Ik heb al veel rondgezocht op google en op Tweakers, maar na 2 dagen flink testen en pluggen kom ik er nog steeds niet uit.
Het zit namelijk zo:
Een tijdje geleden heb ik een nieuw systeem samengesteld met een Gigabyte GA-X48-DS4 moederbord. Na het nodige install-werk m.b.v. de Gigabyte Driver CD ( d.m.v. Xpress Install ) loopt alles perfect, OOK het geluid. Van een koptelefoon op een enkele groene aansluiting ben ik toen overgegaan op een 5.1 installatie met 3 aansluitingen. Dat werd direct gedetecteerd en ingesteld, met succes. Daarna heb ik tijdelijk mijn 5.1 audio-set verplaatst naar een ander systeem. Nu heb ik hem 2 dagen geleden weer teruggehangen aan mijn nieuwe systeem, om tot de ontdekking te komen dat mijn geluid het niet meer doet. Ik had mijn systeem aanstaan tijdens het inpluggen van de audio de eerste keer, dus had ik dat daarna weer gedaan, alleen wordt er nu niets gedetecteerd.
Ik heb een front-panel in mijn kast, die ik op het moederbord heb aangesloten met de AC'97 aansluiting ( dit kon blijkbaar een apart geluidsstroom leveren t.o.v. de achteraansluitingen, wat mij toch wel handig leek ). Deze is tijdens het reinstalleren van de geluidsset niet veranderd of wat dan ook. De kabels zijn er alleen even uit geweest, meer niet. Het systeem heeft toen wel aangestaan toen ik ze eruit haalde, maar daar heb ik vroeger nooit problemen mee gehad. Ik heb nooit aansluitingen gehad op het front-panel, voornamelijk omdat ik die niet nodig heb gehad op dat moment en ik er eigenlijk wel vanuit ging dat het werkte.
Het gevolg is nu dat, als ik achter probeer mijn surroundset wederom aan te sluiten ( of zelfs 1 van de 3 stekkers ), er geen detectie plaatsvind. De enige manier waarop ik 1 van de 3 stekkers aan de praat kan krijgen is door een optie "Detectie frontpaneel automatisch uitschakelen" aan te vinken, waardoor ineens mijn frontpaneel 2 aansluitingen ontdekt ( een microfoon en een groene aansluiting ). Als ik nu testgeluiden probeer af te spelen op deze 2ND Output, komt er geluid uit de aansluiting die ACHTER aangesloten zit ( het lijkt dus of het frontpanel en de achterkant omgewisseld staan of verkeerd doorgelinkt ). Zet ik die optie dan weer uit, heb ik weer geen geluid. Het rare is ook, dat als ik voor iets aansluit, daar ook geen detectie plaatsvindt. Het zit dus allemaal goed in de war...
Het boekje biedt weinig hulp wat betreft dit probleem. Zowel de handleiding van mijn kast ( waar de AC'97 frontpanel op zit en dus ondersteund word ) als de handleiding van mijn moederbord geven slechts informatie over hoe het aangesloten moet worden, maar zeggen er niets bij over hoe dit soort problemen opgelost moeten worden.
Nu blijkt dit op de een of andere gare manier een bekend Gigabyte-kwaaltje te zijn, wat te maken heeft met jumpers op de L-OUT-RET en R-OUT-RET oid ( volgens deze post. Alleen vind ik het raar dat het in het begin wel altijd gewerkt heeft met alle aansluitingen hetzelfde, en nu spontaan na het ontkoppelen niet meer. Om die reden weet ik dus ook bijna zeker dat die AC'97 aansluiting kan blijven zitten, omdat het eerder ook gewerkt heeft.
Bovendien weet ik zo 1,2,3 geen jumpers aan te komen ( die heb ik volgens mij nergens bij gekregen ), dus zou ik het liever eerst zonder zulke dingen doen. Mijn doel is namelijk om zowel de achterkant als de voorkant toch werkende te krijgen met aparte geluidskanalen.
Ook las ik iets over een paperclip in achteraansluitingen doen of zoiets, maar aangezien ik daar 1 x toevallig op terecht ben gekomen ( was volgens mij hier ook op Tweakers ) zal dat niet zo'n logische oplossing zijn. Mocht het toch nodig zijn, zou ik graag nog een duidelijke uitleg krijgen over wat er dan precies moet gebeuren, want ik heb geen zin om m'n moederbord zo kort al terug te sturen op RMA.
Verder staat in het boekje ook "When using an AC'97 front panel audio module, you can use either the front or the back panel audio connectors, but not both at the same time. ". Dit betekent in mijn ogen niet dat als er niets voorop aangesloten zit, dat dan meteen m'n hele achterkant al niet meer werkt ( dus dat voorop nog maar de enige optie is )? Bovendien had ik dan eerder op die manier het geluid al niet aan de praat gekregen, dus ik ga er hierbij van uit dat ze bedoelen "Als er op het voorpaneel geen signaal gaat werkt het achterpaneel. Op het moment dat er signaal over het voorpaneel gaat sluit het achterpaneel zich af. "
Mocht dat niet het geval zijn, vind ik het raar dat met het aansluiten van het Azalia paneel ook niets heeft gewerkt, wat dan toch zou moeten gebeuren.
Hier een afbeelding van de F_AUDIO ( Frontpanel ) aansluiting op mijn moederbord. Als jullie dit kunnen gebruiken om aan te geven waar er eventueel geklooid moet worden naast of met de pinnen, dan kan ik het makkelijker terugplaatsen op mijn eigen moederbord.
Wat ik allemaal al heb geprobeerd:
- Aansluitingen verwisseld ( alle aansluitingen geprobeerd, zowel 5.1 aansluitingen als gewone stereo-aansluitingen ). Stereo werkt wel, maar dat komt omdat die slechts gebruik maakt van die enkele werkende aansluiting die zgn. op het front-panel zit.
- Windows opnieuw geïnstalleerd ( Het zou een driver-fout kunnen zijn, maar ook dit bleek weinig uit te halen )
- Aangesloten met zowel de Azalia als de AC'97 plug erop. ( Heb het toch geprobeerd, mocht het aan de aansluiting liggen. Dit heeft ook niet geholpen )
- Bij de beide aansluitingen de instelling "Azalia Codec" in BIOS zowel als AUTO als op DISABLED gehad ( heeft ook niet geholpen, behalve dat eens mijn geluidssysteem helemaal niet meer werkte ( ook de digitale ingang/uitgang niet meer )
- Zowat meer dan 30x de drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd in de goede volgorde ( Eerst de UAA drivers van Vista, vervolgens de Realtek drivers ), verschillende versies van de Realtek driver gebruikt ( zowel van Gigabyte CD als van het internet ).
Mijn hoop begint een beetje af te dwalen richting het RMA sturen, al weet ik bijna zéker dat het een software-conflict is van de drivers en detectie van Vista en van Realtek. Ik zou heel graag een verhaal van iemand krijgen die ditzelfde probleem heeft gehad, vervolgens een uitleg hoe hij/zij dat heeft opgelost, want ik baal er behoorlijk van dat eerst alles vlekkeloos werkte en nu spontaan alles in het 100 is gelopen na een paar simpele reconnects van de audiostekkers.
en voor het topic meteen wordt dichtgesmeten, ik heb wel degelijk gezocht op tweakers onder search-terms als "Gigabyte moederbord geen geluid" en variaties daarop en Google had ook weinig andere resultaten dan jumpers plaatsen en driver-installs.
Alvast bedankt voor alle hulp, en mochten jullie zo niets weten, dan probeer ik morgen de helpdesk van Gigabyte of iets dergelijks, want ik weet bijna zeker dat het iets heel simpels is, maar het moet wel gebeuren..
Met vriendelijke groet,
Gydeon
[edit] ik heb een Revision v1.3 moederbord.