Je hebt inderdaad tegenwoordig grafische kaarten die het geluid ook meegeven in hun HDMI signaal. Zelf kan ik dat ook gaan doen. Heb een mijn PS3 via HDMI aangesloten op mijn receiverYAMAHA RX-V1600. En die weer doorgelust via HDMI naar mijn LCD tv. Op dit moment heb ik mijn HTPC dus via SPDIF aangesloten op deze receiver. In de toekomst kan ik mijn HTPC ook via HDMI nog aansluiten op de receiver (2x IN, 1x OUT HDMI). Volgens mij heeft dat nu nog geen zin omdat mijn grafische kaart nog geen geluid doorgeeft via HDMI (Geforce 8600GT). Het budget hield ff op ;-) Zo blijft er nog iets te wensen...
@HaseMike
Je hebt eerder in dit forum hier al eens voor gewaarschuwd. Tuurlijk je loopt met een HTPC risico's op de problemen die jij noemt. Maar ook hier verbeterd de markt natuurlijk. Je zou beter kunnen zeggen dat het afwegen is tussen 2 kwaden. Want de perfecte oplossing is er niet.
Op mijn HTPC wordt niet gerommeld. Dedicated HTPC en meer niet. Minimaal installeren wat nodig is om stabiliteit zo hoog mogelijk te houden.
Het grote voordeel van de HTPC, je hebt het meer zelf in de hand. Je kan zelf zaken installeren/deinstalleren eventueel opnieuw beginnen. Tv kijken en opnemen. Bij de PS3 ben je gebonden aan wat de PS3 je biedt. Vol verwachting klopt ons hart voor de volgende PS3 update....
Ik heb geen zin om urenlang een pc te laten stampen om een HD film om te zetten, om er subtitels onder te zetten en ervoor te zorgen dat de PS3 hem kan lezen. En als ie dan klaar is op een DVD te moeten branden of op de HD van de PS3 te zetten en dan nog maar beperkt te zijn tot stereo geluid in sommige gevallen, waar jij zoals je eerder meldde in dit forum wel genoegen neemt met stereo. Bij film wil ik surround hebben, anders vind ik het niet de moeite waard.
Zo'n negatieve opsomming die jij maakt over een HTPC, kan ik ook maken over de PS3 met ondersteunen van video containers/formaten, streaming, mediaserver etc etc.
Het zijn voors en tegens, en zo heeft ieder zijn voorkeur, eisen en wensen.
Goed dat we dit zo even tegen elkaar uit spelen, voor iedereen die een afweging wil maken
Dit alles van een 'groentje' 30+ en die 8 jaar in de ICT zit.