleerd in de examenperiode.
mjah vervelend, toch heb ik geen sympathie meer voor ze.....

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:17:
Waarom mogen ze dan niet rijden? (serieuze vraag, vroeg het me af :) )

Verwijderd

Nou, over het algemeen is het binnen een bedrijfs of bedrijfstak wel gebruikelijk dat ook mensen die op zich niet ontevreden zijn over hun arbeidsvoorwaarden, toch meestaken uit solidariteit. Er zit vaak ook een nog basaler element in: als werknemers van een bedrijf die wél willen werken, niet meestaken en gewoon gaan rijden, dan kun je er donder op zeggen dat er kloppartijen ontstaan tussen verschillende werknemers en daar zit niemand op te wachten.

Dat ze niet 'mogen' rijden is dus misschien wat cru uitgedrukt, maar het is in veel gevallen wel gebruikelijk. Dat kan natuurlijk anders zijn als het gaat om totaal verschillende ondernemingen en totaal verschillende cao's, dan heeft het weinig zin om uit 'solidariteit' mee te staken.

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je het zo stelt zijn er natuurlijk die zeggen "ik wil niet staken" terwijl ze eigenlijk wel willen staken, wel lekker makkelijk.

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-11 19:40

Brantje

De post is daar >>

Werd tijd dat er een einde aan die staking kwam.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 13:18
(jarig!)
Maar hoe zit het dan met de bussen die ik af en toe voorbij zie komen? Zag vandaag ook weer een, lege, bus staan wachten bij het busstation.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Brantje schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:14:
Werd tijd dat er een einde aan die staking kwam.
Nou dat is nog niet zeker hoor, vanmiddag is het kort geding

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

johnnyv.nl schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:52:
[...]

Waarom mogen ze dan niet rijden? (serieuze vraag, vroeg het me af :) )
Ik weet het niet, ik hoorde het van een medereiziger. Het is iig wel duidelijk dat sommige chauffeurs niet staken want soms werd je gewoon op vervoersbewijs gecontroleerd.

Maar het antwoord op je vraag is hierboven denk ik al gegeven.

NOSIG

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Hopen op goed nieuws dus.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-11 23:26

djidee

Mr. Slungel

Als ze weer rijden, prima, het scheelt mij een hoop geregel, echter hoop ik wel dat de chauffeurs hun verdiende cao krijgen, anders mogen ze van mij blijven staken, is het tenminste niet voor niks geweest.
En als ik weer in de bus stap, groet ik gewoon de chauffeur, en als ik voor uitstap bedank ik hem gewoon voor het rijden, zoals het hoort. Hij rijdt in dienst van de maatschappij, maakt lange uren en wordt nog onderbetaald ook. Zowieso, als je de totale kosten moest betalen van het OV ben je dubbel zoveel kwijt voor je abbonement, rijdt men alleen in de spits, en alleen tussen de grote plaatsen. Jammer alleen dat de marktwerking zoals hij nu opgezet is ervoor zorgt dat de provincies voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, de OV bedrijven in allerlei dingen laat investeren, en die dat vervolgens korten op de lonen van de chauffeurs door die te bevriezen/lager dan de inflatie te laten groeien. Tel daarbij op de hoge dieselprijzen waardoor de ondernemingen helemaal in de knel komen.

Jammer dat het met staken moet, maar ze staan in hun goed recht. Ik heb prima alternatieven gevonden (carpool en 1x per week regiotaxi (20 km taxi voor 9,45 en de werkgever betaald(regiotaxi heb je in veel meer gebieden, vaak ben je een euro per zone kwijt (t/m 4 zones) + 1 extra euro. Enigste wat je moet doen is reserveren (min. uur van tevoren), en het kan zijn dat er wat extra personen in de taxi zitten (heb je in de bus ook) of dat hij een kwartiertje eerder of later is. Prima alternatief naar dichtsbijzijnde treinstation, en vandaar een goede verbinding met mijn werkplaats.))

"Mekker, blaat"

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:28
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:09:
Nou, over het algemeen is het binnen een bedrijfs of bedrijfstak wel gebruikelijk dat ook mensen die op zich niet ontevreden zijn over hun arbeidsvoorwaarden, toch meestaken uit solidariteit. Er zit vaak ook een nog basaler element in: als werknemers van een bedrijf die wél willen werken, niet meestaken en gewoon gaan rijden, dan kun je er donder op zeggen dat er kloppartijen ontstaan tussen verschillende werknemers en daar zit niemand op te wachten.

Dat ze niet 'mogen' rijden is dus misschien wat cru uitgedrukt, maar het is in veel gevallen wel gebruikelijk. Dat kan natuurlijk anders zijn als het gaat om totaal verschillende ondernemingen en totaal verschillende cao's, dan heeft het weinig zin om uit 'solidariteit' mee te staken.
Als ze mee staken uit solidariteit, dan moeten ze wel lid zijn van de bond, aangezien ze anders volgens mij geen loon krijgen!

En wat betreft sympathie voor buschauffeurs, ik kan niet zeggen dat als ze wel rijden dat ik dan prettig vervoerd wordt. Het is dat ik een OV heb en een groot stuk met de trein rij (wat ik wel prettig vind), maar anders ga ik echt niet met de bus. Maar klagen over het comfort van de bussen en de rijstijl van de chauffeurs is een beetje offtopic. Op dit moment zou ik toch wel weer blij zijn als ze zouden gaan rijden, scheelt toch wel een hoop benzine.

• bbr

bbr

Topicstarter
Vanmiddag om 15.00 om precies te zijn :
http://www.rover.nl/nieuw...erichten.php?id=ber080609
Groningen en Drenthe met ROVER naar rechter

Vandaag is bekend geworden dat, in het kader van de staking in het streekvervoer, de provincies Groningen en Drenthe een kort geding aanspannen bij de Rechtbank in Groningen. ROVER voegt zich daarbij en is mede-eisende partij. Beide partijen in het streekvervoer, zowel de werkgevers als werknemers, zullen worden gedaagd.
De provincies en ROVER zijn van mening dat het maatschappelijk belang teveel geschaad wordt door de algehele staking, die nu al 9 dagen duurt. ROVER wordt overstelpt door mailtjes en telefoontjes van gedupeerde reizigers. Zeker een miljoen reizigers maken dagelijks gebruik van het stads- en streekvervoer. Velen hebben geen alternatief om naar hun werk, school of anderszins te gaan. Vele tienduizenden reizigers hebben al gebruik gemaakt van voorbeeldbrieven en schadeformulieren, om aan de vervoerders duidelijk te maken welke schade zij ondervinden van de staking.

De partijen eisen opschorting van de huidige vorm van de (algehele) staking (voor onbepaalde tijd) en willen dat er in ieder geval in de spits weer gereden gaat worden.

Het kort geding dient dinsdag 10 juni, om 15.00 uur in Groningen.

• bbr

bbr

Topicstarter
Nog niks gehoord qua resultaat van het kort geding.

Niets op rover, of nu.nl

Iemand die iets qua info heeft?
(zou bus abonnement moeten kopen)

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-11 23:26

djidee

Mr. Slungel

Op http://www.fnvbondgenoten.nl/ov en erbij behorend forum verwacht ik wel snel informatie. Ik moet voor morgen avond en do ochtend alternatief vervoer regelen (collega rijdt dan niet die route), dus daar zit ik eigenlijk ook op te wachten. Ook met het oog op een evt busabbo als ze morgen moeten rijden (die van mij liep af op 28-05, express niet verlengt).. Maar dan maar 1 dag kaartje kopen (heb ergens ook nog wel strippen)

edit: Op het forum bij FNV bondgenoten wordt een uitspraak verwacht om 18.00 (schijnen in contact te staan met buschauffeurs die daar zijn (een 400 man))

[ Voor 15% gewijzigd door djidee op 10-06-2008 17:13 . Reden: verwachte uitspraaktijdstip ]

"Mekker, blaat"

• Joen
Lijkt er op dat het verschoven is, want dit bericht staat 16.50 uur op de RTV Noord website:
Kort geding busvervoer dient dinsdagmiddag

GRONINGEN - Het kort geding, dat de noordelijke provincies en reizigersorganisatie ROVER hebben aangespannen om een einde te maken aan de staking, dient dinsdagmiddag.

Sinds april voeren de bonden actie voor een betere cao. Zowel het loon als de arbeidvoorwaarden zijn hete hangijzers. De bonden en de vervoerders staan nog altijd lijnrecht tegenover elkaar.

Sinds tien dagen staan de bussen in de remise. Volgens de provincies en ROVER worden de reizigers inmiddels onevenredig zwaar getroffen. Vooral scholen moeten met kunst-en vliegwerk ervoor zorgen dat leerlingen toch naar school komen. Dat de staking ook nog eens middenin de toetsweken valt, maakt het er niet beter op.

De bonden zijn van mening dat de staking de enige manier is om een goede cao af te dwingen.

Verwijderd

De bonden zijn van mening dat de staking de enige manier is om een goede cao af te dwingen.
Die bonden mogen ze van mij aanklagen en afschaffen. Dat je er niet uitkomt met je werkgever is jouw probleem, maar om een ander er onder te laten leiden (de rest van de burgers): sorry hoor, maar dat is gewoon machtsmisbruik wat meer bij een dictatuur hoort.

Voor mijn part laat je mensen 2 maanden lang niet betalen, een staking vind ik echter erg treurig. Ik mag hopen dat de chauffeurs niet betaald krijgen voor deze 10 dagen?

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Krijgen ze dan niet een bedrag van de bonden waar ze bij aangesloten zijn?

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:15:
[...]

Die bonden mogen ze van mij aanklagen en afschaffen. Dat je er niet uitkomt met je werkgever is jouw probleem, maar om een ander er onder te laten leiden (de rest van de burgers): sorry hoor, maar dat is gewoon machtsmisbruik wat meer bij een dictatuur hoort.

Voor mijn part laat je mensen 2 maanden lang niet betalen, een staking vind ik echter erg treurig. Ik mag hopen dat de chauffeurs niet betaald krijgen voor deze 10 dagen?
Anders lees je even het topic om te kijken wat hierover al meermaals is gezegd ;) De wet verbiedt het om het langer dan een x periode gratis te rijden. Staken daarentegen is een recht wat je als werknemer hebt. Niet dat ik het met de stakingen eens ben, maar staken is een van de weinige pressiemiddelen die in principe tot in lengte van dagen aangewend kan worden (in de praktijk: tot de kas van de vakbond(en) leeg is).

Ik ben wel heel benieuwd wat de uitkomst van het kort geding gaat worden. Zelf ben ik gelukkig niet afhankelijk van het OV, maar deze staking schiet zijn doel nu voorbij imo. De maatschappelijke schade is vele malen groter dan de schade voor de werkgevers en dat kan niet de bedoeling zijn, lijkt me. Er worden nu teveel mensen gedupeerd die geen fluit te maken hebben met het conflict.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
ennuh, dit kost de FNV toch vet veel geld? En het lijkt mij dat de de buschauffeurs die kas niet alleen hebben gespekt...

Verwijderd

Wok schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:31:
[...]
Anders lees je even het topic om te kijken wat hierover al meermaals is gezegd ;) De wet verbiedt het om het langer dan een x periode gratis te rijden. Staken daarentegen is een recht wat je als werknemer hebt. Niet dat ik het met de stakingen eens ben, maar staken is een van de weinige pressiemiddelen die in principe tot in lengte van dagen aangewend kan worden (in de praktijk: tot de kas van de vakbond(en) leeg is).
Dat begreep ik, maar ik nam zelf aan dat als er een keuze moet worden gemaakt tussen lang gratis reizen of volle stakingen er voor de eerste moet worden gekozen? Dat kan toch via een rechterlijk bevel wel worden omgezet? :o

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:27
Dit is wat ze (de provincie, rover) vragen
Rechter doet uitspraak in kort geding streekvervoer
Uitgegeven: 10 juni 2008 17:16
Laatst gewijzigd: 10 juni 2008 17:19

GRONINGEN - De rechtbank in Groningen doet dinsdagavond uitspraak in het kort geding dat de provincies Groningen, Friesland en Drenthe en reizigersorganisatie Rover hebben aangespannen tegen de vakbonden in de streekvervoersector.

Ze willen met het geding bereiken dat vanaf 12 juni een afkoelingsperiode van een maand wordt ingesteld, waarin de dienstregelingen in het streekvervoer worden hervat.

Ook willen de partijen dat de werkgevers en werknemers de onderhandelingen hervatten. Mocht de afkoelingsperiode op niets uitlopen, dan eisen ze dat in elk geval in de spits de bussen blijven rijden.
http://www.nu.nl/news/160...geding_streekvervoer.html

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:15:
[...]

dat moet je die bonden natuurlijk niet kwalijk nemen.
vakbonden zijn belangengroepen voor hun leden, niets meer en niets minder.
daarbij gebruiken ze alle middelen die er zijn, en dat is hun verdomde plicht. (al zou het ze sieren als ze ook eens zouden denken aan de werknemers van de toekomst)

iets anders is dat we (de wetgever, verdragen, etc) die lui veelsteveel macht hebben gegeven. zaken als georganiseerd stakingsrecht en beslissingsrecht bij AVV-CAO's gaat natuurlijk nergens over.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:35:
[...]

Dat begreep ik, maar ik nam zelf aan dat als er een keuze moet worden gemaakt tussen lang gratis reizen of volle stakingen er voor de eerste moet worden gekozen? Dat kan toch via een rechterlijk bevel wel worden omgezet? :o
Dat eerste is al gekozen en is ook uitgevoerd (de publieksvriendelijke acties). Het had alleen geen effect. Dan blijft er weinig over dan een algehele staking uitroepen.

Virussen? Scan ze hier!

• Joen
Het bericht van RTV Noord is inmiddels aangepast:
Honderden buschauffeurs naar kort geding

GRONINGEN - Honderden chauffeurs uit heel Nederland zijn dinsdag naar Groningen afgereisd. Reden was het kort geding dat is aangespannen door de drie noordelijke provincies en reizigersorganisatie ROVER.

De drie willen dat er een afkoelingsperiode komt, dat de chauffeurs in ieder geval weer in de spits gaan rijden en dat beide partijen weer om de onderhandelingstafel plaatsnemen.

Sinds april voeren de bonden actie voor een betere cao. Zowel het loon als de arbeidvoorwaarden zijn hete hangijzers. Sinds tien dagen staan de bussen in de remise. Volgens de provincies en ROVER worden de reizigers inmiddels onevenredig zwaar getroffen. Vooral scholen moeten met kunst-en vliegwerk zorgen dat leerlingen toch naar school komen. Dat de staking ook nog eens middenin de toetsweken valt, maakt het er niet beter op.

De bonden zijn van mening dat de staking de enige manier is om een goede cao af te dwingen. De uitspraak is vooralsnog niet bekend.
En volgens het Dagblad van het Noorden is de uitspraak om 18.00 uur:
Om zes uur uitspraak kort geding busstaking

Groningen - De rechtbank in Groningen doet vanavond om zes uur uitspraak in het kort geding over de busstaking. De provincies Groningen en Drenthe hebben samen met de reizigersvereniging Rover de rechtzaak aanspannen tegen de streekvervoerbedrijven en de vakorganisaties.

Ze eisen dat de rechtbank een einde maakt aan de busstaking die al tien dagen duurt. Honderden stakende buschauffeurs waren bij de rechtbank aanwezig. Ze hielden voor het kort geding een demonstratieve wandeltocht door de stad.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De chauffeurs van Arriva,Connexxion
en Veolia mogen van de rechter doorgaan
met hun staking,maar alleen buiten de
spitsuren.De rechter in Groningen heeft
daarmee de eis ingewilligd van de
provincies Groningen,Friesland en
Drenthe en reizigersvereniging Rover.

De uitspraak gaat 12 juni in,en geldt
voor twee maanden en alleen voor de
drie noordelijke provincies,al wordt
wel verwacht dat de uitspraak effect
zal hebben op de andere provincies.

De chauffeurs voeren sinds eind april
actie voor een betere cao.Na beperkte
acties wordt er sinds 1 juni gestaakt.
TT111.

Een redelijk compromis denk ik. Zo kunnen de chauffeurs de graaiers binnen de directies toch een beetje onder druk houden terwijl op de belangrijkste momenten gewoon gereisd kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 10-06-2008 18:20 ]

Virussen? Scan ze hier!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Betekend wel dat ik morgen dus op de fiets naar mn werk ga.. :/ Fijn met een zeer pijnlijke pols!
Ik had op een algeheel verbod op de staking gehoopt.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ThunderNet schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:21:
Betekend wel dat ik morgen dus op de fiets naar mn werk ga.. :/ Fijn met een zeer pijnlijke pols!
Ik had op een algeheel verbod op de staking gehoopt.
Als je realistisch was, weet je dat dat er nooit van gekomen zou zijn. Stakingsrecht is namelijk een heel erg groot recht, dat absoluut nooit verboden mag worden imho. Doe je dat wel, kan een werknemer nooit echt goed opkomen voor zijn rechten, bij gebrek aan pressiemiddelen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn lijkt me.

Virussen? Scan ze hier!

• bbr

bbr

Topicstarter
Het is dus nog niet "zeker" of het ook voor noord/zuid holland, utrecht etc ook geld.
Beetje jammer, maar hopelijk komt dat nieuws ook nog.

Morgen dus iig maar een buskaartje weer kopen.

Stakingsrecht is leuk enzo, maar ik vind wel dat je dan ook gewoon helemaal geen inkomsten mag hebben. Ook niet via bonden, daardoor loopt het nu zo achtelijk lang uit. Als het je ergens niet bevalt, dan soliciteer je toch elders?

[ Voor 38% gewijzigd door bbr op 10-06-2008 18:27 ]

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 11:41
Hmm, die zaak was aangespannen door de noordelijke provincies, maar dat geld dus ook voor Veolia Limburg? Supertoll
Beter lezen. Afwachten dus...
(iets met jurisprudentie enzo)

[ Voor 23% gewijzigd door Ascathon op 10-06-2008 18:27 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

bbr schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:25:

Stakingsrecht is leuk enzo, maar ik vind wel dat je dan ook gewoon helemaal geen inkomsten mag hebben. Ook niet via bonden, daardoor loopt het nu zo achtelijk lang uit. Als het je ergens niet bevalt, dan soliciteer je toch elders?
Dit vind ik altijd zo'n enigszinds naieve en wereldvreemde houding. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 'even elders te solliciteren'. Denk je echt dat een 50+-er "even" ergens anders aan de bak komt? Nee hoor, die word overal afgewezen als te oud, en voor een 40+-er word het ook al erg moeilijk.

Daarnaast hebben mensen financiele verplichtingen (gezin, hypotheek etc) waardoor ze niet "even" elders kunnen gaan werken met alle risico's vandien....

En wie gaat dan de bussen rijden? Niemand heeft interesse, als ze zien dat de buschauffeurs bijna als slaven worden behandeld door de directies.

Hetzelfde voor dat ze niet betaald worden? Nee, nou word-ie mooi. Mensen betalen dat zelf via hun contributie. Wil je dat geld ook nog even afpakken?

Sommigen in dit topic lijken te denken dat de mensen voor hun plezier staken...

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 10-06-2008 18:33 ]

Virussen? Scan ze hier!

• bbr

bbr

Topicstarter
Bond afschaffen, houd je contributie ook over, kan je in een spaarpotje doen, rente over trekken.
Werkt prima.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

bbr schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:33:
Bond afschaffen, houd je contributie ook over, kan je in een spaarpotje doen, rente over trekken.
Werkt prima.
Juist, en werknemers hebben dus geen enkele mogelijkheid meer om voor hun rechten op te komen, want men heeft geen pressiemiddel om druk uit te oefenen.

En daarmee zet je de klok qua arbeidsverhoudingen dus weer 150 jaar terug in de tijd. Lijkt me behoorlijk onwenselijk. Mild uitgedrukt.

Virussen? Scan ze hier!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:27

Exirion

Gadgetfetisjist

bbr schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:33:
Werkt prima.
De wereld zit wat ingewikkelder in elkaar dan dat je zittend achter je computertje kunt voorstellen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• anandus
  • Niet online
bbr schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:25:
Als het je ergens niet bevalt, dan soliciteer je toch elders?
Als er geen bonden en stakingen waren, dan had je niet eens elders wíllen werken, omdat overal toch maar mensen aangenomen worden die voor de laagste prijs gaan werken. Wil jij dat?

En lid worden van een bond is geheel vrijwillig, maar vergeet niet dat ze er óók voor jou zijn, mocht het hommeles worden in de sector waar jij in werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 10-06-2008 18:41 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Ik hoop dat we snel horen dat ze in Zuidholland enzo ook weer gaan rijden

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

Wok

Dakloos...

wildhagen schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:23:
[...]
Als je realistisch was, weet je dat dat er nooit van gekomen zou zijn. Stakingsrecht is namelijk een heel erg groot recht, dat absoluut nooit verboden mag worden imho. Doe je dat wel, kan een werknemer nooit echt goed opkomen voor zijn rechten, bij gebrek aan pressiemiddelen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn lijkt me.
wildhagen schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:31:
[...]
Dit vind ik altijd zo'n enigszinds naieve en wereldvreemde houding. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 'even elders te solliciteren'. Denk je echt dat een 50+-er "even" ergens anders aan de bak komt? Nee hoor, die word overal afgewezen als te oud, en voor een 40+-er word het ook al erg moeilijk.

Daarnaast hebben mensen financiele verplichtingen (gezin, hypotheek etc) waardoor ze niet "even" elders kunnen gaan werken met alle risico's vandien....

En wie gaat dan de bussen rijden? Niemand heeft interesse, als ze zien dat de buschauffeurs bijna als slaven worden behandeld door de directies.

Hetzelfde voor dat ze niet betaald worden? Nee, nou word-ie mooi. Mensen betalen dat zelf via hun contributie. Wil je dat geld ook nog even afpakken?

Sommigen in dit topic lijken te denken dat de mensen voor hun plezier staken...
^^ 100% mee eens. Daarnaast is loonbetaling ook een heel heilig huisje in de Nederlandse wetgeving. Daar kan en mag ook niet aan getornd worden, hetzij in zeer uitzonderlijke situaties. Staking is hier een voorbeeld van (werkweigering), maar dit wordt (in dit geval) ondervangen door de vakbondskas.

Als werknemer heb je recht op je loon. Het geheel of gedeeltelijk inhouden ervan is niets anders dan broodroof en elke rechter zal daar dan ook korte metten mee maken.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• anandus
  • Niet online
Even voor de volledigheid de uitspraak, die ik persoonlijk heel netjes vind trouwens, een kort poldermodelgeding :P
Rechter verbiedt ov-staking in spits

De rechtbank in Groningen heeft de vakbonden in het streekvervoer verboden tijdens de spitsuren te staken. Volgens de rechter zijn beperkte stakingen niet onredelijk.

De beperkte stakingen hebben een geldigheidsduur van twee maanden. "Als er half augustus nog geen oplossingen zijn, dan vervallen de beperkingen'', aldus de rechter. In dat geval mag er wel weer de hele dag gestaakt worden.

De rechter deed uitspraak in een kort geding dat was aangespannen door diverse provincies en reizigersvereniging ROVER.

Zij vinden dat reizigers onnodig lang gedupeerd zijn door het conflict tussen de werkgevers en werknemers en eisten daarom een afkoelingsperiode van een maand. De vakbonden erkennen dat veel reizigers de afgelopen tien dagen last hebben ondervonden van de algehele stakingen, maar vinden dat de overlast niet disproportioneel is.

De rechter is het daarmee niet eens. "De tienduizenden ongemakken samen hebben veel schade opgeleverd, oordeelde hij.

Regels

De vakbonden mogen van 12 juni tot en met 12 augustus buiten de spitsuren staken. Dat betekent dat de bussen moeten rijden van zeven tot negen uur 's morgens en van vier tot zeven uur 's avonds.

Houden zij zich niet aan de uitspraak, dan moeten de bonden een boete van 10.000 euro per dag betalen, met een maximum van 200.000 euro.
Dus er mag gewoon doorgestaakt worden, behalve in de spits en als de bonden en werkgevers er in augustus nog niet uit zijn gekomen mag een algehele staking van de rechter.
Mooie uitspraak, imho.

• PolarBear
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:12:
Even voor de volledigheid de uitspraak, die ik persoonlijk heel netjes vind trouwens, een kort poldermodelgeding :P

[...]
Dus er mag gewoon doorgestaakt worden, behalve in de spits en als de bonden en werkgevers er in augustus nog niet uit zijn gekomen mag een algehele staking van de rechter.
Mooie uitspraak, imho.
Een mooie uitspraak? Wat Nu.nl vergeet te zeggen is dat de uitspraak maar in 3 provincies geldt. Voorzover ik weet een totaal unieke uitspraak. Een landelijk conflict met landelijke partijen wordt binnen de grenzen van drie provincies verboden?
[...]
Het is zeker moeilijker maar zeker niet onmogelijk. In de transportwereld zijn chauffeurs tekort en lang niet elke werkgever wil Polen.
Wat een overdrijving weer. Het stuk van Klaas de Vries, een mede-socialist van je, geeft aan dat werkgevers bijna geen ruimte hebben voor loonsverbetering. Ik vind de kritiek die je uit in dit specifieke geval (graaien van de directie, werknemers die als slaven worden behandeld) uitermate zwak.

[ Voor 25% gewijzigd door PolarBear op 10-06-2008 19:24 ]

Verwijderd

[...]

Dit vind ik altijd zo'n enigszinds naieve en wereldvreemde houding. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 'even elders te solliciteren'.
als iemand écht geen betere baan kan vinden is dat een heel duidelijk signaal dat zijn (ongeschoolde) arbeid gewoon niet meer waard is dan dattie nu kan krijgen.

als je dan als samenleving per sé wilt dat die mensen nog meer krijgen moet je daar de werkgevers niet mee lastig vallen.
Denk je echt dat een 50+-er "even" ergens anders aan de bak komt? Nee hoor, die word overal afgewezen als te oud, en voor een 40+-er word het ook al erg moeilijk.
en hoe komt dat denk je?
waarom zou een werkgever liever een werknemer met minder ervaring hebben dan één met meer?

hint: de overheid maakt oude mensen kunstmatig duur in CAO's, doorbetalingsregelingen, etc...

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:32:
en hoe komt dat denk je?
waarom zou een werkgever liever een werknemer met minder ervaring hebben dan één met meer?

hint: de overheid maakt oude mensen kunstmatig duur in CAO's, doorbetalingsregelingen, etc...
Wanneer je hypotheek/huur betaald moet worden, je kinderen trekken aan jouw mouw voor eten of oudere kinderen komen met schoolrekeningen thuis. Je staat met een 1000 euro netto loonstrookje in je handen en ECB spreekt over 3,6% inflatie (België over 5,2%). Dan spreken we wel verder?

Lasten van een starter != lasten van oudere mensen.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 10-06-2008 19:43 ]

Verwijderd

rapture schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:42:
[...]
Wanneer je hypotheek/huur betaald moet worden, je kinderen trekken aan jouw mouw voor eten of oudere kinderen komen met schoolrekeningen thuis. Je staat met een 1000 euro netto loonstrookje in je handen en ECB spreekt over 3,6% inflatie (België over 5,2%). Dan spreken we wel verder?

Lasten van een starter != lasten van oudere mensen.
dat zijn toch geen redenen voor een werkgever om oudere werknemers an sich niet te willen hebben?

het zal zo'n werkgever aan z'n reet roesten waar een werknemer z'n geld aan uitgeeft. al steektie het in de fik

• Joen
PolarBear schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:18:
[...]

Een mooie uitspraak? Wat Nu.nl vergeet te zeggen is dat de uitspraak maar in 3 provincies geldt. Voorzover ik weet een totaal unieke uitspraak. Een landelijk conflict met landelijke partijen wordt binnen de grenzen van drie provincies verboden?
De 3 provincieën kwamen voor hun zelf op, niet voor het hele land. Ik hen nergens expleciet gezien/gelezen dat ze voor hun eigen provincieën of het gehele land op komen. Het lijkt me echter wel logisch dat een uitspraak alleen voor die partijen geld die ook bij de rechtszaak betrokken zijn (dus klager en aangeklaagde). De andere povincieën hebben zich niet aangesloten, maar als zij ook een rechtszaak beginnen hebben ze best kans om die te winnen wanneer ze de rechtszaak van vandaag als voorbeeld nemen.
Althans zo denk ik er dus over.

Ik ben blij als noordeling straks in de spits weer met de bus kan reizen zodat ik wat minder beroep op anderen hoef te doen. :) Alhoewel ik nog mijn vraagtekens plaats bij de exacte invulling van de uitspraak...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Vraagje, iemand al een idee of de bussen in zuid-holland / noord-holland ook weer gaan rijden of is dit echt een provinciale uitspraak?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Vraag me af hoe het zit in de weekenden nu? :)

• PolarBear
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:42:
[...]
Kom nou niet steeds met je Belgische cijfers dat is niet relevant. De inflatie die het ECB presenteert gaat uit van een Europees gemiddelde, als België daar al fors boven zit zijn er ook landen die er onder zitten. Specifieke Nederlandse cijfers, anders dan die ik al gepost heb, ben ik nog niet tegen gekomen. Tenslotte wordt de inflatie voor 2009 lager geraamd.

Overigens, met een salaris van 1000 euro netto per maand en een gezin heb je recht op diverse subsidies.Ik zeg niet dat het vetpot is, maar er zijn voldoende regelingen in Nederland om mensen met een laag inkomen te ondersteunen.

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:02:
Vraagje, iemand al een idee of de bussen in zuid-holland / noord-holland ook weer gaan rijden of is dit echt een provinciale uitspraak?
Nee in zuid en noord-holland gaan ze nog niet rijden.
De streekbussen in Groningen, Drenthe en Friesland moeten vanaf donderdag weer gaan rijden in de spits. Dat heeft de rechtbank in Groningen beslist in een kort geding dat de provincies samen met reizigersvereniging Rover hadden aangespannen tegen de werkgevers Arriva en Connexxion en de vakbonden. Rover roept de bonden op sportief te zijn en in het hele land weer bussen in de spits te laten rijden.
Nieuws.nl

• PolarBear
  • Niet online
Joen schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:55:
[...]

De 3 provincieën kwamen voor hun zelf op, niet voor het hele land. Ik hen nergens expleciet gezien/gelezen dat ze voor hun eigen provincieën of het gehele land op komen. Het lijkt me echter wel logisch dat een uitspraak alleen voor die partijen geld die ook bij de rechtszaak betrokken zijn (dus klager en aangeklaagde). De andere povincieën hebben zich niet aangesloten, maar als zij ook een rechtszaak beginnen hebben ze best kans om die te winnen wanneer ze de rechtszaak van vandaag als voorbeeld nemen.
Althans zo denk ik er dus over.
Dat is leuk en aardig maar Rover was ook een partij in het kort geding en is een landelijke organisatie. De beweegredenen om de staking gedeeltelijk te verbieden gelden voor het hele land. Ik heb de woordvoerder van de provincie gisteren horen zeggen dat ze namens de burgers opkomen en niet vanuit de provincie als opdrachtgever van het OV. Verder hebben andere provincies zich ook willen aansluiten bij het kort geding maar het was te kort dag om dat rond te krijgen. Tenslotte gaat het om een landelijk conflict, de vervoerders in de drie provincies zijn ook landelijk actief, hetzelfde geld voor de bonden. Er wordt een rechtsongelijkheid geschept die ik uitermate opmerkelijk vind.

Verwijderd

Er zijn ook provincies die er juist afstand van hebben gedaan omdat die de problemen die door de marktwerking zijn ontstaan de verantwoordelijkheid vinden van regering en dus niet op provincie niveau geregeld dienen te worden.

• anandus
  • Niet online
Ja, ik vind het een mooie uitspraak.

Enerzijds erkent de rechter dat er teveel overlast wordt gecreëerd onder de vaste busgebruikers, zoals forensen, en wordt bevolen dat zij vervoerd dienen te worden.

Anderzijds laat de rechter het pressiemiddel van de buschauffeurs, namelijk de staking en (een deel van) de daarmee gederfde inkomsten bestaan.

En als derde punt zet de rechter heel subtiel een onderhandelingsdeadline neer (2 maanden).

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:45:
dat zijn toch geen redenen voor een werkgever om oudere werknemers an sich niet te willen hebben?

het zal zo'n werkgever aan z'n reet roesten waar een werknemer z'n geld aan uitgeeft. al steektie het in de fik
Oudere mensen met ervaring kosten meer, ze hebben door de jaren heen via loonsverhogingen, bonussen,... een bepaalde loon opgebouwd en willen bij een andere werkgever niet teveel inleveren. En het huishouden van oudere mensen kosten merkbaar meer icm steeds minder mogelijkheden/bewegingsvrijheid dan een starter zodat je niet alles kan projecteren naar de jonge starter die gemakkelijk heeft.

Als een bedrijf ingenieurs met 20 jaar ervaring buitentrapt en aan de hogescholen verse ingenieurs recruteert, dan hebben ze minder loonkosten en er kan gegraaid worden. Wat ze vergeten is dat er kennis van het bedrijf buitengetrapt wordt. Bij de privatisering van de Britse spoorwegen hadden ze ook ingenieurs buitengetrapt en er vloog elke week een trein van de sporen. Blijkbaar zitten er duizenden gaten in de sporen en de kennis is samen met de ingenieurs buitengetrapt. Dan maar dure externe kennis inhuren.

Zo werkte het in België en oudere ingenieurs eindigen in het onderwijs. Ookal heb je een zulke lieve manager, bedrijven worden regelmatig doorverkocht en elke nieuwe eigenaar of grote aandeelhouder krijgt de kans om oudere ingenieurs buiten te trappen.

Momenteel is de vraag naar ingenieurs zo groot, dat de docenten uit de hogescholen gehaald worden. Een hogeschool functioneert blijkbaar een "reservistenpoel". Best wel leuk als je het ene jaar een goed inkomen hebt en het volgend jaar een docentenloon?

Dus niet alleen voor laaggeschoolden die zogezegd een vak moeten leren. Ook jij komt vroeg of laat aan de beurt. Besef goed dat technici, IT'ers, ingenieurs,... vervangbaar zijn. Tuurlijk kunnen we allemaal roepen, "En nu is hij overbodig, komaan, bijt eens harder op een houtje, harder bijten.". Hierin is de mens goed, er mag alles met de anderen gebeuren zolang ik geen last ervan hebt. Machtbalans en feedback naar jezelf vergeet men meestal.
PolarBear schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:08:
Tenslotte wordt de inflatie voor 2009 lager geraamd.
De inflatie in de eurozone kwam in mei uit op 3,6%, ver boven de ECB-doelstelling van 2%. De inflatie wordt vooral aangejaagd door de sterk gestegen energie- en voedselprijzen. 'We gaan er nu vanuit dat de inflatie veel langer hoog blijft dan we tot kort verwachtten', aldus Trichet donderdag. Hij benadrukte daarbij dat de gevaren voor de prijsstabiliteit verder zijn toegenomen. http://www.fd.nl/csFdArti...e_om_paniek_te_voorkomen_
Artikel van vandaag terugsmijten. ;) Zoveel kilometers ligt Randstad van Antwerpen niet en in de eurozone staan de landen niet zo los meer van elkaar. CBS gaat van een type modelburger uit, Belgische staat hanteert een ander modelburger en ECB heeft hun modelburger. Wie het dichtst bij wat de arbeiders ondervinden staat, laat ik in het midden. Alleszins voelen zowel Nederlandse als Belgische buschauffeurs aan dat ze moeten staken. Hierin zit de link tussen Belgische en Nederlandse busstakingen.
anandus schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:21:
Enerzijds erkent de rechter dat er teveel overlast wordt gecreëerd onder de vaste busgebruikers, zoals forensen, en wordt bevolen dat zij vervoerd dienen te worden.

Anderzijds laat de rechter het pressiemiddel van de buschauffeurs, namelijk de staking en (een deel van) de daarmee gederfde inkomsten bestaan.

En als derde punt zet de rechter heel subtiel een onderhandelingsdeadline neer (2 maanden).
Het houdt de machtsbalans in de samenleving gezond. De rechter vindt dat er niet teveel overlast mag gecreërd worden, maar de arbeiders moeten nog altijd over voldoende middelen beschikken om druk op de werkgevers te zetten. Anders krijg je onvoorwaardelijke overgave toestanden.

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 10-06-2008 20:25 ]

• PolarBear
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:23:
[...]
Artikel van vandaag terugsmijten. ;) Zoveel kilometers ligt Randstad van Antwerpen niet en in de eurozone staan de landen niet zo los meer van elkaar. CBS gaat van een type modelburger uit, Belgische staat hanteert een ander modelburger en ECB heeft hun modelburger. Wie het dichtst bij wat de arbeiders ondervinden staat, laat ik in het midden. Alleszins voelen zowel Nederlandse als Belgische buschauffeurs aan dat ze moeten staken. Hierin zit de link tussen Belgische en Nederlandse busstakingen.
Nee argumenten onderbouwen met bronnen. België en Nederland zijn buurlanden maar kijk alleen naar het verschil op de breedbandinternet markt. Lijkt me duidelijk.

Verwijderd

Hou er wel rekening mee, in de spits is van 7.00 tot 9.00 uur, dat betekend dat wij pas om 7 uur uit de garage wegrijden, dus verwacht om 2 over 7 nog geen bus....In het vorige spitsrijden begonnen wij met aanvang dienst. En in het weekend wordt dan ook niet gereden, maar dat weet ik nog niet zeker.

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:28:
Hou er wel rekening mee, in de spits is van 7.00 tot 9.00 uur, dat betekend dat wij pas om 7 uur uit de garage wegrijden, dus verwacht om 2 over 7 nog geen bus...
Bedankt voor de tip! :)

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 10-06-2008 20:31 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Hou er wel rekening mee, in de spits is van 7.00 tot 9.00 uur, dat betekend dat wij pas om 7 uur uit de garage wegrijden, dus verwacht om 2 over 7 nog geen bus....In het vorige spitsrijden begonnen wij met aanvang dienst. En in het weekend wordt dan ook niet gereden, maar dat weet ik nog niet zeker.
Slechte communicatie dan.. Arriva meldde namelijk dat dan de routes begonnen..
Zelfde dat de routes die reden afgemaakt zouden worden.

Zo is er hier een route die begint om 8:59. Echter werdt die dus echt niet afgemaakt.

Verwijderd

rapture schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:23:
[...]
Oudere mensen met ervaring kosten meer, ze hebben door de jaren heen via loonsverhogingen, bonussen,... een bepaalde loon opgebouwd en willen bij een andere werkgever niet teveel inleveren. En het huishouden van oudere mensen kosten merkbaar meer icm steeds minder mogelijkheden/bewegingsvrijheid dan een starter zodat je niet alles kan projecteren naar de jonge starter die gemakkelijk heeft.

Als een bedrijf ingenieurs met 20 jaar ervaring buitentrapt en aan de hogescholen verse ingenieurs recruteert, dan hebben ze minder loonkosten en er kan gegraaid worden. Wat ze vergeten is dat er kennis van het bedrijf buitengetrapt wordt. Bij de privatisering van de Britse spoorwegen hadden ze ook ingenieurs buitengetrapt en er vloog elke week een trein van de sporen. Blijkbaar zitten er duizenden gaten in de sporen en de kennis is samen met de ingenieurs buitengetrapt. Dan maar dure externe kennis inhuren.

Zo werkte het in België en oudere ingenieurs eindigen in het onderwijs. Ookal heb je een zulke lieve manager, bedrijven worden regelmatig doorverkocht en elke nieuwe eigenaar of grote aandeelhouder krijgt de kans om oudere ingenieurs buiten te trappen.

Momenteel is de vraag naar ingenieurs zo groot, dat de docenten uit de hogescholen gehaald worden. Een hogeschool functioneert blijkbaar een "reservistenpoel". Best wel leuk als je het ene jaar een goed inkomen hebt en het volgend jaar een docentenloon?

Dus niet alleen voor laaggeschoolden die zogezegd een vak moeten leren. Ook jij komt vroeg of laat aan de beurt. Besef goed dat technici, IT'ers, ingenieurs,... vervangbaar zijn. Tuurlijk kunnen we allemaal roepen, "En nu is hij overbodig, komaan, bijt eens harder op een houtje, harder bijten.". Hierin is de mens goed, er mag alles met de anderen gebeuren zolang ik geen last ervan hebt. Machtbalans en feedback naar jezelf vergeet men meestal.
je haalt er een hoop zaken bij die er helemaal niet toe doen.

neem werknemer A en werknemer B, met exact dezelfde competenties. dan is hun arbeid per definitie evenveel waard, waar ze in hun privéleven dat geld vervolgens aan uitgeven is echt niet interessant.

neem nou werknemer C, gelijk aan A en B, maar met wat meer ervaring. de arbeid van werknemer C zal wat meer waard zijn, maar niet heel veel meer. maar ook hier geldt weer: waar werknemer C z'n verdiende geld vervolgens aan uitgeeft is niet van invloed op het loon dat z'n arbeid waard is.

voor zowel type A/B als C is in principe een markt (er zijn nou eenmaal goedkope werkkrachten nodig, als de wat duurdere met kwaliteit). het wordt pas een probleem als type C extra duur gemaakt wordt door de overheid, en dat is dan ook de reden dat ouder personeel er massaal uitvliegt.

stel je voor dat je een ervaren persoon in dienst hebt, en de overheid maakt die persoon _niet_ extra duur. dan is dat wel de allerlaatste persoon die eruit vliegt. kom nou.

en natuurlijk zijn IT'ers redelijk vervangbaar. als ik rijk had willen worden had ik wel wat anders geleerd, maar ik vind de IT gewoon leuk. maar dan zeur ik ook niet dat ik keiveul geld wil verdienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 20:36 ]

• Roamor
  • Niet online
Ah, iemand die er midden in zit. :) Hoe gaan jullie om met provinciegrenzen? Ervan uitgaande dat het vonnis alleen op de drie noordelijke provincies van invloed is. Stel ik wil van Meppel naar Zwolle in de spits?

Sterkte in ieder geval.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:33:
voor zowel type A/B als C is in principe een markt (er zijn nou eenmaal goedkope werkkrachten nodig, als de wat duurdere met kwaliteit). het wordt pas een probleem als type C extra duur gemaakt wordt door de overheid, en dat is dan ook de reden dat ouder personeel er massaal uitvliegt.
Type C bouwt ervaring op, is meer waard en zijn gezin wordt duurder (iedereens gezin groeit en wordt duurder naarmate aantal jaren ervaring toeneemt). Op een gegeven moment vinden bepaalde (nieuwe) managers dat type C te duur is en willen hem door type A vervangen.

Als je dan bij een nieuwe werkgever aanmeldt, type C kost zoveel en type A kost minder. Bij een nieuwe werkgever, heb je meestal een andere job zodat kennis bij je vorige werkgever niet altijd van toepassing is. Type C en type A kunnen ze opleiden voor het werk. Type C kan moeilijk voor de loon van type A werken (gezinslasten) zodat type C niet meer aan werk geraakt.
stel je voor dat je een ervaren persoon in dienst hebt, en de overheid maakt die persoon _niet_ extra duur. dan is dat wel de allerlaatste persoon die eruit vliegt. kom nou.
Er is geen overheid nodig om personeel duur te maken. Door loonsverhogingen, bonussen,... bouwen werknemers steeds hogere lonen op.

Verwijderd

Routes worden wel afgemaakt ( neem aan dat men wel over de provinciegrens heen gaat, maar dat durf ik niet te zeggen). Maar morgen hoor ik meer.
Zo is er hier een route die begint om 8:59. Echter werdt die dus echt niet afgemaakt.
met zulke diensten zal er geen aanvang zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 20:56 ]

Verwijderd

rapture schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:47:
[...]
Type C bouwt ervaring op, is meer waard en zijn gezin wordt duurder (iedereens gezin groeit en wordt duurder naarmate aantal jaren ervaring toeneemt). Op een gegeven moment vinden bepaalde (nieuwe) managers dat type C te duur is en willen hem door type A vervangen.
waarom begrijp jij nou niet dat de waarde van iemands arbeid voor een werkgever NIET (dat is: n, i, e, t) afhankelijk is van de kosten die hij in z'n privéleven moet maken? (hooguit als component in een schaarstebepaling, maar dat is een secundair probleem)

en als type C marktconform verdient kan hij nooit te duur zijn.
het kan wel zo zijn dat een manager besluit geen behoefte meer te hebben aan een type C, omdat hij de ervaring niet meer nodig acht. maar ook dat is een ander probleem. als C vervolgens geen werk kan vinden, zou hij in theorie gewoon een A/B baan kunnen zoeken, maar zelfs dat is op dit moment per AVV-CAO in veel gevallen verboden.
Als je dan bij een nieuwe werkgever aanmeldt, type C kost zoveel en type A kost minder. Bij een nieuwe werkgever, heb je meestal een andere job zodat kennis bij je vorige werkgever niet altijd van toepassing is. Type C en type A kunnen ze opleiden voor het werk. Type C kan moeilijk voor de loon van type A werken (gezinslasten) zodat type C niet meer aan werk geraakt.
in dat geval is de meerwaarde van type C te gering, en moettie lekker blijven zitten waar hij zit.
[...]
Er is geen overheid nodig om personeel duur te maken. Door loonsverhogingen, bonussen,... bouwen werknemers steeds hogere lonen op.
als dat vrijwillig gebeurt is er niet aan de hand, dan is zo'n werkgever er ook gewoon zelf bij. en werkgevers betalen nooit vrijwillig meer dan ze bereid zijn om vrijwillig te betalen.

het wordt wat anders als de overheid die loonsverhogingen en bonussen verplicht gaat opleggen. dan onstaat er ook pas een probleem.

• bbr

bbr

Topicstarter
Jah, dat leek me voor de meeste mensen wel duidelijk.
Het wisselt wel wat de afstand voor iedereen is.

Maar, geen idee hoe het nu zit met de andere provincies?
Gaan er 12 juni nu wel of geen bussen rijden in de randstad? Of alleen in de 3 provincies die dus de ballen hebben gehad om naar de rechter te gaan.

Aangezien het hun is gelukt, lijkt het me niet onverstandig als de overige provincies ook naar de rechter gaan voor een zelfde uitspraak. Maar het lijkt me makkelijker als de bonden gewoon het publiek een hart onder de riem steken en gewoon gaan rijden zonder rechtelijke uitspraak.

Verwijderd

bbr schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:56:
[...]

Jah, dat leek me voor de meeste mensen wel duidelijk.
Het wisselt wel wat de afstand voor iedereen is.

Maar, geen idee hoe het nu zit met de andere provincies?
Gaan er 12 juni nu wel of geen bussen rijden in de randstad? Of alleen in de 3 provincies die dus de ballen hebben gehad om naar de rechter te gaan.

Aangezien het hun is gelukt, lijkt het me niet onverstandig als de overige provincies ook naar de rechter gaan voor een zelfde uitspraak. Maar het lijkt me makkelijker als de bonden gewoon het publiek een hart onder de riem steken en gewoon gaan rijden zonder rechtelijke uitspraak.
Dit geldt alleen voor de drie noordelijke provincies, de rest ligt nog plat.
Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste