Gigabyte P35/X38/X48 problemen & ervaringen - Deel 2

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik heb ook een probleempje met de onboard geluidskaart op m'n X38 DS4, de microfoon is te zacht.
Normaal heb je wel ergens een optie om het geluid een boost te geven, helaas kan ik die nergens vinden. Zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-08 16:58
Ik heb sinds februari een X38-DS4, nooit last mee gehad ( nog steeds niet, ff afkloppen), mijn E2160 op 3Ghz@ 1,425V ( hele kleine Vdrop), stabiel als een huis. Dus ik denk , ik zal eens de FSB wall gaan opzoeken, dus 400x6 op 1,325V (normaal genoeg om 2,8Ghz te halen), Post, Boot,Vista, ik start CPU-Z op en ik zie tot mijn verbazing dat de Proc op 360x6 loopt..dus ik 370x7 geprobeerd, weer opnieuw opgestart, nog steeds die 360FSB..Wat kan hiervan..oorzaak/reden o.i.d. zijn en wat kan ik hier aan doen? Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Coenen schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:29:
Ik heb ook een probleempje met de onboard geluidskaart op m'n X38 DS4, de microfoon is te zacht.
Normaal heb je wel ergens een optie om het geluid een boost te geven, helaas kan ik die nergens vinden. Zie ik wat over het hoofd?
Dat je waarschijnlijk een totaal andere gevoeligheid microfoon hebt dan de geluids-chip wil ontvangen. Een versterker kan dat inderdaad wel wat opschroeven, maar meer dan een optie voor 'volume' in de driver zal dat niet zijn. Kan het niet verder, denk ik dat het verschil te groot is en het kleine versterkertje dat niet bij kan benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:22
Even een vraagje. :)

Ik ben van plan een X48-DS4 te kopen icm een Scythe Andy Samurai. Kan deze hier zonder problemen op?

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:45
Ik heb sinds vorige week een Gigabyte X48 DS4 bord in huis en tot volle tevredenheid gebruikt. Echter, vandaag knalde Windows een BSOD op het scherm met als bijvoeging "MEMORY_MANAGEMENT". Pc wordt gereset, echter krijg ik continu de melding "Backup bios checksum error". Daarna wordt geprobeerd de bios terug te zetten met als melding "Bios Auto-recovering ........". Reboot van de pc en het hele verhaal begint weer opnieuw. Dit is nu al 20-30 keer zo gegaan, voordat ik het opgaf.

Ik heb clear CMOS geprobeerd, maar dat helpt niets. De bios instellingen worden wel teruggezet (aangezien de splashscreen weer tevoorschijn komt), maar hetzelfde ritueel herhaalt zich. Bios batterij verwijderd en teruggeplaats (en zelfs vervangen met een andere) levert ook geen oplossing. Wat zou ik nog anders kunnen proberen? Of is dit een duidelijk geval van RMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb de GA-EP45-DS3R moederbord in mijn nieuwe PC zitten en heb een probleem met het installeren van Windows XP. Van de site van Gigabyte heb ik dat 20kb tellende bestandje gedownload die de SATA drivers voor me uitpakt. Deze heb ik vervolgens op de flop gezet en middels F6 geladen... Zodra de setup klaar is met het laden van de drivers, krijg ik een mooie BSOD... :(

Ik heb 2x 160GB in RAID1 draaien (Waar ik Windows op wil installeren) en 2x 1TB in RAID0, maar dat kan toch niet uitmaken?
Of heb ik een andere driver nodig, als ik disks in RAID heb hangen?

Enig wat ik weet is dat dit probleem in de drivers zit en dus de aansturing van de schijven en dergelijke, want waarom zou hij anders op dat punt er uit knallen? ;)

Heb ook al wat rond gezocht, zowel op Google als op GoT, maar krijg niet echt hits die te maken hebben met mijn probleem.
Deorgere schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 20:32:
Even een vraagje. :)

Ik ben van plan een X48-DS4 te kopen icm een Scythe Andy Samurai. Kan deze hier zonder problemen op?
Als je kijkt naar de ondersteunde sockets van de koeler en daar Socket 775 ziet staan lijkt het me geen problemen op te leveren... :)

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 25-07-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kleine update op bovenstaande:

Heb zojuist de drivers opnieuw gedownload vanaf Gigabyte en deze op een geformatteerde flop gezet, direct in de root... Nu herkende Windows geeneens drivers op de flop, en heb alle bestanden er echt op gezet... ;)

Als ik de RAID uit zet op het moederbord, dan worden de schijven (2x 160GB (RAID1) en 2x 1TB (RAID0)) wel herkend, alleen niet in RAID natuurlijk, wat ik wél wil... :) Software RAID is niet echt een optie, ik denk dat de onboard ICH10R sneller is dan software RAID.

Iemand van jullie nog tips wat ik kan proberen, of aanmerkingen op dingen die ik fout doe? :?

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 25-07-2008 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En het is opgelost, erg omslachtig gegaan allemaal, maar goed...
Heb vanaf de nieuwe PC een flop gemaakt, nadat ik zonder RAID Windows had geinstalleerd
RAID array aangemaakt... Setup opgestart en hij herkende de flop (en de drivers) opeens wel... :)

Ik weet het, 3 postings van mij achter elkaar... Wellicht had ik beter kunnen editen, maar dan was het misschien helemaal onduidelijk geworden... :)

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 25-07-2008 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MM-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 12:42

-MM-

D'oh!!

Ik ben een trotse bezitter van de Gigabyte P35-DS3R. Nu wilde ik dit weekend 4x Samsung Spinpoint 1TB aansluiten op RAID5 zodat ik mijn media "veilig" kan opslaan. Echter kreeg ik net niet voor elkaar dat de schijf beschikbaar werd voor Windows. Ik heb in de BIOS Raid aangezet en d.m.v. CTRL-G de RAID 5 schijf gemaakt. In windows de drivers geinstalleerd en met een tooltje (van de gigabyte site) kon ik in windows de RAID bekijken en de volumes opvragen echter waren ze nog steeds niet beschikbaar in verkenner/schijfbeheer. Vervolgens via de tool de schijven nog geinitialiseerd (duurde slechts 8 uur), daarna kon ik de schijven nog steeds niet benaderen. Wat doe ik fout, zie ik wat over het hoofd of werkt het allemaal niet naar behoren?

What's the point of living if you can't feel alive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gydeon
  • Laatst online: 12-09 13:52
Ik heb al veel rondgezocht op google en op Tweakers, maar na 2 dagen flink testen en pluggen kom ik er nog steeds niet uit.

Het zit namelijk zo:
Een tijdje geleden heb ik een nieuw systeem samengesteld met een Gigabyte GA-X48-DS4 moederbord. Na het nodige install-werk m.b.v. de Gigabyte Driver CD ( d.m.v. Xpress Install ) loopt alles perfect, OOK het geluid. Van een koptelefoon op een enkele groene aansluiting ben ik toen overgegaan op een 5.1 installatie met 3 aansluitingen. Dat werd direct gedetecteerd en ingesteld, met succes. Daarna heb ik tijdelijk mijn 5.1 audio-set verplaatst naar een ander systeem. Nu heb ik hem 2 dagen geleden weer teruggehangen aan mijn nieuwe systeem, om tot de ontdekking te komen dat mijn geluid het niet meer doet. Ik had mijn systeem aanstaan tijdens het inpluggen van de audio de eerste keer, dus had ik dat daarna weer gedaan, alleen wordt er nu niets gedetecteerd.

Ik heb een front-panel in mijn kast, die ik op het moederbord heb aangesloten met de AC'97 aansluiting ( dit kon blijkbaar een apart geluidsstroom leveren t.o.v. de achteraansluitingen, wat mij toch wel handig leek ). Deze is tijdens het reinstalleren van de geluidsset niet veranderd of wat dan ook. De kabels zijn er alleen even uit geweest, meer niet. Het systeem heeft toen wel aangestaan toen ik ze eruit haalde, maar daar heb ik vroeger nooit problemen mee gehad. Ik heb nooit aansluitingen gehad op het front-panel, voornamelijk omdat ik die niet nodig heb gehad op dat moment en ik er eigenlijk wel vanuit ging dat het werkte.

Het gevolg is nu dat, als ik achter probeer mijn surroundset wederom aan te sluiten ( of zelfs 1 van de 3 stekkers ), er geen detectie plaatsvind. De enige manier waarop ik 1 van de 3 stekkers aan de praat kan krijgen is door een optie "Detectie frontpaneel automatisch uitschakelen" aan te vinken, waardoor ineens mijn frontpaneel 2 aansluitingen ontdekt ( een microfoon en een groene aansluiting ). Als ik nu testgeluiden probeer af te spelen op deze 2ND Output, komt er geluid uit de aansluiting die ACHTER aangesloten zit ( het lijkt dus of het frontpanel en de achterkant omgewisseld staan of verkeerd doorgelinkt ). Zet ik die optie dan weer uit, heb ik weer geen geluid. Het rare is ook, dat als ik voor iets aansluit, daar ook geen detectie plaatsvindt. Het zit dus allemaal goed in de war...

Het boekje biedt weinig hulp wat betreft dit probleem. Zowel de handleiding van mijn kast ( waar de AC'97 frontpanel op zit en dus ondersteund word ) als de handleiding van mijn moederbord geven slechts informatie over hoe het aangesloten moet worden, maar zeggen er niets bij over hoe dit soort problemen opgelost moeten worden.

Nu blijkt dit op de een of andere gare manier een bekend Gigabyte-kwaaltje te zijn, wat te maken heeft met jumpers op de L-OUT-RET en R-OUT-RET oid ( volgens deze post. Alleen vind ik het raar dat het in het begin wel altijd gewerkt heeft met alle aansluitingen hetzelfde, en nu spontaan na het ontkoppelen niet meer. Om die reden weet ik dus ook bijna zeker dat die AC'97 aansluiting kan blijven zitten, omdat het eerder ook gewerkt heeft.
Bovendien weet ik zo 1,2,3 geen jumpers aan te komen ( die heb ik volgens mij nergens bij gekregen ), dus zou ik het liever eerst zonder zulke dingen doen. Mijn doel is namelijk om zowel de achterkant als de voorkant toch werkende te krijgen met aparte geluidskanalen.

Ook las ik iets over een paperclip in achteraansluitingen doen of zoiets, maar aangezien ik daar 1 x toevallig op terecht ben gekomen ( was volgens mij hier ook op Tweakers ) zal dat niet zo'n logische oplossing zijn. Mocht het toch nodig zijn, zou ik graag nog een duidelijke uitleg krijgen over wat er dan precies moet gebeuren, want ik heb geen zin om m'n moederbord zo kort al terug te sturen op RMA.

Verder staat in het boekje ook "When using an AC'97 front panel audio module, you can use either the front or the back panel audio connectors, but not both at the same time. ". Dit betekent in mijn ogen niet dat als er niets voorop aangesloten zit, dat dan meteen m'n hele achterkant al niet meer werkt ( dus dat voorop nog maar de enige optie is )? Bovendien had ik dan eerder op die manier het geluid al niet aan de praat gekregen, dus ik ga er hierbij van uit dat ze bedoelen "Als er op het voorpaneel geen signaal gaat werkt het achterpaneel. Op het moment dat er signaal over het voorpaneel gaat sluit het achterpaneel zich af. "
Mocht dat niet het geval zijn, vind ik het raar dat met het aansluiten van het Azalia paneel ook niets heeft gewerkt, wat dan toch zou moeten gebeuren.

Hier een afbeelding van de F_AUDIO ( Frontpanel ) aansluiting op mijn moederbord. Als jullie dit kunnen gebruiken om aan te geven waar er eventueel geklooid moet worden naast of met de pinnen, dan kan ik het makkelijker terugplaatsen op mijn eigen moederbord.

Wat ik allemaal al heb geprobeerd:

- Aansluitingen verwisseld ( alle aansluitingen geprobeerd, zowel 5.1 aansluitingen als gewone stereo-aansluitingen ). Stereo werkt wel, maar dat komt omdat die slechts gebruik maakt van die enkele werkende aansluiting die zgn. op het front-panel zit.

- Windows opnieuw geïnstalleerd ( Het zou een driver-fout kunnen zijn, maar ook dit bleek weinig uit te halen )

- Aangesloten met zowel de Azalia als de AC'97 plug erop. ( Heb het toch geprobeerd, mocht het aan de aansluiting liggen. Dit heeft ook niet geholpen )

- Bij de beide aansluitingen de instelling "Azalia Codec" in BIOS zowel als AUTO als op DISABLED gehad ( heeft ook niet geholpen, behalve dat eens mijn geluidssysteem helemaal niet meer werkte ( ook de digitale ingang/uitgang niet meer )

- Zowat meer dan 30x de drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd in de goede volgorde ( Eerst de UAA drivers van Vista, vervolgens de Realtek drivers ), verschillende versies van de Realtek driver gebruikt ( zowel van Gigabyte CD als van het internet ).

Mijn hoop begint een beetje af te dwalen richting het RMA sturen, al weet ik bijna zéker dat het een software-conflict is van de drivers en detectie van Vista en van Realtek. Ik zou heel graag een verhaal van iemand krijgen die ditzelfde probleem heeft gehad, vervolgens een uitleg hoe hij/zij dat heeft opgelost, want ik baal er behoorlijk van dat eerst alles vlekkeloos werkte en nu spontaan alles in het 100 is gelopen na een paar simpele reconnects van de audiostekkers.

en voor het topic meteen wordt dichtgesmeten, ik heb wel degelijk gezocht op tweakers onder search-terms als "Gigabyte moederbord geen geluid" en variaties daarop en Google had ook weinig andere resultaten dan jumpers plaatsen en driver-installs.

Alvast bedankt voor alle hulp, en mochten jullie zo niets weten, dan probeer ik morgen de helpdesk van Gigabyte of iets dergelijks, want ik weet bijna zeker dat het iets heel simpels is, maar het moet wel gebeuren..

Met vriendelijke groet,

Gydeon

[edit] ik heb een Revision v1.3 moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Zo, das nog eens een lap tekst. Chapeau. Je hebt in ieder geval al een hoop gedaan. Heb je al eens geprobeerd om een Live CD van Linux (Knoppix of Ubuntu bijvoorbeeld) te draaien? Deze zou als het goed is zo je Realtek geluidschip herkennen. Het kan zijn dat het alsnog een driver probleem is (niet goed gedeinstalleerd, conflicten, etc.), je weet het nooit.

[ Voor 6% gewijzigd door Bitage op 28-07-2008 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gydeon
  • Laatst online: 12-09 13:52
Ik heb hier nog volgens mij ergens een Ubuntu-CD liggen inderdaad, hopelijk dat die me iets verder kan helpen :). Ga em meteen zoeken :D

-- EDIT --

Heb het systeem opgestart door Ubuntu, hier neemt hij wel de juiste aansluiting in gebruik ( de achteraansluiting ), al krijg ik er met een willekeurig nummer geen 5.1 geluid uit. Dit lijkt mij nog niet het probleem, aangezien het geluid wel via de achterkant uitgezonden wordt. Het lijkt dus echt een Windows-probleem te zijn.

Ik heb verder naar de Devices gekeken in Ubuntu, en daar kwamen audioapparaten met ALC8838 ( wat blijkbaar terugwijst op Realtek-apparaten ), maar deze kan ik niet verwijderen of wat dan ook ( tenminste, ik ben geen uninstall-functie tegengekomen ). Na het opnieuw opstarten was ik wederom in Windows zonder 5.1 geluid.

Ik had wel behoorlijk veel ALC8838 entries bij de devices, en in mijn geluidpaneel in Windows staat er ook: 5- Realtek High Definition Audio en daarboven 3- High Definition Audio-apparaat ( de HDMI-uitgang van mijn videokaart ). Geeft deze 5 aan dat er al 4 eerdere installs zijn geweest die niet goed verwijderd zijn of hoef ik hier niet op te letten?

[ Voor 79% gewijzigd door Gydeon op 28-07-2008 21:41 . Reden: Update Ubuntu-kwestie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarknessAwaits
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 12:41
Aangezien mijn vorige pc'tje wat aan het verouderen was heb ik na lang beraad maar beslist dat er een nieuwe moest komen. Belangrijk voor mij was dat hij stabiel was (geen OC nodig) en snel genoeg om lekker mee te kunnen werken voor m'n studie en vrije tijd.

Ik ben uitgekomen op een systeem rondom het Gigabyte P45-DS3P moederbord, met onder meer een Intel q9300 en 4GB Geil DDR-1066. Ik heb voor Gigabyte gekozen omdat wel enigszins een goed merk zou moeten zijn voor zover ik had gelezen.

Afgelopen donderdag en vrijdag de boel zorgvuldig in elkaar gezet, ruim de tijd genomen. Eenmaal klaar wil ik 'm opstarten en toen bleek dat hij in een reboot lus kwam. Alles weer losgehaald, tot de processor aan toe (leuk met een Thermalright Ultra 120 Extreme) en na lang testen met 1 stripje geheugen besloot ik maar om ze eens om te wisselen. Bizar genoeg werkte dat wel... ook nadat ik de twee strips in Dual Channel in omgekeerde volgorde plaatste waarin ze eerst zaten.

Daarna Windows geïnstalleerd maar bij iedere keer dat hij opnieuw wilde opstarten kwam hij in de loop terecht. Zondag heeft hij een tijdje aangestaan en toen ik terug kwam van het eten was hij vrolijk bezig zichzelf continue te resetten. Stroom eraf en weer erop en hij start gewoon op.

Toen ben ik maar gaan zoeken op o.a. Tweakers en toen kwam ik dit topic tegen, niet echt gericht op de P45 chipset maar wel dezelfde problemen als ik heb. Ik zit een beetje in dubio op dit moment, want ik wil wel kunnen vertrouwen op mijn pc, tot nu toe heeft hij al 2x een blauw scherm weten te genereren bij Vista terwijl er feitelijk niets bijzonders werd gedaan behalve het internet gebruiken.

Ik heb nu de BIOS naar versie F6 geflashed en hij kan nu wel opnieuw opstarten maar niet alvorens 1x 'half' te booten en dan reset hij zichzelf weer en dan pas start hij door. Ik voel de neiging om het bord terug te brengen maar ik denk dat ik dan nog verder van huis ben (ook letterlijk, de winkel is 50 km verderop) en weken kan wachten op een nieuw bord met mogelijk dezelfde gebreken.

Uiteraard verwacht ik niet dat ik hier een antwoord krijg op wat ik zou moeten doen maar ik ben wel benieuwd naar de bevindingen van anderen en wellicht heeft iemand die op zoek is naar een mobo ook nog wat aan mijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

The Third Man

The Third Jellyfish

DarknessAwaits schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 00:20:
Uiteraard verwacht ik niet dat ik hier een antwoord krijg op wat ik zou moeten doen maar ik ben wel benieuwd naar de bevindingen van anderen en wellicht heeft iemand die op zoek is naar een mobo ook nog wat aan mijn verhaal.
Maar slechts ervaring posten en verder niet testen is niet erg 'tweakerig'. Ik zou als eerste het geheugen controleren met Memtest, of de timings wat lager zetten. Temps allemaal ok? Voeding beetje goed uitgekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarknessAwaits
  • Laatst online: 28-01 12:41
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 00:24:
[...]
Maar slechts ervaring posten en verder niet testen is niet erg 'tweakerig'. Ik zou als eerste het geheugen controleren met Memtest, of de timings wat lager zetten. Temps allemaal ok? Voeding beetje goed uitgekozen?
De Memtest ben ik nog niet aan toe gekomen, staat uiteraard nog op de planning. De timings staan op auto en zijn zoals ze zijn aangegeven op het geheugen zelf. Temperaturen zijn allemaal prima, enkel de CPU geeft bij de bios zo'n 29 graden aan maar bij Speedfan staan alle cores op +/- 50 graden. Denk dat er niet helemaal goed gecommuniceerd wordt.

Voeding is een Enermax Liberty 500, die zou het echt wel moeten aankunnen. Maar je hebt gelijk dat mijn verhaal niet zo tweakerig is, echter ben ik wel van mening dat zolang ik geen 'gekke' dingen doe zoals overclocken het systeem gewoon stabiel zou moeten werken. Hij staat nu al 13 uur achter elkaar aan zonder problemen dus wellicht dat de F6 BIOS een positieve uitwerking op het geheel heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
  • Laatst online: 22:50
Afgelopen tijd al heel wat post doorgelezen van de p45 en x48 chipsets.
Maar ik twijfel nog over de aankoop van een van deze gigabyte borden.

Mijn eisen:

- 1 systeem in huis dat alles kan 24/7
- Stil
- Redelijk zuinig
- Mediaportal incl een firedtv erop voor alleen opnemen van uitzendingen. (afspelen doen we op de xbox)
- Windows 2008 draaien in Hyper V
- Gigabyte moederbord
- Memory met ECC support
- 2x gigabit lan
- Gene6Ftp server
- Fileserver
- Af en toe eens een race spelletje spelen.

Configuratie die ik voor ogen heb:

- Vista 64 met 4 of 8 gig.
- E8400 duo core
- gigabyte x48 ds4

Maar dan het moederbord.
Volgens mijn eisen (memory met ECC) kom ik uit op de x48 borden. P45 doen geen ecc.
Nu vraag ik me af of de x48 borden wel geschikt zijn. Zijn dit niet echte gamers borden?
Maw. is dit iets voor 24/7 (lage systeem belasting over het algemeen)....

Wie kan me hier in adviseren?

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Juist de Gigabyte X48 borden kun je langdurig belasten zonder problemen, ze zijn immers gemaakt voor de veeleisende gebruiker. Natuurlijk zijn ze gericht op gamers, maar zelf ben ik niet echt een gamer, maar moet ik zeggen dat de X48-DQ6 die ik heb me prima bevalt, juist omdat het bord zo stabiel draait.
Ik ben alleen geen fan van de onboard lan (realtek), maar dat vind je tegenwoordig bij iedere fabrikant zo'n beetje. Alleen op Asus kom je nog wel eens een Marvell tegen (maarja, daar zou ik sowieso wegblijven als je iets stabiels en zuinigs zoekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik heb de mic boost gevonden: in het mixer tabje heb je bij playback en rear pink in een klein vakje met 2 puntjes, daar kan je de mic boost aan zetten. Ik kwam hem toevallig tegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een Gigabyte X48-DQ6 icm OCZ Vendetta 2 en OCZ Reaper 1066 DDR2.... gaat dat eigenlijk wel passen? ik heb het wel besteld... maar eigenlijk niet bij stil gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
  • Laatst online: 12-08 16:58
Imperium schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:14:
Een Gigabyte X48-DQ6 icm OCZ Vendetta 2 en OCZ Reaper 1066 DDR2.... gaat dat eigenlijk wel passen? ik heb het wel besteld... maar eigenlijk niet bij stil gestaan?
Het is een DDR-2 bord, dus dat geheugen past wel, de koeler..zou ook moeten passen, maar als het een lage tower is komt het misschien tegen die heatsinks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:38
Terw_Dan schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 10:25:
Ik ben alleen geen fan van de onboard lan (realtek), maar dat vind je tegenwoordig bij iedere fabrikant zo'n beetje.
Waarom ben je geen liefhebber van de Realtek? Ik heb mijn X48-DQ6 based pctje vorige week meegehad naar Campzone en daar goed gebruik gemaakt van de onboard LAN. Netwerksnelheden waren prima (Nooit minder dan 30MB\Sec, gemiddeld 50 en uitschieters naar 90 :-)) en de processorbelasting bleef op een zeer acceptabel niveau (E8400).

Ik heb namelijk zoiets van: waarom zou ik deze dan nog vervangen door een "dikkere" kaart?

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tweakod3x schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 08:22:
[...]

Waarom ben je geen liefhebber van de Realtek? Ik heb mijn X48-DQ6 based pctje vorige week meegehad naar Campzone en daar goed gebruik gemaakt van de onboard LAN. Netwerksnelheden waren prima (Nooit minder dan 30MB\Sec, gemiddeld 50 en uitschieters naar 90 :-)) en de processorbelasting bleef op een zeer acceptabel niveau (E8400).

Ik heb namelijk zoiets van: waarom zou ik deze dan nog vervangen door een "dikkere" kaart?
Ik heb zelf het probleem dat de realteks niet snel en stabiel genoeg zijn. De intelkaart die er nu in zit geeft een stabielere verbinding maar belangrijker, een flink wat lagere ping. Met die realtek heb ik op een intern netwerk wel een pieken naar de 2000ms, met die intel heb ik daar geen last van.
processor belasting moet ik nog meten (ben bezig met het testen van de realteks op mijn nieuwe EP45-DQ6 en EP45-DS4P), maar ik ga toch eens vragen aan Gigabyte of er geen Intel chips meer onboard komen, zoals vroeger wel het geval was (en ik betaal liever voor 1 intel chip dan 4 realteks, ook al is het bord dan 10 euro duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo guys ,.. lang geleden maar ben hier nog een keer met een vraagje :)

betreft mijn P35C-DS3R rev 2.0

Gewoon om zeker te zijn ... de gele sata-poorten zijn deze die op de ICH9R chip zitten :?

Nu ik eigenlijk toch niet meer game of héél zelden nog eens ben ik nu wat energiebewuster aan het worden en wil mijn PC wat zuiniger maken.

Momenteel is mijn Q6600 geclocked @ 8x400 (3200Mhz.) en clocked ie bij low-load terug naar 2400Mhz. Alle Vcore instellingen staan hierbij op auto in de bios en dat werkt prima zo.
Alleen blijft de vcore hierbij altijd ongewijzigd zijnde zo'n 1,23Volt als ik me niet vergis.
Vreemd is wel dat als ik mijn mobo compleet bios-default instel, de cpu dan mooi terug clocked van 2400 naar 1600 Mhz. en hierbij ook de Vcore naar beneden brengt ... naar zo'n 1 Volt volgens Cpu-z.
Nu vraag ik me af waarom de Vcore niet naar beneden gaat in het eerste geval :?

Wat ik geprobeerd heb is mijn cpu op 6x400 te brengen en hopen dat ie bij low-load ook nog naar 1600Mhz. , .... samen met de daarbij horende verlaagde Vcore,... zou clocken ...... :| ... werkt dus blijkbaar niet aangezien de MP van mijn mobo niet lager kan dan 6X en hij zou dus naar 4X moeten.

Is dit eventueel op te lossen met een andere bios ... een bios die een MP heeft die tot 4x kan zakken ... :?
Ik gebruik nl. nog steeds de originele bios die in mijn mobo zit ... de F4 meerbepaald.

Als er iemand wat tips voor me heeft .. shoot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Mjah, idle en stock temperatures zijn hetzelfde als de vergelijkbare coolers die nu op de markt zijn. Enkel voor overclocken van je cpu laat ie zijn ware aard zien.

Verder schijnt ie eigenlijk wat te groot zijn en kan ie enkele geheugenslots blocken op sommige mobo's, waaronder op Gigabyte X38-mobo's.

Kan je hier lezen.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 11:45
Ik heb zaterdag een Gigabyte X48 DS4 binnen gekregen en vandaag kwam mijn Arctic Freezer 7 Pro, ik heb hem nu als het goed is goed vast zitten op de processor. Maar hij komt volgens mij tegen dat koperen blok op de northbridge (of het moet natuurlijk precies passen). Zijn er meer mensen met een X48 en dezelfde koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds kort een GA-X48-DQ6 met Scythe Mugen/Infinity. In eerste instantie had ik ook dat reaper geheugen, maar ik heb het terug moeten sturen. De koeler hangt boven de eerste twee memory slots. Er kan alleen maar geheugen met een laag profiel in. En dat reaper geheugen is ongeveer twee keer zo hoog als normaal geheugen, door de heatpipe en het koelblok er boven op. Als die Vendetta ongeveer even groot is, dan krijg je dit geheugen niet geplaatst.

Nog even ter verduidelijking voor dat iemand gaat roepen dat de koeler niet boven de geheugen banken zit. Het koelblok zelf zit net niet over de banken. Maar de ventilator wel. Die kun je er natuurlijk afhalen of op een andere kant van het koelblok zetten, maar volgens mij is dat niet wenselijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2008 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
Een Scythe Infinity koeler gaat gewoon passen als je de korte zijde naar beneden richt, en aan de onderkant de fan monteert. Zo heb ik het al een paar maanden te draaien en dat gaat prima!

Heb dus ook alle ruimte voor mijn Reaper geheugen.

Van mij ook even een vraagje: Hoe kan ik de FSB van de CPU verhogen zonder dat hij meteen de FSB van het geheugen opkrikt? Want dat wil ik juist niet.. ( Maak gebruik van een E8400)

[ Voor 27% gewijzigd door Tweakod3x op 12-08-2008 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Allereerst uit de OP:
X48-DQ6 (BIOS F6)
Zit al op F7.

Ik heb een GA-X48-DQ6 en ben een poging aan het wagen mijn Q9450 over te klokken.
Host heb ik nu op 425MHz, mem op auto, voltages allemaal op 'normal'. PCI-e op 100.
En dingen als graphics booster, cia2 of performance enhance uitgeschakeld of op 'standard'.

Nu is hij niet prime stabiel, een memtest (in windows) gaf geef fouten dus ik ga er eigenlijk van uit dat de FSB of proc de problemen geeft. Het verhogen naar 1,3 Vcore hielp een klein beetje maar maakt hem nog niet stabiel.

Als ik echter probeer het MCH voltage te verhogen dan worden mijn wijzigingen teruggezet door de beveiliging. Ik kan me echter niet voorstellen dat een verhoging van de MCH ineens onveilig is terwijl hij standaard wel draait. Meestal wordt een systeem toch stabieler met een hoger voltage?
Het is trouwens een kleine verhoging, 1 tot 4 stappen heb ik geprobeerd. Soms werkt het wel, in combinatie met FSB overvolten. Ik heb er helaas te weinig verstand van om de juiste keuzes te kunnen maken.

Hebben jullie een idee wat de richtlijnen voor 'veilig' zijn van de BIOS? Ik wil hem naar 3,6GHz kunnen tillen, maar dan wel prime stabiel. Dan zal ik wat voltages moeten verhogen, maar als hij dan ingrijpt lukt het natuurlijk niet. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tweakod3x schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:31:
Een Scythe Infinity koeler gaat gewoon passen als je de korte zijde naar beneden richt, en aan de onderkant de fan monteert. Zo heb ik het al een paar maanden te draaien en dat gaat prima!
Heb je de hele koeler een kwart slag gedraaid of alleen de fan op de korte kant gezet? Lijkt mij dat je minder koeling hebt als je het laatste hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Ik heb een P35-DS3P. Meestal zet ik deze 's avonds in slaapstand (S3), zodat ik mijn vensters gewoon open kan houden. Eens in de paar dagen reboot ik 'm dan. Ik heb nu al een paar keer gehad dat ie dan (dus na een tijd meerdere keren in slaapstand te zijn gebracht etc) hangt bij het eerste biosscherm (Dat witte scherm dus). Reset geeft geen soelaas. Uitzetten en weer aanzetten ook niet. Hij blijft hangen bij het witte scherm. Het enige dat helpt is de stroom eraf te halen (aan/uit switch op de voeding). Daarna start ie weer gewoon op. Hebben meer mensen dat probleem?

Bord draait overigens gewoon op stock speeds etc. HD3850 videokaart. 4GB geheugen, E8400, 450W Corsair voeding

[ Voor 8% gewijzigd door martdj op 12-08-2008 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Vandaag alle onderdelen in elkaar gezet (zie mijn eerdere bericht) en nu wilde ik voor het eerst booten.

Alle lampjes gaan branden (ook een hele rij leds op het moederbord), de 2 systeemfans springen aan evenals de cpu koeler. De videokaart (Asus 4870) begint te blazen met zn fan. Maar dan gaat alles weer uit, om vervolgens 2 sec later weer op te starten en uit te gaan.

Ik hoor geen enkele piep. Toen heb ik het geheugen eruit getrokken om te kijken of hij dan gaat piepen, maar er gebeurd niks. Tussen het aanzetten en uitgaan zit hooguit 2 seconden, waarna de pc telkens aan-uit-aan-uit gaat.

Ik heb het stroom van de videokaart afgehaald en het stroom van de cpu los gemaakt. Als ik dan de pc aanzet blijft hij aanstaan en branden al die phaseledjes. Ik zie ook dat op de videokaart telkens 3 rode ledjes branden bij het aanzetten, de videokaart zal nog wel wat spanning krijgen van het moederbord.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

De voeding is een Antec 850 watt.

edit:
Ik zag dat in de handleiding stond dat je een 8 pins connector kan/moet aansluiten bij de cpu (linksboven op het moederbord). Bij mij zag je maar een 4 pins connector. Er zat een los kapje op de andere 4 deze heb ik eraf gehaald en een 8 pins connector aangesloten. Toen alles weer opnieuw aangesloten, maar helaas het probleem blijft hetzelfde. Dacht eigenlijk dat dat het probleem was.

[ Voor 34% gewijzigd door Binnetie op 12-08-2008 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:54:
[...]

Heb je de hele koeler een kwart slag gedraaid of alleen de fan op de korte kant gezet? Lijkt mij dat je minder koeling hebt als je het laatste hebt gedaan.
De fan zit op de korte kant onder en blaast naar boven. Ik heb een Antec P182 kast en daarin zit in de bovenkant een outtake fan.

2 Weken terug op Campzone was het 35 graden in de caravan waar we in zaten en hij heeft het prima uitgehouden. Stressed rond de 54 graden ofzo... Is nog niet eens veel hoger dan wat ie normaal doet.

Verwijderd

Ik zit met een "dilemma".... Ik heb het Gigabyte GA-X48-DQ6 moederbord en zoals je hier en daar kunt lezen zitten er meerdere sata poorten op.
SATAII0 t/m SATAII5 (Gele kleur)
GSATAIIA en GSATAIIB (Paarse kleur)

Nu heb ik 2 WD Velociraptors die ik in RAID0 wil hebben draaien
Daarnaast 1 Samsung Spinpoint voor opslag en 2x een SATA DVD brander.

Kan ik simpelweg alle 5 objecten gewoon op de Gele sata aansluitingen aansluiten?

Sowieso de 2 WD Velociraptors moeten op de gele, dit in verband met de ICH9 controller en die heb ik dus nodig voor mijn RAID0.

Ik kan dan begrijpen dat de Samsung ook op een gele moet, maar de DVD branders?

Ik heb namelijk geen flauw idee waar de GSATAIIA en GSATAIIB voor dienen of dat deze specifiek voor de Optische drives is bedoeld.

Iemand enig idee en die mij dit kan ophelderen?

Verwijderd

Alles kan op geel. Ik draai zelf raid 0+1 op 2 HD's en mijn Optische drive hangt daar ook gewoon aan.

• Gonadan

Gonadan

Van de Gigabyte site:
South Bridge:
6 x SATA 3Gb/s connectors (SATAII0, SATAII1, SATAII2, SATAII3, SATAII4, SATAII5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

GIGABYTE SATA2 chip:
1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices
2 x SATA 3Gb/s connectors (GSATAIIA, GSATAIIB) supporting up to 2 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, and JBOD
Maakt dus verder weinig uit, er zitten gewoon twee controllers op.
Misschien dat dat voor compatibility of performance uit maakt, zelf zou ik gewoon de southbridge gebruiken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 10:23
jongens ik heb wellicht een oplossing voor het reboor probleem

na 2 voorgaande rma bleef mijn (geheel nieuwe) ep35-ds3r ook in reboot loop, totdat ik een truukje vond dat WONDEREN voor mij verrichte:

-haal je voeding van het net snoer
-houdt de INSERT key ingedrukt (geloof me)
-doe de stekker terug erin (houdt de INSERT key ingedrukt!)
-doe de pc aan tot je de biepjes hoort (of niet hoort-->gewoon inhouden)
-hij start!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
juulie19 schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:33:
jongens ik heb wellicht een oplossing voor het reboor probleem

na 2 voorgaande rma bleef mijn (geheel nieuwe) ep35-ds3r ook in reboot loop, totdat ik een truukje vond dat WONDEREN voor mij verrichte:

-haal je voeding van het net snoer
-houdt de INSERT key ingedrukt (geloof me)
-doe de stekker terug erin (houdt de INSERT key ingedrukt!)
-doe de pc aan tot je de biepjes hoort (of niet hoort-->gewoon inhouden)
-hij start!
Potverdorie :D kon je nou niet 3 dagen eerder komen met de dit bericht dan kon ik het testen :p. Heb nu mijn X48-DS4 al in de RMA gedaan. Ben benieuwd wat ze vinden (ben bang dat ze zeggen dat hij niet stuk is), maar ik had geen andere hardeware en spullen om het te testen allemaal.

• HassieCX650E
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-02 14:01
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een EP35 en een P35,

b.v.d Hans

Verwijderd

HassieCX650E schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 02:10:
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een EP35 en een P35,

b.v.d Hans
E versies hebben ingebouwde Energy Saver. Maar dit had je heus wel zelf kunnen vinden.

|:(

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Tweakod3x schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:31:
Van mij ook even een vraagje: Hoe kan ik de FSB van de CPU verhogen zonder dat hij meteen de FSB van het geheugen opkrikt? Want dat wil ik juist niet.. ( Maak gebruik van een E8400)
Dan moet je met de memory divider gaan zitten hannesen. Zeg eens tot hoever je de E8400 wilt OC'en en welk geheugen je hebt, want wie weet is het niet eens nodig :)
Tweakod3x schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 08:19:
2 Weken terug op Campzone was het 35 graden in de caravan waar we in zaten [knip]
35 graden in een caravan, hoe houd je het uit :P

[ Voor 21% gewijzigd door Bitage op 28-08-2008 11:06 ]

• TheoNeo_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-01-2024
Past de nieuwe Arctic Freezer Xtreme eigelijk op de Gigabyte GA-X48-DQ6 ?
Mischien weet iemmand dat hier... :/

Dit is de CPU-cooler http://www.arctic-cooling....php?idx=162&data=1&disc=
en dit is het mobo (link naar pricewatch) .

Het lijkt mij alsof de condensatoren (van de VRM) op het moederbord gaan raken met de bevestigingsbeugel voor intel socket 775 van arctic. 8)7

Het ding ziet er echt geweldig uit, daarom wou ik m ook kopen.
Heeft iemand anders nog tips voor een goede CPU cooler?
't wordt waarschijnlijk niet meer dan een 2,8GHz Core2Duo ... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
Bitage schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:04:
[...]

Dan moet je met de memory divider gaan zitten hannesen. Zeg eens tot hoever je de E8400 wilt OC'en en welk geheugen je hebt, want wie weet is het niet eens nodig :)
[...]

35 graden in een caravan, hoe houd je het uit :P
Die hards he :)

Maar mbt het overclocken. heb dus een E8400 met 4 GB OCZ Reaper PC6400 DDRII geheugen.

Tot hoever overclocken? Tsja geen idee... Alles is meegenomen. Eerst maar eens naar 3.2GHZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een X48-DQ6, maar ik kan nergens zien of mijn geheugen nu in dual channel draait. Vanwege de Scythe Infinity cooler kan geheugen bank 1 niet gebruikt worden, dus nu heb ik het geheugen in bank 3 en 4. Draait het zo in dual channel of moet je naar de kleurtjes kijken van de geheugenslots? Bank 1 en 3 zijn geel en 2 en 4 zijn rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:27

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

1+3 = dual en 2+4, dus bank 3 en 4 zal hoogstwaarschijnlijk geen dualchannel zijn, maar dit kun je ook gemakkelijk checken met cpu-z en tijdens de POST wordt het ook aangegeven.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Heb een X48-DQ6T icm met Vista 64-bit SP1 en alle overige updates. Verder van alle hardware de meest recente drivers geinstalleerd.

Als geluidskaart maak ik gebruik van mijn X-Fi Fatality. Probleem is echter dat deze om de minuut ofzo ff lagged als het ware. Het geluid hapert dan ff en gaat dan weer verder. Dit gebeurde niet op mijn oude pc met Vista SP1 32-bit.

Waar kan dit aan liggen?

Heb als geheugen 4 gig DDR3 OCZ Platinum en als HD's 1x de Velociraptor 300gig en 1x de Samsung Spinpoint F1 1TB.

Als voeding heb ik de Chieftec CFT-750-14c. 750W dus.

PC is verder retesnel en stabiel, dus hier ligt het niet aan.

-edit-

HD's draaien niet in RAID. Zijn aangesloten op de SATAII0 en SATAII1-poorten.

[ Voor 10% gewijzigd door MelvinB op 29-08-2008 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 17:55:
Ik heb een X48-DQ6, maar ik kan nergens zien of mijn geheugen nu in dual channel draait. Vanwege de Scythe Infinity cooler kan geheugen bank 1 niet gebruikt worden, dus nu heb ik het geheugen in bank 3 en 4. Draait het zo in dual channel of moet je naar de kleurtjes kijken van de geheugenslots? Bank 1 en 3 zijn geel en 2 en 4 zijn rood.
Het moederbord zegt het tijdens de POST: memory running in Dual mode interleaved ( ofzoiets...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:11

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 17:55:
Ik heb gelukkig hier rekening mee gehouden bij de aanschaf ervan. Ik heb een X48T-DQ6 met DDR3 geheugen van Kingston en de Scythe Infinity. Dit geheugen is niet te hoog. Precies hoog genoeg zodat de Infinity het geheugen net niet raakt. Geheugen draait vrolijk in dual channel op 1333MHz.

Je moet ze inderdaad in 1 en 3 en 2 en 4 steken om in dual channel te draaien.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 08:35
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 11:11:
Hallo guys ,.. lang geleden maar ben hier nog een keer met een vraagje :)

betreft mijn P35C-DS3R rev 2.0

Gewoon om zeker te zijn ... de gele sata-poorten zijn deze die op de ICH9R chip zitten :?

Nu ik eigenlijk toch niet meer game of héél zelden nog eens ben ik nu wat energiebewuster aan het worden en wil mijn PC wat zuiniger maken.

Momenteel is mijn Q6600 geclocked @ 8x400 (3200Mhz.) en clocked ie bij low-load terug naar 2400Mhz. Alle Vcore instellingen staan hierbij op auto in de bios en dat werkt prima zo.
Alleen blijft de vcore hierbij altijd ongewijzigd zijnde zo'n 1,23Volt als ik me niet vergis.
Vreemd is wel dat als ik mijn mobo compleet bios-default instel, de cpu dan mooi terug clocked van 2400 naar 1600 Mhz. en hierbij ook de Vcore naar beneden brengt ... naar zo'n 1 Volt volgens Cpu-z.
Nu vraag ik me af waarom de Vcore niet naar beneden gaat in het eerste geval :?

Wat ik geprobeerd heb is mijn cpu op 6x400 te brengen en hopen dat ie bij low-load ook nog naar 1600Mhz. , .... samen met de daarbij horende verlaagde Vcore,... zou clocken ...... :| ... werkt dus blijkbaar niet aangezien de MP van mijn mobo niet lager kan dan 6X en hij zou dus naar 4X moeten.

Is dit eventueel op te lossen met een andere bios ... een bios die een MP heeft die tot 4x kan zakken ... :?
Ik gebruik nl. nog steeds de originele bios die in mijn mobo zit ... de F4 meerbepaald.

Als er iemand wat tips voor me heeft .. shoot ;)
Bekend probleem had ik ook ga even naar de gigabyte website en download het progamatje @BIOS die update je bios vanaf windows werkt perfect had hetzelfde probleem met mijn E8400 na de bios update was dit verholpen en vergis ik me nu of kan de Q6600 een MP van 9 ?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
MelvinB schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 18:57:
Heb een X48-DQ6T icm met Vista 64-bit SP1 en alle overige updates. Verder van alle hardware de meest recente drivers geinstalleerd.

Als geluidskaart maak ik gebruik van mijn X-Fi Fatality. Probleem is echter dat deze om de minuut ofzo ff lagged als het ware. Het geluid hapert dan ff en gaat dan weer verder. Dit gebeurde niet op mijn oude pc met Vista SP1 32-bit.

Waar kan dit aan liggen?

Heb als geheugen 4 gig DDR3 OCZ Platinum en als HD's 1x de Velociraptor 300gig en 1x de Samsung Spinpoint F1 1TB.

Als voeding heb ik de Chieftec CFT-750-14c. 750W dus.

PC is verder retesnel en stabiel, dus hier ligt het niet aan.

-edit-

HD's draaien niet in RAID. Zijn aangesloten op de SATAII0 en SATAII1-poorten.
Oke, inmiddels es getest met het onboard-geluidskaart en ook deze vertoont hetzelfde probleem.

Hoe kan dat nou? Stoor me er mateloos aan. :|

Bugje in Vista 64-bit of mogelijk in de nieuwste chipset-driver? Meerdere mensen met dit probleem die hetzelfde bord hebben? (X48T-DQ6, bios-versie F5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik meen er wel eens eerder over gelezen te hebben: dat haperen van geluid.
Ik dacht dat het kwam door dat er een IDE device was aangesloten.
Weet het niet zeker, je zou even moeten rond zoeken op GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Heb inderdaad nog een dvd-speler op de IDE-poort. Brander en hd's op SATA.

De hd's heb nu trouwens op de Gigabyte-controller hangen, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Zal die IDE-dvdspeler es loskoppelen en zien of dan over is.

Anders is het echt een bug in Vista 64-bit of de software de raid-controller(s) zelf. Kan haast niet anders.

-edit-

Ook het loshalen van de IDE-drive maakt niets uit. Het gestottert om de minuut van een paar seconden blijft. :(

-edit2-

Dat doorgehaalde klopte niet. De paarse SATA-poorten hangen aan de Gigabyte-controller. Ik zat nog in de gele SATA-poorten. ;)

Heb de hd's nu wel aan de Gigabyte-controller gehangen, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Kan het ook aan het geheugen liggen?
Ik heb:
OCZ Memory Platinum 4096 MB, PC3-10666, 1333 MHz, 7, Non-ECC, Kit Of 2

[ Voor 44% gewijzigd door MelvinB op 31-08-2008 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
MelvinB schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:32:

De hd's heb nu trouwens op de Gigabyte-controller hangen, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Anders is het echt een bug in Vista 64-bit of de software de raid-controller(s) zelf. Kan haast niet anders.

-edit-

Ook het loshalen van de IDE-drive maakt niets uit. Het gestottert om de minuut van een paar seconden blijft. :(

-edit2-

Dat doorgehaalde klopte niet. De paarse SATA-poorten hangen aan de Gigabyte-controller. Ik zat nog in de gele SATA-poorten. ;)

Heb de hd's nu wel aan de Gigabyte-controller gehangen, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Ik heb:

[...]
ikzelf heb ook een Gigabyte mobo ik raad je aan om eerst even bios te update naar F7 met @Bios als dan het probleem nog blijft bestaan moet je even in je bios kijken of je je sata schijven als ACHI of als IDE gebruikt kan je als het goed is ergens instelle in de bios veel suc 6 ;)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als je 4 gb hebt, moet je de extra raid/sata controller van de ds3r _niet_ gebruiken..
liep bij mij ook te haperen, alle drives op de ich9r controller (6 oranje poorten) en het ging weer prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
MrDucky schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:54:
[...]

ikzelf heb ook een Gigabyte mobo ik raad je aan om eerst even bios te update naar F7 met @Bios als dan het probleem nog blijft bestaan moet je even in je bios kijken of je je sata schijven als ACHI of als IDE gebruikt kan je als het goed is ergens instelle in de bios veel suc 6 ;)
Het de T-versie, daarvan is het nieuwste BIOS versie F5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
MelvinB schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 16:34:
[...]

Het de T-versie, daarvan is het nieuwste BIOS versie F5.
Volgende keer even meteen vermelden is een belangrijk detail maarja volgens mij is het probleem opgelost ik heb echter nu zelf nog een probleem :( mijn Gigabyte GA-P35-DS3 heeft problemen met 64 bit elekeer als ik mijn HDD intensief gebruik krijg ik een soort BSOD met Memory Disk dump.... iemand een oplossing hoor het graag :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
MrDucky schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 17:33:
[...]

Volgende keer even meteen vermelden is een belangrijk detail maarja volgens mij is het probleem opgelost ik heb echter nu zelf nog een probleem :( mijn Gigabyte GA-P35-DS3 heeft problemen met 64 bit elekeer als ik mijn HDD intensief gebruik krijg ik een soort BSOD met Memory Disk dump.... iemand een oplossing hoor het graag :'(
Had ik ook vermeld, zie pagina ofzo terug.

Heb trouwens ontdekt dat er ook nog bios-versie F5d is. Heb deze geinstalleerd, maar probleem blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Volgens CPU-Z loopt mijn geheugen op 1.5 volt, terwijl dit volgens OCZ 1.8V moet wezen. Dus ik DDR3 OverVoltage Control op +0.30 zetten. Windows start hierna gewoon op, niks aan de hand. Maar CPU-Z blijft aangeven dat het geheugen op 1.5V loopt. Geluid blijft stotteren overigens.

PC-Wizard noteert overigens helemaal geen voltage en geen part-number terwijl CPU-Z dit wel doet.

Dit geheugen staat niet op QVL-lijst van dit mobo, maar aangezien de pc verder stabiel is, lijkt me het niet aan het geheugen te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Oke, volgens mij ben ik er uit.

Et ligt aan mijn WUSB300N draadloze adapter. Een simpele Google-search en ik vond veel meer (algemene) sound stutter-issues hierover.

Schijnt aan de brakke Wireless-N support te liggen in Vista. Dus ff zien wat ik hier aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MelvinB schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 22:22:
Volgens CPU-Z loopt mijn geheugen op 1.5 volt, terwijl dit volgens OCZ 1.8V moet wezen. Dus ik DDR3 OverVoltage Control op +0.30 zetten. Windows start hierna gewoon op, niks aan de hand. Maar CPU-Z blijft aangeven dat het geheugen op 1.5V loopt. Geluid blijft stotteren overigens.

PC-Wizard noteert overigens helemaal geen voltage en geen part-number terwijl CPU-Z dit wel doet.

Dit geheugen staat niet op QVL-lijst van dit mobo, maar aangezien de pc verder stabiel is, lijkt me het niet aan het geheugen te liggen?
Knap dat CPU-z bij jouw het voltage van het geheugen kan uitlezen, heb je dat er zelf in geprogrammeert? :P
CPU-z kan namelijk alleen het voltage van de CPU uitlezen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
-The_Mask- schreef op maandag 01 september 2008 @ 17:59:
[...]

Knap dat CPU-z bij jouw het voltage van het geheugen kan uitlezen, heb je dat er zelf in geprogrammeert? :P
CPU-z kan namelijk alleen het voltage van de CPU uitlezen. ;)
Lol, waar zat ik dan te zien? 8)7

Ff checken nog. :o

-edit-

Staat er toch echt hoor by SPD onder Timings Table. Staat bij Voltage 1.5V.

[ Voor 10% gewijzigd door MelvinB op 01-09-2008 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MelvinB schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:43:
[...]

Lol, waar zat ik dan te zien? 8)7

Ff checken nog. :o

-edit-

Staat er toch echt hoor by SPD onder Timings Table. Staat bij Voltage 1.5V.
Dat zeg je goed onder SPD waarde. :z
Maar zo te zien weet je niet waar dat voor staat. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
-The_Mask- schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:53:
[...]

Dat zeg je goed onder SPD waarde. :z
Maar zo te zien weet je niet waar dat voor staat. ;)
Waarvan zijn die Voltages dan? Je krijgt het te zien als je je geheugenreepjes selecteert bij Memory Slot Detection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:11

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

MelvinB schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:32:

-edit-

-edit2-

Ik heb:

[...]
Ik heb ook een X48T-DQ6 met een Q9450 met Scythe Infinity, een WD Velociraptor en een Zalman HP850. Ik heb wel nog geen hdd's op de raid-controller.

Ik had als eerste OCZ PC12800 2x2GB en dat werkte voor geen meter. En dat terwijl precies hetzelfde geheugen maar dan in de 2x1GB kit wel op de QVL stond. Ik heb via het forum van Gigabyte en het forum van OCZ lui gezien die dezelfde problemen hadden. Ik heb het geheugen toen geruild naar Kingston HyperX PC12800 2x2GB (wel met bijbetaling) en loopt nu als een zonnetje.

Moet alleen even wachten op de 2x HD4870 en ik kan gaan tweaken/oc'en, nu loopt alles @ stock.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Opgelost inmiddels.

Vista gaat slecht om met Wireless-N heb ik begrepen. Heb er voor de gein mijn oude Wireless-G adapter aangehangen en het probleem is helemaal verdwenen. Heb een WUSB300N en als ik die laat draaien op Wireless-G mode, dan is het probleem er nog. Koppel ik mijn oude WUSB54G aan, dan is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Wel raar, want onder Vista 32-bit had ik hier nooit problemen mee.

Toch nog maar ff wachten totdat Microsoft een update uitbrengt die het Wireless-N bug plet. Drivers hiervoor van de fabrikant van de adapter (WUSB300N) helpen in iedergeval niet.

Maar goed, ben allang blij dat het nu zeker niet aan mijn pc ligt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MelvinB schreef op maandag 01 september 2008 @ 20:42:
[...]

Waarvan zijn die Voltages dan? Je krijgt het te zien als je je geheugenreepjes selecteert bij Memory Slot Detection.
Dat zijn de SPD waardes van het geheugen. ;)
Op dat voltage wat er staat horen ze op de timings en frequenties te werken die erboven staan. :)
Bij mij dus 266MHz met timings 3-3-3-12 moet werken op 1,8 Volt. Dat staat in het geheugen zodat het bios weet waar die het op in kan stellen om goed te werken.
Zie ook RAM FAQ

AMD Nieuwsdiscussie

• Iddefridde
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 12:50
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een leuke nieuwe pc. Een pc met een GA-X48-DQ6 erin. nou was ik zo als veel hier bezig met raid maar krijg ik het maar niet voor elkaar.
Wat wel lukt is een RAID array maken in de bios.
Wat NIET leuk is vista inatlleren.
Telkens als ik een mijn RAID 0 selecteer en ik klik op installeren zegt hij het volgende:
Kan niet bepalen of deze computer een geldig systeemvolume bevat.
Ik heb zowel de X86 als de X64 geprobeerd met verschillende drivers maar telkens weer geeft hij het zelfde aan.
DE schijven in kwestie zijn 2 maxtors van 250 gig. Ook in de RAID bios zegt hij dat ze goed werken en dat ze bootable zijn.
Wie helpt me met dit vreselijke probleem!

edit1
Nog een paar feiten
Bios versie F6
Gebruike drivers komen van Gigabyte.

Edit2
Zonder drivers ziet vista mijn schijven al wel. Wat is het nu dan eigelijk van de drivers?

[ Voor 11% gewijzigd door Iddefridde op 04-09-2008 22:04 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Nieuwe schijven of heb je ze al eerder gebruikt? Ik had een soortgelijk iets toen ik Vista wilde installeren op een schijf die deel uit had gemaakt van een RAID set. Uiteindelijk met een boot cd alle partities eraf geknikkerd, problem solved.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Iddefridde
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 12:50
Arfman schreef op donderdag 04 september 2008 @ 22:07:
Nieuwe schijven of heb je ze al eerder gebruikt? Ik had een soortgelijk iets toen ik Vista wilde installeren op een schijf die deel uit had gemaakt van een RAID set. Uiteindelijk met een boot cd alle partities eraf geknikkerd, problem solved.
Nou het zijn geen nieuwe schijven maar het probleem is verholpen. De arry moest als eerste in de lijst van schijven staan. Dus beetje simpel maar het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Voorheen was er in dit topic dacht ik een lijstje welke processor koelers er op de DQ6 variant passen.

Heeft iemand die nog? Want ik heb geen zin straks alle heatpipes te moeten ombuigen voor een verkeerd gekochte koeler. :)

/edit:
Voor de duidelijkheid, ik dacht dus aan deze koeler: http://www.azerty.nl/8-81-45953/cnps9500-at.html

Zo te zien zal deze echter geen problemen geven zoals bijv. de Scythe Ninja toendertijd. :)

[ Voor 31% gewijzigd door MrJ op 08-09-2008 22:53 ]

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou voor deze gaan:
http://www.azerty.nl/prod...endetta-2-cpu-cooler.html
Ik vind de zalman koelers altijd wat te duur voor hun prestaties.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2008 22:57 ]

Verwijderd

Ik heb de Zalman9500AT-at op me GA-X48T-DQ6 plankje gezet, past best alleen je "ultra freezing" backplate 8)7 die er standaard bijzit moet je eraf halen / als je die erop hebt gezet.

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Ah ok, dat is jammer. Heb liever een koeler dat je die backplate ook gewoon kan behouden.

Godfather Bodybuilding topic reeks

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 21:04

ThomVis

Detected rambling:

MelvinB schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 17:36:
Heb trouwens ontdekt dat er ook nog bios-versie F5d is. Heb deze geinstalleerd, maar probleem blijft.
Volgens mij waren de F5x beta releases, en is F5 zonder achtervoegsel de final.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
Heb vorige week vrijdag mijn GA-X48T-DQ6 gekregen. maar mag hem weer RMA sturen.
ding blijft herstarten soms binnen 5min. soms na 2dagen hoe dan ook hij zal herstarten of helemaal uit vallen. temps zijn het ook niet ding blijft mooi onder de 45. geheugen al geprobeerd
VGA vervagen door een 8800GT van een maat, is het ook niet. en de rest heb ik nie thuis liggen. hoop dat het snel opgelost wordt door azerty :|

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• MelvinB
Waarom denk je dat het enkel aan je mobo ligt?

Kan net zo goed aan je voeding liggen natuurlijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
ik heb die dingen niet thuis liggen en niet op men werk
vandaar dat ik het rma gestuurd heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proxx schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:13:
ik heb die dingen niet thuis liggen en niet op men werk
vandaar dat ik het rma gestuurd heb ;)
Veranderd niks aan de vraag van MelvinB. Waarom denk je dat dit aan je mobo ligt?
Omdat je misschien die wel hebt liggen dan maar RMA aanvragen voor je mobo? Mis die logica een beetje 8)7

Als je nou zegt dat nadat je een vervangende mobo hebt geplaatst en hij reboot dan NIET, oke dan zou het een logische vervolg stap zijn, maar ad-hoc proberen is not the way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
ben denk ik een beetje te kortaf geweest :P
maar ik heb niet alleen me mb terug gestuurd, heb de rest ook mee gestuurd.
behalve de spullen die ik thuis heb kunnen testen

me RMA is in behandeling genomen, nu maar afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:25

JME

zeg maar Jamie

Heb dit topic even doorzocht op "tweaktown" en niets gevonden, dus wellicht is de volgende link voor velen interessant: http://forums.tweaktown.com/f69/
Mocht dit algemeen bekend zijn, dan sorry voor het dubbel posten. Mocht dit nog niet bekend zijn, ga er dan beslist eens kijken. Op dit forum is een schat aan informatie te vinden over Gigabyte moederborden. Heb je een vraag, een probleem, een overclock-uitdaging, verzin het maar? Zet 'm op het forum en binnen enkele uren ('s ochtends vaak zelfs binnen enkele minuten) krijg je een antwoord van een Gigabyte tweaker met de illustere naam Lsdmeasap. Dit is niet de eerste de beste helpdesk-uitzendkracht, maar iemand die echt verstand van zaken heeft. Geen idee hoe hij het doet, maar hij lijkt welhaast te zijn ingehuurd om fulltime op het forum rond te hangen. De meest obscure problemen weet hij in no-time recht te zetten, met een engelengeduld en een gedrevenheid waar menige helpdesk een puntje aan kan zuigen!

Voordat het gevraagd wordt: nee, ik ben op geen enkele wijze met TweakTown verbonden, ook niet met Gigabyte. Ik ben gewoon een super tevreden klant die zijn positieve ervaring wil delen.

[ Voor 0% gewijzigd door JME op 19-09-2008 15:03 . Reden: foutje hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Is inderdaad het doorlezen waard, vooral de Gigabyte 'X38/P35/P965 (DS* DQ* S3) Overclocking and General BIOS tweaking Guide', als sticky bovenaan.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik heb nu eindelijk mijn eigen exemplaar van deze serie, een EP35-DS3R, met de volgende dingen eraan gekoppeld/ingestoken:
Core 2 Duo E8400
OCZ PC-9600 (1200 MHz) 5-5-5-15 Flex-XLC 2x1GB 2.1v
Sapphire Radeon HD3850 256 MB GDDR3
Samsung SATA 160 GB 7200 rpm (testschijf)
Antec 'Truepower' 380W (testvoeding)

Dit allemaal luchtgekoeld, cpu met hoge Intel fan met koperen contactvlak (bij de 8400 zat zo'n lage volledig alu), Sapphire met eigen koeler en MCH/northbridge met een los erop liggend 60x60 fannetje.

Ben gelijk maar een beetje gaan tweaken ermee vanavond: cpu voltage naar 1,45v in BIOS, volgens CPU-Z 1,408 en dit haalde 565 MHz FSB (Screenshot). Dit zonder verdere voltage tweaks of wat dan ook, dus mch voltage is nog steeds default.

Hierboven werd hij instabiel, toen cpu voltage naar 1,50v (1,440 volgens CPU-Z) verhoogd en dit behaalde 570 MHz FSB (Screenshot). 580 MHz FSB gaf direct blauw scherm en toen had ik geen zin meer :P

Ben benieuwd wat ik kan halen met mijn waterkoeling setje erop :)

Verwijderd

1,50 volt is echt niet goed voor een 45nm cpu hoor... En waterkoeling voor een E8400 heeft niet zo erg veel nut denk ik... je hebt je max corevolt toch allang bereikt voordat temperatuur een issue begint te worden (met een thermalright ultra oid) .. Hoe lang wil je hem trouwens gebruiken? een paar maanden ? Wat waren de temps eigenlijk?

heh, ik studeer ook in Rijswijk 8)

Edit;
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 23:45:Waterkoeling is meer 'verplicht' voor de stilte van het systeem, niet voor overklokresultaten :)
Een thermalright ultra-120 met 2 Scythe s-flex 120mm fans voldoet toch ook? :P

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2008 23:49 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Temps waren 38 idle tot 62 load. Die hoge voltages is even voor het tweaken, ik ga voor 'normaal' gebruik niet 500+ FSB draaien met meer dan 1,35 volt hoor ;) Waterkoeling is meer 'verplicht' voor de stilte van het systeem, niet voor overklokresultaten :) Maar 600 MHz FSB halen zou mooi zijn :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Eigenlijk is het volgende niet echt een probleem maar ik verbaas me er gewoon over;

Als ik de PC opstart krijg ik soms wel en soms geen korte beep. Volgens de handleiding betekent die piep dat alles ok is. Maar ook als hij niet te horen is werkt de pc gewoon uitstekend. Meestal komt er overigens geen beep.

Iemand enig idee hoe dit komt?

(Heb een Gigabyte X48 DS4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrJ schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:58:
Ah ok, dat is jammer. Heb liever een koeler dat je die backplate ook gewoon kan behouden.
Heb de X48T-DQ6, de Q9550, 4Gb DDR3 CorsairXMS3 16007DHX in een Antec 900 behuizing.

Dat is mogelijk! Net de Scyte Mugen Inf.1000 met de Crazy Cool Heatsink en verstevigingsplaat (van de Scythe Universal Retention Kit ) erop geplaatst en een koeler Scythe 120MM Ultra Kaze (3000RPM) die de lucht naar achteren en vrijwel direct naar buiten blaast. Aan de ene kant zit het Corsair geheugen en daar moet de fan dus een cm hoger worden geplaatst (foto 12). Die plastic pinnetjes van de cpu-koeler heb ik er wel eerst af moeten slopen want dat is echt een drama als je iets zwaars, zo'n 1,5 kg, aan je mobo wilt hangen. De ene koeler komt precies op de heatsink (foto 09) en moest met ijzerdraad vast (foto 10) omdat de standaard clips van Scyte niet voor 38mm fans zijn. Maar zit prima vast hoor 8) Het is een hele constructie, maar cpu temp is idle 25 C. en stressed zo'n 48 C.
(foto 15) met de Scythe 5.25 Bay Kama Meter te regelen.

Heb ff wat foto's gemaakt van de installatie (voor de liefhebber):

http://s477.photobucket.c...out/?albumview=slideshow/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met mijn dvd brander. Deze is niet meer zichtbaar in XP nadat ik de moederbord drivers van mijn X48-DQ6 geinstalleerd heb. Systeem van het weekend in elkaar gezet dus heb er nog weinig tot niets mee gedaan.

De BIOS ziet de brander gewoon maar in windows is er geen spoor meer van te bekennen. Ik had de floppy drive enabled in de bios toen ik de drivers installeerde, maar ik heb geen floppydrive. Kan dat ervoor gezorgd hebben dat windows nu denkt dat mijn brander een floppydrive is? En zo ja hoe kan ik dit oplossen? Inmiddels heb ik de floppydrive disabled in de bios.

Ik heb de upper en lower filters reeds gecheckt maar die zijn niet aanwezig in me registry. Tweakui ziet de brander ook niet.

Brander is aangesloten met de IDE kabel met 2 connectoren waarvan de ene aan de slave HDD en de ander aan de brander (master).

BIOS naar de laatste versie F8 geflashed. Geen oplossing.

Specs
E8500
X48 DQ6
Toshiba Samsung dvd brander
SATA F1 750GB
IDE WD 250 GB
HD4850

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

/edit: heb de gok genomen en een sata brander besteld. De Lite-On van de BBG van sept. Op hoop van zegen dan maar...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2008 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam1an
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-08 12:50
Ik heb al geruime tijd ervaring met alle soorten moederborden, maar het liefst werk ik met gigabyte.
Zelf heb ik een GA-MA790-DQ6 / GA-X48-DS4 / GA-EP45T-EXTREME en een GA-X48T-DQ6 gehad.
Heb ook nog met andere gewerkt maar die waren niet voor mij.

Mijn persoonlijke ervaring : ROCK SOLID die bordjes, nooit heb ik er problemen mee gehad, als ik deze topic door lees zie ik meer problemen op gebruiker en software niveau dan problemen met het bord zelf.
De borden worden met de grootste zorg vervaardigd en getest, alles wat erop zit is van hoge kwaliteit en kan tegen een stootje.

Ik heb geen slechte ervaringen met gigabyte ,wel met andere merken :-(

Maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam1an
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 20:47:
Ik heb een probleem met mijn dvd brander. Deze is niet meer zichtbaar in XP nadat ik de moederbord drivers van mijn X48-DQ6 geinstalleerd heb. Systeem van het weekend in elkaar gezet dus heb er nog weinig tot niets mee gedaan.

De BIOS ziet de brander gewoon maar in windows is er geen spoor meer van te bekennen. Ik had de floppy drive enabled in de bios toen ik de drivers installeerde, maar ik heb geen floppydrive. Kan dat ervoor gezorgd hebben dat windows nu denkt dat mijn brander een floppydrive is? En zo ja hoe kan ik dit oplossen? Inmiddels heb ik de floppydrive disabled in de bios.

Ik heb de upper en lower filters reeds gecheckt maar die zijn niet aanwezig in me registry. Tweakui ziet de brander ook niet.

Brander is aangesloten met de IDE kabel met 2 connectoren waarvan de ene aan de slave HDD en de ander aan de brander (master).

BIOS naar de laatste versie F8 geflashed. Geen oplossing.

Specs
E8500
X48 DQ6
Toshiba Samsung dvd brander
SATA F1 750GB
IDE WD 250 GB
HD4850

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

/edit: heb de gok genomen en een sata brander besteld. De Lite-On van de BBG van sept. Op hoop van zegen dan maar...
zie je de brander staan in Computer management ? onder disk management .
Dit heeft volgens mij niets met uw mb te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sam1an schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 08:19:
[...]

zie je de brander staan in Computer management ? onder disk management .
Dit heeft volgens mij niets met uw mb te maken.
Nope, in de device manager is die ook niet zichtbaar.

Ik vermoed dat het hem in de drivers van het moederbord zit....

Gister in deel 1 gelezen dat de IDE controller van deze borden niet je van het is. Vandaar dat ik een sata brander besteld heb. De brander die ik nu gebruik is een jaar of 4 oud. Misschien dat het leeftijdsverschil er ook mee te maken heeft.

Als ik vista wil installeren begint die over device drivers zoals omschreven in
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1315936

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam1an
4 jaar oud ...kan wel problemen geven met zulke nieuwe hardware, heb ik zelf ook al last van gehad.
Ik gebruik zelf nog een ide brander in samenwerking met een SATA type zonder problemen maar die is nog maar ong 2.5 jaar oud van het merk LG.

Met sata branders zit je eigelijk altijd goed, gaat ook veel sneller :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sam1an op 09-10-2008 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En inderdaad, nieuwe sata brander binnen gekregen en draai nu volop Vista :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 10:55
Ik ben van plan een Gigabyte GA-X48-DQ6 (Intel X48) te kopen. Nu vraag ik mij alleen af welke coolers erop kunnen, i.v.m. het OCZ reaper geheugen.

- Gigabyte GA-X48-DQ6 (Intel X48)
- E8500
- OCZ Reaper HPC OCZ2RPR800C44GK

De OCZ vendetta is amper te krijgen, nu zat ik te denken aan de Scythe Infinity SCINF-1000 maar gaat deze wel passen met het reaper geheugen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dit is al erg vaak naar voren gekomen.
Op dit bord hangt de fan van de scythe sowieso over de eerste geheugenbank, de tweede past wel geloof ik maar zal krap worden.
Als je die combinatie wilt gebruiken moet je dus kiezen voor geheugenbank 3 en 4 of de fan van de scythe laten zuigen.
Ook kan je de koeler een kwartslag draaien, maar veel mensen hebben dat liever niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb een probleem, heeft iemand hier ervaring mee?

Hardware:
X38T-DQ6 met bios F7f
Q6600 @ 3.6GHz, rotsstabiel (400MHz bus)
2x2GB OCZ DDR3 1800MHz (Platinum Edition) -> gebruik ik op 1600MHz, NIET op 1800MHz.
2x1GB OCZ DDR3 1600MHz (Enhanced Bandwidth Platinum Edition)
Ik wil de 2x2GB in dual chanel gebruiken en daarmee de 2x1GB vervangen.

Probleem:
Met de 2x2GB heb ik erg veel stabiliteitsproblemen (freezes, Bluescreens), met 2x1GB (mijn oude setje) werkt alles normaal.
Wanner Windows weer eens vastloopt en ik druk de reset knop in dan piept het moederbord een keer of 8, schakelt uit, schakelt weer aan en start gewoon weer op. Wat is de oorzaak van dit piepen??
Door dit piepen van de hardware is het volgens mij niet mogelijk dat het een software probleem is.

Geprobeerd:
Ik heb de 2x2GB getest op standaard handmatig gezette latencies (8-8-8-24 1T) met 1.95v (zoals voorgeschreven) op 1600MHz, terwijl dit de settings voor 1800MHz zou zijn, maar ook op auto geprobeerd (en dan geeft hij ze nog hoger aan). Zowel op auto als handmatig heb ik deze stabiliteitsproblemen.

Ik heb het in zowel de roze als de groene sloten geprobeerd, geen succes.

In memtest is er in anderhalf uur testen geen fout geweest op zelfs 7-7-7-23 waardoor ik niet denk dat latencies het probleem is.

Ik weet niet of geheugen wel stabiel kan lopen op 1800MHz maar vervolgens niet op 1600Mhz :?

Zijn er mensen hier die 4GB op een X38T-DQ6 hebben draaien? En zo ja, welk soort en met welke bios?

Enige tips zijn welkom...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

1T kan de oorzaak zijn, heb je dat ook op 2T geprobeerd? Heb je ook gekeken of het licht verhogen van de vcore en/of vmch helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

2T heb ik nog niet geprobeerd, maar dat hoort hij toch zelf goed te zetten als alle andere settings voor het geheugen op AUTO staan? Ik dacht ook dat instabiliteit door 1T alleen voor kwam met alle 4 de banken tegelijk gebruiken, niet met enkel 2 (ook al zijn het 2GB reepjes).

Vcore verhogen van de CPU? Die draait al op 1,5v en is daarmee stabiel... hoger doet toch niks met het geheugen? Vmch kan ik wel iets hoger zetten denk ik... kan weinig kwaad (maar of het helpt... bussnelheid blijft hetzelfde).

Ik zet alles wel even een paar tandjes hoger...

Ik ga het poberen...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Als Vcore al hoger staat vooral niet verder verhogen. Dacht er meer aan dat er bij standaard voltage de droop te groot kan zijn bij 4 GB er vlakbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Vcore op 1.55v vind ik zelf al hoog zat eigenlijk... De Vmem op 2.0v is al boven de standaard 1.9v, dus dat zou al moeten werken.
Vmch +0.3v is ook al ruim erboven.
Command rate op T2 helpt niet, alles op 9-9-9-27 is ook geen succes.

Ik heb zelfs de clock skew verhoogd en drive strength... niks werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb genoeg problemen gezien met OCZ geheugen op Gigabyte borden om die combinatie af te raden.
Als je een ander merk kunt proberen zou ik dat zeker doen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

OCZ + Gigabyte is in mijn ervaring vragen om prolemen. Zelf heb ik een P45-DS4 en met 2x2GB OCZ kon ik niet eens booten. Kan je testen met een ander merk RAM?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste