Even een ervaringspost.
Ophalen:
Woensdag middag een TH42PZ85E bij komplett.nl besteld in Tilburg. Zelf opgehaald en hierover niets dan lof. Op vrijdag kon ik hem al ophalen terwijl er geen voorraad was toen ik bestelde, lekker snel dus. TV was netjes, compleet en stond rechtop op mij te wachten.
Vervoer:
Doos paste niet in de auto, voor mensen die een normale, redelijk grote auto hebben zou ik zeggen, snij de bovenkant van de doos eraf dan past ie net op de achterbank, dwars en staand.
Installatie:
Helaas Zaterdag pas uit kunnen pakken...De TV eruit gepakt, voet uitgepakt. Ziet er direct al degelijk uit, de voet heeft 2 flinke pinnen die onderin de TV passen. Je schuift de TV eroverheen, 4 schroefjes vast als extra borging en hij staat. De voet kun je draaien, let wel even op dat de markering in het midden staat van de voet achterop, anders kun je misschien niet lekker draaien. Er zit een degelijke stekker en voedingskabel bij, die vergrendeld wordt vastgeklikt op de achterzijde. Ook de HDMI en scart aansluitingen zijn praktisch en goed. Leuke noot is dat er 2 stukken zijn die je als handvat kunt gebruiken tijdens montage.
Starten:
TV aangezet, werkt meteen lekker, je komt in een soort quick-install mode terecht die de kanalen gaat afzoeken. Helaas nog niet kunnen testen omdat vandaag pas de kabel aktief wordt bij mij thuis. Heb er een PS3 een mediabox en een kruidvat-dvd-spelertje op aan gesloten.
Eerste ervarging beeld:
Op alle bronnen vind ik, prachtig beeld. Helaas kon ik de break-in SVCD niet afspelen met de PS3 en ook niet met de DVD speler...deze moet ik dus nog naar de PCH harddisk kopieeren. Het eerste wat ik heb gedaan is een PS3 spel erin gedaan, ratchet&clank en Uncharted. Wat een beeld zeg! De zwartheid is zoals al eerder vermeld echt subliem, het draait soepel! Ik zit op ongeveer 3,5 meter en ik vind dit voor de 42" versie echt prima. Je hebt een flink scherm, maar zeker niet te groot voor mijn smaak. Dit vond de rest van de familie overigens ook
Geluid:
Daarna heb ik een friends dvd gekeken, niet het mooiste beeld normaal gesproken maar door de upscaling ziet dit er echt superscherp uit. Mooie huidtinten en een vloeiend beeld. Daarna 's Avonds nog een LotR DVD gekeken. Heb expres via het normale TV geluid gekeken om hier een oordeel over te vellen. Ik denk dat ik niet zo kritisch ben over het geluid als andere tweakers of kieskeurig beoordelers want ik vind het knap dat ze uit een TV dergelijk geluid krijgen. Oke, oke het is natuurlijk niet te vergelijken met DTS 6.1 over een receiver of goede home cinema set, maar dat mag je naar mijn mening ook niet verwachten. Ik vind het desalniettemin een vol een kwalitatief goed geluid.
Fans:
Het geluid van de fans, dat moet echt een kwaaltje zijn geweest van oudere series, daar hoor je bij deze TV dus echt helemaal niets van. Zelfs als ik me over de TV buig wanneer er niets opstaat moet ik mijn best doen om ze te kunnen horen.
Bediening:
De afstandsbediening is een flinke jongen. Hij voelt wel superdegelijk aan, daar houd ik persoonlijk wel van. Het wijst zichzelf en binnen enkele seconden ben je vrolijk aant zappen, ook tussen de verschillende input mogelijkheden, de beeldformaten etcetera. Een minpunt vind ik, al is het minimiem, de stand-by mode. Ten eerste vind ik dat als je TV uitzet na het in stand-by mode schakelen, en je zet hem daarna weer aan dat ie gewoon aan moet gaan....waarom zet ik em anders aan, niet om van het rode lampje te genieten. Maar het gebrek vind ik dat je daarna de stand-by toets moet indrukken....en echt indrukken 1 a 2 seconde inhouden. Er brak lichte paniek uit toen de TV niet aanging...een korte druk op de toets zou ook voldoende moeten zijn. Ook zou de TV wel gewoon aan mogen springen als je op een nummer of zaptoets drukt. De instellingen heb ik nog niet veranderd, heb wel de cinema modus gebruikt bij LotR wat er prachtig uitziet.
Reflectie:
Hier moet ik toch toegeven dat ik dit minder vind! Ten eerste reflecteerd de pianolak rand als een gek! Vervolgens heb ik zaterdag namiddag zitten kijken toen de zon in de kamer stond. De gordijnen waren dicht, maar aangezien ik redelijk lichte gordijnen heb had ik toch last van reflectie. Het is ook een kwestie van, hoe goed let je erop...ga je erop zitten letten dan wordt je gek...maar je kan er ook doorheen kijken. Ik vind het wel storend maar geen probleem waarvoor ik deze TV zou terugbrengen.
Conclusies so far:
Als ik de beoordeling van kieskeurig zou aanhouden zou ik zeggen:
Geluid: 8
Beeld: 10
Mogelijkheden: 9 (waarom kan ik het beeld niet verplaatsen in zoom? of kijk ik ernaast?)
Gebruiksgemak: 10
Vormgeving: 7 (reflectie op pianolak rand en reflectie beeld)
Duurzaamheid: 9 (gebaseerd op degelijkheid, tijd zal uitwijzen of dit cijfer terecht is)
Gemiddeld een 9- dus, ik ben erg blij!
Mvg, Rob.