HighDefinition Videocameras - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 128 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
eivissa100 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 13:51:
[...]

Klein macro-fragment, gemaakt met Panasonic SD60.
YouTube: PANASONIC SD60
Kun je eens vertellen hoe je de filmpjes upload naar Youtube? Ik heb ook filmpjes geupload, maar ondanks dat Youtube het aangeeft als HD (1080p), ziet het er absoluut niet HD uit. Ik gebruik nu Premiere Elements om naar Youtube te uploaden.

• eivissa100
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-02 09:58
Lisadr schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 14:08:
[...]

Wil je aub een filmpje waarbij je werkelijk inzoomt op je harloge. Dus klein afstand en toch nog inzoomen?

en/of

Verschillende objecten in 1 ruimte en vanuit een afstand van 2 meter, inzoomen op de objecten en kijken hoe snel de SD60 weer scherp kan worden. Bij voorkeur in een slecht belicht ruimte :)
Je vraagt nogal wat...
Helaas geen tijd voor je verzoeken.

• eivissa100
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-02 09:58
Exocet schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 14:10:
[...]

Kun je eens vertellen hoe je de filmpjes upload naar Youtube? Ik heb ook filmpjes geupload, maar ondanks dat Youtube het aangeeft als HD (1080p), ziet het er absoluut niet HD uit. Ik gebruik nu Premiere Elements om naar Youtube te uploaden.
Simpel, het MTS-file direct uit de SD60 uploaden. Dus in volledige formaat. Zie bij Youtube over hun advies voor uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 20:05
Nu al 2 weken trotse eigenaar van een Xacti HD2000.
Er mooie beelden, goeje macro, goed geluid en handige backupfunctie rechtstreeks op een externe HDD.

Enkel de beeldstabilisatie vind ik om te huilen :/ , maar dat wist ik al bij aankoop.
Maar ik heb ergens gelezen dat er een software update is waardoor de digitale stabi erop vooruit gegaan is.

Nu ben ik al aan het knutselen geslagen waardoor mn eerste steadycam al werkt.
Maar het zou leuk zijn om uit de hand een beter resultaat te hebben ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
DeNB3rt schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:42:
Nu al 2 weken trotse eigenaar van een Xacti HD2000.
Er mooie beelden, goeje macro, goed geluid en handige backupfunctie rechtstreeks op een externe HDD.

Enkel de beeldstabilisatie vind ik om te huilen :/ , maar dat wist ik al bij aankoop.
Maar ik heb ergens gelezen dat er een software update is waardoor de digitale stabi erop vooruit gegaan is.

Nu ben ik al aan het knutselen geslagen waardoor mn eerste steadycam al werkt.
Maar het zou leuk zijn om uit de hand een beter resultaat te hebben ;) .
Ik persoonlijk haal al mijn HD2000 materiaal door Deshaker (een virtualdub plugin). Heb daar écht geweldige resultaten mee. Het DUUUURT alleen eeuwen als je het op beste kwaliteit doet. Zal vanavond eens een voorbeeldje posten.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
Deshaker lijkt bijna te goed om waar te zijn

YouTube: Extreme VirtualDub Deshaker Demo (HD)

Het lijk alsof het door 2 verschillende camera's is opgenomen. Vooral als je kijkt naar de positie van mensen.

Hoe lang is eeuwen ;)

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
DexterBelgium schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:09:
[...]

Ik persoonlijk haal al mijn HD2000 materiaal door Deshaker (een virtualdub plugin). Heb daar écht geweldige resultaten mee. Het DUUUURT alleen eeuwen als je het op beste kwaliteit doet. Zal vanavond eens een voorbeeldje posten.
Allright, thx voor de tip! ben benieuwd.
Ben tot nu toe een volledige leek in het HD filmen, laat staan het volledige videocamera verhaal.
Dit is mijn eerste cam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:01

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Lisadr schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:00:
Deshaker lijkt bijna te goed om waar te zijn

YouTube: Extreme VirtualDub Deshaker Demo (HD)

Het lijk alsof het door 2 verschillende camera's is opgenomen. Vooral als je kijkt naar de positie van mensen.

Hoe lang is eeuwen ;)
Het is zeker een krachtig stukje software, maar niet geschikt voor langere fragmenten. Op een gegeven moment wordt alles te onnatuurlijk...beetje matrix effect.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Michael Knight schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:54:
[...]

Het is zeker een krachtig stukje software, maar niet geschikt voor langere fragmenten. Op een gegeven moment wordt alles te onnatuurlijk...beetje matrix effect.
Is al verbeterd in de nieuwe versie door "scene detectie", en het verdient de aanbeveling van zelf ook mooi in scenetjes op te delen. Maar idd, soms lukt het ook gewoon niet.

Ik kan zelf een paar voorbeeldjes posten die toch écht wel zeer ver gaan.

EDIT: hoelang is eeuwen: ong aan 1 sec per frame op mijn laptopje (C2D t7500). Is naar het schijnt wel "multicore aware", dus als je een stuk betere proc hebt, zeker sneller te doen. En dit is dus met instellingen gemaxed, waarbij hij elke pixel (en dat zijn er wat op 1920*1080) gebruikt om te analyseren. Je kan bijv. ook de analyse maar met een kwart van de pixels doen.

[ Voor 25% gewijzigd door DexterBelgium op 23-08-2010 18:47 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
1 sec per frame. Bij 10 minuten film op kan het al gauw 5uur of meer zijn. Dat is inderdaad extreem langzaam. Zeker als je 1 uur film wil editen.

Zelf twijfel ik heel erg tussen

pricewatch: Samsung HMX-H200
pricewatch: Panasonic HDC-SD60
pricewatch: Sanyo Xacti VPC-HD2000

Als de Sanyo obtische stablizatie had zou het geweldig zijn en toen dacht ik dat Deshaker een optie zou zijn, maar bij 1 uur film, 5 uur wachten lijkt mij niet handig.

Panasonic SD60 zou top zijn als het ook ondersteuning had voor 720/50p, timelaps en ultra slow opname van 120fps op een laag resolutie. Maar helaas, technische het beste, maar software is puur gericht op 1 ding, het opnemen van 1080p.

Samsung heeft wel veel meer video opties, maar mist 1080p opnames. Je hebt wel 1080/50i, maar geen 1080/25p.

Jammer dat Deshaker traag is tenzij je een top PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Nu, als je Deshaker snellere instellingen laat gebruiken is hij ongeveer een keer of tien sneller hoor. Ik heb een batch file gemaakt (samengezwierd vanonline) om dat gewoon 's nachts te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Wil van het weekend een camera aanschaffen. Heb 500 euro te besteden. Mag iets meer zijn. Eisen: HD, Flash geheugen, geen harddisk, goede geluidsopname. Merken die ik meeneem: Panasonic, Sony en Canon. Als ik alles lees, kom ik snel uit op de SD60 van Panasonic, de 116 van Sony en de .. van Canon. Deze liggen alle onder het budget....dus eigenlijk wil ik een betere. ;-)

Naast huis-tuin-keuken gebruik, wil ik ook concertopname kunnen maken. Het geluid vind ik dus wel belangrijk. Hoeft geen 5.1, maar gewoon stereo is voldoende. De SD60 heeft geen opties voor extra microfoon, dus ik vraag me erg af of het geluid dat deze camera opneemt, acceptabel genoeg is. Op Youtube geen filmpjes kunnen aantreffen van concertregistratie....dus: kan iemand mij hierover informeren? PS: ik ken mezelf: ik ga waarschijnlijk geen extra microfoon aanschaffen, mede omdat je dit nog moeilijker naar binnensmokkelt...haha, dus standaardgeluid uit camera moet goed zijn.

Verder: kunnen alle camera's 720p rechtstreeks vanuit camera opnemen? Dit lijkt me handig...kwaliteit 720p is prima genoeg in mijn ogen. Of moet je downscalen na opname? Dus van 1080p/1080i naar 720p? Als ik alles lees lijkt het erop dat van 1080i naar 720p moeilijkheden oplevert...of valt dat allemaal wel mee? Anders 1080p camera...maar dat zijn de genoemde hierboven geen van allen...

Dus? welke wordt het...de 700 serie van panasonic lijkt alles te kunnen. Maar die vind ik te duur - en eigenlijk ook te groot. Wil een compacte camera die je snel meeneemt.

Hoop dat ik snel van jullie hoor. Dank alvast. groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@fickie

Zowel de SD60 als de Sony kan geen 720p opnemen. De Sony 116 is sowieso geen P toestel en neemt alleen op in I.

Geluid van concerten zijn altijd waardeloos, zelfs met de beste camera.

http://camcorder-test.slashcam.com/ is een handige site om camera's te vergelijken.

Als je 1080p gaat opnemen, hou er rekening mee dat je computer het aan moet kunnen! Lees dat sommige zelfs met een quad-core, 8GB systeem problemen hebben met het bewerken van 1080/60p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
De update voor de Sanyo HD2000 kun je hier vinden:

http://www.sanyo.de/produ...ng/software.asp?lg=S&n1=5

Videootje met het verschil: YouTube: New Firmware Test (Sanyo HD2000)

Cyberlink PowerDirector heeft support voor ATI stream en Nvidia CUDA. En het heeft instant-stabilisatie. Het resultaat zie je dus al meteen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
W00t, hartelijk bedankt daarvoor. Dat is wel héél interessant. Ga die er zo snel mogelijk eens opgooien, en zal eens kijken of het verschil écht zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Een aantal mensen op andere fora spreken van nauwelijks merkbare verschil. Ben benieuwd of jullie verschil gaan merken.

Wil iemand aub een voor en na firmware video posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:36
Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 07:05:
Hallo,

Wil van het weekend een camera aanschaffen. Heb 500 euro te besteden. Mag iets meer zijn. Eisen: HD, Flash geheugen, geen harddisk, goede geluidsopname. Merken die ik meeneem: Panasonic, Sony en Canon. Als ik alles lees, kom ik snel uit op de SD60 van Panasonic, de 116 van Sony en de .. van Canon. Deze liggen alle onder het budget....dus eigenlijk wil ik een betere. ;-)
[...]
Je zegt opnemen op flash geheugen en een budget van 500 euro. Koop een SD60, + 32 en 16 gb flashgeheugen class 4 (voor totaal 6 uur film) en je zit al op 500 euro :)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
D-TECH schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:48:
De update voor de Sanyo HD2000 kun je hier vinden:

http://www.sanyo.de/produ...ng/software.asp?lg=S&n1=5

Videootje met het verschil: YouTube: New Firmware Test (Sanyo HD2000)

Cyberlink PowerDirector heeft support voor ATI stream en Nvidia CUDA. En het heeft instant-stabilisatie. Het resultaat zie je dus al meteen!
netjes, zal ook de update erop zetten.
Wel al erg goede resultaten geboekt met mn zelfbouw steadycam. Zijn er nog mensen die iets dergelijks gebouwd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:20
Ongeveer 2 maanden geleden heb ik de Canon HF M36 gekocht. Vanwege de cashback-actie (75 euro retour) leek me dit een mooie aankoop. Tot op heden echter nog geen geld terug mogen ontvangen van Canon.
Zijn er hier mensen die ook gebruik hebben gemaakt van de cashback-actie en al wel iets van Canon gehoord / ontvangen hebben?

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@D-Tech
Cyberlink PowerDirector geprobeerd met instant stabilisatie en het is echt slecht! Je beeld word iets stabieler, maar wel ten koste van kwaliteit en veel minder beeldruimte

@Vozze
In het verleden heb ik een braun cash-back actie gehad, ze zeiden binnen 6 weken cash back, maar het werd 4 maanden. Uiteindelijk heb ik gebeld en toen kreeg ik het binnen 1 week. Gewoon ze bellen en dan gaat het sneller.

p.s weet iemand een goede video bewerking software met deshaker/stablisatie?

Corel VideoStudio Pro X3 trail geprobeerd en is vrij basic en gaat niet heel erg verder dan movie maker
Cyberlink PowerDirector is iets beter, maar ook niet geweldig

[ Voor 23% gewijzigd door Lisadr op 25-08-2010 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
heh, vreemd.
De Xacti HD2000 stond lange tijd aan +- 310 bij 4 launch, en bij andere niet zoveel duurder.
Sinds vandaag is de prijs rond de 400€ ??

Aan de andere kant, blij dat ik hem voor minder gekocht heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Het is een EOL product en aangezien Sanyo nu onderdeel is van Panasonic, verwacht ik geen opvolger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Ik wil mij meer gaan richten op het maken van short films en special effects (icm After Effects). De camera moet dus in alle omstandigheden (overdag met zon of bewolkt, 's avonds/'s nachts en binnen met weinig licht) goed beeld geven.

Ik ben begonnen met een aantal termen opzoeken, omdat ik geen idee heb waar ik op moet letten. Hier onder een lijstje met specs waarvan ik denk dat het belangrijk is dat ik op moet letten:
  • Kleine sensor size (ong. 1/3)
  • Hoge aperture (ong. f/1.4)
  • Wide angle lens (liefst 35mm)
  • Handmatige aperture bediening
  • Optical stabilization
Ik ben benieuwd of dit een nuttig lijstje is, zijn dit specs die inderdaad belangrijk zijn? Kloppen de waardes die ik er achter heb gezet, of zijn deze eisen te streng? Zijn er nog dingen waar ik verder op moet letten, of die handig zijn om te hebben? Mijn budget is maximaal 1000 euro.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Met een budget van max 1000 kom je snel op pricewatch: Panasonic HDC-SD700 Zwart en zusjes met geheugen!

Kleine tip, als je het via een Engelse shop besteld betaal je rond 700, krijgt je van Panasonic 5 jaar garantie (ipv 2) en een 32GB class 6 SD kaart.

Het vreemde is dat je vaak een Europese (franse) versie krijgt met een convertor plug voor engelse stopcontacten.

• OkkE

OkkE

Lisadr schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 21:48:
Met een budget van max 1000 kom je snel op pricewatch: Panasonic HDC-SD700 Zwart en zusjes met geheugen!
Ik zat zelf al wel te kijken naar de HDC-TM700, maar waar ik me op dit moment eigenlijk eerst even mee wil bezig houden, is of mijn wensen wel goed zijn. Ik heb vrij weinig ervaring nog met filmen en weet niet precies waar alle specs voor zijn. Ik heb dus wat onderzoek gedaan, en het lijstje zoals in mijn vorige post is daar uit gekomen.

Wat ik graag wil weten is of dit inderdaad specs zijn die belangrijk zijn voor een camera. Als iedereen hier zegt dat het hebben van bijvoorbeeld Optical Stabilization onzin is, dan kan ik dus ook naar camera's kijken die dat niet hebben. Vandaar de vragen. :)
Kleine tip, als je het via een Engelse shop besteld betaal je rond 700, krijgt je van Panasonic 5 jaar garantie (ipv 2) en een 32GB class 6 SD kaart.

Het vreemde is dat je vaak een Europese (franse) versie krijgt met een convertor plug voor engelse stopcontacten.
Thanks voor de tip.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-08 19:15
Heb al een goed aantal pagina's gelezen op verschillende topics hier en hoe meer ik lees hoe meer ik het gevoel krijg dat een slechte keuze ga maken. Ik ga binnenkort een camera kopen welke ik ga gebruiken voor verschillende dingen maar vooral het opnemen van drum-sessies en wat video's van casemods etc.

Aangezien hij voornamelijk gebruikt zal worden om drumsessies te filmen zou het geluid het belangrijkste zijn maar aangezien ik waarschijnlijk in de toekomst mijn geluid ga opnemen met microfoons onafhankelijk van de camera lijkt mij het het beste om mij te focussen op het beeld.

Ik zou graag een Full-HD camera hebben gewoon omdat ik graag de optie heb om in Full-HD te schieten waardoor de keuze met een budget tussen de 250 en de 350 euro al snel zeer klein werd.

Mijn oog is gevallen op volgende camera's:

Samsung HMX-H200

JVC Everio GZ-HM300
pricewatch: JVC Everio GZ-HM300 camcorder Zilver

Canon Legria HF R17/16
pricewatch: Canon Legria HF R17

Zijn allen 1080p camera's normaal gezien, iemand ervaringen met een van deze camera's?

• D-TECH
n0valyfe schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 15:18:
Heb al een goed aantal pagina's gelezen op verschillende topics hier en hoe meer ik lees hoe meer ik het gevoel krijg dat een slechte keuze ga maken. Ik ga binnenkort een camera kopen welke ik ga gebruiken voor verschillende dingen maar vooral het opnemen van drum-sessies en wat video's van casemods etc.

Aangezien hij voornamelijk gebruikt zal worden om drumsessies te filmen zou het geluid het belangrijkste zijn maar aangezien ik waarschijnlijk in de toekomst mijn geluid ga opnemen met microfoons onafhankelijk van de camera lijkt mij het het beste om mij te focussen op het beeld.

Ik zou graag een Full-HD camera hebben gewoon omdat ik graag de optie heb om in Full-HD te schieten waardoor de keuze met een budget tussen de 250 en de 350 euro al snel zeer klein werd.

Mijn oog is gevallen op volgende camera's:

Samsung HMX-H200

JVC Everio GZ-HM300
pricewatch: JVC Everio GZ-HM300 camcorder Zilver

Canon Legria HF R17/16
pricewatch: Canon Legria HF R17

Zijn allen 1080p camera's normaal gezien, iemand ervaringen met een van deze camera's?
De Samsung zou ik absoluut niet nemen, vreselijk geluid komt daaraf. De Canon en de JVC zijn niet goed in low-light situaties, ook neemt de Canon niet op in 1080p maar in 1080i.
Mijn advies: De Sanyo FH1 pricewatch: Sanyo VPC-FH1
Een model van Sanyo in de tijd dat ze nog goede camera's maakten (2009 dus). Hetzelfde model als de HD2000 die heel goed uit de test kwam bij camcorderinfo.com, alleen deze heeft geen dockingstation en microfoon ingang (en is daarom dus goedkoper).
Als je persé uit de bovengenoemde camera's wilt kiezen zou ik voor de jvc gaan.

• Lisadr
@Okke,
Weet niet waar je het heb gehoord, maar oprical stabilization is geen onzin! TM700 is top of the line en je moet je afvragen of je dat werkelijk nodig hebt of dat een 500 euro camcorder ook voldoende is voor wat jij ermee gaat doen.

@D-Tech
Hoe kom je erbij dat de Samsung vreselijke geluid heeft? Er was een soort zoom geluid, maar dat werd snel opgelost door een firmware.

@n0valyfe
Via http://camcorder-test.slashcam.com/compare.html kan je camcorders vergelijken. De data op tweakers is echt slecht, als het om camcorders gaat. Alleen de HF R17 kan 1080p opnemen.

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Lisadr schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:14:

@n0valyfe
Via http://camcorder-test.slashcam.com/compare.html kan je camcorders vergelijken. De data op tweakers is echt slecht, als het om camcorders gaat. Alleen de HF R17 kan 1080p opnemen.
De HM300 kan dit ook gewoon.

http://www.jvc.nl/product.php?id=GZ-HM300SEU&catid=209

[ Voor 7% gewijzigd door Pizzaman op 26-08-2010 17:24 ]

• D-TECH
@Okke,
Weet niet waar je het heb gehoord, maar oprical stabilization is geen onzin! TM700 is top of the line en je moet je afvragen of je dat werkelijk nodig hebt of dat een 500 euro camcorder ook voldoende is voor wat jij ermee gaat doen.

@D-Tech
Hoe kom je erbij dat de Samsung vreselijke geluid heeft? Er was een soort zoom geluid, maar dat werd snel opgelost door een firmware.

@n0valyfe
Ondanks de Firmware-update heeft de Samsung nog steeds ruis in het geluid.

De Canon neemt op in het AVCHD formaat en dat ondersteund (nu) nog niet 1080 progressive.

• D-TECH
Nee, de JVC heeft een 50p uitgang en neemt op in het AVCHD formaat, het is dus interlaced.

• OkkE

OkkE

@Okke,
Optical Stabilization lijkt me ook zeker geen onzin nee, het was een voorbeeldje. :)

Is een CMOS x3 1/4.1 inches (x3) echt zo veel beter? Merk je een Aperture van f/1.5 - f/2.8 echt zo goed? Of is het dat geld alleen waard als je (semi-)professioneel bezig bent?

Ik wil er inderdaad achter zien te komen of ik zo'n top-of-the-line camera "nodig" heb, vandaar mijn post in dit topic. Ik heb een lijstje met wensen (zie eerdere post) die ik heb opgesteld naar aanleiding van wat ik op internet gelezen heb. Maar omdat ik te weinig real life ervaring heb, post ik hier in de hoop de mening van andere te horen. :)

Het is ook zonde om nu een camera van 500,- te kopen en er over een jaar achter te komen dat ik beter die van 1000,- had kunnen nemen. :)

• Lisadr
@OkkE

Ik kan voor jouw niet beoordelen of je het werkelijk nodig hebt. De 700 line is een prosumer line. Professioneel consumenten lijn.

1080/50p is schitterend beeld. CMOSx3 zorgt voor prachtige kleuren. Maar hou er ook rekening mee dat je een krachtige computer nodig hebt om 1080/50p te kunnen bewerken, een quad-core is een zeker aan te raden.

Qua techniek zullen camera's van 500 euro over 1 jaar net zo goed of zelfs beter zijn dan die van 1000 euro nu, daarom houden fabrikanten bewust dingen zoals mic-in, accessory shoe, viewfinder alleen voor hun top-modellen. Vroeger kocht je een camcorder van 400 gulden met mic-in, accessory shoe en viewfinder. Heb je werkelijke deze dingen nodig?

Wil je werkelijk continue in 1080/50p opnemen? Persoonlijk heb ik liever de mogelijkheid tot:

1080/25p op 20+mbps
720/50p op 15+mps
Ik heb liever timelapse en slowmotion recording, ook al is het 480x360 op 200fps. Echter de 700 lijn van Panasonic bied geen slowmotion recording of 720/50p. Ik heb niet altijd 1080p nodig, voor internet heb ik liever 720p dan 1080i.

Natuurlijk wil je niet 500 euro uitgeven en vervolgens erachter komen dat je beter 1000 euro had kunnen uitgeven. Maar je wilt ook niet 1000 euro uitgeven en vervolgens dat ding in de kast zetten en een paar keer per jaar een halfuurtje filmen op vakantie.

Ik zit al een paar weken in jouw schoen. Eerst wilde ik de Sanyo modellen, 1080p opnames, compact, betaalbaar, slow motion, 720p. Echter ik stoorde me aan de stabilisatie en beperkte groothoek. Ik hoef geen camera met meer dan 38mm widelens.

Na uren, dagen zoeken of forums, reviews lezen, mensen om raw footage gevraagd te hebben (1080p video’s op youtube en soortgelijke websites zijn waardeloos) kwam ik snel bij de 700 serie van Panasonic.

Maar deze bied geen 720p opname mogelijkheid, iets wat ik wekelijks ga gebruiken voor youtube filmpjes. Geen super slowmotion en is relatief groot.

Ik heb een camera nodig voor youtube filmpjes, delen van filmpjes met familie en het opnemen van natuur. Dus ga ik voor een 400 euro camcorder + extra accu + extra telelens + extra wideangle lens + 32GB SD.

Zet eerst voor jezelf op een rij wat je werkelijk met je camcorder gaat doen. Iemand die alleen youtube filmpjes van zichzelf opneemt, af en toe vrienden op straat opneemt enz. Heeft genoeg aan een compact en goedkope camera zoals pricewatch: Toshiba Camileo SX500 en koopt over 1 a 2 jaar een andere.

Net als veel gadgets is het belangrijk om te weten "Wat ga ik ermee doen". Je hebt geen quad-core, 8gb DDR, raid-1 SSD enz nodig als je alleen office gaat gebruiken en gaat surfen ;)

• Johnny
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Lisadr schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 20:44:
@OkkE

Ik kan voor jouw niet beoordelen of je het werkelijk nodig hebt. De 700 line is een prosumer line. Professioneel consumenten lijn.

1080/50p is schitterend beeld. CMOSx3 zorgt voor prachtige kleuren. Maar hou er ook rekening mee dat je een krachtige computer nodig hebt om 1080/50p te kunnen bewerken, een quad-core is een zeker aan te raden.
Door een intermediate codec te gebruiken kun je ook met een PC met veel mindere specs video nog redelijk afspelen en bewerken. Ik doe het met 1080p60 op een Macbook Core2duo 2ghz, sneller is altijd fijner maar niet noodzakelijk vereist.
Ik zit al een paar weken in jouw schoen. Eerst wilde ik de Sanyo modellen, 1080p opnames, compact, betaalbaar, slow motion, 720p. Echter ik stoorde me aan de stabilisatie en beperkte groothoek. Ik hoef geen camera met meer dan 38mm widelens.
Met een groothoekvoorzetlens kun je beide gebreken in één klap oplossen. Alle consumentenvideocamera's hebben te weinig groothoekbereik, dus die heb je sowieso al nodig.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@Johnny
Klopt het is maar net wat je ermee wilt doen. Sneller is inderdaad fijner, maar geen noodzaak.

Er is een duidelijk merkbare verschil tussen 42mm en 34mm, Voor beide is een groothoeklens gewenst, maar bij 42mm is het bijna een noodzaak als je natuur of stads opnames maakt.

Elke persoon heeft andere wensen en gelukkig is er redelijk wat keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Ik ben momenteel mijn budget wat aan het bijstellen aangezien ik in mijn prijsklasse niet vind wat ik echt wil en liever 400 euro uitgeven en gelukkig zijn dan 300 euro uitgeven en het gevoel hebben dat ik een miskoop heb gedaan.

Mijn oog valt momenteel op deze camera:
http://www.jvc.nl/product.php?id=GZ-HM335BEU
Is 1080i maar 1080p onder de 400 euro blijkt moeilijk te zijn.

Ook lijken velen CCD sensors te waarderen terwijl CMOS naar mijn verstaan iets meer outdated is. Ik ben een leek dus verbeter mij indien nodig.

CMOS = mindere kleuren kwaliteit en lagere licht sensitiviteit
CCD = het omgekeerde

Ook hoor ik verschillenden praten over meerdere CMOS sensors 1-3 waarbij 3 beter is aangezien er voor elke hoofdkleur RGB een sensor is. Echter vind ik nergens terug over hoeveel van die sensors een camera beschikt (eender welk model) en of dit beter is dan een 1 CCD sensor.

Ziet er momenteel hopeloos uit :) Is 1080p de moeite over 1080i en zijn er bepaalde camera's die sterk aangeraden worden rond de 350 euro <400 euro? Want zowat elke camera heeft hier blijkbaar wel iets dat niet juist is gaande van slechte kleuren tot ruis tot blurry beelden bij het pannen en krakend geluid bij het scherp stellen van het beeld. De samsung was de enige 1080p(i helaas) camera die nergens last van had totdat ik las over het ruis in het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Lisadr schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 20:44:
@OkkE
Qua techniek zullen camera's van 500 euro over 1 jaar net zo goed of zelfs beter zijn dan die van 1000 euro nu, daarom houden fabrikanten bewust dingen zoals mic-in, accessory shoe, viewfinder alleen voor hun top-modellen. Vroeger kocht je een camcorder van 400 gulden met mic-in, accessory shoe en viewfinder. Heb je werkelijke deze dingen nodig?
Ik wil er shortfilms mee gaan maken, en eigenlijk zal alles bewerkt worden op de computer. Geen point-and-shoot dus. Heb ik dan al die extra's nodig? Niet perse, maar het is denk ik wel ontzettend handig.
Wil je werkelijk continue in 1080/50p opnemen? Persoonlijk heb ik liever de mogelijkheid tot:

1080/25p op 20+mbps
720/50p op 15+mps
Ik heb liever timelapse en slowmotion recording, ook al is het 480x360 op 200fps. Echter de 700 lijn van Panasonic bied geen slowmotion recording of 720/50p. Ik heb niet altijd 1080p nodig, voor internet heb ik liever 720p dan 1080i.
720p is waar ik uiteindelijk op ga werken, maar ik wil zeker de mogelijkheid hebben om 1080p op te nemen. Slowmotion hoeft niet perse (daar is nog wel iets op te verzinnen), timelapse wil ik wel graag.
Na uren, dagen zoeken of forums, reviews lezen, mensen om raw footage gevraagd te hebben (1080p video’s op youtube en soortgelijke websites zijn waardeloos) kwam ik snel bij de 700 serie van Panasonic.
Daar ben ik tot nu toe ook op uitgekomen ja.
Maar deze bied geen 720p opname mogelijkheid, iets wat ik wekelijks ga gebruiken voor youtube filmpjes. Geen super slowmotion en is relatief groot.
Geen goede slowmotion is voor mij geen probleem. Het formaat maakt ook niet zo uit. Geen 720p is jammer, maar geen ramp; ik wil sowieso ook de mogelijkheid hebben 1080p te schieten, en als ik moet kiezen tussen goede kleuren, weinig ruis, goede stabilizatie en hoge lichtgevoeligheid OF 720p mogelijkheid, kies ik toch voor het eerste. :)
Net als veel gadgets is het belangrijk om te weten "Wat ga ik ermee doen". Je hebt geen quad-core, 8gb DDR, raid-1 SSD enz nodig als je alleen office gaat gebruiken en gaat surfen ;)
Ik ga er dus shortfilm (en misschien later speelfilms) mee maken. Alles wordt gescript en later ge-edit. Het is dus vooral belangrijk dat het goed beeld geeft, in bijna elke omschandigheid.

Je hebt tenslotte liever een quad-core met 8gb DDR en een SSD als je constant 1080p aan het editen bent ipv een Pentium 4. ;)
Johnny schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 23:58:
Door een intermediate codec te gebruiken kun je ook met een PC met veel mindere specs video nog redelijk afspelen en bewerken. Ik doe het met 1080p60 op een Macbook Core2duo 2ghz, sneller is altijd fijner maar niet noodzakelijk vereist.
Thanks. Dan moet dat wel lukken. Ik heb een nieuwere MacBook en een iets zwaardere gewone PC, daar moet het editen dan wel mee lukken. Sneller is inderdaad fijner, maar meer geheugen of een nieuwe CPU kost tegenwoordig toch ook niet veel meer.

[ Voor 10% gewijzigd door OkkE op 27-08-2010 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
n0valyfe schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:03:
Ik ben momenteel mijn budget wat aan het bijstellen aangezien ik in mijn prijsklasse niet vind wat ik echt wil en liever 400 euro uitgeven en gelukkig zijn dan 300 euro uitgeven en het gevoel hebben dat ik een miskoop heb gedaan.

Mijn oog valt momenteel op deze camera:
http://www.jvc.nl/product.php?id=GZ-HM335BEU
Is 1080i maar 1080p onder de 400 euro blijkt moeilijk te zijn.

Ook lijken velen CCD sensors te waarderen terwijl CMOS naar mijn verstaan iets meer outdated is. Ik ben een leek dus verbeter mij indien nodig.

CMOS = mindere kleuren kwaliteit en lagere licht sensitiviteit
CCD = het omgekeerde

Ook hoor ik verschillenden praten over meerdere CMOS sensors 1-3 waarbij 3 beter is aangezien er voor elke hoofdkleur RGB een sensor is. Echter vind ik nergens terug over hoeveel van die sensors een camera beschikt (eender welk model) en of dit beter is dan een 1 CCD sensor.

Ziet er momenteel hopeloos uit :) Is 1080p de moeite over 1080i en zijn er bepaalde camera's die sterk aangeraden worden rond de 350 euro <400 euro? Want zowat elke camera heeft hier blijkbaar wel iets dat niet juist is gaande van slechte kleuren tot ruis tot blurry beelden bij het pannen en krakend geluid bij het scherp stellen van het beeld. De samsung was de enige 1080p(i helaas) camera die nergens last van had totdat ik las over het ruis in het geluid.
CCD is outdated, CMOS is de toekomst. Het enigste probleem dat je tegen zou komen is rolling shutter, maar dat vind je alleen op de goedkope hd cameratjes (100-150 euro).
Mindere kleuren-kwaliteit heb ik nog nooit van gehoord en CMOS sensoren zijn juist beter in het donker. Panasonic gebruikt voor elke basis kleur 1 sensor. Dit is ontstaan doordat camera's met 1 CCD sensor een te slechte low-light prestatie, met 3 CCD sensors was dit probleem opgelost. Inmiddels is Panasonic overgestapt op CMOS sensoren.

Kijk eens op www.camcorderinfo.com/ratings.php hier staan alle geteste camcorders op een rij van goed naar slecht. De Sanyo HD2000 staat op nummer 11 en is 380 euro. De panasonic staat op nummer 12 en is ook rond die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:02
Heeft iemand al een compatibele batterij kunnen vinden voor de Panasonic SD60? Ik ben er al een tijdje naar op zoek, maar bij merken als Jupio enzo staat nog niets op de website. Ik trouw over 2 weken en had toch graag een 2e batterij gehad om toch wat videomateriaal te verzamelen. De originele batterijen zijn zo gruwelijk duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Samsung heb ik geschrapt vanwege de vervelende geluiden en de Canon R16/17 aangezien deze een klik geluid maakt tijdens het scherpstellen. Aangezien SDHC x6 kaartjes van 16GB voor mij voldoende zijn en ze ook nog eens redelijk goedkoop zijn heb ik mijn budget verlaagt om volgende redenen:

- Alle camera's onder de 500 euro zijn 1080i of 1080/50p wat overeenkomt met 1080i.
- Ik ben zowat elke camera onder de 500 euro afgegaan ondanks een budget van max. 380 euro en altijd staat er 1080/50p met progressive mode voor lagere resoluties.
- Geen enkele camera presteert goed met weinig licht dus ga ook geen 500 euro geven aan een camera die nog steeds niet deftig filmt met weinig licht.
- Ik zorg in mijn kelder wel voor een lamp o.i.d; zodat er voldoende licht is :)

De enige goede keuzes die in mijn ogen overblijven zijn:

JVC GZ-HD500
JVC Everio GZ HM335

De HD500 heeft een HD van 80GB wat zeer goed is maar hiervoor is de CMOS van mindere kwaliteit. HD500 -> 1/5.8" terwijl de HM335 er eentje heeft van 1/4.1"

In de FAQ staat groter=beter dus heb deze regel dan ook maar gevolgd =)

De HM335 heeft een prijs van ongeveer 340 euro met 8GB geheugen.
De HD500 zit tegen de 350 euro met 80GB HD incl.

De HM300 is ook een keuze maar deze doet op zowat alle vlakken onder voor de HM335, een derde van het aantal CMOS pixels en ook een stuk kleiner (1/5.8" tegen 1/4.1") en heeft geen geheugen maar voor 25 euro steek je er 8 of 16GB in waardoor de HM300 op 295-300 euro komt incl. geheugen kaartje waardoor hij wel zeer aantrekkelijk wordt.

http://www.jvc.be/compare...M335BEU&ids[]=GZ-HM300SEU

Dit leek me een ook wel een goede keuze:
Lisadr schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 20:13:
De pricewatch: Panasonic HDC-SDX1 is sinds deze week te koop in duitsland vanaf 380 euro!
Deze is qua specs de beste van de 4 maar in duitsland bestellen is dan weer minder, heb er totaal geen ervaring mee, vanuit bëlgië in nederland bestellen zie ik dan weer wel zitten.

Iemand die wat nuttige input heeft over een van deze camera's en eventueel eentje aanraad? Ik zou graag onder de 360 euro blijven.

edit:

Alle camera's (in deze post) beschikken over 1 CMOS sensor tussen de 1/4.1" en 1/5.8" maar iemand ahd me gezegd dat Panasonic 3 CMOS sensors gebruikt wat resulteert in beter beeld dus bij deze mijn vraag:

Heeft de maatst camera: Panasonic HDC-SDX1

1 of 3 MOS sensors?

Op de product pagina spreken ze niet van meerdere:
http://www2.panasonic.com...00000000005702#tabsection

edit 2:

Ik denk dat ik na mijn herexames eens naar de winkel ga gaan en daar eens vragen of ze eentje van deze in stock hebben aangezien het opzoeken van kwaliteit van een bepaalde camcorder echt een hel is. Nu realiseer ik mij hoe slecht youtube is op vlak van kwaliteit :)

Dus als er iemand raw footage heeft van een van deze camera's of gewoon ervaring -> let me know

[ Voor 15% gewijzigd door n0valyfe op 27-08-2010 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
D-TECH schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:05:
[...]

De Samsung zou ik absoluut niet nemen, vreselijk geluid komt daaraf. De Canon en de JVC zijn niet goed in low-light situaties, ook neemt de Canon niet op in 1080p maar in 1080i.
Mijn advies: De Sanyo FH1 pricewatch: Sanyo VPC-FH1
Een model van Sanyo in de tijd dat ze nog goede camera's maakten (2009 dus). Hetzelfde model als de HD2000 die heel goed uit de test kwam bij camcorderinfo.com, alleen deze heeft geen dockingstation en microfoon ingang (en is daarom dus goedkoper).
Wat heb je met deze tip gedaan? Ticks all the boxes behalve Image stabilization.

EDIT: Vimeo is trouwens véél beter om kwaliteit in te schatten.

[ Voor 4% gewijzigd door DexterBelgium op 27-08-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Ik heb de sanyo bekeken maar persoonlijk ben ik niet zo voor dat merk, zit enkel en alleen tussen de 2 oren hoor. Mijn vader heeft een sanyo gehad, zij het bijna 10 jaar geleden, en die viel praktisch uit elkaar ondanks het feit dat hij altijd in een draagtas zat.

Ook geef ik niet graag veel geld uit aan iets dat al verouderd is. Toch eens wat filmpjes zoeken van die Sanyo aangezien ik nu pas zie dat hij 1080/60p schiet!

Edit:

ik heb me vergist, ik heb deze bekeken
pricewatch: Sanyo Xacti VPC-WH1

bedankt om die sanyo nog eens aan te halen! Deze zou het wel eens kunnen worden

[ Voor 22% gewijzigd door n0valyfe op 27-08-2010 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:45
Waarom zou 1080/50p gelijk staan aan 1080i? Pal is altijd 24,25 en 50 FPS, het is gewoon Full HD als het 1080/50p is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
n0valyfe schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:23:
Ik heb de sanyo bekeken maar persoonlijk ben ik niet zo voor dat merk, zit enkel en alleen tussen de 2 oren hoor. Mijn vader heeft een sanyo gehad, zij het bijna 10 jaar geleden, en die viel praktisch uit elkaar ondanks het feit dat hij altijd in een draagtas zat.

Ook geef ik niet graag veel geld uit aan iets dat al verouderd is. Toch eens wat filmpjes zoeken van die Sanyo aangezien ik nu pas zie dat hij 1080/60p schiet!

Edit:

ik heb me vergist, ik heb deze bekeken
pricewatch: Sanyo Xacti VPC-WH1

bedankt om die sanyo nog eens aan te halen! Deze zou het wel eens kunnen worden
Let wel op dat de WH1 toch wel een stapje terug is van de FH1. Maar hij is wel waterdicht. 't is maar net wat je wilt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Ik bedoel dat ik niet die sanyo wilde, heb net op vimeo een tiental filmpjes gezien van de FH1 -> *mond open*

Beduidend beter dan de JVC H335, ik ga strax wat research doen naar 4launch aka shopreviews op t.net lezen ^^

http://www.4launch.nl/sho...egapixel--zwart-/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
n0valyfe schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:48:
Ik bedoel dat ik niet die sanyo wilde, heb net op vimeo een tiental filmpjes gezien van de FH1 -> *mond open*

Beduidend beter dan de JVC H335, ik ga strax wat research doen naar 4launch aka shopreviews op t.net lezen ^^

http://www.4launch.nl/sho...egapixel--zwart-/tweakers
en de FH1 heeft dezelfde specs als de hd2000 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
De HD2000 heb ik niet bekeken vanwege zijn pistol grip. Ik ben opzoek naar een camera met een standaard form factor. Heb een mailtje gestuurd naar een webshop in België aangezien de shopreviews van 4launch niet zo goed waren.

Als het goed is kan ik hem volgende week woensdag ophalen voor 349 euro =)

Dus bedankt iedereen die heeft geholpen bij het maken van mijn keuze al dan niet onrechtstreeks.

Edit:

Ik heb het hier dus over de Sanyo FH1

[ Voor 5% gewijzigd door n0valyfe op 27-08-2010 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

n0valyfe schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 23:51:
De HD2000 heb ik niet bekeken vanwege zijn pistol grip. Ik ben opzoek naar een camera met een standaard form factor. Heb een mailtje gestuurd naar een webshop in België aangezien de shopreviews van 4launch niet zo goed waren.
Wat is er mis met de pistol grip? Ik hoor dit commentaar wel vaker maar ik snap niet waar het vandaan komt.

Pistol grip is ergonomisch echt beter omdat je een veel groter verticaal en horizontaal bereik hebt zonder dat je de camera hoeft over te pakken en daardoor ook stabieler kan vasthouden. Pistol grip was ook de standaard form factor met analoge filmcamera's. Pas met camcorders die videotapes gebruikten is het onstaan uit steeds kleiner wordende schoudercamera's, maar ze zijn inmiddels veel te klein om op je schouder te leggen. Doordat er geen tapes meer worden gebruikt is dat ook geen beperking meer voor de vorm van de camera.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
Johnny schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 02:42:
[...]

Wat is er mis met de pistol grip? Ik hoor dit commentaar wel vaker maar ik snap niet waar het vandaan komt.

Pistol grip is ergonomisch echt beter omdat je een veel groter verticaal en horizontaal bereik hebt zonder dat je de camera hoeft over te pakken en daardoor ook stabieler kan vasthouden. Pistol grip was ook de standaard form factor met analoge filmcamera's. Pas met camcorders die videotapes gebruikten is het onstaan uit steeds kleiner wordende schoudercamera's, maar ze zijn inmiddels veel te klein om op je schouder te leggen. Doordat er geen tapes meer worden gebruikt is dat ook geen beperking meer voor de vorm van de camera.
Zelf heb ik de HD2000 (zie ook mijn review: productreview: Sanyo Xacti VPC-HD2000 review door D-TECH) en ik vind het een verademing om niet meer te werken met bandjes. Hij houdt ook zo lekker vast. Als je het eenmaal hebt wil je niks anders! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Johnny schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 02:42:
[...]

Ik geloof dat het ergonomischer is maar ik vind het er persoonlijk niet uitzien. Ik weet dat dit toaal geen argument is om hem niet te kopen moest hij betere specs hebben maar aangezien de HD2000 duurder is en dezelfde specs heeft zie ik geen reden om de HD2000 te kopen. Ik vind die pistol grip goedkoop overkomen ookal heeft het niets met de prijs te maken.

Camera gaat helft van de tijd toch op een tripod staan.
MPeek schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:33:
Waarom zou 1080/50p gelijk staan aan 1080i? Pal is altijd 24,25 en 50 FPS, het is gewoon Full HD als het 1080/50p is...
Om eerlijk te zijn snap ik enkel het verschil tussen 1080p en 1080i. Een beetje verder zei een persoon dat 50p overeen kwam met lagere kwaliteit of iets dergelijks. Ik kan het verkeerd begrepen hebben maar ik quote:
D-TECH schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:43:
[...]

Nee, de JVC heeft een 50p uitgang en neemt op in het AVCHD formaat, het is dus interlaced.
Na het herlezen bedoelt hij waarschijnlijk dat AVCHD wijst op een interlaced opname?

edit:
Wikipedia: AVCHD

Ik lees nergens dat AVCHD beperkt is tot het opnemen van 1080i footage. Of het zou moeten liggen aan de maximum date rate:
The bit-rate for the AVCHD format will enable data transfer of up to 18 Mbps.

[ Voor 7% gewijzigd door n0valyfe op 29-08-2010 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
n0valyfe schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 01:30:
[...]

Ik geloof dat het ergonomischer is maar ik vind het er persoonlijk niet uitzien. Ik weet dat dit toaal geen argument is om hem niet te kopen moest hij betere specs hebben maar aangezien de HD2000 duurder is en dezelfde specs heeft zie ik geen reden om de HD2000 te kopen. Ik vind die pistol grip goedkoop overkomen ookal heeft het niets met de prijs te maken.

[...]

Om eerlijk te zijn snap ik enkel het verschil tussen 1080p en 1080i. Een beetje verder zei een persoon dat 50p overeen kwam met lagere kwaliteit of iets dergelijks. Ik kan het verkeerd begrepen hebben maar ik quote:

[...]

Na het herlezen bedoelt hij waarschijnlijk dat AVCHD wijst op een interlaced opname?

edit:
Wikipedia: AVCHD

Ik lees nergens dat AVCHD beperkt is tot het opnemen van 1080i footage. Of het zou moeten liggen aan de maximum date rate:

[...]
Gefeliciteerd met je verjaardag! Maar allereerst: Op Wikipedia staat toch echt 1080i bij de formats! plaatje met voorbeeld van interlaced:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/19/Interlaced_video_frame_%28car_wheel%29.jpg

De 1080p die genoemd wordt is met 24 framepjes per seconde (sanyo doet er 60). De nieuwste Panasonic camera's (de duurdere) kunnen dit ook, alleen niet in het AVCHD formaat, maar in het formaat van Sanyo (Panasonic heeft Sanyo gekocht).

Met 60p heb je de problemen van interlaced niet (een soort van streepjes rond een bewegend voorwerp). Daarom film ik ook nooit in interlaced, maar in progressive.

Hopelijk snap je het nu een beetje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Punt is dat er de facto géén versie van AVCHD bestaat die 1080P60(of 50) opneemt. Je moet dus een cam hebben die (minstens voor die mode) in een ander formaat opneemt. De Sanyos waren bij de eersten die dat deden.

Op de wikipedia site staat het duidelijk: Video signal
1080/60i
1080/50i
1080/24p
720/60p
720/50p
720/24p
480/60i 576/50i

1080p60 (of 50) is dus BUITEN de AVCHD spec.
(EDIT: ben het dus eens met hierboven)

[ Voor 6% gewijzigd door DexterBelgium op 29-08-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
D-TECH schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 10:41:
[...]

Gefeliciteerd met je verjaardag! Maar allereerst: Op Wikipedia staat toch echt 1080i bij de formats! plaatje met voorbeeld van interlaced:
[afbeelding]

De 1080p die genoemd wordt is met 24 framepjes per seconde (sanyo doet er 60). De nieuwste Panasonic camera's (de duurdere) kunnen dit ook, alleen niet in het AVCHD formaat, maar in het formaat van Sanyo (Panasonic heeft Sanyo gekocht).

Met 60p heb je de problemen van interlaced niet (een soort van streepjes rond een bewegend voorwerp). Daarom film ik ook nooit in interlaced, maar in progressive.

Hopelijk snap je het nu een beetje. ;)
Theoretisch klopt je verhaal over de nadelen van interlaced video, maar in de praktijk is er amper tot niks te zien van streepjes rond bewegende voorwerpen. Ik was hier van tevoren ook sceptisch over, maar er is gelukkig zelden iets van die interlaced verschijnselen te zien.

Ik heb mijn Panasonic HDC-HS60 meegehad op vakantie en heb daar zo'n 2 uur aan film geschoten. Ik heb van die 2 uur film bij 1 scene wat vreemde beeldcorruptie gezien, dus dat het wat vreemd schokte en streepte. Dit was toen ik stilstaand filmde en toen redelijk snel ronddraaide met de camera, dus dit duurde al met al zo'n 10 seconde. Voor de rest ziet alles er prima uit.

Zoek op youtube maar eens naar beeldmateriaal van de camera die je op het oog hebt, en bekijk dat in de hoogst mogelijke kwaliteit. Je zult zien dat ook 1080i video prima kwaliteit geeft.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Youtube heeft een bitrate van 2 a 3 mbit, niet vergelijkbaar met 15 a 25 mbit.

Zelf zie ik ook nauwelijks verschil tussen 1080i en 1080p. Alleen en uitsluitend wanneer je een frame stilzet tijdens het bewerken van opnames waarbij een snel bewegend persoon of object ziet.

Had liever dan fabrikanten 1080p, 1080i en 720p aanboden ipv 6 verschillende 1080i varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
BackSlash schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 13:27:
[...]

Theoretisch klopt je verhaal over de nadelen van interlaced video, maar in de praktijk is er amper tot niks te zien van streepjes rond bewegende voorwerpen. Ik was hier van tevoren ook sceptisch over, maar er is gelukkig zelden iets van die interlaced verschijnselen te zien.

Ik heb mijn Panasonic HDC-HS60 meegehad op vakantie en heb daar zo'n 2 uur aan film geschoten. Ik heb van die 2 uur film bij 1 scene wat vreemde beeldcorruptie gezien, dus dat het wat vreemd schokte en streepte. Dit was toen ik stilstaand filmde en toen redelijk snel ronddraaide met de camera, dus dit duurde al met al zo'n 10 seconde. Voor de rest ziet alles er prima uit.

Zoek op youtube maar eens naar beeldmateriaal van de camera die je op het oog hebt, en bekijk dat in de hoogst mogelijke kwaliteit. Je zult zien dat ook 1080i video prima kwaliteit geeft.
Klopt, je merkt het alleen als je de video aan het bewerken bent, en dan is het niet zo handig, want je zit met halve framepjes. Kleur correcties en dergelijke gaan dus ook moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

n0valyfe schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 01:30:
[...]

De specificaties zijn niet helemaal hetzelfde en zijn eerder in dit topic ook al met elkaar vergeleken:
Kort samengevat heeft de HD2000 een aansluiting voor koptelefoon, microfoon, accessoireschoen, een snellere (lichtgevoeligere) lens, is iets lichter en heeft een meer ergonomische vorm (pistol grip).

Je krijgt bij de HD2000 standaard meer accessoires, onder andere het docking station en een verloopkabel voor de microfoon, wellicht ook nog andere kabels, maar dan zal je even de handleidingen moeten downloaden en kijken wat er precies in de doos zit.

http://sanyovideocam.blogspot.com/search/label/FH1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
D-TECH schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 17:40:
[...]

Klopt, je merkt het alleen als je de video aan het bewerken bent, en dan is het niet zo handig, want je zit met halve framepjes. Kleur correcties en dergelijke gaan dus ook moeilijker.
Aan de film bewerken ben ik nog niet toegekomen, zal daar volgend weekend eens mee gaan experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Laatst online: 13:41
Ik zit nu ook met een dillema, budget 400 euro, mag iets meer zijn, maar niet veel meer.
Hd of hd ready. Goed met lowlight op korte afstand van een halve meter tot max 3 meter met of zonder hulplampje. Word veel buitengebruikt voor modelvliegen, maar ook veel binnenshuis op korte afstanden. Zoom minimaal 20x, opnemen op sdkaart

Mijn keuzes:
Canon legria hfr17, afgedankt door ratel in het geluid.

JVC GZ-HM335, leek me de ideale keus, maar las dat de groothoek niet zo best was op uitzoomd beeld, dat een baby niet eens in volle beeld komt, bij een grote kamer. 37mm,kon beter 35 zijn. Maar ben geen kenner dit zegt me niets. Heb het enkel van reviews, en gebruikers beoordelingen.

Nu ben ik aan het kijken voor de panasonic Panasonic HDC-SD60, of de sd66.... (edit: zijn dus dezelfden), of de HDC TM 60. als zie ik weinig verschil tussen die 2 , op wat zoom,snufjes als timelaps enzo.
Iemand nog input?, iemand die iets heeft te zeggen over die groothoek, van de jvc, of andere tips heeft ?
Thnx in advance.

[ Voor 5% gewijzigd door PsYgHo op 31-08-2010 01:57 ]

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Verschil tussen de Panasonic HDC-SD60 en TM60 is dat de TM60 16Gb ingebouwd flashgeheugen heeft :) Daarnaast is er ook nog een SD-slot waarmee je het geheugen kan uitbreiden. Verder verschillen de camera's niet van elkaar.

De TM60 is in mijn ogen eigenlijk alleen een interessante optie als dit even duur of goedkoper is dan een SD60 + 16 Gb SD kaart. De goedkoopste TM60 die ik zo snel kon vinden is € 435,-.... dus scheelt ongeveer 30 euro met flashkaartje meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyPh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 09:27
ik wil een HD camera aanschaffen om over 3 maanden het leven van mijn aankomende kind te kunnen gaan vastleggen. Wij hebben nu nog een oude Canon FS100 die kwalitatief niet echt geweldig. Aangezien het meeste in ons huis gefilmd gaat worden lijkt me lowlight dus ook erg belangrijk. Budget is ongeveer 400 exclusief SD kaart.
Ik volg dit topic al geruime tijd waardoor het mij lijkt alsof de 2 enige echte opvallets de Panasonic SD60 en de Sanyo HD2000 zijn. Echter lees ik hier de laatste dagen veel kritiek over 1080i50 van de panasonic waardoor ik ga twijfelen of het niet slimmer is te zoeken naar een camera die 720p kan. De Sanyo lijkt mij geweldig alleen de stabilisatie schrikt me weer af. ik heb veel films gekeken op YouTube en vimeo en er zit zoveel verschil tussen dat ik niet zeker weet of het nou echt zo'n groot probleem is of niet.
Nu zie ik op SlashCAM de M306 ook erg goed uit de bus komen en deze ondersteund AVCHD 1920 x 1080/25p. Is dit dan een betere keuze dan de SD60?

edit: ik zie nu in de specs van onze Canons FS100 (http://www.canon.nl/For_H...y/FS100/index.asp?specs=1) dat deze ook alleen electronische stabilisatie heeft, kan ik dit dan vergelijken met de Sanyo? Ten minste, ik had ergens gelezen dat de Sanyo alleen electronische stabilisatie had i.t.t. anderen die ook nog optische hebben. Correct me if I'm wrong :+

late edit: Dat was dus op SlashCAM van die stabilisatie

[ Voor 34% gewijzigd door CyPh op 31-08-2010 19:01 ]

Uw advertentie hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Een van de nadelen van de Panasonic 60 sersies is dat je geen filter thread hebt. Dus je kan geen aanvullende lensen plaatsen, zoals een wide angle lens.

Een andere nadeel is dat de kleuren niet helemaal realistisch zijn op auto-mode. Ze zijn een beetje bleek.

Maar voor ruim 400 euro is het voor veel mensen de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
Die jvc had wel weer een filterthread, daar was ik wel blij over. Dus ja twijfel dus nu tussen die 2.. Iemand ervaring of voorbeeld hoe "erg" dat jvc "uitzoom" probleem is ? Las wel dat de sd60 hier heel erg gevierd wordt...

Edit: Zag dat het 43 brandpunt ipv 37

Iest anders, de jvc heeft 1080P en de panasonic 1080i
Wel geeft het aan met 50 beelden per seconde (interlaced) op te nemen, , maar is dat nu dan in totaal slechts 25 beelden per seconde in totaal, of sla ik de plank behoorlijk mis , en is het verschil niet zo duidelijk te merken ?

Op test filmpjes zie ik het niet echt, zelf met een helicopter, waarbij de rotorbladen flink draaien. Ook het rolingschuttereffect valt nouwelijks op.

[ Voor 52% gewijzigd door PsYgHo op 01-09-2010 01:24 ]

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
PsYgHo schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 12:30:

Edit: Zag dat het 43 brandpunt ipv 37

Iest anders, de jvc heeft 1080P en de panasonic 1080i
Wel geeft het aan met 50 beelden per seconde (interlaced) op te nemen, , maar is dat nu dan in totaal slechts 25 beelden per seconde in totaal, of sla ik de plank behoorlijk mis , en is het verschil niet zo duidelijk te merken ?

Op test filmpjes zie ik het niet echt, zelf met een helicopter, waarbij de rotorbladen flink draaien. Ook het rolingschuttereffect valt nouwelijks op.
Die 1080i camera neemt gewoon 50 beelden per seconde op waarvan 1 beeld bestaat uit een half beeld in totaal zoals op de eerste afbeelding op deze pagina te zien is. Maar 1080/50i is dus niet gelijk aan 1080/25p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
Ik heb vanmiddag de 2 naast elkaar kunnen bewonderen...
Wbt de groothoek, van 43 of 35, dat scheelt een HEEL stuk.... Dus de jvc valt af.

Ik vond ook het lcd scherm een stuk duidelijker van de panasonic, en de kleuren zagen er veel natuurlijker uit dan op de jvc. Dit op basis van het schermpje, hoe he top tv is geen idee...

Morgen de sd66 zwart kopen.!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Laatst online: 19-09 23:25

Smarron

The bend

Ik wil de Raynox HD-6600 kopen voor mijn HF10. Nu is mij niet geheel duidelijk welke voorzetring ik nodig heb. Kan iemand mij dit vertellen? Op de Raynox site is de camera niet beschikbaar. En wat is het precieze verschil tussen de DCR en HD uitvoering? De HF10 is gewoon 37mm zo uit mijn hoofd.

Deed ik even een search, zie ik dat Foto Konijnenberg deze begin dit jaar voor slechts € 59,95 verkocht. Nu kost hij maar liefst € 129,-!! :( Fotovideoboom is gelukkig iets goedkoper.

DCR 6600 Pro 52

HD 6600 Pro 52

HD 6600 Pro 55

HD 6600 Pro 43

[ Voor 5% gewijzigd door Smarron op 01-09-2010 23:41 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• MPeek
Als de HF10 een lens thread heeft van 37mm heb je voor de Pro 43 een step up ring nodig van 37mm -> 43mm.

• n0valyfe
Heb net mijn FH1 binnen en ik verschiet ervan hoe klein dat ding is! Het scherm is inderdaad niet zo helder en duidelijk maar ik zie erop wat ik film en dat hoeft voor mij geen HD Ready resolutie te zijn aangezien ik het gros van de tijd mijn eigen ga filmen om het zo te zeggen.

Als ik een SD kaart binnen heb ga ik een stukje test materiaal uploaden maar ik vraag me af of ik voor de FH1 een 35 -> 43/45mm opzet lens kan kopen?

• Smarron
  • Laatst online: 19-09 23:25

Smarron

The bend

MPeek schreef op donderdag 02 september 2010 @ 01:20:
Als de HF10 een lens thread heeft van 37mm heb je voor de Pro 43 een step up ring nodig van 37mm -> 43mm.
Ik heb het nog even gecontroleerd en het is inderdaad 37mm. Dan weet ik in elk geval welke ik nodig heb. Thanks!

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
  • Laatst online: 29-05 22:14

Freakaz0id

RC Geek

Ik probeer af te wegen welke camcorder ik moet nemen met mijn budget van 1000 euro.
De Panasonic HDC-HS700 of de Panasonic HDC-SD700 lijken er met een koplengte bovenuit te steken.
De HS700 heeft 240gb aanboord, de SD700 heeft slechts een SDHC kaart slot, verschil is 300 euro.
Het probleem is dat ik niet kan vinden hoeveel geheugen je gemiddeld verbruikt bij 1080/50p opnames.
Kun je met 16Gb een middagje filmen? Of doe ik er beter aan het luxere model met 240gb te kopen?

Volgens de handleiding kun je met een SD kaart (grootte wordt niet vermeld dus ik gok 32gb) iets meer dan 5 uur film bewaren, dat zou neerkomen op 1.6mb per seconde. Maar de onbewerkte video bestanden (te downloaden van vimeo) reken ik uit op 3mb per seconde. Dat is dus het dubbele. 5 uur is zat, 2:30uur wordt krap. Wie weet er hoeveel minuten je ECHT op een 32gb kaartje krijgt?

pricewatch: Panasonic HDC-HS700
pricewatch: Panasonic HDC-SD700 Zwart

Grts,
Sven
Lisadr schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 21:48:

Om welke shop gaat het hier? Met 32gb kom je al een stukje verder dan mijn 16gb kaartje. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Freakaz0id op 06-09-2010 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@Freakaz0id

Het is een actie voor geheel UK. Voor alle aangesloten shops, kijk op de website van Panasonic UK.

Hieronder een overzicht van aantal minuten, je kan het ook uitrekenen.
http://www.camcorderinfo....Compression-amp-Media.htm

28Mbps = 3.5MB/s = 12.3Gb per uur

Vraag is of je altijd 1080/50p wilt filmen. Op HA stand is het

17Mbps = 2.125MB/s = 7.5Gb per uur

Zelf zou ik niet voor de 240GB HDD versie kiezen. Het blijft een harddisk!

Koop nu 2x 32GB SD voor 130 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

@ Lisadr :

Duidelijke taal!
Mijn gedachte was ook dat het niet veel zin heeft om meer opname ruimte te hebben dan dat 1 of 2 accu ladingen kunnen leveren. Om op te laden ben je dan meestal wel in de buurt van een laptop of computer om even je data te lossen. En zelfs op 1080/50p heb je dan al met gemak een uur met een 16gb kaartje. Als ik dan nog een 32gb kaartje zou kopen heb ik al 3 uur tot mijn beschikking, en dat komt mooi uit met de anderhalf uur per accu als ik er een extra accu bij koop.

Maar uit nieuwsgierigheid, waarom is een HDD vervelend?
Blijft het, ondanks de 1.3" afmetingen, toch een gevoelig component?

Goed, lang verhaal kort: dat scheelt weer 200 euro. ;)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lisadr schreef op maandag 06 september 2010 @ 09:39:
28Mbps = 3.5MB/s = 12.3Gb per uur
Beetje consequent zijn in hoofdletter gebruik he? Want dit klopt dus niet.
Jij zegt dat 28 megabit per seconde gelijk is aan 3.5 megabyte per seconde wat weer gelijk is aan 12.3 gigabit per uur.
Het is dus 28Mb/s is gelijk aan 3.5MB/s wat uitkomt op 12.3GB/u.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Ik zie in de review op camcorderinfo dat de panasonic TM700 een 60p mode heeft.
Is de 700 serie niet bij allen hetzelfde op het gebied van opname opties?
De SD700 heeft blijkbaar slechts een 50p mode, betekend dit dat de TM700 op dat gebied beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@Tsurany
Bedankt. Dat gaat altijd fout bij mij, maar hopelijk begrijpen de lezers het.

@Freakaz0id
50p = EU
60p = US

HDD vind ik vervelend omdat het minder goed tegen een stootje kan en het relatief duur is in een camcorder.

Als je toch 200-300 euro budget hebt, neem een extra 32GB SD, extra Accu en lens-filter, extra lens enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
Je wilt geen camera met 60 of 30p, dan krijg je bij lampen geknipper en dat verpest je shots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

@ Lisadr: Ik zal niet met een cam van 1000 euro gooien, maar ik snap wat je bedoelt. ;)
Ik heb zelfs al gelezen over HDD cams die "hangen" als je bij het filmen per ongeluk ergens tegenaan tikt.
Dus gewoon lekker een paar flash kaartjes kopen dan, dat heeft zat ruimte om een middagje te stoeien met je cam.

De orginele accu voor deze cam is een behoorlijk pittige 90 euro (click), dus wat denken jullie van de goedkope 30 euro "clones" op ebay (click)? Kan dat goed werken, of is het te riskant? Ik weet van mijn andere hobby (modelvliegen) dat dit formaat lipo/ion cellen absoluut geen 90 euro kost, en dat 30 euro een vrij standaard chinees prijsje is voor deze capaciteit. Voor het geld moet het kunnen, maar zou het je cam kunnen vern...?

@Mpeek: Dit gebeurt toch enkel bij fluorescent lampen? En dan vaak bij alle frequenties? Ik heb met andere cams dit probleem al hevig ondervonden bij het filmen van loodsen waar TL buizen hingen. Daar was gewoon niet lekker mee te werken. Is dit overigens ook de reden waarom veel video met 24 of 29p gefilmd wordt? En als dit met alle lampen gebeurd, hebben ze dan in Amerika geen enorm probleem met hun cams?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind [url="http://cgi.ebay.co.uk/hot-Shoe-converter-F-CANON-Mini-Advanced-Accessory-shoe-/110580329831?pt=UK_Photography_CameraLenses_Lens_caps_hoods_adaptors_ET&hash=item19bf19ed6"7]dit[/url] nog even vermeldenswaardig! Het betreft een adapter voor de Canon HD modellen van de Canon hot shoe naar een universele maat. Die dingen gaan normaal voor 30 dollar plus verzending. Deze voor 12.5 pond incl verzending :)

Voor future reference nog even het linkje naar de eBay store: http://myworld.ebay.co.uk/magic.camera/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Lisadr schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:15:
[...]

HDD vind ik vervelend omdat het minder goed tegen een stootje kan en het relatief duur is in een camcorder.

Als je toch 200-300 euro budget hebt, neem een extra 32GB SD, extra Accu en lens-filter, extra lens enz.
Freakaz0id schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:49:
@ Lisadr: Ik zal niet met een cam van 1000 euro gooien, maar ik snap wat je bedoelt. ;)
Ik heb zelfs al gelezen over HDD cams die "hangen" als je bij het filmen per ongeluk ergens tegenaan tikt.
Dus gewoon lekker een paar flash kaartjes kopen dan, dat heeft zat ruimte om een middagje te stoeien met je cam.
[...]
Ik heb het idee dat de negatieve berichten over een harddisk in een camera vooral komen van mensen die geen harddisk in hun camera hebben :P

Zelf heb ik de HS60, dus met 120Gb harddisk. Zelf ervaar ik totaal niet de vooroordelen die hier genoemd worden, terwijl ik toch al vele uren gefilmd heb.

En relatief duur is juist helemaal niet waar! Reken maar eens uit wat je kwijt bent aan dezelfde hoeveelheid opslag op harddisk of op flashgeheugen. De SD60 kost €369, de HS60 €509, dus zegmaar 130 euro voor 120GB, dus 1,08 euro per gigabyte. Kijk je naar een 16GB flashkaartje, zit je op 30 euro, oftewel 1,87 euro per gigabye. Als we dit doortrekken zitten we op 224 euro voor 120GB.

Ik begrijp overigens wel de sceptici over harddisks in mobiele apparatuur, dit was ik zelf ook. Maar als je nagaat, ook in laptops zitten harddisks die het jarenlang vol houden, of vroeger in de mp3 jukeboxes. Ik zelf heb een laptop met een harddisk die het alweer ruim 5 jaar volhoudt, de mp3 jukebox is ook ongeveer zo oud en dat werkt nog allemaal prima.

Tuurlijk, je moet tijdens het schrijven naar de harddisk niet de camera op de grond laten vallen, dan heb je goede kans dat hij beschadigd :) Maar als een camera met flashgeheugen valt heb je ook goede kans dat je hem beschadigd, er zit meer elektronica in dan alleen het opslagmedium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe Full HD camcorder, het wordt er naar alle waarschijnlijkheid eentje uit de Panasonic 700 serie, maar welke...

Waar ik over struikel is een camcorder nemen met intern geheugen (HS700 of TM700) of eentje zonder (SD700/707) en dan SD kaartjes kopen. Het liefste zou ik met intern geheugen willen en de optie om uit te breiden, en dan kan je dus kiezen tussen de HS700 met harddisk of de TM700 met flashgeheugen. Persoonlijk vind ik het prijsverschil tussen deze 2 modellen dusdanig klein, dat ik naar de HS700 neig, met harddisk dus. Echter waar ik nog 'bang' voor ben, is het geluid wat deze harddisk produceert en de warmte welke deze af zou kunnen geven (en of dit de fan beïnvloed). Heb nog geen review gevonden die dit aspect behandeld, heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Als je begint met opnemen spint de harddisk even op dus dat zul je even horen, echter aangezien er dan nog niet wordt opgenomen komt dat geluid niet op de film. Voor de rest hoor je zachtjes tijdens het opnemen de harddisk ronddraaien. Dit is echter niet vergelijkbaar met een 3,5" 7200 rpm desktop schijf, aangezien de harddisk een stuk kleiner is en langzamer draait, ik geloof een 1.3" harddisk.
Eerder vergelijkbaar met een stille 4200 rpm notebook disk, maar nog een tikkie stiller.
Na het opnemen wordt de harddisk weer stilgezet.

Voor deze camera had ik een Canon MVX450 op miniDV bandjes, die hoorde je luid en duidelijk altijd door de film heen. Het geluidsniveau van de harddisk is echt van een totaal andere orde. Ik heb ook wel binnenshuis wat opgenomen zonder dat iemand wat zei of andere achtergrondgeluiden, dus vrij stil, ook dan is de harddisk niet hoorbaar. Ik kan me alleen voorstellen dat je de harddisk kan horen bij een compleet stille opname in bijvoorbeeld een studio, zonder een enkel omgevingsgeluid.

Om de warmte hoef je je al helemaal geen zorgen te maken, hij wordt totaal niet warm. Ook niet na een uur constant filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Ben net een SD kaartje gaan halen en beginnen filmen met mijn Sanyo FH1 om het beeld even te testen maar als ik de filmpjes probeer af te spelen op de PC dan heb ik geen geluid. Volgens mij is dit codec gerelateerd maar ben er niet zeker van, heeft er iemand een goed programma om 1080p af te spelen met geluid?

Ik gebruik momenteel VLC om het .mp4 bestand af te spelen vandaar dat ik het raar vind dat ik geen geluid heb.

Speakers stonden niet aan 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door n0valyfe op 07-09-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

@Mpeek: Dit gebeurt toch enkel bij fluorescent lampen? En dan vaak bij alle frequenties? Ik heb met andere cams dit probleem al hevig ondervonden bij het filmen van loodsen waar TL buizen hingen. Daar was gewoon niet lekker mee te werken. Is dit overigens ook de reden waarom veel video met 24 of 29p gefilmd wordt? En als dit met alle lampen gebeurd, hebben ze dan in Amerika geen enorm probleem met hun cams?
Het electricteitsnet in Amerika werkt op 60hz, daarom zijn ook de camera's op 60 hz omdat de televisies vroeger ook 60 hz waren.

Maar het aantal fps is helemaal niet zoveel van invloed, wat veel belangrijker is voor het storende geknipper is de sluitertijd, hoe korter dezeis hoe erger het geknipper wordt. Maar als ergens alleen TL-verlichting is dan is het meestal toch niet erg licht en wordt er al automatisch een langere sluitertijd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
De Sanyo FH1 heeft horizontale strepen over het scherm als er horizontaal bewogen wordt, is dit normaal? Het beeld ziet er enkel tijdens beweging verscheurd uit en is redelijk storend wanneer het filmpje van dichtbij bekeken wordt zoals op een PC scherm. Dus verder van het scherm zitten of valt er hier iets aan te doen (buiten trager horizontale bewegingen maken)?

Prachtig helder beeld in mijn kelder met 1 spot btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Nog 1 dagje IFA. Hoop toch echt dat er een aantal nieuwe camcorders geshowed worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
n0valyfe schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:13:
De Sanyo FH1 heeft horizontale strepen over het scherm als er horizontaal bewogen wordt, is dit normaal? Het beeld ziet er enkel tijdens beweging verscheurd uit en is redelijk storend wanneer het filmpje van dichtbij bekeken wordt zoals op een PC scherm. Dus verder van het scherm zitten of valt er hier iets aan te doen (buiten trager horizontale bewegingen maken)?
In het afspeelprogramma even een andere deinterlacer kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
n0valyfe schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:13:

Prachtig helder beeld in mijn kelder met 1 spot btw!
Heb je hem op Full-HD of Full-HR staan? Full-HD is namelijk interlaced, je kunt dit probleem ook verhelpen door een andere media-speler te kiezen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-08 20:56
BackSlash schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 08:48:
[...]
En relatief duur is juist helemaal niet waar! Reken maar eens uit wat je kwijt bent aan dezelfde hoeveelheid opslag op harddisk of op flashgeheugen. De SD60 kost €369, de HS60 €509, dus zegmaar 130 euro voor 120GB, dus 1,08 euro per gigabyte. Kijk je naar een 16GB flashkaartje, zit je op 30 euro, oftewel 1,87 euro per gigabye. Als we dit doortrekken zitten we op 224 euro voor 120GB.
[...]
Ja, maar hoe is de verhouding flash - harddisk over een paar maanden of een jaar. Dit kun je bijkopen wanneer het uitkomt en straks is dat misschien wel de helft goedkoper. Zo denk ik tenminste, plus dat je niet iets kwetsbaars in je camera hebt zitten, maar flexibel bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Klopt, de modellen met een harddisk hebben echter ook een SD-slot... dus die kun je altijd nog gebruiken als de harddisk het over een paar jaar begeeft :)

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46
Momenteel heb ik een Canon HF11 heel erg tevreden over alleen kopieren naar harde schijf via usb gaat zo verschrikkelijk langzaam (120 kb/s) Iemand oplossing?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Heb je wellicht nog usb 1.0 poorten? usb aansluitingen voor in een pc kunnen nog wel eens 1.0 zijn terwijl die achterop de pc 2.0 zijn. Al zie je dat alleen bij oudere pc's (paar jaar oud) nog.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 09-09-2010 15:22 ]

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46
IK heb een vrije nieuwe pc + lian li kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Een kapotte schijf zal toch gedonder blijven geven gok ik, tenzij je echt kunt kiezen welke media je uit kunt schakelen.

Maar nu nog even een vraag over de Panasonic **700 serie, ik zie dat je er een "hood" op kunt schroeven,
betekend dit ook dat ik er bijvoorbeeld een polariserende filter op kan schroeven?
Zoja, weet dan toevallig iemand welke maat dat moet zijn?

Een externe mic op de hotshoe zetten lijkt me in mijn geval ook niet dom, daar ik veel op open vlaktes wil gaan filmen.
Maar ik ben nog niet zo thuis in het amateur filmen, dus wat is een mooie nog redelijk te betalen "buiten" microfoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

ik hoop dat jullie mij wat advies willen geven.
Ik heb de afgelopen paar uur deze thread en bijbehorende links doorgenomen.
Ik ben totaal nieuw op dit gebied en ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer.
Ik heb zoveel nieuwe termen gehoord dat ik er bijna gek van word.

Wat ga ik filmen:

Mijn vrouw is zwanger en ik ben van plan om een compleet video dagboek bij te gaan houden van alle gebeurtenissen die gaan volgen. (het word ons eerste kind joepie :-D)
Verloskundige praktijk, thuis, (misschien) ziekenhuis etc. oftewel alles wat erbij komt kijken.
Hier is de camera in eerste instantie voor bedoeld.

Verder wil ik in de toekomst ook de filmcamera meenemen als ik ga karpervissen oftewel actie scenes in het water met verschillende invallen van licht.

Budget:
Dat ligt ergens tussen de 300,- en 700,- (iets meer is geen ramp)

Media:
ik ben er niet helemaal uit HDD / Flash / HDV oftewel miniDV tape.
Als ik het goed begrepen heb geeft de miniDV een hogere (hoogste) bitrate (25 Mb/sec) en dus een hogere kwaliteit. De AVCHD codec zou een theoretisch maximum van 24 Mb/sec hebben (is dit vast te zetten?) maar normaal gesproken dus 17Mb/sec.
Antwoord:
DVD Camcorders = 17 Mb/sec (geen 1080p 50 wel 1080/24p)
HDD / Flash= 24 Mb/sec (geen 1080p 50 wel 1080/24p)
Ik wil het liefst de hoogst mogelijk kwaliteit.
Het liefst zou ik dus ook gewoon echt Full HD 1080p willen.
Of is het verschil verwaarloosbaar?

Ook een voordeel van HDV(=miniDV) is dat dit meer mainstream is voor video bewerkings software pakketten.

Een voordeel van HDD / Flash is dat je geen loopwerk hoort, maar zou bij de nieuwste modellen dit probleem ook niet zijn opgelost?

Kortom vragen vragen en nog eens vragen, hoe langer ik erover nadenk hoe meer vragen er in me op komen.

Ik heb goede verhalen gelezen over Sanyo die echt 1080p zou hebben maar als ik in pricewatch kijk dan zijn er al meerdere die dit ook hebben.

Ik denk dat deze wel goed zou zijn: Sanyo Xacti VPC-HD2000

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2010 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Ik heb de VPC-HD2000 gekocht als kleine, handzame én goedkope cam om mijn gezinsuitbreiding in toch héél hoge kwaliteit mee vast te leggen. Ik heb hier al een aantal posts gedaan, en kan je in het algemeen zeggen dat ik nog steeds erg tevreden ben. Grootste minpunt is de stabilisatie (hoewel ik de firmware nog steeds niet heb geupdate) en grootste pluspunt de beeldkwaliteit+lowlight. Grootste onverwachte pluspunt is dat het ding gewoon klein genoeg is om in zakje in mijn vrouw haar handtas te passen. Op die manier vang je véél meer beelden dan met een grotere cam.

Ik heb wel geen vergelijkingsbasis, dus ik kan je niet gidsen.

Specifieke vragen? Shoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 14:01

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

De orginele accu voor deze cam is een behoorlijk pittige 90 euro (click), dus wat denken jullie van de goedkope 30 euro "clones" op ebay (click)? Kan dat goed werken, of is het te riskant? Ik weet van mijn andere hobby (modelvliegen) dat dit formaat lipo/ion cellen absoluut geen 90 euro kost, en dat 30 euro een vrij standaard chinees prijsje is voor deze capaciteit. Voor het geld moet het kunnen, maar zou het je cam kunnen vern...?

Enige tijd geleden maakte ik een post van deze accu:

http://www.yagoda.nl/pana...wvbg260-lader-p-3735.html

Dat is er een met de dubbele capaciteit tov de standaard accu. Deze heb ik afgelopen zomer gebruikt en werkte perfect. Opnametijd is hetzelfde als de officiele panasonicspecificaties :)

Ding is €25,- itt de €150 bij Panasonic zelf. Zit zelfs een nette lader bij (= 1 geheel en schuif je in het stopcontact).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 04:42:
Hallo allemaal,

ik hoop dat jullie mij wat advies willen geven.
Ik heb de afgelopen paar uur deze thread en bijbehorende links doorgenomen.
Ik ben totaal nieuw op dit gebied en ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer.
Ik heb zoveel nieuwe termen gehoord dat ik er bijna gek van word.

Wat ga ik filmen:

Mijn vrouw is zwanger en ik ben van plan om een compleet video dagboek bij te gaan houden van alle gebeurtenissen die gaan volgen. (het word ons eerste kind joepie :-D)
Verloskundige praktijk, thuis, (misschien) ziekenhuis etc. oftewel alles wat erbij komt kijken.
Hier is de camera in eerste instantie voor bedoeld.

Verder wil ik in de toekomst ook de filmcamera meenemen als ik ga karpervissen oftewel actie scenes in het water met verschillende invallen van licht.
Moet de camera dan ook waterdicht zijn?
Budget:
Dat ligt ergens tussen de 300,- en 700,- (iets meer is geen ramp)

Media:
ik ben er niet helemaal uit HDD / Flash / HDV oftewel miniDV tape.
Als ik het goed begrepen heb geeft de miniDV een hogere (hoogste) bitrate (25 Mb/sec) en dus een hogere kwaliteit. De AVCHD codec zou een theoretisch maximum van 24 Mb/sec hebben (is dit vast te zetten?) maar normaal gesproken dus 17Mb/sec.
Antwoord:
DVD Camcorders = 17 Mb/sec (geen 1080p 50 wel 1080/24p)
HDD / Flash= 24 Mb/sec (geen 1080p 50 wel 1080/24p)
Ik wil het liefst de hoogst mogelijk kwaliteit.
Het liefst zou ik dus ook gewoon echt Full HD 1080p willen.
Of is het verschil verwaarloosbaar?
De datarate zegt niet zoveel (tenzij het om hele grote verschillen gaat), alleen als het compressie algoritme (codec) hetzelfde is kun je ze vergelijken, anders is het appels met peren vergelijken.
Ook een voordeel van HDV(=miniDV) is dat dit meer mainstream is voor video bewerkings software pakketten.
Inmiddels niet meer, de meeste moderne software kan ook met andere formaten uitstekend overweg.
Een voordeel van HDD / Flash is dat je geen loopwerk hoort, maar zou bij de nieuwste modellen dit probleem ook niet zijn opgelost?
Nee, dat is niet iets wat je makkelijk kan oplossen. Harde schijven hebben overginds ook een loopwerk, het is iets stiller maar je hebt hetzelfde probleem. Ook camera's met flash-geheugen zijn niet helemaal stil, e hebben een zoom/focusmotor en ook het aanraken van de camera of indrukken van knoppen met je vingers is iets wat je soms kan horen.
Kortom vragen vragen en nog eens vragen, hoe langer ik erover nadenk hoe meer vragen er in me op komen.

Ik heb goede verhalen gelezen over Sanyo die echt 1080p zou hebben maar als ik in pricewatch kijk dan zijn er al meerdere die dit ook hebben.

Ik denk dat deze wel goed zou zijn: Sanyo Xacti VPC-HD2000
Het is een uitstekende camera, maar je moet er wel een groothoekvoorzetlens op zetten, zeker als je binnenshuis (of in een kleine boot) er mee wil gaan filmen, en dat geldt overginds voor de meeste andere videocamera's ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Michael Knight schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 17:13:
[...]

Enige tijd geleden maakte ik een post van deze accu:

http://www.yagoda.nl/pana...wvbg260-lader-p-3735.html

Dat is er een met de dubbele capaciteit tov de standaard accu. Deze heb ik afgelopen zomer gebruikt en werkte perfect. Opnametijd is hetzelfde als de officiele panasonicspecificaties :)

Ding is €25,- itt de €150 bij Panasonic zelf. Zit zelfs een nette lader bij (= 1 geheel en schuif je in het stopcontact).
Hmm dubbele capaciteit is wel dubbel zo dik denk ik.
Zit dat niet in de weg met de viewfinder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na lang dubben heb ik de knoop doorgehakt en ben toch maar voor de Panasonic HS700 gegaan, met HDD. Ik wilde toch het gemak hebben van intern geheugen, zodat je snel de camera kan oppakken en kan beginnen met filmen, zonder dat je eerst moet kijken of er wel genoeg ruimte is op je SD kaartje en wat er al eventueel op staat. Als de TM700 goedkoper was geweest was ik waarschijnlijk voor die gegaan, echter nu het prijsverschil zo klein is tussen de twee, zou ik een dief van m'n eigen portemonnee zijn. Daarbij vind ik de SDHC kaartjes van meer dan 16GB nog te duur, en 1080p @ 50p vreet toch aardig wat ruimte...

Nu nog een accu scoren met grotere capaciteit, zal die links eens bekijken! :)
Freakaz0id schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 01:00:
Maar nu nog even een vraag over de Panasonic **700 serie, ik zie dat je er een "hood" op kunt schroeven,
betekend dit ook dat ik er bijvoorbeeld een polariserende filter op kan schroeven?
Zoja, weet dan toevallig iemand welke maat dat moet zijn?
Ja, je kan er filters, kappen en lenzen op schroeven. De threadsize is 46mm.
Een externe mic op de hotshoe zetten lijkt me in mijn geval ook niet dom, daar ik veel op open vlaktes wil gaan filmen.
Maar ik ben nog niet zo thuis in het amateur filmen, dus wat is een mooie nog redelijk te betalen "buiten" microfoon?
Ik moet hier wel bij zeggen dat de shoe van de 700 serie niet 'hot' is, oftewel niet powered... Externe apparatuur moet dus accu of battery powered zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2010 22:33 ]

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

@ Sqall:
Zodra ik thuis kom met een cam gooi ik het geheugen toch eerst leeg op mijn computer, dus die 300 euro vind ik dan wat ver voor eigenlijk maar een klein beetje extra gemak. Maar misschien bewaar je zelf liever al je opnames op je camera, dat kan natuurlijk. ;)

En 16GB duur.. tsja wat is duur, is ongeveer 30 euro duur? Als je je laat tillen door een "A-Merk" kaartje kost het idd het dubbele. ;) Maar ik werk al een tijd met een lekker goedkoop class 10 Team Group kaartje, ze zijn niet te verzuipen. Zelfs een 32gb kaartje voor 60 euro vind ik nog goed te betalen.

Een extra accu is inderdaad geen overbodige luxe heb ik gelezen. Panasonic speelt mooi weer door 1:45u te beweren voor hun accu duur, maar "realworld" is dat slechts een uurtje. Ik zie er echter een beetje tegenop om er zon lange toeter accu op te zetten, je viewfinder staat dan denk ik meteen buiten spel.

De threadsize kwam ik toevallig net tegen op youtube, dat is mooi om te weten, een mooie filter kan er dus gewoon op gedraaid worden. Wat mij overigens bij mijn vraag brengt: Als je veel openlucht filmt, is het dan raadzaam om een bepaalde filter te gebruiken? Mijn doel is namelijk het filmen van model vliegtuigen en helikopters, dus dat is veel actie en veel lucht in beeld. Nu hoop ik dat de Panny 700 daar goed in is, maar het is ook van groot belang dat ik niet teveel lens flare krijg, en dat de lucht de kleuren niet verzuipt van de modellen. Heeft er iemand nog tips voor extra lenzen en filters?

De niet zo hete hotshoe wist ik al, maar er zijn toch wel een aantal mic's die geen voeding nodig hebben? Ik zag wat reviews van mensen die een "Rode mic" gebruiken (En nog een die begint met een A, ben de naam even kwijt..), is dit een aanschaf waard als je veel in de wind staat met je camera?

Ik ben nog maar beginnend video hobbyist, dus ik heb nog veel te leren. ;)

Verwijderd

Freakaz0id schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 02:17:
@ Sqall:
Zodra ik thuis kom met een cam gooi ik het geheugen toch eerst leeg op mijn computer, dus die 300 euro vind ik dan wat ver voor eigenlijk maar een klein beetje extra gemak. Maar misschien bewaar je zelf liever al je opnames op je camera, dat kan natuurlijk. ;)

En 16GB duur.. tsja wat is duur, is ongeveer 30 euro duur? Als je je laat tillen door een "A-Merk" kaartje kost het idd het dubbele. ;) Maar ik werk al een tijd met een lekker goedkoop class 10 Team Group kaartje, ze zijn niet te verzuipen. Zelfs een 32gb kaartje voor 60 euro vind ik nog goed te betalen.

Een extra accu is inderdaad geen overbodige luxe heb ik gelezen. Panasonic speelt mooi weer door 1:45u te beweren voor hun accu duur, maar "realworld" is dat slechts een uurtje. Ik zie er echter een beetje tegenop om er zon lange toeter accu op te zetten, je viewfinder staat dan denk ik meteen buiten spel.

De threadsize kwam ik toevallig net tegen op youtube, dat is mooi om te weten, een mooie filter kan er dus gewoon op gedraaid worden. Wat mij overigens bij mijn vraag brengt: Als je veel openlucht filmt, is het dan raadzaam om een bepaalde filter te gebruiken? Mijn doel is namelijk het filmen van model vliegtuigen en helikopters, dus dat is veel actie en veel lucht in beeld. Nu hoop ik dat de Panny 700 daar goed in is, maar het is ook van groot belang dat ik niet teveel lens flare krijg, en dat de lucht de kleuren niet verzuipt van de modellen. Heeft er iemand nog tips voor extra lenzen en filters?

De niet zo hete hotshoe wist ik al, maar er zijn toch wel een aantal mic's die geen voeding nodig hebben? Ik zag wat reviews van mensen die een "Rode mic" gebruiken (En nog een die begint met een A, ben de naam even kwijt..), is dit een aanschaf waard als je veel in de wind staat met je camera?

Ik ben nog maar beginnend video hobbyist, dus ik heb nog veel te leren. ;)
Volgens Panasonic is een 16GB SDHC kaartje goed voor ongeveer 1 uur en 20 minuten aan materiaal op 50p. Dat vind ik persoonlijk te weinig. Als je van huis bent of op vakantie moet je dus meerdere kaartjes meenemen, of grotere kaartjes kopen, dus van 32GB of meer (en daar ook eventueel 2 of meer kaartjes van) en dat vind ik dan weer te duur vergeleken met een HDD van 240GB en wat je daar op kwijt kan. Ik kom van SD DV tape af en in dat 'zuinig zijn op wat je opneemt' en dat gewissel heb ik allemaal geen zin meer in.

Dus ja, een SD700 a 780 euro, plus nog een aantal SDHC kaartjes, plus nog een grotere accu, plus nog een mini HDMI > HDMI kabel en weet ik veel wat voor andere accessoires je nog zou moeten hebben, dat tikt ook al lekker aan...

Ja, zijn ook mic's die geen voeding nodig hebben dus opzich geen probleem. Voor de rest kan ik hierover en over filters weinig zinnigs zeggen, (nog) geen ervaring mee... De shoe zit bij de HS trouwens bovenop de camera, terwijl bij de TM en SD deze aan de zijkant zit.
Oja, de viewfinder kan je een stukje uittrekken, maar als je er een grotere accu op zet komt dat ongeveer gelijk met de uitgetrokken viewfinder, als je begrijpt wat ik bedoel. In dit filmpje is dat goed te zien; YouTube: Panasonic HDC-TM700 1080/50p afpökkuð
Pagina: 1 ... 22 ... 34 Laatste

Let op:
~~~[html]Voor camera's <250 euro kun je beter <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1348844">dit topic</a> gebruiken! Dit topic is bedoeld voor camera's van de wat hogere kwaliteit.~~~[/html]