Je mag zeggen wat je wil, maar apple doet via hun keynotes en presentaties bijzonder veel moeite om de features tov de gewone man in de straat ook uit te leggen, en ze gemakkelijk te presenteren.
Ze tonen wat mogelijk is, hoe je het moet doen, en wat bepaalde technische dingen in de praktijk kunnen betekenen in het dagelijkse leven.
Ik kan best begrijpen dat veel mensen daar echt enthousiast over zijn. Eindelijk vinden ze eens een bedrijf die al die 'nieuwe' dingen ten eerste bruikbaar maakt, en heel toegankelijk uitlegt. Apparaten die ze niet gespannen moeten bedienen met de angst iets mis te doen. Een bedrijf dat veel tijd en moeite steekt in z'n consument, ik zou me ook blij voelen als ik de target doelgroep was.
Wifi, internet, persoonlijke websites, muziek, gebruik van maps, gps, noem maar op. En ja, misschien wordt je wel bij het handje gehouden, en wie daar niet mee kan leven kan terecht bij honderd andere apparaten en toestellen en merken. Dus ik snap dan niet waarom er hier gerant moet komen worden in een topic voor liefhebbers.
Sowieso kan je in het mac os, eens je voorbij de standaard interface bent, ook alle taken naar keus uitvoeren en veel tweakable functionaliteit ontsluiten (maar dat wordt dan meestal maar genegeerd omdat er alleen naar de oppervlakte wordt gekeken). In elk geval, de focus bij apple ligt erin om technologie bij de gewone mens te introduceren, en daarvoor verdienen ze gewoon veel krediet.
Bij de doelgroep van apple moet je in de eerste plaats denken aan mensen zoals jullie ouders (in het merendeel van de gevallen) Die moet je ook geen N95 in de hand duwen, die kunnen daar geen enkele feature nuttig ontsluiten en zijn geïntimideerd door het apparaat. Een goed product is niet alleen de specs, maar hoe je er mee communiceert. Iemand heeft dat goed begrepen, en kijk maar naar het resultaat in marktaandeel. Heeft helemaal weinig met hype te maken volgens mij. Wij kunnen met alles overweg, maar soms val je achterover van het computergebruik van jan modaal, geloof me maar.
Andere fabrikanten steken jou zomaar een gsm in de handen, case closed. Een pakketje features in een doosje, "hier, doe er je ding mee". (zit dan vaak nog een idioot boekje bij) Verwonderlijk dat uw ouders zo een dingen niet zullen kopen? Imo niet. Ze hebben het geld wel, maar niet de technische bagage, daarom verkopen die dingen nauwelijks buiten de doelgroep 20-30 jaar. Wij kunnen er inderdaad meteen als whizz kids mee overweg.
Vergelijk het gewoon met de Wii. Nintendo heeft dat ook goed begrepen. Het ding wordt verkocht zoals geen enkele console ooit tevoren volgens mij. Nu ja, het is eigen aan de tweaker om zich erg superieur en beter te voelen dan de andere (omwille van wat IT kennis

). En anderen niets te gunnen wat hij alleen zelf wil kunnen op z'n elitaire apparaatjes