Diabolical schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:17:
Hier kan ik mij geheel in vinden. De humor wordt nu bepaald door een select groepje mods. De ene mod kan zijn eigen mening makkelijk opzij zetten, de andere niet maar hoe dan ook, humor an sich wordt vaak weggemod of het moet voldoen aan stringente eisen. Humor is echter niet altijd in dezelfde vorm te verkrijgen. De ene houdt van amerikaanse humor, de andere van engelse, weer een ander ligt dubbel bij belgenmoppen etc.
Dat is puur gokwerk, wat je nu doet. Per definitie zou het namelijk voor de modder niet uit mogen maken wat voor soort grap er staat. Wat er toe doet, is wat er in de grap staat. Wordt er in een belgenmop een belg belachelijk gemaakt? Dan kun je objectief stellen dat het ongewenst is, ook al zou je er misschien om lachen. Vrij abstract voorbeeld, maar het gaat om de denkwijze.
Ik ben niet iemand die de standaard mopjes altijd even leuk vindt. Maar wat niet uit het oog verloren moet worden is dat deze site geen eenheidsworst aan publiek kent met allemaal dezelfde smaak als het gaat om humor.
Het punt is dan dus ook, dat hoeft niet. Het gaat niet om jouw persoonlijke smaak bij de moderatie. Het gaat om de inhoud van zo'n grap. Nogmaals het voorbeeld van een BSOD-grap... dat is afgezaagd en trollend/flamend naar Microsoft (algemeen gesteld, kan natuurlijk variatie in zitten). Aan dat soort objectieve maatstaven moet je je vasthouden. Of jij of ik het grappig vind doet totaal niet ter zake. Natuurlijk vertroebelt jouw humor de moderatie enigszins, maar de objectieve argumenten bij een post zijn verreweg het belangrijkst.
Ik begrijp dat je geen grapjes moet gaan tikken die niets met het onderwerp te maken hebben, geen uitgekauwde shit moet neertikken, je niet kwetsend uit moet laten over een ander etc. Maar binnen het kader kan zoveel meer. One-liners niet toestaan omdat het one-liners zijn vind ik jammer. Als je een grap maakt wat het artikel betreft mag het toch best een one-liner zijn.
Oneliners niet toestaan is wel erg kort door de bocht. Over het algemeen zijn oneliners inhoudsloos. Immers, je kunt vrij weinig kwijt in een oneliner. Echter, het komt ook wel voor dat oneliners een +1 hebben. Het zijn allemaal algemeenheden die vaak gelden, maar variatie is natuurlijk mogelijk.
Je kunt niet op basis van wat hier neergetikt worden elke post beoordelen. Je moet em natuurlijk nog wel lezen.
Als je kijkt naar wat er nu op Tweakers "rondloopt" dan kom ik veel verschillende groepen tegen, huisvrouwen, fotografen, tweakers, IT techneuten, hobbyisten (al dan niet gevorderd) en ga zo maar door. Er is geen specifieke doelgroep te definieren anders dan 1 van mensen met de wens met computers bezig te zijn. De een met software, de andere met de hardware of andere randzaken om computers heen. Dan kun je verwachten dat ook de FP zo divers is. Dat wordt al enigzins gedaan met het onderscheid tussen pro/life/core doelgroepen maar als het gaat om de reacties ziet men liever professionele reacties en geen reacties die je van zo een divers publiek kan verwachten.
Professioneel vind ik persoonlijk overdreven en geen goede woordkeuze. Inhoud, daar draait het imo meer om.
Wat ik probeer te vertellen is dat de doelgroep divers is, dus ook de reacties. Je kunt er wel in gaan schiften om uitwassen te voorkomen. Dat is niet meer dan normaal. Maar nu is het alsof je in een keurslijf gedrukt wordt van professional. En dat is nu net zo jammer. In het verleden was er op dat punt meer vrijheid.
Overigens, zie je binnen GoT meer humor in de topics. Tuurlijk, je hebt gelijk dat uitwassen daar weggesnoeid worden en terecht maar er is daar verhoudingsgewijs meer humor te vinden dan op de FP. Waarom? Wordt er daar dan zo anders gemod dan op de FP?
Het is makkelijker om op GoT humor te plaatsen, imo. Draadjes verlopen daar doorgaans iets soepeler doordat een forum zich gemakkelijker leent voor community/humor-uitingen. Op de FP heb je in een nieuwspost een bepaald item waaraan je je vast dient te houden. Dat geeft beperkingen. Zo is het nu eenmaal. Je hebt echter wel lichtere draadjes, zoals blogpost waar je wel gemakkelijker kunt slap auwehoeren zonder een -1 te krijgen. Die draadjes lenen zich er beter voor.
Natuurlijk hangt e.e.a. ook af van de gemaakte grappen. Maar waarom zo streng mensen? Loosen up a bit please...
Mensen komen graag naar tweakers vanwege de mix, niet vanwege alleen het professionele en het technische...
Persoonlijk vind ik wel dat er teveel gefocussed wordt op het feit dat T.net zich zo nodig wil profileren als zijnde professioneel. Daar zit het em niet in dat grapjes naar -1 gemod worden. Het zit em erin dat de desbetreffende grapjes over het algemeen van kleuterschoolniveau zijn, afgezaagd zijn en veelal een bashend karakter hebben. Dat is gewoon niet wat men hier wil zien.
Dat we geen humor willen zien omdat T.net zo graag professioneel wil zijn is gewoon niet waar. Voor de zoveelste keer. humor mag. Maar, er wordt hier wel iets van niveau verwacht. En daar gaat het naar mijn mening om. Het niveau bij de grappen is er over het algemeen niet. Het zijn vaak een stel kleuters die met een oneliner iets afgezaagds roepen. Om daaruit te concluderen dat men hier geen humor wil zien en de professionaliteit van T.net daar bij te halen vind ik bijzonder overtrokken.
Note: Alles imo en in het algemeen.