@ KneoK: Je snapt mij ook niet helemaal denk ik. IQ en de performanceboost zijn inderdaad los gekoppeld van elkaar, maar het wordt nu wel aan elkaar gekoppeld.... Lees mijn laatste alinea nog eens door zou ik zeggen.
Urhm... dat staat er helemaal niet... en volgens mij heb je dan niet door hoe DirectX werkt?
Als iets werkt onder het DX10.0 path, dan werkt dat op zowel DX10 hardware als DX10.1 hardware. Om DX10.1 te implementeren hadden ze in eerste instantie helemaal NIKS hoeven weg te halen... maar ja, dan schiet je voorbij aan het doel van DX10.1. Ubisoft heeft er echter bewust voor gekozen om een pass weg te laten. Een pass wordt niet "zo maar" overgeslagen. Een pass wordt hooguit op een efficientere manier gedaan of bij andere passes gestopt. Hogere DX versies zijn backwards compatible met lagere versies, dus een HD3K had prima gewerkt op het DX10.0 path met extra pass.
Verbeterde AA (dus IQ) staat voor zover ik weet los van de speedboost. Verbeterde IQ zorgt doorgaans voor een performancedrop. DX10.1 focust zich echter voornamelijk op verbeterde AA technieken
en op snelheidswinst. Wat zien we in AC? Juist, beide aspecten komen terug. Het is echter mogelijk om het een te doen, zonder het andere. Nu halen ze echter het DX10.1 path weg waardoor beide elementen worden weg gehaald. Hadden ze de performanceboost weg gehaald, maar de verbeterde AA laten staan, dan hadden ze alsnog kunnen adverteren met DX10.1 zelfs al was de performance lager. No problemo.
En ja, ik denk inderdaad dat Ubisoft het al wist bij de release, anders hadden ze inderdaad geadverteerd met "World's first DX10.1 compatible game", iets wat de hype nog vele malen groter had gemaakt. Dat hebben ze niet gedaan, het blijft gissen waarom maar ik denk dat het er wel iets mee te maken heeft.
Feit blijft echter dat de game zwaar onder het
TWIMTBP programma valt en het dan wel heel moeilijk te verkopen is voor NV dat hun sponsorkaarten geen DX10.1 ondersteunen in een TWIMTPB game. DX10.1 is immers door NV afgedaan als 'niet relevant'. Dan komt het wel heel erg slecht uit als nu ineens blijkt dat DX10.1 wel nuttig is en je het zelf niet ondersteunt. Maar dit is een pure complottheorie. Leuk om even te vermelden, maar ik zou er ook niet al te lang bij stil staan totdat het tegendeel bewezen is.

Alhoewel het me niks zou verbazen als er straks een patch uit komt wanneer de GT200 er is, waardoor de DX10.1 path ineens weer werkt en het super draait op de GT200.
Daarnaast is het DX10.1 path er niet vanzelf ingekomen of hebben AMD medewerkers ingebroken in Ubisoft Montreal HQ om daar 's nachts stiekem DX10.1 code in Assasin's Creed te programmeren. Het DX10.1 path is er in een vroeg stadium ingecodeerd en Ubisoft is absoluut geen kleintje... die hebben een enorme testcenter waar een gameplay brekende bug zeker was opgevallen.... AMD heeft zelfs hun devrel team laten mee schrijven om het te optimaliseren voor de HD3K serie. Je kan me niet vertellen dat men ineens out-of-the-blue een week na launch besluit om die paar regels weg te halen, zeker nu er nog geen meldingen zijn binnengekomen van end-users die tegen problemen zijn aangekomen...
Wat ik al wel ben tegen gekomen is dat mensen geopperd hebben dat de problemen (glitches) die voornamelijk op NV kaarten te zien waren, zouden kunnen komen door het DX10.1 path... hopelijk binnenkort meer informatie want overal op de verschillende forums zie je mensen al hun mening klaar hebben staan voordat er ook maar enige duidelijkheid is... ATI bezitters zijn blij met de boost. NV bezitters kraken de boost meteen af, terwijl het artikel in geen enkel opzicht over NV begint. En de flamewar begint opnieuw... het heeft geen enkele nut om mensen met een HD3800 kaart "kortzichtige Ati-DX10.1-zieltjes" te noemen... dat is flamen, trollen en in strijd met de regels van dit topic....
Maar verscheidene reviewsites zijn nu zelf gaan testen, alsook R3D waar binnenkort een update verschijnt. Dus hopelijk binnenkort wat meer duidelijkheid, want aan kortzichtige discussies hebben we niks (ook al is het een discussie in een discussietopic).
Nieuw topic komt er overigens later vandaag aan.
[
Voor 5% gewijzigd door
CJ op 19-04-2008 17:38
]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.