Gisteren vrijwel de hele dag geen post gemaakt hier op Got, want ....
M'n 42PZ85E is er
En wat een machien is het zeg. En de doos is wellicht nog groter. Hij kon maar net in de auto
Meteen geinstelleerd en aangezet: Een paar simple vraagjes en toe begon het scannen naar zenders: Daarvoor zit er echt een Super-systeem in.
Nadat met scannen een paar zenders had gevonden, gaf is aan (in een hele lange lijst kabel-aanbieders) dat ik wss in het Casema gebied woon, en bood me die keuze. En binnen 10 seconden had ie alle andere kanalen erin gezet (en zowat nog in 1 x op goede volgorde ook

) Geen idee dat zo'n systeem bestond, maar het werkt prima. En toen sprong ie netjes op Ned1 aan.
En ik moet zeggen heerlijk rustig beeld, en helemaal geeneens slecht met de analoge kabel die ik nog gebruik. Ik had het veel slechter verwacht, en eerlijk is eerlijk; Het beeld is rustiger, scherper een mooier gedefinieerd dan op mijn 8cm CRT. Helemaal geen tegenvaller dus
Noot: Ik ga pas naar digitale TV als het HD-aanbod can de Casema een beetje fatsoenlijk wordt
Maar ik had niet alleen de TV gekocht; Dus na het rondzappen (zapsnelheid is prima

) de TV weer uit ... ... Om mijn nieuwe bluray-speler aan te sluiten op mijn systeem. Want ik heb meteen een ("bijpassende") BR-speler van Panasonic gekocht, de
BMP BD30.
Dus een HDMI-kabel van de BR-speler naar m'n receiver (
Onkyo TX-SR875), daarvandaan uit de monitor-out naar de 42PZ85, stroom kabeltje van de speler inpluggen en klaar.
Daarna simpel op de receiver aangeven dat er een TV zit op de HDMI-out, gewoon reso op "through" laten staan, en op de speler aangeven dat je de HDMI-auto gebruikt; En ook daar kiezen voor "auto". TV aanzetten, receiver opnieuw inschakelen, en de speler aanzetten; Die drie overleggen via de HDMI met elkaar, en komen tot de conclusie dat 1080p/24 toch wel de beste resultaten geeft. Super simpel, prima uitvinding die HDMI's: Kind kan de was doen.
En komt het ... Planet Earth Bluray erin .... en wat een beeld geeft dat zeg

Full-HD he-le-maal TE fantastisch
Maar ik kom erachter dat m'n speler het geluid niet via " bitstream" verstuurd. Dus ik het menu van de speler in, en dat menu blijkt net zo duidelijk en overzichtelijk als het menu van de TV. Ik hoef bij het "geluid" te kiezen voor "hoge kwaliteit" en klaar. Bij elke optie geeft ie een stuk uitleg wat het betekend, en "hoge kwaliteit" betekens schijnbaar dat je je audio overlaat aan je audio-apparatuur. Precies zoals ik dat wilde

Dus eea weer aan, en ja hoor; Ook geluid prima.
En toen gisterenavond maar meteen Blood Diamond gekeken op de BR. Absoluut adembenemend, wat een prachtig beeld geeft de TV. Ingesteld op cinema is het absoluut heerlijk om naar te kijken. Ook na langere tijd wordt ie echt niet warm of zo, en het blijft rustig voor je ogen. Het beeld komt idd wel beter tot zijn recht in een donkerdere ruimte, maar da's voor films geen bezwaar. Als je voetbal gaat kijken, komt het toch niet perse aan op de beste kwaliteit en dan kan je evt ook gewoon nog de de beeldmodus op "normaal zetten".
Alles bij elkaar: Een super-machien. Veel beter dan de LCD's die ik heb gezien qua beeld; Het is en blijft rustig voor de ogen, vol van kleur en verzadiging, geen enkele keer een "overschijning" van een kleur (of van een veel te fel wit). Kleuroverlopen zijn super, en geen vorm van "banding" gezien; Nog op gewone TV, noch op de film (Blood Diamnond). En qua film: 1080p/24 gaat gewoon absoluut goed. Wel moet je dan IFC uitzetten, wat alleen maar last lijkt te geven. IFC werkt overigens wel bij het beeld van de gewone kabel-TV.
De speler is ook een aanrader; Het viera-link gebeuren heeft toch zijn voordelen ("toevallig" (yeah ricgt) diet mijn Onkyo ook aan viera link).
Alles bij elkaar dus: Kopen die handel, laat die LCD's voorlopig maar voor wat ze zijn. Het beeld van dit machien is werkelijk fantastisch, een feest voor de ogen, en komt mij natuurlijker over dan de LCD's
Overigens; In de handleiding staat nergens iets over "inbranden". Heb ik iets gemist, of kijk ik gewoon niet goed ?
Overigens (2) heb ik de TV nu zo ingesteld;
Cinema
temperatuur warm
kleur 2 a 3 klikjes minder, helderheid 1 klik meer en ook scherpte 1 meer. Denk dat ik zo goed zit. Met de standaard-instellingen was er iets teveel groen (zie je in scenes met mensen die een donkere huidskelur hebben, zoals Blood Diamond dus). Met mijn instellingen zijn de kleuren prima, "net echt"