Eerst wil ik even zeggen dat ik een groot fan ben van de GT-reeks: het was voor mij ook de aanleiding om de PS3 te kopen zodra die uitkwam, met bijbehorend 1080p scherm.
Goed, toen hebben we natuurlijk meer dan een jaar moeten wachten voordat er echt iets te racen viel - maar er werd gezegd dat het wachten meer dan de moeite waard zou zijn...
... en nou is er GT5 Prologue, en valt het mij vreselijk tegen!
Ik twijfel zelfs of ik moet gaan klagen en m'n geld terug moet gaan vragen omdat het niet alleen tegenvalt (wat natuurlijk kan gebeuren), maar omdat het in mijn ogen ook oplichterij is: de beloofde 1080p grafics zijn namelijk niet echt! Het blijkt te gaan om beelden van 1280x1080 die worden omgezet naar 1920x1280. (Wel met wat trucs, door "echte" 1920x1080 grafics te gebruiken voor onderdelen, zoals de cockpit).
Gek genoeg kan ik er hier op Tweakers niets over vinden, maar op dit forum wordt het (in mijn ogen) wel overtuigend getoond:
http://www.gtplanet.net/forum/showthread.php?t=105409
Vooral op pagina twee staat een duidelijk screenshot (vergeet die plaatjes van die boompjes - die hebben er niets mee te maken).
Het resultaat is in elk geval dat bij mij de grafics vreselijk lelijk zijn: als je een auto in de showroom bekijkt, dan zie je niets anders dan knipperende blokkerige randjes. Het ziet er werkelijk niet uit. Goed, ik kan ook wel zien dat er erg veel zorg en aandacht aan de modellen is besteed, maar op deze manier komt het totaal niet uit de verf - vreselijk zonde van al die uren die ze er (zogenaamd?) aan besteed hebben.
En dan komt nog eens de gameplay: zoals de vorige poster ook al zei was die een stuk aardiger in GT4 (heb ik er zelfs weer in gedaan uit frustratie om toch wat leuks te racen te hebben). Het idee van de penalties is zolang er geen schademodel is wel goed, maar het is compleet verkeerd geimplementeerd (gelukkig lees ik wel dat ik met die mening niet de enige ben).
Het spel zelf vond ik aardig voor een paar uurtjes; toen zat alles erop, behalve S-07, S-10 en dat gefok met die Ferrari... wat kan er de lol van zijn om 100 keer hetzelfde te doen, tot je het perfect uit je hoofd hebt geleerd? Doet denken aan de moeilijkere licenties uit de oude GT, maar leuk vind ik het niet.
En dan het online gebeuren: waarom kan de host de verbinding verbreken? Zorg er dan voor dat hij de hele ps3 moet resetten. (Dan leer je het wel af met die laadtijden). En het penaltiesysteem werkt daar ook niet goed, zoals ook al velen hebben gemeld.
Ik ben het meest benieuwd wat jullie vinden van die resolutie, want echt "hard" bewijs kan ik er niet voor vinden. Is hun statement oplichterij?
"
All of this is rendered in stunning High Definition at 1080p at 60 fps for the most lifelike driving experience ever."