De 4% is voorwaardelijk, die kan dus met opgaaf van reden weer ingetrokken worden. Wat de chauffeurs willen, is 4% onvoorwaardelijk. Twee letters die een wereld van verschil maken.
Deze staking is vervelend, maar in Nederland heeft iedereen recht om te staken. De actie wordt gesteund door de vakbond en de rechtbank (de staking is officieel toegestaan), dus is hij volledig legitiem.
Daarnaast rommelt het al maanden, dus het is niet eens onverwachts. Er zijn in eerste instantie stiptheidsacties, zondagsdiensten, en vrijreizen als middel aangegrepen. Dat zijn dus publieksvriendelijke acties, maar die hebben niet geholpen, dus grijpen ze nu naar zwaardere middelenen...
En helaas, bij stakingen zijn er altijd onschuldigen die er onder lijden... (ik heb van deze staking geen last, behalve dat de trein drukker is dan normaal, maar ik kan bijvoorbeeld geen melk meer krijgen door die andere staking)
Er is een speler in het spel waar ik me veel meer aan erger, en dat is de overheid/2de kamer. Deze blijft maar stil en grijpt niet in. Alleen de lagere overheden (provincies) hebben hun ongenoegen geuit. Ik vind het wat dat betreft vrij typerend voor ons huidige kabinet.
Het erge is namelijk dat zij zelf het probleem ooit hebben veroorzaakt door het openbaar vervoer te privatiseren (1 van de grootste fouten imo), waardoor vervolgens via een aanbestedingstraject de regio's verdeeld werden. Om een regio te krijgen, zijn de verschillende maatschappijen vervolgens dermate laag in hun prijs gaan zitten, dat er bezuinigd moest worden. En wie hebben dat gevoeld? Precies, de chauffeurs die nu staken.
Omdat een ov-chauffeur vroeger overheidsambtenaar was, waren de salarisen vastgelegd in de BBRA. Iemand die al een jaartje of 20 meedraait, weet in welke schaal hij zat, en kan zo zien of dat nog klopt met z'n huidige salaris. Ik kan je garanderen dat hun salaris minder is gestegen t.o.v. van het ambtenaren salaris (wat op zijn beurt al achterblijft bij het bedrijfsleven).
En wat betreft de metaliteit tegen staken, realiseer je wel, dat de gemiddelde bezoeker hier niet direct in de groep valt die staakt. De IT-sector is ongeorganiseerd, zonder een directe belanghebbende vakbond, en sowieso zijn hoger opgeleiden minder "stakingsbereid". De goodwill en respect tegenover andere stakers ligt in een dergelijke groep daarom ook lager dan in een groep die wel ervaring met stakingen heeft.
[
Voor 5% gewijzigd door
deepbass909 op 04-06-2008 16:25
. Reden: stukje extra geaccentueerd ]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier