tja, ik heb ook een mening over het hele "easy epics" gebeuren

wie niet?
Waar het imho voor een groot deel in WoW om gaat is de ontwikkeling van je toon. Er zijn zat andere dingen waar je lol aan kan beleven maar het steeds beter worden van je toon is voor de meesten een belangrijk onderdeel. Dat beter worden kan je trouwens heel breed zien hoor: level, gear, professions, reputation, rating, etc. Gear is trouwens wel de meest dominante omdat dit het meest zichtbaar is en veel andere paden (reputation, professions, etc.) ook uiteindelijk gear geven.
Een ander imho belangrijk "uitgangspunt" is voor mij dat alles relatief is. Een hoog level is alleen maar hoog als dat hoger is "gemiddeld" (wat is bijvoorbeeld de waarde van lvl 80 zijn, als de rest lvl 260 is?). Hetzelfde geld voor gear, als iedereen T6 heeft (en jij dus ook) dan zegt dat dus niks meer over de ontwikkeling van je toon tov andere toons. Het klinkt heel misschien heel "hardcore"/nolife achtig of wat dan ook maar het gaat niet zozeer om hoe goed jouw toon is geworden maar meer om hoe jouw toon zich verhoudt tot de andere toons.
Wat ik (maar volgens mij een uitgangspunt in MMORPG in het algemeen is) belangrijk vind is dat rewards in verhouding staan tot de investering die gedaan is. De investering kan uit heel veel dingen bestaan, bijvoorbeeld: tijd, grouping, skillz, etc.
*** einde serieus gedeelte, start gemopper ***
Wat ik nu jammer vind aan het pad dat Blizz is ingeslagen:
- epic gear is niet epic meer, het zit tegen common aan (als iedereen epics heeft is die gear dus eigenlijk heel normaal, vertaald common)
- de verhouding tussen investering en beloning is heeeeeel anders dan bijvoorbeeld 2 jaar geleden
Ik snap best dat "casuals" ook goede gear willen krijgen (het krijgen van iets dat je nog niet hebt is part of the game immers). Maar imho speelt Blizz te veel in de kaart van deze wellicht grote (en dus commercieel gezien interessante) groep waarmee ze eigenlijk de RPG principes een beetje verloochenen. Ik heb er niks tegen als anderen de meest waanzinnige epic krijgen hoor, daarom de volgende creatieve oplossing:
- maak alles weer moeilijker
- weer groot verschil tussen hardcore en casual
- etc. etc.
- maak een servertype "casual" waar mensen wel heen mogen transferen maar niet vanaf
- op die server mag het zo makkelijk worden als de casuals zelf willen (T7 voor 1g prima, Sunwell solo'en? maakt me niks uit, S4 in je mailbox? have fun)