[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 82 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 42.163 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 14 april 2008 @ 12:02:
Even iets uit de low end. S3 heeft nu de Chrome 430GT kaart. En die doet het verrassend goed:

[afbeelding]

http://diy.yesky.com/vga/484/8040484_6.shtml

Erg netjes ook al is het de low end markt. HD content doet hij ook prima en heeft energie besparende functies. Als de prijs ook nog goed is is het wel eer aardig alternatief. Echter zullen niet veel mensen het merk kennen. Dat probleem heeft ATi ook al dus S3 al helemaal.
Als S3 zorgt voor een fatsoenlijk driver ondersteuning dan kunnen ze misschien wat zieltjes (lees OEM's) winnen. Echter denk ik dat ATi ijzersterk staat met hun nieuwe 780 chipset.
Nog niet. Ik zit er ook op te wachten. Ik ben ook benieuwd wat ze dit keer aanpakken. Of dat het gewoon 8.3 is met wat bug fixes. Stiekem hoop ik toch op een leuke performance boost met de X2 kaartjes in de games waar CF nog niet lekker loopt. En natuurlijk meer performance voor de Quad CF gebruikers.
Voornamelijk bugfixes denk ik. Je ziet dat de echte driver verbeteringen (7.10, 8.3) maar eens in t half jaar voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57

[...]

Nog niet. Ik zit er ook op te wachten. Ik ben ook benieuwd wat ze dit keer aanpakken. Of dat het gewoon 8.3 is met wat bug fixes. Stiekem hoop ik toch op een leuke performance boost met de X2 kaartjes in de games waar CF nog niet lekker loopt. En natuurlijk meer performance voor de Quad CF gebruikers.
Ik hoop eigenlijk vooral dat de Linux versie van 8.4 een aardige sprong maakt weer. Daar is de performance nog steeds niet om over naar huis te schrijven, maar het grootste gemis voor mij op dit moment is ondersteuning voor video playback op de 2e monitor (in mijn geval: tv). De ondersteuning daarvoor is bijna een jaar geleden verdwenen en komt maar niet terug. Als daar niet snel wat aan gebeurt zou het een reden voor mij zijn om niet weer een Ati kaart te kopen.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
The Flying Dutchman schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:57:
[...]

Ik hoop eigenlijk vooral dat de Linux versie van 8.4 een aardige sprong maakt weer. Daar is de performance nog steeds niet om over naar huis te schrijven, maar het grootste gemis voor mij op dit moment is ondersteuning voor video playback op de 2e monitor (in mijn geval: tv). De ondersteuning daarvoor is bijna een jaar geleden verdwenen en komt maar niet terug. Als daar niet snel wat aan gebeurt zou het een reden voor mij zijn om niet weer een Ati kaart te kopen.
Heb je al contact opgenomen met AMD ? Of in ieder geval de fout door gegeven. Veel mensen klagen wel over de bugs maar als niemand of weinig mensen bugs melden gebreurt er ook niet snel iets. Als veel mensen dezelfde bug melden wordt er meer haast gemaakt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Astennu schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:34:
[...]

Heb je al contact opgenomen met AMD ? Of in ieder geval de fout door gegeven. Veel mensen klagen wel over de bugs maar als niemand of weinig mensen bugs melden gebreurt er ook niet snel iets. Als veel mensen dezelfde bug melden wordt er meer haast gemaakt.
Ja, ik heb het een keer doorgegeven. Overigens weten ze het zelf (naar ik aanneem) ook wel, want het staat sindsdien in de 'known issues'. (
edit:
met sindsdien bedoel ik, sinds de driver het niet meer ondersteunt.
).

[ Voor 7% gewijzigd door The Flying Dutchman op 14-04-2008 16:50 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Flying Dutchman schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:49:
[...]

Ja, ik heb het een keer doorgegeven. Overigens weten ze het zelf (naar ik aanneem) ook wel, want het staat sindsdien in de 'known issues'. (
edit:
met sindsdien bedoel ik, sinds de driver het niet meer ondersteunt.
).
Als het in de knows issues staat weten ze er van ja. Dan kun je er niet veel aan doen. Hooguit een mailtje sturen en vragen wanneer ze denken deze feature weet te kunnen bieden.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-09 23:00
verrassing!
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com.tw/999/images/products/2171/2171_l.jpg
http://www.asus.com.tw/pr...=0&model=2171&modelmenu=1
AH3650 SILENT/HTDI/512M => agp! >:)

er is ook eentje van sapphire:

http://geizhals.at/eu/?ca...ktualisieren+&pixonoff=on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Echter zullen niet veel mensen het merk kennen. Dat probleem heeft ATi ook al dus S3 al helemaal.
Hehe, dat is vroegàh heel anders geweest. Toen was S3 nog high-end. Diamond Viper anyone? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

warp schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 00:03:
[...]

Hehe, dat is vroegàh heel anders geweest. Toen was S3 nog high-end. Diamond Viper anyone? :D
Haha S3 2000 chip met UT en dan MeTaL drivers en textures draaien. Good sweetness wow. I remember that card very well :D !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
Even iets uit de low end. S3 heeft nu de Chrome 430GT kaart. En die doet het verrassend goed:

[...]
De kaart lijkt het bijzonder goed te doen in dx10 games (althans in vergelijking met de vergelijkbare aanbiedingen van amd & nv). Iedereen had s3 afgeschreven maar nu komen ze toch met een sterke kaart (en ik vermoed ook een sterke architectuur). Deze gpu zou wel eens geïntegreerd kunnen worden met de nieuwe VIA cpu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
oeLangOetan schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 01:20:
[...]

De kaart lijkt het bijzonder goed te doen in dx10 games (althans in vergelijking met de vergelijkbare aanbiedingen van amd & nv). Iedereen had s3 afgeschreven maar nu komen ze toch met een sterke kaart (en ik vermoed ook een sterke architectuur). Deze gpu zou wel eens geïntegreerd kunnen worden met de nieuwe VIA cpu!
Net nu Via en NV een verbond hebben gesloten om samen het Intel Atom platform te bestrijden.... Het zou wel een logische stap zijn.... maar NV levert chipsets voor de Isaiah en CN processors van VIA, dus voorlopig zit het er nog niet in.... Overigens is mij ook een raadsel waarom VIA niet gewoon zelf de chipset maakt zoals ze dat altijd al hebben gedaan. Ik heb overigens ergens gehoord dat S3 weer afgesplitst is van VIA wegens 'slecht weer' bij VIA.

Om het niet geheel offtopic te maken... Het is wel interessant om te zien hoe de verschillen in architecturen zijn.

8400GS: 16 streamprocessors (@ dubbele shaderspeed)
3450: 8 (x5) streamprocessors
430GT: 32 streamprocessors (ook met shaderdomain)

Ze doen het dus allemaal anders om hetzelfde te bereiken.

[ Voor 14% gewijzigd door CJ op 15-04-2008 03:22 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Ik weet niet of dit al bekend was, maar er komt volgens [url="[url=\"http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=6829&Itemid=34\"]"]Fudzilla[/url] geen RV670 A12 versie méér uit.

Fudzilla blijft erbij dat de RV770 eind Q2 (juni) uitkomt.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Indy91 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 11:36:
Ik weet niet of dit al bekend was, maar er komt volgens [url="[url=\"http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=6829&Itemid=34\"]"]Fudzilla[/url] geen RV670 A12 versie méér uit.

Fudzilla blijft erbij dat de RV770 eind Q2 (juni) uitkomt.
Tja als AMD er al mee bezig is geweest kun je het maar beter af maken denk ik. Dan kun je nog een HD3890 uitbrengen met net even wat meer speed. En die kan dan de HD4870 aan gaan vullen.

Dan krijg je dus HD3890 > HD4870 > HD3890 X2 > HD4870 X2. Maar de A11 doet het niet slecht. En als ze niet veel aan de A12 gedaan hebben kun je beter verder werken aan de RV770.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 14:13:
[...]

Tja als AMD er al mee bezig is geweest kun je het maar beter af maken denk ik. Dan kun je nog een HD3890 uitbrengen met net even wat meer speed. En die kan dan de HD4870 aan gaan vullen.

Dan krijg je dus HD3890 > HD4870 > HD3890 X2 > HD4870 X2. Maar de A11 doet het niet slecht. En als ze niet veel aan de A12 gedaan hebben kun je beter verder werken aan de RV770.
Maw de HD 4870 zal de 9800GX2 niet kunnen benaderen? Hoogstens de 9800GTX evenaren dus. Lijkt me wel 'n afknapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 3850 X2 komt al in de buurt van de 9800 GTX, en gaat er soms overheen :)

Radeon HD3850 X2 op de pijnbank gelegd
Bij de geteste games is het stuivertje wisselen tussen de HD3850 X2 en de 9800GTX.

Dus de 4870 gaat daar, denk ik, echt wel voorbij.
Helemaal de 4870 X2.
Ik ben weer op de hoogte :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2008 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:11:
[...]

Maw de HD 4870 zal de 9800GX2 niet kunnen benaderen? Hoogstens de 9800GTX evenaren dus. Lijkt me wel 'n afknapper.
Mja ATi speelt het spelletje ook anders he. Hun HD4870 X2 moet het straks openemen tegen het nieuwe GT200 topmodel. Hun gaan gewoon voor een dual chip oplossing en nVidia voor een singel.

Mij maar het niet uit zolang de performance maar beter is en de prijs niet te hoog is vind ik het wel best. Dan mogen er van mij best 80 core op zitten.

HD4870 X2 zal dus iets van 400+ euro gaan kosten
HD3890 X2 300-330
HD3870 X2 zit nu al op 300 zal mogelijk nog wat zakken
HD4870 zal dan 200-250 worden
HD3890 voor iets van 150-200 euro
HD3870 voor 100-150 euro

Dan heb je toch een hele leuke lineup lijkt mij :)
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:15:
De 3850 X2 komt al in de buurt van de 9800 GTX, en gaat er soms overheen :)

Radeon HD3850 X2 op de pijnbank gelegd

[...]

Dus de 4870 gaat daar, denk ik, echt wel voorbij. Helemaal de 4870 X2.
De HD4870 zou 50% sneller zijn dan de HD3870. Dus in dit geval zal hij iets trager zijn dan een HD3850 X2 denk ik. Of AMD moet meer winst weten te boeken. Echter is CF niet altijd optimaal waar een single chip wel goed schaalt. AMD moet ook nog veel aan de drivers doen. Want alleen op die manier kan de X2 lijn een echt succes worden.

[ Voor 30% gewijzigd door Astennu op 15-04-2008 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:17:
[...]

Mja ATi speelt het spelletje ook anders he. Hun HD4870 X2 moet het straks openemen tegen het nieuwe GT200 topmodel. Hun gaan gewoon voor een dual chip oplossing en nVidia voor een singel.

Mij maar het niet uit zolang de performance maar beter is en de prijs niet te hoog is vind ik het wel best. Dan mogen er van mij best 80 core op zitten.

HD4870 X2 zal dus iets van 400+ euro gaan kosten
HD3890 X2 300-330
HD3870 X2 zit nu al op 300 zal mogelijk nog wat zakken
HD4870 zal dan 200-250 worden
HD3890 voor iets van 150-200 euro
HD3870 voor 100-150 euro

Dan heb je toch een hele leuke lineup lijkt mij :)

[...]

De HD4870 zou 50% sneller zijn dan de HD3870. Dus in dit geval zal hij iets trager zijn dan een HD3850 X2 denk ik. Of AMD moet meer winst weten te boeken. Echter is CF niet altijd optimaal waar een single chip wel goed schaalt. AMD moet ook nog veel aan de drivers doen. Want alleen op die manier kan de X2 lijn een echt succes worden.
Ik betwist niet dat die line-up me goed lijkt (zeker als ATi wat meer ROPs en hardware AA toevoegt aan de nieuwe kaarten), maar als nVidia weer met 'n G80 like reeks afkomt is ATi er weer aan voor de moeite. Mogen ze weer prijs/kwaliteit gaan concurreren terwijl nVidia de veren opstrijkt omdat hun topmodel de snelste is.

Besides, zoals 't er nu uitziet hoeft nVidia zelfs niet eens zo'n sterke GT200 neer te zetten. Een 4870 is 50% sneller dan een 3870, dus is de 4870X2 ook 50% sneller dan de 3870X2. Aangezien de 9800GX2 nu gemiddeld 30% sneller is dan de 3870X2 zal de 4870X2 hier niet zo zwaar over gaan.

Of zou ATi misschien een kaart kunnen maken met drie, of zelfs vier 4870 cores? Want dan hebben ze zeker de eerste plek weer in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Niemand gelezen? Niemand opgelet? Schande, schande! ;)

http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=10&t=2020

GPU2 open beta released

Support voor Folding@Home met de HD2xxx- en HD3xxx-reeks :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:44:
[...]

Ik betwist niet dat die line-up me goed lijkt (zeker als ATi wat meer ROPs en hardware AA toevoegt aan de nieuwe kaarten), maar als nVidia weer met 'n G80 like reeks afkomt is ATi er weer aan voor de moeite. Mogen ze weer prijs/kwaliteit gaan concurreren terwijl nVidia de veren opstrijkt omdat hun topmodel de snelste is.

Besides, zoals 't er nu uitziet hoeft nVidia zelfs niet eens zo'n sterke GT200 neer te zetten. Een 4870 is 50% sneller dan een 3870, dus is de 4870X2 ook 50% sneller dan de 3870X2. Aangezien de 9800GX2 nu gemiddeld 30% sneller is dan de 3870X2 zal de 4870X2 hier niet zo zwaar over gaan.

Of zou ATi misschien een kaart kunnen maken met drie, of zelfs vier 4870 cores? Want dan hebben ze zeker de eerste plek weer in handen.
De HD3870 is niet altijd 30% trager dat is alleen in nVidia optimized games het geval en met 4x AA als je naar 8x AA gaat kijken zijn de rollen omgedraaid. Meestal is het verschil kleiner.

De GT200 is volgens mij een soort G92 alleen dan met meer shaders een nieuwe memory controller en wat tweaks. Ik vraag me af of die wel DX10.1 support heeft.

ATi zal gewoon erg veel werk in hun CF drivers moeten stoppen. En eventueel er voor zorgen dat de winst meer dan die 50% is zonder dat de core veel groter moet worden of ze moeten naar 45nm gaan. Anders is er geen X2 meer van te maken qua wattage.

Maar het is zeker niet hopeloos omdat ATi de RV670 dit keer helemaal overhoop heeft gehaald om alle zwakke punten aan te pakken. Ben benieuwd hoe het uitpakt.
Jejking schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:44:
Niemand gelezen? Niemand opgelet? Schande, schande! ;)

http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=10&t=2020

GPU2 open beta released

Support voor Folding@Home met de HD2xxx- en HD3xxx-reeks :9
Dat is wel interessant ja. Vooral omdat ook de X2 kaartjes vol gas kunnen gaan. Ik vraag me af hoe snel de HD3870 kaarten zijn vergeleken met de X1950 XTX kaarten en de PS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Astennu schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:58:
[...]
Dat is wel interessant ja. Vooral omdat ook de X2 kaartjes vol gas kunnen gaan. Ik vraag me af hoe snel de HD3870 kaarten zijn vergeleken met de X1950 XTX kaarten en de PS3.
Juist niet. De client kan alleen maximaal werken met twee losse GPU's. Als je Crossfire aan hebt staan (wat bij de HD3870 X2 standaard gebeurt), wordt de load verdeeld over de twee cores. Op mijn X2 kaartje krijgt de ene GPU 70% load en de tweede ongeveer 30%, daarmee is de X2 dus weinig sneller dan de HD3870.

Bovendien moet je echt een hele snelle CPU hebben wil je voldoende data leveren aan je videokaart. Als je de RV670 maximaal aan het werk wilt zetten heb je echt wel een Core 2 Duo op 4 GHz nodig, want de CPU draait hier gewoon 100% bij 3,2 GHz en is dus de bottleneck als je een snelle vga hebt.

Maar het tooltje werkt inderdaad wel mooi hier, de fan gaat niet eens echt harder draaien door die belasting. Maar het kost natuurlijk wel wat extra stroom met die client de hele dag aan. :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
frankknopers schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 16:04:
[...]

Juist niet. De client kan alleen maximaal werken met twee losse GPU's. Als je Crossfire aan hebt staan (wat bij de HD3870 X2 standaard gebeurt), wordt de load verdeeld over de twee cores. Op mijn X2 kaartje krijgt de ene GPU 70% load en de tweede ongeveer 30%, daarmee is de X2 dus weinig sneller dan de HD3870.

Bovendien moet je echt een hele snelle CPU hebben wil je voldoende data leveren aan je videokaart. Als je de RV670 maximaal aan het werk wilt zetten heb je echt wel een Core 2 Duo op 4 GHz nodig, want de CPU draait hier gewoon 100% bij 3,2 GHz en is dus de bottleneck als je een snelle vga hebt.

Maar het tooltje werkt inderdaad wel mooi hier, de fan gaat niet eens echt harder draaien door die belasting. Maar het kost natuurlijk wel wat extra stroom met die client de hele dag aan. :P
Ah dat is wel jammer dan. Dus wel met twee losse kaarten niet in CF.

En je cpu heeft dus niet eens meer de tijd om zelf mee te rekenen ? Maar is alleen bezig met data aanvoeren ? Ik kan me wel voorstellen dat een gpu niet alles kan berekenen en dat de cpu die dingen dan voor zijn rekening moet nemen. Ik ben ook wel benieuwd naar de performance van bv een 4 GHz quad vs eenX1950, HD3870 en de PS3 die laatste was tot nu toe het snelste in folding.

Edit:
Ik heb hier een lijstje gevonden:

http://gpu.fahinfo.org/in...ect=all&offset=2&sort=ppa

Score is wel sterk afhankelijk van de cpu. En clients zijn niet altijd het zelfde dus dat maakt het wel lastig vergelijken. Maar voor een indicatie wel handig.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 15-04-2008 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hier is op dit moment de load op de CPU en de GPU tussen de 60 en 70%

CPU: Intel Core 2 Duo E6750 @ 3.2 Ghz
GPU: ATI Radeon 3870 @ 885 Mhz

Dus de bottleneck zit bij mij ergens anders :S

Afbeeldingslocatie: http://spooky.student.utwente.nl/~icec/Folding.png

Edit: Hij heeft bij mij ook de neiging af en toe te crashen. Hierna hersteld de driver wel, maar werkt folding niet lekker meer.

Edit 2: na een reboot gaat de GPU wel naar 78% zo af en toe en de CPU geeft soms pieken naar de 100%, maar dus niet constant.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2008 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 16:53:
[...]

[afbeelding]

Edit: Hij heeft bij mij ook de neiging af en toe te crashen. Hierna hersteld de driver wel, maar werkt folding niet lekker meer.

Edit 2: na een reboot gaat de GPU wel naar 78% zo af en toe en de CPU geeft soms pieken naar de 100%, maar dus niet constant.
Valt GPU belasting eigenlijk uit te lezen op de HD2k serie zonder ATi Overdrive?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-07 21:04
pricewatch: XFX PV-T94P-YDF4
Ati mag nu wel erg gaan zakken met de prijzen.
Je hebt nu ook al een 8800gt voor €130,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
Ik heb net mijn tweede 2900xt in mijn systeem in crossfire gezet, echter start mijn PC elke keer (reset/crash zonder BSOD) opnieuw op als ik 3dmark 1.1.0 draai. Dit gebeurd elke keer op het zelfde moment, (midden in de test met het luchtschip, precies op het moment als de draak over het schipje vliegt).

vista x64
ati 8.3 + hotfix
club3d 2900xt + jetway 2900xt (niet overklokt)
OCZ 850w voeding
2 PCIe voedings aangesloten, ondersteund door 2xmolex naar PCIe , deze twee zitten ook op een andere 12v line's van de voeding, stroom lijkt me niet het probleem.

Tevens met atitool de fans vol laten draaien, dus koeling probleem is hierbij uitgesloten.

De jetway 2900xt had een fireware/bios die ouder was dan de club3d, heb het de nieuwere van de club3d in de jetway geflased, geen verschil, probleem blijft zich voordoen.

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 16:53:
[...]

[afbeelding]

Ook al getest zonder GPU OC ? want 885 mhz vind ik wel er veel voor een HD3870 of je moet H2O cooling hebben. Maar toch even op stock testen of het wel die crashes niet door de oc komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
[...]

En als je catalyst AI uitzet?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Apoca

Array Technology Industry

Games werken ook niet neem ik aan.. toch :? Anders zie ik geen probleem buiten dat een benchmark programma niet werkt.

Niet lullig bedoelt maar dit topic is niet echt voor dergelijke vragen bedoelt, ik geef toe we vervuilen het zelf soms ook lekker met ons clubje hier met way off-topic postings. Maar dergelijke vragen proberen we te voorkomen hier. No hard feelings trouwens :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
EdwardvGelder schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 20:04:
pricewatch: XFX PV-T94P-YDF4
Ati mag nu wel erg gaan zakken met de prijzen.
Je hebt nu ook al een 8800gt voor €130,-
Ja en? AMD is al een tijd lang aan het zakken met de prijzen. HD3850 bv onder de €90. En HD3870 richting de €110. Mooie tijden dus voor de consument.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

CJ schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 22:25:
[...]

Ja en? AMD is al een tijd lang aan het zakken met de prijzen. HD3850 bv onder de €90. En HD3870 richting de €110. Mooie tijden dus voor de consument.
Het wordt echt tijd voor wat nieuws, de prijzen zijn wel lekker laag zo, maar we zijn in weze nog geen stap verder vergeleken met de 8800GTX/HD2900XT uit 2006/2007. Alle producten die daarna uitkwamen zijn derivaten die iets meer features hebben of iets/veel minder stroom verbruiken, maar qua performance is het eigenlijk bedroevend geweest sinds de 8800GTX.

De 9800GTX is maar een procent of 10 sneller dan zijn voorganger, heeft minder geheugen en een kleinere geheugenbus en triple-sli werkt eigenlijk ook voor geen meter. De 9800GX2 is een leuke kaart, maar is ook niet veel sneller dan twee 8800GTX'en, die je al vanaf november 2006 kon bezitten..

Voor AMD is de RV670 ook geen enkele stap voorwaarts geweest qua prestaties, en de HD2400/HD2600 hebben ook niet al te veel vernieuwing ondergaan richting HD3000.

Enige substantiele ontwikkeling qua performance is PCI-E 2.0 en de mogelijkheden van triple/quad gpu configuraties bij zowel AMD als nVidia. Helaas kunnen we hier op dit moment nog niet echt veel van profiteren... :P

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 15-04-2008 22:42 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
frankknopers schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 22:40:
[...]

Het wordt echt tijd voor wat nieuws, de prijzen zijn wel lekker laag zo, maar we zijn in weze nog geen stap verder vergeleken met de 8800GTX/HD2900XT uit 2006/2007. Alle producten die daarna uitkwamen zijn derivaten die iets meer features hebben of iets/veel minder stroom verbruiken, maar qua performance is het eigenlijk bedroevend geweest sinds de 8800GTX.

De 9800GTX is maar een procent of 10 sneller dan zijn voorganger, heeft minder geheugen en een kleinere geheugenbus en triple-sli werkt eigenlijk ook voor geen meter. De 9800GX2 is een leuke kaart, maar is ook niet veel sneller dan twee 8800GTX'en, die je al vanaf november 2006 kon bezitten..

Voor AMD is de RV670 ook geen enkele stap voorwaarts geweest qua prestaties, en de HD2400/HD2600 hebben ook niet al te veel vernieuwing ondergaan richting HD3000.

Enige substantiele ontwikkeling qua performance is PCI-E 2.0 en de mogelijkheden van triple/quad gpu configuraties bij zowel AMD als nVidia. Helaas kunnen we hier op dit moment nog niet echt veel van profiteren... :P
Helemaal waar. Je begint het ook te merken in de nieuwste games. Alles vol open zit er niet in. Waar zijn die tijden dat je elk jaar een 100% speedboost had en elk half jaar 15%+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 20:58:
[...]

Ook al getest zonder GPU OC ? want 885 mhz vind ik wel er veel voor een HD3870 of je moet H2O cooling hebben. Maar toch even op stock testen of het wel die crashes niet door de oc komen.
Tja, in games heb ik verder nergens last van... Ik ging er een beetje van uit dat het een bugje of zo was.

De kaart wordt overigens koel gehouden met een Accelero S1 incl Turbo-Module, dus dat zit wel goed, maar ik zal 'm eens een stukje terug klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
RV770Pro in July, GDDR5 debuts at 4GHz

It seems that RV770XT will enter the scene all alone. The remaining members of the R700 family will not appear until a month or two after the launch of RV770XT. The next in line is the RV770Pro, which should be basically the same, but lower GPU and memory frequencies, and possibly GDDR3 instead of the rumored GDDR5 with RV770XT. On a side note, we've been told that testing of GDDR5 is coming along nicely, although slower than AMD/ATI would like, and that it will debut at 4GHz.
http://www.nordichardware.com/news,7638.html

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Laatst online: 21-05-2022
Uh, de rv770xt word dan de hd4870?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nice doe mij er dan maar een of twee in CF :P

En ja Tom dat wordt dan de HD4870 tenzij AMD beslist em anders te gaan noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Misschien HD4870 voor de GDDR3 en HD4890 voor de GDDR5. Dan houd je de naamgeving nog enigszins consistent. :)

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
frankknopers schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:09:
Misschien HD4870 voor de GDDR3 en HD4890 voor de GDDR5. Dan houd je de naamgeving nog enigszins consistent. :)
Hoezo ?

Als de HD4850 (Pro) gewoon GDDR3 krijgt is het toch geen probleem als de HD4870 GDDR5 krijgt ?

Maar ik neem aan dat het verschil in snelheid dit keer wel merkbaar is. Het verschil bij GDDR4 was niet echt te merken omdat de clockspeed niet hoog genoeg was en je wel hogere latency's hebt.

Met 4 GHz GDDR5 is een 512 bit bus even niet nodig. Want op deze manier kun je de bandbreedte toch aardig verhogen (60-80%).

Alleen nu nog zien wat ze allemaal aan de core verbeterd hebben. Ik hoop veel extra shaders en texture units. Getweakte AA dat de 2x en 4x AA performance minder inzakt. En een lekker hoge clockspeed.

Ben ook benieuwd of ze niet stiekem 45nm gaan gebruiken in dat geval kun je wel veel meer shaders in je core stoppen zonder dat hij te groot en te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Intel begint ook wat loslippiger te worden... Ik ving ik al iets op over Quad Larrabee vs Quad SLI.... :o Over Quad CrossFire hoorde ik ze niet.... dus het lijkt er op dat Intel het hard gaat spelen tegenover NV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:27:
Intel begint ook wat loslippiger te worden... Ik ving ik al iets op over Quad Larrabee vs Quad SLI.... :o Over Quad CrossFire hoorde ik ze niet.... dus het lijkt er op dat Intel het hard gaat spelen tegenover NV.
Mja dat is al lang duidelijk dat Intel en nVidia elkaar niet meer mogen. Ze zijn beide echt te arrogant. Echter vrees ik wel dat nVidia uiteindelijk aan het kortste eind zal trekken want intel is gewoon we te groot. Ze houden altijd de cpu en server markt. Hooguit flopt larrabee (wat ik echt hoop want intel verdient het niet en als hun daar ook door breken is het een ramp voor de concurrentie want Intel zal dan uiteindelijk als enige overblijven in cpu en vga land)

Maar wat hoorde je dan over Quad larrabee VS Quad SLI ? ze beweren toch niet dat larrabee net zo snel gaat zijn als een GT200 of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 12:57
Astennu schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:46:
[...]

Maar wat hoorde je dan over Quad larrabee VS Quad SLI ? ze beweren toch niet dat larrabee net zo snel gaat zijn als een GT200 of zo ?
Pff, dat zou wel een bak zijn zeg. Eigenlijk zo uit het niets een monster neer zetten. Als ze dan ook nog een leuke prijs aan zo'n product kunnen hangen dan gaan er bij Nv en ATi een paar flink zweten denk ik.

Op zich ook weer goed voor de concurentie als er een derde speler bij komt, maar is die speler niet te groot... Drukken ze de rest niet uit de markt?

Maarja, eerst maar eens een goed product neerzetten. Maar meer info graag CJ. Dit is een nieuws topic en geen roddelltopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Eindhoven657 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:11:
[...]
Maarja, eerst maar eens een goed product neerzetten. Maar meer info graag CJ. Dit is een nieuws topic en geen roddelltopic ;)
No shit Sherlock.... je hoeft mij echt niet te vertellen wat voor topic dit is. :+ Daarnaast is het geen roddel, maar een feit. :>

Maar als je dit topic een beetje bij houdt, dan weet je dat ik de laatste tijd helaas niet altijd alles vertellen kan wat ik hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 12:57
CJ schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:20:
[...]

No shit Sherlock.... je hoeft mij echt niet te vertellen wat voor topic dit is. :+ Daarnaast is het geen roddel, maar een feit. :>

Maar als je dit topic een beetje bij houdt, dan weet je dat ik de laatste tijd helaas niet altijd alles vertellen kan wat ik hoor.
Hehe, die knipoog was er niet voor niks... Je hoeft ook niet alles te vertellen, maar wel meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
2010 voor Quad Larrabee. Dus dat is nog een eind weg. Board designs zijn er al wel voor zover ik weet.... Dus dit zou het moeten opnemen tegen R800 en G110/NV70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:38

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:54:
2010 voor Quad Larrabee. Dus dat is nog een eind weg. Board designs zijn er al wel voor zover ik weet.... Dus dit zou het moeten opnemen tegen R800 en G110/NV70.
Quad larrabee is 4x een kaart of 4 chips op een kaart ? Ik gok het laatste als we kijken naar de trend van intel.

En ze moeten wel van erg goede huizen komen willen ze de R800 en de G110 aan kunnen.
Uhmm ben benieuwd wanneer de non beta's uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Zijn er ook release notes?
Ik kan namelijk niet vinden wat hierin veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lennart_1337 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 13:38:
Zijn er ook release notes?
Ik kan namelijk niet vinden wat hierin veranderd is.
Bij beta's heb je die meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 10:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er al meer mensen die inmiddels de ping-pong demo hebben gedraaid?

Loopt bij mij aardig goed, alhoewel mijn CPU het soms niet helemaal bij kan benen heb ik het idee.
Hij wil namelijk nog wel eens stotteren als er erg veel ballen rond vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Apoca

Array Technology Industry

CJ schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:27:
Zelf denk ik dat Intel net een stoomtrein is, het kan even duren voor ze de gang der in hebben maar dan kunnen ze ook moeilijk stoppen. En nu het lijkt dat ze hun tandjes in nV hebben gezet kan ATi ook nog wel eens in het gedrang komen tussen al dat geweld. Het zou jammer zijn bijvoorbeeld als Intel hun platforms bijvoorbeeld niet meer CF geschikt zou maken in de toekomst, om hun eigen GPU beter uit te verf te laten komen in een dergelijke dual kaart opstelling.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Apoca schreef op woensdag 16 april 2008 @ 17:35:
[...]

Zelf denk ik dat Intel net een stoomtrein is, het kan even duren voor ze de gang der in hebben maar dan kunnen ze ook moeilijk stoppen. En nu het lijkt dat ze hun tandjes in nV hebben gezet kan ATi ook nog wel eens in het gedrang komen tussen al dat geweld. Het zou jammer zijn bijvoorbeeld als Intel hun platforms bijvoorbeeld niet meer CF geschikt zou maken in de toekomst, om hun eigen GPU beter uit te verf te laten komen in een dergelijke dual kaart opstelling.
Zodra ze dat kunnen gaan ze dat zeker doen. Intel is net zo arrogant als nVidia dus die timmeren de zaak dan ook gewoon dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apoca schreef op woensdag 16 april 2008 @ 17:35:
[...]

i740 anyone? ;)
Dit wordt poging 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Driver 8.4 staat online! En weer rond 19:30 gebeurd.

http://ati.amd.com/support/driver.html

[ Voor 5% gewijzigd door Splinter Cell op 16-04-2008 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ted56 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:20:
[...]

Mooi, 230MB 8)7 wordt al gekker met die drivers
Display Driver 14.2MB 8.4 Apr. 16, 2008 Display Driver Only

Die download ik altijd voor mn ATi serverbak met 9600 er nog in; al is het tegenwoordig natuurlijk niet meer zo nodig. Ik vind 14,2MB harstikke acceptabel :) .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Inderdaad, ook voor Linux is er nu 8.4, maar helaas:

Known Issues
- There is no support for video playback on the second head in dual head mode. Further details can be found in topic number 737-26985

Ik heb het even gecontroleerd, deze issue staat er al sinds 18 april 2007!!! Verder voor linux zo te zien slechts een paar minor bugfixes. Het lijkt erop dat Ati, na een veelbelovende inhaalslag de Linux drivers weer compleet links laat liggen. De afgelopen 2 à 3 driver versies zijn er slechts weinig verbeteringen geweest op een paar bugfixes na (die ook hard nodig waren aangezien er een paar knullige bugs geintroduceerd waren).

Gisteren maar eens een ticket aangemaakt bij de support van Ati over deze known issue en vandaag maar weer op gereageerd (omdat men je eerst doorstuurt naar een soort FAQ en als je er dan nog niet uitkomt, dan moet je nog een keer reageren... beetje appart systeem). Kon verder ook nergens een email adres vinden oid om rechtstreeks iemand te benaderen.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik zie helemaal geen boosts of iets. Echt alleen bug fixes. Maar we gaan ze gewoon proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Ondertussen heb ik antwoord gekregen van Ati.
Ik werd doorverwezen naar “Linux Driver Feedback” sectie waar ik melding moet maken van het probleem. Dit heb ik echter al eerder gedaan (paar maanden geleden) en geen antwoord op gekregen (je krijgt alleen antwoord als ze extra informatie nodig hebben).

Daar zit je dan wel weer mooi mee. Sinds vorig jaar in september bekend werd dat er sterk verbeterde linux drivers van Ati zouden komen was ik erg verheugd dat er misschien eindelijk wat aan zou gebeuren. In het begin leek het de goede kant op te gaan, maar ondertussen geloof ik er niet meer in. En aangezien ik 90% van de tijd onder Linux draai, kun je je voorstellen dat goede Linux ondersteuning wel welkom zou zijn.

Overigens: ondersteuning van dual gpu's is er volgens mij ook nog niet onder linux (er is in ieder geval nooit melding van gemaakt), dus ik ben benieuwd hoelang daarop gewacht moet worden (en of het ooit komt? :|)

edit:
Phoronix geloofd er nog in, ze denken dat er vanaf versie 8.5 een nieuwe serie van major verbeteringen komt voor de Linux drivers... zie: hier
Ik moet het echter nog zien... Phoronix heeft de vorderingen van de Ati linux drivers van het afgelopen half jaar ook wel iets te rooskleurig voorgespiegeld naar mijn idee.

[ Voor 17% gewijzigd door The Flying Dutchman op 16-04-2008 23:00 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Ik werk nu al 1.5 jaar met de linux drivers van ati en ik heb eigenlijk nog nooit echte problemen ondervonden (en ik werk met 2 schermen). Textured video werkt wel met 2 schermen, overlays zijn een probleem.
Ik heb ook al even de radeonhd driver en de ati-radeon open source drivers geprobeerd, beiden zijn zeer stabiel maar niet geschikt. Gamen op linux moet je natuurlijk niet doen. Ik gebruik geen GLX of dergelijke, ik heb het geprobeerd en ik vond het irriterend flashy.
offtopic:
Eigenlijk vind ik linux een echte ontgoocheling, ik heb 2 jaar geleden besloten om ongeveer de helft van mijn werk op een linux bak te doen maar het heeft me zeker 6m gekost om productief te worden in linux (leren werken met nieuwe programmas & het systeem kunnen onderhouden). Anyway, ik ben net bezig met het "The unix-haters handbook" aan het lezen, en het stuk over x-windows is niet mals, imho is het driver model van linux ook verre van optimaal. Er zit te weinig schot in het OS, er zijn al 10 jaar geen grote wijzigingen meer uitgevoerd in de kernel, linux is leuk maar een dood einde imho, ik hoop dat we in de toekomst loskomen van besturingsystemen met goede VM-technologie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 10:58
Cassius schreef op woensdag 16 april 2008 @ 22:20:
[...]

Display Driver 14.2MB 8.4 Apr. 16, 2008 Display Driver Only

Die download ik altijd voor mn ATi serverbak met 9600 er nog in; al is het tegenwoordig natuurlijk niet meer zo nodig. Ik vind 14,2MB harstikke acceptabel :) .
Ja als ze eenmaal uit zijn dan zijn ze maar een paar MB maar ik had het deze keer over de beta, die was 230MB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
oeLangOetan schreef op woensdag 16 april 2008 @ 23:25:
Ik werk nu al 1.5 jaar met de linux drivers van ati en ik heb eigenlijk nog nooit echte problemen ondervonden (en ik werk met 2 schermen). Textured video werkt wel met 2 schermen, overlays zijn een probleem.
Ik heb ook al even de radeonhd driver en de ati-radeon open source drivers geprobeerd, beiden zijn zeer stabiel maar niet geschikt. Gamen op linux moet je natuurlijk niet doen. Ik gebruik geen GLX of dergelijke, ik heb het geprobeerd en ik vond het irriterend flashy.
offtopic:
Eigenlijk vind ik linux een echte ontgoocheling, ik heb 2 jaar geleden besloten om ongeveer de helft van mijn werk op een linux bak te doen maar het heeft me zeker 6m gekost om productief te worden in linux (leren werken met nieuwe programmas & het systeem kunnen onderhouden). Anyway, ik ben net bezig met het "The unix-haters handbook" aan het lezen, en het stuk over x-windows is niet mals, imho is het driver model van linux ook verre van optimaal. Er zit te weinig schot in het OS, er zijn al 10 jaar geen grote wijzigingen meer uitgevoerd in de kernel, linux is leuk maar een dood einde imho, ik hoop dat we in de toekomst loskomen van besturingsystemen met goede VM-technologie
Twee schermen werken wel onder linux, maar het 2e scherm heeft geen video acceleratie als je dual head mode gebruikt. Het werkt volgens mij wel als je één grote desktop hebt (maar dat weet ik niet helemaal zeker). Ik gebruik twee verschillende X windows, je kunt dan ook niet een applicatie van het ene window naar het andere window slepen (maar je logt wel gewoon tegelijk op beide in). Dat doe ik bewust omdat mijn tweede scherm mijn tv is, en die staat lang niet altijd aan (dan kan ik niet per ongeluk op mijn andere scherm belanden met programma's enzo, en ze openen niet op mijn tv als ik dat niet wil).

Verder vind ik het leuk om OpenGL applicaties te ontwikkelen onder Linux, ook daar is goede ondersteuning van belang. Verder zou ik gamen onder Linux als dat in vergelijking met windows ongeveer dezelfde performance gaf.

offtopic:
Daarnaast denk ik dat je Linux wat onderschat. Voor thuisgebruikers zal het denk ik nooit echt doorbreken, maar bedrijfsmatig en in de academische wereld wordt vrijwel niets anders gebruikt. Alleen al het feit dat Linux open source is, maakt alle verschil met windows. Linux is wat dat betreft dan ook zeker geen dood einde, sterker nog, het wordt naar mijn idee nog steeds beter. Vergeleken met 10 jaar geleden is Linux er enorm op vooruit gegaan qua usability. Maar goed, dit is nogal offtopic en een onderwerp dat niet in dit forum thuishoort.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: Eerste DX10.1 game op de markt: Assassin's Creed!

Wooooooot. Wie had dat gedacht? De eerste DX10.1 game is beschikbaar.....

Assassin's Creed gebruikt DX10.1 om een boost te brengen op ATI Radeons uit de HD3000 serie!

Afbeeldingslocatie: http://www.rage3d.com/articles/assassinscreed/pics/graphs/3870x2.jpg

Rage3D heeft navraag gedaan en Ubisoft heeft het bevestigd:
"Ubisoft are at the forefront of technology adoption, as showcased with the fantastic Assassin’s Creed title. In this instance our developer relations team worked directly with the developer and found an area of code that could be executed more optimally under DX10.1 operation, thus benefiting the ATI Radeon HD 3000 Series."
De conclusie van Rage3D:
The impact that DX10.1 has is quite frankly greater than expected. A 20% improvement in AA performance is very impressive. GPU refreshes have been built around lesser gains. Based on the game's behavior it's possible that Ubi are doing their own Custom Resolve in order to get HDR correct AA, and are also taking advantage of the full access to MSAA buffers DX10.1 brings in order to get both better quality and better performance, but without an official statement we'd rather refrain from speculating further.
http://www.rage3d.com/articles/assassinscreed/index.php?p=5

Het blijft echter jammer dat hier niet echt mee geadverteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Zo geheel onverwacht een DX10.1 game :) Het verschil is toch wel lekker.

[ Voor 13% gewijzigd door Splinter Cell op 17-04-2008 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ja, en er is ook AA verbetering te zien zoals je op deze pagina op de screenshots kan zien :o
In the above pictures you're looking at the lower part of a headband that goes over the player's visage as he enters the Animus (buy the game in order to find out more about the Animus). With either the 2900XT or the 3870X2 without SP1, that particular area seems to receive no AA, in spite of the rest of the screen being properly AAed. Once SP1 is installed on the 3870X2 sporting system, the edge gets properly antialiased, whilst on the 2900XT installing SP1 has no effect. This sends us back to the ATi Whitepaper we quoted, which suggested that quality benefits can be brought on with DX10.1 support.
http://www.rage3d.com/articles/assassinscreed/index.php?p=4

Dus kortom.... DX10.1 brengt in Assassin's Creed tot zo'n 20% performancewinst met 4xAA en ook nog eens verbeterde AA kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Maar nVidia gaat DX10.1 niet implementeren, want het gaat hier slechts om een kleine update :X

[ Voor 25% gewijzigd door Depep op 17-04-2008 10:47 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Ja, heb het hele artikel al gelezen. Toch wel goed, dat de AA zich op meerdere plekken verspreidt.

Bijvoorbeeld zoals nu, op die "headband".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou wel leuk zijn om te testen of die S3-DX10.1 kaart nou ook zo'n boost krijgt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Ik hoop dat Ubisoft meer gebruik gaat maken van DX10.1. Want er komen weer wat toppers aan. Zoals Far Cry 2, Brothers in Arms. Die kunnen allemaal lekker profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Brothers in Arms was altijd onderdeel van het GITG programma van ATI, dus wie weet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:29:
Ja, en er is ook AA verbetering te zien zoals je op deze pagina op de screenshots kan zien :o

[...]

Dus kortom.... DX10.1 brengt in Assassin's Creed tot zo'n 20% performancewinst met 4xAA en ook nog eens verbeterde AA kwaliteit.
Ja erg mooi nu komt het voordeel van die custom AA Filters eindelijk naar voor.

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat nVidia met DX10.1 komt. En natuurlijk hoe doen de nVidia kaarten het met dit spel.

Als ze nu die AA sowieso even een leuke boost geven in de RV770 komt het helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:02:
Newsflash: Eerste DX10.1 game op de markt: Assassin's Creed!

Wooooooot. Wie had dat gedacht? De eerste DX10.1 game is beschikbaar.....

Assassin's Creed gebruikt DX10.1 om een boost te brengen op ATI Radeons uit de HD3000 serie!

[afbeelding]

Rage3D heeft navraag gedaan en Ubisoft heeft het bevestigd:

[...]

De conclusie van Rage3D:

[...]

http://www.rage3d.com/articles/assassinscreed/index.php?p=5

Het blijft echter jammer dat hier niet echt mee geadverteerd wordt.
Dit is wel een leuke meevaller, maar als nVidia uiteindelijk absoluut meer frames haalt helpt het niet zoveel.
Ik ben dus wel benieuwd of de 3870 X2 het ook van de nVidia kaarten wint met deze boost.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 14:19 . Reden: Typo! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:40:
[...]

Dit is welke een leuke meevaller, maar als nVidia uiteindelijk absoluut meer frames haalt helpt het niet zoveel.
Ik ben dus wel benieuwd of de 3870 X2 het ook van de nVidia kaarten wint met deze boost.
Inderdaad anders is het geen voordeel maar een leuke bijkomstigheid. Waardoor je mogelijk dezelfde performance krijgt als een nv kaart voor minder geld :) En in dit geval betere Image Quality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Laatst online: 12-09 18:25

spanx

_Sp[A]nX_

Ik wil eerst wat echte benchmarks zien, dus vergelijkingen met andere kaarten het liefst ook met de nvidia's.....

we wachten het af, ik ga iig de nieuwste driver downloaden om te kijken of crysis NOG beter loopt...

Assassins Creed was toch al een tijdje uit? (heb hem namelijk al een paar weken/maanden)

[ Voor 0% gewijzigd door spanx op 17-04-2008 15:54 . Reden: foutje ]

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
spanx schreef op donderdag 17 april 2008 @ 15:51:
Assassins Creed was toch al een tijdje uit? (heb hem namelijk al een paar weken/maanden)
offtopic:
AC voor de PC is ál een hele week uit
;)

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

CJ schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:29:

[...]

Hoewel ik de performance winst aardig goed vind, vind ik de "verbeterde aa' eigenlijk niks voorstellen. Dat plaatje is ingezoomd en nog moet ik heel goed kijken voordat ik het geringe verschil zie tussen dx10 en dx10.1, dus een echt verbeterde aa kwaliteit zou ik het zelf niet noemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Tyranium schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:38:
[...]
Dat plaatje is ingezoomd ...
nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:11
CJ schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 17:20:
Die videoconversie tool klinkt als de NV variant van de Avivo Video Converter die we al zo'n 2 jaar hebben?

[afbeelding]

http://ati.amd.com/technology/avivo/technology.html
Als mijn geheugen me niet in de steek laat was ATI toen de zaak aan het flessen, het CPU verbruik was hoger dan zonder het tooltje :)

Anyway dit kwam ik tegen over dat NV tooltje:

Foto's en Japans gelul
http://babelfish.altavist...f2008%2f0416%2fnvidia.htm

Persbericht
http://elementaltechnolog...08_Elemental_NAB_Show.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Helaas. Ik moet je teleurstellen. De boel werd niet echt geflesd door ATI. :)

De eerste versies van Avivo hadden geen hardware decoding waardoor de CPU zwaarder belast werd. Dat is waarschijnlijk wat jij gelezen/gezien/gehoord hebt. Echter is in latere versies (vanaf Catalyst 5.13 als mijn geheugen me niet in de steek laat) hardware decoding geactiveerd voor X1K (en hoger) kaarten. Via een softwaremodificatie is het echter mogelijk om de decoder ook op oudere kaarten te laten draaien, alleen zal daar de CPU belasting een stuk hoger liggen.

Check wat reviews en gebruikerservaringen... Avivo Video Converter werkt... al sinds 2005. :) Ik heb het zelf ook al een aantal keren gebruikt. De NV versie doet hetzelfde alleen dan 3 jaar later. De NV GPUs die er toendertijd waren (G70/G71), waren gewoonweg niet krachtig genoeg om hetzelfde te flikken. Ben dus niet echt impressed door de converter van NV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Nieuwe versie hd3870x2? Met 2x6pins.
Cooler zier er wel mooi uit.

Afbeeldingslocatie: http://c1.neweggimages.com/NeweggImage/productimage/14-129-111-02.jpg

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16814129111

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lijkt die van GeCube wel...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
CJ schreef op donderdag 17 april 2008 @ 21:45:
Helaas. Ik moet je teleurstellen. De boel werd niet echt geflesd door ATI. :)

De eerste versies van Avivo hadden geen hardware decoding waardoor de CPU zwaarder belast werd. Dat is waarschijnlijk wat jij gelezen/gezien/gehoord hebt. Echter is in latere versies (vanaf Catalyst 5.13 als mijn geheugen me niet in de steek laat) hardware decoding geactiveerd voor X1K (en hoger) kaarten. Via een softwaremodificatie is het echter mogelijk om de decoder ook op oudere kaarten te laten draaien, alleen zal daar de CPU belasting een stuk hoger liggen.

Check wat reviews en gebruikerservaringen... Avivo Video Converter werkt... al sinds 2005. :) Ik heb het zelf ook al een aantal keren gebruikt. De NV versie doet hetzelfde alleen dan 3 jaar later. De NV GPUs die er toendertijd waren (G70/G71), waren gewoonweg niet krachtig genoeg om hetzelfde te flikken. Ben dus niet echt impressed door de converter van NV...
er is _nooit_ een versie geweest van de avivo convertor die de gpu gebruikt
hilarisch, je vergeet erbij te vermelden dat het slechts main profile is, dus geen CABAC en niet de power features van h264, deze versie is hoogstens een milde verbetering van mpeg4 advanced simple profile. imho h264 is pas de moeite waard vanaf high profile en er zijn nog zwaardere opties

[ Voor 17% gewijzigd door oeLangOetan op 17-04-2008 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

DriverHeaven over Avivo HD vs PureVideo HD:
Conclusion
It would be fair to say that the image quality we obtained from ATI and Nvidia hardware has given us a lot to think about. On one hand we have ATI with a superior level of detail; on the other we have Nvidia with much more intense and realistic colour, not only on skin but many areas of scenery too.

So this leaves us with Nvidia default quality against ATI default quality, and the performance or features that both manufacturers offer. In terms of performance and features we have to say that Nvidia is the clear winner as they currently allow playback with Aero enabled and good CPU usage statistics regardless of whether the image includes one stream or two. With ATI, losing Aero with a high definition disc running is a real disappointment, especially considering the length of time they have had to rectify this. Additionally the inability to decode both video streams can impact the desktop experience in a negative manner, especially on systems with lower specification processors.

Image quality is much closer between the two due to both having good and bad points. Clearly with some time and patience it would be possible to work out the best settings for each card, but we should be much closer to perfection at default settings than we are. In reality, the best image is probably somewhere in between the two produced. If we had to choose one as our preference, overall it would probably be Nvidia as much of the detail issues could be fixed by an increase in brightness rather than significant work to get skin tone correct on ATI.
Bron: http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=552

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

ATi 8.4 Hotfix.

737-31542: DirectX not functioning with Radeon AGP graphics cards.

http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=31542

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
oeLangOetan schreef op donderdag 17 april 2008 @ 22:39:
[...]

er is _nooit_ een versie geweest van de avivo convertor die de gpu gebruikt
Tell that to _AMD_.

Zo was de situatie bij launch:
The hardware assisted conversions is only available when using certain forms of encoding. For example, when converting MPEG2 to H.264, it is hardware assisted but MPEG4 to MPEG2 or DVD is not.
Ik heb het zelf ook even nagevraagd en kreeg "The AVIVO converter does use the X1K, HD2K and HD3K GPUs." In welke mate werd niet gezegd (zal het nog even vragen), maar de hardware assisteert wel op de een of andere manier bij encoding. Steeds meer dingen zijn overgeheveld naar de GPU in de loop der tijd.

Bij launch in 2005 werd al aangegeven dat hardware assisted encoding in latere revisies van de software zou worden gebakken wat alleen zou werken op X1K+ kaarten. De gehackte versie werkt op allerlei videokaarten (en ook daar zie je een leuke performanceboost), maar alleen vanaf de X1K serie zou de GPU ook assisteren bij het encoden.

Maar goed, misschien vertelt AMD niet compleet de waarheid over hun eigen producten... dat is wel eens vaker gebeurt of ze waren enorm vaag en onduidelijk in hun bewoordingen zodat je er alle kanten mee op kon gaan. Dan trapt url=http://en.wikipedia.org/wiki/AVIVO]Wikipedia[/url] er ook in, want daar staat "Earlier versions of this software do not have hardware encoding, but have been locked for exclusive use with the ATI X1000 series of GPUs." Anyway, ik heb al een berichtje gestuurd naar m'n AMD bron.

En de conclusie van Driverheaven is natuurlijk geheel persoonlijk. Dat geven ze zelf ook aan, het is een subjectieve review en niet objectief zoals het meten van FPS. De ene persoon zal meer van detail houden (en dus voor AMD gaan), terwijl een andere voor 'vibrant' colors gaat (en dus voor NV zal kiezen).

Dat geven de reviewers zelf ook aan:
Now the IQ, thats really the whole point of the article. We gave you our opinion... what we like and dont like as well as what is technically correct... that gives you a starting point but mainly we want to allow everyone to make their own decision about what is best. Thats why we went to extreme lengths to get these captures and make them available for everyone. No-one is right or wrong in this area... its purely a personal preference.
Ze zeggen zelfs dat het artikel bedoelt is voor de enthusiast film liefhebber en niet de casual gebruiker (jan-modaal) die even een filmpje wil kijken (en voor wie het dus niet uit maakt dat er (op dit moment) geen dual stream decoding is en dat Aero uitgeschakeld wordt).

Ik verwacht trouwens weer wat updates voor Avivo binnenkort. ;) En ook NV zal met wat updates komen... Driverheaven werkt nu samen met NV om de verschillen weg te werken in detail. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
hehe, natuurlijk hebben ze weer vanalles beloofd maar er is nooit een nieuwe versie van de transcoder gekomen. De transcoder is natuurlijk nog altijd zeer snel.
Ze zeggen zelfs dat het artikel bedoelt is voor de enthusiast film liefhebber en niet de casual gebruiker (jan-modaal) die even een filmpje wil kijken (en voor wie het dus niet uit maakt dat er (op dit moment) geen dual stream decoding is en dat Aero uitgeschakeld wordt).
geen dual stream decoding is niet erg, geen aero is wel irritant
Misschien moeten ze de nvidia & ati decodering eens vergelijken met gewone software decodering. Er zijn referentie implementaties van H264. De kwaliteit van H264 zou goed genoeg moeten zijn dat extra filtering niet meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

CJ schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:45:
En de conclusie van Driverheaven is natuurlijk geheel persoonlijk. Dat geven ze zelf ook aan, het is een subjectieve review en niet objectief zoals het meten van FPS. De ene persoon zal meer van detail houden (en dus voor AMD gaan), terwijl een andere voor 'vibrant' colors gaat (en dus voor NV zal kiezen).

Dat geven de reviewers zelf ook aan:

Kom nou CJ, je weet net zo goed als ik dat dat ene regeltje wat ik vet had gemaakt een keihard feit is in plaats van een mening.
In terms of performance and features we have to say that Nvidia is the clear winner as they currently allow playback with Aero enabled and good CPU usage statistics regardless of whether the image includes one stream or two. With ATI, losing Aero with a high definition disc running is a real disappointment, especially considering the length of time they have had to rectify this. Additionally the inability to decode both video streams can impact the desktop experience in a negative manner, especially on systems with lower specification processors.
Dit is botweg een missende feature ten opzichte van nVidia, ik vind het dus ook niet vreemd als reviewers hierover klagen, ook al mag dit artikel dan voor de enthousiast geschreven zijn. Ik hoop dat ATi hier wat vaart achter zal zetten, dus ik ben benieuwd naar je updates de komende tijd (en ook naar wat nVidia doet als die brightness is aangepast) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWolf666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-06-2022

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

Wie gaat er nou op Aero letten als je een Full-HD filmp gaat kijken....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Jejking schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:03:
[...]

Kom nou CJ, je weet net zo goed als ik dat dat ene regeltje wat ik vet had gemaakt een keihard feit is in plaats van een mening.

[...]
Nee hoor. Dat is het niet. Die conclusie is namelijk gebaseerd op de persoonlijke mening van Zardon/Veridian. Dat hebben ze zelfs uitgelegd in het bijbehorende draadje op het forum. Zie ook het stuk wat ik van ze gequote heb over het feit dat deze review subjectief is en niet objectief. Het zijn hun eigen woorden, dus waarom er tegen in gaan? :? Het is een feit dat NV iets meer kan op dit moment. Maar meer ook niet. Zeker niet iets om je druk om te maken.
Dit is botweg een missende feature ten opzichte van nVidia, ik vind het dus ook niet vreemd als reviewers hierover klagen, ook al mag dit artikel dan voor de enthousiast geschreven zijn. Ik hoop dat ATi hier wat vaart achter zal zetten, dus ik ben benieuwd naar je updates de komende tijd (en ook naar wat nVidia doet als die brightness is aangepast) ;)
Als NV iets kan wat AMD niet kan (of omgekeerd), dan kan je dat niet leuk vinden, maar ook dat is dan puur subjectief. Een ander kan het minder erg vinden of er geen reden om over te klagen in zien. Het is anders als bv AMD openlijk adverteert dat ze dual stream decoding kunnen en dat ze Aero niet uitschakelen, terwijl dat niet zo is. Dan heb je een terechte reden om te klagen.

AMD heeft de techsites een tijd terug laten weten dat ze in ieder geval bezig zijn met aero + playback. Het enige wat dit artikel eventueel verder nog teweeg kan brengen is dat AMD er misschien meer vaart achter gaat zetten. Maar ook dat betwijfel ik, want ze zijn hier al een tijd mee bezig. Zie ook wat Veridian zegt: "ATI have been messing about with a fix for months and need to get their act together imo. (there is a registry entry in PowerDVD which is ready and waiting for ATI to complete their side of the work).". DH is gewoon pissig dat de drivers dit nog niet ondersteunen.

Als het artikel over 2 maanden geschreven was dan had de conclusie er weer heel anders uit gezien, maar zo gaat dat altijd in deze dynamische wereld waar driverupdates voor veel veranderingen kunnen zorgen in het IQ/HD landschap.

Na het lezen van het artikel dan kan je imo tot twee conclusies komen.
1) NV kan twee dingen die AMD nog niet kan (dual stream encoding / aero wordt niet uitgeschakeld).
2) Op IQ gebied is het puur persoonlijk: "No-one is right or wrong in this area... its purely a personal preference"
DH geeft aan de hand daarvan de voorkeur aan NV. Dat is hun goed recht, maar er zijn genoeg mensen die nr 1 minder of niet belangrijk vinden en juist voor de IQ van AMD gaan (zie ook reacties op forums van R3D, [H] of DH zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Vandaag heb ik toch maar eens de 8.4 Linux driver geprobeerd, ondanks dat er nog steeds geen support is voor video playback op de second head in dual head mode. Ik had namelijk ook iets gelezen over TexturedVideo en wist niet zeker wat het inhield (normaal gaat video via een overlay, maar TexturedVideo is gewoon een andere mode?).

Dus drivers installeren, in de xorg.conf zetten:

code:
1
TexturedVideo "on"

En tot mijn verbazing zie ik mijn dvd's en losse films gewoon afspelen op mijn tv (jep, in dual head mode). Dus eindelijk een voor mij bruikbare Linux driver! En ik moet zeggen het voelt ook sneller aan in de browser (hoewel dat natuurlijk wat subjectief is...).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: DX10.1 support Assassin's Creed wordt verwijderd in volgende patch!

Slecht nieuws dus.... Ubisoft gaat DX10.1 support er in de volgende patch uithalen. Eventueel wordt het later terug gestopt nadat ze het ge'reworked' hebben....
”In addition to addressing reported glitches, the patch will remove support for DX10.1, since we need to rework its implementation. The performance gains seen by players who are currently playing Assassin’s Creed with a DX10.1 graphics card are in large part due to the fact that our implementation removes a render pass during post-effect which is costly.”
Bron: http://forums.ubi.com/eve...f/5251069024/m/6571038256

Assassin's Creed valt onder het TWIMTBP programma. Knuppel in het hoenderhok... zou het er iets mee te maken hebben dat een bepaalde IHV er niet zo blij mee was? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 19-04-2008 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWolf666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-06-2022

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

-_-' Dat is gewoon niet normaal :S Maar goed. Je kunt er altijd voor kiezen om die patch niet te installeren.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje logisch als er bepaalde bewerkingen overgeslaan worden en er kwaliteitsverlies zou zijn. :s logisch dat het dan sneller is eh... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 13:38:
Beetje logisch als er bepaalde bewerkingen overgeslaan worden en er kwaliteitsverlies zou zijn. :s logisch dat het dan sneller is eh... 8)7
Ik zie nergens staan dat er kwaliteitsverlies ontstaat? Dit is gewoon een zeer triest geval.. Ik zeg maar beter niks..

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
CJ schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 11:41:
Newsflash: DX10.1 support Assassin's Creed wordt verwijderd in volgende patch!

Slecht nieuws dus.... Ubisoft gaat DX10.1 support er in de volgende patch uithalen. Eventueel wordt het later terug gestopt nadat ze het ge'reworked' hebben....

[...]

Bron: http://forums.ubi.com/eve...f/5251069024/m/6571038256

Assassin's Creed valt onder het TWIMTBP programma. Knuppel in het hoenderhok... zou het er iets mee te maken hebben dat een bepaalde IHV er niet zo blij mee was? ;)
De vraag is natuurlijk of deze extra renderpass wel echt nodig is? (blijkbaar heeft nog niemand last gehad van lagere beeldkwaliteit met de DX10.1 versie, hoewel het misschien nog te kort dag is om opgemerkt te zijn). Wat nou als je met DX10.1 die extra renderpass niet meer nodig hebt, omdat met DX10.1 een bepaalde bewerking gewoon in 1 ipv 2 renderpass gedaan kan worden. Ik vind het nogal een appart verhaal moet ik zeggen... ben benieuwd of we hier meer over horen.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Voor zover ik weet is er geen kwaliteitsverlies... er is zelfs een verbetering van IQ.... namelijk AA kwaliteit is verhoogd met DX10.1. Alhoewel de verbeterde AA niet direct in relatie hoeft te staan met de renderingpass die verwijdert kan worden.

Het feit dat een post-processing renderpass verwijdert kan worden, wil zeggen dat die pass in de hoofdpass gedaan kan worden dankzij DX10.1. Hierdoor is er dus geen extra pass nodig, waardoor er snelheidswinst geboekt kan worden (zie ook bv bepaalde optimalisaties in Far Cry voor SM2.0b en SM3.0, of in Morrowind voor DX8.1).

Tot dusverre zijn er meer mensen die problemen hebben met glitches op NV kaarten dan dat er problemen zijn op AMD kaarten. Beetje vreemd dus dat Ubisoft, 2 dagen nadat de recensie is verschenen, ineens verklaart dat DX10.1 support (tijdelijk) weg gehaald wordt, terwijl ze nergens geadverteerd hebben dat het een DX10.1 game is met Shadermodel 4.1 support. Maar ja, aan de andere kant is dat ook wel begrijpelijk dat een TWIMTBP game daar in eerste instantie niet mee te koop loopt omdat NV op dit moment nog geen DX10.1 ondersteunt. Dan ga je niet adverteren met DX10.1 als feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:49

KneoK

Not in a million lightyears

Q_7 schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 13:42:
[...]

Ik zie nergens staan dat er kwaliteitsverlies ontstaat? Dit is gewoon een zeer triest geval.. Ik zeg maar beter niks..
Uhm, er wordt een renderpass overgeslagen bij de post-effects hoor... Dat heeft absoluut invloed op de IQ, misschien niet goed merkbaar, maar invloed heeft het. Beetje triest dus dat jij zo reageert en beter dat je inderdaad niets zegt...

Maar ik begrijp dus wel dat het niet zozeer de DX10.1 implementatie geweest is die de boost gaf maar gebrekkige rendertechnieken ? Die 20% winst waar hierboven over gesproken wordt is dus gedeeltelijk behaald door functies uit te schakelen ? Het voordeel van de betere AA implementatie wordt dan naar mijn mening ook meteen weer teniet gedaan.

Gaat AC de nieuwe 3DMark worden ? Hacks toepassen totdat je score boven de rest uit torent ?

Edit: @CJ >>> Als je de passes kunt combineren in DX10.1 en je dus effectief geen kwaliteitsverlies zou mogen ervaren (theoretisch of niet), waarom wordt de implementatie dan weer ingetrokken omdat die ene renderpass is verdwenen ? Voor zover ik uit dat artikel haal trekken ze implementatie terug juist vanwege die verdwenen renderpass en wordt ondersteuning op een later punt eventueel weer geimplementeerd (dus waarschijnlijk in combinatie met de verdwenen pass).

Er staat nergens aangegeven dat die verdwenen pass ergens anders opgevangen is.

Of we moeten inderdaad echt op de conspiracy theory toer en nVidia's betrokkenheid als onderdeel zien.

Edit edit: en nVidia zal naar mijn weten nooit DX10.1 implementeren, volgens mij gaat de volgende generatie direct naar DX11 over zonder tussenstappen.

[ Voor 29% gewijzigd door KneoK op 19-04-2008 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Zelf als de dx10.1 een renderpass tekort en het verschil met de dx10 veries is zo klein dat het niet opgewerkt werd ... dan drop je toch die renderpass uit het dx10 pad, de dx10.1 versie schrappen om die reden is eigenlijk de wereld op z'n kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Heeft iemand een bron met vergelijkende foto's. Want eerlijk gezegd geloof ik helemaal niets van dat "less IQ" verhaal. Als DX10.1 inderdaad een grote FPS boost gaat geven, dan zou dat echt een nederlaag zijn voor Nvidia's huidige top-end. Zolang er tenminste DX10.1 games komen (of 3Dmark?).

De enkele screenshots die ik zag, zagen er namelijk stuk voor stuk beter uit op DX10.1 gewoonweg doordat de AA wel ge-enabled was op de plekken waar HDR erg aanwezig was, wat normaal niet het geval is.

[edit]
Nou ik heb even op het Ubisoft Forum lopen zoeken, en ik kan echt helemaal niemand vinden die zegt dat DX10.1 glitches geeft i.o.d. .

[ Voor 12% gewijzigd door SirNobax op 19-04-2008 14:23 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:29
KneoK schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:00:

Edit edit: en nVidia zal naar mijn weten nooit DX10.1 implementeren, volgens mij gaat de volgende generatie direct naar DX11 over zonder tussenstappen.
GT200 zou DX10.1 worden, daarna zal het waarschijnlijk pas DX11 worden (komt eind 2009 als het goed is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:49

KneoK

Not in a million lightyears

leonpwner1 schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:21:
[...]

GT200 zou DX10.1 worden, daarna zal het waarschijnlijk pas DX11 worden (komt eind 2009 als het goed is).
Ah, oke, dan heb ik iets gemist.

Verder deze quote uit dat artikel:
the patch will remove support for DX10.1, since we need to rework its implementation. The performance gains seen by players who are currently playing Assassin’s Creed with a DX10.1 graphics card are in large part due to the fact that our implementation removes a render pass during post-effect which is costly.
Er staat hier nergens dat de pass samengevoegd is met een andere pass. Ze hebben dus concreet 1 pass weggehaald die op DX10.0 kaarten nog wel uitegvoerd wordt en daar halen ze op dit moment de meeste winst uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
KneoK schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:00:
[...]Maar ik begrijp dus wel dat het niet zozeer de DX10.1 implementatie geweest is die de boost gaf maar gebrekkige rendertechnieken ? Die 20% winst waar hierboven over gesproken wordt is dus gedeeltelijk behaald door functies uit te schakelen ? Het voordeel van de betere AA implementatie wordt dan naar mijn mening ook meteen weer teniet gedaan.
Nee. Zie mijn eerdere verhaal. Betere AA en snelheidswinst hoeven niet direct verbonden te zijn. Dat is het voor zover ik weet ook niet.
Edit: @CJ >>> Als je de passes kunt combineren in DX10.1 en je dus effectief geen kwaliteitsverlies zou mogen ervaren (theoretisch of niet), waarom wordt de implementatie dan weer ingetrokken omdat die ene renderpass is verdwenen ? Voor zover ik uit dat artikel haal trekken ze implementatie terug juist vanwege die verdwenen renderpass en wordt ondersteuning op een later punt eventueel weer geimplementeerd (dus waarschijnlijk in combinatie met de verdwenen pass).

Er staat nergens aangegeven dat die verdwenen pass ergens anders opgevangen is.
Er staat ook nergens dat de IQ verslechterd. En de enige review die we hebben laat duidelijk zien dat de IQ beter wordt op de AMD kaarten. Ubisoft is gewoon erg vaag in z'n bewoordingen. Nog effe afwachten dus wat ze er precies mee bedoelen. Tot die tijd kunnen mensen met een HD3000 kaart gewoon er voor kiezen om de aankomende patch (waarover ze trouwens geen enkele releasedate hebben gegeven) niet te installeren.

Ik blijf het vreemd vinden dat de 3 regels extra code die er voor zorgen dat DX10.1 functies gebruikt worden nu zo een week na launch geschrapt worden, terwijl ze dit al een tijd lang hebben kunnen testen...
NV zal DX10.1 wel moeten implementeren. Anders kunnen ze niet voldoen aan de DX11 standaard. Elke DX standaard is namelijk backwards compatible. Zo ondersteunen de GF5, GF6 en later ook allemaal DX8.1 terwijl ze dit officieel geskipt hebben.

Computerbase heeft overigens getest op een GF8800GTX om te zien of SP1 verbetering bracht met AA. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat NV geen AA toepast op de plaatsen waar AMD dat wel kan onder DX10.1.
Bei einer Gegenprobe auf einer GeForce 8800 GTX können wir bestätigen, dass das Anti-Aliasing an genau derselben Stelle auf einer Direct3D-10-Grafikkarte nicht funktioniert.
En ook hebben ze zelf contact opgenomen met AMD:
Schlussendlich haben wir uns selber an ATi gewandt. Und tatsächlich, Assassin's Creed nutzt auf einer Radeon-HD-3000-Karte die Direct3D-10.1-Fähigkeiten des 3D-Beschleunigers. So kann die Grafikkarte direkt auf den „Tiefen Buffer“ (Depth Buffer, auch bekannt als Z-Buffer für Sichtbarkeitsprüfungen) zugreifen und die Rechenergebnisse in den Shadereinheiten bearbeiten. Im Direct3D-10-Modus werden die benötigten Tiefenwerte zunächst in einen „Color Buffer“ geschrieben und erst dann von den ALUs ausgelesen, da diese unter Direct3D 10 nicht direkt auf den Depth Buffer zugreifen können.

Warum UbiSoft das derzeit verheimlicht, bleibt aber unklar. Rein vom Standpunkt der Werbung gesehen, wäre Direct3D 10.1 sicherlich ein interessantes Feature.
Bron: http://www.computerbase.d..._assassins_creed_d3d_101/

Veel mensen vinden het dus vreemd dat Ubisoft DX10.1 niet als feature heeft gebruikt en het stilletjes gehouden heeft....

[ Voor 5% gewijzigd door CJ op 19-04-2008 14:31 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.