Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Staking buschauffeurs 27-29 mei en juni

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 17:03

bbr

Silence is but another sound

Topicstarter
Volgens : http://www.arriva.nl/page.php?id=2242
En : http://www.reiziger.conne.../id=67183/contentid=23181
Rijd momenteel de bus alleen in de spits. (Zelfde bond als connexxion)
Dat houdt in dat op 20, 21, 22 mei en 27, 28 en 29 mei onderstaand schema gehanteerd kan worden:

Tot 9.00 uur ’s ochtends*: geen kaartcontrole en – verkoop
Van 9.00 uur tot 16.00 uur: staking
Van 16.00 uur tot 19.00 uur**: geen kaartcontrole en – verkoop
Vanaf 19.00 uur : staking
Echter : http://www.arriva.nl/page.php?id=2264
Het lijkt er op dat de algehele stakingen nog steeds door gaan.
Vanaf zondag 1 juni wordt overgegaan tot een algemene staking tot nader order.
Hopelijk word deze algehele staking erg kort, alle passagiers zijn hier de dupe van.
Er ligt toch een redelijk bod op tafel lijkt me? Waarom word er dan alsnog gestaakt?

[ Voor 5% gewijzigd door bbr op 28-05-2008 14:03 ]

Listen to the voices in your head.

Verwijderd

bbr schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:00:
Er ligt toch een redelijk bod op tafel lijkt me? Waarom word er dan alsnog gestaakt?
Omdat de buschauffeurs dit bod helemaal niet redelijk vinden?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Niet alleen de OV-reizigers zijn de dupe. Merk het gelijk als de buschauffeurs weer een dag(-deel) staken:
-Veel meer auto's in de spits.
-Veel meer automobilisten op de weg met 0,0 rijervaring.
-Door bovenstaande veel meer filedruk.

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ja, want ze willen nog 10 euro per maand extra. Dat is de reden dat ze nog maar even doorgaan met staken en ik dus niet naar school toe kan in Juni want dan rijden ze volgens mij ook niet in de spits. Zal een lange vakantie worden als ze het lang volhouden.

Mijn idee is dan dat ze beter wel kunnen gaan werken en gewoon geen controle kunnen uitvoeren op de kaartjes, zodat het iets klantvriendelijker is.

PS: Er reizen dagelijks 500.000 mensen met het openbaar vervoer, waarvan een zeer groot deel met de bus. Deze mensen dus een aardig grote groepsbevolking moet nu naar andere manier van vervoer zoeken. Ikzelf woon 25 kilometer van school dus fietsen met een pak/laptop is niet te doen en kan ook niet met de trein en een auto heb ik ook niet.

[ Voor 29% gewijzigd door NeoMe op 28-05-2008 14:05 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• bbr

bbr

Topicstarter
NeoMe schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:04:
Mijn idee is dan dat ze beter wel kunnen gaan werken en gewoon geen controle kunnen uitvoeren op de kaartjes, zodat het iets klantvriendelijker is.
Lijkt mij ook beter om gewoon niet te controleren.
Kost connexxion geld - loon, en ze lopen kaart verkoop mis, dus kost het connexxion dubbel.

Met algehele stakingen creeer je geen begrip, en zelfs agressie onder gefrustreerde reizigers.
Valt dit niet onder een vorm van werkwijgering / chantage?
Dat ze het niet eens zijn met het bod, ok, maar ga dan met zijn allen rond de tafel zitten en bespreek het. Dit soort acties is meteen weer zo dramatisch, en half nederland ligt plat.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:44
Ik snap overigens ook niet waarom er zo snel naar dit soort publieksonvriendelijke acties wordt overgestapt. Het streekvervoer is voor veel mensen essentieel. Dan heb ik het nog niet over het indirecte effect, zoals veel meer files e.d. Je ontregelt hiermee voor een groot gedeelte de gehele maatschappij, dan vind ik het een buitenproportioneel middel. Als ze nou eerst eens een maand lang (dus niet alleen een paar feestdagen) gratis vervoer zouden aanbieden en daarna pas een algehele staking zouden afroepen, dan zou ik daar veel meer begrip voor kunnen opbrengen.

Daarbij is de timing natuurlijk al helemaal absurt. Ze rijden tijdens de spits, vooral vanwege de examens. Terwijl de meeste scholieren maar 1 examen per dag hebben. Dat betekent dus dat ze verplicht de hele dag op school zitten, omdat de bonden precies in die twee weken moeten beginnen met staken.

Overigens is dit ook wel een manco van het kabinet. Het is logisch dat de buschauffeurs meer willen, want de politieagenten kregen het immers ook en de koopkracht gaat er toch al voor een hoop mensen op achteruit door de verhoogde belastingdruk (dat willen ze ook gecompenseert zien). Het is heel zwak dat ook de staatsecretaris niet wat meer druk op beide partijen zit om tot een overeenkomst te komen, de tarieven liggen immers van overheidswege vast en daarom is er gewoon ook niet veel ruimte voor looneisen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

bbr schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:10:
[...]

Lijkt mij ook beter om gewoon niet te controleren.
Kost connexxion geld - loon, en ze lopen kaart verkoop mis, dus kost het connexxion dubbel.

Met algehele stakingen creeer je geen begrip, en zelfs agressie onder gefrustreerde reizigers.
Valt dit niet onder een vorm van werkwijgering / chantage?
Dat ze het niet eens zijn met het bod, ok, maar ga dan met zijn allen rond de tafel zitten en bespreek het. Dit soort acties is meteen weer zo dramatisch.
Dat hebben ze dus al een tijdje geprobeerd. Helaas voor hen zonder resultaat.
Vandaar nu de hardere acties. Dat is iig de uitleg die ik op de radio hoorde.

Money for nothin' and your chicks for free

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Valt niet onder werkweigering volgens mij want gaat via de vakbonden, dus is goedgekeurde actie.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• pagani
  • Niet online
Sorry, maar ik vind voor een buschauffeur een startsalaris van 1700 euro (dus als knaapje van 21) al best royaal.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:02:
[...]

Omdat de buschauffeurs dit bod helemaal niet redelijk vinden?
Bijna goed: omdat vakbonden buschauffeurs wijs maken dat het te weinig is. Dit is namelijk het bestaansrecht van de vakbond: stel dat ze chauffeurs vertellen dat het een zeer goed bod is voor een baan waar een opleiding van pakweg een week genoeg voor is, dan raken de vakbonden leden kwijt.
Gek genoeg hebben die stakers maar niet door dat niet de werkgevers, maar de bonden belang hebben bij ontevredenheid...

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ze moeten gewoon een paar hoge bomen opzoeken....echt ik word er niet goed van, ze ontregelen de hele samenleving voor 10 euro per maand. Ze moeten gewoon iedereen op staande voet ontslaan, en nieuwe chauffeurs aannemen. IK weet zeker dat als ze iedereen een ontslagbrief opsturen dat ze de volgende morgen weer met hangende pootjes in die bus rijden.

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

johnnyv.nl schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:16:
Sorry, maar ik vind voor een buschauffeur een startsalaris van 1700 euro (dus als knaapje van 21) al best royaal.
Als ze 1700 euro netto verdienen dan snap ik niet waar ze moeilijk om doen ! Meer dan de helft van de nederlanders verdient dat netto niet eens per maand!

Blij Met Wilco

• pagani
  • Niet online
-Thunder- schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:27:
[...]

Als ze 1700 euro netto verdienen dan snap ik niet waar ze moeilijk om doen ! Meer dan de helft van de nederlanders verdient dat netto niet eens per maand!
Bruto. Als dat het netto startsalaris was zou ik buschauffeur zijn geworden :P (als er nog wat groei in zat that is)

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 28-05-2008 14:33 ]

• -Thunder-
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

1700 euro bruto vind ik voor een 21 jarige ook nog best wel wat eigenlijk, het minium is geloof ik 900/950 euro netto, dat zal zo'n 1200 euro bruto zijn, niet dat ik daarvoor mijn bed uit zal stappen maar goed als een jong iemand die nog thuis woont en dat verdient dan mag hij in zijn handen knijpen!

Blij Met Wilco

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Dersan schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:26:
Ze moeten gewoon iedereen op staande voet ontslaan, en nieuwe chauffeurs aannemen.
Waar haal je de chaffeurs vandaan dan ? ;)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• pagani
  • Niet online
sky- schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 15:14:
[...]

Waar haal je de chaffeurs vandaan dan ? ;)
Die heb je met een spoedcursusje zo weer getraind :P

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Nu maar mensen vinden die buschauffeur willen worden voor dat salaris ;)

Money for nothin' and your chicks for free

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
DeeJee schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 15:23:
Nu maar mensen vinden die buschauffeur willen worden voor dat salaris ;)
Work-first-programma? Genoeg mensen die kunnen werken!

• bbr

bbr

Topicstarter
Hoorde net deze op de radio : http://www.stopdestaking.nl/
Vanaf 1 juni dreigt er een staking in het stads- en streekvervoer voor onbepaalde tijd, dus ook tijdens de spits. Laat je ongenoegen horen en stuur een schadevergoeding naar Connexxion, Veolia of Arriva. Download de brief! Of lees het laatste nieuws over de staking.
Volgens de Algemene Voorwaarden KNV, die van toepassing is op het stads- en streekvervoer, hebben reizigers bij een algehele staking van meer dan een dag recht op restitutie van hun vervoersbewijs. In de Algemene Voorwaarden staat echter niets of de reiziger wel of niet haar schade bij een staking kan verhalen bij de vervoerder. Stopdestaking.nl roept reizigers massaal op om de schade te verhalen op de vervoerders. Lees meer

[ Voor 39% gewijzigd door bbr op 28-05-2008 16:09 ]

Verwijderd

RemcoDelft schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:24:
[...]

Bijna goed: omdat vakbonden buschauffeurs wijs maken dat het te weinig is. Dit is namelijk het bestaansrecht van de vakbond: stel dat ze chauffeurs vertellen dat het een zeer goed bod is voor een baan waar een opleiding van pakweg een week genoeg voor is, dan raken de vakbonden leden kwijt.
Gek genoeg hebben die stakers maar niet door dat niet de werkgevers, maar de bonden belang hebben bij ontevredenheid...
Oh, ik snap het. Buschauffeurs verdienen zat maar kunnen daar zelf niet over nadenken.

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Kun je ook geld terugvragen als je een OV hebt, helpt me weer de maand door te komen :)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Echt schandalig dit. Ze duperen nu een partij die geen partij in de onderhandelingen is. Pak juist de werkgevers aan, door niet te controleren bijvoorbeeld. :(

Het OV was al kut op het platteland, en zo wordt het helemaal dramatisch.

Verwijderd

Zo onredelijk zijn de buschauffeurs toch niet? Ga naar de werkgevers toe om je beklag te doen... en wat voor zin heeft een staking als het bijvoorbeeld in de zomervakantie zou gebeuren waar veel minder reizigers last van de staking hebben?

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:35:
Ga naar de werkgevers toe om je beklag te doen...
Precies, waarom doen de chauffeurs dat dan niet? Als jij een probleem met je baas hebt, ga je toch ook geen klanten ermee lastig vallen?

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
*snap*

Modbreak:Dit is een discussieforum. Voor (misplaatste) oneliners is hier geen plaats.

[ Voor 85% gewijzigd door Steffie op 30-05-2008 20:12 ]

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ja zie het al voor me, gooi je een paar servers plat van bedrijven die je baas hebben ingehuurd.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Roamor schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:13:
[...]

Precies, waarom doen de chauffeurs dat dan niet?
Is gedaan. Werden genegeerd, of afgescheept met een lachwekkend bod. Ja, joepie, 11.5 procent erbij over een paar jaar. Vergeet men alleen wel te melden dat ze per dag een kwartier pauze moeten inleveren, dat er veel (ik geloof 17) ATV-dagen ingeleverd moeten worden, de eindejaarsuitkering die geschrapt word en nog zo een paar maatregelen.

Van die 11.5 procent erbij blijft, als je dit allemaal doorrekent en verrekend, er iets van 1-1.5 procent ofzo over (meen ik gehoord te hebben). Niet echt denderend enzo... zeker niet als je bedenkt dat de inflatie al hoger is dan dat. Netto gaat men er dan dus op achteruit.
Als jij een probleem met je baas hebt, ga je toch ook geen klanten ermee lastig vallen?
Wel als je baas je met iets belachelijks probeert af te schepen.

Als je de klanten 'lastig valt', tref je je baas in zijn inkomsten. Kan erg efficient zijn.

"Wie niet horen wil, moet maar voelen". De busbedrijven willen niet horen. Wel, dan zullen ze moeten voelen. In de portemonnee dus.

Kan de chauffeurs geen ongelijk geven. Zeker niet als je bedenkt dat de baas zichzelf elk jaar 10+ procent loonsverhoging geeft en tonnen, zoniet miljoenen, aan bonussen opstrijkt. Terwijl de chauffeurs worden afgescheept met een waardeloos bod...

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 28-05-2008 17:39 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Roamor
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:33:
Als je de klanten 'lastig valt', tref je je baas in zijn inkomsten. Kan erg efficient zijn.

"Wie niet horen wil, moet maar voelen". De busbedrijven willen niet horen. Wel, dan zullen ze moeten voelen. In de portemonnee dus.

Kan de chauffeurs geen ongelijk geven. Zeker niet als je bedenkt dat de baas zichzelf elk jaar 10+ procent loonsverhoging geeft en tonnen, zoniet miljoenen, aan bonussen opstrijkt. Terwijl de chauffeurs worden afgescheept met een waardeloos bod...
Laat ik voorop stellen dat ik het met de bezwaren van de chauffeurs eens ben, maar dat ze het nu op de verkeerde partij afreageren. Veel beter zou het zijn geweest om simpelweg geen controles te doen. Daarmee is de klant blij, chauffeurs blij (hoeven geen stakingsdagen op te nemen), en treffen ze alleen de werkgever. In de situatie zoals die er nu uitziet, treffen ze alle partijen op een negatieve manier.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Roamor schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:43:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik het met de bezwaren van de chauffeurs eens ben, maar dat ze het nu op de verkeerde partij afreageren. Veel beter zou het zijn geweest om simpelweg geen controles te doen.
Dat is de afgelopen tijd dus ook al deels gedaan, in de spits. Resultaat: 0,0 nada noppes. Zoiets kan je niet te lang blijven doen want dan grijpt de rechter in.

Op een gegeven moment moet je wel naar zwaardere middelen grijpen, als redelijkere middelen niet meer werken.

Vergeet niet dat de chauffeurs al enkele maanden aan het lijntje worden gehouden, want zolang loopt het hele gedoe inmiddels al.

In dit conflict is imho maar één schuldige aan te wijzen, en dat zijn de directies van de busbedrijven, die zich zo flexibel opstellen als een 10 meter dikke plaat beton.

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 28-05-2008 17:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

• pagani
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:33:
[...]

Is gedaan. Werden genegeerd, of afgescheept met een lachwekkend bod. Ja, joepie, 11.5 procent erbij over een paar jaar. Vergeet men alleen wel te melden dat ze per dag een kwartier pauze moeten inleveren, dat er veel (ik geloof 17) ATV-dagen ingeleverd moeten worden, de eindejaarsuitkering die geschrapt word en nog zo een paar maatregelen.

Van die 11.5 procent erbij blijft, als je dit allemaal doorrekent en verrekend, er iets van 1-1.5 procent ofzo over (meen ik gehoord te hebben). Niet echt denderend enzo... zeker niet als je bedenkt dat de inflatie al hoger is dan dat. Netto gaat men er dan dus op achteruit.

[...]

Wel als je baas je met iets belachelijks probeert af te schepen.

Hoe kan 11,5% bovenop een startsalaris van 1700 euro voor een zeer laag opgeleide baan binnen de grenzen van de verplichte vakantiedagen e.d. nou afschepen zijn, sorry hoor. (dat is trouwens dan bijna een HBO/WO startsalaris 8)7 )
wildhagen schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:47:
[...]
In dit conflict is imho maar één schuldige aan te wijzen, en dat zijn de directies van de busbedrijven, die zich zo flexibel opstellen als een 10 meter dikke plaat beton.
Iets met budgetten...

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 28-05-2008 17:58 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik snap sowieso niet waarom ze na de eerste staking niet meteen hun zin kregen. Je weet met de huidige situatie gewoon dat het - reeds klote - OV totaal plat ligt buiten de steden om totdat ze dat tientje extra hebben. Of tot je ze op een andere manier tot iets gedwongen hebt.

Als ik soms zie hoe hard al die busschauffeurs moeten werken, hoe goed ze kunnen rijden en hoe een held ze in het verkeer zijn vind ik 1700 helemaal zo gek nog niet, maar wat ze nu doen zou ik als werkgever toch echt gaan vertellen dat ze per *vandaag* niet meer betaald krijgen op dagen waarop ze staken... Dat zal ze snel afleren zo'n grote bek te hebben met 'anders nemen we ontslag of rijden we niet' :z

..En als je dan toch die paar promille extra wil verdienen, kap dan gewoon weer met het controleren van de kaartjes. Daar hebben ze het de Connexxion/Arriva/etc. even hard (of harder?) mee, en dan kunnen de reizigers weer gewoon verder.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

johnnyv.nl schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:56:
[...]

Hoe kan 11,5% bovenop een startsalaris van 1700 euro voor een zeer laag opgeleide baan binnen de grenzen van de verplichte vakantiedagen e.d. nou afschepen zijn, sorry hoor. (dat is trouwens dan bijna een HBO/WO startsalaris 8)7 )
Leuk die 11.5 procent, maar door alle andere maatregelen moeten de chauffeurs netto dus inleveren ipv dat ze erop vooruit gaan.

Als jouw baas je vraagt om salaris in te leveren, omdat hij zijn bonussen anders niet haalt, doe je dat dan ook?
[...]

Iets met budgetten...
Ach... zolang de directie zichzelf salarisverhogingen van 10+ procent per jaar geven, en bonussen van tonnen, zoniet miljoenen, uitkeert is het budget er wel. Schaf die bonussen maar af, en geef de toplui dezelfde verhoging als de chauffeurs, en zie, er is ineens voldoende geld.

Virussen? Scan ze hier!

• pagani
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:02:
[...]

Leuk die 11.5 procent, maar door alle andere maatregelen moeten de chauffeurs netto dus inleveren ipv dat ze erop vooruit gaan.

Als jouw baas je vraagt om salaris in te leveren, omdat hij zijn bonussen anders niet haalt, doe je dat dan ook?
[...]

Ach... zolang de directie zichzelf salarisverhogingen van 10+ procent per jaar geven, en bonussen van tonnen, zoniet miljoenen, uitkeert is het budget er wel. Schaf die bonussen maar af, en geef de toplui dezelfde verhoging als de chauffeurs, en zie, er is ineens voldoende geld.
Die "toplui" hebben wel even een dikke/dure/moeilijke opleiding, jarenlange bestuurlijke ervaring en een verantwoordlijkheid van heb ik jou daar. Zet er eens een buschauffeur met een IQ onder de 100 neer en kijk dan eens hoe goed het bedrijf draait.

1700 euro voor onopgeleid werk is gewoon een vetpot.

En in de IT leveren we netto al jaren in. Vaak geen loonsverhogingen tegenover inflatie en stijgende prijzen. Zie je ons staken? (niet naar Atos kijken :P)

Ik heb trouwens wel een redenatie waarom het niet-controleren geen effect heeft, het gaat natuurlijk gewoon van hetzelfde budget af :P

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 28-05-2008 18:11 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

johnnyv.nl schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:08:
[...]

Die "toplui" hebben wel even een dikke/dure/moeilijke opleiding, jarenlange bestuurlijke ervaring en een verantwoordlijkheid van heb ik jou daar.
Er is ook nik mis mee dat ze dik verdienen. Maar elk jaar zo'n enorme bonussen en enorme loonsverhogingen is gewoon absurd. Het zijn wel de chauffeurs die het werk doen waar het bedrijf zijn inkomsten uit haalt en de topman zijn bonus en salaris. Geef die ook een redelijk beloning, op desnoods een nul-lijn, maar om ze te vragen salaris in te leveren en zelf wel hun eigen salaris te verhogen is imho gewoon aso.

En verantwoordelijk? Tsja... hoe verantwoordelijk topmannen zijn kan je in de Enron-affaire zien. Een bedrijf (en zijn werknemers) compleet naar de kloten geholpen door een topman...
Zet er eens een buschauffeur met een IQ onder de 100 neer en kijk dan eens hoe goed het bedrijf draait.
Prachtige flamebait, voel je je soms heel erg superieur tov een buschauffeur? Ik vind je uitlatingen in hun richting op zijn minst enigszins denigrerend. Alsof buschauffeurs dom zijn ofzo, omdat je zonodig het IQ erbij moet halen...

Virussen? Scan ze hier!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Waarom ze niet langer doorgaan met publieksvriendelijke stakingacties is mij niet bekend. Het enige wat ik iemand van een vakbond op de radio heb horen zeggen op de vraag: "Waarom controleren jullie gewoon niet de reizigers i.p.v. deze actie?" Kreeg je het antwoord: "Dat hebben we al geprobeerd en zonder resultaat" Die paar dagen dat ze publieksvriendelijke acties hielden waren hoeveel? Wellicht 5 of 10 werkdagen? Vind je het raar dat dat geen effect heeft op de directie. Pas wanneer je een hele maand publieksvriendelijke actie houdt, dan gaan die directies het echt goed voelen.

Zo zadel je de reiziger niet met een vervelend probleem op. Want het OV is al slecht in het buitengebied, maar door deze actie enkel in de spits te rijden tref je ze nog 2x meer. Wat iemand ook al zei, scholieren kunnen wel 's ochtends naar school om hun ene of twee eindexamens te maken. Maar vervolgens moeten ze wachten tot het weer spitstijd is alvorens ze naar huis kunnen met het OV. Zit je lekker de hele dag rondom school. Daarnaast zie ik het al aankomen morgen, ik moet naar de tandarts voor de jaarlijkse controle (en die afspraak was al verzet). Ik reis zover als mogelijk naar de bestemming per trein, maar hou als nog een busrit van 15 minuten over. Wanneer is de afspraak? Kwart over 4 's middags. Dus net voor vieren sta ik te wachten op de bus die niet rijdt, waardoor ik die ene afspraak ook alweer misloop.

En dan vindt de regering het vreemd waarom de Nederlander nog voor geen 1 miljoen kilo goud uit zijn/haar auto wil en met het OV wil reizen. Welnu, precies om deze dingen. Want in sommige regio's is het OV bereik al slecht, maar door deze acties is er gewoon helemaal geen OV om van A naar B te komen voor tig mensen die geen rijbewijs hebben en/of auto. En met deze acties creer je ook niet bepaald een goed imago voor het OV lijkt mij. Een auto staakt nooit, tenzij ie een grote/kleine beurt moet hebben of de tank leeg is.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Reizigers die zich gedupeerd voelen door de staking kunnen een declaratie indienen bij de vervoerders 'voor de vooruitbetaalde vervoerskosten' (= abonnementen), op grond van artikel 12, lid 6 van de algemene voorwaarden openbaar stads- en streekvervoer.
Ik heb een OV-kaart, dus als ze de staking 2 weken volhouden ga ik 68 euro declareren (34 euro per week), OV kaart is in feite een schuld die ik opbouw en pas bij een diploma een gift wordt, dus 'vooruitbetaalde vervoerskosten/abonnementen' :).

Ik woon in Den Haag en loop stage in een dorp bij Utrecht, echt een klote situatie dus.. Oplossing is weer tijdelijk bij mn ouders wonen maar daar sta ik ook niet op te springen.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2008 18:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Verwijderd

TheZeroorez schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:58:....maar wat ze nu doen zou ik als werkgever toch echt gaan vertellen dat ze per *vandaag* niet meer betaald krijgen op dagen waarop ze staken...
Op dagen dat er gestaakt wordt wordt sowieso geen loon doorbetaald maar krijgen de stakers een uitkering uit de stakingskas.

Je dreigement zal dan ook weinig effect sorteren.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Sport_Life schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:21:
[...]

Ik heb een OV-kaart, dus als ze de staking 2 weken volhouden ga ik 68 euro declareren (34 euro per week), OV kaart is in feite een schuld die ik opbouw en pas bij een diploma een gift wordt, dus 'vooruitbetaalde vervoerskosten/abonnementen' :).

Ik woon in Den Haag en loop stage in een dorp bij Utrecht, echt een klote situatie dus.. Oplossing is weer tijdelijk bij mn ouders wonen maar daar sta ik ook niet op te springen.
Aight, kan dat dus :o Dan ga ik dat ook maar eens doen. Moet je dan alleen niet kunnen aantonen dat je die bus perse nodig hebt? Ik pak bv dagelijks de bus naar het station, terwijl het 15 min fietsen is. De bus is even snel, en ik word minder moe :+ Mag je dat dan ook declareren?

Vaak bu'j te bang!

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:22:
[...]

Op dagen dat er gestaakt wordt wordt sowieso geen loon doorbetaald maar krijgen de stakers een uitkering uit de stakingskas.

Je dreigement zal dan ook weinig effect sorteren.
...en hoe raakt die stakingskas dan zo groot dat ze er al zo lang van kunnen staken? Vorig jaar ook al eens dacht ik, nu ook al enorm lang.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

-tom-562 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:40:
[...]

Aight, kan dat dus :o Dan ga ik dat ook maar eens doen. Moet je dan alleen niet kunnen aantonen dat je die bus perse nodig hebt? Ik pak bv dagelijks de bus naar het station, terwijl het 15 min fietsen is. De bus is even snel, en ik word minder moe :+ Mag je dat dan ook declareren?
Dan doe je net alsof je een vriendin hebt wonen in Groningen, weten zij veel. Als die brieven binnenkomen, zullen ze het niet per individu behandelen denk ik.

Ik vind dat het kan, of die organisatie daar ook zo over denkt dat betwijfel ik, maar als ze daadwerkelijk 2 weken fulltime gaan staken gaat er zeker een brief de deur uit.

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-11 15:59

Huig

Merino Fanatic

Hehe, als je mag declareren ga ik, als het tegenzit ff een jaar collegegeld declareren }).
Heb vorig jaar mn propedeuse niet gehaald, en als ik het dit jaar niet haal vanwege die @#$stakingen staat er nog wat te wachten. Ik heb al 2 weken m'n colleges niet kunnen bezoeken, en de verbinding naar de locatie waar de tentamens plaatsvinden is nu dus gestopt.

Ik begrijp die acties wel, maar het is mij een raadsel waarom ze niet gewoon doorgaan met die publieksvriendelijke acties. Gratis reizen met de bus, wie weet trek je nog extra reizigers aan ook.

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Huig schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 23:50:
Ik begrijp die acties wel, maar het is mij een raadsel waarom ze niet gewoon doorgaan met die publieksvriendelijke acties. Gratis reizen met de bus, wie weet trek je nog extra reizigers aan ook.
Omdat dan de busmaatschappijen dubbel genaaid worden, want als die bussen rijden kosten ze geld en aangezien ze ook nog eens inkomsten mislopen... Dus is het beter om geheel niet te rijden, dan missen ze alleen de inkomsten. Ik meen me te herinneren dat hierover ooit een rechtszaak was geweest of de chauffeurs zo mochten staken of niet.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Huig schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 23:50:
Hehe, als je mag declareren ga ik, als het tegenzit ff een jaar collegegeld declareren }).
Heb vorig jaar mn propedeuse niet gehaald, en als ik het dit jaar niet haal vanwege die @#$stakingen staat er nog wat te wachten. Ik heb al 2 weken m'n colleges niet kunnen bezoeken, en de verbinding naar de locatie waar de tentamens plaatsvinden is nu dus gestopt.
Los van de stakingen die natuurlijk erg klote zijn is het niet verstandig om 2 weken belangrijke colleges te missen, zeker als ze van je P zijn (laatste kans neem ik aan). Ook al staken ze dan nog zou je een mogelijkheid moeten kunnen vinden om naar school te gaan, slaap bij een vriend/klasgenoot, ga van 9 tot 16u naar school (huiswerk maken in die uren), zet een oude fiets op station, etc. Eigen verantwoording ;).

• Huig

Huig

Merino Fanatic

Ja, ik kan en ga ook wel, ik zit een beetje in dezelfde situatie als -tom-562. Ben ook te lui om naar het station te fietsen :p.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 22:33

Luke!

#Treinbaas
Roamor schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:13:
[...]

Precies, waarom doen de chauffeurs dat dan niet? Als jij een probleem met je baas hebt, ga je toch ook geen klanten ermee lastig vallen?
Verdiep je alsjeblieft eens in de zaak voordat je je erover uitlaat... Dat er hier mensen zijn die bij een defect product gaan vragen wat ze tegen een winkelier kunnen ondernemen in plaats van eerst met de winkelier te gaan overleggen wil niet zeggen dat dat in de rest van de wereld ook zo werkt. M.a.w.: dat overleg is er al lang en breed geweest. En schijnbaar heb je de diverse klantvriendelijke acties (geen kaartjes controleren/gratis vervoer etc.) ook niet meegekregen. Loze kreten dus hier.

En kan iemand die topictitel eens fatsoeneren? "Bus stakingen"? "27.28.29"?

[ Voor 21% gewijzigd door Luke! op 29-05-2008 00:11 ]

• Bartjeee
  • Niet online
Ze riepen met die publieks vriendelijke acties wel dat men niet zou controleren, heb iederee keer mijn OV gewoon moeten laten zien. Ik hoop dat de chauffeurs flink ongelijk krijgen mijn sympathie is helemaal verdwenen. Mooi voorstel voor in de 2e kamer of OV afschaffen, zal natuurlijk nooit gebeuren maar zou wel mooi zijn. Of flink investeren in bussen zonder chauffeur is het gezeik meteen afgelopen en kan het OV meteen een stuk efficienter. Overheids organen privatiseren gewoon en ze zullen gewoon mee moeten al de semi ambtenaars merken dit nu en zijn op hun teentjes getrapt.

[ Voor 13% gewijzigd door Bartjeee op 29-05-2008 00:27 ]

• M@rijn
  • Laatst online: 23:54
Wanneer gaan we eigenlijk een staken tegen die bonden die altijd om het minste of geringste gaan janken en staken? :P

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Sport_Life schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:21:
[...]

Jammer dit kan dus niet omdat het vanuit een vakbond georganiseerde staking is
Is het mogelijk om een claim in te dienen?
Nee, de gevoerde actie valt onder het stakingsgrondrecht van artikel 6 lid 4 ESH (Europees sociaal handvest) en is als zodanig rechtmatig. De acties die door FNV Bondgenoten georganiseerd worden blijven binnen de grenzen van dit artikel. Hoewel wij het vervelend vinden dat u niet kunt reizen zoals u gepland heeft, erkennen wij geen enkele aansprakelijkheid in deze. Overigens blijkt ook uit jurisprudentie dat de vakbonden in dergelijke gevallen niet aansprakelijk zijn voor de schade die derden zouden hebben geleden.
bron: FNV Bondgenoten

[ Voor 52% gewijzigd door Slasher op 29-05-2008 09:22 ]

Elect a clown, expect a circus.

• pagani
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:12:
[...]

Er is ook nik mis mee dat ze dik verdienen. Maar elk jaar zo'n enorme bonussen en enorme loonsverhogingen is gewoon absurd. Het zijn wel de chauffeurs die het werk doen waar het bedrijf zijn inkomsten uit haalt en de topman zijn bonus en salaris. Geef die ook een redelijk beloning, op desnoods een nul-lijn, maar om ze te vragen salaris in te leveren en zelf wel hun eigen salaris te verhogen is imho gewoon aso.

En verantwoordelijk? Tsja... hoe verantwoordelijk topmannen zijn kan je in de Enron-affaire zien. Een bedrijf (en zijn werknemers) compleet naar de kloten geholpen door een topman...

[...]

Prachtige flamebait, voel je je soms heel erg superieur tov een buschauffeur? Ik vind je uitlatingen in hun richting op zijn minst enigszins denigrerend. Alsof buschauffeurs dom zijn ofzo, omdat je zonodig het IQ erbij moet halen...
1 Zoals wel te merken is vind iedereen in deze thread behalve jij dat 1700 euro een prima salaris is voor een buschauffeur. Ze zijn vrijwel niet opgeleid en vervullen geen zwaar lichamelijk werk.
2 Dat één bedrijf klapt door slecht management/fraude van de (honderd-)duizenden bedrijven in de VS vind ik nou niet een sterk argument dat alle directieleden slecht zijn
3 Ik haal het iq erbij omdat dat toch in hoge mate een indicatie is van intelligentie. Ik had ook kunnen zeggen "een buschauffeur die alleen vmbo heeft gedaan, of een simpele MBO opleiding". Ik voel me niet superieur/beter aan buschauffeurs of wat dan ook

*snap*
Modbreak:Dit gaat zo offtopic en is aanzienlijk denigrerend.

[ Voor 20% gewijzigd door Steffie op 30-05-2008 20:17 ]

• TommyGun
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Roamor schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:43:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik het met de bezwaren van de chauffeurs eens ben, maar dat ze het nu op de verkeerde partij afreageren. Veel beter zou het zijn geweest om simpelweg geen controles te doen. Daarmee is de klant blij, chauffeurs blij (hoeven geen stakingsdagen op te nemen), en treffen ze alleen de werkgever.
Uhm nee daar ben ik niet blij mee. Betaal m'n OV-kaart niet voor niks! :( Leuk voor de mensen met een strippenkaart ja...

Even daar gelaten dat ik 't toch wel kan declareren

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
johnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:21:
[...]

En ja, vergeleken met mij zijn buschauffeurs gemiddeld niet intelligent, so what.
Hehe, effe serieus gast, jouw kwaliteiten liggen volgens alleen mij het gebied van onzin praten. Ga maar effe lekker alle busschauffeurs over één kam scheren en dan proberen om intelligent gevonden te worden.

• pagani
  • Niet online
mcdronkz schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:38:
[...]

Hehe, effe serieus gast, jouw kwaliteiten liggen volgens alleen mij het gebied van onzin praten. Ga maar effe lekker alle busschauffeurs over één kam scheren en dan proberen om intelligent gevonden te worden.
Je mist de "gemiddeld". Ik zeg niet dat ik intelligenter bent dan alle buschauffeurs, maar het lijkt me logisch dat de gemiddelde persoon met een HBO/universitaire opleiding intelligenter is dan de gemiddelde buschauffeur met een gemiddeld lagere opleiding.

(wat een gemiddeldes, maar het punt lijkt me duidelijk)

En laten we het vooral op de man gaan spelen :z

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 29-05-2008 09:42 ]

• mcdronkz
johnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:41:
[...]

Je mist de "gemiddeld". Ik zeg niet dat ik intelligenter bent dan alle buschauffeurs, maar het lijkt me logisch dat de gemiddelde persoon met een HBO/universitaire opleiding intelligenter is dan de gemiddelde buschauffeur met een gemiddeld lagere opleiding.

(wat een gemiddeldes, maar het punt lijkt me duidelijk)

En laten we het vooral op de man gaan spelen :z
Mensen die het er zo dik bovenop leggen (en ik wil het best op de man spelen hoor, no problem) kan ik gewoon niet serieus nemen. Dus, ga jezelf maar lekker intelligent voelen maar val een ander er niet mee lastig :z

• Enfer
  • Laatst online: 10-10 13:28
Bartjeee schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 00:26:
Ze riepen met die publieks vriendelijke acties wel dat men niet zou controleren, heb iederee keer mijn OV gewoon moeten laten zien. Ik hoop dat de chauffeurs flink ongelijk krijgen mijn sympathie is helemaal verdwenen. Mooi voorstel voor in de 2e kamer of OV afschaffen, zal natuurlijk nooit gebeuren maar zou wel mooi zijn. Of flink investeren in bussen zonder chauffeur is het gezeik meteen afgelopen en kan het OV meteen een stuk efficienter. Overheids organen privatiseren gewoon en ze zullen gewoon mee moeten al de semi ambtenaars merken dit nu en zijn op hun teentjes getrapt.
Als je je even goed had ingelezen, dan zou je op onder andere connexxion.nl zo'n soort bericht tegen zijn gekomen ;)
Toelichting:
De actievoerders stempelen en verkopen geen kaartjes, maar het kan zijn dat u een chauffeur treft die niet meedoet aan de stakingen en wél stempelt. Gratis openbaar vervoer is dus niet vanzelfsprekend. Ook kan het voorkomen dat u in de stakingsuren wel een bus ziet rijden. Wij kunnen de betrouwbaarheid van de dienstregeling niet garanderen en adviseren u alternatief vervoer te zoeken!

• Roamor
  • Niet online
Luccus schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 00:08:
[...]
Verdiep je alsjeblieft eens in de zaak voordat je je erover uitlaat...
Heb ik dat niet gedaan dan? Waar baseer je dat op :? Tuurlijk weet ik van de voorgaande acties, maar ik veroordeel de komende plannen.

• pagani
  • Niet online
Roamor schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:24:
[...]

Heb ik dat niet gedaan dan? Waar baseer je dat op :? Tuurlijk weet ik van de voorgaande acties, maar ik veroordeel de komende plannen.
Ik denk dat hij doelt op je eerste zin, "Ze riepen met die publieks vriendelijke acties wel dat men niet zou controleren, heb iederee keer mijn OV gewoon moeten laten zien."

edit:
@hieronder, ik moet duidelijk nog een paar bakken koffie nuttigen :P

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 29-05-2008 10:43 ]

• Roamor
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:32:
[...]

Ik denk dat hij doelt op je eerste zin, "Ze riepen met die publieks vriendelijke acties wel dat men niet zou controleren, heb iederee keer mijn OV gewoon moeten laten zien."
Dat was ik niet ;) Bartjeee in "Bus stakingen 27.28.29 mei + juni"

Verwijderd

Modbreak:Het is beter om niet op dergelijke reacties in te gaan. Zeker niet als je alleen een loze smiley plaatst.

[ Voor 75% gewijzigd door Steffie op 30-05-2008 20:14 ]

• Bartjeee
  • Niet online
Ik hoor trouwens van heel veel mensen dat ze het heel vervelend vinden, maar het niks rustiger bij ons op school (HBO) waar toch veel mensen afhankelijk van het streekvervoer zijn. Dit is mischien ook een reden dat er geen akkoord komt. Het is vervelend dat ze staken maar 90% komt toch van A naar B. Ik weet niet hoe anderen dit ervaren maar dit is iets wat me de afgelopen week opviel.

• pagani
  • Niet online
Bartjeee schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:16:
Ik hoor trouwens van heel veel mensen dat ze het heel vervelend vinden, maar het niks rustiger bij ons op school (HBO) waar toch veel mensen afhankelijk van het streekvervoer zijn. Dit is mischien ook een reden dat er geen akkoord komt. Het is vervelend dat ze staken maar 90% komt toch van A naar B. Ik weet niet hoe anderen dit ervaren maar dit is iets wat me de afgelopen week opviel.
Veel mensen die normaal met de bus gaan maar eigenlijk prima kunnen fietsen zullen dat doen, en tot nu toe heeft alles in de spits nog gereden dus er komen ging sowieso wel.

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-11 21:59

_Christiaan_

Master of SOG

Sorry hoor, maar ik heb echt geen respect meer voor de stakende buschauffeurs. Is 12% soms niet genoeg? Kunnen ze niet gewoon geen vervoersbewijzen controleren? Alsof ze daar niet genoeg druk mee uitoefenen.

Voortaan als ik een stakende buschauffeur tegenkom (oranje dingetje in de voorruit) toeter ik en steek ik m'n middelvinger op. Eikels. De stakingen hebben me al 60 euro aan benzine gekost.

Want er zijn ook nog redelijke chauffeurs die gewoon niet staken. Het enige is dat ze niet mogen rijden tijdens de staking. Blijkbaar zijn er toch nog mensen die het wel snappen.

[ Voor 4% gewijzigd door _Christiaan_ op 29-05-2008 13:34 ]

NOSIG

Verwijderd

_Christiaan_ schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:33:
Sorry hoor, maar ik heb echt geen respect meer voor de stakende buschauffeurs. Is 12% soms niet genoeg? Kunnen ze niet gewoon geen vervoersbewijzen controleren? Alsof ze daar niet genoeg druk mee uitoefenen.

Voortaan als ik een stakende buschauffeur tegenkom (oranje dingetje in de voorruit) toeter ik en steek ik m'n middelvinger op. Eikels. De stakingen hebben me al 60 euro aan benzine gekost.

Want er zijn ook nog redelijke chauffeurs die gewoon niet staken. Het enige is dat ze niet mogen rijden tijdens de staking. Blijkbaar zijn er toch nog mensen die het wel snappen.
Wat moeten de chauffeurs extra gaan doen voor die 12% die jij noemt (volgens mij was het 18,9% voor drie jaar):

* 40 uur per werkweek in plaat van 38.

* eerste 15 kwartier van de pauze word niet meer betaald. Die meestal toch al niet gehaald word omdat de rijtijden te strak zijn ingepland waardoor ze tijdens dat kwartier toch gewoon aan het rijden zijn.

* Daarnaast moeten ze nog eens 17 ATV dagen inleveren

* De tijd dat er tussen begin en einde van een gebroken dienst mag zitten word langer.

Als je dat er allemaal weer vanaf haalt blijft er bar weinig over van die salarisverhoging. Ik heb berekeningen gezien dat er van die 18,9% over 3 jaar nog maar 6% over 3 jaar over is. De kosten om een gezin te kunnen onderhouden stijgen volgens mij harder dan die 2% salarisverhoging die de chauffeurs overhouden van dit bod.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 13:47 ]

• Spotter
  • Laatst online: 20-11 20:34

Spotter

Lichtnicht

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:43:
[...]

*knip*

* eerste 15 kwartier van de pauze word niet meer betaald.

*knip*
Dat lijkt me best een redelijk genaaide situatie ja :Y)

• pagani
  • Niet online
Zeker, en het is ook zo standaard in Nederland dat je pauze is doorbetaald 8)7

Anyways, 1700 euro voor een buschauffeur blijft een vetpot.

[ Voor 29% gewijzigd door pagani op 29-05-2008 14:28 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
johnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:26:

Leuk dat je je om één issue op je kop gaat slaan, maar wat schieten we daar mee op?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Vind je 1700 bruto een vetpot?

Elect a clown, expect a circus.

Verwijderd

Was het met je eens geweest als de baas kan garanderen dat het werkelijk een pauze is, maar dat is het niet het geval. Mocht je alleen al een stoplichten tegen hebben haal jij je eindtijd niet. Dus dan ben je gewoon aan het werk in je pauze en dat word niet betaald, maar die tijd krijg je ook niet terug van je baas. Kijk als dat een keertje gebeurd zou het niet zo erg zijn, maar ik weet van mensen dat dit bijna structureel is.

Ze kunnen de onbetaalde pauzes accepteren, maar kijk dan niet raar op als ze de bus ineens langs de kant van de weg zetten omdat hun pauze is begonnen.

• TommyGun
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Rrrrrrrrrright 8)7
johnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:21:
[...]

1 Zoals wel te merken is vind iedereen in deze thread behalve jij dat 1700 euro een prima salaris is voor een buschauffeur. Ze zijn vrijwel niet opgeleid en vervullen geen zwaar lichamelijk werk.
Sure m8, hele dag oplettend blijven en constant op schema rijden vereist geen vaardigheid?

[ Voor 51% gewijzigd door TommyGun op 29-05-2008 15:05 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Huig

Huig

Merino Fanatic

Johnnyv, ga jij wel eens met de bus?
Buschauffeur zijn is geen pretje. Je wordt verwacht op tijd te komen, hebt klagende reizigers, tuig achterin dat de bus sloopt, tuig achterin dat te arm is om oordopjes voor hun telefoon te kopen zodat de rest van de bus mag meegenieten met die oncreatieve hiphop. Je moet constant opletten in het verkeer, mensen snijden je af, of zien je niet aankomen, en de werktijdentijden zijn ook nog eens kut. Half 6 rijd de eerste bus al hier, en om 12 uur 's nachts gaat de laatste zo'n beetje. Dan is er ook nog de nachtbus, vol bezopen gasten, en als het misgaat ligt je bus vol met kots. En dat alles voor 1700 bruto per maand. Heel wat anders dan een 9 tot 5 kantoorbaantje.

• pagani
  • Niet online
Buschauffeur zijn is geen pretje, en ja, de hele dag rondrijden is vermoeiend. Maar wie denkt dat een startsalaris (let op, dan ben je dus 21 en heb je vrijwel geen opleiding) van 1700 euro geen vetpot is moet eens even gaan kijken wat normale startsalarissen zijn. MBO ICT 1300-1600 euro, HBO rond de 2000 euro en WO net wat daarboven. (bron, werk & inkomen wat verdient een ict-er)

Als je een buschauffeur ineens veel meer gaat betalen, wie is dan de volgende? Een vuilnisman verdient vast minder, verricht zwaarder lichamelijk werk en loopt veel meer bedrijfsrisico (rugklachten e.d.) Moet die dan ineens ook meer gaan eisen? En de bouwvakkers en politieagenten/postbodes(oh wacht, die staken al)

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 29-05-2008 15:29 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:43:
[...]
Wat moeten de chauffeurs extra gaan doen voor die 12% die jij noemt (volgens mij was het 18,9% voor drie jaar):

* 40 uur per werkweek in plaat van 38.
Volgens mij geldt dit alleen voor nieuwe medewerkers, deze kiezen er dus voor... Bestaande contracten blijven in dit opzicht volgens mij gehandhaafd.
* eerste 15 minuten van de pauze word niet meer betaald. Die meestal toch al niet gehaald word omdat de rijtijden te strak zijn ingepland waardoor ze tijdens dat kwartier toch gewoon aan het rijden zijn.
En 90% van NL krijgt zijn pauzes gewoon helemaal niet uitbetaald. En als bij mijn werk in de pauze de telefoon gaat wordt die ook echt wel opgenomen. In een winkel wordt het personeel ook wel uit de pauze gehaald als er te veel klanten staan...
* Daarnaast moeten ze nog eens 17 ATV dagen inleveren
Ok, dat is klote, maar op http://www.arriva.nl/page.php?id=2264 zie ik het verwoord staan als dat ze wel een 13e maand voor die 17 atv dagen krijgen. Dat vind ik dan wel enigszins redelijk...
* De tijd dat er tussen begin en einde van een gebroken dienst mag zitten word langer.
Wederom klote,. Er gaan wel flexpools komen etc. Maar in de praktijk komt het neer op 1/2 uur extra werken ( 1 1/2 pauze in een gebroken dienst klinkt leuk, totdat je in den haag zit en in amsterdam woont, dan kan je niet even snel naar huis. Dus feitelijk is het gewoon een 1/2 uur langer werken als je een gebroken dienst hebt )

Wat ik trouwens wel interessant vind zijn de volgende dingen :
http://www.fnvbondgenoten...-doen-beroep-tweedekamer/
en het volgende stukje :
Wat heeft marktwerking ermee te maken?
Veel problemen in de sector worden veroorzaakt door marktwerking. De concurrentie onder vervoerbedrijven is enorm. Daardoor komt het loon en de arbeidsomstandigheden van buschauffeurs zwaar onder druk te staan. Ook de kwaliteit van het openbaar vervoer heeft er onder te lijden. Daar heeft de reiziger al genoeg last van.
van : http://www.fnvbondgenoten...estelde_vragen_ov_acties/
Hierin zegt naar mijn mening de fnv zelf al dat de bedrijven geen geld meer kunnen uitgeven door de overheidsbemoeienis in combinate met de marktwerking.
Dus de ov-bedrijven zitten zelf ook in een hoekje, ze mogen geen rendabele dingen doen ( strippenkaart prijs verhogen, onrendabele lijnen stoppen etc ) waardoor een stukje loonsverhoging betaald zou kunnen worden, maar de bonden blijven wel bij de busbedrijven de druk opvoeren...

Ga dan lekker bij het kabinet klagen als bond zijnde, zolang de busbedrijven van de politiek weinig directe middelen mogen gebruiken om een loonsverhoging te betalen ( vb. strippenkaart prijs verhogen ) kunnen de busbedrijven alleen maar wat goochelen met cijfertjes, 2% loonsverhoging maar je krijgt wel een kwartier per dag minder uitbetaald, 3% loonsverhoging maar de onderbroken diensten moeten een half uur langer doorgaan, 13e maand maar het kost je 17 atv-dagen.

Maarja dat zien de bonden na 5 maanden onderhandelen ook eens een keertje in... Maar toch wel blijven staken...

Verwijderd

Huig schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:20:
Johnnyv, ga jij wel eens met de bus?
Buschauffeur zijn is geen pretje. Je wordt verwacht op tijd te komen, hebt klagende reizigers, tuig achterin dat de bus sloopt, tuig achterin dat te arm is om oordopjes voor hun telefoon te kopen zodat de rest van de bus mag meegenieten met die oncreatieve hiphop. Je moet constant opletten in het verkeer, mensen snijden je af, of zien je niet aankomen, en de werktijdentijden zijn ook nog eens kut. Half 6 rijd de eerste bus al hier, en om 12 uur 's nachts gaat de laatste zo'n beetje. Dan is er ook nog de nachtbus, vol bezopen gasten, en als het misgaat ligt je bus vol met kots. En dat alles voor 1700 bruto per maand. Heel wat anders dan een 9 tot 5 kantoorbaantje.
Het belangrijkste vergeet je nog, de verantwoording...mensen vergeten vaak dat je soms meer dan 80 man in de bus heb die wel van je verwachten dat zij heelhuids thuiskomen, daar kan geen managerfunctie tegenop, tenslotte rijden wij met de meest kostbare "vracht" die er maar is, dus mag er best wat tegenover staan. En de klagers hier.... ach, die staan morgenochtend gewoon weer met hun 2 sterren abbo vriendelijk de chauffeur te begroeten.

Verwijderd

In Brabant hebben ze sowieso niets aan het verhogen van de prijzen van de kaartje. Daar gaat de inkomsten van de kaarten namelijk rechtstreeks naar de provincie. Dan kan je moeilijk daar een salarisverhoging van betalen, want die gelden stromen niet door naar de bedrijven. Begrijp best dat die bedrijven ook in een lastig pakket zitten, maar daar hoeven de werknemers niet onder te lijden zoals die site van de fnv ook al zegt.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:52:
In Brabant hebben ze sowieso niets aan het verhogen van de prijzen van de kaartje. Daar gaat de inkomsten van de kaarten namelijk rechtstreeks naar de provincie. Dan kan je moeilijk daar een salarisverhoging van betalen, want die gelden stromen niet door naar de bedrijven. Begrijp best dat die bedrijven ook in een lastig pakket zitten, maar daar hoeven de werknemers niet onder te lijden zoals die site van de fnv ook al zegt.
Ok, werknemers hoeven er niet onder te lijden. Maar als de bedrijven er niets aan kunnen doen dan kan je hoog en laag springen maar als er geen geld is dan is er geen geld.
Dan kun je imho beter ervoor zorgen dat de bedrijven de ruimte krijgen om loonsverhogingen te gaan betalen.
Nu is het zo'n eenrichting gesprek. Bonden weten dat er geen geld is voor een loonsverhoging, bonden weten dat het kabinet deels verantwoordelijk is voor het geen geld voor een loonsverhoging, dus wie pak je dan aan... de busbedrijven?

En voordat iemand begint over de 8 ton die blijkbaar een voormalig bestuurder gehad heeft als afscheidscadeau, verdeel dit eens even over alle buschauffeurs van connexxion en kijk of het huidige bod beter is dan die verdeling, zoja zeur dan niet over een eenmalige uitkering aan 1 persoon.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ik ben het eens dat buschauffeurs best wat extra mogen hebben. Maar oefen geen druk uit over de rug van de reizigers!

Doe dan gewoon geen vervoersbewijzen controleren. Net alsof je daar niet genoeg druk mee uitoefent? Wat ze nu doen is gewoon niet verantwoord. Ik wil niet weten hoeveel mensen nu de dupe zijn en hoeveel schade ze ondervinden. De meeste mensen hebben nu een busabonnement en ze betalen zich scheel aan benzine, aangezien de bussen niet rijden.

Dus dubbelop dokken. Ikzelf als student ben afhankelijk van bussen. Deze maand ben ik al meer dan 60 euro kwijt wat volledig toe te schrijven is aan de stakingen.

NOSIG

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:48:
[...]

Het belangrijkste vergeet je nog, de verantwoording...mensen vergeten vaak dat je soms meer dan 80 man in de bus heb die wel van je verwachten dat zij heelhuids thuiskomen, daar kan geen managerfunctie tegenop, tenslotte rijden wij met de meest kostbare "vracht" die er maar is, dus mag er best wat tegenover staan. En de klagers hier.... ach, die staan morgenochtend gewoon weer met hun 2 sterren abbo vriendelijk de chauffeur te begroeten.
Ik moet je toch wat verantwoording betreft helemaal gelijk geven. Een manager heeft natuurlijk ook verantwoording over het werk/salaris e.d. van z'n collega's, maar toch minder direct over levens. (of het moet een manager van een kerncentrale zijn die besluit te bezuinigen op onderhoud ;) )

• bbr

bbr

Topicstarter
Waren de chauffeurs ook niet boos omdat er eeder iemand 80.000 mee kreeg na een ontslag?

Verwijderd

Doe er nog maar een 0 bij en ja ook daarom waren ze boos, maar zoals hierboven ergens gezegd valt van dat het bedrag niet de salaris verhoging te betalen.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

johnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 16:34:
[...]

Ik moet je toch wat verantwoording betreft helemaal gelijk geven. Een manager heeft natuurlijk ook verantwoording over het werk/salaris e.d. van z'n collega's, maar toch minder direct over levens. (of het moet een manager van een kerncentrale zijn die besluit te bezuinigen op onderhoud ;) )
Als een grote manager een fout maakt, kan dat gevolgen hebben voor het hele bedrijf. Als het bedrijf door die fout failliet gaat (ergste geval) of als er wegens bezuinigingen mensen ineens op straat staan, hebben die ook een dik probleem.

Het gevaar van mismanagement is groter dan het gevaar dat er een bus verongelukt waarbij doden vallen (in Nederland zover ik weet nog niet gebeurd).

Een knul van 18 die net zijn rijbewijs heeft gehaald kan ook een groep fietsende scholieren frontaal aanrijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 29-05-2008 18:53 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Gomez12 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:32:
[...]
Ga dan lekker bij het kabinet klagen als bond zijnde, zolang de busbedrijven van de politiek weinig directe middelen mogen gebruiken om een loonsverhoging te betalen ( vb. strippenkaart prijs verhogen ) kunnen de busbedrijven alleen maar wat goochelen met cijfertjes, 2% loonsverhoging maar je krijgt wel een kwartier per dag minder uitbetaald, 3% loonsverhoging maar de onderbroken diensten moeten een half uur langer doorgaan, 13e maand maar het kost je 17 atv-dagen.

Maarja dat zien de bonden na 5 maanden onderhandelen ook eens een keertje in... Maar toch wel blijven staken...
Je vergeet dat het draait om de beloning van de buschauffeurs en die hebben niks met de overheid te maken. Het enige waar zij aan horen te kloppen is hun werkgever en als deze het noodzakelijk vindt de overheid aansprakelijk te stellen is dat prima, maar dat is niet de zaak van de werknemer. Dat is hetzelfde als bij Asus gaan klagen over de hoge prijzen voor productleverancies aan winkelketen X, waardoor deze minder geld over heeft voor loonsverhoging.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 20:28

Deathchant

Don't intend. Do!

of ze nou klagen bij de overheid of bij de maatschappij zelf, het boeit niet. Ze staken omdat ze al zoveel jaar geen loonsverhoging meer krijgen en arbeidsomstandigheden niet veilig zijn. Wie er iets aan moet doen is niet relevant, het gaat zich erom WAAROM ze staken en dat moet gehoord worden.
Ik vind dat ze het nog lang volgehouden hebben.
Ik vind het erg klote voor alle mensen, maar kan hun staking zeker begrijpen. Als het publiek de schade ervan ondervindt bereik je veel meer mee denk ik dan maar. Maar ja, nederland is nu eenmaal individualistisch en de mens zal eerder denken aan zijn eigen gemak: ik wil op het werk/school komen, maar er zijn er velen die zich totaal NIET in de buschauffeurs kan verplaatsen.

Ik vind het schandalig als ik hoor dat er groepen mensen actie voeren tegen het staken van de buschauffeurs. Dat zijn nou echt mensen die blijkbaar niet weten hoe de vork in de steel zit en alleen maar hun eigen belangen behartigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 29-05-2008 21:16 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:11
Eigen belangen?
Sorry hoor, ik als 16jarige scholier zit vast aan het OV. De vertragingen zijn al erg vervelend, evenals niet kunnen komen op afgelegen plaatsen. Maar als ze nu ook geeneens meer rijden is het helemaal niet meer te doen!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

De economische schade die de bonden teweegbrengen bedraagt MILJOENEN, dan kan niet anders. Denk aan meer filedruk, minder werktijd door te laat komen of doordat mensen op aangepaste tijden moeten vertrekken, brandstof die de mensen nu zelf moeten betalen etc. Het is helemaal sneu voor de mensen met een abonnement, die zijn gewoon geld aan het weggooien als de bussen staken.

Eigenbelang is precies het enige waar de stakers aan denken. Ik zie overigens dat een groot deel van de chauffeurs niet staakt. Dat geeft al aan dat de chauffeurs het niet eens zijn met acties van de bonden. Jammer genoeg mogen deze chauffeurs niet rijden tijdens de staking.

Het niet controleren van vervoersbewijzen is een prima manier van staken imo. Daarmee naai je de samenleving tenminste niet.

NOSIG

• TheZeroorez
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 22:35:
Jammer genoeg mogen deze chauffeurs niet rijden tijdens de staking.
WTFH? Ik wist dat er redelijk wat waren die niet staken (wel strippen checken, geen kaartjes/hesjes bij de voorruit).. Maar nu gaan de bonden + andere chauffeurs even voor ze bepalen dat ze niet mogen werken die dagen :?

Verwijderd

De postbodes hebben toch ook gestaakt dit jaar. Daar werd wel vrij snel een akkoord bereikt. Maar dat had bij langere tijd ook voor een flinke economische schade kunnen zorgen.

En de logica van sommige mensen hier snap ik ook niet. Een topbestuurder mag wel een flinke loonsverhoging krijgen omdat het maar een luttel bedrag is vergeleken bij een loonsverhoging van alle werknemers. 1 persoon mag er wel op vooruit gaan (blabla veel verantwoordelijkheid en veel in de schoolbanken gezeten enzo, krijg je een soort wat was er eerder de kip of het ei verhaal. Wat is belangrijker de topbestuurder of de werknemers die het werk daadwerkelijk moeten uitvoeren, daarom blabla boelshit want ze hebben elkaar nodig) maar alle andere personen met ook gezinnen mogen niet eens meekomen met de inflatie.

Wat wil men dan, dat de buschauffeurs elke dag normaal rijden maar geen kaartcontrole uitvoeren? Dat zal gezond zijn voor een bedrijf op de lange termijn. Het lijkt mij dat je deze publieksonvriendelijke acties ook moet zien als dat men zo snel mogelijk een akkoord willen bereiken zodat er zo min mogelijk mensen gedupeerd blijven worden. En juist met die publieksonvriendelijke acties hoopt men natuurlijk ook dat het publiek zich gaat bemoeien met het tot stand komen van een snelle oplossing voor een akkoord.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
Hier in brabant komt het maar al te vaak voor dat bussen niet komen opdagen. Iedereen die altijd op de trein zeikt moet echt eens voor straf met de bus gaan, wat een hel is dat. Buschauffeurs die nog lekker ff in de remise bij hun bus staan te lullen terwijl ze al 5 minuten moeten rijden (fiets er elke dag langs en ik weet hoelaat de bussen op t station moeten zijn in den bosch). Of als er een oud opa'tje vraagt welke bus hij moet hebben wordt ie vrolijk doorverwezen naar de borden (terwijl er in eindhoven geen borden hangen voorstreek vervoer)

En dan praat ik nog niet eens over het associale rijgedrag wat deze "chauffeurs" hebben.

Ik heb ook wel eens een klacht ingedient bij arriva, voor bijvoorbeeld de 157 van Oss naar Eindhoven. een week later krijg ik dan een brief dat er een buschauffeur in Rotterdam is aangesproken over dat hij zijn halte in Son gemist heeft en dat hij van niks wist 8)7

Verwijderd

het is toch zo simpel. toen ze buschauffeur werden, wisten ze dat de CAO niet eeuwig geldig zou blijven. daar kun je het mee eens zijn of niet, maar het was bekend.

nou moet er een nieuwe CAO komen, en daar kun je over praten.
ben je niet blij met het resultaat? => www.monsterboard.nl :P

• bbr

bbr

Topicstarter
Er hangt vandaag een papier A3 op de bus halte.

De bonden gaan vanaf 1 juni "toch" staken...
http://www.arriva.nl/page.php?id=2339

Nou lekker dan..

[ Voor 14% gewijzigd door bbr op 30-05-2008 13:33 ]

Verwijderd

_Christiaan_ schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 22:35:
Het niet controleren van vervoersbewijzen is een prima manier van staken imo. Daarmee naai je de samenleving tenminste niet.
Hier in Brabant naaien ze daar de baas ook niet mee en die is dus verantwoordelijk voor het salaris. De enige die ze hier raken met het niet controleren van vervoerbewijzen is de provincie en die hebben niet direct iets met het salaris te maken. Hoe dit in andere provincies zit weet ik niet, maar het niet controleren van vervoerbewijzen is hier een nutteloze manier van staken voor het doel wat ze willen bereiken.

De provincie kan het niets schelen dat het bedrijf voor een te laag bedrag heeft ingeschreven op de concessie. Ze hebben samen een bedrag afgesproken en daarvoor word voor een bepaalde tijd het openbaar vervoer geregeld.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rijden de bussen vandaag eigenlijk? :?
Of hebben ze de staking 'doorgetrokken'?

[ Voor 35% gewijzigd door anandus op 30-05-2008 13:43 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• mcdronkz
Ze rijden vandaag gelukkig op de normale tijden :)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn mening/standpunten over de staking:

1. OV is belangrijk voor Nederland (als iedereen die normaal met de bus zou gaan in een auto zou kunnen zitten dan waren de files echt niet meer te overzien), zeker in de Randstad.
2. OV is een redelijk zwaar beroep voor laag geschoolde mensen, een redelijke beloning is dus best op z'n plaats.
3. OV bedrijven zijn commericeel, echter de marges zijn erg laag. Connexxion heeft vorig jaar slechts 2,8 miljoen euro met een omzet van ruim 1 miljard. Geen vetpot.
4. De belangrijkste kostenpost naast personeel is de brandstofkosten de brandstofkosten lopen hard op, dat beperkt de mogelijkheid tot loonstijgingen.
5. Vanuit Den Haag wordt er bezuinigd op het OV.
6. Het loonbod van de werkgevers biedt op punten voordelen en op punten nadelen, er verdwijnen flink wat ATV dagen en de eindejaarsbonus verdwijnt. Daar staat tegenover dat er een volledige dertiende maand komt die flexibel inzetbaar is. Ik vind het belachelijk dat de vakbonden dit niet als uitgangspunt nemen om verder te onderhandelen.
7. De reactie van de werkgevers (diverse advertenties etc) kan als provocerend gezien worden, aan de andere kant de werknemenrs (vakbonden) doen hetzelfde. Ik vind dat bij het conflict horen.
8. Publieksvriendelijke acties vind ik persoonlijk erg raar. Het is heel sympatiek, maar ik vind het een rare manier van staken. Staken is het werk neerleggen. Daar heb ik ook alle respect voor. De werkgevers wel laten opdraaien voor kosten (loon, brandstof etc) maar niet controleren (en dus geen inkomen generenen) is gewoon een vorm van werkweigering. Het is natuurlijk hartstikke vervelend dat reizigers (ik ook) de dupe zijn van stakingen maar ik schiet er als klant nog minder mee op dat werkgevers op kosten worden gejaagd (die komen namelijk terug op mijn bordje).

Verwijderd

PolarBear schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 14:26:
Mijn mening/standpunten over de staking:

1. OV is belangrijk voor Nederland (als iedereen die normaal met de bus zou gaan in een auto zou kunnen zitten dan waren de files echt niet meer te overzien), zeker in de Randstad.
zit je zelf wel eens op de weg?
2 of 3 ongevallen hebben doorgaans meer effect dan een beetje busstaking.
2. OV is een redelijk zwaar beroep voor laag geschoolde mensen, een redelijke beloning is dus best op z'n plaats
nou en? functiewaardering is wel zo last century.
5. Vanuit Den Haag wordt er bezuinigd op het OV.
omdat ook daar het besef door begint te dringen dat het toch wel een heel dure manier van vervoer is, helemaal als je alle automobilisten-pest-belastingen niet meerekent.
Staken is het werk neerleggen. Daar heb ik ook alle respect voor. De werkgevers wel laten opdraaien voor kosten (loon, brandstof etc) maar niet controleren (en dus geen inkomen generenen) is gewoon een vorm van werkweigering.
nouw. ik zou zeggen: staken is juist werkweigering. het tweede lijkt me meer een gevalletje oplichting/verduistering/etc...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 16:45:
zit je zelf wel eens op de weg?
2 of 3 ongevallen hebben doorgaans meer effect dan een beetje busstaking.
Hoeveel ongelukken op de weg denk je dat er bij komen als iedereen met de auto gaat? :P

Verwijderd

Erkens schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 17:33:
[...]

Hoeveel ongelukken op de weg denk je dat er bij komen als iedereen met de auto gaat? :P
dat zal tijdelijk wel even wat meer worden omdat ongelukken vooral worden gemaakt door mensen met weinig rijervaring.
op termijn valt het wel mee, het aandeel van het OV in het totaal aantal reizigerskilometers wordt altijd schromelijk overschat. afhankelijk van hoe je meet ligt dat ergens tussen de 5 en de 15 procent.

Verwijderd

1700 euro bruto per maand is echt heel weinig voor een buschaffeur. Der komt heel wat meer bij kijken dan enkel met de bus een traject afleggen.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

TheZeroorez schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 22:37:
[...]
WTFH? Ik wist dat er redelijk wat waren die niet staken (wel strippen checken, geen kaartjes/hesjes bij de voorruit).. Maar nu gaan de bonden + andere chauffeurs even voor ze bepalen dat ze niet mogen werken die dagen :?
Onzin! M'n pa is buschauffeur (en nee, dat was 'ie niet vanaf z'n 20e, hij was eerst teambaas in de garage van het desbetreffende busbedrijf, maar is afgekeurd vanwege z'n astma die weer terug kwa (stof etc)), die staakt dus ook. Er zijn hooguit 5 mensen die niet willen staken, die krijgen gewoon door het busbedrijf een ander baantje aangeboden tijdelijk, op kantoor. Dat heeft dus niks met de vakbond te maken.
Verder is de berichtgeving in de media behoorlijk eenzijdig, sommige hier hebben wel door wat er nou precies speelt (die 13e maand, inleveren van ADV dagen etc), het is dus niet alleen maar 12% loonsverhoging.

Vaak bu'j te bang!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Even heel bot gezegd: Zou jij meer geld aan je personeel willen spenderen terwijl ze maar staan te klagen en staken?

Natuurlijk wil iedereen een loonsverhoging om de inflatie op te heffen. Maar wat ze daar willen zijn hele grote veranderingen in één keer en graag alleen in het voordeel van de chauffeurs.
Ze zullen moeten concessies moeten maken. Ik ga er wel van uit dat meer mensen voortaan de auto pakken aangezien het openbaar vervoer (in dit geval de bussen) onbetrouwbaarder zijn geworden v.w. de stakingen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• TheZeroorez
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 20:24:
[...]

Onzin! M'n pa is buschauffeur
Rustig aan. Ik reageer alleen maar op de gequotte situatie.

Mijn ervaring is overigens dat er zeker meer dan 5 chauffeurs niet aan de staking meedoen, als ik tijdens de 'niet controleren'-staking naar de voorruiten van bussen kijk.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik doelde meer op de situatie dat chauffeurs gedwongen zouden worden om te staken. Dat is dus niet zo. Enkel voor het busbedrijf is het nogal onzinnig om die 5 bussen wel te laten rijden 8)7 Dus krijgen ze iets anders aangeboden.

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste