HighDefinition Videocameras - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 128 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 16:18
tonyto_tp schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 12:54:
Hoi allemaal,
Een tijdje geleden was ik van plan de Canon Legria HF S200 te halen. Mijn budget lag rond de EUR 650 voor alléén de camera (evt. inclusief SD kaartje). Nu zie ik bij de mediamarkt een aanbieding van de JVC GZ-HM1 voor EUR 499. In de pricewatch is deze maar liefst EUR 729! Met de aanbieding is de JVC dus een stuk goedkoper dan de Canon. Beide camera's voldoen aan mijn eisen (microfoon aansluiting, redelijk grote opslagcapaciteit), alleen moet je voor de Canon nog een SD kaartje kopen. Verder verschillen de specificaties niet erg veel. Ik ben echter wel benieuwd naar de verschillen in de praktijk. Welke camera is beter en welke meer de moeite waard?
Bvd.
Heb je gebruik gemaakt van die aanbieding? (bij welke MM was/is dit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel313
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 16:05
Ben sinds gisteren in bezit van een Sony HDR-X160 met een 160 gig hardeschijf erin :D
Dit is mijn eerste camera en puur bedoelt om toffe momenten vast te leggen.

Alleen loop beetje vast op de keuze qua video-instellingen.. 50i of 50p , kies je voor het laatste kan je bijna niks meer kiezen :X

Wie kan mij vertellen wat de meeste optimale keuze is?

LAAG8 Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 21:46

NiMu83

AFCA

Ik zit te twijfelen tussen de Panasonic SD90 en de SD80. Het verschilt 125 euro in prijs. Is het die 125 euro waard om voor de SD90 te gaan? Heeft iemand ervaring met beide?

Wordt mijn eerste camera, dus er weinig verstand van en dus weinig eisen :)

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
De SD80 kan alleen 1080i filmen, de SD90 ook 1080p.
En de SD90 is beter in slecht verlichte ruimtes (De SD90 4 lux, de SD80 7lux)
En op de SD kun je een externe microfoon aansluiten.

Mijn vader heeft vorige week de SD90 gekocht, eerste ervaringen zijn erg goed.
Vooral de beeldstabilisatie is bijzonder goed!

Ik heb nog één probleem:
Op de SD90 kun je een filter bevestigen, de filtermaat is 41.5mm.
Ik zoek een UV filter te bescherming van de lens. Maar deze is nergens te vinden???

[ Voor 22% gewijzigd door leendertv op 06-07-2011 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Filters heb ik ook nog nergens kunnen vinden.

Om even terug te komen op 1080i/p verhaal.
Ik heb al een paar opnamen omgezet naar YouTube en je blijft toch het interlaced-effect zien.
Als je kunt leven met de hogere bitrate raad ik je echt aan om op 1080p te filmen.
Nadeel is wel dat niet alle programma's kunnen werken met de files die de Panasonic maakt voor 1080p materiaal.

Een tussenoplossing is 1080p25, maar dat ondersteunen niet veel camera's.
Voordeel is wel dat je geen interlace-problemen hebt en dezelfde bitrate als 1080i.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-07 10:32
Frijns.Net schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 11:35:
[...]

Heb je gebruik gemaakt van die aanbieding? (bij welke MM was/is dit?)
Nee, uiteindelijk toch niet. De aanbieding was bij MM Rotterdam (Centrum, Beijerlandselaan, Alexander). Ik denk dat ik nu voor een 1080p50 camera ga, zoals de Panasonic SD90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,
Mijn ouders hebben laatst een sony handycam cx 130 aangeschaft, deze " zou" een mogelijkheid hebben om direct op een externe hdd bestanden op te slaan, zonder tussenkomst van pc.
Direct Copy to external HDD without PC13

Store your memories in a whole new way with the ability to copy videos from your camcorder directly to an external hard disk drive13 (sold separately), all without a computer. Your camcorder can also access videos stored on the external hard drive for playback on your HDTV4, allowing you to utilize the camcorder’s handy playback features.
13. Requires VMC-UAM1 cable, AC power for camcorder, and FAT-32 hard drive less than 2TB (Terabytes) sold sep.

Echter op bij mij wil dit niet werken, de cx 130 reageert niet op de hdd, en de hdd spint niet op.
Ik moet hierbij opmerken dat ik niet het originele sony adapterkabeltje http://www.sony.nl/product/cac-cables---connectors/vmc-uam1 heb gebruikt, maar mij lijkt dat er aan een usb->mini usb adapter niet veel te verpesten is. Ook is de externe HDD zelf "samengesteld" uit een WD behuizing en een samsung spinpoint 500 GB (waarvan na formateren slechts 31 gb bruikbaar is, maar dat is niet relevant denk ik).

Wat ik al gedaan heb:
HDD geformateerd naar FAT 32
Handycam en HDD hebben stroom 8)7
HDD op pc uitgeprobeerd, wat wel werkt

Zijn er mensen die dit probleem wel opgelost hebben, of nooit mee te maken gehad hebben?

Met vriendelijke groet
Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 21:10:
[...] Ik moet hierbij opmerken dat ik niet het originele sony adapterkabeltje http://www.sony.nl/product/cac-cables---connectors/vmc-uam1 heb gebruikt, maar mij lijkt dat er aan een usb->mini usb adapter niet veel te verpesten is. [...]
Nou is dat geen standaard USB-kabeltje wat je nodig hebt voor de Sony, dus lijkt me kans genoeg om het te 'verpesten'.
Wat je namelijk doet is je camera in USB-host mode zetten en de Sony moet dat op de een of andere manier toch wel te weten komen.
Zou dus maar zo kunnen zijn dat dat originele kabeltje wel degelijk dingen doet die jouw kabeltje niet doet.

En nogmaals dit is dus echt geen normale conversie die je bij 'de zaak om de hoek' zou kunnen halen, dus ik ben wel benieuwd hoe je de hdd op je camera hebt aangesloten.

Edit:
Nog vergeten.
Dat 'ie maar 31 GB ziet, kan wel degelijk een probleem geven in de toekomst. Het lijkt er namelijk op dat je USB -> (S)ATA converter geen harde schijven > 128 GB herkent.
En dan zou het dus maar zo kunnen dat je PC een deel partitioneert waar je camera niet naar kijkt bij het zoeken naar de partitie.

[ Voor 15% gewijzigd door TD-er op 06-07-2011 21:18 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-07 10:32
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 23:38:
Sony CX360 misschien? of is dat geen optie
De Sony HDR-CX360VE is zeker een optie! Het wordt denk ik deze of de Panasonic HDC-SD90. De Panasonic lijkt wmb beter in prijs/prestatie verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als eerste, dank voor de snelle reactie ;)

ik heb de externe hdd hiermee aangesloten http://www.kabelsenmeer.n...--USB-B-male-adapter.html (maar dan in het zwart :P) ga dus maar eens een kabeltje van <20 euro aanschaffen ( O we als dat niet helpt)
TD-er schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 21:16:
[...]

Edit:
Nog vergeten.
Dat 'ie maar 31 GB ziet, kan wel degelijk een probleem geven in de toekomst. Het lijkt er namelijk op dat je USB -> (S)ATA converter geen harde schijven > 128 GB herkent.
En dan zou het dus maar zo kunnen dat je PC een deel partitioneert waar je camera niet naar kijkt bij het zoeken naar de partitie.
Voor het formatteren was het nog gewoon 500 gb NTFS, toen zat de hdd nog in de behuizing, dus dat maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dan kun je IMHO beter een kabeltje zelf maken (pinout staat vast wel ergens online), we zitten hier niet voor niets op Tweakers.net.

Over de hdd...
Ik bedenk me net dat Windows niet meer dan 32 GB wil partitioneren voor FAT32. Dus dat kan het ook wel eens zijn.
Er zijn wel tooltjes om toch de rest ook te partitioneren als FAT32, maar daarbij wil ik je wel waarschuwen dat er een reden is dat MS het niet groter wil partitioneren. Bij verwijderen van veel kleine files en FAT32 partitie > 32 GB loop je een redelijke kans dat je partitie- en filetabel vernield worden.
Maar met een paar grote files (max 4 GB bij FAT32) zal het vast wel goed gaan.
Eerst maar eens uberhaupt de boel draaiende krijgen lijkt mij.

Edit:
Over de pinout:
Er zit tussen pin 3 en 4 van de mini-USB stekker een 5e pin.
Daarover wordt hier het nodige geschreven en ik kwam ook al een russisch forum tegen waar iemand kennelijk gemeten had dat die pin aan de ground verbonden moest worden. (warrige vertaling)

[ Voor 21% gewijzigd door TD-er op 06-07-2011 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 21:49:
Dan kun je IMHO beter een kabeltje zelf maken (pinout staat vast wel ergens online), we zitten hier niet voor niets op Tweakers.net.

Over de hdd...
Ik bedenk me net dat Windows niet meer dan 32 GB wil partitioneren voor FAT32. Dus dat kan het ook wel eens zijn.
Er zijn wel tooltjes om toch de rest ook te partitioneren als FAT32, maar daarbij wil ik je wel waarschuwen dat er een reden is dat MS het niet groter wil partitioneren. Bij verwijderen van veel kleine files en FAT32 partitie > 32 GB loop je een redelijke kans dat je partitie- en filetabel vernield worden.
Maar met een paar grote files (max 4 GB bij FAT32) zal het vast wel goed gaan.
Eerst maar eens uberhaupt de boel draaiende krijgen lijkt mij.
Waarom zou ik er zelf een kabeltje maken, volgens mij heb ik al een juist kabeltje, ook zie ik op de HDR geen teken van andere soort aansluiting, lijkt me gewoon mini usb,

Edit: Danku voor de edit hierboven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Types-usb_new.svg/220px-Types-usb_new.svg.png Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ad/Mini_usb_AB.jpg/220px-Mini_usb_AB.jpg
USB 1.x/2.0 Mini/Micro pinning
Pin Name Cable color Description
1 VBUS Red +5 V
2 D− White Data −
3 D+ Green Data +
4 ID None Permits distinction of A plug from B plug* A plug: connected to Signal ground* B plug: not connected
5 GND Black Signal ground

Zoals je ziet zijn er 2 soorten mini-USB stekkers (wist ik tot een klein uurtje geleden ook niet) en het gaat er dus om hoe pin 4 is bedraad.
Als die aan de massa ligt, heb je grote kans dat je hdd wel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, handig die universele standaarden 8)7.
Hier kan ik wel mee verder, zou een eventuele USB female-> USB female plus een mini USB-A -> USB male (die bij de camera geleverd werd) wel werken?
Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb mij altijd afgevraagd hoe een USB female -> female (of male -> male) intern bedraad zou zijn en uberhaupt wat het nut van die kabels zou zijn.
Ik zou dus niet kunnen zeggen of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Heren, ik kan jullie advies gebruiken. Misschien dat het voor mij een impulsaankoop is, maar daar moet ik maar mee leven.

Volgende week woensdag ga ik op vakantie, nou eerder, naar een soort 'hobby evenement'. Mijn hobby is vliegen met afstand bestuurbare helikopters, klinkt misschien wat 'kinderachtig' (is het ook wel), maar ik vermaak mij ermee. Nu ga ik regelmatig met wat maten op stap om te gaan vliegen, en gebruik dan mijn Samsung Galaxy S om opnames te maken. Leuk als je dichtbij vliegt, maar deze mist echt een zoom functie. Ik zat al een tijdje te denken aan een kleine camcorder, en nu met het aankomende evenement wil ik er tegen die tijd eentje hebben.

Mijn wensen zijn simpel, een zo hoog mogelijke kwaliteit, goede optische zoom en stabilisatie. De helikopters vliegen nog al snel, veelal met wolken of blauwe lucht als achtergrond. Hij moet dus goed scherpstellen op de helikopter, iets wat de camcorder van mijn vader absoluut niet wil doen.

Om je een idee te geven waar ik aan zit te denken: (open Youtube voor HD opname)

Oorspronkelijke budget was rond de 200 euro. Na veel rond gekeken te hebben lijkt de JVC Everio GZ-HM445 mij echter een goede keuze, ondanks dat deze 60 euro duurder is. Ik betaal liever wat meer, voor wat meer, dan dat ik straks een camera heb die het 'net niet' is.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Voor een budget rond de 200 euro is die JVC inderdaad een hele leuke camera.
Maar het belangrijkste is wel dat je er in elk geval even mee gaat spelen in een winkel. Even aanvoelen of 'ie lekker in de hand ligt en of je de bediening logisch vind en of de focus snel genoeg is.

offtopic:
Trouwens als ik je nog een tip mag geven (beetje last-minute en waarschijnlijk voor een volgende keer).
Koop op e-bay een paar van die sleutelhanger-camera's (car keychain cam 808) en monteer die onder de heli.
Gewicht is enkele grammen, kosten zijn bijna net zo laag als het gewicht (10 a 15 euro incl verzenden) en verrassend goede kwaliteit. (geen HD) opnamen gaan op micro-SD en accu gaat ongeveer 1 uur mee, op te laden via USB.
Dan heb je een geweldig perspectief.

Conrad had ze van de week ook in de folder, maar dan kosten ze gelijk 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

TD-er, ik heb al meerdere van die Keychain camera's versleten. Voor het geld echt geweldige beeldkwaliteit! Het is mij alleen nooit echt gelukt om het watermerk eraf te krijgen, en ze 'trillen' snel uit 'elkaar'.

De JVC lijkt mij ook de beste keuze, of zijn er andere camera's welke ik over het hoofd gezien heb?

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
xp7amrkr schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 07:17:
[...]De JVC lijkt mij ook de beste keuze, of zijn er andere camera's welke ik over het hoofd gezien heb?
D'r is ook nog een van Sanyo die prijs/specs heel interessant is: pricewatch: Sanyo VPC-SH1

Maar de Sanyo-camera's zijn mij door een aantal winkels afgeraden, omdat ze kennelijk nogal vaak stuk gaan.

Die JVC heeft toch ook een record/zoom knop boven de lens, zodat je bij laag filmen niet in de meest onmogelijke krampachtige houding hoeft te liggen? Lijkt me bij jouw hobby wel een meerwaarde.

Oh en over die keychain-cams.
Kun je ze niet een beetje flexibel ophangen dan? Ik kan me voorstellen dat de solderingen niet al te geweldig zijn en ook de connectoren van de SD-kaart die mogelijk niet helemaal trillingsongevoelig zijn. Maar het weegt ook niets, dus echt sterke krachten zullen dat niet zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door TD-er op 13-07-2011 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:49

Nitai

Live the life you love.

Zo, de Panasonic SD90 is overal wel erg slecht leverbaar. Jammer, wilde er nog eentje kopen, a.s. woensdag ga ik vliegen, dus ik ben weer lekker op tijd hiermee :P

Zijn er goede alternatieven voor de SD90? Het liefst geen HD camera's met harde schijf of MS memory stick, ik heb liever SD kaartjes. Jammer genoeg vallen er veel Sony's dan af.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De Sony HDR-CX130e slikt ook gewoon SD-kaartjes.
Memory Stick Micro (M2), Memory Stick Pro Duo, Memory Stick Pro HG Duo , Secure Digital, Secure Digital eXtended Capacity, Secure Digital High Capacity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:49

Nitai

Live the life you love.

Ok, maar naar de vergelijjkingen hier gelezen te hebben, neig ik toch naar de SD90.

Mocht het morgen niet lukken (even rondbellen), dan ga ik denk ik maar voor CX-130e. Wat is het verschil tussen de CX-130e en CX-160e, behalve de mogelijkheid tot het aansluiten van een externe mic en 16GB intern geheugen bij de CX-160e?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 15:52
Ik ben momenteel in de Provence (ook slecht weer hier!) en ik heb de Panasonic SD90 al ten volle kunnen gebruiken. Ik kan maar één ding zeggen: prijs/kwaliteit is dit TOP. Wat een strakke stabilisator en wàt een scherp beeld! Benieuwd naar het eindresultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik even vragen hoe je dit hebt terug gekeken? Dat maakt namelijk wel een beetje uit voor het eindresultaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
Nog 'maar' op een 720p TV, binnen enkele dagen ben ik thuis en bekijk ik 't op mijn Philips 37PFL7065 Full HD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
720P is prima hoor ;) Ik heb wel eens materiaal teruggekeken op een standaard tv en dacht dat het ok was. Thuis aangekomen was het behoorlijk niet ok..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

TD-er schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 22:12:
[afbeelding] [afbeelding]
USB 1.x/2.0 Mini/Micro pinning
Pin Name Cable color Description
1 VBUS Red +5 V
2 D− White Data −
3 D+ Green Data +
4 ID None Permits distinction of A plug from B plug* A plug: connected to Signal ground* B plug: not connected
5 GND Black Signal ground

Zoals je ziet zijn er 2 soorten mini-USB stekkers (wist ik tot een klein uurtje geleden ook niet) en het gaat er dus om hoe pin 4 is bedraad.
Als die aan de massa ligt, heb je grote kans dat je hdd wel gaat werken.
Nou zeg, ik heb hier pas nog problemen mee gehad.
Het probleem was dat ik niet snel aan de sony adapter kon komen voor me vakantie.
En had zelf nog wat geprobeerd zonder succes toen ik het zelfde tegen kwam.
Heb toen inderdaad Pin 4 van een USB mini B met de massa aangesloten en toen kon ik wel een HDD USB of wat dan ook aansluiten. helaas wel alleen mogelijk op FAT32 waar de max grote van bestanden 2gig is.
Gebruik dus het tooltje op de CD. plug de HDD EN je camera aan op je computer om dan met het tooltje te copieeren naar je pc zodat gesplitste video's weer 1 worden tot max wat NTFS kan, weet even niet uit me hoofd hoeveel. SLUIT WEL BEIDE AAN OP JE COMPUTER anders werkt het NIET!

Hoop dat ik hier wat mensen mee geholpen hebt.
Ow en dit was trouwens met een sony CX560VE

Blaad

• skoopmans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:48
Iemand ervaringen hoe de bekende Panasonic HDC-SD90 zich verhoudt tot de oudere Canon HF10?

De Canon is 2 jaar geleden zeer goed ontvangen als eerste model in 'nextgeneration HDV'. Hoe zou dit model het doen tov de SD90?

Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01-2023
(Even mijn post ingekort tot de kernpunten)

Drie camera's:
- JVC GZ-HM650
- Panasonic HDC-SD90
- Sony HDR-CX130E

JVC GZ-HM650 :
Deze op het oog gehad vanwege de 3.3MP sensor; ik wilde echt Full HD hebben en verder met back-illuminated CMOS leek me wel een meerwaarde voor kwaliteit. Camera lijkt echter net iets te klein en het zoom-schuifje vind ik minder soepel werken, waardoor ik door krampachtig verschuiven met (te grote?!?!) hand camera onnodig laat bewegen/trillen; beeld wordt er wat nerveus tenzij ik bijvoorbeeld met andere hand de LCD flip vasthou of touchscreen hanteer. Daarbij hoor ik de zoom motor bij afspelen redelijk duidelijk op de achtergrond; of dit "normaal" voor deze klasse camera's?

Panasonic HDC-SD90 :
Ligt eigenlijk iets boven budget, maar de stabilisatie is werkelijk geweldig. Minder extra functionaliteit als bij diverse concurrent camera's en geen idee of er goede cloon accu's zijn, maar met deze camera vooral de vraag of deze camera qua belangrijke punten boven de andere camera's uitsteekt en zodoende de meerprijs meer dan rechtvaardigd. Hierbij heb ik het over beeld en geluid. Hoe zit het met de ruis en witbalans regeling (van naar binnen/buiten gaan enzovoort) t.o.v. de andere genoemde camera's.

Sony HDR-CX130E :
Ik kwam deze ook vaak tegen in deze thread. Ik zie vaak deze camera als keuze naast de Panasonic gelegd worden. Ik lees van deze camera dat deze een effectieve pixel count heeft van 1.7MP (?) en daarmee dus eigenlijk niet helemaal Full HD is. En ik las in reviews dat deze camera wat meer last heeft met het volgen/vastleggen van bewegende onderwerpen. Is deze Sony "beter" dan de JVC of gelijkwaardig?

Ik vind het lastig om een keuze te maken.

Ik wil hem in eerste instantie gebruiken voor familie filmpjes met mijn kleine meid. Dus in die zin zou ik kunnen zeggen dat elke camera voldoet, maar een beeld waar je niet misselijk van wordt met bekijken lijkt me ook wel prettig en net zoals die TimeLapse en SloMo functies, het zijn extra's. Leuk als ze erop zitten, maar ik wil voornamelijk gewoon een camera die qua hoofdtaak gewoon het beste uit de verf komt. Zowel voor buiten als binnenopnames.

Ruist de Panasonic meer t.o.v. de Sony of JVC of is ie echt stukken beter? En hoe zijn de ervaringen met witbalans. Duurt het naar gevoel met de Panasonic lang om de witbalans te regelen (dat het beeld wat lang gelig of blauw blijft) met het naar de lucht draaien of een lichtbron?

[ Voor 87% gewijzigd door Ardiendo op 16-08-2011 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
Ik kan enkel voor de SD90 spreken, maar deze is alles wat je kan verwachten van een camera in die prijsklasse. Ik heb het beeld ondertussen thuis op mijn Full HD TV bekeken, subliem! Ik zal zien of ik vanavond enkele fragmenten op Youtube kan posten, zodat jullie kunnen oordelen.
Er is een fragment waarbij ik van buiten (fel zonlicht) naar binnen wandel (TL) en de camera is hier m.i. héél goed mee omgesprongen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
Dank je. De witbalans daar kwam ik gisteren pas op naar aanleiding van een test filmpje op Youtube en ik snap ook echt wel dat de camera zich aan licht moet aanpassen, maar of de SD90 er nu echter langer over doet dat het als punt opgemerkt moet worden. Bracht me een beetje aan het twijfelen.

Het is vooral de ruis/noise verhalen waar ik mijn vraagtekens bij stel.

Vertoond de SD90 meer noise (binnenshuis op een bewolkte dag of in de avond met "gezellig" licht, dus geen TL) dan een stuk goedkopere camera zoals bijvoorbeeld de CX130? Dat ie het aflegt tegen een duurdere camera of zo, vooruit, maar ik zou het erg jammer vinden als ik de meerwaarde van de SD90 alleen terugvind in de stabilisatie, maar dat het qua ruis bedroevend is ten opzichte van de CX130 of GZ-HM650. Kan alleen nergens een goed vergelijk vinden hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De Sony en JVC heb ik alleen maar in de winkel in handen gehad, dus kan het verschil tussen de 3 niet heel erg goed beoordelen.
In elk geval is de gevoeligheid van de SD90 ongekend tov van wat ik van andere camera's gezien heb.
Witbalans kan soms wat lijken na te ijlen, maar ik heb ook het idee dat je bij bepaald licht gewoon niet exact dezelfde witbalans kunt halen, omdat de gain van de verschillende kleuren dan veel te ver uit elkaar moet liggen en dat er dus een afweging is gemaakt tussen ruis en nauwkeurigheid van witbalans.
Bij zonlicht heb je namelijk veel meer rood dan bij TL-licht, dus moet de witbalans dan wel heel veel aangepast worden. Dat 'ie dan traag lijkt te werken zou dus ook goed kunnen doordat je zelf moet wennen aan de nieuwe witbalans. (ons eigen gevoel van witbalans is nogal onnauwkeurig)

Enige nadelen van de SD90 zijn:
- camera kan nogal warm worden in de muis van je hand, op de rand. (pijnlijk warm als je al warme handen hebt zoals ik)
- bediening van menu zou nog iets makkelijker kunnen. Soms moet je voor veelgebruikte dingen, zoals volg persoon/object 2x tikken op het touchscreen (1x om functie te selecteren en 1x om persoon te selecteren) en vaak vaker om sub-menu eerst ook nog te selecteren. Hierdoor trilt de hele camera.
- geen remote-mogelijkheden. Hoewel ik een simpele remote had op mijn vorige cam (zoom/start/stop/<</>>) gebruikte ik die niet veel, maar bij deze cam mis ik 'm wel.
- houding van je pols bij het filmen. Mijn vorige cam kon ik echt op elke hoogte filmen zonder de pols in allerlei vreemde houdingen te houden, maar bij deze lukt dat niet. (bij geen enkele van de genoemde 3 trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico

Bij deze, originele file zonder nabewerking in 1080/50p geüpload naar Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wat voor SD-kaart heb je?
Ik heb met mijn class-10 kaart heel soms dat het beeld bij de 1080p50 lijkt te haperen.
Ik heb het nog niet opnieuw geprobeert nadat ik de kaart opnieuw geformatteerd heb in de camera zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
Eentje van iBood, zogezegd Class 10 maar in feite niet beter dan Class 4.
Maar: ik heb een tijdlang van een 3 jaar oude 2GB SD kaart van Dane Elec gewerkt en zelfs toen kreeg ik geen schokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
SlashCam
TD-er schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:45:
In elk geval is de gevoeligheid van de SD90 ongekend tov van wat ik van andere camera's gezien heb.
Witbalans kan soms wat lijken na te ijlen, maar ik heb ook het idee dat je bij bepaald licht gewoon niet exact dezelfde witbalans kunt halen
In mijn beste duits kwam ik nog bij Slashcam uit waar ik toevallig toch nog stuitte op iemand die zowel met een SD99 als een CX130 is gaan filmen en die kwam met het volgende:

"Met je luxaflex omlaag en een aantal niet al te sterke spaarlampen gaan filmen. De ruisverhouding en ook de scherpte van de CX130 bevallen me beter. Ook met omhoog trekken van de luxaflex en de binnenstralende zon op mijn dochter, heeft de Sony het gezicht beter belicht; Met de Panasonic wat overbelichting. Met het wisselen van kamer past de Sony zich sneller aan aan de verandering. Zo ook met naar buiten gaan. De hemel wordt niet zo sterk overbelicht met de Sony; de Sony is daarentegen wellicht wel wat te donker. Bij de SD90 was er ook iets meer sprake van een groen/blauw tint; de CX130 is wat warmer. Wellicht allemaal in te stellen manueel, maar soms wil je ook gewoon aanzetten en filmen; vooral met plotse familie filmpjes.

Naar zijn mening wordt de kleur wit beter getoond met de CX130, doet ie het beter bij donkerder kunstlicht, gaat ie beter om met lichtwisselingen en tegenlicht, geeft een hoger contrast (minder fletse kleuren) en is de AF snelheid hoger. De CX130 is dan wel wat minder met AF tracking"

Eindelijk een test met beide camera's tegelijkertijd, maar het kan nog subjectief zijn. :P

Ik lees trouwens ook dat diverse mensen vinden dat de stabilisatie van de CX130 onderhand gelijk is aan die van de SD90. Maar met het testen in de winkel had ik een veel stiller beeld met de SD90. Heb ik dan iets fout gedaan? :? Steadyshot enzo stond gewoon aan bij de CX130. Ik snap het even niet.
TD-er schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:45:
Enige nadelen van de SD90 zijn:
- camera kan nogal warm worden in de muis van je hand, op de rand. (pijnlijk warm als je al warme handen hebt zoals ik)
- bediening van menu zou nog iets makkelijker kunnen. Soms moet je voor veelgebruikte dingen, zoals volg persoon/object 2x tikken op het touchscreen (1x om functie te selecteren en 1x om persoon te selecteren) en vaak vaker om sub-menu eerst ook nog te selecteren. Hierdoor trilt de hele camera.
- geen remote-mogelijkheden. Hoewel ik een simpele remote had op mijn vorige cam (zoom/start/stop/<</>>) gebruikte ik die niet veel, maar bij deze cam mis ik 'm wel.
- houding van je pols bij het filmen. Mijn vorige cam kon ik echt op elke hoogte filmen zonder de pols in allerlei vreemde houdingen te houden, maar bij deze lukt dat niet. (bij geen enkele van de genoemde 3 trouwens)
Het "warm" worden neem ik op de koop toe. Heb ik eindelijk eens warme handen in de winter 8) Afstandbediening speelt niet voor mij. Met de houding van vasthouden vond ik sowieso wat minder in de winkel. De JVC heeft de stroom aansluiting elders zitten; niet bij de grip 8)7 Hierdoor kon ik de JVC in de winkel veel beter proberen, maar het blijft zwakjes testen, omdat ze bij de Mediamarkt/Saturn altijd van die blokken eronder hebben hangen. Voornaamste met het vasthouden is dat ik de knopjes goed kan bedienen, dus ze moeten een beetje soepel gaan; Niet zoals ik dus met de JVC had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Tsja eigenlijk zou je beide camera's op een stang moeten vastmaken en tegelijk gaan filmen.
Dan kun je het verschil in kleur en helderheid goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
TD-er schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:45:
Tsja eigenlijk zou je beide camera's op een stang moeten vastmaken en tegelijk gaan filmen.
Dan kun je het verschil in kleur en helderheid goed zien.
Eigenlijk wel hehe. Pfff, wellicht moet ik eerst maar eens de Sony mee naar huis nemen omdat die goedkoper is. Voldoet ie, voldoet ie en anders de Panasonic pakken met een aantal aandachtspunten in mijn achterhoofd. Ze gaan me nog kennen in de winkel zo ;)

Blijft toch lastig merk ik... kiezen. Maar sta me nog steeds te verbazen over de opmerkingen over de stabilisatie van de Sony. Zelf nog even mee gaan stoeien in de winkel.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardiendo op 16-08-2011 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Kijk dan nog even of je op de Sony onderscheid kunt maken tussen optische beeldstabilisatie en elektronische stabilisatie.
Op de Panasonic kan dat namelijk wel. Daar kun je bijvoorbeeld alleen optische stabilisatie gebruiken, of alleen elektronische. (meer pixels grabben en dan het uit te snijden kadertje verschuiven over het oppervlak van de sensor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
TD-er schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:28:
Kijk dan nog even of je op de Sony onderscheid kunt maken tussen optische beeldstabilisatie en elektronische stabilisatie.
Zonet even gekeken in de digitale handleiding maar vind het hier niet in terug. Je hebt steadyshot uit, standaard of actief. Actief betekent nog wat krachtiger. En ik had hem meen ik op actief staan de vorige keer. Straks even bekijken.

Zit maar alvast een 16GB SDHC kaartje te bestellen, heb ik die alvast in huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Neem dan wel minimaal class6 of class 10, wanneer je ook op 1080p50 wilt opnemen (28 Mbps, gevaarlijk dicht tegen class-4 aan dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
TD-er schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:00:
Neem dan wel minimaal class6 of class 10, wanneer je ook op 1080p50 wilt opnemen (28 Mbps, gevaarlijk dicht tegen class-4 aan dus)
Ik zie bij IOData SanDisk (ben ik erg vertrouwd mee) en Transcend. Mij valt op dat het met die van Transcend niet uitmaakt of je class 6 of 10 neemt, zowel voor 16GB als 32GB even duur. Is Transcend betrouwbaar? Want denk nu anders liever aan 16GB mocht er iets met ene kaartje gebeuren, dan is er minder kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Transcend maakt prima kaartjes.
Ik heb er zelf ook een aantal en met die kaartjes geen problemen gehad.
Daarentegen heb ik wel 1 SanDisk kaartje en die is inmiddels al eens vervangen onder garantie.
Maar goed, 1 is uiteraard niet iets om statistiek op te bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
Nog een verschil tussen de SD90 en de CX130 is het aantal pixels.
Als je niet in full hd wil opnemen, dan maakt het niet zoveel uit, maar wil je in full hd opnemen, dan zal de CX130 er pixels bij moeten berekenen om die resolutie te halen, de SD 90 heeft native HD resolutie.

De CX 130:
Circa 1.490.000 pixels (16:9), circa 1.120.000 pixels (4:3)

De SD 90:
1.94 megapixels - 2.61 megapixels [16:9]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
Bovenstaande is dé reden waarom ik de SD90 verkoos. Maar goed, of je dat in het echt ook ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het met je eens dat het aannemelijk lijkt dat ie native opneemt, maar geen garanties hoor ;) Fabrikanten doen rare dingen met pixels om te bezuinigen/beeld te optimaliseren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
Nou, ik kom net terug van de Mediamarkt en ik heb de Sony HDR-CX130E gekocht. 8)

Ik heb lange tijd de HDMI kabel van het enige HD schermpje zitten ompluggen om het verschil tussen de Panasonic en de Sony beter te kunnen zien. Vergeleken op stabilisatie, ruis en focus. Ofschoon de stabilisatie van de Panasonic beter is, vond ik de stabilisatie van de Sony toch meevallen; een stuk beter dan de digitale stabilisatie van de JVC GZ-HM650 die ik had teruggebracht. Qua ruis, lastig vergelijken zo in zo'n winkel, ofschoon ik inderdaad wel het idee had dat de Sony hier beter scoorde. En dan is er de focus. Het het verleggen van de focus naar een ander onderwerp, verder weg of dichterbij had de Sony toch wel beduidend meer tijd nodig.

Dus tja, welke pak je dan? Nou, de Panasonic HDC-SD90 was niet meer voorradig en er was totaal niks bekend over een nieuwe levering, zeker niet binnen de eerste 2 weken. Dus een exemplaar meenemen om thuis beter mee te testen zat er niet in. Dus heb ik de Sony gekocht, want voor de Sony geldt nu nog die 50 euro cash-back actie. De Sony gaat nu dus thuis getest worden en blijkt ie in thuis situatie meer dan genoeg te voldoen dan heb ik me daar 140 euro mee uitgespaard (met de prijs van de SD90 bij CameraNu.nl).

Dat met die pixels dat was me duidelijk geworden. Ik vraag me af of ik het ga zien. Ik weet op dit moment niet eens of de JVC überhaupt voldeed voor het echte Full HD en die zag er qua beeld goed genoeg uit op mijn HD TV. Nu heb ik een 32" HD TV dus vraag ik me sowieso af of ik het zou zien :P

Ahum, einde van het verhaal (of niet?) is dat ik een Sony heb 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06
ik ben ook druk aan het zoeken, over 1,5 week op reis naar vietnam en een camera zou fijn zijn.

De Sony XC130E zag ik ook in de MM folder. Ik ben een super leek en begrijp niet dat overal full HD staat maar de Sony dus niet full HD is?

Dit weekend bij een vriend de JVC GZ-HM445 gezien, alle specs vergeleken met elkaar maar zie alleen de noob dingen. 30x optische zoom vs 40x optische zoom.

Iemand met verstand die op op hardware niveau kan zien welke de betere is?

Heb vele tabellen bekeken maar zelfs op vergelijkingssites hanteren ze niet dezelfde formats om specs te tonen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd in "Het grote digitale video camera topic de..." al gelezen? Denk dan even de camera's op HDD, DVD en miniDV weg (tijd voor een update) en je hebt wat meer info :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
Kees_frl schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:19:
ik ben ook druk aan het zoeken, over 1,5 week op reis naar vietnam en een camera zou fijn zijn.

De Sony XC130E zag ik ook in de MM folder. Ik ben een super leek en begrijp niet dat overal full HD staat maar de Sony dus niet full HD is?

Dit weekend bij een vriend de JVC GZ-HM445 gezien, alle specs vergeleken met elkaar maar zie alleen de noob dingen. 30x optische zoom vs 40x optische zoom.
Ik had zelf de GZ-HM650 van JVC omdat ik in de veronderstelling was dat deze wel echt Full HD was met zijn 3.3MP back-illuminated CMOS sensor (die van de 445 is een andere sensor). Hij zou in elk geval beter moeten zijn dan de 445 (in low light), maar beide sensoren zijn niet echt Full HD zover ik weet. Denk dat het voor het meerendeel van de camera's opgaat in deze prijsrange. De Panasonic SD90 zie ik dan ook als een iets hogere prijsrange met zijn native HD.

Ik weet nog niet hoe het met de Sony gesteld is (wacht namelijk op mijn SDHC kaartje :P), maar met de JVC 650 hoorde ik dus die zoom motor. Weet niet of dit normaal is voor dit model of voor camera's over het algemeen (vind het zelf storend). Omdat de 445 van JVC in dezelfde release lijn zit, wellicht wel goed om te letten of je de motor kunt horen en of het je stoort. Het geluid vond ik verder van de camera meer dan toereikend. Het beeld was ik verder tevreden over (via 32 inch Full HD scherm).

Met die optische zoom mag je je best gek laten maken, doe ik ook, maar beslis wel of hij bruikbaar is op de manier zoals je hem wil gebruiken. Zonder statief en toch een acceptabel beeld? Dan heb je wellicht betere stabilisatie nodig dan alleen digitale.

Kleinigheidje... bij de JVC moet je zelf handmatig de lens open en dichtzetten. Dit i.t.t. bijvoorbeeld de Sony waar het protectieklepje automatisch open en dichtgaat. Je mist het wellicht niet, totdat je het hebt. Ik vind het nu toch wel prettig dat ik het heb ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De zoom-motor hoor je op de SD90 vrijwel niet, tot je een externe mic gebruikt die vlak boven de lens hangt.
De 40x zoom van de SD90 is verrassend goed te gebruiken vanuit de losse hand, maar je krijgt wel kramp in je handen als je dat minutenlang wilt doen.
Dus het is zeker bruikbaar, maar niet heel erg praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
Kees_frl schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:19:

Iemand met verstand die op op hardware niveau kan zien welke de betere is?

Heb vele tabellen bekeken maar zelfs op vergelijkingssites hanteren ze niet dezelfde formats om specs te tonen.
Het ligt er maar aan wat belangrijk voor je is:
Accu duur: Sony is daar erg goed in, Panasonic en JVC minder.
Optische zoom: altijd het beste, digitale zoom is dan wel weer goed gedaan door Canon, omdat ze flink wat pixels hebben, gebruiken ze eerst de pixels die ze over hebben om digitaal te zoomen, dus zonder kwaliteitsverlies, daarna gaan ze echt digitaal zoomen.
En denk eraan dat een enorm zoom bereik leuk is, maar als de beeld stabilisatie slecht is, heb je er weinig aan.
Megapixels: De JVC heeft 1,5mpx wat dus niet genoeg is voor echt full hd, ze moeten er wat pixels bij rekenen, net als de Sony.

Voor de JVC zie Trustedreviews

Als je kiest tussen de Sony en de JVC zou ik beide in de winkel bekijken en die nemen die het meest bevalt wat betreft vasthouden en bediening.

En wat betreft native HD of HD middels pixels erbij rekenen.
Ik heb twee RAW filmpjes gemaakt in een winkel met de Panasonic SD80 (niet native HD) en de SD800 (native HD).
Het verschil dat zichtbaar is komt eerder door de 3CCD van de SD800 die ook wat beter met backlight om kan gaan, dan dat ik onregelmatigheden in de resolutie zelf zie van de SD80 door het erbij rekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door rvrbtcpt op 17-08-2011 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
TD-er schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:28:
De zoom-motor hoor je op de SD90 vrijwel niet, tot je een externe mic gebruikt die vlak boven de lens hangt.
De 40x zoom van de SD90 is verrassend goed te gebruiken vanuit de losse hand, maar je krijgt wel kramp in je handen als je dat minutenlang wilt doen.
Dus het is zeker bruikbaar, maar niet heel erg praktisch.
Ben ik met je eens. Ik zou zo'n min of meer max zoom ook eerder gebruiken om tijdens het vastleggen, heel even de focus ergens op te leggen, om vervolgens weer naar een completer beeld te gaan. Bijv. het close-up uitblazen van kaarsjes terwijl je niet dichtbij genoeg kunt komen (of wilt komen zonder aandacht te trekken) of iets anders dat even nadruk mag krijgen zoals op vakantie terwijl je het met audo ter sprake brengt. Inderdaad niet om een half uur een scene te filmen waar je om wat voor reden niet dichterbij kunt komen. Dan heb je toch een statief of zo nodig. Misschien zo'n gorillad pod die je overal aan vast kunt maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frijns.Net schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:43:
Megapixels: De JVC heeft 1,5mpx wat dus niet genoeg is voor echt full hd, ze moeten er wat pixels bij rekenen, net als de Sony.
Aan de pixels kun je niet zien of een camera native full-hd opneemt. Dat weet je alleen zeker als je weet hoe je het moet testen of als het heel specifiek vermeld wordt. Aangezien je zelf al aangeeft dat je het moeilijk kunt waarnemen, lijkt verdere discussie hierover mij een beetje zinloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
Deze post mag verwijderd worden. Iets te voorbarig een vraag gesteld |:(

[ Voor 198% gewijzigd door Ardiendo op 17-08-2011 22:23 ]

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06
Iedereen bedankt voor de reacties en informatie.

Ik focus me misschien ook te veel op de term full HD terwijl ik natuurlijk gewoon een camera zoek die me beelden levert waar ik blij van word.

Ik ben helaas gewoon het type dat op basis van feiten wil weten welke nu beter is :-)

Zal vanavond de MM eens bezoeken en kijken wat ik daar kan ontdekken. Vind helaas het personeel bij de MM niet echt 100% betrouwbaar mbt inhoudelijke kennis. (mogelijk generaliseer ik, dat is niet de bedoeling)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Camcorders zijn een bijzonder kleine markt. Je vindt maar weinig zaken waar ze echt verstand van zaken hebben. De kans dat je bij MM een verkoper vindt met kennis van zaken is even groot als bij de lokale fotoboer. Wil je meer zekerheid dan moet je naar een zaak waar men zich specialiseert.

• Ardiendo
Ik wil trouwens ook even iedereen bedanken die me (in)direct geholpen heef, waaronder TD-er en cocico 8) Cocico bedankt voor het filmpje. Uiteindelijk is het dan niet niet de SD90 geworden; denk dat ik met beide camera's even blij zou zijn geweest uiteindelijk; allebei voor hun eigen redenen :)

Ik ga het maar zo zien, met de Sony als eerste camera denk ik dat ik geen slechte keuze heb. Bevalt het me en ga ik er meer mee doen dan ik nu voor ogen heb, dan kan ik daarna altijd nog een betere camera kopen :)

En inderdaad, verwacht niet teveel van de MM medewerkers. Toen ik er was begon hij de Panasonic af te kraken en dat Sony altijd beter is geweest. Had meer het idee dat ie dat deed omdat ie de Panasonic even niet kon leveren en hij me graag met een Sony daarom weg zag gaan :P En dat terwijl hij aan het verkondigen was dat ie met een Panasonic schoot. Mjah, moet ie het zelf ook niet kopen als deskundige.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, dat noemen ze commercieel eerlijk zijn waardoor ik wellicht meer respect voor hem heb :P Een verkoper staat niet in de winkel om jouw het allerbeste advies te geven, maar om jou een marge product te verkopen dat voldoet aan jouw voorwaarden. Je had overal hetzelfde advies gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 22:05:
Tsja, dat noemen ze commercieel eerlijk zijn waardoor ik wellicht meer respect voor hem heb :P Een verkoper staat niet in de winkel om jouw het allerbeste advies te geven, maar om jou een marge product te verkopen dat voldoet aan jouw voorwaarden. Je had overal hetzelfde advies gekregen.
Hahaha, ja is ook weer zo. Nu zeg ik ook niet dat een MM slechter is dan een Harense Smid of It's (hmm, toen ie nog open was). Je krijgt inderdaad hetzelfde advies :P Allang blij dat ie me nou met een goedkoper product naar huis heeft gestuurd nu :*) Alleen heb ik nu een "golf swing" functie op mijn camcorder... wordt het nog duur als ik golf moet oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-05 13:47
Ik ben op zoek naar een camera voor het opnemen van gebarenoefeningen voor school.
Denk hierbij aan een persoon die voor een camera zit en handgebaren maakt. (logisch :p)
De camera moet dus geschikt zijn voor binnen filmen en goed met bewegingen om kunnen gaan.
Ik kwam zelf op 3 cameras uit.
  • JVC-HM445 240 €
  • Sony HDR-CX115E 268 €
  • Sony HDR-CX130E 341 €
Beide Sony's hebben nog een 50€ cashback actie.
Uit de startpost begreep ik dat de grootte van de CMOS sensor belangrijk is. Die is van de CX115E groter dan die van de HM445. Verder kwam uit reviews naar voren dat de CX115E goed presteert bij minder licht en geschikt is voor binnen filmen. Waar ik minder over kon vinden was hoe de cameras zich gedroegen met bewegende objecten.
Qua prijs ontlopen de HM445 en de CX115E elkaar niet veel. De CX130E is weer ongeveer 70 € duurder en ik weet niet of deze echt meerwaarde heeft.
Heeft een van jullie hier een mening of advies over? :)

Nog even samengevat de eisen zijn:
  • 200-300 €
  • Geschikt voor binnen filmen
  • Geschikt voor omgaan met beweging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De mate van geschiktheid voor binnen filmen hangt meer af van de gevoeligheid bij weinig licht (en de ruis die je daarbij dus krijgt).
Als de camera een back-illuminated (ook wel back-lit genoemd) sensor heeft, is de gevoeligheid al minstens een factor 2 groter (8dB), dus dan speelt de sensor-grootte al minder mee. (2x meer oppervlak komt overeen met 2x meer licht, dus diameter zou meer dan een factor wortel 2 groter moeten zijn wil een front-illuminated sensor gevoeliger zijn)

Als je voldoende licht in de ruimte hebt, is eigenlijk elke camera wel geschikt.
Let wel op dat je niet tegen het licht in filmt, want anders zie je alsnog niet heel veel. Er zijn wel camera's die een hoger dynamisch bereik hebben of simuleren, zodat je dat alsnog wel kunt gebruiken (de SD90 heeft zo'n mogelijkheid bijvoorbeeld), maar het beste is gewoon om er rekening mee te houden bij het filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 14:40
Heeft er iemand toevalig ervaring met een groothoek lens op een HDC-SD10? Ik las ooit ergens op een forum een tip van iemand, dat je een oud model groothoeklens voor een leuk bedrag kon kopen en dat het echt meerwaarde had. Het type nummer en merk stond er bij, ik geloof dat het uit een oude serie van panasonic was, maar dit weet ik niet zeker. Ik weet dat er vanalles op E-bay staat maar ik heb geen idee of dit wat is.

Ik hoop dat ik dit hier mag posten, anders sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 13:22

Copyman

Dode muis

Op iBood staat nu een Samsung HMX-H304 (16GB) FullHD camcorder voor € 279,95. Is dit een fatsoenlijke camera, of raden jullie een andere aan? We zijn namelijk op zoek naar een FullHD camera voor mijn vader zijn verjaardag, met een max budget van € 300. :)

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Volgens mij is dat gewoon een heel standaard HD-camera. (alleen even de specs erbij gezocht) en prima te vergelijken met andere camera's uit het segment van 250 - 300 euro.
Er staat alleen maar optische beeldstabilisatie genoemd, maar dat kan natuurlijk ook een gebrek in de specs zijn. De sensor is namelijk wel 5 Mpixel. (1/4" CMOS)

Verwijderd

Ik ben opzoek naar een HD camera waarmee ik LIVE streaming mee kan gaan doen.. iemand een idee ? ik zou deze willen aansluiten met een easycap usb... iemand een idee waar ik het beste kan kijken? of andere opties?

• TD-er
Voor oude DV-camera's kon je een driver installeren onder Windows zodat je de DV-cam als webcam kon gebruiken (in elk geval VfW-device)
Mogelijk als je daar op zoekt, dat je ook wel iets kunt vinden voor HD-cams. Enige punt is wel dat je dus ook een rappe upload moet hebben om het te kunnen streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 13:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Je kan natuurlijk ook met een HD camera maar dan op lagere instellingen proberen te streamen, dat vraagt minder upload, maar dat neemt dan natuurlijk wel 'de meerwaarde' weg.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:57
Freak schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 14:01:
Ik ben op zoek naar een camera voor het opnemen van gebarenoefeningen voor school.
Denk hierbij aan een persoon die voor een camera zit en handgebaren maakt. (logisch :p)
De camera moet dus geschikt zijn voor binnen filmen en goed met bewegingen om kunnen gaan.
Ik kwam zelf op 3 cameras uit.
  • JVC-HM445 240 €
  • Sony HDR-CX115E 268 €
  • Sony HDR-CX130E 341 €
Beide Sony's hebben nog een 50€ cashback actie.
Uit de startpost begreep ik dat de grootte van de CMOS sensor belangrijk is. Die is van de CX115E groter dan die van de HM445. Verder kwam uit reviews naar voren dat de CX115E goed presteert bij minder licht en geschikt is voor binnen filmen. Waar ik minder over kon vinden was hoe de cameras zich gedroegen met bewegende objecten.
Qua prijs ontlopen de HM445 en de CX115E elkaar niet veel. De CX130E is weer ongeveer 70 € duurder en ik weet niet of deze echt meerwaarde heeft.
Heeft een van jullie hier een mening of advies over? :)

Nog even samengevat de eisen zijn:
  • 200-300 €
  • Geschikt voor binnen filmen
  • Geschikt voor omgaan met beweging
Hoi Freak,

Ik ben zelf opzoek naar zo'n zelfde camera... In de pricewatch is de CX 115E Nu eindelijk onder de 250 euro gedaald (cameranu.nl)... Maar de CX 130E *schijnt* in de MM te liggen voor 300 euro na cashback.... Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met beide camera's en een aanbeveling kan doen? 50 euro is namelijk geen reden om kwaliteit te laten liggen, maar om het zo weg te gooien is ook jammer.

De camera wordt vooral gebruikt om korte opnamen te maken van redelijk snel bewegende objecten in een afstand van 2 tot 80 meter, soms binnen (met verlichting), soms buiten overdag...

EDIT: cashback is helaas afgelopen, dus wordt het verschil 100 euro tussen de camera's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 13:37
Hoi allemaal,

ik ben ook aan het rondkijken voor mijn allereerste camcorder en ik ben tot nu toe uitgekomen op de Panasonix SD90, de Sony CX115E en de Sony CX130E. Ik ben dan ook erg blij met de recente berichten in dit topic, want ik zit eigenlijk met dezelfde twijfels.

De Sony CX115E is een heel stuk goedkoper, maar ik ben aan de andere kant ook niet te beroerd om wat meer geld neer te tellen wanneer de kwaliteit een stuk beter is. Aan de andere kant ben ik nog een leek op filmgebied, maar ben ik qua fotocamera's wel weer wat veeleisender. Ik hou hierbij ook in mijn achterhoofd dat dit mijn eerste filmcamera wordt, dus ik geen vergelijkingsmateriaal heb en waarschijnlijk sowieso wel snel tevreden zal zijn.

Mijn vraag is dus ook of iemand ervaring heeft met de verschillen tussen de CX115E en de CX130E.
Ik vind het belangrijk dat de optische zoom goed is, maar die is volgens mij bij alledrie de camera's in orde.
Daarnaast wil ik geen storende last hebben van wind of het geluid tijdens het in- en uitzoomen.
Ik heb ook gelezen dat er bij de Sony's geen mogelijkheid is om een externe microfoon aan te sluiten, terwijl dit bij de Panasonic wel kan. Ik vraag me echter af in hoeverre de gemiddelde cameragebruiker dit doet of nodig heeft en of de standaard microfoons dus voldoen.

Graag advies dus: ga ik voor de goedkopere CX115E of is het de moeite waard om wat meer neer te tellen voor de Panasonic SD90 of de Sony CX130E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 11:02
Ik zit te twijfelen tussen de Panasonic HDC-TM900 en HDC-SD900. Hoe komt het dat de SD900 maar liefst 200 euro duurder is? Het enige verschil zit hem in de opslag toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Count_B schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 13:20:
Ik zit te twijfelen tussen de Panasonic HDC-TM900 en HDC-SD900. Hoe komt het dat de SD900 maar liefst 200 euro duurder is? Het enige verschil zit hem in de opslag toch?
Volgens mij is de TM juist degene met de ingebouwde opslag, en de SD niet en dus is de SD goedkoper.

Voordeel is inderdaad de extra opslag, maar tegen een flinke meerprijs, deze opslag kán je niet vergeten en je zit dus nooit zonder geheugen als je je kaartjes vergeet.

Er is ook nog een nog duurdere HS variant, die heeft een ingebouwde (grote) harde schijf. Nadeel is dat daardoor de batterij weer korter meegaat en er een extra onderdeel dat eventueel ooit stuk kan gaan en een klein beetje extra gewicht en omvang. Maar je hebt (relatief) veel extra filmopslag ruimte.

SD heeft als nadeel dat je altijd extra SD kaarten moet aanschaffen.
Er is verder geen verschil tussen de modellen TM - SD wat betreft functie en omvang, de HS is iets groter.

[ Voor 22% gewijzigd door rockhopper op 30-09-2011 16:28 . Reden: kleine correctie en HS info toegevoegd. ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:31
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik zit de JVC GZ-HD520 en de Sony HDR-XR160e te vergelijken; http://tweakers.net/pricewatch/compare/318/274878;281588
De JVC gaat voor z'n 289 euro, en de Sony voor 459
Qua specificaties lijken ze best aardig op elkaar (op de 160 vs 120 GB dan), maar waar komt dan het verschil van bijna 200 euro door? Is de lens van Sony zoveel beter?

[ Voor 26% gewijzigd door Barryvdh op 16-10-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Belangrijke verkoop-argumenten voor de Sony zijn:
- externe mic is mogelijk
- meer groothoek
- groter scherm (en capacitive touch)
- betere sensor (3.3 Mpixel Exmor R™-CMOS-sensor type 1/4 (4,5 mm) backlit tegen 1/5,8-inch 1,5 megapixel CMOS)

Vooral de sensor maakt nogal een verschil.
Backlit sensor geeft veel betere prestaties in binnen-situaties dan front-lit. (8dB meer signaal aldus Sony)
Daarnaast is de sensor een stuk groter. (Diameter is groter; 5.8/4 = 1.45 => oppervlak is dus bijna factor 2 groter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
Sarrr schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 10:57:
Graag advies dus: ga ik voor de goedkopere CX115E of is het de moeite waard om wat meer neer te tellen voor de Panasonic SD90 of de Sony CX130E?
Waarom ga je de camera's niet eens proberen?
Zelf ben ik naar de winkel gegaan en heb met de SD90 en de 900 gefilmd op een eigen SD kaartje om thuis het verschil te kunnen zien.
Je betaald in de winkel dan misschien iets meer, maar daarvoor krijg je dan ook dit soort service als je dat vraagt. Op die manier kun je zelf wat contrastrijke filmpjes maken en andere dingen proberen, en het resultaat thuis bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
Ik ben van plan om een canon 550D te kopen, hier kan je namelijk ook full hd mee filmen! Waarschijnlijk moet er wel een speciale lens bij om goed te kunnen zoomen, maar verder zie ik geen enkel nadeel. Hoge kwaliteit filmen en hoge kwaliteit foto's maken. Ideaal toch? Of zijn er mensen met ervaring op dit gebied die mij kunnen zeggen waarom het niet ideaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 09:45

Gutteguttegut

CEO of TFD

gabn88 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 16:18:
Ik ben van plan om een canon 550D te kopen, hier kan je namelijk ook full hd mee filmen! Waarschijnlijk moet er wel een speciale lens bij om goed te kunnen zoomen, maar verder zie ik geen enkel nadeel. Hoge kwaliteit filmen en hoge kwaliteit foto's maken. Ideaal toch? Of zijn er mensen met ervaring op dit gebied die mij kunnen zeggen waarom het niet ideaal is?
Houd er wel rekening mee dat een DSLR geen camera is om even snel makkelijk mee te filmen (als in: vrouw, vriendin, grootmoeder even laten filmen er mee).

Meer hier over in:
Video voor fotografen
en:
Het video-dSLR hardware topic

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
gabn88 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 16:18:
Hou dit even in gedachten:
Like pretty much all other video-DSLRs the 550D can suffer from distortion caused by its rolling shutter. The readout of the sensor means horizontal lines of the image are scanned, one after another, rather than the whole scene being grabbed in one go. The upshot is that verticals can be skewed if the camera (or the subject) moves too fast - the top of the image has been recorded earlier than the bottom, so vertical lines can be rendered as diagonals. On the 550D this effect isn't really noticeable in most situations, but it can be seen if you pan the camera very quickly. In short - it's there if you go looking for it, but it isn't a concern in normal use.
Bron: dpreview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
focussen met een dSLR is vaak nogal lastig. In elk geval een stuk lastiger dan met de moderne film-camera's.

De Panasonic SD90 (en waarschijnlijk veel meer modellen van andere fabrikanten) heeft bijvoorbeeld als mogelijkheid om op de touchscreen iets aan te wijzen wat in focus moet blijven.
Dat werkt verrassend goed.
De JVC-modellen schijnen dat ook te kunnen, maar daar heb ik niet mee gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 13:37
Frijns.Net schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 09:34:
[...]

Waarom ga je de camera's niet eens proberen?
Zelf ben ik naar de winkel gegaan en heb met de SD90 en de 900 gefilmd op een eigen SD kaartje om thuis het verschil te kunnen zien.
Je betaald in de winkel dan misschien iets meer, maar daarvoor krijg je dan ook dit soort service als je dat vraagt. Op die manier kun je zelf wat contrastrijke filmpjes maken en andere dingen proberen, en het resultaat thuis bekijken.
Goede tip! Ik heb ze allebei al geprobeerd in de winkel zonder daadwerkelijk op te nemen, maar hierbij leek de Panasonic veel scherper te zijn. Dit kan echter ook aan (de instelling van) het scherm liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Sarrr schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:59:
[...]
Goede tip! Ik heb ze allebei al geprobeerd in de winkel zonder daadwerkelijk op te nemen, maar hierbij leek de Panasonic veel scherper te zijn. Dit kan echter ook aan (de instelling van) het scherm liggen.
Bekijk je thuis de opgenomen filmpjes dan niet allebei op hetzelfde scherm?
Nevermind zag dat je dus geen sd kaart had gebruikt, zou ik zeker wel doen voordat je tot aanschaf gaat!

Ik hecht zelf weinig waarde aan de kwaliteit van weergave op het schermpje van de camera zelf, natuurlijk telt dat, maar het eindresultaat op een tv/monitor waarop ik het aan anderen laat zien is wat echt belangrijk is. Het schermpje zelf telt natuurlijk mee in 'hoe makkelijk het filmen zelf gaat'.

[ Voor 14% gewijzigd door rockhopper op 20-10-2011 12:04 . Reden: rockhopper leert beter te lezen voordat ie quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
TD-er schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:56:
focussen met een dSLR is vaak nogal lastig. In elk geval een stuk lastiger dan met de moderne film-camera's.

De Panasonic SD90 (en waarschijnlijk veel meer modellen van andere fabrikanten) heeft bijvoorbeeld als mogelijkheid om op de touchscreen iets aan te wijzen wat in focus moet blijven.
Dat werkt verrassend goed.
De JVC-modellen schijnen dat ook te kunnen, maar daar heb ik niet mee gespeeld.
Bedankt Gutteguttegut, Frijns.net en TD-er. Ik was bang om een stroom van negatieve reacties te ontvangen over het feit dat het eigenlijk geen camera is ofzo, maar deze opbouwende reacties kan ik echt mee verder!

Ik las overigens ook al ergens op het net dat in tegenstelling tot de canon 550D de 600D ook al ingebouwde digitaal zoom heef van 8x (op full hd! de 550D heeft alleen zoom op VGA kwaliteit). Mede daardoor denk ik erover om nu voor een jaar of 2 een iets goedkopere camera te nemen (wss sony CX115) en daarna over te stappen op een foto/film combi, aangezien ze er dus wel mee bezig zijn om ze voor beide doelen geschikt te maken. In ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Canon had laatst een patent-aanvraag ingediend (stond van de week op de frontpage) waaruit je zou kunnen opmaken dat ze een touchscreen willen gaan gebruiken voor de bediening van de foto-camera's.
En inderdaad beide segmenten van camera's lijken aardig naar elkaar toe te groeien.

Als je kijkt naar hoe de reclame-bedrijven nu filmen, daar worden vrijwel alleen maar SLR's gebruikt.
Beste prijs/prestatieverhouding. Maar daarbij zijn de shots vaak kort, dus speelt de opnameduur niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo
een vraag, ik heb een canon legria hfr106, en wilde mijn volle geheugen kaart leegmaken, normaal formateer je die, maar formateren kwam ik niet tegen! Ik heb hem ge-initialiseerd. Nu wilde ik mijn nieuwe filmpjes op de computer gaan zetten, en nu wil mijn computer de camera niet meer zien. Het programma zegt dat de kabel niet is aangesloten. Hij leest mijn usb station niet meer??? Heeft iemand enig idee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik ben aan het kijken voor een HD-camcorder voor een bruiloft.
Deze moet het goed doen in low-light omdat het licht vaak donker is op een bruiloft.
Het mag ook tweedehands.

Paar vragen:

1. heeft het zin om tweedehands te kopen of zijn de prijsverschillen te klein, of hebben nieuwe camcorders betere prestaties dan die van een paar jaar oud, in verband met nieuwe technieken (zoals back-lit)?

Ik dacht aan bijv. de canon hv-serie, dus de hv10,hv20,hv30,hv40. Een HV40 kost in de winkel circa 500 euro en op marktplaats kost een HV30 circa 300 euro.
Ook de sony HC-serie, bijv. HC3 of zo, zou wellicht kunnen. HC3 heeft een vraagprijs van circa 300 euro.

2. Ik heb dit topic nog niet goed genoeg gelezen, maar zijn er beter presterende alternatieven dan die hierboven (bijv. canon hv40) voor een soortgelijke prijs? In dit topic is de hv-serie van canon nogal populair.

Ik hoef de camera pas zomer volgend jaar te hebben maar ik oriënteer me nu al.

3. enig idee wat de hardware eisen zijn voor het bewerken van AVCHD? Ik heb nu een 2.2Ghz phenom quadcore met 4 gb en magix videodeluxe 2008 plus.

4. is een canon HV40 (circa 500 euro) beter dan een panasonic sd90 (circa 400 euro)?

5. ik wil de uiteindelijke film waarschijnlijk in SD uitbrengen. Is HD materiaal zinvol als input? Bij softwarematige beeldstabilisatie wordt de resolutie verminderd, wat dus zou betekenen dat bij een HD-input het beeld wel wordt ingezoomd maar de resolutie niet lager wordt bij conversie naar SD.

6. Is HD simpel om te zetten naar SD?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Spruit 11 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:05:
Ik ben aan het kijken voor een HD-camcorder voor een bruiloft.
Deze moet het goed doen in low-light omdat het licht vaak donker is op een bruiloft.
Het mag ook tweedehands.

Paar vragen:

1. heeft het zin om tweedehands te kopen of zijn de prijsverschillen te klein, of hebben nieuwe camcorders betere prestaties dan die van een paar jaar oud, in verband met nieuwe technieken (zoals back-lit)?
Het grootste probleem met 2e hands is niet zozeer de verouderde technieken (al gaat de ontwikkeling van de sensoren nu wel redelijk rap) maar vooral dat je niet weet wat je koopt. Bijvoorbeeld een guts zeewater kun je aan de buitenkant niet zien, maar geeft binnen een paar weken tot een paar maanden wel gegarandeerd uitval van het apparaat.
Back-lit sensoren geven 6 - 8 dB betere signaal-ruis verhouding bij voor de rest gelijke omstandigheden, dus dat is zeker een behoorlijke verbetering voor binnen filmen.
Ik dacht aan bijv. de canon hv-serie, dus de hv10,hv20,hv30,hv40. Een HV40 kost in de winkel circa 500 euro en op marktplaats kost een HV30 circa 300 euro.
Ook de sony HC-serie, bijv. HC3 of zo, zou wellicht kunnen. HC3 heeft een vraagprijs van circa 300 euro.

2. Ik heb dit topic nog niet goed genoeg gelezen, maar zijn er beter presterende alternatieven dan die hierboven (bijv. canon hv40) voor een soortgelijke prijs? In dit topic is de hv-serie van canon nogal populair.
Kijk toch zeker ook even naar de Panasonic SD90. Die heeft naast erg goede low-light-performance ook nog een redelijk grote groothoek, wat bij binnen filmen ook wenselijk is.
Ik hoef de camera pas zomer volgend jaar te hebben maar ik oriënteer me nu al.

3. enig idee wat de hardware eisen zijn voor het bewerken van AVCHD? Ik heb nu een 2.2Ghz phenom quadcore met 4 gb en magix videodeluxe 2008 plus.
Dat is ook wel zo'n beetje het minimale wat je nodig hebt voor HD montage.
Magix video de luxe ken ik niet, dus ik weet niet hoe goed dat werkt.
Maar Premiere weet mijn core i7 920 toch wel volledig te benutten ( 80 - 100% CPU-load bij renderen van overgangen en 30 - 50% bij het afspelen)
Wat ook erg belangrijk is voor video-montage is gebruik meerdere harde schijven.
- een voor bronmateriaal
- een als scratchdisk
- een voor export
Die laatste mag ook wel een USB-schijf zijn (USB3, lagere CPU-load dan USB2).
4. is een canon HV40 (circa 500 euro) beter dan een panasonic sd90 (circa 400 euro)?
De Canon HV40 heeft een behoorlijk grotere sensor dan de SD90. (1/2.7" tegenover 1/4.1")
Dat is qua diameter een factor 1.5, dus qua oppervlak zo goed als een factor 2 groter.
Echter de Panasonic heeft back-lit en de Canon niet, dus dat scheelt weer een 6 - 8 dB, wat die factor 2 dus weer ruimschoots compenseert.

De Canon heeft 10x zoom (43.6 - 436mm) en de Panasonic 40x (28.0 - 729 mm, 24x in de lens en de laatste stap op de sensor, maar dan nog houd je Full-HD over bij de 40x zoom)
Dus je hebt bij de Panasonic veel betere groothoek.

De Canon HV40 lijkt nog op DV tape op te nemen, terwijl dat bij vrijwel alle andere camera's toch echt al een tijdje op SD-kaart is.
5. ik wil de uiteindelijke film waarschijnlijk in SD uitbrengen. Is HD materiaal zinvol als input? Bij softwarematige beeldstabilisatie wordt de resolutie verminderd, wat dus zou betekenen dat bij een HD-input het beeld wel wordt ingezoomd maar de resolutie niet lager wordt bij conversie naar SD.

6. Is HD simpel om te zetten naar SD?
Tijdens montage moet je decoden en encoden, dus verlies je altijd wat en dus moet je zo goed mogelijk beginnen. En ook in de compressie van de opname zelf is al redelijk wat verloren gegaan.
Vrijwel elk video-montage programma wat ik ken kan exporteren naar formaten die kleiner zijn.
Dus gewoon na afloopexporteren in SD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

TD-er schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 07:25:
Het grootste probleem met 2e hands is niet zozeer de verouderde technieken (al gaat de ontwikkeling van de sensoren nu wel redelijk rap) maar vooral dat je niet weet wat je koopt. Bijvoorbeeld een guts zeewater kun je aan de buitenkant niet zien, maar geeft binnen een paar weken tot een paar maanden wel gegarandeerd uitval van het apparaat.
Back-lit sensoren geven 6 - 8 dB betere signaal-ruis verhouding bij voor de rest gelijke omstandigheden, dus dat is zeker een behoorlijke verbetering voor binnen filmen.

[...]

Kijk toch zeker ook even naar de Panasonic SD90. Die heeft naast erg goede low-light-performance ook nog een redelijk grote groothoek, wat bij binnen filmen ook wenselijk is.

[...]

De Canon HV40 heeft een behoorlijk grotere sensor dan de SD90. (1/2.7" tegenover 1/4.1")
Dat is qua diameter een factor 1.5, dus qua oppervlak zo goed als een factor 2 groter.
Echter de Panasonic heeft back-lit en de Canon niet, dus dat scheelt weer een 6 - 8 dB, wat die factor 2 dus weer ruimschoots compenseert.

De Canon heeft 10x zoom (43.6 - 436mm) en de Panasonic 40x (28.0 - 729 mm, 24x in de lens en de laatste stap op de sensor, maar dan nog houd je Full-HD over bij de 40x zoom)
Dus je hebt bij de Panasonic veel betere groothoek.

De Canon HV40 lijkt nog op DV tape op te nemen, terwijl dat bij vrijwel alle andere camera's toch echt al een tijdje op SD-kaart is.
Bedankt voor je reactie. Ik heb een Sony HC3 camcorder gekocht via marktplaats voor 250 euro. Deze doet het wel goed.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postvoordennis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-08 20:44
Eerder in dit topic las ik al de vraag wat het verschil is tussen de Sony CX-130E en de CX-160E (behalve het ingebouwde geheugen en de mogelijkheid tot het aansluiten van een externe microfoon).

Weet iemand dit ondertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 12:46
Mensen, ik heb even een vraag. Ik heb een Sony HC90 met het hele mooie nightshot en een optie Color Slow Shutter. Vooral die laatste gebruik ik nog weleens om in het donker op langere afstand te filmen. Op statief uiteraard. De HC90 heeft een 1/3" CCD censor en is, helaas SD en neemt zijn beelden op op een DV-tape.
Als ik een HD camera zou willen hebben zou ik toch minimaal dezelfde kwaliteiten hebben als de camera die ik nu heb. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De ontwikkeling van sensoren heeft zeker niet stilgestaan, dus qua lichtgevoeligheid zou je nu bij gelijk sensor-oppervlak netto minder ruis verwachten.
Echter als je gaat kijken per pixel, is het oppervlak per pixel wel een stuk kleiner geworden, doordat het nu HD is. Mocht je het geheel weer terugzetten naar SD-formaat en dan vergelijken, dan zal de ruisgevoeligheid zeker beter zijn geworden.

Maar je geeft aan dat je nu met je oude camera een slow-shutter optie gebruikt. Ik verwacht dat niet alle camera's dat ondersteunen. (slow-shutter is dat de framerate omlaag gaat zodat de belichting per pixel groter is)
De meeste camera's van nu hebben een CMOS sensor en geen CCD.
Bij CCD wordt het beeld in 1x geheel gekopieerd naar een andere laag voordat het uitgelezen wordt. Voordeel is dat alle pixels op hetzelfde moment belicht worden. Dus geen rolling-shutter. Maar nadeel is dat er bij die overdracht van de lading ook ruis optreed en nog vervelender bleeding. Oftewel naburige pixels worden beïnvloed door pixels die veel sterker belicht zijn. Je verliest met CCD dus ook nog eens aan scherpte tov CMOS.

Naast dergelijke verbeteringen is de beeldstabilisatie ook enorm verbeterd tegenwoordig. Dat is zeker op 'grote afstand' filmen van belang.

Kortom, het is moeilijk te zeggen of een HD-camera even goed presteert in het donker (omdat je ook veel hogere eisen stelt aan HD-opnamen), maar er is wel dusdanig veel anders aan de moderne camera's dat de kans groot is dat het minstens net zo goed presteert in het donker. Zodra je het gaat exporteren naar SD-formaat zal het zeker minder ruis bevatten (mits sensor even groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-08 16:27
Weet niet of het al voorbij is gekomen en of dit het juiste topic is maar bij deze even een tip:

Voor diegene die op zoek is naar de Sony CX130 is er nu een mooie actie bij de MM. Hier kost deze camera 322 euro en alleen vandaag of van het weekeind krijg je 45 euro korting. Dit is al een mooie prijs toch.

En dan is er nog de cash-back actie van sony, waarmee je nog 50 euro retour krijgt. Heb je deze camera voor 227 euro. :)

Heb geen connecties met MM of Sony, als dit toch als spam of reclame wordt gezien verwijderen jullie dit maar!!!

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Laatst online: 16-09 10:22

seninha

god's right foot

Tot wanneer is die cash back actie bij Sony? Wil namelijk voor kerst een nieuwe camera kopen en had de CX130 op het oog.
Waar mij om gaat is dat deze voornamelijk in huis als er weinig licht is toch goede opnames maakt.

We hebben nu een JVC die verziend is van Led verlichting maar zodra je met weinig licht opnames maakt is het een drama.
Beelden worden zodra LED's aangaan lijkt wel vertraagd opgenomen, net of de camera snelle bewegingen niet bij kan houden.

Misschien iemand die mij kan vertellen of de CX130 wel hiermee kan omgaan?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
seninha schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 13:39:
Tot wanneer is die cash back actie bij Sony? Wil namelijk voor kerst een nieuwe camera kopen en had de CX130 op het oog.
Waar mij om gaat is dat deze voornamelijk in huis als er weinig licht is toch goede opnames maakt.

We hebben nu een JVC die verziend is van Led verlichting maar zodra je met weinig licht opnames maakt is het een drama.
Beelden worden zodra LED's aangaan lijkt wel vertraagd opgenomen, net of de camera snelle bewegingen niet bij kan houden.

Misschien iemand die mij kan vertellen of de CX130 wel hiermee kan omgaan?
Geen idee of de CX130 hier wel goed mee om kan gaan, maar je kunt ervanuit gaan dat de sensor-techniek tegenwoordig ook al een stuk verbeterd is.
Het klinkt alsof jouw JVC bij het aanzetten van het licht de sensor instelt op een langere sluitertijd.
Voor 25 fps kun je maximaal 40 msec aan sluitertijd hebben, maar dat kan bij een minder gevoelige sensor al snel te kort zijn om het beeld een beetje fatsoenlijk belicht te hebben.
Dus heeft een aantal fabrikanten de optie ingesteld om bij "night-shots" de sluitertijd op te laten lopen tot 80 msec. Hiermee halveer je het aantal beeldjes per sec en wordt het beeld al snel een blur bij bewegingen.

Als je met echt weinig licht wilt kunnen opnemen, kun je het beste een camera nemen met back-lit sensor (vaak vertaald als "achterkant verlicht", of een andere hele kromme vertaling) en daarnaast is de grootte van belang om de hoeveelheid ruis te minimaliseren.
Hoe groter de sensor hoe minder ruis bij verder gelijke specs (want grotere pixels).

De sensor diameter wordt meestal aangegeven in inches, maar ook in mm en die verhouding is anders dan je zou verwachten.

Bijvoorbeeld een 1/4" is 4 mm in diameter.
De verhouding is 1.55 : 1
Rekenvoorbeeld: 25.4 mm / 4 / 1.55 = 4.097 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:53
hallo,

ik heb de sony hdr-cx130 gekocht.
Ik heb nu een kleine vraag hierover. Het is mij opgevallen dat als ik in de setup en daarna naar de instellingen kijk je een icoon auto krijg. Het lijkt net of deze trilt. dit fenomeen zie ik ook bij andere icons. Het lijkt erop dat dit geen invoed heeft op het filmen. Als ik het scherm laat zien op de lcd tv dan trillen de icons overigens niet
Is dit normaal?
Komt dit door het touchscreen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Dag allemaal,

Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden een sony videocamera gekocht: HDR-XR155E

Nu valt me ineens op dat wanneer ik overdag in het huis (met lampen aan) met de camera een filmpje maakt, de kwaliteit me erg tegenvalt. Ik heb net naar filmpjes gekeken van een aantal maanden terug (januari vorig jaar) maar die zagen allemaal veel beter uit in soort gelijke situatie. Ik heb de camera gerest en veel instellingen nagegaan maar het blijft erg donker, terwijl ik in het huis makkelijk de krant kan lezen. Als ik de optie Low lux aanzet, dan wordt het beeld wel wat lichter maar neemt de kwaliteit dramatisch af. Hier had ik voorheen nooit last van.

Ik heb ook met mijn fototoestel een filmpje gemaakt (Canon D600). Deze is vele malen beter in soort gelijke situatie. Ik heb nog steeds garantie op de camera maar wil voordat ik het opstuur de situatie aan jullie voorleggen, wellicht zie ik iets over het hoofd.

Ik heb ook opgezocht of nieuwe firmware zijn voor de camera maar dat heb ik niet kunnen vinden.

Wat raden jullie me aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:48
Fijn is dat mijn Canon HF11 accu is ineens leeg, gisteren paar uur opgeladen doe ik hem aan is die gelijk leeg :')

Er was toch truc voor om accu weer normaal te maken. Want zovaak is hij niet gebruikt en toen ie het nog deed was de accuduur vergelijkbaar met toen ik hem nieuw kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

N.a.v. mijn eerdere bericht heb ik 2 filmpjes gemaakt van identieke situatie. Eentje met 600D en de andere met XR155E van sony die erg slecht opneemt. Ik wil deze 2 filmpjes aan jullie laten zien, hoe kan ik het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zet het op youtube en link of embed het filmpje hier (is een youtube tag voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Ik ben van mening dat er iets mis is met mijn Sony XR-155E (zie paar bericht hierboven). Ik heb 2 filmpjes gemaakt eentje met de sony (op de max kwaliteit) en eentje met Canon fototoestel D600 (ook op max kwaliteit).

Filmpje van Sony XR155E

Filmpje van Canon 600D

Graag jullie reactie m.b.t. sony XR155E, in het bijzonder wanneer ik licht uitdoe!

[ Voor 28% gewijzigd door Zhadum op 17-12-2011 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat ziet er wel erg slecht uit. Ik ken de Sony camera niet (en de 600D ook niet als het gaat om filmen) dus kan ook niet veel zeggen over mogelijke instellingen die je kunt doen op de camera om de lichtgevoeligheid te veranderen.
Op de 600D kun je in elk geval in foto-stand de ISO instellen en zodoende de gain van de sensor omhoog gooien.
Ter vergelijking, het lijkt erop dat die film-camera in een ISO-100 stand staat. Daar zie je ook vrijwel niets mee binnenshuis in dit seizoen.
Prima voor buiten filmen, maar binnen dus duidelijk niet.
Ik zal zometeen de handleiding van die camera even opzoeken en even kijken wat er aangepast kan worden, want dit is niet werkbaar voor binnen.

Pagina: 1 ... 29 ... 34 Laatste

Let op:
~~~[html]Voor camera's <250 euro kun je beter <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1348844">dit topic</a> gebruiken! Dit topic is bedoeld voor camera's van de wat hogere kwaliteit.~~~[/html]