[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 22 Laatste
Acties:
  • 245.023 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosjuh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-03 16:43
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:37:
Ik ben van plan om deze aan te schaffen. maar ik heb een paar vragen:

1. Ik wil graag via Nieuwsgroepen downloaden. kan dat met deze NAS terwijl mijn PC uit staat?
2. Kan ik er een schijf in stoppen waar al data op staat, of moet het apparaat de schijf eerst helemaal formatteren?
3. Kunnen er 2 verschillende schijven in? Bijv. 1 van 640GB en 1 van 1TB (en dan natuurlijk zonder RAID)
4. Als je eerst 1 schijf in je NAS hebt zitten, kan je er dan later probleemloos nog een schijf bijzetten zonder dat je beide schijven moet formatteren oid?

Kan iemand die voor mij beantwoorden?
1. Dit kan, moet je hem wel funpluggen en dan bijv. nzbget erop zetten.
2. Volgens mij wordt die standaard geformateerd.
3. Moet werken volgens mij (ik gebruik 2 dezelfde schijven, dus niet getest)
4. De schijf die er reeds in zit hoeft niet opnieuw geformatteerd te worden, de andere wel (wisselen tussen RAID en standard worden ze wel beide opnieuw geformatteerd...)

Suc6 ermee!

[ Voor 8% gewijzigd door goosjuh op 15-01-2009 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor de reactie goosjuh. werkt het een beetje lekker om te downloaden met je NAS? hoef je alleen de NZB erop te zetten en doet hij zelf automatisch de rest? (zoals uitpakken, repareren, rar's verwijderen etc) want als dat NZBget een beetje lekker/snel werkt is dit de ideale oplossing voor mij :D

EDIT: en wat zou het eigenlijk voor zin hebben om (als je 2 schijven erin hebt zitten) RAID0 te draaien? Je kunt van die snelheid toch geen gebruik maken omdat je niet sneller kunt dan de verbinding via het netwerk. of zit ik er nu helemaal naast?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 22:27
Nzbget werkt prima. Je kunt de nzb droppen in een map of uploaden via nzbgetweb. Repareren en uitpakken gebeurt volledig automatisch. Qua snelheid haal ik gewoon het maximale van mijn verbinding (1600 KB/s). Het enige dat langer duurt is het repareren en uitpakken, omdat dit CPU intensieve acties zijn.

RAID0 heeft inderdaad geen zin. De CPU en het geheugen zijn de bottleneck waardoor de snelheid nooit gehaald gaat worden. Je ziet wel vaker dat bepaalde functies gewoon aanwezig zijn omdat het kan. Of het dan bruikbaar is, is weer een tweede. Hetzelfde met de Gb netwerk aansluiting op de CH3SNAS. Door de CPU gaat de Gb snelheid nooit gehaald worden.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nog een andere log erbij gehaald voor de par/rar snelheden:
4.93 GB
55 min. download
16 min. par check
27 min. unrar
98 min. totaal

(andere dvd die zonder compressie was ingepakt is een stuk sneller, 80 minuten totaal, weer zonder par reparatie, lang leve eweka :))

De download snelheid was 1566 KB/s (ruim 1.5 MB/s, zelfde snelheid als op mijn pc)

let wel op, deze par check was zonder fouten, als er flink wat gerepareerd moet worden kan dit denk ik wel oplopen tot 45 minuten ofzo.

en nog 1 ding, je moet het wel leuk vinden er wat moeite voor te doen, zeker als je nieuw bent met linux gaat niet alles even makkelijk. (Eerste keer VI editor is een hele ervaring :))

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 16-01-2009 10:55 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Hoe warm is bij jullie de nas s'ochtends als de NAS de hele nacht niks heeft gedaan(dus niks downloaden of overzetten, ik heb e ook niks op geïnstalleerd) , ik keek vanochtend was de temr 44 graden celcius? Dit is niet goed lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Ik vond dat die van mij laatst ook redelijk warm was in idle stand (voel temperatuur). Misschien heeft het te maken met de nieuwe fancontrol van de laatste firmware (1.05)? Ik zal als ik thuis ben ook eens ff de temp checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Laatst online: 05-09 14:10
Maar als de schijven niks doen, hoe komt die dan zo warm, kost dit niet veel energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-09 15:35
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:15:
[...]

Als laatste commando's staan:
cd /ffp/bin
chmod 755 nzbget
./nzbget -D -c /ffp/etc/nzbget.conf

Heb je deze separaat van elkaar ingegeven?
Ja alles separaat van elkaar ingevoerd.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!
idle (met schijven net opgespind, geen download):
code:
1
2
3
root@NAS:~# temperature g 0
Temperature type : Centigrade
<temperaturertc>: get temperature = 35

NAS staat in de meterkast in de hal, temp in de hal is waarschijnlijk 16, in de meterkast iets hoger.

net de nzb van 24 S7D1erop gezet :D, dus ik zal de temps even in de gaten houden bij downloaden en als ik er op het juiste moment bij ben met par/unrar

(schijven: 2x 1TB WD GP)
update 1:
na bijna een uurtje downloaden is de temp gestegen naar 41 fanspeed nog steeds 0

update 2:
tijdens parcheck is de temp langzaam opgelopen naar 43 (bereikt na +/- 50 files), blijven hangen op 43, fanspeed nog steeds 0 (ergens gelezen dat bij firmware 1.05 de fan pas bij 45 aan gaat)

update 3:
tijdens unrar (nu een stuk sneller trouwens, 8 minuten ipv 30, waarschijnlijk dit keer zonder compressie ingepakt) is de temp ook 43 gebleven, dit zal misschien wat hoger liggen als er wel compressie op zit, maar misschien ook niet, via "top" zie je het unrar process toch rond de 90% cpu pakken)

[ Voor 72% gewijzigd door Prulleman op 16-01-2009 10:54 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prulleman schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 08:32:
en nog 1 ding, je moet het wel leuk vinden er wat moeite voor te doen, zeker als je nieuw bent met linux gaat niet alles even makkelijk. (Eerste keer VI editor is een hele ervaring :))
Zorg ervoor dat je nano aka pico gaat draaien, is vele malen makkelijker en sneller als VI
pakketje is beschikbaar voor CH3NSAS

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
mmmmmark schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 08:45:
Maar als de schijven niks doen, hoe komt die dan zo warm, kost dit niet veel energie?
Ligt er aan wat voor hardeschijven je er in hebt zitten en of ze wel downspinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 09:35:
[...]

Zorg ervoor dat je nano aka pico gaat draaien, is vele malen makkelijker en sneller als VI
pakketje is beschikbaar voor CH3NSAS
thanks voor de tip!
voor de andere newbies, ik heb hier een zooi extra packages (o.a nano dus) vandaan en hier staat hoe je nano dan installeert

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prulleman schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 10:04:
[...]

thanks voor de tip!
voor de andere newbies, ik heb hier een zooi extra packages (o.a nano dus) vandaan en hier staat hoe je nano dan installeert
uli heeft ook de juiste UNRAR voor nzbget beschikbaar ;-)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:19:
[...]

uli heeft ook de juiste UNRAR voor nzbget beschikbaar ;-)
net even gechecked en ik heb van een andere locatie dezelfde 3.7.8.1 gedownload.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Prulleman schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 14:00:
[...]
net even gechecked en ik heb van een andere locatie dezelfde 3.7.8.1 gedownload.
Hoe is je korte termijn geheugen? Volgens mij zeg je hier (Prulleman in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-3...") toch echt dat je hem ook bij uli hebt gedownload ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lol :)
bij duitse sites kijk ik alleen naar wat ik nodig heb en naar de rest kijk ik niet / snap ik niet
:) vandaar dat ik het niet had gezien.

Nog een tip voor nzbget gebruikers die hun nzbget.log te snel groot vinden worden, pas dit aan in je nzbget.conf
code:
1
2
# How detail messages must be printed (screen, log, both, none).
DetailTarget=none

hierdoor vallen alle regels weg van subparts, je ziet nog wel gewoon de info regel met blabla.part44.rar finished downloading oid. 1 dvd gaat van duizenden regels naar een paar 100

[ Voor 57% gewijzigd door Prulleman op 16-01-2009 15:04 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosjuh
weet iemand hier of het mogelijk is om iso bestanden uit te pakken met de NAS zelf? Windows media center ziet iso bestanden namelijk niet, ik pak ze nu uit met mijn PC, dat duurt erg lang.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik denk dat je moet gaan mounten, op internet vind je genoeg voorbeeld van commando's zoals hier..
ik heb het even getest, maar het is nog niet gelukt...

misschien dat je nog iets extra's moet doen om het op de ch3snas aan de praat te krijgen.

unrar via de command line werkt ook niet op een iso

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 16-01-2009 16:58 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosjuh
Prulleman schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 16:56:
ik denk dat je moet gaan mounten, op internet vind je genoeg voorbeeld van commando's zoals hier..
ik heb het even getest, maar het is nog niet gelukt...
Ben benieuwd...
unrar via de command line werkt ook niet op een iso
Dit had ik ook al geprobeerd, in ieder geval bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syrrah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 12:26

syrrah

Daggutnie

Ik ben maar begonnen met het funpluggen om via twonky alles af te spelen, (zonder enig kennis van linux)
maar wie niet probeert, die niet leert, dus twonky draait netjes op mijn PS3 :*)
Ik heb toch nog enkele vragen na een paar keer dit forum af te lezen:

1. ik blijf op mijn PS3 2 mediaservers zien; CH3snas en de twonkyDNS323, is dit normaal, of moet je de CH3snas weghalen? en hoe moet dat dan?

2.op volume_1 van de nas staan nartuulijk de bestanden van fun_plug en twonky, maar kan ik die netjes archiveren of zelf een paar bestanden weggooien, die ik niet meer nodig heb (zie hieronde mijn mappenstructuur):
-.systemfile
-ffp
-music
-photo
-video
-twonky
-ffp (tekstbestand)
-fun_plug (bestand)
-starttwonky.sh (SH-bestand)

PSN: syrrah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groennom
  • Laatst online: 16-12-2024
anconakip schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 09:12:
[...]

Ja alles separaat van elkaar ingevoerd.
Wat bij mijn deze foutmelding gaf, bij het unrarren, was te danken aan het feit dat ik het bestand unrar ASCII had ge-upload in plaats van binair (kun je instellen, in mijn geval gebruik ik FileZilla en daar kan ik het kiezen). Segmentation fault is een hele algemene melding maar mijn beste gok is dat als jet het bestand nzbget binair op de NAS zet het programma gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
groennom schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 20:34:
[...]

Wat bij mijn deze foutmelding gaf, bij het unrarren, was te danken aan het feit dat ik het bestand unrar ASCII had ge-upload in plaats van binair (kun je instellen, in mijn geval gebruik ik FileZilla en daar kan ik het kiezen). Segmentation fault is een hele algemene melding maar mijn beste gok is dat als jet het bestand nzbget binair op de NAS zet het programma gewoon werkt.
Ik ben gewoon op nul begonnen. alles opnieuw geinstalleerd en het werkt perfect nu.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!
syrrah schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 20:18:
Ik ben maar begonnen met het funpluggen om via twonky alles af te spelen, (zonder enig kennis van linux)
maar wie niet probeert, die niet leert, dus twonky draait netjes op mijn PS3 :*)
Ik heb toch nog enkele vragen na een paar keer dit forum af te lezen:

1. ik blijf op mijn PS3 2 mediaservers zien; CH3snas en de twonkyDNS323, is dit normaal, of moet je de CH3snas weghalen? en hoe moet dat dan?

2.op volume_1 van de nas staan nartuulijk de bestanden van fun_plug en twonky, maar kan ik die netjes archiveren of zelf een paar bestanden weggooien, die ik niet meer nodig heb (zie hieronde mijn mappenstructuur):
-.systemfile kan niet weg, zit iets in van users en groups
-ffp kan niet weg, zou eventueel wel naar bv usb verplaatst kunnen worden, maar dan moet er nog wel het een en ander aangepast worden
-music mag je mee doen wat je wil ;)
-photo mag je mee doen wat je wil ;)
-video mag je mee doen wat je wil ;)
-twonky kan verplaatst worden, maar niet zonder andere config wijzigingen
-ffp (tekstbestand) kan je verwijderen, maar komt toch weer terug, kan uitgezet worden in je fun_plug config
-fun_plug (bestand) laten staan, anders start ffp niet op
-starttwonky.sh (SH-bestand) volgens mij hoort deze in ffp/start, met een chmod a+x, dan start ie auto
Ik weet niet hoe een ps3 werkt, maar het kan zijn dat ie automatisch de uPnP server van de NAS oppikt, je kan deze uitschakelen in de standaard webinterface van je NAS.

wat ik zelf heb gedaan om het een beetje netjes te houden is een submapje FILES gemaakt met daarin al mijn media en backups etc, deze map heb ik gemount op mijn desktop, laptop en xbox. Zo is alle ffp rommel niet direct zichtbaar en ziet het er wat overzichtelijker uit. Als er met ffp geprutst moet worden kan ik altijd nog gewoon naar \\nas gaan

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 17-01-2009 01:37 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 21:51
Een vraagje over de conceptronic: kan ik eerst 1 schijf er inhangen, en dan later nog 1. dat wil ik dan wel in raid1 (mirror). dit wil ik dan zonder alles eerst te moeten formatteren.

[ Voor 3% gewijzigd door hellboy123 op 17-01-2009 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosjuh
hellboy123 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 13:55:
Een vraagje over de conceptronic: kan ik eerst 1 schijf er inhangen, en dan later nog 1. dat wil ik dan wel in raid1 (mirror). dit wil ik dan zonder alles eerst te moeten formatteren.
Volgens mij kan dit niet, als je van RAID, of naar RAID wil, worden de schijven geformatteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door goosjuh op 17-01-2009 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
goosjuh schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 16:57:
[...]

Volgens mij kan dit niet, als je van RAID, of naar RAID wil, worden de schijven geformatteerd.
oke bedankt. Ik kwam het volgende tegen op de site van conceptronic:
When adding a second HDD into the CH3SNAS, we recommend to back-up the data from the first harddisk first.
This to prevent data loss when inserting the second HDD.
We cannot guarantee that there will be no data loss.
When the second HDD is inserted, it will be formatted by the system.
The best way is that both HDD's are clean (no data)
een 2e erbij schuiven kan wel, maar er is kans op dataverlies... Ik koop wel meteen 2 hardeschijven ;)

[ Voor 7% gewijzigd door hellboy123 op 17-01-2009 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op mijn ch3snas een share aangemaakt waar ik vanuit windows volledig bij kan, vanuit ubuntu 8.10 zie ik de map wel, wanneer ik deze wil openen geef ik mijn username en password in maar krijg dan een venster "Unable to mount location" met de foutmelding "Failed to mount Windows share".
Ik heb al rond gegoogled maar kom er niet uit.
Moet ik op de ch3snas nog iets instellen binnen samba?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:47
Bestaat er al een manier op de traffic op je NAS te monitoren? Bijv zoals dit???

http://www.ams-ix.net/technical/stats/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markweb4871 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 17:17:
Bestaat er al een manier op de traffic op je NAS te monitoren? Bijv zoals dit???

http://www.ams-ix.net/technical/stats/
ik denk dat je met iets als dit aan de slag moet:
http://www.humdi.net/vnstat/
kant en klare oplossing is er bij mijn weten (nog) niet

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
Prulleman schreef op maandag 19 januari 2009 @ 09:22:
[...]

ik denk dat je met iets als dit aan de slag moet:
http://www.humdi.net/vnstat/
kant en klare oplossing is er bij mijn weten (nog) niet
of je zult iets als mrtg moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 08:56
Dit moet wel kunnen met de laatste FW. Je kunt dan van 'Individual Disks' in de RAID Wizard naar RAID1 migreren. Wel zo handig als je eerst een backup maakt, just-to-be-sure'. Zie: http://www.aroundmyroom.com/2009/01/02/ch3snas-105-firmware/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je in dit topic de nadelen van RAID 1 en de voordelen van rsync van schijf 1 naar 2 gelezen? RAID 1 voegt namelijk niet zo heel veel toe, behalve dat je geen downtime hebt als er 1 schijf uitvalt.

meer info in dit topic

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 19-01-2009 13:05 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:21
Ik heb in dit topic nog niets gezien over het aan de praat krijgen van sftp op de CH3SNAS, dus........

In mijn opzet wilde ik gebruikers lees- en schrijfrechten geven op een directory op mijn nas. FTP vind ik niet veilig genoeg, omdat passwords open verstuurd worden. sftp blijkt ingebouwd te zijn in OpenSSH. Dit staat standaard aan en de reguliere ssh gebruiker heeft al toegang tot alles, maar ik wil alleen toegang geven tot een sub-directory.

Ik heb eerst een usergroup aan gemaakt. Dat kan met de web interface of met
groupadd ftpuser

Daarna heb ik een user aangemaakt. Deze kan alleen sftp-en en krijgt geen shell/ssh toegang.
code:
1
adduser -G ftpuser -s /bin/false <gebruikersnaam>

Gebruik store-password.sh om de wijzigingen op te slaan.

Maak ergens een directory waar naar ge-sftp-ed kan worden. bv /mnt/HD_a2/sftp/

Door wat gekke dingen in de bootprocedure van de NAS mout je sftp directory een apparte mount krijgen. Anders gaan alle rechten op je HD om zeep.
code:
1
2
3
mkdir /mnt/sftp
mount --bind /mnt/HD_a2/sftp /mnt/sftp
chmod 755 /mnt/sftp

Dit stuk kan je ook in je /ffp/etc/fun_plug.local zetten, dan overleeft het een reboot.

Belangrijk is dat alle directories, dus /mnt en /sftp, 755 rechten krijgen en owner root hebben. Anders geeft ssh/sftp een foutmelding en wordt de verbinding afgekapt. Gebruik geen -R optie, het gaat om de directory, niet de onderliggende files.
In je sftp/ directory kan je een directory maken met 777 rechten (bv /incoming), hier in kunnen users bestanden schrijven.

In je /ffp/etc/ssh/shhd-config moet je de volgende regels toe voegen:
code:
1
2
3
4
5
Match group ftpuser
         ChrootDirectory /mnt/sftp
         X11Forwarding no
         AllowTcpForwarding no
         ForceCommand internal-sftp

Nu is een een kwestie van je nas rebooten of ssh restarten (even via telnet doen, de verbinding wordt halverwege verbroken). Werkt het niet? kijk dan nog eens goed naar de rechten van alle directories van root tot sftp.

[ Voor 17% gewijzigd door RunaR op 29-01-2009 13:18 ]

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 21:58
Op welke poort draait die server RunaR? En is het dezelfde service als de FTP server via de webinterface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Mattie84 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:00:
Op welke poort draait die server RunaR? En is het dezelfde service als de FTP server via de webinterface?
Deze draait op ssh, dus gewoon op je ssh port (standaard 22). Je moet wel ssh werkend hebben.
Als je het van buitenaf wilt benaderen, moet je dus ook poort 22 forwarden in je router. Met Filezilla kan je dan een sftp verbinding maken.

[ Voor 18% gewijzigd door RunaR op 19-01-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je dan de interne ftp server uitzetten?
en met dat laatste stukje code zorg je ervoor dat die user niet met putty kan inloggen, maar wel met sftp?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Prulleman schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:16:
Kan je dan de interne ftp server uitzetten?
en met dat laatste stukje code zorg je ervoor dat die user niet met putty kan inloggen, maar wel met sftp?
de ingebakken ftp-server kan dan uit. Met het laatste stuk je code zorg je er voor dat gebruikers uit de ftpuser groep terecht komen in /mnt/HD_a2/sftp. Zij zien dat als / , dus ze kunnen niet bij de rest van je files.
bij het aan maken van de user geeft je de optie "-s /bin/false", dat zorgt er voor dat de user geen ssh toegang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RunaR schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:30:
[...]

de ingebakken ftp-server kan dan uit. Met het laatste stuk je code zorg je er voor dat gebruikers uit de ftpuser groep terecht komen in /mnt/HD_a2/sftp. Zij zien dat als / , dus ze kunnen niet bij de rest van je files.
bij het aan maken van de user geeft je de optie "-s /bin/false", dat zorgt er voor dat de user geen ssh toegang heeft.
ok thanks voor de uitleg, dan weet ik ook een beetje wat ik aan het doen ben ;)
kan je met links ook read access geven naar mappen buiten de nieuwe root?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Prulleman schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:39:
[...]

ok thanks voor de uitleg, dan weet ik ook een beetje wat ik aan het doen ben ;)
kan je met links ook read access geven naar mappen buiten de nieuwe root?
Net even geprobeerd met ln -s <locatie>, maar dat gaat niet werken. Buiten de nieuwe root kan je niet komen, dat is ook de bedoeling van het chrooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crap, mijn ssh key files hebben nu 622 rechten en ssh wil niet meer starten...
uit de log...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Starting /ffp/sbin/sshd 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@         WARNING: UNPROTECTED PRIVATE KEY FILE!          @
Permissions 0622 for '/ffp/etc/ssh/ssh_host_rsa_key' are too open.
It is recommended that your private key files are NOT accessible by others.
This private key will be ignored.
bad permissions: ignore key: /ffp/etc/ssh/ssh_host_rsa_key
Could not load host key: /ffp/etc/ssh/ssh_host_rsa_key
Permissions 0622 for '/ffp/etc/ssh/ssh_host_dsa_key' are too open.
bad permissions: ignore key: /ffp/etc/ssh/ssh_host_dsa_key
Could not load host key: /ffp/etc/ssh/ssh_host_dsa_key
Disabling protocol version 2. Could not load host key
sshd: no hostkeys available -- exiting.

geen idee wat ik anders heb gedaan dan in jouw omschrijving, maar ik weet zeker dat ik geen chmod 622 heb gedaan, laat staan op ffp/etc/ssh

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Prulleman schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:14:
crap, mijn ssh key files hebben nu 622 rechten en ssh wil niet meer starten...
uit de log...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Starting /ffp/sbin/sshd 
Permissions 0622 for '/ffp/etc/ssh/ssh_host_rsa_key' are too open.
bad permissions: ignore key: /ffp/etc/ssh/ssh_host_rsa_key
Could not load host key: /ffp/etc/ssh/ssh_host_rsa_key
Permissions 0622 for '/ffp/etc/ssh/ssh_host_dsa_key' are too open.
bad permissions: ignore key: /ffp/etc/ssh/ssh_host_dsa_key
Could not load host key: /ffp/etc/ssh/ssh_host_dsa_key
Disabling protocol version 2. Could not load host key
sshd: no hostkeys available -- exiting.

geen idee wat ik anders heb gedaan dan in jouw omschrijving, maar ik weet zeker dat ik geen chmod 622 heb gedaan, laat staan op ffp/etc/ssh
hmmm.........
geen ervaring mee, even telnet aan zetten of via de ingebakken ftp de rechten op die files goed zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik Volg deze How To .
Bij Stap 6. Updaten met apt-get: Daar Doe ik dan het volgende"# apt-get update"
Maar dan Krijg ik dit in beeld.
Err http://ftp.de.debian.org etch Release.gpg
Temporary failure resolving 'ftp.de.debian.org'
Failed to fetch http://ftp.de.debian.org/debian/dists/etch/Release.gpg Temporary failure resolving 'ftp.de.debian.org'
Reading package lists... Done
E: Some index files failed to download, they have been ignored, or old ones used instead.
Wat doe ik fout??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-07 12:24
Beste Tweakers,

ik heb al veel verschillende reviews gelezen, en het merendeel hiervan is eigenlijk goed gewaardeerd.
Nu tot mijn verbazing zie ik hier maar liefst 2 delen over de CH3SNAS vol met ervaringen, dus waar kan ik het beter vragen als hier?

Ik vind het stroomverbruik, gigabit, de prijs en de functies interessant van het apparaat. De snelheid heb ik ook goede dingen over gelezen.

Kunnen jullie mij aanraden om dit apparaat te kopen voor thuis gebruik waar er gewerkt word met 4 mensen?

Ik hoor het heel graag,
Groetjes

[ Voor 4% gewijzigd door peerke1987 op 19-01-2009 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wat verwacht je van de snelheid? gigabit trek je namelijk bij lange na niet vol.

wordt het alleen een fileserver/ media server of ook een download station?

Ik ben er iig erg happy mee, gebruik em als file/ftp/media(voor xbox)server en usenet download station. Voorheen had ik hiervoor mijn pc altijd aanstaan, dat hoeft nu niet meer.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
Prulleman schreef op maandag 19 januari 2009 @ 13:04:
[...]

Heb je in dit topic de nadelen van RAID 1 en de voordelen van rsync van schijf 1 naar 2 gelezen? RAID 1 voegt namelijk niet zo heel veel toe, behalve dat je geen downtime hebt als er 1 schijf uitvalt.

meer info in dit topic
sysiwan schreef op maandag 19 januari 2009 @ 12:51:
[...]

Dit moet wel kunnen met de laatste FW. Je kunt dan van 'Individual Disks' in de RAID Wizard naar RAID1 migreren. Wel zo handig als je eerst een backup maakt, just-to-be-sure'. Zie: http://www.aroundmyroom.com/2009/01/02/ch3snas-105-firmware/
bedankt voor de linkjes, heb ik weer even leesvoer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het een geweldig apparaat! Ik gebruik hem als streamer voor de xbox360 en voor downloads met nzbget.
Alleen jammer dat ik de usb stick niet gemount krijg via het aanpassen van het fun plug script .
de nas star dan de fun plug niet meer ! iemand eenoplossing?
Alvast bedankt
#!/bin/sh

# switch to safe working directory on ramdisk
cd /

# write a log, in case sth goes wrong
FFP_LOG=/mnt/HD_a2/ffp.log
#FFP_LOG=/dev/null
exec >>$FFP_LOG 2>&1

# real path to ffp
#FFP_PATH=/mnt/HD_a2/ffp
FFP_PATH=/mnt/HD_a2/sdc1/ffp

# where to search for the install tarball
FFP_TARBALL=/mnt/HD_a2/fun_plug.tgz

# setup script (used for ffp on USB disk)
FFP_SETUP_SCRIPT=/mnt/HD_a2/.bootstrap/setup.sh

# rc file path
FFP_RC=/ffp/etc/rc

echo "**** fun_plug script for DNS-323 (2008-08-11 tp@fonz.de) ****"
date
# PR: Mount USB
echo "* Mounting USB"
/mnt/HD_a2/mountusb.sh

# check for setup script. an example use for this is to load USB
# kernel modules and mount a USB storage device. The script is
# sourced, that means you can change variables, e.g. FFP_PATH to point
# to the USB device.
if [ -x $FFP_SETUP_SCRIPT ]; then
echo "* Running $FFP_SETUP_SCRIPT ..."
. $FFP_SETUP_SCRIPT
fi

# create /ffp link
echo "ln -snf $FFP_PATH /ffp"
ln -snf $FFP_PATH /ffp

# install tarball
if [ -r $FFP_TARBALL ]; then
echo "* Installing $FFP_TARBALL ..."
mkdir -p $FFP_PATH && tar xzf $FFP_TARBALL -C $FFP_PATH && /ffp/bin/tar xzf $FFP_TARBALL -C $FFP_PATH
if [ $? -eq 0 ]; then
echo "* OK"
fi
rm $FFP_TARBALL
fi

# suid busybox
if [ -x /ffp/bin/busybox ]; then
chown root.root /ffp/bin/busybox
chmod 0755 /ffp/bin/busybox
chmod u+s /ffp/bin/busybox
fi

# run fun_plug.init, if present
if [ -x /ffp/etc/fun_plug.init ]; then
echo "* Running /ffp/etc/fun_plug.init ..."
/ffp/etc/fun_plug.init
fi

# run fun_plug.local, if present
if [ -x /ffp/etc/fun_plug.local ]; then
echo "* Running /ffp/etc/fun_plug.local ..."
/ffp/etc/fun_plug.local
fi

# run commands
if [ -x $FFP_RC ]; then
echo "* Running $FFP_RC ..."
$FFP_RC
echo "* OK"
else
echo "$FFP_RC: Not found or not executable"
fi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 19:23:
Ik vind het een geweldig apparaat! Ik gebruik hem als streamer voor de xbox360 en voor downloads met nzbget.
Alleen jammer dat ik de usb stick niet gemount krijg via het aanpassen van het fun plug script .
de nas star dan de fun plug niet meer ! iemand eenoplossing?
Gewoon FFP op HD_a2 laten staan.

Dan deze volgen: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31348217

Als je nzbgetweb gebruikt even instellen dat je handmatig refreshed en niet iedere dertig seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Ik neem aan dat je /mnt/HD_a2/mountusb.sh de usb driver laad.
Dan staat-ie te vroeg in je fun_plug script. De correcte plaats is in fun_plug.local als je alleen usb toegang wil hebben. Of in /mnt/HD_a2/.bootstrap/setup.sh als je fun_plug op usb wilt draaien.
Met minimale inspanningen: verplaats de regels naar het einde van je fun_plug script, vlak voor #run commands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 10:33
Ik probeer toevallig op dit moment ook om mijn usb stick te mounten. funplug vanaf de stick draaien heb ik al opgegeven.

Nu heb ik onderaan mijn fun_plug het volgende staan:
code:
1
2
# usb mounten
/mnt/HD_a2/mountusb.sh

In die mountusb.sh staat dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/sh

insmod /mnt/HD_a2/lnx_bin/usb-storage.ko
# wait for disk...
sleep 30

# mount it
mount -t ext2 /dev/sdc1 /mnt/HD_a2/usb_disc

En dan gebeurt er niets.

Doe ik vervolgens na het booten handmatig het volgende:
/ # insmod /mnt/HD_a2/lnx_bin/usb-storage.ko
/ # mount -t ext2 /dev/sdc1 /mnt/HD_a2/usb_disc
/ #

Dan werkt het wel gewoon. Waar zit nu bij mij de denkfout?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Zie mijn post hier vlak boven voor de juiste locatie van de mountusb.sh regel. Alles achter het #run commands blok wordt niet gedraaid.

[ Voor 27% gewijzigd door RunaR op 19-01-2009 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
sandergar schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 18:44:
Op basis van deze howto en dit Linux script heb ik getracht een Rsync scriptje te bouwen waarmee gemaakte backups na verloop van tijd automatisch worden opgeruimd. Dit Linux script zou hetvolgende moeten doen:
  • Elke dag wordt die van een week geleden gewist.
  • Elke zaterdag wordt nummer 5 gecopieerd naar de weekomgeving. Die van een maand geleden wordt dan gewist.
  • Elke 4 weken wordt die van zaterdag bovendien naar de maandomgeving gecopieerd. Die van een jaar geleden wordt dan gewist.
Het script heb ik opgeslagen met UltraEdit in Unix formaat (ben geen VI held) en vervolgens executable gemaakt. Als ik het script run dan krijg ik de volgende melding:
/ffp/bin/snapshot.sh: 34: Syntax error: "(" unexpected

Nu heb ik een heel klein beetje Linux kennis maar na een uurtje Googlen ben ik er nog uit. Ik lees iets over het gebruik van een andere shell?!? Het originele Linux script werkt tenslotte met Bash ipv Sh. Gaat dit script uberhaupt werken op de CH3SNAS? Wie kan mij vertellen wat ik moet veranderen om dit script werkend te krijgen?

Mijn huidige snapshot.sh:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
#!/bin/sh

# Dit script maakt dagelijks een backup van de CH3SNAS
# Elke dag wordt een dagcopie gemaakt middels rsync.
# rsync -a -v --delete --link-dest=OUDE_BACKUP /DIR/  NIEUWE_BACKUP/

# De kopie van de voorgaande week wordt verwijderd.
# Eens per week is de dagbackup tevens de weekbackup.
# Die wordt na 4 weken verwijderd
# Eens per 4 weken is de backup tevens maandbackup
# Die wordt na 1 jaar verwijderd

# Set Source Path
SRCPATH='/mnt/HD_a2/Data /mnt/HD_a2/Videobewerking'

# Set the Destination Path
DSTPATH=/mnt/HD_b2/Backup_NAS

# Set path to Fun_Plug files
# Fun_Plug 3.0 or 4.0
# ffppath=/mnt/HD_a2/fun_plug.d
# Fun_Plug 5.0
FFPPATH=/ffp

# Set Rsync
RSYNC=$FFPPATH/bin/rsync

# date --help zegt
# %w   day of week (0..6);  0 represents Sunday
# %V   week number of year with Monday as first day of week (01..53)
BACKUPDATE=`date +'%w %V'` 

WEEKDAY=`echo $BACKUPDATE|cut -f 1 -d ' '`
YESTERDAY=$[ ($WEEKDAY+6) % 7 ]
WEEKNUMBER=`echo $BACKUPDATE|cut -f 2 -d ' '`
# WEEKNUMBER, zoals date die geeft, bestaat altijd uit 2 cijfers
# de voorloop-nul, zoals in 08, zorgt dat WEEKNUMBER octaal
# geinterpreteerd wordt en dan moppert die dat dat niet kan :( 
WEEKNUMBER=$[10#$WEEKNUMBER]
LASTMONTH=$[ (53+$WEEKNUMBER-4) % 53 ]

BACKUPDIR=/$DSTPATH/daily/$WEEKDAY
LINKDIR=/$DSTPATH/daily/$YESTERDAY
WEEKBACKUP=/$DSTPATH/weekly/$WEEKNUMBER
LASTMONTH=/$DSTPATH/weekly/$LASTMONTH
MONTHBACKUP=/$DSTPATH/monthly/$WEEKNUMBER

mkdir -p /$DSTPATH/daily/
mkdir -p /$DSTPATH/weekly/
mkdir -p /$DSTPATH/monthly/

date >> $BACKUPDIR.list

if [ -z `find $BACKUPDIR -maxdepth 0 -ctime -1 ` ]
then # eerste aanroep van vandaag, de oude informatie wissen
     rm -rf $BACKUPDIR 
     $RSYNC -v -x -a --dry-run --delete --link-dest=$LINKDIR $SRCPATH $BACKUPDIR/ \
            >> $BACKUPDIR.list
else # reeds eerder een aaroep geweest vadaag, voeg de nieuwe informatie toe
     $RSYNC -v -x -a --dry-run --delete --link-dest=$LINKDIR $SRCPATH $BACKUPDIR/ >> $BACKUPDIR.list
fi

date >> $BACKUPDIR.list

touch $BACKUPDIR

if [ $WEEKDAY -eq 5 ]
then 
     rm -rf $LASTMONTH
     rm -rf $LASTMONTH.list
     cp -al $BACKUPDIR $WEEKBACKUP 
     cp -af $BACKUPDIR.list $WEEKBACKUP.list 

if [ $[ $WEEKNUMBER % 4 ] -eq 0 ]  
     then rm -rf $MONTHBACKUP 
          rm -rf $MONTHBACKUP.list
          cp -al $BACKUPDIR $MONTHBACKUP
          cp -af $BACKUPDIR.list $MONTHBACKUP.list
     fi
fi

Nadat regel 34 even offline is gehaald geeft regel 40 ook hetzelfde probleem aan. Mogen er met !/bin/sh geen haakjes toegepast worden?

Het originele snapshot.sh script uit de Howto werkt probleemloos.

Edit 9 oktober: problemen zijn verholpen dankzij de goede hulp van Ardezo, de maker van het originele script. De Bourne shell werkt iets anders dan de Bash shell.

Dit zijn de wijzigingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Set date variables
WEEKDAY=`date +'%w` 
YESTERDAY=`expr \( $WEEKDAY + 6 \)  % 7`
WEEKNUMBER=`date +'%V'` 
# Convert the string to a number
WEEKNUMBER=`expr \( $WEEKNUMBER + 0 \)`
LASTMONTH=`expr \( 53 + $WEEKNUMBER - 4 \) % 53`

if [ -z `find $BACKUPDIR -maxdepth 0 -mtime -1 ` ]
Hoe staat het met dit script? Werkt dit naar behoren inmiddels?
En wat is nu de file die je gebruikt? Want je zegt wel dat er iets gewijzigd is, maar als ik de genoemde wijzigingen verwerk krijg ik de volgende error:
expr: syntax error

Waarna er niets meer gebeurt en ik het proces moet killen, waarna ik het volgende bericht krijg:
rsync error: received SIGINT, SIGTERM, or SIGHUP (code 20) at rsync.c(541) [sender=3.0.3]
sh: 5: unknown operand

Ik kan hier echter niets mee, zou jeje werkende script nog een keer kunnen posten?

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 19-01-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
RunaR schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:31:
Zie mijn post hier vlak boven voor de juiste locatie van de mountusb.sh regel. Alles achter het #run commands blok wordt niet gedraaid.
Als ik hem voor de #run commands zet werkt het ook niet. Tevens heb ik de regel om mountusb.sh te starten in fun_plug.local geplaatst. Dat had ook geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:02
Welke versie van funplug gebruik je eigenlijk? Ik heb 0.5 draaien en gebruik de start-usbdisk.sh die daar al in zit (met enkele aanpassingen). De sh heb ik in ffp/start geplaatst en de execute bit gegeven. Heb nog geen problemen ondervonden.

[ Voor 8% gewijzigd door Krypt op 19-01-2009 23:12 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Krypt schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:12:
Welke versie van funplug gebruik je eigenlijk? Ik heb 0.5 draaien en gebruik de start-usbdisk.sh die daar al in zit (met enkele aanpassingen). De sh heb ik in ffp/start geplaatst en de execute bit gegeven. Heb nog geen problemen ondervonden.
Volgens mij ligt het aan de execute bit. Ik kan alleen nergens vinden hoe ik die meegeef aan een bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Maverick schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 07:52:
[...]
Volgens mij ligt het aan de execute bit. Ik kan alleen nergens vinden hoe ik die meegeef aan een bestand.
Dit kan met chmod a+x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:09:
[...]

Gewoon FFP op HD_a2 laten staan.

Dan deze volgen: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31348217

Als je nzbgetweb gebruikt even instellen dat je handmatig refreshed en niet iedere dertig seconden.
En wat heeft het voor nut om de automatische refresh uit te zetten in nzbgetweb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Waarschijnlijk heeft hij nzbgetweb nog wel gewoon op HD_a2 staan en wil hij met de handmatige refresh spinups voorkomen.

Handiger is om dit ook gewoon op je usb stick te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Die heb ik gisteren ook verplaatst naar de usb disk. Ook heb ik php verplaatst naar mijn usb disk.

Hiervoor moet je de lighttpd.conf aanpassen in je ffp/etc folder, en de mnt/HD_a2/www folder kopieeren naar je usb disk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
## server.virtual-* options
server.document-root        = "/mnt/usb/www/pages/"

server.upload-dirs = ( "/mnt/usb/tmp" )

## where to send error-messages to
server.errorlog             = "/mnt/usb/logs/lighttpd/error.log"

# files to check for if .../ is requested
index-file.names            = ( "index.php", "index.html",
                                "index.htm", "default.htm" )

## php support
## uncomment the following lines and the mod_fastcgi module above
fastcgi.server = ( ".php" => ((
    ## "bin-path"  => "/ffp/bin/php-cgi -c /ffp/etc/php.ini",
    "bin-path"  => "/mnt/usb/ffp/bin/php-cgi -c /mnt/usb/ffp/etc/php.ini",
    "socket"    => "/tmp/php-cgi.socket",
    "max-procs" => 2
)))

Lighttpd herstarten met sh lighttpd.sh restart. En het draait mooi via usb. Krijg nu geen spinups meer als ik nzbgetweb benader. Scheelt ook weer in de energie meter :)

Weet alleen nog niet of ik de /tmp/php-cgi.socket ook moet verplaatsen. Maar dat merk ik snel genoeg.

Accesslog heb ik ook op de usb staan
code:
1
2
#### accesslog module
accesslog.filename          = "/mnt/usb/logs/lighttpd/access.log"

[ Voor 9% gewijzigd door Krypt op 20-01-2009 09:50 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
@krypt heb je de usbdisk al werkend met samba onder windows of staat dat nog op je todo list? 8)
is mijn dm aangekomen?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:31:
Ik Volg deze How To .
Bij Stap 6. Updaten met apt-get: Daar Doe ik dan het volgende"# apt-get update"
Maar dan Krijg ik dit in beeld.
[...]

Wat doe ik fout??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pallas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 18:01
Heb net mij CH3SNAS opgehaald in eindhoven bij laptopshop/coolblue.
Maar ik lees hier vanalles over een rsync script gebruiken ipv de raid1.
Wat is er niet betrouwbaar aan de raid 1?
Ik snap dat als je een verkeerd commando invoert je data kwijt bent. Maar hoeveel ben je op commandline bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
/etc/resolv.conf wel aangepast (stap 5)?

Zonder nameserver kan hij namelijk geen hostnames resolven.

[ Voor 37% gewijzigd door DeOS op 20-01-2009 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeOS schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:56:
[...]

ik kom tot dezelfde conclusie, ik dacht laat ik de foutmelding eens in google gooien en er kwam 1 hit uit met dezelfde oplossing:
http://www.google.com/sea...&rlz=1B3GGGL_enNL283NL283
From what I see, you have chroot into debian. You need to add nameserver into your /etc/resolv.conf for it to resolve hostnames

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:32

Puck

W32.Deadcode.A

Pallas schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:52:
Heb net mij CH3SNAS opgehaald in eindhoven bij laptopshop/coolblue.
Maar ik lees hier vanalles over een rsync script gebruiken ipv de raid1.
Wat is er niet betrouwbaar aan de raid 1?
Ik snap dat als je een verkeerd commando invoert je data kwijt bent. Maar hoeveel ben je op commandline bezig?
Raid 1 is voor redundancy, niet voor backup. Als je "per ongeluk" belangrijke bestanden verwijdert (ook gewoon in de explorer, heeft niks met command line te maken), dan zijn deze ook op de mirror schijf verdwenen.

EDIT:
Plus het voordeel dat je natuurlijk meer ruimte overhoud! En af en toe (bijvoorbeeld automatisch s'nachts) een rscync draaien die bepaalde mappen kopieert naar de andere HD is voor mij echt geen probleem (ik merk er niet eens iets van want ik slaap meestal).

[ Voor 17% gewijzigd door Puck op 20-01-2009 23:52 ]

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Stampre schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 12:55:
@krypt heb je de usbdisk al werkend met samba onder windows of staat dat nog op je todo list? 8)
is mijn dm aangekomen?
Stampre; ik heb even een symlink aangemaakt op mijn HD_a2 mount naar mijn usbdisk. Dan kan ik er ook zo bij. Weet alleen niet of de disk op zal spinnen als ik direct naar \Volume1\usb ga; maar dat is ook weer niet zo'n heel groot probleem.

Het staat dus nog wel op mijn todo list om een aparte share voor mijn usb disk te maken, en tevens voor photo, music en movie. Zodat ik direct naar \\Storage\Music kan gaan voor muziek etc. Is wat gemakkelijker voor mijn vrouw :) En is de kans dat de root (oa ffp) folder verwijderd wordt een stuk kleiner.

Maar aangezien ik te weinig tijd heb (werk en studie bij elkaar kost toch best wel wat tijd) zal ie er nog wel een tijdje staan.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeOS schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:38:
Nieuwe versie van unpak script is uit!

Let op! Deze versie is standaard niet aangepast voor de CH3SNAS (zoals de versie op aroundmyroom).

Je zult deze versie dus zelf moeten aanpassen of wachten op een versie van aroundmyroom.

[...]
Heeft iemand deze nieuwe versie al aan de praat? zo ja, moet er veel aan gesleuteld worden?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:11

Stoffel

Engineering the impossible

Heeft er iemand met de combinate PS3/Twonky ook wel eens dat stream na x tijd even onderbroken wordt? Het geluid van een film valt dan weg, en als ik het afspelen op de PS3 stop, 15 sec wacht en weer start gaat hij zonder problemen weer verder waar hij gebleven was. Het lijkt wel alsof er iets in slaapstand springt oid, maar helaas staat de NAS dusdanig ver van de PS3 dat ik niet binnen die 15 sec ter plaatse ben :) Zou het kunnen dat twonky de HD's niet uit slaapstand houdt? Ik wil ze namelijk wel gewoon vanzelf in slaapstand blijven laten gaan.

Omdat het zich op random intervallen voordoet lijkt het niet daaraan gerelateerd, maar wie weet. Iemand met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Prulleman schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 16:19:
[...]

Heeft iemand deze nieuwe versie al aan de praat? zo ja, moet er veel aan gesleuteld worden?
Nog niet....wil er dit weekend als ik er tijd voor heb/krijg mee bezig gaan. Zeroday heeft er ook nog geen tijd voor gehad i.v.m. zijn nieuwe server.

Ik heb er even vlug naar gekeken en volgens mij valt het wel mee. Je kunt zelf ook eens kijken ;). Je krijgt een idee wat je moet veranderen door de BETA05 versie van aroundmyroom te vergelijken met de onaangepaste (zelfde) versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groennom
Krypt schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:12:
Krypt, Ik weet dat er veel informatie in dit forum staat maar is er een how-to om een usb stick te mounten? Of kun je in stappen uitleggen hoe het moet? Ik heb de funplug 0.5 draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Ik heb eerst de volgende handleiding gevolgt hiero

Dus.. even een stappenplan:
1. Download eerst de usb kernel module: hiero
2. Plaats deze op je NAS. Deze heb ik zelf op /mnt/HD_a2/ffp/custom gezet.
3. Vervolgens de module laden: insmod /mnt/HD_a2/ffp/custom/usb-storage.ko
4. Vervolgens fdisk draaien: fdisk /dev/sdb (manual zegt sdc, maar dat is als je 2 disks erin hebt, ik heb er maar 1. In de manual staat ook hoe je partities maakt. Dit heb ik niet gedaan daarom moet ik sdb mounten ipv sdb1)
5. Ext2 fs aanmaken: mke2fs /dev/sdb (wederom, ik moet sdb gebruiken omdat ik geen partities heb)

De manual geeft vervolgens aan hoe je je usb mount automagisch kan laten verlopen door deze in fun_plug te definieren. Alleen funplug heeft zelf deze optie al.

6. kopieer start-usbdisk.sh van /mnt/HD_a2/ffp/etc/examples naar /mnt/HD_a2/ffp/start. cp /mnt/HD_a2/ffp/etc/examples/start-usbdisk.sh /mnt/HD_a2/ffp/start
7. start-usbdisk.sh aanpassen zodat de mount goed staat.
usbdisk_dev="sdb"
usbdisk_mountp="/mnt/usb"
En even de lokatie aanpassen voor de usb-storage.ko bij de insmod opdracht
8. chmod a+x start-usbdisk.sh om 'm executable te maken.
9. NAS resetten en kijken of ie werkt. in de ffp log staat het resultaat.

Zo zou het moeten werken :)

[edit]
Nog even een aanpassing. sdc voor usb als je 2 disks config heb, sdb als je 1 disk config hebt. Wel belangrijk anders format je de verkeerde disk.
Veder nog een aanpassing voor de usb-storage.ko lokatie in de start-usbdisk.sh. op een of andere manier werkt bij mij $LIBDIR niet goed.
[edit]
Slashes goed gezet. Stupid me :X

[ Voor 14% gewijzigd door Krypt op 21-01-2009 12:50 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groennom
Krypt schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:44:

....

Zo zou het moeten werken :)
Bedankt voor je reactie! Heb nu even geen tijd maar ga het van de week zeker proberen! Nogmaals, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:52
Jelte schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:32:
[...]

Hoe staat het met dit script? Werkt dit naar behoren inmiddels?
En wat is nu de file die je gebruikt? Want je zegt wel dat er iets gewijzigd is, maar als ik de genoemde wijzigingen verwerk krijg ik de volgende error:
expr: syntax error

Waarna er niets meer gebeurt en ik het proces moet killen, waarna ik het volgende bericht krijg:
rsync error: received SIGINT, SIGTERM, or SIGHUP (code 20) at rsync.c(541) [sender=3.0.3]
sh: 5: unknown operand

Ik kan hier echter niets mee, zou jeje werkende script nog een keer kunnen posten?
Zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/30930818#30930818

Script werkt probleemloos en helemaal geweldig. Elke nacht wordt er netjes een backup gemaakt zonder dat ik hier naar om hoef te kijken. De enige fout die ik maak: ik maak nog geen periodieke backups op DVD voor het geval mn gehele NAS niet meer beschikbaar is.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pallas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 18:01
Puck schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:36:
[...]

Raid 1 is voor redundancy, niet voor backup. Als je "per ongeluk" belangrijke bestanden verwijdert (ook gewoon in de explorer, heeft niks met command line te maken), dan zijn deze ook op de mirror schijf verdwenen.

EDIT:
Plus het voordeel dat je natuurlijk meer ruimte overhoud! En af en toe (bijvoorbeeld automatisch s'nachts) een rscync draaien die bepaalde mappen kopieert naar de andere HD is voor mij echt geen probleem (ik merk er niet eens iets van want ik slaap meestal).
Nouja ik heb dit ding gekocht met name voor de redundancy :) dan heb ik misschien allemaal te snel gelezen en conclusies getrokken dat de raid 1 niet goed zou werken.
En als ik meer ruimte nodig heb dan koop ik het wel :)
Tx !~

[ Voor 3% gewijzigd door Pallas op 21-01-2009 08:13 . Reden: Extra inf ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 11:05:
Ik heb op mijn ch3snas een share aangemaakt waar ik vanuit windows volledig bij kan, vanuit ubuntu 8.10 zie ik de map wel, wanneer ik deze wil openen geef ik mijn username en password in maar krijg dan een venster "Unable to mount location" met de foutmelding "Failed to mount Windows share".
Ik heb al rond gegoogled maar kom er niet uit.
Moet ik op de ch3snas nog iets instellen binnen samba?
Is het iemand al gelukt om de gedeelde mappen op de nas te bereiken via linux (ubuntu)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Bij mij werkt het gewoon out of the box. Op de NAS heb ik niks in hoeven stellen. Maar ik heb de shares niet beveiligd met een username/password.

Ik denk eerder dat het iets is in je ubuntu configuratie dan in de configuratie op de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pallas schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 07:30:
[...]

Nouja ik heb dit ding gekocht met name voor de redundancy :) dan heb ik misschien allemaal te snel gelezen en conclusies getrokken dat de raid 1 niet goed zou werken.
En als ik meer ruimte nodig heb dan koop ik het wel :)
Tx !~
Voor redundacy werkt het prima, alles staat gewoon op 2 schijven, maar heel veel mensen denken gelijk dat ze een veilige backup hebben als ze RAID horen.

Maar in wat voor omgeving heb je "redundancy" nodig? of je nu een dagje down bent of 5 minuten, voor een thuis servertje zou ik daar niet zoveel waarde aan hechten, maar het het hangt er maar net vanaf wat je ermee doet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
dmv start-usbdisk.sh is het me gelukt om m'n usb disk automatisch te mounten. Ik merk alleen als ik naar mijn webpage surf dat mijn hdd toch opstpint. Waarom weet ik niet, want de files staan duidelijk op de usb disk. (hij knippert als ik er iets af haal).
Nu wil ik funplug dus op de usb disk plaatsen. Maar als ik start-usbdisk.sh aanroep in fun_plug dan zegt hij "no such file or directory" Ik heb al verschillende plaatsen en links geprobeerd maar hij kan het bestand niet vinden. Kan iemand me vertellen wat voor path ik in fun_plug op moet geven om bij de root (/mnt/HD_a2/ dus) van mijn 1e disk kom ( /mnt/HD_a2/ werkt dus niet, tot mijn verbazing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcept
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
Weet niet of het al in 1 van de topics gemeld is maar ik heb gisteren een nieuwe tweede harddisk in mijn NAS geplaatst. Webinterface meldt keurig dat er een tweede nieuwe disk is geinstalleerd en dat die geformateerd wordt, de reeds geinstalleerde schijf met data zou met rust gelaten worden.

NIET DUS! De schijf met data werd eerst geformateerd en daarna de tweede (nieuwe) schijf.

Ik draai de laatste 1.05 firmware. Hou dit dus in je achterhoofd als je er momenteel 1 schijf in hebt en er aan denkt er 1 bij te plaatsen.

Ik probeer nu de Funplug er opnieuw op te zetten maar ook dat wil niet vlotten. Funplug wordt wel uitgevoerd bij het opnieuw starten alleen bij het uitpakken van het TAR bestand geeft de log aan dat de TAR leeg is en geen bestanden bevat. De map ffp wordt wel aangemaakt maar blijft dus leeg. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
xcept schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:37:
Weet niet of het al in 1 van de topics gemeld is maar ik heb gisteren een nieuwe tweede harddisk in mijn NAS geplaatst. Webinterface meldt keurig dat er een tweede nieuwe disk is geinstalleerd en dat die geformateerd wordt, de reeds geinstalleerde schijf met data zou met rust gelaten worden.

NIET DUS! De schijf met data werd eerst geformateerd en daarna de tweede (nieuwe) schijf.

Ik draai de laatste 1.05 firmware. Hou dit dus in je achterhoofd als je er momenteel 1 schijf in hebt en er aan denkt er 1 bij te plaatsen.
Voor welke configuratie had je gekozen, standaard?
Ik probeer nu de Funplug er opnieuw op te zetten maar ook dat wil niet vlotten. Funplug wordt wel uitgevoerd bij het opnieuw starten alleen bij het uitpakken van het TAR bestand geeft de log aan dat de TAR leeg is en geen bestanden bevat. De map ffp wordt wel aangemaakt maar blijft dus leeg. Iemand een idee?
Lijkt op een corrupt bestand, probeer het tgz bestand eens opnieuw te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

...
Bekend probleem. Dit had ik ook al eens ergens gemeld in dit topic. Misschien iets voor in de topic start?

[ Voor 16% gewijzigd door pjlgt op 21-01-2009 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Maverick schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:16:
dmv start-usbdisk.sh is het me gelukt om m'n usb disk automatisch te mounten. Ik merk alleen als ik naar mijn webpage surf dat mijn hdd toch opstpint. Waarom weet ik niet, want de files staan duidelijk op de usb disk. (hij knippert als ik er iets af haal).
Nu wil ik funplug dus op de usb disk plaatsen. Maar als ik start-usbdisk.sh aanroep in fun_plug dan zegt hij "no such file or directory" Ik heb al verschillende plaatsen en links geprobeerd maar hij kan het bestand niet vinden. Kan iemand me vertellen wat voor path ik in fun_plug op moet geven om bij de root (/mnt/HD_a2/ dus) van mijn 1e disk kom ( /mnt/HD_a2/ werkt dus niet, tot mijn verbazing).
Neem aan dat je lighttpd hebt draaien dan; dan moet je de access en errorlog ook op de usb disk plaatsen, anders geeft ie inderdaad een spinup. Dus je hoeft je funplug niet perse vanaf usb draaien.

start-usbdisk.sh moet wel de execute bit hebben anders kan je hem niet met sh starten. Als je de sh in je start folder van ffp hebt staan en de execute bit meegeeft dan wordt ie automatisch gestart. Maar het is wel anders als je ffp ook vanaf usb wilt draaien.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie01
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 20:58

mmm daar wordt ik niet blij van, wil idd ook tweede harde schijf bijplaatsen.
Zijn er oplossingen voor(bv schijf eruit oid) wil hem overigens gewoon "standaard" bijplaatsen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcept
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
@Deos:

Idd gewoon standaard gekozen. Ik gebruik de schijven los van elkaar. Het wordt ook gemeldt op de website dat je je data moet backuppen omdat ze niet garanderen dat het goed gaat. Ik kan inmiddels garanderen dat het niet goed gaat dus vond het het vermelden waard :)

Wat betreft de TGZ heb ik die al meerdere malen gedownload. Ik heb ook geprobeerd de 0.4 erop te zetten maar daar krijg ik de melding 'No TAR magic'. Als ik de TAR open met bv. winRAR zie ik wel de bestanden. De vorige keer werkte het in 1 keer vlekkeloos. Zal er vanavond thuis nog eens naar kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door xcept op 21-01-2009 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lampie01 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:47:
[...]
mmm daar wordt ik niet blij van, wil idd ook tweede harde schijf bijplaatsen.
Zijn er oplossingen voor(bv schijf eruit oid) wil hem overigens gewoon "standaard" bijplaatsen. :?
Makkelijk genoeg, eerste schijf eruit halen, tweede schijf ervoor in de plaats zetten. Aanzetten, formatteren en weer uit zetten. Eerste schijf in de rechter bay plaatsen, tweede in de linker bay. Aanzetten, en alles is weer up-and-running.
Met andere woorden, tijdens format akties mogen alleen de schijven die je wilt formatteren aanwezig zijn, degene met data niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeOS schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:56:
[...]

@DeOS
@Prulleman

Daar heb ik het IP van me Router ingezet.

Dus nameserver 192.168.0.1

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2009 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Krypt schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:14:
[...]

Neem aan dat je lighttpd hebt draaien dan; dan moet je de access en errorlog ook op de usb disk plaatsen, anders geeft ie inderdaad een spinup. Dus je hoeft je funplug niet perse vanaf usb draaien.

start-usbdisk.sh moet wel de execute bit hebben anders kan je hem niet met sh starten. Als je de sh in je start folder van ffp hebt staan en de execute bit meegeeft dan wordt ie automatisch gestart. Maar het is wel anders als je ffp ook vanaf usb wilt draaien.
Dat is me allemaal gelukt. Ik had de pages en logs ook op de usb disk staan alleen ik denk persoonlijk dat het komt doordat de link naar de usb disk op die hdd staan (als in /mnt/HD_a2/sdc1/ ) of moet dat niets uitmaken? Het kan ook dat mijn hdd toevallig door iets anders getriggerd werd en dat ik te snel een conclusie trok.

Ik heb dus zowel pages als logs in /sdc1/ staan. Dat zou voldoende moeten zijn? Dan ga ik dat vanavond even opnieuw doen.

Tips over hoe ik het probleem uit mijn vorige post oplos zijn btw evenwel welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie01
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 20:58
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:04:
[...]

Makkelijk genoeg, eerste schijf eruit halen, tweede schijf ervoor in de plaats zetten. Aanzetten, formatteren en weer uit zetten. Eerste schijf in de rechter bay plaatsen, tweede in de linker bay. Aanzetten, en alles is weer up-and-running.
Met andere woorden, tijdens format akties mogen alleen de schijven die je wilt formatteren aanwezig zijn, degene met data niet.
Kijk ik wordt weer blijer (was zo ie zo erg tevreden met de NAS) :) :)
Echter zit mijn eerste schijf in de linker bay, als ik jouw beschrijving lees komt hij in de rechter straks. krijg ik daar geen problemen mee, of maakt het niet uit als je maar formateerd zonder de data schijf?

[ Voor 15% gewijzigd door Lampie01 op 21-01-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:09:
[...]

@DeOS
@Prulleman

Daar heb ik het IP van me Router ingezet.

Dus nameserver 192.168.0.1
Dus je resolv.conf ziet er nu zo uit?:
code:
1
2
search wan
nameserver 192.168.0.1

Verder neem ik aan dat je router ook je dns server is?

[ Voor 8% gewijzigd door DeOS op 21-01-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
je kan wel een link maken van /mnt/usb naar /mnt/HD_a2/sdc1/ zodat je usb te benaderen is via explorer/ftp, maar je moet dan dan wel de log files laten schijven naar /mnt/usb, dan loopt het helemaal buiten de hdd om, behalve als je via explorer gaat benaderen.

Ik had dezelfde fout gemaakt met mijn nzb monitor folder, die had ik staan op de link /mnt/HD_a2/usb > geen spindown. monitor folder gezet op de mount dir /mnt/usb > wel spindown

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Krypt schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:44:

1. Download eerst de usb kernel module: hiero
2. Plaats deze op je NAS. Deze heb ik zelf op \mnt\HD_a2\ffp\custom gezet.
3. Vervolgens de module laden: insmod \mnt\HD_a2\ffp\custom\usb-storage.ko
4. Vervolgens fdisk draaien: fdisk /dev/sdb (manual zegt sdc, maar dat is als je 2 disks erin hebt, ik heb er maar 1. In de manual staat ook hoe je partities maakt. Dit heb ik niet gedaan daarom moet ik sdb mounten ipv sdb1)
5. Ext2 fs aanmaken: mke2fs /dev/sdb (wederom, ik moet sdb gebruiken omdat ik geen partities heb)
.....
Ik heb eenzelfde opzet met 1 HDD, maar ik krijg het niet werkend. Ik vermoed trouwens dat je in stap 3 '/' moet gebruiken ipv '\', anders krijg ik een foutmelding:
code:
1
insmod: can't read 'mntHD_a2ffpcustomusb-storage.ko': No such file or directory

Vervolgens krijg ik bij stap 4 wederom een foutmelding: Segmentation fault. Wat gaat hier mis? Ik heb een 4GB FAT32 geformatteerde USB-stick in de CH3SNAS gestopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Yep klopt. krijg je als je een windows man bent :) (was niet echt consequent, want de helft had ik wel goed)
Zal het even aanpassen.

Op de wikipagina van DNS323 staat het volgende.
2. Partitioning and formating can even be done with the DNS323 itself in a telnet session using the command line tool fdisk. Please be very careful with this tool, because if used wrongly you could lose all your data. You need an up to date version of the fdisk tool; otherwise, you may get a segmentation fault.
Dus je moet ergens een nieuwe fdisk vandaan zien te halen, of je usb formateren met een linux distro (knopix oid) of 3rd party partition tools.

PS. Is 4GB niet een beetje overkill? Ik heb een 128MB USB1.1 MP3 spelertje gebruikt; meer dan genoeg ruimte (wel jammer dat ik mijn kapotte 256MB speler weg heb gegooid; speler deed het niet, maar storage wel)

[ Voor 96% gewijzigd door Krypt op 21-01-2009 13:00 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Zo vandaag even flink bezig geweest met de DNS323.
FFP op een usb stick gezet volgens: http://bfg100k.blogspot.c...and-moving-it-to-usb.html
Daarna optware met Python om de lastfm proxy te kunnen runnen: http://nslu2-linux.org/wiki/Optware/Dns323
En de rsync opgezet volgens: sandergar in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-3..." (bedankt nog voor je reactie :))

En ik heb wat handigs gevonden voor Transmission: http://code.google.com/p/transmisson-remote-gui/
een remote gui zodat je ook files in een torrent kunt selecteren en nog een aantal features. Erg handig.
En in dit topic: http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?id=2664&p=1 wordt gesproken over een sh script die nog meer functionaliteit aan Transmission toevoegt. Zoals het verplaatsen van files als deze klaar zijn, of een bepaalde seed target hebben gehaald. Daar ga ik ook nog eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Krypt schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:49:
Yep klopt. krijg je als je een windows man bent :) (was niet echt consequent, want de helft had ik wel goed)
Zal het even aanpassen.

PS. Is 4GB niet een beetje overkill? Ik heb een 128MB USB1.1 MP3 spelertje gebruikt; meer dan genoeg ruimte (wel jammer dat ik mijn kapotte 256MB speler weg heb gegooid; speler deed het niet, maar storage wel)
Ik heb niets kleiners liggen dan 4GB :)

Het is nu gedeeltelijk gelukt. Het Fdisken bleef problemen geven, maar ik heb onder Ubuntu de stick geformatteerd en als ik de fdisk stap oversla lukt het mounten wel (via de link in je stappenplan). Ik kan de stick nu benaderen via /mnt/HDA_2/usbstorage.

Maar bij een reboot krijg ik de volgende error in mijn ffp.log:
* /ffp/start/start-usbdisk.sh ...
Waiting for sdb (up to 60 seconds) ...
Failed. Did not find sdb in /proc/partitions.

Ik zie echter wel de /mnt/HDA_2/usbstorage map. Het mounten is dus goed gegaan denk ik, maar waar gaat het mis?

Voor de volledigheid een stuk van de start-usbdisk.sh dat ik gewijzigd heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
usbdisk_dev="sdb"
#usbdisk_dev="sdc1"

usbdisk_start()
{
    insmod /mnt/HD_a2/ffp/custom/$(uname -r)/usb-storage.ko 2>/dev/null
    #insmod /ffp/lib/modules/$(uname -r)/usb-storage.ko 2>/dev/null
    #insmod /ffp/lib/modules/$(uname -r)/ntfs.ko        2>/dev/null

# wait for disk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Iets hoger in je ffp.log staat dat hij een usb-stick heeft gedetecteerd en hoe deze heeft. Het kan zijn dat Ubuntu wel partities heeft aangemaakt. Dan is het waarschijnlijk sdb1 of sdc1. Even zoeken in je log dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens mij is het normaal dat een usbstick een partitietabel heeft, en moet je dus /dev/sdx1 mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Met 'fdisk -l /dev/sdb' of 'fdisk -l /dev/sdc' kun je kijken of er partities op staan en hoe die heten/genummerd zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
/ # fdisk -l /dev/sdb

Disk /dev/sdb: 125 MB, 125682176 bytes
4 heads, 60 sectors/track, 1022 cylinders
Units = cylinders of 240 * 512 = 122880 bytes

Disk /dev/sdb doesn't contain a valid partition table
/ # fdisk -l /dev/sda

Disk /dev/sda: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks  Id System
/dev/sda1               1          66      530113+ 82 Linux swap
/dev/sda2             131      121601   975715807+ 83 Linux
/dev/sda4              67         130      514080  83 Linux

Als je partities hebt dan moet je de partitie mounten. Maar ik heb op mijn usb geen geldige partitie tabel dus ik moet sdb direct mounten (misschien dat het te maken heeft dat het een mp3 spelertje is; er was nog iemand die dit probleem had en die gebruikte ook een mp3 speler)
Ik heb even een 'fdisk -l /dev/sda' uitgevoerd zodat je ziet hoe zo'n output eruit ziet.

Als jij dus 'fdisk -l /dev/sdb' doet zal je waarschijnlijk een overzicht krijgen wat er zo uitziet:
code:
1
2
3
4
5
6
Disk /dev/sdb: 4.0 GB, 4000019540 bytes
x heads, xx sectors/track, xxx cylinders
Units = cylinders of xxx * 512 = xxxx bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               1            xx        xxx       83  Linux

Als dat er iets als dit uitziet, dan moet je 'usbdisk_dev="sdb1"' opnemen in je sh file.

Een hoop tekst om het visueel uit te leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Krypt op 21-01-2009 16:07 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Als ik fdisk -l /dev/sdb uitvoer krijg ik het volgende te zien:

code:
1
2
3
4
5
Disk /dev/sdb: 4110 MB, 4110228480 bytes
127 heads, 62 sectors/track, 1019 cylinders
Units = cylinders of 7874 * 512 = 4031488 bytes

Disk /dev/sdb doesn't contain a valid partition table

sdb is dus wel goed, maar blijkbaar is er geen partition table (?)

Ik kan de usb-stick (nadat ik handmatig insmod /mnt/HD_a2/ffp/custom/usb-storage.ko en mount /dev/sdb /mnt/HD_a2/usbstorage heb uitgevoerd) wel zien en ook files naartoe kopiëren etc. Kan ik bovenstaande commando's dan niet gewoon toevoegen aan fun_plug ipv start-usbstick.sh uit te voeren, of is dat te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Geef eens de output van 'cat /proc/partitions'
En tevens de broncode van je start-usbdisk.sh

Je kan natuurlijk wel de mount in fun_plug zetten; maarja het zou ook met die start-usbdisk.sh moeten werken.

En die partitie zou ik me niet druk om maken; het werkt toch :)

[ Voor 13% gewijzigd door Krypt op 21-01-2009 19:46 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
cat /proc/partitions
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
major minor  #blocks  name

7     0       5604 loop0
  31     0         64 mtdblock0
  31     1         64 mtdblock1
  31     2       1536 mtdblock2
  31     3       6336 mtdblock3
  31     4        192 mtdblock4
   8     0  488386584 sda
   8     1     530113 sda1
   8     2  487339807 sda2
   8     4     514080 sda4

start-usbstick.sh:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
#!/ffp/bin/sh

# PROVIDES: usbdisk
# BEFORE: LOGIN
# REQUIRE: SERVERS

. /ffp/etc/ffp.subr

# see
# "Attaching USB Storage to the DNS-323 for Linux Newbies & Dummies"
# http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?pid=3221#p3221

# usb-storage.ko module:
#  http://www.domaigne.com/download/dns-323/usb-storage.ko

name="usbdisk"
start_cmd="usbdisk_start"
stop_cmd="usbdisk_stop"
status_cmd="usbdisk_status"

usbdisk_mount_options="-t auto"
#usbdisk_mount_options="-t auto -o umask 0"

usbdisk_dev="sdb"
#usbdisk_dev="sdc1"

usbdisk_start()
{
    insmod /mnt/HD_a2/ffp/custom/$(uname -r)/usb-storage.ko 2>/dev/null
    #insmod /ffp/lib/modules/$(uname -r)/usb-storage.ko 2>/dev/null
    #insmod /ffp/lib/modules/$(uname -r)/ntfs.ko        2>/dev/null

# wait for disk...
    grep -w $usbdisk_dev /proc/partitions >/dev/null 2>/dev/null
    if [ $? -ne 0 ]; then
        let timeout=60
        echo "Waiting for $usbdisk_dev (up to $timeout seconds) ..."
        while [ $timeout -gt 0 ]; do
            [ $? -eq 0 ] && break
            sleep 2
            let timeout=${timeout}-2
        done
        if [ $? -ne 0 ]; then
            echo "Failed. Did not find $usbdisk_dev in /proc/partitions."
            exit 1
        fi
    fi

# mount it
    mkdir -p $usbdisk_mountp
    echo "Mounting /dev/$usbdisk_dev on $usbdisk_mountp"
    mount $usbdisk_mount_options /dev/$usbdisk_dev $usbdisk_mountp >$usbdisk_mountp/mount-error.txt 2>&1
    if [ $? -ne 0 ]; then
        echo "Failed"
        cat $usbdisk_mountp/mount-error.txt
    fi
}

usbdisk_stop()
{
    mount | grep $usbdisk_mountp >/dev/null 2>/dev/null
    if [ $? -eq 0 ]; then
        echo "Unmounting $usbdisk_mountp"
        umount $usbdisk_mountp
    else
        echo "Nothing mounted on $usbdisk_mountp"
    fi
}

usbdisk_status()
{
    mount | grep $usbdisk_mountp 2>/dev/null
    if [ $? -ne 0 ]; then
        echo "$usbdisk_dev is not mounted"
    fi
}

run_rc_command "$1"

Alleen regel 30 heb ik zelf tussengevoegd. Als ik deze regel via telnet uitvoer gaat het wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
sorry, dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Maverick op 21-01-2009 20:18 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.