Ik gok dat een X3 op basis van de 3870 nu niet erg binnen de marketingstrategie van Ati past, hoewel het wel logischer zou zijn dan een 3850X3. Misschien leidt een 3870X3 te veel af van het vlaggeschip, de X2. Een andere reden kan ik echt niet bedenken voor het gebruik van 3850 GPU's.Astennu schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:21:
Ik kwam iets leuks tegen up Fudzilla:
HD3850 X3 ja je leest het goed X3:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het is al vaak gezegd 3 GPU's werken redelijk goed de 4e meestal niet. Als de prijs goed is (Dus iets van 450 euro max) kan dit een leuke en interessante kaart wordenDie aardig kan concurreren met de GX2. Dat dan wel mits de clockspeeds niet te laag worden en de drivers nog beter worden. HD3870 X3 was leuker geweest. (iets hogere clocks gok ik.) Maar wie weet zit het qua clocks straks toch wel goed
Stroom verbruik?
de 50 en 70 zijn beide dezelfde core dus ik gok dat ze het stroom verbruik binnen de perke willen houden.
de 50 en 70 zijn beide dezelfde core dus ik gok dat ze het stroom verbruik binnen de perke willen houden.
En nog een quad CF vs quad SLI test:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3271
Ook hieruit blijkt weer dat de quad sli setup zeker niet stabiel te noemen is, en al helemaal niet de moeite waard voor 1000 pleuros
Ook hieruit blijkt weer dat de quad sli setup zeker niet stabiel te noemen is, en al helemaal niet de moeite waard voor 1000 pleuros
Wat dat betreft denk ik dat Ati een goede strategie heeft gekozen. Mensen die roepen dat NV de achterstand in multi-GPU setups heeft ingelopen hebben het wat mij betreft bij het verkeerde eind. Ati heeft met CF een techniek in huis die al sinds de R580 eenvoudig te installeren en stabiel is, ook als de snelheidswinst uit blijft. Die stabiliteit lijkt me de beste basis om vanuit te werken, om vervolgens naar performance increase te zoeken.
Bij NV daarentegen, zie ik zelfs in reviews met de 9800GX2 dat er soms gewoon geen beeld uit de kaart komt (met name bij AA). Wat dat betreft is het 7950GX2 debacle niet ver weg.
Bij NV daarentegen, zie ik zelfs in reviews met de 9800GX2 dat er soms gewoon geen beeld uit de kaart komt (met name bij AA). Wat dat betreft is het 7950GX2 debacle niet ver weg.
Begrijp ik het dan goed dat binnenkort dit voor AMD chipsets op de desktop ook mogelijk gaat worden, maar nu nog iets aan de drivers wordt gesleuteld? Ik heb in ieder geval in geen enkele review van de 780G hierover iets kunnen vernemen, alleen over het hybrid crossfire deel, dus vandaar dat ik dus aanneem dat het er dan wel aankomt, maar nog niet helemaal mogelijk is op dit huidige moment.The Source schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:33:
[...]
Dit is al mogelijk en AMD / ATI ligt hiermee ver voor op NV qua drivers.
Ook X-Bit Labs heeft dan uiteindelijk z'n GF9800GX2 review online gezet en ook daar wordt uitgebreid vergeleken tussen de GF9800GX2 (SLI) vs HD3870X2 (CF).peakaboo schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 22:43:
En nog een quad CF vs quad SLI test:
Uit de conclusie:
http://www.xbitlabs.com/a...play/geforce9800-gx2.htmlSo, the total score would be 5:3 in favor of AMD/ATI that offer better compatibility, scalability and fewer technical issues for the users.
[ Voor 13% gewijzigd door CJ op 26-03-2008 01:47 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Wat ik vreemd vind in die bench, met name Call of Juarez wat ik op het moment speel, zie ik dat ze maar rond de 50 fps halen op dezelfde reso en detail settings als mij. Ik heb fraps draaien en ik zie em niet eens onder de 80 komen, gemiddeld vaker zelfs 120 fps? Met quad cf, totaal niet wat zij benchen.CJ schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 01:46:
[...]
Ook X-Bit Labs heeft dan uiteindelijk z'n GF9800GX2 review online gezet en ook daar wordt uitgebreid vergeleken tussen de GF9800GX2 (SLI) vs HD3870X2 (CF).
Uit de conclusie:
[...]
http://www.xbitlabs.com/a...play/geforce9800-gx2.html
ATI Catalyst 8.3 Hotfix
ATI has released a Hotfix which can help resolve intermittent stuttering on HD2000 and HD3000 series graphics cards. Note that this hotfix was released yesterday but withdrawn, and re-released today, so make sure to use the latest version, and only if you are experiencing additional stuttering.
Download: http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=33033
Edit: Kan alvast mededelen dat de major dropdowns in COD4 weg zijn. Frames zakken nog wel (in het begin van de training rond de 200-250 fps naar 50-60 buiten een stukje later in dat level. (geld in mijn geval voor quad CF)
Edit2: Zo ook bij NFS pro street zie ik betere framerates en eigenlijk idd ook geen irri dropdowns/stutters.
Go go ATI
ps sorry voor de dubbelpost
ATI has released a Hotfix which can help resolve intermittent stuttering on HD2000 and HD3000 series graphics cards. Note that this hotfix was released yesterday but withdrawn, and re-released today, so make sure to use the latest version, and only if you are experiencing additional stuttering.
Edit: Kan alvast mededelen dat de major dropdowns in COD4 weg zijn. Frames zakken nog wel (in het begin van de training rond de 200-250 fps naar 50-60 buiten een stukje later in dat level. (geld in mijn geval voor quad CF)
Edit2: Zo ook bij NFS pro street zie ik betere framerates en eigenlijk idd ook geen irri dropdowns/stutters.
Go go ATI
[ Voor 80% gewijzigd door peakaboo op 26-03-2008 06:40 ]
Als ik dit zo lees vind ik het toch wel weer erg hoeveel macht intel heeft. SiS en Via allebei uit de markt gedrukt door Intel. AMD en NV de volgende omdat ze zich op larrabee storten. Ik denk echt dat Intel een bedreiging is voor onze computer wereld. Omdat ze te groot zijn en daar maar al te graag gebruik van maken. Nu is AMD nog nodig voor crossfire maar zodra ze hun eigen VGA kaarten hebben is dat denk ik heel snel voorbij.The Source schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:33:
[...]
Dit is al mogelijk en AMD / ATI ligt hiermee ver voor op NV qua drivers. Ze hadden dit ontwikkeld voor de notebooks, ik meen al zo'n 2 jaar geleden maar omdat het tegenwoordig ook relevant voor desktops is wordt het daar nu ook op ingezet. NV is nog steeds aan het sleutelen aan de drivers van het MCP78 (GeForce 8200) en 730a/750a/780a platform (laatste twee vandaag gelanceerd) om alles goed werkend te krijgen. Qua hardware is NV wel verder, aangezien zij Hybrid SLI al in alle AMD chipset integrated hebben, AMD beperkt zich op dit moment enkel tot 780G (dus niet in 780V en 740G) welke alle drie in de komende weken verkrijgbaar zijn.
Overigens interessant, ik vernam dat Intel haar QPI niet gaat openstellen aan third parties, dit zou betekenen dat NV geen chipsets voor Nehalem zou kunnen / mogen maken. Met als gevolg dat er geen SLI chipsets meer komen voor het Intel platform en guess what, de Nehalem chipset supporten allemaal nog steeds Crossfire.
Nu zijn dit allemaal van die roadmap slides en het kan snel veranderen als NV SLI vrijgeeft aan Intel en ze alsnog een QPI licentie bemachtigen, het is uiteraard een spelletje dat gespeeld wordt. Echter ook met QPI licentie en Sis en VIa die op apengapen liggen zal NV het niet makkelijk krijgen op de Intel chipset markt. Intel gaf in het verleden aan Sis en Via ook altijd maanden te laat alle info om hun chipsets 100% compatible te maken. Nu maakt in het low-end segment dat geen reet uit, maar als NV SLI chipsets wil maken voor het high-end segment wordt het direct wel van belang. En we hebben al precies gezien hoe dat kan zijn, 680i SLI kopers die zich bekocht voelen omdat de 45nm quadcore CPU's er niet stabiel op draaien en daar NV dan sommige NV only partners moet gaan supporten om een omruil aktie te houden. Dat is eigenlijk nog niets wat Intel in het verleden altijd bij VIa en SIs flikte, dus NV maak je borst maar nat.
Ik denk dat dit samen met de komst van Larrabee flinke druk op NV gaat zetten en ook wat vleugels (en marktaandeel) aan AMD gaat geven op het gebied van VGA kaarten.
Uhmm zou nice zijn. Ik had dit ook bij WoW. Maar de FPS was dan wel gewoon 62+ Even alt + Tab en het was weer weg. Echter was hij soms ook erg traag. Dat heb ik verholpen door power play uit te zetten. Dus ik draai altijd 825-925 MHz met 1.2v ipv 1.3 dus 2e iets meer verbruik (10 watt) Load 15-20 minder geloof ik.peakaboo schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 05:22:
ATI Catalyst 8.3 Hotfix
Go go ATI![]()
![]()
Want ik zag dat hij de hele tijd aan het wisselen was tussen 2D en 3D low. Dit scheelde al veel stotters en problemen. Misschien doet die hotfix ook zo iets. Zorgen dat hij niet meteen schakeld naar een ander profiel maar dat vertraagt want soms merk je het op die momenten.
[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 26-03-2008 08:53 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Dat is mooi voor pro-street.peakaboo schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 05:22:
ATI Catalyst 8.3 Hotfix
Go go ATI![]()
![]()
Nadat ik de 3dlow clocks verhoogd heb naar 3dhigh clocks,was het gestotter(2d/3d clocks) voorbij bij de meeste games, behalve bij pro-street,wel met cat.AI enabled.
Vanmiddag ff testen.
|2600k|Asus 290|
Mijn 3D mark score is gestegen iig 
van ongeveer 10.400 naar 11.200, niet gek lijkt me! En ik weet dat dit niet veel zegt over ingame performance.
Mijn Systeem:
Intel C2D E6750 @ 3.2 Ghz
3 Gb RAM @ 800 Mhz 4-4-4-12
Sapphire Radeon HD3870 @ 885/1206 Mhz
Edit: 3D Mark 2001SE doet 38034
van ongeveer 10.400 naar 11.200, niet gek lijkt me! En ik weet dat dit niet veel zegt over ingame performance.
Mijn Systeem:
Edit: 3D Mark 2001SE doet 38034
[ Voor 33% gewijzigd door Grozno op 26-03-2008 13:46 ]
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Mja veel mensen hadden een bug met 8.3 en 3dmark. Ik had zelf geen last van een drop. Vanavond even testen of die stotters verschil maken. Echter non Power Play scheelt al veel. Ik denk dat dat ook de oorzaak is en dat ze die aangepakt hebben.Grozno schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 11:06:
Mijn 3D mark score is gestegen iig
Mijn Systeem:
[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 26-03-2008 11:16 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Het kan natuurlijk wel wat zeggen als die lagere score door stotteringen wordt veroorzaakt, als dit dan opgelost is in praktisch alle games dan maakt dat deze games veel speelbaarder! Goeie zet van ATi, was ook hard nodig volgens mij gezien de reacties op 8.3
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Moest ook wel want echt lekker liep het nog niet altijd. Mooi dat ze daar wat aan kunnen doen.Sp!tF!re schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 11:16:
Het kan natuurlijk wel wat zeggen als die lagere score door stotteringen wordt veroorzaakt, als dit dan opgelost is in praktisch alle games dan maakt dat deze games veel speelbaarder! Goeie zet van ATi, was ook hard nodig volgens mij gezien de reacties op 8.3
Klopte het nu dat met de huidige drivers CF-X ook ging werken met losse kaarten uit hogere series? Zoals een simpele HD3870 + HD3850 kaart? Of een HD3650 + HD3870X2 (noem maar wat)? Ik heb de laatste pagina niet gelezen - sorry; maar ik krijg hier best veel vragen over van klanten die wel de bel hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Dan moet ik die met mijn verkoperskennis wel aan kunnen wijzen.
En het zal jullie als geen verassing komen dat veruit de meeste mensen een systeem kopen met een 8400/8600 of 2400/2600 kaart atm - maar binnenkort dus ook de midrange 3xxx serie en daarom wil ik dat weten. "Ja mevrouw, de kleine kan als hij wat ouder is gewoon een videokaart bijplaatsen voor extra power!".
En het zal jullie als geen verassing komen dat veruit de meeste mensen een systeem kopen met een 8400/8600 of 2400/2600 kaart atm - maar binnenkort dus ook de midrange 3xxx serie en daarom wil ik dat weten. "Ja mevrouw, de kleine kan als hij wat ouder is gewoon een videokaart bijplaatsen voor extra power!".
De meeste mensen deugen!
CF-X werkt nu alleen met videokaarten met dezelfde GPU en dezelfde geheugenbusgrootte. Meer dan 2 GPUs wordt nu alleen ondersteunt voor de HD3800 serie onder Vista.
De mogelijkheid van HD3650 + HD3870X2 werkt dus niet. Wat wel werkt zijn alle mogelijke combinaties tussen een HD3870X2, HD3870 en HD3850 om tot 3 of 4 GPU opstellingen te komen. Denk dus aan:
HD3870X2 + HD3850
HD3870X2 + HD3870
HD3870X2 + 2x HD3870
HD3850 + HD3870 + HD3870
Het systeem zal dan echter net zo snel zijn als de zwakste schakel in het geheel. Dus combineer je een HD3870X2 met een HD3850, dan zal de HD3850 de bottleneck zijn.
Wat interessant voor jou doelgroep is, is Hybrid CrossFire. Lever een PC met een AMD 780G chipset waar standaard een HD3200 in de northbridge zit (gebaseerd op de HD3400) en je kan er later een HD3450 of HD3470 bij gooien om de performance flink omhoog te gooien (40-80% zie recente reviews over Hybrid Crossfire). Het leuke is dat de onboard HD3200 ook nog eens flink over te klokken is (alhoewel je doelgroep daar niet echt mee bezig zijn).
De mogelijkheid van HD3650 + HD3870X2 werkt dus niet. Wat wel werkt zijn alle mogelijke combinaties tussen een HD3870X2, HD3870 en HD3850 om tot 3 of 4 GPU opstellingen te komen. Denk dus aan:
HD3870X2 + HD3850
HD3870X2 + HD3870
HD3870X2 + 2x HD3870
HD3850 + HD3870 + HD3870
Het systeem zal dan echter net zo snel zijn als de zwakste schakel in het geheel. Dus combineer je een HD3870X2 met een HD3850, dan zal de HD3850 de bottleneck zijn.
Wat interessant voor jou doelgroep is, is Hybrid CrossFire. Lever een PC met een AMD 780G chipset waar standaard een HD3200 in de northbridge zit (gebaseerd op de HD3400) en je kan er later een HD3450 of HD3470 bij gooien om de performance flink omhoog te gooien (40-80% zie recente reviews over Hybrid Crossfire). Het leuke is dat de onboard HD3200 ook nog eens flink over te klokken is (alhoewel je doelgroep daar niet echt mee bezig zijn).
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Ik mis even het verschil tussen CF-X en Hybride Corssfire; mede omdat ik dacht dat het hetzelfde wasCJ schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:24:
CF-X werkt nu alleen met videokaarten met dezelfde GPU en dezelfde geheugenbusgrootte. Meer dan 2 GPUs wordt nu alleen ondersteunt voor de HD3800 serie onder Vista.
HD3870X2 + HD3850
HD3870X2 + HD3870
HD3870X2 + 2x HD3870
HD3850 + HD3870 + HD3870

Dan is vooral Hybrid CF interessant. Maar dan zal die HD3200 zich inderdaad wel waar moeten maken op stock settings. Ik hoorde dat hij echt enorm (lees: 80 procent ofzo

Situatie: mevrouw heeft nu kinderen van 8 jaar en deze hebben genoeg aan bob de bouwer en alfred jodocus kwak spellen (simpele 2.5D/3D) dan is dit dus wel een oplossing. Als ze dan op de leeftijd komen waarin echte 3D sport/rts/etc zich een beetje begint te ontwikkelen kan je dus een HD3450 of HD3470 bijplaatsen.
Waarom geen HD3850 bijplaatsen in Hybrid CF dan

Als ik kijk naar het echte leven, is het dus net niet zo praktisch als ik zou willen. Alé goed dat er aan gewerkt wordt natuurlijk - maar werk dan het meest aan dingen die echt gaan lopen
[ allemaal mening uit ervaring hierboven - geen feiten ]
De meeste mensen deugen!
Helemaal goed.Cassius schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:33:
[...]
Ik mis even het verschil tussen CF-X en Hybride Corssfire; mede omdat ik dacht dat het hetzelfde was. Maar je hebt dus CF (twee dezelfde kaarten op CF capable moederbord), CF-X (nieuwe revisie CF met ondersteuning voor drie of vier cores/kaarten op CF capable moederbord) en Hybrid CF (nieuwe vorm van CF die met onboard chip werkt op normaal moederbord zonder twee PCI-E sloten). Heb ik dat zo goed
?
CrossFireX = multiGPU tot op 4 GPUs
Hybrid CrossFire = onboard graphics (IGP) + discrete graphics (losse videokaart)
De HD3200 is standaard op 500Mhz geklokt en de meeste versies die tot nu toe getest zijn halen de 900Mhz wel. Maar dat betekent ook dat de northbridge een stuk warmer gaat worden en meer stroom vreet. En als er 1 ding is dat je niet wilt bij onboard oplossingen, dan is het dat wel... en AMD heeft z'n naam hoog te houden... De 780G heeft nu het laagst stroomverbruik van alle chipsets.Dan is vooral Hybrid CF interessant. Maar dan zal die HD3200 zich inderdaad wel waar moeten maken op stock settings. Ik hoorde dat hij echt enorm (lees: 80 procent ofzo??) opgeklokt kon worden; waarom ATi/AMD hem dan niet wat hoger klokken snap ik niet.
En op 500Mhz levert-ie genoeg performance voor de standaard huis-tuin-en-keuken dingen. Tel daarbij op dat er UVD aan boord zit en je hebt de perfecte HTPC oplossing.
Klopt. Maar je hebt nu de mogelijkheid om de klant een goedkopere oplossing te bieden. In plaats van €70 euro bij te betalen voor een HD3650 of 8600GT kan je nu ook volstaan met een kaartje van €35-40 om de performance leuk te boosten. En Hybrid CrossFire zit zo in elkaar dat het helemaal transparant werkt.Maar een klant overclocked niet (lees: 1 procent, misschien wel minder) en heeft dus niets aan die 'verborgen potentie'. Mocht het op stock nog niets voorstellen verkopen we dus alsnog een HD3650 of een GF8600 kaart met het commentaar 'gamen met een ingebouwde oplossing is niet snel genoeg mevrouw'.
Overigens is het wel zo dat een HD3650 doorgaans sneller is dan een Hybrid CF opstelling.
HD3200 + HD3450 = 80 streamprocessors + 64-bit
HD3650 = 120 streamprocessors + 128-bit

*let wel op dat een HD2600XT hoger geklokt is dan een reference HD3650 (800Mhz vs 725mhz)
Klopt. En AMD geeft aan die combinatie dan de term: Radeon HD3450 Hybrid X2 of Radeon HD3470 Hybrid X2.Situatie: mevrouw heeft nu kinderen van 8 jaar en deze hebben genoeg aan bob de bouwer en alfred jodocus kwak spellen (simpele 2.5D/3D) dan is dit dus wel een oplossing. Als ze dan op de leeftijd komen waarin echte 3D sport/rts/etc zich een beetje begint te ontwikkelen kan je dus een HD3450 of HD3470 bijplaatsen.
Daar wordt aan gewerkt (AMD heeft de techniek al wel in huis trouwens). NV heeft het ook met de nieuwere GPUs, maar is tegen wat kleine problemen aan gebotst.Waarom geen HD3850 bijplaatsen in Hybrid CF dan... veel meer performance en kan nog steeds superzuinig zijn door kaart uit te schakelen in Windows Desktop modus bijvoorbeeld.
Okey, weet ik dat ook weer.CJ schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:00:
[...]
Helemaal goed.
CrossFireX = multiGPU tot op 4 GPUs
Hybrid CrossFire = onboard graphics (IGP) + discrete graphics (losse videokaart)
[...]
Stel even dat ik op een normale dag ongeveer 10 computers verkoop. Dan neem ik even de afgelopen 3 of 4 maanden mee in de ervaring: dan denk ik dat het je nog verbaasd hoe weinig HTPC's daar tussen zitten. Ook niet als bij-doeleinde. De twee volgende pc's worden -veruit- het meeste verkocht:De HD3200 is standaard op 500Mhz geklokt en de meeste versies die tot nu toe getest zijn halen de 900Mhz wel. Maar dat betekent ook dat de northbridge een stuk warmer gaat worden en meer stroom vreet. En als er 1 ding is dat je niet wilt bij onboard oplossingen, dan is het dat wel... en AMD heeft z'n naam hoog te houden... De 780G heeft nu het laagst stroomverbruik van alle chipsets.
En op 500Mhz levert-ie genoeg performance voor de standaard huis-tuin-en-keuken dingen. Tel daarbij op dat er UVD aan boord zit en je hebt de perfecte HTPC oplossing.
[...]
1. De huis/tuin/keuken pc voor John en Ellen. De wensen zijn omgaan met de office suite, online e-mail, surfen, muziek luisteren en wat simpele dingen downloaden. Hier is het dus vooral IGP wat de klok slaat en waar een HD3200 dus prima zal zijn.
2. Gezin zoekt all-round pc voor msn, internetten, office, gamen, school werk voor kinderen tussen de 12-18 jaar. Die kinderen willen dus écht 'gamen' en niet meer bob de bouwer. Maar wel CoD4 en Sims2 bijvoorbeeld (spellen die ik het meeste hoor voor respectievelijk jongens en meiden) en dan ook native op het 20" of groter scherm. Dan voldoet die HD3200 dus niet en lever ik dus meteen een midrange kaart bij. Een HD3450 of HD3470 is dan misschien een optie; maar eigenlijk niet gekeken naar het verleden.
Ja precies! Dus wat is dan de doelgroep van Hybrid CF op het huidige moment als daar alleen een net-niet discrete grafische kaart bijgeplaatst kan worden terwijl een iets duurdere kaart meer spelervaring biedt en langer mee kan performen? Geen persoonlijk aanval, maar ik denk heel erg in prijs/prestatie en het nut van een techniek voor 'gezin modaal x'Klopt. Maar je hebt nu de mogelijkheid om de klant een goedkopere oplossing te bieden. In plaats van €70 euro bij te betalen voor een HD3650 of 8600GT kan je nu ook volstaan met een kaartje van €35-40 om de performance leuk te boosten. En Hybrid CrossFire zit zo in elkaar dat het helemaal transparant werkt.
Overigens is het wel zo dat een HD3650 doorgaans sneller is dan een Hybrid CF opstelling.
HD3200 + HD3450 = 80 streamprocessors + 64-bit
HD3650 = 120 streamprocessors + 128-bit
[...]
Dat is dan in ieder geval goed, want ik moet bekennen dat zowel SLi als CF nu wat vaker genoemd worden onder onze klanten. En wederom is het zo dat hierbij meestal midrange kaarten in die opstelling geplaatst wordenKlopt. En AMD geeft aan die combinatie dan de term: Radeon HD3450 Hybrid X2 of Radeon HD3470 Hybrid X2.
[...]
Daar wordt aan gewerkt (AMD heeft de techniek al wel in huis trouwens). NV heeft het ook met de nieuwere GPUs, maar is tegen wat kleine problemen aan gebotst.

De meeste mensen deugen!
Is het dan niet slimmer om ze een 38x0 serie kaart te verkopen? In de totaal prijs ben je dan net zo duur uit en heb je een betere performance dan 2x een (2)36x0 serie.Dat is dan in ieder geval goed, want ik moet bekennen dat zowel SLi als CF nu wat vaker genoemd worden onder onze klanten. En wederom is het zo dat hierbij meestal midrange kaarten in die opstelling geplaatst worden. Dat is namelijk een zachte aankoop prijs en een zachte boost prijs voor de nieuwe kaart (bijvoorbeeld dus idd HD2600 of GF8600) en wordt het meestal goed benut. Vooral omdat het systeem dat niet zo snel tegen de CPU als bottleneck aanloopt en mensen meer effectieve gain zien (als de installatie en detectie allemaal goed gaan
).
Dat klopt an sich wel, maar die totaalprijs moeten ze dan meteen betalen en dat "is" (lees: voelt dan als) teveel geld in een enkele keer over de toonbank. Dus ze betalen liever eerst 750 euro voor de complete computer incluis een enkele HD36x0 en upgraden dan na een jaar weer met een kaart van €75 euro dan dat ze meteen €830/840 euro neerleggen (door de tijd zakt een kaart namelijk ook nog iets in prijs; maar dit is in het verhaal marginaal). Het gespreid betalen is gewoon een soort van 'zachtere' manier van aankopen, je ziet het overal gebruikt en toegepast worden.Krizzie schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:11:
[...]
Is het dan niet slimmer om ze een 38x0 serie kaart te verkopen? In de totaal prijs ben je dan net zo duur uit en heb je een betere performance dan 2x een (2)36x0 serie.
De meeste mensen deugen!

Mag je hieruit concluderen dat ATI beter samen gaat met Vista dan met nvidia?
Ik denk het wel. Heb er een tijd terug wat van gelezen dat ATI het optimaalste werkt met vista, wordt nu dus bevestigd.
[ Voor 77% gewijzigd door peakaboo op 26-03-2008 17:08 ]
Klopt die info wel?The Source schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:33:
[...]
Overigens interessant, ik vernam dat Intel haar QPI niet gaat openstellen aan third parties, dit zou betekenen dat NV geen chipsets voor Nehalem zou kunnen / mogen maken. Met als gevolg dat er geen SLI chipsets meer komen voor het Intel platform en guess what, de Nehalem chipset supporten allemaal nog steeds Crossfire.
http://www.nordichardware.com/news,7477.html
Een artikel van deze maand, waarin instaat dat nVidia toch de QPI license krijgt.
(reactie op peakabo)
Hebben mensen er wel aangedacht dat er ook minder ATI kaarten worden gebruikt?? Dus dan kunnen de drivers van NVIDIA relatief net zo goed of crappy zijn als die van ATI...
(geen NVIDIA fanboy ofzo, anders lees ik dit topic niet ;-)
Hebben mensen er wel aangedacht dat er ook minder ATI kaarten worden gebruikt?? Dus dan kunnen de drivers van NVIDIA relatief net zo goed of crappy zijn als die van ATI...
[ Voor 4% gewijzigd door teissie op 26-03-2008 18:47 ]
En daarnaast is er nog een behoorlijk gedeelte 'Unknown' van maar liefst 17%. Dat is nogal een grote onzekerheid. Of kan je van dat gedeelte met zekerheid zeggen dat het noch ATi noch nVidia betreft?teissie schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 18:44:
(reactie op peakabo)
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Stel ik heb een PowerColor Radeon HD2900 XT 512MB DDR3 en een Club3d Radeon HD2900 XT 512MB DDR3, kan ik die dan in crossfire zetten of werkt dat niet?
Als ik het goed begrepen heb dan gaat dit vooral om PCs die nog maar nauwelijks aan de "Vista Capable" eis voldoen. Deze zijn voornamelijk voorzien van Intel IGPs, dus je zou kunnen zeggen dat ondanks het relatief hoge aantal Intel IGPs ze de drivers redelijk goed voor elkaar hebben met maar 8% van de crashes. Dan is dat een nog slechter teken voor NV, die met minder verkochte GPUs dan toch een groot gedeelte van de crashes voor z'n rekening mag nemen.
Daarnaast dateren de cijfers uit 2007 en het is algemeen bekend dat AMD z'n Vista drivers (vooral in het begin) beter op orde had dan NV. Zouden er recentere cijfers worden gepubliceerd dan mag je redelijkerwijs verwachten dat het aantal crashes bij NV is afgenomen. Deze pie-chart biedt verder echter te weinig informatie om er eigenlijk iets nuttigs over te kunnen zeggen.
Bij Unknown kan je inderdaad zeggen dat het niet om ATi of NV gaat. Het kan ook aan andere zaken liggen zoals third party software of andere hardware zoals een TV kaart, een DVD speler of andere zaken.
Daarnaast dateren de cijfers uit 2007 en het is algemeen bekend dat AMD z'n Vista drivers (vooral in het begin) beter op orde had dan NV. Zouden er recentere cijfers worden gepubliceerd dan mag je redelijkerwijs verwachten dat het aantal crashes bij NV is afgenomen. Deze pie-chart biedt verder echter te weinig informatie om er eigenlijk iets nuttigs over te kunnen zeggen.
Bij Unknown kan je inderdaad zeggen dat het niet om ATi of NV gaat. Het kan ook aan andere zaken liggen zoals third party software of andere hardware zoals een TV kaart, een DVD speler of andere zaken.
Ja. Het zijn beide HD2900XTs dus die kan je gewoon koppelen in CF.datkanveelbeter schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:11:
Stel ik heb een PowerColor Radeon HD2900 XT 512MB DDR3 en een Club3d Radeon HD2900 XT 512MB DDR3, kan ik die dan in crossfire zetten of werkt dat niet?
offtopic:
Beetje een basic question die je ook met behulp van google of de search op het forum had kunnen vinden.
Beetje een basic question die je ook met behulp van google of de search op het forum had kunnen vinden.
[ Voor 19% gewijzigd door CJ op 26-03-2008 19:16 ]
10 seconden zoekwerk had je geleerd dat dat kan! Kaarten van verschillende merken zijn namelijk over het algemeen intern gelijk, tenzij het custom PCB's of overklok modellen betreft.datkanveelbeter schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:11:
[ Voor 44% gewijzigd door Grozno op 26-03-2008 19:20 ]
Z'n naam zegt het al, datkanveelbeterCJ schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:14:
Ja. Het zijn beide HD2900XTs dus die kan je gewoon koppelen in CF.
offtopic:
Ff de fix geinstalleerd,volgens de information center is dit cat.8.4!
Het probleem bij pro-street is wat minder geworden,maar niet helemaal opgelost,met Cat.AI enabled,als ik hem uitzet heb ik geen ge-stutter.Dit was al bij cat.8.3.
Het probleem bij pro-street is wat minder geworden,maar niet helemaal opgelost,met Cat.AI enabled,als ik hem uitzet heb ik geen ge-stutter.Dit was al bij cat.8.3.
|2600k|Asus 290|
Mja Intel heeft ook geen features in zijn drivers zitten. De chips kunnen meer en wordt niet benut op die manier kan ik ook drivers schrijven die niet crashen. Maar zijn zo traag als een slak. Als je snapt wat ik bedoel.CJ schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:14:
Als ik het goed begrepen heb dan gaat dit vooral om PCs die nog maar nauwelijks aan de "Vista Capable" eis voldoen. Deze zijn voornamelijk voorzien van Intel IGPs, dus je zou kunnen zeggen dat ondanks het relatief hoge aantal Intel IGPs ze de drivers redelijk goed voor elkaar hebben met maar 8% van de crashes. Dan is dat een nog slechter teken voor NV, die met minder verkochte GPUs dan toch een groot gedeelte van de crashes voor z'n rekening mag nemen.
[...]
Ja. Het zijn beide HD2900XTs dus die kan je gewoon koppelen in CF.
offtopic:
De Drivers van nVidia en ATi zijn van een heel ander niveau. Zie maar eens hoe een Intel IGP het in games doet en hoeveel renderfouten je wel niet krijgt.
Newsflash: Kinc scoort 24,909 punten in 3DM06 met Asus Trinity (HD3850 X3)

Screens en meer info hier: http://www.nordichardware.com/news,7559.html
http://www.nordichardware.com/news,7559.html
Kinc wist de GPUs te OC-en naar 769Mhz core en 1053Mhz mem. En op een ASUS Rampage Formula X48 met Intel Core 2 Extreme QX9770 overgeklokt naar 4.6 GHz (11x419) wist hij dus 24909 punten te scoren in 3DM06.Sooner than expected, we've been served some more information about the prototype triple-core card from ASUS. Radeon HD 3850 Trinity will sport three RV670 cores, all on separate MXM modules. Last we reported we did not know the exact specifications of the card, but those have been unveiled today. The core clock is 668MHz and each core has 512MB GDDR3 memory running at 1656MHz, that's a total of 1536MB (and 960 unified shaders if you want to get technical).
[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 27-03-2008 11:06 ]
Clocks zijn stock wat aan de lage kant. Dus kan kan net wat sneller of net wat trager zijn als een X2. Maar wel de eerste Tripple GPU kaart voor de consument.CJ schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:05:
Newsflash: Kinc scoort 24,909 punten in 3DM06 met Asus Trinity (HD3850 X3)
[...]
Kinc wist de GPUs te OC-en naar 769Mhz core en 1053Mhz mem. En op een ASUS Rampage Formula X48 met Intel Core 2 Extreme QX9770 overgeklokt naar 4.6 GHz (11x419) wist hij dus 24909 punten te scoren in 3DM06.
[afbeelding]
Als ik het zo bekijk op die foto dan gaat die kaart niet eens in een Stacker passen!
De slangen zouden dan in de hdd bays komen.
Het is nog maar een prototype hè
Anoniem: 23009
dit vond ik ook wel leuk om te lezen er komt idd waarschijnlijk een ATi HD 3850 X2 heh dit gevoel had ik al toen de HD 3870 X2 op de markt werd gezet en je ziet het ej 
http://www.digitimes.com/mobos/a20080326PD222.html
http://www.digitimes.com/mobos/a20080326PD222.html
Anoniem: 168987
Ik heb zo het gevoel dat ATI/AMD
Heel goed bezig is met zijn R6xx series
, De R600 zelf was mss een missertje maar de R670 prachtig gewoon
, en vooral nu ze de HD3850 x2 wrs uitbrengen in mei, en de HD3830 als ik het niet mis heb.
Ik denk dat ze toch wat marktaandeel wegsnoepen. Hoop ik persoonlijk dat ze terug wat stabieler in de markt staan
Heel goed bezig is met zijn R6xx series
Ik denk dat ze toch wat marktaandeel wegsnoepen. Hoop ik persoonlijk dat ze terug wat stabieler in de markt staan
Nja ik vind de Rxxx niet echt een goede serie. Tis gewoon niet helemaal het. Ik denk de slechtste sinds de 7000 serie. Beetje 8500 like. Drivers waren daar ook niet lekker kaart zelf kon wel snel zijn maar drivers hielden het tegen. Hier is dat ook een beetje maar ook een beetje de opbouw zelf. RV670 = R600 zo ongeveer maar alleen dan zuiniger waardoor het wel een goede en zeer bruikbare chip is. Maar mijn hoop is meer gevestigd op de 2e generatie desktop unified shaders. R600 was gewoon iets te veel op de toekomst gemaakt daar was de vga markt gewoon niet ver genoeg voor. Games hebben nog te veel texture power nodig.Anoniem: 168987 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 20:26:
Ik heb zo het gevoel dat ATI/AMD
Heel goed bezig is met zijn R6xx series, De R600 zelf was mss een missertje maar de R670 prachtig gewoon
, en vooral nu ze de HD3850 x2 wrs uitbrengen in mei, en de HD3830 als ik het niet mis heb.
Krijg je dan niet in tijdschriften en op internet niet een ontzettende verwarring qua naamgeving?Anoniem: 23009 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 20:47:
die HD 3830 zou mischien de HD 3690 zijn voor de europeese markt mischien?
Het valt wel mee, want de 3690 is niet leverbaar buiten China.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Kwam hem tegen, dacht is wel iets voor hier omdat een plaatje voor veel mensen beter werkt blijkbaar

[ Voor 3% gewijzigd door Apoca op 27-03-2008 23:00 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
hmm we hebben al crossfire resultaten van een 3850+3870 gezien en die waren zeer goed, ik vraag me nu af wat een 3850/70 zal geven met een 3830, deze hebben normaal gezien de zelfdecore dus dit zou moeten werken 
Zou de 128 bit bus de resultaten in crossfire met een 256bit-kaart nie te veel na beneden halen?
Zou de 128 bit bus de resultaten in crossfire met een 256bit-kaart nie te veel na beneden halen?
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Al kan ik het dus niet goed zien door de dithering, maar in principe wordt [alles]x[alles] dus mogelijk als er maar ATi opstaat en het uit de HD38xx serie isApoca schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 22:59:
Kwam hem tegen, dacht is wel iets voor hier omdat een plaatje voor veel mensen beter werkt blijkbaar![]()
[afbeelding]

De meeste mensen deugen!
Anoniem: 107626
Het zijn dan ook allemaal RV670 cores...Cassius schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:01:
[...]
Al kan ik het dus niet goed zien door de dithering, maar in principe wordt [alles]x[alles] dus mogelijk als er maar ATi opstaat en het uit de HD38xx serie is? Netjes als het waar is!
Daar had je toch al naar gevraagd en ik had er toen al antwoord op gegeven?Cassius schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:01:
[...]
Al kan ik het dus niet goed zien door de dithering, maar in principe wordt [alles]x[alles] dus mogelijk als er maar ATi opstaat en het uit de HD38xx serie is? Netjes als het waar is!
Een 128-bit videokaart die gebaseerd is op de RV670 koppelen i op dit moment niet mogelijk voor zover ik weet en zou ook onzinnig zijn....CJ schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:24:
Dan is het ook meteen duidelijk waarom de 3830 (waarschijnlijk of al zeker?) hernoemd wordt naar 3690 omdat deze dus niet zou passen in het plaatje waarin alle HD38xx kaarten CF-X compatible zijn!
En hij komt alleen op de Chinese markt, volgens fudzilla dan toch: Radeon 3830 is a China-only productSnorro schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:30:
Dan is het ook meteen duidelijk waarom de 3830 (waarschijnlijk of al zeker?) hernoemd wordt naar 3690 omdat deze dus niet zou passen in het plaatje waarin alle HD38xx kaarten CF-X compatible zijn!
Weet er iemand waar ik zo 2 2x4-pin PCIe power connectors kan vinden voor 2 x 3870X2 ?
Mijn Zippy voldoet nog, maar mist zulke connectors.
Mijn Zippy voldoet nog, maar mist zulke connectors.
[ Voor 6% gewijzigd door Gamer op 28-03-2008 14:30 ]
Anoniem: 169917
Iemand deze link van tweaktown al gepost?
Betreft technische informatie over de 4000 serie inclusief de X2 versie.
Bron: VR zone forum
Betreft technische informatie over de 4000 serie inclusief de X2 versie.
Bron: VR zone forum
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 169917 op 28-03-2008 17:32 ]

55nm TSMC process
480 SP (4D+1D) - 1D consists of 96 SP
32 TMU
800-900MHz core clock
PCB design similar to RV670
Replace current RV670 price point
http://bbs.chiphell.com/v...?tid=18857&extra=page%3D1
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=255294
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Wow. 1050Mhz core clock? 2200Mhz DDR5? 32 TMU's?
Anoniem: 144949
Is al langs geweest denk ik, heb hem zelf toch allenszins al gezien. Die 4850 ziet er interessant uit. Evenveel shaders als de 4870; alleen iets trager geklokt (overklokken dus
) en nog net wel GDDR5. Is potentiele opvolger van men huidig kaartje.
KloptAnoniem: 144949 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 17:35:
Is al langs geweest denk ik
Dat is trouwens wel hele oude informatie... van vorige maand al... op Nordichardware en zo'n Duitse site als eerste gepost. Later had Nordichardware dit al weer geupdate dat de 1Ghz niet gehaald zou worden, maar het er wel vlak onder zou zitten.
Heb je iets der aan toe te voegen dan CJ van nieuwe info...
Ik zeg teaser...
Ik zeg teaser...
de 4870 is erg aantrekkelijk als de opvolger van mijn agp 6800gs
hoop alleen dat ie draait op mijn asrock agp/pcie mobo.
hoop alleen dat ie draait op mijn asrock agp/pcie mobo.
Als alles mee zit zal de RV770 op Computex geshowed worden.
Dus reken maar uit.
ik wacht wel ff op de 4870x2 en dan gelijk watercooling erop zodra de blokken ervoor uitkomen =P
Waarschijnlijk kun je de waterblock gebruiken die nu uit zijn voor de RV670/R680??Apoca schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 17:34:
55nm TSMC process
480 SP (4D+1D) - 1D consists of 96 SP
32 TMU
800-900MHz core clock
PCB design similar to RV670
Replace current RV670 price point
http://bbs.chiphell.com/v...?tid=18857&extra=page%3D1
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=255294
|2600k|Asus 290|
Dat is weel nice. Wel vaag dat de X2 2x zo snel is als de normale maar niet dubbel zo veel verbruik heeft. Namelijk 50 watt minder. Ik vraag me af hoe ze dat dan doen als verder alles hetzelfde is. Nja mem is wel trager zou dat het verschil dan zijn ?CJ schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:15:
Als alles mee zit zal de RV770 op Computex geshowed worden.Dus reken maar uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 28-03-2008 23:28 ]
PCB's lusten ook stroom natuurlijk, ik neem aan de de PCB van de X2 niet 2x die van een single 4780 is.Astennu schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 23:27:
[...]
Dat is weel nice. Wel vaag dat de X2 2x zo snel is als de normale maar niet dubbel zo veel verbruik heeft. Namelijk 50 watt minder. Ik vraag me af hoe ze dat dan doen als verder alles hetzelfde is. Nja mem is wel trager zou dat het verschil dan zijn ?
Het geheugen lijkt niet 2x zo veel te worden en op één pcb.Astennu schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 23:27:
[...]
Dat is weel nice. Wel vaag dat de X2 2x zo snel is als de normale maar niet dubbel zo veel verbruik heeft. Namelijk 50 watt minder. Ik vraag me af hoe ze dat dan doen als verder alles hetzelfde is. Nja mem is wel trager zou dat het verschil dan zijn ?
512 mb framebuffer wordt echt te weinig rond die tijd zeker...
Niet op voorraad.
Tenzij AMD een manier gevonden heeft om de framebuffer te laten delen door de GPUs zoals enkele geruchten al een tijd lang melden.
Ze integreerden eerst de compositing chip in de GPU, daarna zou nu de PCIe switchchip aan de beurt zijn... dus wie weet zijn ze wel zo inventief geweest om de beperking van 2x 512MB op een X2 op te heffen en er feitelijk echt 1GB van te maken.
Ze integreerden eerst de compositing chip in de GPU, daarna zou nu de PCIe switchchip aan de beurt zijn... dus wie weet zijn ze wel zo inventief geweest om de beperking van 2x 512MB op een X2 op te heffen en er feitelijk echt 1GB van te maken.
Ja 1 gezamelijke memorypool waar beide GPU's hun info uit betrekken, dat zou ik wel een mooie vooruitgang vindenCJ schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 11:23:
Tenzij AMD een manier gevonden heeft om de framebuffer te laten delen door de GPUs zoals enkele geruchten al een tijd lang melden.
Niet op voorraad.
Dan nog zou ik er lekker 2 GB op plakkenedward2 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 11:33:
[...]
Ja 1 gezamelijke memorypool waar beide GPU's hun info uit betrekken, dat zou ik wel een mooie vooruitgang vinden
Bij AMD zijn inmiddels weer twee ex ATI medewerkers vertrokken. De een past in de lijn van veranderingen binnen het bedrijf, namelijk Vijay Sharma. Opperhoofd marketing GPUs. De ander is een verrassing... namelijk Victor Peng, opperhoofd van de GPU engineering die sinds 2005 (een jaar voor de fusie) bij ATI kwam.
Ben benieuwd wat voor gevolgen dit gaat hebben op de GPU afdeling.
Dan iets anders.... Meet the ASUS HD3850 X2:

Bron: http://www.vr-zone.com/ar..._Specs_%26_Pics/5677.html

Niet echt goed voor AMD. Mja die zien misschien dat het niet al te best met AMD gaat en kunnen ergens anders (Intel of nV) waarschijnlijk meer verdienen.CJ schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 16:50:
Bij AMD zijn inmiddels weer twee ex ATI medewerkers vertrokken. De een past in de lijn van veranderingen binnen het bedrijf, namelijk Vijay Sharma. Opperhoofd marketing GPUs. De ander is een verrassing... namelijk Victor Peng, opperhoofd van de GPU engineering die sinds 2005 (een jaar voor de fusie) bij ATI kwam.
[afbeelding]
Pff denk dat ze die kunnen missen als kiespijn. De ene is verantwoordelijk voor marketing en ik denk dat we allemaal het er over eens zijn dat ze daar niet echt sterk in zijn. Zowel ATI / AMD in het verleden als AMD nu. Kan enkel maar beter als je het mij vraagt. De ander lijkt verantwoordelijk te zijn geweest voor de hardware. Afgezien van het voordeel dat AMD heeft van het 55nm productieproces hebben kunnen ze nog steeds niet mee in de high-end markt. Tuurlijk zullen ze gemist worden maar vergis je niet dat de vele honderden zo niet duizenden engineeers het echt werk en de echte innovatie doen.Astennu schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 18:07:
[...]
Niet echt goed voor AMD. Mja die zien misschien dat het niet al te best met AMD gaat en kunnen ergens anders (Intel of nV) waarschijnlijk meer verdienen.
Ik was afgelopen week in Azie en daar heb ik een paar leuke nieuwe onaangekondigde ATI VGA kaarten in mijn hand gehad die in de komende maanden.. nog op de markt moeten komen, Ik was er voor een paar vergaderingen dus geen tijd gehad om mee te spelen en verder mag ik er weinig over vertellen. Enkel dat er al engineering samples rond gaan en OEM's op shipments zullen gaan wachten (en deze ook als eerste zullen krijgen zoals altijd).
Die twee zullen echt wel ergens iets in het contract hebben staan wat zegt dat ze niet bijn NV of Intel mogen werken.
Die marketing kerel hadden ze al lang de deur uit moeten doen imho.
Die marketing kerel hadden ze al lang de deur uit moeten doen imho.
Denk het niet, het zal niet de eerste keer zijn dat hoge pieten switche van NVIDIA <> ATi of Intel <> AMD.
Maar ik snap niet waarom iedereen zich altijd zo druk kan maken als AMD hooggeplaatste personen van andere bedrijven (IBM bijvoorbeeld) aantrekt, net alsof die mensen de kennis (en patenten) mee nemen...
Het zijn toch echt de engineers die alles ontwerpen en de kennis er van hebben, de hoge personen zitten alleen achter een bureau (erg kort door de bocht).
Maar ik snap niet waarom iedereen zich altijd zo druk kan maken als AMD hooggeplaatste personen van andere bedrijven (IBM bijvoorbeeld) aantrekt, net alsof die mensen de kennis (en patenten) mee nemen...
Het zijn toch echt de engineers die alles ontwerpen en de kennis er van hebben, de hoge personen zitten alleen achter een bureau (erg kort door de bocht).
Anoniem: 168987
Ge weet nooit eh
,
Maar meestal staat er in het contract dat ze een bepaalde tijd moeten wachten voor ze daar echt aan de slag kunnen, om dat ze dan de nieuwste technieken, en tactieken van de ex-werkgever niet mee zullen nemen
. vind ik ergens normaal. niet?
Maar meestal staat er in het contract dat ze een bepaalde tijd moeten wachten voor ze daar echt aan de slag kunnen, om dat ze dan de nieuwste technieken, en tactieken van de ex-werkgever niet mee zullen nemen
Anoniem: 168987 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 09:10:
Maar meestal staat er in het contract dat ze een bepaalde tijd moeten wachten voor ze daar echt aan de slag kunnen, om dat ze dan de nieuwste technieken, en tactieken van de ex-werkgever niet mee zullen nemen.
offtopic:
Een dergelijk 'concurrentiebeding' heeft voor zover ik weet nog nooit stand gehouden bij de rechter.
Een dergelijk 'concurrentiebeding' heeft voor zover ik weet nog nooit stand gehouden bij de rechter.
Wat The Source zegt lijkt mij daarnaast ook aannemelijk, waarschijnlijk zullen deze mensen wel gemist worden maar kan er allicht een vervanger gevonden worden. Mijn gok is dat AMD er eerder op vooruit gaat dan achteruit.
@The Source:
Jammer dat je nog niets over die 'onaangekondigde grafische kaarten' vrij kan geven... we wachten rustig af
Proud member of TCF - D2OL is zooooo 2005
Nordic Hardware post iets wat min of meer bevestigd wat The Source zegt. Ze melden dat de RV770 inmiddels in productie is gegaan en het zal niet lang meer duren voordat de OEMs ze binnen krijgen. Eind Q2 zou de RV770 in de winkel moeten liggen.
De specs zijn ongeveer wat VR-Zone laatst poste (wat weer een repost was van Nordic Hardware uit Februari). 480 streamprocessors, verdeelt over 96 shaderunits met elk 5 streamprocessors (4 normale en 1 die meer kan dan de overige vier). Dit zijn dus 32 streamprocessors meer. Daarnaast meldt NH dat er inderdaad 32 TMUs aan boord zitten en dat de kloksnelheid om en nabij de 900Mhz zal zitten.
Een bron meldde me dat ze in Juni dus zeker te zien zullen zijn (Computex) en dat we zeer binnenkort leaks kunnen verwachten.
Bron: http://www.nordichardware.com/news,7575.html
De specs zijn ongeveer wat VR-Zone laatst poste (wat weer een repost was van Nordic Hardware uit Februari). 480 streamprocessors, verdeelt over 96 shaderunits met elk 5 streamprocessors (4 normale en 1 die meer kan dan de overige vier). Dit zijn dus 32 streamprocessors meer. Daarnaast meldt NH dat er inderdaad 32 TMUs aan boord zitten en dat de kloksnelheid om en nabij de 900Mhz zal zitten.
Een bron meldde me dat ze in Juni dus zeker te zien zullen zijn (Computex) en dat we zeer binnenkort leaks kunnen verwachten.
[ Voor 8% gewijzigd door CJ op 31-03-2008 04:50 ]
Hardware AA?CJ schreef op maandag 31 maart 2008 @ 04:50:
Nordic Hardware post iets wat min of meer bevestigd wat The Source zegt. Ze melden dat de RV770 inmiddels in productie is gegaan en het zal niet lang meer duren voordat de OEMs ze binnen krijgen. Eind Q2 zou de RV770 in de winkel moeten liggen.
Maar het klinkt lekker uitgebalanceerd. Aangezien veel games toch nog op textures leunen, zal dit vermoedelijk veel perf opleveren.
Wat bedoel je met leaks, benchmarks?)
Niet op voorraad.
Uhmm lekker. Nog iets bekend over aangepaste AA ? Dus zoals het er nu naar uit ziet zal hij een 60% sneller zijn dan de RV670. En bij sommige texture intensieve games kan dit meer dan 100% worden (in de praktijk zal dat wel niet).CJ schreef op maandag 31 maart 2008 @ 04:50:
Maar klinkt niet slecht.
Het wordt dus geen verdubbeling van de performance met deze nieuwe HD4000 serie, maar de GeForce 9 is ook weinig sneller dan de GeForce 8. Ik denk dat AMD dan wel een winnaar in handen heeft, want met ongeveer 70% meer shaderkracht en 100% meer texturekracht moet deze RV770 wel over de 9800GTX heen gaan. Die hardware AA is ook niet zo hard nodig, als je kijkt ]naar de meest recente benchmarks van de HD3870X2 versus de 9800GX2 dan zie je dat de verschillen met AA enabled lang niet zo groot meer zijn als dat ze vorig jaar waren bij de HD2900XT versus 8800GTX/GTS.
Die 32 texture units was echt wel nodig, want dat blijkt toch in veel gevallen een beperkende factor te zijn voor de performance. Kijk maar naar de 8800GT versus 9600GT, die laatste heeft maar half zoveel shaderpower en toch is het verschil tussen de twee altijd kleiner dan 50%, eerder 20-30%... Moet je nagaan wat er met de shaderkracht van de AMD videochip gehaald kan worden als ze meer ruimte hebben voor fillrate.
Het wordt toch wel erg verleidelijk om een HD2900XT te verkopen en een HD3870X2 in mijn systeem te zetten, die kaarten heb je 2e hands al voor 260 euro! Maar aan de andere kant kan ik met mijn HD2900XT's het nog wel uitzitten tot juni, als de RV770 op de markt komt.
Weet iemand trouwens of de HD4870 X2 gelijk wordt gereleased met de gewone HD4870? Ik zou verwachten van wel als de RV770 serie hetzelfde PCB gebruikt als de hele RV670 generatie.
Die 32 texture units was echt wel nodig, want dat blijkt toch in veel gevallen een beperkende factor te zijn voor de performance. Kijk maar naar de 8800GT versus 9600GT, die laatste heeft maar half zoveel shaderpower en toch is het verschil tussen de twee altijd kleiner dan 50%, eerder 20-30%... Moet je nagaan wat er met de shaderkracht van de AMD videochip gehaald kan worden als ze meer ruimte hebben voor fillrate.
Het wordt toch wel erg verleidelijk om een HD2900XT te verkopen en een HD3870X2 in mijn systeem te zetten, die kaarten heb je 2e hands al voor 260 euro! Maar aan de andere kant kan ik met mijn HD2900XT's het nog wel uitzitten tot juni, als de RV770 op de markt komt.
Weet iemand trouwens of de HD4870 X2 gelijk wordt gereleased met de gewone HD4870? Ik zou verwachten van wel als de RV770 serie hetzelfde PCB gebruikt als de hele RV670 generatie.
Goud is geen geld
Wat ook interessant is, is dat de RV670 dus met 4x zo weinig texture units (16 TMUs) als de G92 (64TMUs), toch niet 4x zo langzaam is. Kijk je naar de 8800GT (56 TMUs) dan is de RV670 gemiddeld zo'n 15% langzamer. De TMUs van de RV670 zijn dus wel een stuk efficienter dan die van de G92 en als deze dan verdubbelt worden in aantal, kan het wel heel spannend worden wat betreft performance.frankknopers schreef op maandag 31 maart 2008 @ 12:08:
Die 32 texture units was echt wel nodig, want dat blijkt toch in veel gevallen een beperkende factor te zijn voor de performance.
De GF8800GT vs GF9600GT bewijst dat veel games nog niet zo shaderintensief zijn en zelfs nog niet zo zeer texture fillrate afhankelijk, maar wel zeer pixelfillrate afhankelijk is. En wanneer het daarop aan komt, dan heeft de GF9600GT een hogere fillrate dan de GF8800GT omdat ze beide hetzelfde aantal ROPs hebben, maar de GF9600GT hoger geklokt is. Het aantal TMUs is bijna gehalveerd bij de GF9600GT (32 vs 56 bij de GF8800GT), net zoals het aantal streamprocessors (64 vs 112). En toch houdt de 9600GT de 8800GT vaak bij en is soms zelfs iets sneller. Dat kan dus alleen betekenen dat zelfs de texel fillrate nog niet eens een beperkende factor is. En het bewijst ook dat de GF8800GT bandbreedte gelimiteerd is (zelfde bandbreedte als de 9600GT en toch bijna gelijke prestaties). Je zou dus kunnen zeggen dat de 9600GT een veel meer uitgebalanceerde GPU is dan de 8800GT.Kijk maar naar de 8800GT versus 9600GT, die laatste heeft maar half zoveel shaderpower en toch is het verschil tussen de twee altijd kleiner dan 50%, eerder 20-30%... Moet je nagaan wat er met de shaderkracht van de AMD videochip gehaald kan worden als ze meer ruimte hebben voor fillrate.
Volgens mij niet. Ik dacht dat de rest er een maand of 2 later achter aan kwam.Weet iemand trouwens of de HD4870 X2 gelijk wordt gereleased met de gewone HD4870? Ik zou verwachten van wel als de RV770 serie hetzelfde PCB gebruikt als de hele RV670 generatie.
Die 9800 GTX moet dik verslagen worden. Vergeet niet dat we die performance ongeveer al 1-2 jaar hebben in de vorm van de 8800 GTX. Dus het wordt tijd voor een speedbump. Ik verwacht dat de HD3870 X2 net wat sneller is als een RV770. Maar de X2 daar van is natuurlijk wel stukken sneller. En die moet het opnemen tegen de GT200 van nVidia.frankknopers schreef op maandag 31 maart 2008 @ 12:08:
Het wordt dus geen verdubbeling van de performance met deze nieuwe HD4000 serie, maar de GeForce 9 is ook weinig sneller dan de GeForce 8. Ik denk dat AMD dan wel een winnaar in handen heeft, want met ongeveer 70% meer shaderkracht en 100% meer texturekracht moet deze RV770 wel over de 9800GTX heen gaan. Die hardware AA is ook niet zo hard nodig, als je kijkt ]naar de meest recente benchmarks van de HD3870X2 versus de 9800GX2 dan zie je dat de verschillen met AA enabled lang niet zo groot meer zijn als dat ze vorig jaar waren bij de HD2900XT versus 8800GTX/GTS.
Die 32 texture units was echt wel nodig, want dat blijkt toch in veel gevallen een beperkende factor te zijn voor de performance. Kijk maar naar de 8800GT versus 9600GT, die laatste heeft maar half zoveel shaderpower en toch is het verschil tussen de twee altijd kleiner dan 50%, eerder 20-30%... Moet je nagaan wat er met de shaderkracht van de AMD videochip gehaald kan worden als ze meer ruimte hebben voor fillrate.![]()
Dan wordt het heel belangrijk dat de drivers in orde zijn voor CF. Want anders gaan er net als nu vs GX2 flinke klappen vallen in de games waar CF niet of niet goed werkt. En dat zijn er nog best veel.
En hoe zit het met de robs van de RV770 ? blijven die wel gelijk aan wat de RV670 heeft ? of gaan die ook verdubbelen ? Memory zit wel goed bij de RV670 mits ze daar snel GDDR4 of GDDR5 aan koppelen.CJ schreef op maandag 31 maart 2008 @ 12:56:
[...]
Wat ook interessant is, is dat de RV670 dus met 4x zo weinig texture units (16 TMUs) als de G92 (64TMUs), toch niet 4x zo langzaam is. Kijk je naar de 8800GT (56 TMUs) dan is de RV670 gemiddeld zo'n 15% langzamer. De TMUs van de RV670 zijn dus wel een stuk efficienter dan die van de G92 en als deze dan verdubbelt worden in aantal, kan het wel heel spannend worden wat betreft performance.
[...]
De GF8800GT vs GF9600GT bewijst dat veel games nog niet zo shaderintensief zijn en zelfs nog niet zo zeer texture fillrate afhankelijk, maar wel zeer pixelfillrate afhankelijk is. En wanneer het daarop aan komt, dan heeft de GF9600GT een hogere fillrate dan de GF8800GT omdat ze beide hetzelfde aantal ROPs hebben, maar de GF9600GT hoger geklokt is. Het aantal TMUs is bijna gehalveerd bij de GF9600GT (32 vs 56 bij de GF8800GT), net zoals het aantal streamprocessors (64 vs 112). En toch houdt de 9600GT de 8800GT vaak bij en is soms zelfs iets sneller. Dat kan dus alleen betekenen dat zelfs de texel fillrate nog niet eens een beperkende factor is. En het bewijst ook dat de GF8800GT bandbreedte gelimiteerd is (zelfde bandbreedte als de 9600GT en toch bijna gelijke prestaties). Je zou dus kunnen zeggen dat de 9600GT een veel meer uitgebalanceerde GPU is dan de 8800GT.
[...]
Volgens mij niet. Ik dacht dat de rest er een maand of 2 later achter aan kwam.
Zelf ga ik meteen een RV770 halen als hij uit is. Eventueel 2 in CF of de X2 moet er al zijn. Echter gok ik dat we nog wel 2-3 maanden moeten wachten
[ Voor 31% gewijzigd door Astennu op 31-03-2008 13:16 ]
Inderdaad, ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat de RV770 op de markt ligt.Astennu schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:12:
[...]
Die 9800 GTX moet dik verslagen worden. Vergeet niet dat we die performance ongeveer al 1-2 jaar hebben in de vorm van de 8800 GTX. Dus het wordt tijd voor een speedbump. Ik verwacht dat de HD3870 X2 net wat sneller is als een RV770. Maar de X2 daar van is natuurlijk wel stukken sneller. En die moet het opnemen tegen de GT200 van nVidia.
Dan wordt het heel belangrijk dat de drivers in orde zijn voor CF. Want anders gaan er net als nu vs GX2 flinke klappen vallen in de games waar CF niet of niet goed werkt. En dat zijn er nog best veel.
[...]
En hoe zit het met de robs van de RV770 ? blijven die wel gelijk aan wat de RV670 heeft ? of gaan die ook verdubbelen ? Memory zit wel goed bij de RV670 mits ze daar snel GDDR4 of GDDR5 aan koppelen.
Zelf ga ik meteen een RV770 halen als hij uit is. Eventueel 2 in CF of de X2 moet er al zijn. Echter gok ik dat we nog wel 2-3 maanden moeten wachtenZou wel erg mooi zijn als die kaarten er over 6 weken al zijn
dan hebben ze nV goed te pakken
Is er al iets bekend over de prijzen van de RV770?
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
ATI kennende zal het wel even duren. Ze zouden met de RV770 namelijk serieus de perf. crown weer terug kunnen pakken en dat kan dus niet
, dus er wordt netjes gewacht totdat de GT200 uit is en ze zodoende weer op de 2e plaats blijven staan.
Het is net Feyenoord, zodra ze de kans krijgen een plek te stijgen wordt er verloren alsof het afgesproken werk is.
Het is net Feyenoord, zodra ze de kans krijgen een plek te stijgen wordt er verloren alsof het afgesproken werk is.
Niet op voorraad.
Wat een gezellige, sfeer makende post 
Zullen we gewoon afwachten wanneer ATI de RV770 introduceerd
Zullen we gewoon afwachten wanneer ATI de RV770 introduceerd
De RV770 is wel een érg mooie GPU als we de specs mogen geloven. Gewoon 10 watt idle en 480 stream processors voor een uitstekende prijs.edward2 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 15:09:
... dus er wordt netjes gewacht totdat de GT200 uit is en ze zodoende weer op de 2e plaats blijven staan ...
Goud is geen geld
Haha je bent echt weg van je GX2 of nietedward2 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 15:09:
ATI kennende zal het wel even duren. Ze zouden met de RV770 namelijk serieus de perf. crown weer terug kunnen pakken en dat kan dus niet, dus er wordt netjes gewacht totdat de GT200 uit is en ze zodoende weer op de 2e plaats blijven staan.
AMD kan met de RV770 even op nr1 komen. Met de X2 kunnen ze concureren met de GT200 echter denk ik dat die laatste wel sneler zal zijn voornamelijk doordat het een singel gpu is en je dus niet met CF/SLi hoeft te klooien.
Hij maakte natuurlijk een geintje, meteen drie die er serieus op in gaan.
Ja dat was cynisme. ATI was namelijk nogal vaak te laat (R500 en R600) en kon zo uiteindelijk vaak de concurrentie niet aan.
Ik zie de RV770 liever vandaag dan morgen. Het lijkt me een erg mooie GPU die eindelijk de 8800Ultra als single GPU achter zich kan laten..
Ik zie de RV770 liever vandaag dan morgen. Het lijkt me een erg mooie GPU die eindelijk de 8800Ultra als single GPU achter zich kan laten..
Niet op voorraad.
Ik heb al mijn hoop op ati nu, nvidia is net als intel: "geen" high-end (8800 Ultra) concurrentie, geen updates. De computermarkt moet eens goed worden wakkergeschut, het maakt niet uit wie (welk bedrijf) het doet, als maar iemand het doet.
Iemand enig idee of de 7 serie van ATi weer fatsoenlijke Mac ondersteuning gaat krijgen? Het is een beetje jammer dat qua HD serie alleen een HD2600 kunt gebruiken in een Power Mac. Dan is een X1900 nog beter in mijn ogen dan.
Ik hoop dat ATi weer met Apple tot wat leuks komt zodat er weer een high-end kaart ondersteuning komt. CJ jij zei daar laatst iets over, maar hoeveel waarde zou je gerucht willen meegeven?
Ik hoop dat ATi weer met Apple tot wat leuks komt zodat er weer een high-end kaart ondersteuning komt. CJ jij zei daar laatst iets over, maar hoeveel waarde zou je gerucht willen meegeven?
RV770 komt uit.... en een maand (of 2) later komt NV met de GT200 in Juli/Augustus. Die is sneller dan de GF9800GX2 geloof ik... er komen twee varianten uit... ze gaan de GF9900GTX en GF9900GT heten... en er komt geen GX2 versie uit (ongeacht wat sommige techsites nu gaan vermelden). Dat ding is namelijk te groot en te heet om er een sandwich van te maken.edward2 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 15:53:
Ja dat was cynisme. ATI was namelijk nogal vaak te laat (R500 en R600) en kon zo uiteindelijk vaak de concurrentie niet aan.
Ook hier gaat weer hetzelfde gebeuren als nu... AMD is goedkoper met de RV770 dan NV met de GT200. Maar de GT200 is sneller... totdat de nieuwe architectuur van AMD klaar is.
Het gaat al een hele pagina bijna alleen maar over de RV770, waar denk je dat die 7 op slaat?DaMarcus schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:03:
Je bedoelt 4-serie?
Is er al een schatting hoeveel sneller die GT200 is als de 9800 GX2 ? 20-30% ? want in dat geval maakt een HD4870 X2 een goede kans tegen die kaart. Maar daar geld weer drivers moeten in orde zijn. De HD4870 zal denk ik een 20-30% sneller zijn dan een 9800 GTX van wat ik nu zo zie qua specs. Mja die willen nog wel eens niet vertalen naar een even grote performance winst in gamesCJ schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:03:
[...]
RV770 komt uit.... en een maand (of 2) later komt NV met de GT200 in Juli/Augustus. Die is sneller dan de GF9800GX2 geloof ik... er komen twee varianten uit... ze gaan de GF9900GTX en GF9900GT heten... en er komt geen GX2 versie uit (ongeacht wat sommige techsites nu gaan vermelden). Dat ding is namelijk te groot en te heet om er een sandwich van te maken.
Ook hier gaat weer hetzelfde gebeuren als nu... AMD is goedkoper met de RV770 dan NV met de GT200. Maar de GT200 is sneller... totdat de nieuwe architectuur van AMD klaar is.
[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 31-03-2008 16:44 ]
Prijs is natuurlijk ook een niet te onderschatten concurrentroef. Wat dat betreft is de HD3xx gewoon zeer competatief.
Denk eerder dat de RV770X2 nodig is tegen de GT200.
Niet op voorraad.
Dat denk ik ook HD4870 in 200-300 euro segment en de X2 in het 400-600 euro segment. En deie GT200 zal duidlijke in die laatste groep komen ik gok zelfs 550 euro. Zelfde geld voor de X2 versie van de HD4870.edward2 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:53:
Prijs is natuurlijk ook een niet te onderschatten concurrentroef. Wat dat betreft is de HD3xx gewoon zeer competatief.
..
[ Voor 174% gewijzigd door Apoca op 31-03-2008 19:32 ]
Excuus, meende dat hij de Radeon 7xxx-serie bedoelde maar zie nu ook mijn fout inDepep schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:12:
[...]
Het gaat al een hele pagina bijna alleen maar over de RV770, waar denk je dat die 7 op slaat?
..ik gok op de R700, maar tegen welke kaart moet ie het dan opnemen?CJ schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:03:
[...]
RV770 komt uit.... en een maand (of 2) later komt NV met de GT200 in Juli/Augustus. Die is sneller dan de GF9800GX2 geloof ik... er komen twee varianten uit... ze gaan de GF9900GTX en GF9900GT heten... en er komt geen GX2 versie uit (ongeacht wat sommige techsites nu gaan vermelden). Dat ding is namelijk te groot en te heet om er een sandwich van te maken.
|2600k|Asus 290|
R700 = 2x RV770, althans, dat is wel wat er mee bedoeld wordt. Die nemen het tegen de videokaarten op uit de GT200 series, en niet tegen de 9x00 series zoals vaak ten onrechte wordt gedacht.Bullus schreef op maandag 31 maart 2008 @ 21:49:
[...]
..ik gok op de R700, maar tegen welke kaart moet ie het dan opnemen?
R680=2x RV670
R780=2x RV770? dacht ik tenminste.
R700= nieuwe architectuur (1 grote core met daar omheen mini cores)
R780=2x RV770? dacht ik tenminste.
R700= nieuwe architectuur (1 grote core met daar omheen mini cores)
[ Voor 21% gewijzigd door Bullus op 31-03-2008 22:08 ]
|2600k|Asus 290|
Dit topic is gesloten.