Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:15:
Ik vroeg me af of het volgende kan :
Ik woon in een drive -in woning met bg > keuken , 1e verd.> woonkamer , 2e verd > slaapkamers , 3e verd. > zolder.
Op de 1e verd. heb ik een buitenantenne geplaatst buiten die aangesloten staat op mijn tv in de woonkamer.
Is het dan mogelijk om een kabel vanaf de digitenne decoder te trekken naar een cai punt die in wand zit om dan vervolgens in de slaapkamer waar ook een cai punt zit een coax te trekken naar de tv in de slaapkamer ?
Heb ik dan in de slaapkamer een signaal? En kan ik de coax gelijk in de tv stoppen of moet ik daar ook een tunes aanschaffen?
Het is voor mij allemaal een beetje vaag dus ik hoop dat iemand me kan helpen.
Je kunt één antenne gebruiken voor meerdere ontvangers/decoders.
Je kunt niet één decoder gebruiken voor meerdere TV's (of je moet het videosignaal verdelen en allemaal tegelijk naar hetzelfde programma kijken).
In de meeste gevallen wordt de TV via de SCART (video)connector aangesloten. (Er zijn ook wel oudere decoders met ingebouwde modulator; die kun je op de antenne ingang van de TV aansluiten)
Je kunt een actieve antenne hebben (zoals geleverd door KPN) of de bekende hark (UHF, wel vertikaal plaatsen) die passief is.
Mogelijkheid 1: Verdelen
Het signaal wordt via splitters verdeeld. Het signaal wordt wel door iedere splitter wat verzwakt, dit hoeft geen probleem te zijn als je voldoende signaal ontvangt. Is dit te zwak, dan kan je een antenne versterker tussen antenne en splitters zetten. Dit is hetzelfde als bij analoge TV, kies wel een goede kwaliteit versterker (dus niet een van de bouwmarkt of zo).
Let er wel op dat bij gebruik van een actieve antenne deze gevoed moet worden met 5V. Hiervoor zijn powerinserters te koop. Die zet je tussen de antenne en de versterker / splitter.
Er loopt dan een coax van de splitter(s) naar elke aansluidoos.
Zorg dat bij de aangesloten decoder(s) de 5V tbv. de actieve antenne UIT staat.
Mogelijkheid 2: Doorlussen
Bij de meeste setopboxen (decoders) wordt het antenne signaal doogelusd (loop).
Je kunt dan de antenne uitgang van de eerste ontvanger op de antenne ingang van de tweede ontvanger aansluiten enz. De eerst ontvanger zorgt voor de benodigde 5V bij gebruik van een actieve antenne; bij de volgende decoders zet je die spanning uit.
De coaxkabel moeten hierbij dus steeds van de ene ontvanger naar de andere lopen.
Per decoder moet je dus 2 coax kabels aansluiten (behalve bij de laatste).