Mijn eerste ervaring voor de mensen die twijfelen
note: ik schrijf dit 'as if'. Ik heb nu uurtje gespeeld, eerste impressie gehad en weet mogelijk niet een 10% van het spel. Wees dan in iedergeval onderbouwend in kritiek
Maargoed, film intro zal bij diverse al bekend zijn, zo je het verhaal aan hoord, hoopte ik stiekem dat je dus zou beginnen als 'strong men' en mee mag gaan vechten. Spel begint, helaas toch niet
Het character screen.
Simpel, makkelijk en erg toegankelijk. Voor de mensen die Perfect World kennen, het heeft hier erg veel van weg. Van je ras en class kiezen, naar de basic lichaam info tot 'advanced' editen van zo'n beetje elk lichaamsdeel en gezichtskenmerk. Persoonlijk had ik iets meer info willen zien van elke class, natuurlijk is dit ook op de website terug te vinden. Het kleine minpuntje, de characterscreen is op een slavenboot, licht inval en bewegingen maken het soms wat moeilijk in te schatten welke huidskleur je kiest (naja, tussen donker en blank nog wel het verschil te vinden

). Ook kan je zelfs je characters 'stem' bepalen, waar ik toch een tijdje hardop heb bij gelachen. Ik heb zelf gekozen voor een female.
Het begin.
Met een fijne intro krijg je al meteen je eerste quest, plus wordt continue de help-feature bijgewerkt als er een nieuwe actie of optie bij komt. Met korte zinnen wordt elk aspect een beetje uitgelegt, soms is de informatie wel erg summier. De layout van het scherm is overzichtelijk, al is het chatscherm wat aan de kleine kant en even wennen hoe het precies werkt. Uiteraard heeft bijna elke MMO andere /-commando's om in bepaalde channels te praten. Een enorm pluspunt, wat WoW trouwens later ook kreeg, de G15 LCD scherm wordt direct aangestuurd, met netjes HP, stamina en mana informatie. Kan je ongetwijfeld meer mee doen

Qua quests is het begin vrij rechttoe rechtaan, gewoon doen wat er gezegt wordt, helaas laat de help het afweten om enigzins wat goeie informatie te geven bij een lvl up of skill info. Zeker in tegenstelling tot WoW zijn female chars aardig netjes uitgewerkt, volslank en de 'juiste' maten.
Het vechten.
Zover ik weet, compleet uniek fight system in een MMO. Met semi-targeting kan je links/rechts/boven met je wapen uithalen. Je begint bij elke mob als een bezeten 123 te rammen, tot je doorkrijgt hoe het werkt en opeens bevalt het best goed. Zelfs 1x ging mijn spel in slomotion, met de nodige bloedspetters op mijn scherm. Wil ik nog een keer zien, maar weet niet wat ik deed

Jammer genoeg, de damage info is erg chaotisch, je ziet wat nummers boven het ventje opspringen maar nog weinig touw aan vast te knopen. Doorchoppen en dit leer ik wel een keer. Gaandeweg kreeg ik een paar combo's, ook daar moet ik nog wat in leren. Ik ben zelf gewend met 1t/m9 te werken, waar 123 je spam skills zijn, dit is wat wennen aangezien dat nu je attacks zijn. Nu weet ik niet hoeveel combo's je later krijgt, maar als ik gemiddeld WoW UI zie, verwacht ik bij de WoW-spelers weinig problemen
De animaties.
Ok.. dat was tegenvallen. De female character in mijn geval ging in 'gevecht'stand, ik heb zeker 30 seconde richting het scherm zitten staren in de verwachten dat ze nog een flinke bruine ging draaien. Een freaking regelrechte poephouding

Het lopen en meppen is 'ok' uitgevoerd. Zeker met het stuk boom wat je aan het begin heb geeft het wat onnatuurlijk gevoel als je een mob links of rechts mept (20cm afstand tussen boom en mob, nog flinke bloedspetters). Springen is, zeker voor zo'n recent spel, voor mij erg mager uitgewerkt. Haast tot geen rekening houdend met scenery springt mijn edele dame als een ADHD roodbilaap in het rond. ook schijnt ze bij een richeltje van een 15-20cm niet te begrijpen haar voet normaal op te tillen en gewoon erop te stappen. Het vechten met 2 wapens (had ik al vrij snel) geeft het gevoel van een mislukte cheerleader die met een setje chopsticks aan het rondzwaaien is met, als je goed oplet, soms wat 'onnatuurlijke' armbewegingen. Neemt niet weg dat het me wel goed bevalt, zeker in tegenstelling tot WoW (mijn mening

)
De hele scenery en grafisch pracht moet ik zelf nog wat spelen met de instellingen alvorens daar een mening over te geven. Vooralsnog ziet er lekker groot en goed uitgewerkt uit. Veel NPC's zien er mooi detailleerd uit en ook de diverse armors die ik heb getest zijn netjes uitgewerkt. Eerst maar eens de opties testen tot hoever ik het grafisch pracht kan duwen voordat mijn videokaart en CPU het niet meer trekken
Oh, ik zit dat het een flinke lap is geworden, ik zal het later wel wat inkorten of overzetten richting mijn website

Excuses