Demon_Eyez schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:53:
Heb even snel 2x2048MB kunnen lenen van een maat van me, en de zaak draait nu op 8.5x500 1:1
Dat is helemaal stabiel, en met maar 1.322 vcore en 1.28 vTT.
Dus dit bord heeft duidelijk problemen met quads en een 4x1024MB load. Nou ja, eerst maar een kit van 2x2048 OCZ Flex halen. En dan over een maand of twee die Gigabyte EP45 Extreme
De reden dat ik voor die Gigabyte ga is dat lui op Xtreme echt super makkelijk hun quads icm 4GB aan ram overklokken op die borden.
Die DFI P45's zijn leuke bordjes, maar komen tot hun best met een E8xxx proc. Voor quads kan je toch beter verder kijken. Vind het te veel gedoe om een Quad op een DFI stabiel te krijgen bij de wat hogere kloks, zekere in vergelijking met die Gigabyte borden.
Jeetje ik lijk wel in mezelf te lullen hierzo. Niemand hier met een 45nm Quad aan het spelen ofzo?
Inmiddels is m'n DFI DK P45-T2RS Plus de deur uit en vervangen door een Gigabyte EP45-UD3P.
Dit bord is een stuk vriendelijker voor 45nm Quad Cores.
M'n vermoeden dat dit bord veel beter klokt door superieure stroomvoorziening en betere PCB lagen en dikte is inmiddels wel bevestigd.

Ik had vorige week al 4430MHz stabiel gehaald met een 2x1GB load bestaande uit twee repen OCZ Flex PC9600 @ 1230 5-5-5-18.
Voltages zijn als volgt: vcore 1.40v, vtt 1.34v, vppl 1.57v, vmch (nb) 1.50v, vich (sb) 1.20v en vdimm 2.140v
Daar heb ik toen een week over gedaan om dat voor elkaar te krijgen, maar inmiddels is het wel gelukt om het bij die voltages ook daadwerkelijk Prime en Linpack stabiel te krijgen.
vmch is wat aan de hoge kant, maar er zit waterkoeling op en dat voltage is gewoon noodzakelijk voor de 266 strap met 4:5 divider en een tRCD van 9 wat me aardig wat bandbreedte opleverd en een strakke latency
Vandaag kreeg ik m'n nieuwe 4GB kit binnen, een setje van 2x2Gb OCZ Flex2 PC9200. Dit is wel ontzettend bruut ram:

Now this is some mean looking ram
Daar waar ik met m'n DFI bord eindeloos heb moeten klooien om 4GB aan de praat te krijgen op een enigzons behoorlijke FSB, zo heb maar twee uur hoeven prutsen
Draai nu 4450Mhz met 2x2GB @ 1188 5-5-5-18
Klik voor uitgebreide screenshot, met oa. prime Blend
voltages zijn als volgt: vcore 1.42v, vtt 1.34v, vppl 1.57v, vmch (nb) 1.32v, vich (sb) 1.20v en vdimm 2.140v
Enige dat ik heb moeten inleveren is de Perfomance Level oftwel tRCD. PL moet op 10
moet voor de 333 strap met 5:6 divider. tRCD 9 is gewoon niet te doen bij deze strap/divider. Systeem boot simpelweg niet. Het mch voltage verhogen helpt niet, maar vind het wel prima eigenlijk. Een vmch van 1.32v bij een FSB van 490MHz is zoiezo behoorlijk laag. M'n DFI had voor 475 en hoger toch minstens wel 1.40v nodig. Wat dat betreft heeft Gigabyte deze chipset echt heel goed geimplementeerd op hun UD3 borden om hun werk te doen met een zo laag mogelijk voltage.
Verder heb ik gemerkt dat de ideale bios settings op dit bord soms wel heel erg krap zijn, één waarde te hoog of te laag kan al resulteren in een no-boot. Dat heb ik vooral gemerkt met settings die direct betrekking hebben op de P45 chipset zelf zoals; mch voltage, mch GTL Reference Voltage , maar ook sub-timings van het geheugen zoals tRFC, met name deze is ontzettend fout gevoelig met een 2x2GB ram load
voorbeeld:
tRFC 52 -> No boot
tRFC 54 -> 100.000 errors in memtest 5
tRFC 56 -> 0 errors in memtest 5
tRFC 58 -> No boot
Wat GTL Reference voltage tuning betreft, het blijkt maar weer dat het echt afhankelijk is van welk mobo en welke proc je gebruikt. Er is echt geen touw aan vast te knopen behalve testen, testen en nog eens testen.
Ik zie 70% van de lui die dit bord hebben draaien met een GTL Ref van 61-63% en daarbij zweren. Mijn bord wil alleen maar met een GTL Ref van 65% een procent hoger of lager en het bord boot niet, of ik heb zware instabiliteit. Zelfde geld voor CPU Ref, die moet 66%-67% anders zelf verhaal. en dat terwijl er toch een boel zijn die niet meer 63-65% moeten hebben.
Anyway, dit bord is echt een aanrader voor 45nm Quad Cores. Ik heb nog nergens een DFI P45 plank boven de 4300MHz stabiel zien doen met een Quad Core. Ook niet de (veel) duurdere UT planken.
En voor de prijs hoef je het niet te laten, kost maar 130 euro . Deze plank klokt evengoed als de Gigabyte EP45-Extreme die 180 euro kost (zelfde bord als de UD3P maar dan twee extra PCIe sloten , een geintegreerde waterkoelingaansluiting op het chipset koelblok en koperen heatsink)
M'n primaire doel is in elk geval bereikt. Ik wilde een goede setup hebben die het nog even uithoud tot Intel met de volgende generatie i7's komt , die op 32nm.
Dus met een Q9650 @ 4455MHz ( 4500 is volgende streven) en 4GB @ 1188MHz hou ik het nog wel even uit. Ik laat eerst het i7 platform volwassen worden
Edit.
Post en plaatjes aangepast want ik ben inmiddels weer een stapje verder: 4455 (9x495)
2.5 uur Prime Blend stabiel, dus dat gaat lekker

Denk dat ik nu wel aan de max zit, met nog hoger voltage zie ik eigenlijk niet zo zitten.
Dit moet namelijk m'n setting worden voor 24/7
[
Voor 5% gewijzigd door
Demon_Eyez op 11-04-2009 14:02
. Reden: Hogere stabiel clock gehaald :P ]
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover