[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 22 Laatste
Acties:
  • 245.057 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hotzenwalder schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 15:07:
Klopt het dat de downloadsnelheid van de CH3NAS inzakt als er een par/rar operatie gaande is? Ik loop tegen het probleem op dat de harde schijf van mijn pc vol begint te lopen en ik dacht dat de CH3NAS misschien een leuke oplossing was om de downloadactiviteiten van mijn pc te verplaatsen naar de CH3NAS, maar ik wil wel dat de lijn volledig in gebruikt blijft als er een bestand wordt gerepareerd of uitgepakt. Snelheid bij downloaden en uitpakken is een pré. Werk nu met Newsleecher, maar ben ook bekend met Sabnzbd en NZBGet.

Als de CH3NAS niet goed aan die eisen kan voldoen zal ik waarschijnlijk mijn hele pc gaan vervangen (zit nu nog een P4 3ghz in) en daar nog steeds alles op blijven doen uiteraard met minimaal een terrabyte aan schijfruimte.
Alles valt en staat waarmee je werkt.
Ik werk al tijdje met een goede beta voor de ch3snas en nzbget en nzbgetweb .. ik geloof dat ik al zo'n 500GB ermee gedownload heb op de CH3SNAS met erg weinig problemen.

instellingen zijn goed ingesteld: uitpakken en downloaden gaat op volle snelheid, wanneer geparred moet worden dan zorgen we er voor dat de download even stopt ..

Ik heb er op mijn website wel het e.e.a. over geschreven

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Puck schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 17:50:
Ik krijg komende zaterdag als het goed is de CH3SNAS binnen met 2x WD10EACS. Nu wil ik natuurlijk meteen alles goed inrichten en de Fun-Plug installeren. De laatste versie 0.5 wordt aangeduid als beta, maar zijn hier goede ervaringen of juist veel problemen mee? Wil toch graag meteen alles up-to-date.

EDIT:
En nog een (wellicht veel te simpele) vraag: de D-Link 323 is dus exact hetzelfde als de Conceptronic CH3SNAS? Enkel een andere behuizing?
firmware is ook anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:20

Puck

W32.Deadcode.A

Maar kan ik er van uitgaan dat als ik Tutorials over bijvoorbeeld D-Link lees, deze ook uit te voeren zijn op de CH3SNAS?

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xzero14 schreef op zondag 07 december 2008 @ 09:57:
Heb nu ongeveer alles draaiende gekregen, maar mijn backup (rsync via cron) wilt nog niet mee ...

Hij delete namelijk niet de files die niet meer bestaan op Volume 1, het rare is dat als ik deze regel gewoon uitvoer (dus niet via de cron, hij wel de files delete ...)

dit is de regel :

code:
1
/mnt/HD_a2/ffp/bin/rsync -av --delete /mnt/HD_a2/ /mnt/HD_b2/ >> /mnt/HD_a2/ffp/log/rsync.last.log 2>&1

Iemand raad ?
Alvast bedankt :)

[EDIT] dit staat in de log
code:
1
2
3
4
rsync: readlink_stat("/mnt/HD_b2/HD_a2/Karla/Business/InBev bestanden/MOBILITY/Mobility process Action plan.xls") failed: Input/output error (5)
... (soortgelijke)
cannot delete non-empty directory: HD_a2
IO error encountered -- skipping file deletion

Nu ik heb al geprobeerd deze files manueel weg te krijgen met rm, maar hij blijft input/output error geven..
ik heb hier mijn werkende config staan
http://www.aroundmyroom.com/forum/viewtopic.php?id=60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Puck schreef op woensdag 10 december 2008 @ 13:46:
Maar kan ik er van uitgaan dat als ik Tutorials over bijvoorbeeld D-Link lees, deze ook uit te voeren zijn op de CH3SNAS?
vast wel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 09:19
Heb nog altijd geen oplossing voor het zomaar uit slaap komen van de dns-323. Ik laat het gewoon gebeuren.

Heb al vanalles geprobeerd. Zelfs losgekoppeld van alles (behalve elektriciteit) heeft ie dat verschijnsel.

Mail voor waarschuwingen staat uit. Geen extra programma's geïnstalleerd of zo

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzero14
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-10-2022
Ok fijn! dat laatste heb ik nu ook al draaiende gekregen :).
nu heb ik nog iets rond de ftp server, dit werkt perfect, enkel heb ik een dynamisch ip adres.
Dit kan opgelost worden met diensten als no-ip.com, maar ik vraag me af of iemand al hun NO-IP Dynamic Update Client draaiend heeft gekregen op de NAS ?

Of is er een andere methode ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:31
Kan iemand mij vertellen of er een SFTP programma is voor ch3snas? Zonder debian te draaien ...? Zo ja, welke?

• Hotzenwalder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-09 16:14
zeroday schreef op woensdag 10 december 2008 @ 13:43:
[...]
Ik heb er op mijn website wel het e.e.a. over geschreven
Is dat o.a. te fixen met je funplug package?
http://www.aroundmyroom.com/ch3snas-funplug/

Heb je anders de link naar het stukje wat je erover geschreven hebt.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Xzero14 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 18:42:
Ok fijn! dat laatste heb ik nu ook al draaiende gekregen :).
nu heb ik nog iets rond de ftp server, dit werkt perfect, enkel heb ik een dynamisch ip adres.
Dit kan opgelost worden met diensten als no-ip.com, maar ik vraag me af of iemand al hun NO-IP Dynamic Update Client draaiend heeft gekregen op de NAS ?

Of is er een andere methode ?
Instellen op je router, mits die die mogelijkheid heeft natuurlijk.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:23

Toppe

Oké ✅

Ik heb nu weer hoop gezeur dat dat ding,

had alles netjes werkend tot dat ik slimserver ging installeren, dat ding goed alleen een 2de hdd snapte hij niet. Had alles netjes opnieuw geinstalleerd, kon ik met putty niet meer de CH3SNAS benaderen.

Word er af en toe best wel moe van, waarom kan dat ding niet gewoon werken;)

* Iemand een goede how to over 't toevoegen van een 2de schijf?

Als ik alles installeer (Fun_plug, debian etch, SABNzbd) werkt alles prima, als ik dan een 2de schijf wil toevoegen (app uitzetten, disk 'r in, aan zetten) zegt ie dat ik moet formateren. Als ik dit dan doe en ik restart weer kan ik niet meer via putty m'n schijf benaderen. Vind het behoorlijk irritant worden. Ik krijg hem gewoon niet met 2 schijven werken.

Iemand een oplossing?

Edit: heb hem nu wel werkend, alleen doormiddel van fun_plug op de 2 hdd's te zetten. Lijkt me niet echt goed?

Owja, is het mogelijk om op het apparaat een USB hub aan te sluiting (liefst met stroom) zodat ik dan 1x per week een kopie kan mkaen van de hdd's?, maar dat ik nog wel kan printen:)?

[ Voor 57% gewijzigd door Toppe op 11-12-2008 09:48 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Xzero14
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-10-2022
pjlgt schreef op donderdag 11 december 2008 @ 08:48:
Instellen op je router, mits die die mogelijkheid heeft natuurlijk.
Hoe bedoel je ? dat die zijn ip adres verstuurd via het internet ? of dat die de ISP verplicht een statisch te geven ?
Xzero14 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 09:13:
[...]

Hoe bedoel je ? dat die zijn ip adres verstuurd via het internet ? of dat die de ISP verplicht een statisch te geven ?
Sommige routers hebben ook de client software ingebakken voor diensten als dyndns etc. Je kan deze op je een pc installeren of je als je router het kan, kan je het door de router laten afhandelen

Strava

Hotzenwalder schreef op donderdag 11 december 2008 @ 08:38:
[...]

Is dat o.a. te fixen met je funplug package?
http://www.aroundmyroom.com/ch3snas-funplug/

Heb je anders de link naar het stukje wat je erover geschreven hebt.
Yep, dat zijn mijn scripts zoals ik ze gebruik

hier wat meer info
http://www.aroundmyroom.com/tag/nzbget/

• Wim H
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-10 10:43
Kenhas schreef op woensdag 10 december 2008 @ 16:41:
Heb nog altijd geen oplossing voor het zomaar uit slaap komen van de dns-323. Ik laat het gewoon gebeuren.

Heb al vanalles geprobeerd. Zelfs losgekoppeld van alles (behalve elektriciteit) heeft ie dat verschijnsel.

Ikzelf heb de CH3SNAS en die komt continue uit de standby modus zonder noemenswaardige reden. Ik heb inmiddels de diverse biosjes geprobeerd maar zonder bevredigend resultaat..
Misschien dat de harddisks het probleem zijn.. Ik gebruik 2 x Seagate barracuda's 7200.10, 500 gig. in RAID 1 (400 gig.) en restant JBOD.
Als ik van de week wat meer tijd heb ga ik onderzoeken of het een RAID probleem is door beide disks als JBOD of 2 aparte schijven te laten operen.

Misschien komen we er samen uit.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 19:49
Toppe schreef op donderdag 11 december 2008 @ 08:53:heb hem nu wel werkend, alleen doormiddel van fun_plug op de 2 hdd's te zetten. Lijkt me niet echt goed?
Misschien heb je schijf 1 in slot 2 (linker of rechter slot, ben ik even vergeten. Snelle zoek actie op dit forum en je weet zo wat 1 of 2 is) zitten...en nu stop je schijf 2 in slot 1 waardoor hij op zoek gaat naar funplug op schijf 2 ipv schijf 1.

Misschien beide schijven eens omwisselen?

Who is General Failure and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Ik heb de CH3SNAS net binnen maar ik krijg ook de fout dat hij op 94% blijft hangen bij het formatteren. Nu wil ik dus de firmware updaten (naar 1.04rc5) maar ik kan het hele menu niet zien. Kan dat pas zodra je door de wizard bent gelopen? Want dat gaat dus niet... Heb de CH3SNAS opnieuw opgestart na blijven hangen op 94% en nu kom ik wel in het menu, nu maar even vanuit daar formatteren!

[ Voor 20% gewijzigd door Puck op 13-12-2008 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
  • Laatst online: 31-03 00:43
Nou ben weer even met mijn Samsung 1 TB schijf aan de slag geweest.
Ik heb het programma EStools geberuikt van de samsung site en daarmee een controle uitgevoerd.
In eerste instantie was alles goed.
Ik ben toen naar het menu low level format gegaan.
Ik zag daar erase quick, erase MBR en low level format.
Ik heb toen eerst erase MBR gedaan en daarna de quick erase.
Die gaf meteen een foutmelding. Ook de low level format kwam alleen maar met failed.
Komt dit omdat ik erase MBR heb gedaan?
Volgens mij kan je daar niet veel me beschadigen als de schijf toch al leeg is of niet?
Achteraf had ik die quick erase beter eerst kunnen doen. De low level format niet natuurlijk want daar is hij uren mee bezig.
Iemand een advies?
Zoals het er nu uitziet is de schijf dus gewoon kapot. En volgens mij komt dat niet door erase MBR..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb vanmiddag heel de tijd bestaan aan mijn Ch3snas.

Inmiddels 8er gekomen dat je eerst funplug moest installeren, en dan met Putty de Nas kan benaderen, met al die commando's die ik hier op het forum gezien heb ;) dit ook allemaal gedaan en werkt.

Nou wil ik met Sabnzbd gaan downloaden, maar hoe installeer je die op de nas?

(overal gezocht maar heb geen duidelijke uitleg kunnen vinden, ben er een volledige beginner en groentje in ;) )

Alvast erg bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:21
Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:24:
.....
Nou wil ik met Sabnzbd gaan downloaden, maar hoe installeer je die op de nas?

(overal gezocht maar heb geen duidelijke uitleg kunnen vinden, ben er een volledige beginner en groentje in ;) )
....
nzbget en nzbgetweb zijn iets toegankelijker voor de CH3SNAS. Je hoeft niet te rommelen met debian enzo.
Kijk hier voor info: http://www.aroundmyroom.com/?s=nzbget&x=0&y=0

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eerlijk gezegd snap ik er niet veel van...

heb nou funplug 0.4 maakt dat wat uit?

krijg ook de mappen van funplug o.4 niet verwijdert omdat ze in gebruik zijn...

ook snap ik al die commando's niet, moet je die dan invoeren bij putty?
en als je die ingevoert heb hoe bevestig je die code op die regel?

iemand een handleiding ofzo, hoe je nzbget en nzbweb kan installeren?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2008 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
heb nou funplug 0.4 maakt dat wat uit?
Jazeker. Software die bedoeld is voor FFP 0.5 draait niet op FFP 0.4.
Je kunt de mappen verwijderen door de file 'fun_plug' te verwijderen, dan de NAS rebooten. FFP is dan niet meer actief, en de mappen kunnen weg. Je kunt ook gewoon FFP 0.5 installeren volgens de instructies, en 0.4 gewoon laten staan. Het bijt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
iemand nog een opmerking over erase MBR?
kan je daar wat mee kapot maken als de schijf toch al leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
iemand nog een opmerking over erase MBR?
kan je daar wat mee kapot maken als de schijf toch al leeg is?
Met erase MBR niet. Een lowlevel format misschien wel. Vroegah (het 286/386 tijdperk) hadden vrijwel alle biossen een 'lowlevel format' optie. Deze kon je schijf om zeep helpen, omdat dit soort formatteringen alleen onder geconditioneerde omstandigheden dienden plaats te vinden.
Maar wat tegenwoordig een lowlevel format is, en of de schijf er beter tegen bestand is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
Ik probeer de tutorial voor nzbget te volgen vanaf hier , maar daar staat een link in naar nzbget hier , maar die link bestaat niet meer. Kan iemand een link geven voor de aangepast nzbget versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-10 21:08
Mattie84 schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:18:
Ik probeer de tutorial voor nzbget te volgen vanaf hier , maar daar staat een link in naar nzbget hier , maar die link bestaat niet meer. Kan iemand een link geven voor de aangepast nzbget versie?
Uit http://www.inreto.de/dns323/fun-plug/0.5/ChangeLog.txt :

code:
1
2
3
4
Sat Oct 25 12:59:37 CEST 2008
nzbget-0.5.1-1: Removed. 
libpar2-0.2-2: Removed. The package was broken. 
Please use the DNS-323 packages from http://nzbget.sourceforge.net/ instead.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
Ah bedankt DeOS, had dat helemaal niet gezien. En ik maar zoeken ^^
Is er een tutorial hoe je hem dan via de sourceforge package kan installeren?
wget + url krijg je hem binnen, maar met funpkg -i nzb-etc krijg je hem niet geinstalleerd omdat hij dan de melding geeft: FATAL: nzbget-0.5.1.tar.gz: /ffp not found in package
Ja ik ben een linux n00b ^^

edit:

dit gedaan maar krijg een error;

tar -zxvf nzbget-0.5.1.tar.gz
./configure

en dan krijg ik de melding
configure: error: C++ compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.

Die logfile is bijna 300 regels lang ofzo ... wat doe ik fout? Moet er om het draaiend te krijgen iets extra`s aan parameters worden meegegeven?

note
De libraries staan geinstalleerd :Y, zoals in de handleiding staat

[ Voor 39% gewijzigd door Mattie84 op 14-12-2008 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Mijzelf schreef op zondag 14 december 2008 @ 14:28:
[...]
Met erase MBR niet. Een lowlevel format misschien wel. Vroegah (het 286/386 tijdperk) hadden vrijwel alle biossen een 'lowlevel format' optie. Deze kon je schijf om zeep helpen, omdat dit soort formatteringen alleen onder geconditioneerde omstandigheden dienden plaats te vinden.
Maar wat tegenwoordig een lowlevel format is, en of de schijf er beter tegen bestand is weet ik niet.
nou een low level format is de beste formattering die er is toch om de schijg echt helemaal leeg en dus ook terug naar de kooptoestand te brengen?
Die kan een schijf toch niet kapot maken?
Ik denk eerder dat het nu fout gaat omdat ik al langer het vermoeden had dat de schijf niet meer goed was.
In windows lukte een snelle formattering wel en standaard niet.
Alleen raar dat de surface scan die ik voor de low level format deed geen fout aan gaf. Nu trouwens wel.
De low level format bleef al hangen op 0,045 % ofzo. en gaf alleen maar failed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Hangt er van af wat je een low level format noemt. Als je 'niet-quick' format of 'vul de schijf met nullen' een low level noemt, dan zal het inderdaad de schijf niet beschadigen. Maar de low level optie in de AT's deed iets anders. Die wees de fysieke plaatsen van de sectors op de HD opnieuw toe, en dat kon verkeerd uitpakken als de schijf erg koud of erg heet was, of onder een vreemde hoek stond, of ...
Maar ik weet niet of dat soort issues nog gelden voor moderne schijven, en wat jouw lowlevel format precies doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
./configure
Dat moet zijn:
code:
1
2
3
4
cd nzbget-0.5.1
./configure --prefix=/ffp
make install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
Mijzelf schreef op maandag 15 december 2008 @ 09:39:
[...]

Dat moet zijn:
code:
1
2
3
4
cd nzbget-0.5.1
make install
Dat ga ik vanavond proberen ... dank u hartelijk _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Probleempje. Kan vanuit XP zonder problemen op de CH3SNAS komen. Echter via Ubuntu lukt het niet als ik kies voor Windows share en dan de gegevens inklop? Ook unfs gestart, kan dan wel via het netwerk de shares benaderen, maar niet openen. Of moet ik nog ergens wat settings aanpassen of zo?

Funplug 0.5 geinstalleerd. Ook nog de samba uit de extra packages geinstalleerd, maar nog niet geconfigureerd. Maar dat moet niet uitmaken om gebruik te maken van NFS lijkt me?

Bij gebrek aan hulp van hier zelf maar weer verder geprutst. Heb een smb.conf aangemaakt en die in de samba map in ffp gegooid. 2 users aangemaakt met smbpasswd -a en we komen al een heel stuk verder. NFS kan eerst wel weer disabled worden.

[ Voor 20% gewijzigd door pjlgt op 17-12-2008 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
Mijzelf schreef op maandag 15 december 2008 @ 09:39:
[...]

Dat moet zijn:
code:
1
2
3
4
cd nzbget-0.5.1
make install
Gedaan, maar krijg nog steeds dezelfde melding
Ik heb het vermoeden dat er iets met de libraries niet goed is gegaan.
Ik deze wel geïnstalleerd met funpkg -i libsig .... .tar.gz en krijg daarna keurig de melding dat het geïnstalleerd is, maar moet daar dan veder nog iets mee gebeuren? Deze staat wel in /ffp/lib in de lijst ... Suggesties? 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Mattie84 op 15-12-2008 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Gedaan, maar krijg nog steeds dezelfde melding
Heb je alle benodigde buildtools wel geinstalleerd? Zie deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Mijzelf schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 09:25:
[...]
Heb je alle benodigde buildtools wel geinstalleerd? Zie deze thread.
build tools?? Je kan een werkende binary dowloaden voor de CH3SNAS/DNS-323. http://sourceforge.net/pr...=264752&release_id=631795

Alle info staat op zeroday's site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
RunaR schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 09:49:
[...]

build tools?? Je kan een werkende binary dowloaden voor de CH3SNAS/DNS-323. http://sourceforge.net/pr...=264752&release_id=631795

Alle info staat op zeroday's site
Die site is al verouderd waar de links niet meer werken (goed daar valt wel wat aan te doen)
Ten tweede, als je die package download voor de DNS-323 zit er niet eens een .sh file in? Deze krijg ik al helemaal niet aan de gang ... :'( |:(
./configure kan je niet uitvoeren :? en via funpkg -i nzbget-versie kan je hem ook niet installeren? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 21:51
Momenteel heb ik een Debian etch installatie op een USB stick staan. Eerst had ik een chroot naar deze installatie direct vanuit een fun_plug script. Ik kreeg het echter niet voor elkaar om Transmission draaiend te krijgen onder Debian en daarom wil ik m.b.v. het standaard fun_plug script eerst deze starten en daarna pas de Debian Chroot openen. Hierbij maak ik gebruik van de volgende code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
#!/bin/sh
# Mount USB Key
insmod /mnt/HD_a2/lnx_bin/usb-storage.ko
mkdir /mnt/usb
#sleep for 15 sec to load the module
sleep 15
mount /dev/sdb1 /mnt/usb

# Schijven opzet
# Root Disk1
export DISK1=/mnt/HD_a2
# Root USB
export USB=/mnt/usb
export PATH=$PATH:$DISK1/lnx_bin:
cd $DISK1

#Start Telnet - Kan weg als SSH werkt 
#./starttelnet.sh

# Bind mount disk1
mkdir $USB/etch/$DISK1
mount --bind $DISK1 $USB/etch/$DISK1

# Bind mount rootfs
mkdir $USB/etch/mnt/root
mount --bind / $USB/etch/mnt/root

# Bind mount etch/dev
mkdir $USB/etch/dev
mount --bind /dev $USB/etch/dev

# Bind mount etch/sys
mkdir $USB/etch/sys
mkdir $USB/etch/sys/crfs
mount --bind /sys  $USB/etch/sys
mount --bind /sys/crfs $USB/etch/sys/crfs

# Bind mount etch/web
mkdir $USB/etch/web
mount --bind /web $USB/etch/web

# Bind mount etch/proc
mkdir $USB/etch/proc
mount --bind /proc $USB/etch/proc
#
# Mounts
cp -f /proc/mounts $USB/etch/etc/mtab

busybox rm -f $USB/etch/etc/fstab
busybox touch $USB/etch/etc/fstab

#busybox chroot $USB/etch ''/bin/bash && ./linuxrc''

env --unset=FUNPLUGDIR --unset=ETCDIR --unset=LIBDIR --unset=LD_LIBRARY_PATH \
--unset=LOGDIR --unset=LOGFILE --unset=BINDIR PATH=/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin \
busybox chroot /mnt/usb/etch /linuxrc

Echter, de de laatste regel voor chroot start niet de debian chroot goed op en daarbij wordt het linuxrc bestand in de root van de etch dir niet gestart. Het werkt wel als ik hetvolgende doe:

code:
1
busybox chroot /mnt/usb/etch /bin/bash

Maar dan start de linuxrc script niet op. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben aan het twijfelen over de aanschaf van de Conceptronic CH3SNAS en ik hoop dat iemand hier wat antwoorden heeft op mijn vragen. Ik wil het volgende bereiken:
  • Een centrale plek in het netwerk voor al mijn belangrijke bestanden (zodat ik de actuele data vanaf meerdere pc's kan benaderen). Hiermee wil ik de belangrijke data uiteindelijk van de pc's afhebben en alles via een netwerk share op de NAS opslaan.
  • Het automatisch downloaden, verwerken van nzb-files, zodat mijn energie vretende pc niet dag/nacht aan hoeft te staan.
  • Eventueel aanbieden van centrale printer (nog aan te schaffen) in het netwerk
  • Hosten van een ftp-server
Nu heb ik een grotendeel van dit topic gelezen maar heb nog een aantal vragen:
  1. Waar kan ik het beste de backup van de NAS-data heen zetten? Het liefst wil ik dit niet naar mijn pc zetten aangezien dan mijn pc voor de backup aan moet blijven. Ik had zelf als optie bedacht om een USB hard-disk (Freecom) te plaatsen aan de NAS, deze heeft echter als nadeel dat deze constant blijft spinnen (geen idle-modus). Hoe backup-pen jullie deze NAS? Een tweede NAS voor?
  2. Is er een compatibility-lijst welke hard-disks goed functioneren in dit apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:25:
Ik ben aan het twijfelen over de aanschaf van de Conceptronic CH3SNAS en ik hoop dat iemand hier wat antwoorden heeft op mijn vragen. Ik wil het volgende bereiken:
  • Een centrale plek in het netwerk voor al mijn belangrijke bestanden (zodat ik de actuele data vanaf meerdere pc's kan benaderen). Hiermee wil ik de belangrijke data uiteindelijk van de pc's afhebben en alles via een netwerk share op de NAS opslaan.
  • Het automatisch downloaden, verwerken van nzb-files, zodat mijn energie vretende pc niet dag/nacht aan hoeft te staan.
Kan allemaal, maar het is wat uitzoekwerk (waar ik zelf ook nog mee bezig ben)
  1. Waar kan ik het beste de backup van de NAS-data heen zetten? Het liefst wil ik dit niet naar mijn pc zetten aangezien dan mijn pc voor de backup aan moet blijven. Ik had zelf als optie bedacht om een USB hard-disk (Freecom) te plaatsen aan de NAS, deze heeft echter als nadeel dat deze constant blijft spinnen (geen idle-modus). Hoe backup-pen jullie deze NAS? Een tweede NAS voor?
  2. Is er een compatibility-lijst welke hard-disks goed functioneren in dit apparaat?
Backup van de NAS kan je doen door de NAS met 2 identieke schijven te laten draaien in RAID1 (mirror), de kans dat je dan de data kwijt raakt is dan wel aardig klein in mijn mening. Je zou dan gewoon ook afentoe een backup kunnen maken naar een pc als ie toevallig aan staat.
Volgens mij kan je er geen USB disk aan hangen aan de USB poort ... tenminste, staat niet in het boekje ;-)
Bij mij staat de boel in RAID1 (dus 2 disken die een kopie van elkaar draaien), dus backuppen van de NAS doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Mattie84 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 19:31:
[...]

Die site is al verouderd waar de links niet meer werken (goed daar valt wel wat aan te doen)
Ten tweede, als je die package download voor de DNS-323 zit er niet eens een .sh file in? Deze krijg ik al helemaal niet aan de gang ... :'( |:(
./configure kan je niet uitvoeren :? en via funpkg -i nzbget-versie kan je hem ook niet installeren? 8)7
Als je het tweede deel volgt op die site (CH3SNAS: fun_plug and nzbget) kom je een heel eind. Daar staat ook een link naar de scripts (.sh enzo). Alleen de link naar de binary is niet meer goed, maar die had ik ook al gegeven.

NZBget is uit ffp gehaald om dat die versie niet zo lekker werkte. funpkg -i commando's hebben dus ook geen zin.

[ Voor 7% gewijzigd door RunaR op 16-12-2008 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim H
  • Laatst online: 04-10 10:43
Kenhas schreef op woensdag 10 december 2008 @ 16:41:

Ik ben er inmiddels bij mijzelf uit..
1 van de 2 harddisks veroorzaakt bij mij het probleem van het spontaan uit hibernate komen.
Zo blijft bv met disk A de NAS (CH3NAS) keurig in standby totdat hij eruit mag komen en met disk B (of met beide disks) komt de NAS continue uit standby :( Heel irritant |:(

Momenteel draait de NAS dus met 1 disk van 500 gig. zonder problemen.. maar ik wil wel weer een RAID 1 config.
Is het mogelijk om met 2 schijven van verschillende grootte een RAID 1 config. te realiseren?
Bv een 500 gig. + 1000 gig. waarvan 500 gig. RAID 1 en de rest (500 gig.) als JBOD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
RunaR schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:47:
[...]

Als je het tweede deel volgt op die site (CH3SNAS: fun_plug and nzbget) kom je een heel eind. Daar staat ook een link naar de scripts (.sh enzo). Alleen de link naar de binary is niet meer goed, maar die had ik ook al gegeven.

NZBget is uit ffp gehaald om dat die versie niet zo lekker werkte. funpkg -i commando's hebben dus ook geen zin.
Ok, thanks _/-\o_
Helemaal de instructies gevolgd, krijg nou alleen de volgende melding:

/mnt/HD_a2/ffp/start # chmod a+x nzbget.sh
/mnt/HD_a2/ffp/start # sh nzbget.sh start
/ffp/bin/nzbget: Not executable

De NAS ook even gereboot, maar met hetzelfde resultaat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:25:
Het kan allemaal en het is vrij makkelijk om aan de gang te krijgen. Alles wat je nodig hebt is uitvoerig in dit topic besproken. Zelfs tot op de commando's die je moet invoeren om het werkende te krijgen. Simpel dus.
Mattie84 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:47:

Backup van de NAS kan je doen door de NAS met 2 identieke schijven te laten draaien in RAID1 (mirror), de kans dat je dan de data kwijt raakt is dan wel aardig klein in mijn mening. Je zou dan gewoon ook afentoe een backup kunnen maken naar een pc als ie toevallig aan staat.
Volgens mij kan je er geen USB disk aan hangen aan de USB poort ... tenminste, staat niet in het boekje ;-)
Bij mij staat de boel in RAID1 (dus 2 disken die een kopie van elkaar draaien), dus backuppen van de NAS doe ik niet.
Raid1 zou ik niet als backup gebruiken aangezien het geen backup is. Raid array stuk of corrupt (het is maar een simpel ding en geen 1000 euro raid oplossing), alles weg...of de schijven nu goed zijn of niet. Wat ik doe (is ook uitvoerig besproken in dit topic) is het maken van een automatische backup van mijn bestanden, dit doe ik bijvoorbeeld met Acronis TrueImage Home welke elke avond om 17.15 (ben ik meestal toch aan het eten) een backup maakt van mijn belangrijke bestanden, en deze plaatst op schijf 1 in de NAS. Elke nacht zo rond 2 uur kopieert de NAS deze bestanden naar schijf 2. Dit doet hij dus zelf terwijl mijn pc uit staat en ik lekker in bed lig. Ook behoorlijk makkelijk aan de praat te krijgen. En wel een goede backup strategie. Wil je nog een stapje verder, dan zou ik zorgen dat de NAS daarna nog eens de backup upload naar een off-site locatie.

[ Voor 49% gewijzigd door Scorpinus op 16-12-2008 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scorpinus schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:09:
[...]
Het kan allemaal en het is vrij makkelijk om aan de gang te krijgen. Alles wat je nodig hebt is uitvoerig in dit topic besproken. Zelfs tot op de commando's die je moet invoeren om het werkende te krijgen. Simpel dus.
[...]
Raid1 zou ik niet als backup gebruiken aangezien het geen backup is. Raid array stuk of corrupt (het is maar een simpel ding en geen 1000 euro raid oplossing), alles weg...of de schijven nu goed zijn of niet. Wat ik doe (is ook uitvoerig besproken in dit topic) is het maken van een automatische backup van mijn bestanden, dit doe ik bijvoorbeeld met Acronis TrueImage Home welke elke avond om 17.15 (ben ik meestal toch aan het eten) een backup maakt van mijn belangrijke bestanden, en deze plaatst op schijf 1 in de NAS. Elke nacht zo rond 2 uur kopieert de NAS deze bestanden naar schijf 2. Dit doet hij dus zelf terwijl mijn pc uit staat en ik lekker in bed lig. Ook behoorlijk makkelijk aan de praat te krijgen. En wel een goede backup strategie. Wil je nog een stapje verder, dan zou ik zorgen dat de NAS daarna nog eens de backup upload naar een off-site locatie.
Klinkt inderdaad slim, mocht de NAS zelf defect raken (en de disc nog heel zijn) dan kan je de disc in een pc stoppen en de data overgooien, toch?

Heb ik alleen mijn tweede vraag nog: Is er een compatibility-list voor welke hard-disc op passen alle SATA disken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:24:
[...]

Klinkt inderdaad slim, mocht de NAS zelf defect raken (en de disc nog heel zijn) dan kan je de disc in een pc stoppen en de data overgooien, toch?

Heb ik alleen mijn tweede vraag nog: Is er een compatibility-list voor welke hard-disc op passen alle SATA disken?
Inderdaad die data kun je dan alsnog van je schijven halen.

Conceptronic had volgens mij altijd een lijst met compatible schijven op hun website...maar kan die zo niet terug vinden. Ik gebruik 2x 1tb samsung spinpoint, en dat bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Ik ben ook aan het nadenken over hoe ik mijn gloednieuwe CH3SNAS het meeste kan inrichten, maar zoals ik het nu lees is RAID 1 dus niet echt een goede oplossing (danwel: totaal overbodig om ooit te gebruiken?). Ik kan dus het beste de schijven 'individual' laten draaien en met rsyns een backup maken, zoals nollie aangeeft. Ik neem aan dat rsync dan niet alle bestande opnieuw kopieert, maar enkel de gewijzigde?

Update:
Ondertussen wat meer gelezen in dit topic en ga gewoon voor 2 individuele schijven en proberen om rsync aan de praat te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Puck op 17-12-2008 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Mattie84 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:01:
[...]

Ok, thanks _/-\o_
Helemaal de instructies gevolgd, krijg nou alleen de volgende melding:

/mnt/HD_a2/ffp/start # chmod a+x nzbget.sh
/mnt/HD_a2/ffp/start # sh nzbget.sh start

De NAS ook even gereboot, maar met hetzelfde resultaat ...
Het kan zijn dat de executable bit van nzbget uit staat of dat nzbget daar niet staat. kijk het even na met
cd /mnt/HD_a2/ffp/bin/
ls -l nzbget

als het goed is zie je zoiets:
-rwxr-xr-x 1 root root 2248180 Nov 4 20:09 nzbget

zie je niets, dan moet je nzbget nog even uit de gedownloade zip file halen en daar plaatsen. Zie je een andere combinatie rwx-en staan, dan moet je 'm even chmodden met
chmod 755 nzbget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 21:51
Is er een manier om vanuit een ssh sessie in een debian chroot weer terug te chrooten naar ffp?

Ik heb het volgende geprobeerd:

code:
1
chroot /mnt/HD_a2/ffp /ffp/bin/bash

Maar dan krijg ik de melding dat /ffp/bin/bash niet bestaat. Deze is wel aanwezig. Misschien chroot ik de verkeerde dir?

BTW, 'exit' werkt niet, omdat ik direct via ssh inlog op deze shell

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
@Mattie84:
Wat is de output van:
ls -l /ffp/bin/nzbget
file /ffp/bin/nzbget
ldd /ffp/bin/nzbget

@maartenvdv737:
chroot /mnt/HD_a2/ffp /ffp/bin/bash
Hiermee word /mnt/HD_a2/ffp de virtuele root voor bash. Het commando zou dus
code:
1
chroot /mnt/HD_a2/ffp /bin/bash
kunnen zijn, maar alle ffp executables verwachten een /ffp/lib, dus maak daar maar
code:
1
chroot /mnt/HD_a2 /ffp/bin/bash
van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds gisteren de CH3SNAS in huis en is een echte aanrader, maar dat wisten we al.
De setup verliep vlot, heb 2 x HDD standaard geconfigureerd, usb printertje eraan.

Het is wel een aanrader om eerst de laatste firmware te installeren alvorens te configureren.
Want na de update moet je de instellingen naar deault zetten (see manual) en kan je dus herbeginnen.

Graag zou ik nu dit beestje gebruiken icm een nextgen game-mediaplayer (XBOX of PS3).
Bedoeling is voornamelijk om dvd iso, videots maps, dvix enz af te spelen.

Deze javaplayer [u]http://ps3mediaserver.blogspot.com/ voor ps3, kan ik deze op de CH3SNAS installeren mits een funplug?
Waarom deze? Hij ondersteunt ook het afspelen van iso files en heb hier al een hele collectie van staan.
Of kan dit ook al met twonky, mediatomb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Laatst online: 13:12
Ik blijf het rechten probleem behouden en heb bijna alles geprobeerd wat hier op het forum aan info staat.

Ik heb verder nog een vraag over Pureftpd. Op welke manier kan ik monitoren welke users actief zijn op de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w.admiraal
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 16:15
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:44:
Deze javaplayer [u]http://ps3mediaserver.blogspot.com/ voor ps3, kan ik deze op de CH3SNAS installeren mits een funplug?
Waarom deze? Hij ondersteunt ook het afspelen van iso files en heb hier al een hele collectie van staan.
Of kan dit ook al met twonky, mediatomb?
Ik gebruik twonky maar heb wat problemen met subtitles. Deze javaplayer schijnt hier wat beter mee te kunnen omgaan en ben dus ook benieuwd of the linux java versie van deze player op de NAS te installeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:44:
Het is wel een aanrader om eerst de laatste firmware te installeren alvorens te configureren.
Want na de update moet je de instellingen naar deault zetten (see manual) en kan je dus herbeginnen.
Ik doe dit nu ook steeds, en ben nogal heen en weer geschoven qua firmwares. Heb nu echter ook allemaal users aangemaakt e.d. Kun je niet gewoon de instellingen opslaan > firmware installeren > instellingen naar default > oude instellingen inladen, of heeft dit hefzelfde effect?

Vindt het nogal veel werk om bij iedere firmware update (van 1.04RC5 naar 10.4RC6) alles opnieuw in stellen...

[ Voor 8% gewijzigd door Puck op 17-12-2008 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
Ik heb de volgende vraag.

Ik wil graag mijn Transmission torrent pagina ook van buitenaf gaan benaderen. Wanneer ik poort 9091 openzet kan natuurlijk iedereen bij de webpagina. Bestaat er een mogelijk om een popup te krijgen waar je je gebruikersnaam en wachtwoord moet invullen voordat je bij de pagina kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 22:50
markweb4871 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:37:
Ik heb de volgende vraag.

Ik wil graag mijn Transmission torrent pagina ook van buitenaf gaan benaderen. Wanneer ik poort 9091 openzet kan natuurlijk iedereen bij de webpagina. Bestaat er een mogelijk om een popup te krijgen waar je je gebruikersnaam en wachtwoord moet invullen voordat je bij de pagina kunt?
Zelf gebruik ik transmission in combinatie met clutch en lighttpd voor het downloaden van torrents. En voor Lighttpd kan je eenvoudig een afscherming met een passwoord maken.
zie: http://www.shadowandy.net...word-protected-clutch.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:25

PoweRoy

funky!

Je kan rechten instellen bij transmission. op http://www.shadowandy.net/ staat geloof ik een tutorial hierover.
FreddyT schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:53:
[...]

Zelf gebruik ik transmission in combinatie met clutch en lighttpd voor het downloaden van torrents. En voor Lighttpd kan je eenvoudig een afscherming met een passwoord maken.
zie: http://www.shadowandy.net...word-protected-clutch.htm
Lighttpd en clutch zijn toch van oudere versies. Nieuwe transmission heeft alles ineen

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
Dat klopt idd PoweRoy vandaar dat ik ook vroeg of het mogelijk is met de nieuwe transmission. Met de webserver is het geen probleem. Enige probleem wat ik heb is dat de admin page op de webserver port draait en mijn eigen webserver op 8081. Maar dat ter zijde. Ik ben dus opzoek naar een wachtwoord en gebruikersnaam beveiliging voor de nieuwe Transmission.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
Runar en Mijzelf:

Dank voor de hulp _O_

Om even antwoord te geven op je vraag:
[quote]RunaR schreef op woensdag 17 december 2008 @ 08:15:
[...]

Het kan zijn dat de executable bit van nzbget uit staat of dat nzbget daar niet staat. kijk het even na met
cd /mnt/HD_a2/ffp/bin/
ls -l nzbget

als het goed is zie je zoiets:
-rwxr-xr-x 1 root root 2248180 Nov 4 20:09 nzbget

[/quote]

/mnt/HD_a2/ffp/bin # ls -l nzbget
-rwxr-xr-x 1 root root 2248180 Dec 17 16:55 nzbget

Dus dat klopt :Y Ze draaien nu ook als ik met 'top' ga kijken. (hij stond dus eerst niet goed :/ )

Nu is het volgende probleem:

Ik heb lighttpd+webinterface van nzbget aan de gang. Alleen krijg ik de melding dat de webinterface niet kan connecten naar de nzbget-server met de melding:

Error-message reported by OS: Connection refused (111)

Ik dacht dat het aan nzbget webinterface of dan wel de lighttpd of php.ini settings lag maar;
als ik nzbget ga herstarten krijg ik het volgende te zien;
[quote]
/mnt/HD_a2/ffp/start # ./nzbget.sh restart
Stopping nzbget
sh: cannot kill pid 1797: No such process
sh: cannot kill pid 1798: No such process
Starting /ffp/bin/nzbget -D -c /ffp/etc/nzbget.conf
/mnt/HD_a2/ffp/start #
[/quote]

Als ik dan met top ga kijken of hij draait zie ik het volgende ertussen staan;

[quote]
1540 1537 root S 8412 14% 0% /ffp/bin/php-cgi -c /ffp/etc/php.ini
1539 1537 root S 8412 14% 0% /ffp/bin/php-cgi -c /ffp/etc/php.ini
1542 1539 root S 8412 14% 0% /ffp/bin/php-cgi -c /ffp/etc/php.ini
1541 1540 root S 8412 14% 0% /ffp/bin/php-cgi -c /ffp/etc/php.ini
1369 1 root S 4928 8% 0% /usr/sbin/samba/smbd -D
1374 1369 root S 4928 8% 0% /usr/sbin/samba/smbd -D
1328 1 root S 4092 7% 0% /web/webs
1521 1 root S 3876 6% 0% /ffp/bin/nzbget -D -c /ffp/etc/nzbget.
1534 1531 root S 3876 6% 0% /ffp/bin/nzbget -D -c /ffp/etc/nzbget.
1531 1521 root S 3876 6% 0% /ffp/bin/nzbget -D -c /ffp/etc/nzbget.
1533 1531 root S 3876 6% 0% /ffp/bin/nzbget -D -c /ffp/etc/nzbget.
1532 1531 root S 3876 6% 0% /ffp/bin/nzbget -D -c /ffp/etc/nzbget.
1373 1 root S 2968 5% 0% /usr/sbin/samba/nmbd -D
1537 1 root S 2784 5% 0% /ffp/sbin/lighttpd -f /ffp/etc/lighttp
[/quote]

Dan lijkt me dit ook niet echt kloppen? :?

edit:

de bovenstaande processen staan er dus na een herstart van de NAS ... :{

Edit 2:

Het is gelukt. De poort settings had ik overgeslagen ... heel stom natuurlijk 8)7

Dank allen voor uw hulp. Ik ga nu proberen een FTP server op te zetten met SSL certificaten. Als ik daarbij hulp nodig heb weet ik jullie te vinden :P

Dank! _O_

alleen nog uitzoeken waarom hij met het uploaden van een nzb deze error geeft:
Error: Check the path and the permissions for the upload directory (option nzbdir)

Maar daar zal wel een path niet goed staan in nzbget.conf ofzo :)

Dank nogmaals _O_

[ Voor 24% gewijzigd door Mattie84 op 17-12-2008 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

markweb4871 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:22:
Dat klopt idd PoweRoy vandaar dat ik ook vroeg of het mogelijk is met de nieuwe transmission. Met de webserver is het geen probleem. Enige probleem wat ik heb is dat de admin page op de webserver port draait en mijn eigen webserver op 8081. Maar dat ter zijde. Ik ben dus opzoek naar een wachtwoord en gebruikersnaam beveiliging voor de nieuwe Transmission.
Hier een topic over Transmission op de DNS323.
2. You can also provide credentials in the form of login and password to make access more secure. Clutch will then ask you for both at every login before it shows you the interface.

To setup both an ACL list and login credentials, the daemon has to be started at least once from the command-line.

1. Make sure the environment variables TRANSMISSION_HOME and CLUTCH_HOME are set on your shell (you can check with the command "export | grep HOME").
2. Type "transmission-daemon -h" It will show you all available options, including those for ACL, login and password
3. Type "transmission-daemon -f -t -u <username> -v <password> -a +0.0.0.0/0"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Mattie84 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 18:39:
..........................

alleen nog uitzoeken waarom hij met het uploaden van een nzb deze error geeft:
Error: Check the path and the permissions for the upload directory (option nzbdir)

Maar daar zal wel een path niet goed staan in nzbget.conf ofzo :)

Dank nogmaals _O_
Dat kan ook zijn omdat de upload directory van lighttpd niet goed is ingesteld. nzbget kan ook een 'incomming' directory monitoren. nzb's die in die directory gedumpt worden, worden automatisch gedownload.

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-09 16:06
Ik heb nu in beide delen lopen zoeken en ik vroeg me af of het nu juist is om te stellen dat er geen significante snelheidswinst te behalen valt als je de harde schijven configureert als JROD of RAID1 tov de standard als deze gebruik wordt voor het streamen van bestanden zoasl HD films. Dit omdat er andere bottlenecks aanwezig zijn.

• Mijzelf
  • Niet online
Dat klopt. Dit soort NASjes komt over het netwerk echt niet boven de 25MB/sec uit, en dat is veel lager dan de maximale snelheid van een harde schijf. Dus heeft het geen zin om twee schijven parallel te zetten.

• markweb4871
Wie kan mij helpen met een rechten probleem. Ik upload files via FTP die ik vervolgens met dezelfde gebruiker niet kan deleten. Deze user heeft wel delete rechten.. Files uploaded via explorer kan ik soms wel en soms niet deleten. Files deleten via telnet als root is ook niet altijd succesvol. Er zijn nu dus mappen die ik compleet niet kan verwijderen. Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraag:

ik heb een xp pc op zolder, daar heb ik de ch3snas geinstalleerd en gemount.

de verdieping daar beneden heb ik ook een xp pc. Maar hoe krijg je de ch3snas op deze pc te zien?

want op mijn vista laptop kun je hem onder netwerk vinden. en op XP?

kan het maar niet vinden...

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
Call me stupid, maar nzbget werk nogsteeds niet, krijg de melding:
Checked:
• lighttpd.conf:
server.document-root = "/mnt/HD_a2/lighttpd/www/"
server.upload-dirs = ( "/mnt/HD_a2/usenet/nzb" )
"bin-path" => "/ffp/bin/php-cgi -c /ffp/etc/php.ini"

• nzbget.conf
NzbDir=${MAINDIR}/mnt/HD_a2/usenet/nzb

• php.ini
upload_tmp_dir = /mnt/HD_a2/usenet/nzb

• Upload directory rechten staan goed? :?

Nzb file is nog geen 60kb, dus het ligt niet aan de grootte van de nzb-file. Ik mis duidelijk iets over het hoofd, maar wat _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Mattie84 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 18:39:
Call me stupid, maar nzbget werk nogsteeds niet, krijg de melding:

[...]

Checked:
• lighttpd.conf:
server.document-root = "/mnt/HD_a2/lighttpd/www/"
server.upload-dirs = ( "/mnt/HD_a2/usenet/nzb" )
"bin-path" => "/ffp/bin/php-cgi -c /ffp/etc/php.ini"

• nzbget.conf
NzbDir=${MAINDIR}/mnt/HD_a2/usenet/nzb

• php.ini
upload_tmp_dir = /mnt/HD_a2/usenet/nzb

• Upload directory rechten staan goed? :?

Nzb file is nog geen 60kb, dus het ligt niet aan de grootte van de nzb-file. Ik mis duidelijk iets over het hoofd, maar wat _O-
Server.upload-dir hoeft niet je nzb dir te zijn, volgens mij. Deze dir wordt voor alle web paginas gebruikt, die op je nas draaien en willen uploaden. Bij mij staat het in gesteld op een /mnt/HD_a2/tmp directory.
Maar ik heb geen idee of dan goed werkt. Ik dump nzb files direct in gemonitorde diretory. Dat scheelt weer een paar klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
Geprobeerd Runar, maar helaas geen loelaas ...

edit:
Ik vind dit trouwens nogsteeds vreemd:
/mnt/HD_a2/ffp/start # ./nzbget.sh restart
Stopping nzbget
sh: cannot kill pid 1883: No such process
sh: cannot kill pid 1884: No such process
Starting /ffp/bin/nzbget -D -c /ffp/etc/nzbget.conf
/mnt/HD_a2/ffp/start #
Geeft de NAS bij jou dezelfde melding als je het proces herstart? :?

[ Voor 79% gewijzigd door Mattie84 op 19-12-2008 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceduck
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 16:44
Puck schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:30:
[...]
Vindt het nogal veel werk om bij iedere firmware update (van 1.04RC5 naar 10.4RC6) alles opnieuw in stellen...
http://www.aroundmyroom.c...-104rc6-firmware-release/

iemand al een 1.05 gezien? of RC7?

[ Voor 22% gewijzigd door raceduck op 20-12-2008 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Mattie84 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 20:25:
Geprobeerd Runar, maar helaas geen loelaas ...

edit:
Ik vind dit trouwens nogsteeds vreemd:

[...]

Geeft de NAS bij jou dezelfde melding als je het proces herstart? :?
Ja, als ik een restart doe, zie ik ook zo iets. Als ik daarna nog een keer restart niet. Geen idee waarom, maar het werkt wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben ook op zoek naar een NAS voor thuis. Ik heb thuis al een CHDMA mediaplayer van Conceptronic. Het belangrijkste voor mij is dat ik met de mediaplayer films kan afspelen op de TV, maar zou het ook prettig vinden als er ook al een mediaplayer functionaliteit in zit
Ik zit te twijfelen tussen tussen een DLink 323 of een CH3SNAS. Zonder het hele forum door te moeten lezen, want het zijn zoveel pagina's, waardoor ik steeds weer afdwaal naar ander info, kan iemand mij vertellen:
1) welke het beste is?
2) kan ik ook NZB downloaden, zonder mijn PC aan te laten?
3) kan ik op de USB poort ook een externe harde schijf aansluiten? Is dit nu USB2 of USB 1 , zie namelijk verschillende berichten hierover.
4) Is het mogelijk om er een Seagate 1.5TB SATA300 schijf in te stoppen?
5) Kan ik via het internet data van de NAS benaderen, afgeschermd met een wachtwoord?
6) .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Ja ik weet wel waar ik de laatste firmware kan vinden, ik vroeg me gewoon af of ik iedere keer naar Factory Defaults moet (zoals wel wordt aanbevolen), want het is bestwel wat werk om alles weer in te stellen.

Heb nu trouwens de laatste Transmission met Clutch webinterface draaien, ook van buitenaf te benaderen (password protected). Erg fijn! Nu nog MySQL laten werken op Lighthttp met PHP. Werkt om de een of andere reden nog niet...

@ Mieppie

1) Verschil zit hem voornamelijk in de firmware (met verschillende functionaliteiten). Zelf dus vergelijken!
2) Dat kan met Fun_Plug en een programma als Nzbget. Genoeg over te vinden in dit topic!
3) Zou moeten kunnen, maar verschilt geloof ik per externe schijf (er moeten linux drivers geinstalleerd worden). Geen idee of het USB 1 of 2 is...
4) 1,5TB schijven worden met de huidige firmware voor de CH3SNAS nog niet ondersteund. Schijnt wel deze maand een nieuwe firmware te komen met ondersteuning hiervoor. Ik weet niet hoe dit met de DNS 323 zit.
5) Dat kan met ingebouwde FTP server.

Lees dit topic goed door, je zult zien dat een hoop vragen al beantwoord zijn!

[ Voor 33% gewijzigd door Puck op 20-12-2008 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 17:27:
vraag:

ik heb een xp pc op zolder, daar heb ik de ch3snas geinstalleerd en gemount.

de verdieping daar beneden heb ik ook een xp pc. Maar hoe krijg je de ch3snas op deze pc te zien?

want op mijn vista laptop kun je hem onder netwerk vinden. en op XP?

kan het maar niet vinden...

grtz
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Zorgen dat je XP pc in hetzelfde netwerk en werkgroep zit als de Vista PC en de ch3snas... eventueel even zoeken in het netwerk en de juiste werkgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Iets meer info graag.

Als de nas in dezelfde werkgroep zit als de xp en vista machine moet je hem ook zonder problemen in xp kunnen zien onder (sorry heb hier engelse versie) 'My Network Places' en dan 'View workgroup computers'.

Verder kun je ook gewoon de schijf mappen als een lokale schijf. Dit doe je door 'My Computer' te openen en boven in het menu te kiezen voor 'Tools' en dan 'Map network drive'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopGraaf
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-10-2023
hallo,

Ik heb de fun_plug van Fonz geinstalleerd en daarna op nieuw een restart gedaan.
Maar krijg de volgende melding in de log. Dat hij hem niet kan vinden.

Mijn schijven staan in mirror raid kan dat er iets mee te maken hebben?
Heeft de HD dan een andere benaming.

**** fun_plug script for DNS-323 (2008-08-11 tp@fonz.de) ****
Sat Dec 20 15:24:24 GMT 2008
ln -snf /mnt/HD_a2/ffp /ffp
/ffp/etc/rc: Not found or not executable

Joop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
Mijn upload problemen zijn opgelost. Er stond in settings.php van lighttpd nog 2x een verwijzing naar 'harddisk' ... dit moest dus /mnt/HD_a2/ zijn

Nou nog alleen dat hij mijn geuploadde nzb oppakt :9
Dat doet ie nog niet _O-

Ook opgelost, het werkt nu goed.

_/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Mattie84 op 20-12-2008 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Ik zie steeds meer functionaliteiten bij deze gewelidge nas (heb zelf de conceptronic versie). Inmiddels blijkt dat hij ook kan parren en unrarren, als de NAS dit kan dan zou het toch ook mogelijk moeten zijn er een mailserver op te draaien? Hier heb ik nog niks over gelezen. Een mailserver zou voor mij het systeem wel helemaal compleet maken.

Iemand dit al geprobeerd?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Is er een goede manier om de fun_plug, geheel naar eigen wens en met eigen applicaties te backuppen en zo terug te zetten dat alle rechten weer goed staan? Ik wil niet weer al het werk overnieuw doen mocht er iets misgaan :P

BTW:
Mijn CH3SNAS werkt nu als AFP server! Veel sneller onder Mac OS X en direct TimeMachine support! Zie http://wiki.dns323.info/howto:mac_osx_users

[ Voor 25% gewijzigd door Puck op 20-12-2008 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjendj
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-10 22:36
Ik heb gister de CH3SNAS ontvongen en ik probeer nu SABnzbd te instaleren maar heb ik om SABnzbd te kunnen instaleren ook Debian nodig.
het is me al gelukt op de funplug 0.5 te instaleren
is het ook mogelijk om gewoon een funplug te downloaden waar op SABnzbd al ge instaleerd is

gr arjen de jong

ps Als iemand het voor mij zou willen instaleren pm me dan geef ik het poort en ip adres voor telnet

[ Voor 21% gewijzigd door arjendj op 20-12-2008 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
arjendj schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 16:53:
Ik heb gister de CH3SNAS ontvongen en ik probeer nu SABnzbd te instaleren maar heb ik om SABnzbd te kunnen instaleren ook Debian nodig.
het is me al gelukt op de funplug 0.5 te instaleren
is het ook mogelijk om gewoon een funplug te downloaden waar op SABnzbd al ge instaleerd is

gr arjen de jong

ps Als iemand het voor mij zou willen instaleren pm me dan geef ik het poort en ip adres voor telnet
Lees de laatste paar pagina's eens door. Daar staat genoeg over het installeren van nzbget. Dat is een goed alternatief voor SABnzbd en draait wel met ffp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
RunaR schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 18:35:
[...]

Lees de laatste paar pagina's eens door. Daar staat genoeg over het installeren van nzbget. Dat is een goed alternatief voor SABnzbd en draait wel met ffp.
Weet jij toevallig een programma voor SFTP voor de CH3SNAS? De standaard FTP server heeft geen SSL en nog erger ... je kan de PASV poort niet instellen :{ ... en om nou tig poorten naar de NAS te forwarden zie ik ook niet zitten :+

[ Voor 20% gewijzigd door Mattie84 op 20-12-2008 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeniusJennis
  • Laatst online: 03-10 12:13
Ik heb sindskort een CH3SNAS deze bevat 2x500GB disks in RAID1.

Nu dacht ik even te testen of ik mijn data uit kan lezen door één van die disks aan mijn ubuntu machine te hangen (rechtstreeks, dus niet via de nas) maar nu blijkt dat op de disk een leeg volume van slechts 526.4mb word herkend.

Naar mijn idee zou ik hier gewoon mijn data op moeten zien, en zou deze herkend moeten worden als een 500GB disk.

Deze NAS is trouwens volledig standaard en niet "gefunplugged" oid. (Firmware 1.04RC5)

Iemand een idee hoe dit kan ???

[ Voor 41% gewijzigd door GeniusJennis op 20-12-2008 20:42 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14067

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Mattie84 schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 19:44:
[...]

Weet jij toevallig een programma voor SFTP voor de CH3SNAS? De standaard FTP server heeft geen SSL en nog erger ... je kan de PASV poort niet instellen :{ ... en om nou tig poorten naar de NAS te forwarden zie ik ook niet zitten :+
Op de site van fonz staat wel iets
http://www.inreto.de/dns323/fun-plug/0.5/extra-packages/net/
volgens mij is vsftpd een sftp programma. Hoe het werkt, geen idee. Ik heb geen ftp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeniusJennis
  • Laatst online: 03-10 12:13
Om even verder te gaan op mijn poging om data van een raid1 disk te lezen in ubuntu:

In Gparted zie ik wel de 500GB schijf met de volgende partities:
/dev/sdb1 - Linux Swap: 517MB
/dev/sdb4 - ext2: 502 MB
/dev/sdb2 - ext2: 464 GB
unallocated: 700mb

Lijkt erop dat de NAS niet erg efficient met schijfruimte omgaat...

Edit:
Even voor de volledigheid, de data is dus gewoon uit te lezen na het mounten van /dev/sdb2

[ Voor 13% gewijzigd door GeniusJennis op 20-12-2008 21:11 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14067

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopGraaf
Nou de webserver(lighttpd) en php draaien.

Php gebruikt nu php.ini.

En nu heb ik voor mijn foto album de GD-library voor php nodig.

Hoe krijg ik die geinstalleerd?
Moet hij bijvb hier: # /mnt/HD_a2/ffp/include/php/ext/ ?

Help, so close and then blocked, help.

Joop

[ Voor 14% gewijzigd door JoopGraaf op 20-12-2008 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook graag weten hoe ik de GD library kan installeren op de CH3SNAS (eerder op popcornhour geprobeerd maar dit is volgens mij niet mogelijk) ben er zelf al 2 dagen mee bezig geweest en heb heel inet af gegoogled maar heb het nog steeds niet werkend kunnen krijgen helaas.

Ik heb de GD package geinstalleerd en lighttpd.conf en de php.ini file aangepast, ik heb daar extensions=gd.so toegevoegd. In de php.ini file is ook een dir_extensions te vinden die default op "./" staat ik heb het vermoeden dat daar iets mis gaat en heb deze verwezen naar: /mnt/HD_a2/ffp/lib/php/extensions/no-debug-non-zts-20060613/ maar zonder resultaat. heb deze directory trouwens ook chmod 0777 gedaan. Dalbum geeft verder een fout bij het herindexeren: GD library not found. Het laden van de gd extensie met de regel: dl(gd.so) in een php bestand werkt ook niet. Iemand hier een idee?, zou zo mooi zijn als werkte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
GeniusJennis schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 20:43:
Even voor de volledigheid, de data is dus gewoon uit te lezen na het mounten van /dev/sdb2
De nas gebruikt ook gewoon ext2...dus dat je het kan lezen is vrij logisch. Snap alleen niet helemaal waarom je raid 1 zou willen gebruiken. Op zo'n goedkoop apparaat lijkt me dat verre van betrouwbaar en ben je de helft van je storage ruimte kwijt. Gewoon JBOD en dan rsync gebruiken om de belangrijke data (automatisch) te kopiëren naar de 2e schijf. Zo hou je veel meer ruimte over, en is waarschijnlijk betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:16

Priet

To boldly do what no one has..

Scorpinus schreef op zondag 21 december 2008 @ 00:20:
Op zo'n goedkoop apparaat lijkt me dat verre van betrouwbaar en ben je de helft van je storage ruimte kwijt. Gewoon JBOD en dan rsync gebruiken om de belangrijke data (automatisch) te kopiëren naar de 2e schijf. Zo hou je veel meer ruimte over, en is waarschijnlijk betrouwbaarder.
Lekker ongefundeerde mening. Of heb je enig bewijs voor deze stelling?

RAID 1 wordt door software geregeld, rsync is ook software. Dus beiden zijn in principe een softwarematige oplossing. Waarom zou een rsync oplossing die je zelf moet opzetten en onderhouden betrouwbaarder zijn dan een automatische RAID 1 oplossing?

En waarom zou je meer ruimte overhouden met een rsync oplossing :?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopGraaf
Is er misschien iemand die weet hoe je GD2-library aan de praat krijg op de NAS.

Ik kom er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 10:41

SeatRider

Hips don't lie

Priet schreef op zondag 21 december 2008 @ 11:09:
[...]

RAID 1 wordt door software geregeld, rsync is ook software. Dus beiden zijn in principe een softwarematige oplossing. Waarom zou een rsync oplossing die je zelf moet opzetten en onderhouden betrouwbaarder zijn dan een automatische RAID 1 oplossing?
Omdat als je 1x per 24u rsync uitvoert, je tussentijds nog de gelegenheid hebt om een per ongeluk op schijf 1 gewiste file op schijf 2 terug te vinden.
Omdat je dan alleen de mappen die echt belangrijk zijn instelt als rsync. Ik vind mijn incoming folder van mldonkey bvb helemaal niet zo interessant om te mirroren.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopGraaf
Lighttpd werkt nu met php.ini.

Alleen krijg ik die verdraaide gd.so extensie niet aan de praat.

In /ffp/lib/php/extensions/no-debug-non-zts-20060613 staat gd.so netjes.

/mnt/HD_a2/ffp/lib/php/extensions/no-debug-non-zts-20060613# ls
calendar.a ctype.a ftp.a gd.a mbstring.a mysql.a pdo.a pdo_mysql.a pdo_sqlite.a sqlite.a tokenizer.a zlib.a
calendar.so ctype.so ftp.so gd.so

Fragment van de inhoud van php.ini:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
; Dynamic Extensions ;
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
;
; If you wish to have an extension loaded automatically, use the following
; syntax:
;
; extension=modulename.extension
;
; For example, on Windows:
;
; extension=msql.dll
;
; ... or under UNIX:
;
; extension=msql.so
;
; Note that it should be the name of the module only; no directory information
; needs to go here. Specify the location of the extension with the
; extension_dir directive above.

; Windows Extensions
; Note that ODBC support is built in, so no dll is needed for it.
; Note that many DLL files are located in the extensions/ (PHP 4) ext/ (PHP 5)
; extension folders as well as the separate PECL DLL download (PHP 5).
; Be sure to appropriately set the extension_dir directive.

;extension=php_bz2.dll
;extension=php_curl.dll
;extension=php_dba.dll
;extension=php_dbase.dll
;extension=php_exif.dll
;extension=php_fdf.dll
;extension=gd2.so
extension=gd.so
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat zie ik over het hoofd?

BTW
root@:/mnt/HD_a2/ffp/start# php -i | grep GD
PHP Warning: PHP Startup: Unable to load dynamic library '/ffp/lib/php/extensions/no-debug-non-zts-20060613/gd.so' - File not found in Unknown on line 0

root@:/mnt/HD_a2/ffp/lib/php/extensions/no-debug-non-zts-20060613# ls
calendar.a ctype.a ftp.a gd.a mbstring.a mysql.a pdo.a pdo_mysql.a pdo_sqlite.a sqlite.a tokenizer.a zlib.a
calendar.so ctype.so ftp.so gd.so mbstring.so mysql.so pdo.so pdo_mysql.so pdo_sqlite.so sqlite.so tokenizer.so zlib.so

[ Voor 14% gewijzigd door JoopGraaf op 21-12-2008 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venali
  • Laatst online: 19-04-2023
Ik heb NZBget geinstalleerd en krijg continu de volgende melding:
ERROR Binding socket failed for 127.0.0.1: ErrNo 98, Resolver error

Ik heb al geprobeerd met een nieuwe installatie van funplug en de laatste versie van NZBget 0.6.x.x.
maar nog steeds hetzelfde probleem.

Iemand bekend met dit probleem.

Ook nog een ander vraagje over NZBget, sinds versie 0.6 krijg ik geen normale console mode aan de gang met NZBget -s. ik heb al de verschillende modes geprobeerd met output mode maar. met 'curses' nam ik aan dat te krijgen maar dan krijg ik een foutmelding over xterm wat natuurlijk niet draait op de funplug

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
RunaR schreef op woensdag 17 december 2008 @ 20:21:
[...]

Dat kan ook zijn omdat de upload directory van lighttpd niet goed is ingesteld. nzbget kan ook een 'incomming' directory monitoren. nzb's die in die directory gedumpt worden, worden automatisch gedownload.
Ik heb nu een raar probleem. Het bovenstaande werkt prima echter na een halve dag loopt mijn Transmission vast en moet ik mijn NAS rebooten met als gevolg dat al mijn settings verdwenen zijn. Heeft iemand dit goed werkend met de nieuwe ffp 0.5 en laatste Transmission?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie01
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 15:05
Het lijkt wel of het kerst is... ook ik heb dit weekend mijn Nas van Conceptronic binnen gekregen :P
Rare vraag en misschien niet helemaal on topic, maar hoe zit het met de beveiliging, ik bedoel daar mee indien je bestanden laat raren op je NAS hoe gaat die om met virusen/Trojens. Ook zit er geen (software firewall op, dus heb je alleen je firewall die in je route/internet modum zit, is dat voldoende?
Kan ik ook zo iets als defrag loslaten op de NAS, of is dat niet nodig vanwege zijn besturingssysteem?
Verder een heerlijk apparaat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sandergar schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 18:44:
Op basis van deze howto en dit Linux script heb ik getracht een Rsync scriptje te bouwen waarmee gemaakte backups na verloop van tijd automatisch worden opgeruimd. Dit Linux script zou hetvolgende moeten doen:
  • Elke dag wordt die van een week geleden gewist.
  • Elke zaterdag wordt nummer 5 gecopieerd naar de weekomgeving. Die van een maand geleden wordt dan gewist.
  • Elke 4 weken wordt die van zaterdag bovendien naar de maandomgeving gecopieerd. Die van een jaar geleden wordt dan gewist.
Het script heb ik opgeslagen met UltraEdit in Unix formaat (ben geen VI held) en vervolgens executable gemaakt. Als ik het script run dan krijg ik de volgende melding:
/ffp/bin/snapshot.sh: 34: Syntax error: "(" unexpected

Nu heb ik een heel klein beetje Linux kennis maar na een uurtje Googlen ben ik er nog uit. Ik lees iets over het gebruik van een andere shell?!? Het originele Linux script werkt tenslotte met Bash ipv Sh. Gaat dit script uberhaupt werken op de CH3SNAS? Wie kan mij vertellen wat ik moet veranderen om dit script werkend te krijgen?

Mijn huidige snapshot.sh:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
#!/bin/sh

# Dit script maakt dagelijks een backup van de CH3SNAS
# Elke dag wordt een dagcopie gemaakt middels rsync.
# rsync -a -v --delete --link-dest=OUDE_BACKUP /DIR/  NIEUWE_BACKUP/

# De kopie van de voorgaande week wordt verwijderd.
# Eens per week is de dagbackup tevens de weekbackup.
# Die wordt na 4 weken verwijderd
# Eens per 4 weken is de backup tevens maandbackup
# Die wordt na 1 jaar verwijderd

# Set Source Path
SRCPATH='/mnt/HD_a2/Data /mnt/HD_a2/Videobewerking'

# Set the Destination Path
DSTPATH=/mnt/HD_b2/Backup_NAS

# Set path to Fun_Plug files
# Fun_Plug 3.0 or 4.0
# ffppath=/mnt/HD_a2/fun_plug.d
# Fun_Plug 5.0
FFPPATH=/ffp

# Set Rsync
RSYNC=$FFPPATH/bin/rsync

# date --help zegt
# %w   day of week (0..6);  0 represents Sunday
# %V   week number of year with Monday as first day of week (01..53)
BACKUPDATE=`date +'%w %V'` 

WEEKDAY=`echo $BACKUPDATE|cut -f 1 -d ' '`
YESTERDAY=$[ ($WEEKDAY+6) % 7 ]
WEEKNUMBER=`echo $BACKUPDATE|cut -f 2 -d ' '`
# WEEKNUMBER, zoals date die geeft, bestaat altijd uit 2 cijfers
# de voorloop-nul, zoals in 08, zorgt dat WEEKNUMBER octaal
# geinterpreteerd wordt en dan moppert die dat dat niet kan :( 
WEEKNUMBER=$[10#$WEEKNUMBER]
LASTMONTH=$[ (53+$WEEKNUMBER-4) % 53 ]

BACKUPDIR=/$DSTPATH/daily/$WEEKDAY
LINKDIR=/$DSTPATH/daily/$YESTERDAY
WEEKBACKUP=/$DSTPATH/weekly/$WEEKNUMBER
LASTMONTH=/$DSTPATH/weekly/$LASTMONTH
MONTHBACKUP=/$DSTPATH/monthly/$WEEKNUMBER

mkdir -p /$DSTPATH/daily/
mkdir -p /$DSTPATH/weekly/
mkdir -p /$DSTPATH/monthly/

date >> $BACKUPDIR.list

if [ -z `find $BACKUPDIR -maxdepth 0 -ctime -1 ` ]
then # eerste aanroep van vandaag, de oude informatie wissen
     rm -rf $BACKUPDIR 
     $RSYNC -v -x -a --dry-run --delete --link-dest=$LINKDIR $SRCPATH $BACKUPDIR/ \
            >> $BACKUPDIR.list
else # reeds eerder een aaroep geweest vadaag, voeg de nieuwe informatie toe
     $RSYNC -v -x -a --dry-run --delete --link-dest=$LINKDIR $SRCPATH $BACKUPDIR/ >> $BACKUPDIR.list
fi

date >> $BACKUPDIR.list

touch $BACKUPDIR

if [ $WEEKDAY -eq 5 ]
then 
     rm -rf $LASTMONTH
     rm -rf $LASTMONTH.list
     cp -al $BACKUPDIR $WEEKBACKUP 
     cp -af $BACKUPDIR.list $WEEKBACKUP.list 

if [ $[ $WEEKNUMBER % 4 ] -eq 0 ]  
     then rm -rf $MONTHBACKUP 
          rm -rf $MONTHBACKUP.list
          cp -al $BACKUPDIR $MONTHBACKUP
          cp -af $BACKUPDIR.list $MONTHBACKUP.list
     fi
fi

Nadat regel 34 even offline is gehaald geeft regel 40 ook hetzelfde probleem aan. Mogen er met !/bin/sh geen haakjes toegepast worden?

Het originele snapshot.sh script uit de Howto werkt probleemloos.

Edit 9 oktober: problemen zijn verholpen dankzij de goede hulp van Ardezo, de maker van het originele script. De Bourne shell werkt iets anders dan de Bash shell.

Dit zijn de wijzigingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Set date variables
WEEKDAY=`date +'%w` 
YESTERDAY=`expr \( $WEEKDAY + 6 \)  % 7`
WEEKNUMBER=`date +'%V'` 
# Convert the string to a number
WEEKNUMBER=`expr \( $WEEKNUMBER + 0 \)`
LASTMONTH=`expr \( 53 + $WEEKNUMBER - 4 \) % 53`

if [ -z `find $BACKUPDIR -maxdepth 0 -mtime -1 ` ]
Ik probeer al een hele poos, aan de hand van jou input, dit werkend te krijgen maar dit lukt voor geen meter. Zou je wellicht je snapshot.sh in één geheel willen posten? Ik heb de basis snapshot.sh van wiki wel werkend maar wil graag naar deze dag/week/maand/jaar oplossing.
Alvast dank ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
Mijn NAS geeft bij 1 disk een paars lampje ipv blauw.
Op de webpagina staat: Sync Time Remaining: Degraded [knop-recover]

Die recover knop werkt niet, en na een reboot was het lampje weer blauw.

Vraag: kan ik de disk eruit halen, in een andere computer checken en eventueel formatteren?
De NAS staat geconfigureerd op RAID1. Bouwt hij de array dan zelf weer automatisch op? :)

Heb overigens geen mail gehad dat de disk kapot is o.i.d. De testmail werkt wel, dus heb de mail instellingen goed staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Mattie84 op 21-12-2008 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:41
Heeft er al iemand de nieuwe 5.0 server versie van twonky werkend??
De 4.4.9 versie werkte goed (tot vandaag), toen kwam ik er achter dat er ook een 5.0 versie uit is, maar de oude pagina ligt er uit.
http://www.twonkymedia.com/installs.html#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpinus
Priet schreef op zondag 21 december 2008 @ 11:09:
[...]

Het is een mening.

Ik persoonlijk ga niet vertrouwen op een raid oplossing van 130 euro. Er kan namelijk behoorlijk wat mis gaan bij een RAID opstelling. Als je dan kijkt dat rsync alleen maar copy / paste doet en RAID 1 nog veel meer inhoud dan kun je stellen (vind ik) dat er veel meer mis kan gaan met RAID 1 dan met rsync (array stuk, array corrupt, schijf defect en toch een defecte array etc etc).

Rsync stel je eenmalig in, hoef je niet te onderhouden en kopieert alleen wat jij wilt. Dus hoef je niet perse de hele schijf te mirroren en hou je dus veel meer ruimte over. Ik hoef namelijk niet mijn movie collectie 2x te hebben. Alleen backups van mijn documenten en mail vind ik belangrijk genoeg. Dat is dus maar een paar gb ipv 1tb in raid 1.

Vandaar mijn mening over de RAID oplossing van de Nas. Voor mij onderbouwd en gefundeerd genoeg om de raid optie niet te gebruiken. Maar goed, dat is helemaal persoonlijk en mag je gerust naast je neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak met veel plezier gebruik van CH3SNAS. Ik gebruik de FTP server om bestanden met familie uit te wisselen.
Is er een mogelijkheid om te controleren wie er op welk moment bestanden download van mijn NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 09:16:
Ik maak met veel plezier gebruik van CH3SNAS. Ik gebruik de FTP server om bestanden met familie uit te wisselen.
Is er een mogelijkheid om te controleren wie er op welk moment bestanden download van mijn NAS?
Met de ongehackte CH3SNAS is dat niet mogelijk. Ik weet echter niet of dit mogelijk is met een gehackte. Maar je geeft ook niet aan of je hem gehackt hebt, of hem standaard draait.
Lampie01 schreef op zondag 21 december 2008 @ 19:08:
Het lijkt wel of het kerst is... ook ik heb dit weekend mijn Nas van Conceptronic binnen gekregen :P
Rare vraag en misschien niet helemaal on topic, maar hoe zit het met de beveiliging, ik bedoel daar mee indien je bestanden laat raren op je NAS hoe gaat die om met virusen/Trojens. Ook zit er geen (software firewall op, dus heb je alleen je firewall die in je route/internet modum zit, is dat voldoende?
Kan ik ook zo iets als defrag loslaten op de NAS, of is dat niet nodig vanwege zijn besturingssysteem?
Verder een heerlijk apparaat _/-\o_
Het is voor een NAS nooit de bedoeling dat hij direct op het internet zit, zonder een router o.i.d. Daarom zit er geen firewall o.i.d. op. Dit zal je zelf moeten regelen. Een router zou voldoende moeten zijn, mits goed geconfigureerd. Virussen en dergelijke die op bestanden staan doet hij niets mee. Er wordt niet gescanned op virussen/trojans etc. Overigens wil dat niet zeggen dat er niets kan gebeuren met de NAS, want die draait op linux en ik zou me niet kunnen bedenken dat hij compleet tegen onvatbaar ervoor is. ;)
venali schreef op zondag 21 december 2008 @ 15:46:
Ik heb NZBget geinstalleerd en krijg continu de volgende melding:
ERROR Binding socket failed for 127.0.0.1: ErrNo 98, Resolver error

Ik heb al geprobeerd met een nieuwe installatie van funplug en de laatste versie van NZBget 0.6.x.x.
maar nog steeds hetzelfde probleem.

Iemand bekend met dit probleem.

Ook nog een ander vraagje over NZBget, sinds versie 0.6 krijg ik geen normale console mode aan de gang met NZBget -s. ik heb al de verschillende modes geprobeerd met output mode maar. met 'curses' nam ik aan dat te krijgen maar dan krijg ik een foutmelding over xterm wat natuurlijk niet draait op de funplug

Alvast bedankt
Er staat in lighttpd.conf en nzbget.conf een poort in die hetzelfde moet zijn. Als je die van lighttpd.conf opent dan staat hij ergens bovenin. Staat deze gelijk aan elkaar?

[ Voor 75% gewijzigd door Mattie84 op 22-12-2008 11:00 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.