Gigabyte P35/X38/X48 problemen & ervaringen - Deel 2

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:07
Het Gigabyte P35/X38/X48 Problemen & Ervaringen Topic - Deel 2
• Over dit topic •

Deel 1

De nieuwe P35/X38 moederbordjes van Gigabyte zijn erg aantrekkelijk wat betreft de prijs-prestatie verhouding. Er waren al meerdere topics over gestart maar die liepen uit tot een warboel met allemaal off-topic vragen. Daarom leek het me verstandig om 1 algemeen topic te maken over de ervaringen en de problemen rond de nieuwe lijn P35/X38 bordjes van Gigabyte. Dit is inmiddels alweer deel 2. Ik heb nu ook de X48 toegevoegd welke waarschijnlijk pas in april beschikbaar is.

• De Intel P35/X38/X48 Chipset •

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/products/chipsets/P35/P35_Block_Diagram.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/images/reviews/462/intel_diagram.gif

Afbeeldingslocatie: http://sandog42.home.comcast.net/~sandog42/x48.jpg

• De Gigabyte P35/X38/X48 series overzicht •

Het zijn bordjes gebaseerd op de nieuwe Intel P35/X38/X48 chipset met DDR3 ondersteuning en goede overclock mogelijkheden. Hieronder staan de links met een overview van de verschillende moederbordjes, de CPU-Support list en de nieuwste Biosversies:

Op de P35 gebaseerd:

Voor de duidelijkheid in versies:
DS3L= Light dus minder onboard.
DS3 = Versie met ICH9 en P35. Raid op de Jmicron chip. (Slechte raid-prestaties).
DS3R = Versie met ICH9R en P35. Ondersteund intel matrix raid dus de goede raid-prestaties.
DS3P = Nog weer wat uitgebreider met firewire-functies.

- Gigabyte P35-DS3
( CPU-Support list, Bios-versie F13a)

- Gigabyte EP35-DS3
(CPU-Support list, Bios-versie F3b)

- Gigabyte EP35-DS3P
( CPU-Support list, Bios-versie F3)

- Gigabyte P35-DS3P
([url="(http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2747"] CPU-Support list[/url], Bios-versie F10)

- Gigabyte P35C-DS3R
([url="(http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2749"] CPU-Support list[/url], Bios-versie F10)

- Gigabyte P35-DS3R
(CPU-Support list, Bios-versie F11)

- Gigabyte EP35-DS4
( CPU-Support list, Bios-versie F3)

- Gigabyte P35-DQ6
( CPU-Support list, Bios-versie F7)

- Gigabyte P35-DS3L
( CPU-Support list, Bios-versie F8b)

- Gigabyte P35-DS4
( CPU-Support list, Bios-versie F12)

- Gigabyte P35-S3
( CPU-Support list, Bios-versie F6)

- Gigabyte P35T-DQ6
( CPU-Support list, Bios-versie F5)

Op de X38 gebaseerd:

- Gigabyte EX38-DS4
([url="(http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2754"]CPU-Support list[/url], Bios-versie F3)

- Gigabyte EX38-DS5
(CPU-Support list, Bios-versie F2)

- Gigabyte X38-DS4
([url="(http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2736"] CPU-Support list[/url], Bios-versie F3)

- Gigabyte X38T-DQ6 REV 1.1
([url="(http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2730"] CPU-Support list[/url], Bios-versie F6)

- Gigabyte X38T-DQ6 REV 1.0
([url="(http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2674"] CPU-Support list[/url], Bios-versie F6)

- Gigabyte X38-DS5

- Gigabyte X38-DQ6
( CPU-Support list, Bios-versie F8)

Op de X48 gebaseerd:

- Gigabyte X48-DS5
( CPU-Support list, Bios-versie F5)

- Gigabyte X48-DQ6

Bios-Flashen

Het bios flashen kan op twee verschillende manieren. Gigabyte heeft twee verschillende tooltjes om het flashen gemakkelijker te maken. De eerste is Q-Flash, wat standaard op de P35/X38 moederborden zit, waarmee je je bios via de juiste versie vanaf een verwisselbaar medium kan flashen. De tweede is @BIOS waarmee je je bios online kunt flashen. Deze laatste kun je hier downloaden.

• Problemen •

Problemen kunnen in dit topic besproken worden. Veel compatibiliteitsproblemen zijn op te lossen door het nieuwste bios te flashen zoals hierboven staat beschreven. Verder kun je hier de oplossingen vinden voor de meest voorkomende problemen.

[ Voor 210% gewijzigd door Barre_Code op 21-03-2008 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
Zo hier deeltje twee. Is er iemand die die bovendste topicstart-afbeelding kan veranderen in:

Het Gigabyte P35/X38/X48 Problemen & Ervaringen Topic - Deel 2

Ik kan dat niet zo mooi. Eerder had Bitage er eens mee geholpen dus als hij of iemand anders dat zou willen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:09
Misschien is het handig om een linkje naar Deel 1 te plaatsen, deze lees ik nog bijna dagelijks. Verder mooi uitgebreide topic start!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
Gedaan.
Binnetie schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:46:
Misschien is het handig om een linkje naar Deel 1 te plaatsen, deze lees ik nog bijna dagelijks. Verder mooi uitgebreide topic start!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 22:36
Inderdaad een zeer mooie topicstart, maar toch nog een paar foutjes te bespeuren:
Bij de modellen en de verschillende versies van de moederborden -->
  • Het onderste moederbord in de X38 reeks moet de X38-DQ6 zijn, i.p.v. de X38T (die erboven staat)
  • De BIOS versie van deze X38-DQ6 is ondertussen F8
  • De BIOS versie van de X38-DS5 is ondertussen F6
  • De BIOS versie van de X38-DS4 is ondertussen F3
  • De lineup van X38 moederborden is recent gewijzigd, enkele nieuwe modellen zijn erbij gekomen, waardoor het volledige assortiment er als volgt komt uit te zien:
    • EX38T-DQ6 (BIOS F2)
    • EX38-DQ6 (BIOS F2)
    • EX38-DS5 (BIOS F2)
    • EX38-DS4 (BIOS F3)
    • X38T-DQ6 (BIOS F6)
    • X38-DQ6 (BIOS F8)
    • X38-DS5 (BIOS F6)
    • X38-DS4 (BIOS F3)
  • ook in de X48 reeks is onlangs een nieuw exemplaar op de wereld gezet, hieronder de lineup:
    • X48T-DQ6 (BIOS F4)
    • X48-DQ6 (BIOS F6)
    • X48-DS5 (BIOS F5)
Verder een zeer mooie post, maar even up-to-date maken en we kunnen weer een heel eind ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
private-karel schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 22:39:
Inderdaad een zeer mooie topicstart, maar toch nog een paar foutjes te bespeuren:
Bij de modellen en de verschillende versies van de moederborden -->
[list]
• Het onderste moederbord in de X38 reeks moet de X38-DQ6 zijn, i.p.v. de X38T (die erboven staat) done
• De BIOS versie van deze X38-DQ6 is ondertussen F8 done
• De BIOS versie van de X38-DS5 is ondertussen F6 done
• De BIOS versie van de X38-DS4 is ondertussen F3 done
Verder een zeer mooie post, maar even up-to-date maken en we kunnen weer een heel eind ! _/-\o_
Wat betreft die nieuwe modellen, theoretisch gezien zijn die in de omloop maar niet leverbaar in Nederland nog. Kijk maar in de pricewatch waarvan ik de modellen heb uitgekozen. Ook lang niet alle P35 modellen worden hier in NL verkocht. Bedankt voor je hulp :)

[ Voor 6% gewijzigd door Barre_Code op 19-03-2008 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Voor de Gigabyte P35-DS4 is er alweer bios versie F12 ;) (ipv F11)

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zit te denken om een EP35-DS4 te nemen, ik wil hierin een 8800 GT of een Ati HD 3870 x2 in draaien. Als beide videokaarten over een tijdje in prijs zakken dan wil ik er 1 videokaart bij plaatsen (Sli of Crossfire opstelling.)

Hoe zit het dan moet de keuze van het moederbord?

Nu heb ik in een test gelezen dat als je een HD 3870 x2 neemt dat je dan het beste uit bent met een X38 moederbord i.v.m. prestaties.
Wat is nu verstandig? Om een X38-DS4 te nemen of gewoon een P35-DS4 te halen? En wat is het verschil tussen de X38-DS4 en de X38-DS5 behalve dat hij meer sata aansluitingen heeft?

http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=2744,2754,2761

[ Voor 39% gewijzigd door Binnetie op 20-03-2008 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
Dat komt omdat die nieuwste de Q9700 processors ondersteund. Ik heb zojuist alle biosversies nagecheckt en zonnodig aangepast. O-)
tjtristan schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 09:29:
Voor de Gigabyte P35-DS4 is er alweer bios versie F12 ;) (ipv F11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:55:
Ik zit te denken om een EP35-DS4 te nemen, ik wil hierin een 8800 GT of een Ati HD 3870 x2 in draaien. Als beide videokaarten over een tijdje in prijs zakken dan wil ik er 1 videokaart bij plaatsen (Sli of Crossfire opstelling.)

Hoe zit het dan moet de keuze van het moederbord?

Nu heb ik in een test gelezen dat als je een HD 3870 x2 neemt dat je dan het beste uit bent met een X38 moederbord i.v.m. prestaties.
Wat is nu verstandig? Om een X38-DS4 te nemen of gewoon een P35-DS4 te halen? En wat is het verschil tussen de X38-DS4 en de X38-DS5 behalve dat hij meer sata aansluitingen heeft?

http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=2744,2754,2761
Je kunt sowieso geen SLI draaien op een Intel chipset dus blijft er alleen Crossfire over en is de HD 3870X2 dus de beste keus. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@binnetie

Crossfire? = X38 all the way. Waarom? 2x 16x pci-e sloten met elk 16 lanes. P35 heeft dat niet en heeft maar 16 en 4 lanes op de 16x sloten. Dat merk je goed in je prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt voor de info, nu lees ik net weer dat de 9800 x2 een echte killer is. Nu weet ik dat dit ver boven mijn budget is, maar het is een heel erg snelle kaart. Las net ergens dat er 3 HD3870 nodig zijn om hem te kunnen verslaan. Mocht ik voor zoiets gaan en evt later willen uitbreiden dan zou ik dus opzoek moeten naar een heel ander moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Ik heb een GA-P35-DS4 en worstel met het feit of ik mijn raid (2x raptor 74GB) nou aan de Jmicron controller of aan de ICH9R controller moet hangen.

Ik kan nergens goede vergelijkende reviews vinden.

Iemand een goede link / goed idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@binnetie:
De 9800GX2 is idd een stuk sneller, maar ook vreselijk duur. Ik zou het bij de HD3870X2 op de X38 houden. Kan je altijd nog een losse HD3870 bij zetten(dat kan met xfire). En nee, de 9800GX2 kan ook op een non sli bord. Dit omdat het sli in de kaart zelf gebeurd.

@pj
ICH9R zonder twijfel. De Jmicron prestaties zijn echt om te huilen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadamink
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-11-2020
Heeft iemand hier een GA-P35 DS3 stabiel lopen met 4 x 1GB PC6400?
Ik had namelijk al een setje GEIL PC6400 2 x 1 GB (4-4-4-12) en dat liep allemaal goed, maar nu ik er zo'n zelfde setje heb bij gekocht is het één grote instabiele bende :( .
Met de timings waarop het zou moeten draaien gaat Orthos na 1 seconde al in de fout. Als ik de timings op "automatisch" zet in de bios dan loopt het een half uur stabiel en gaat daarna alsnog in de fout.
CPU is niet overgeklokt trouwens.

Oh en nog iets vreemds, ik had het voltage van het geheugen toen ik nog 2gb had op +0,3 staan omdat ik las dat het standaard 1,8 is en dit geheugen moet op 2,1v lopen. Als ik 'm met de vier modules op +0,3V zet, dan flipt windows al bij het opstarten en krijg ik van allerlei programma's foutmeldingen en de melding dat windows van een ernstige fout is hersteld etc....
Als ik bij 4 modules het memvoltage weer op normal zet in de bios dan start windows weer normaal op en draait Orthis weer stabiel voor een tijdje. Hoe dit kan is me ook een groot raadsel.

Overigens heb ik de laatste bios (F12) er gisteren opgezet.

Voor mijn gevoel zit het 'm puur in dit moederbord want ik heb al eerder een setje Team Xtreem geheugen naast het Geil geheugen geplaatst (dus ook 4x1GB) en dat liep ook niet stabiel maar ik dacht dat dit kwam vanwege het verschil in de modules vandaar dat ik eenzelfde setje Geil bij heb gekocht. Dit is blijkbaar een fout geweest. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden als je er over nadenkt, dat er altijd (voor mij althans) zoveel probs zijn bij 4 modules.

Specificatie systeem: http://specs.tweak.to/13313

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:28:
@binnetie:
De 9800GX2 is idd een stuk sneller, maar ook vreselijk duur. Ik zou het bij de HD3870X2 op de X38 houden. Kan je altijd nog een losse HD3870 bij zetten(dat kan met xfire). En nee, de 9800GX2 kan ook op een non sli bord. Dit omdat het sli in de kaart zelf gebeurd.
Dus met een X38 DS4 of DS5 kan ik een HD 3870 x2 houden en evt later er nog 1 bijplaatsen? Wat is nu het verschil tussen de beide moederborden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik heb op dit moment een GA P35C-DS3R moederbordje en 3 Seagates van 320GB. 2 daarvan staan in een RAID array, de derde die gebruik ik als externe schijf (eSata) als back-up disk. De RAID schijven hangen aan de ICh9R, maar aan welke controller hang ik best de back-up schijf? Zelf had ik gedacht aan de JMicron, zodat de workload van lezen en schrijven tijdens het back-uppen over de controllers verdeeld wordt.
TIA!

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@binnetie
Een HD3870X2 + HD3870 = ja. een HD3870 + HD3870 + hd3870 = nee. (Let dus op HD3870X2 is een single card, HD3870 x2 zou 2x een HD3870 inhouden ;) Let dus een beetje op dat je er geen spatie tussen zet).
Verschillen zie hier:
http://www.gigabyte.eu/Pr....aspx?ProductID=2736,2672

@mbsaerens:
Ook op de ICH9R. De prestaties van de Jmicron zijn dusdanig slecht dat je ICH9R die load wel aan kan. (En laten we eerlijk zijn, tis geen echte hardwarematige controller, het blijft software(driver level raid) en is het dus meer afhankelijk van de prestaties van je systeem zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:26:
@binnetie
Een HD3870X2 + HD3870 = ja. een HD3870 + HD3870 + hd3870 = nee. (Let dus op HD3870X2 is een single card, HD3870 x2 zou 2x een HD3870 inhouden ;) Let dus een beetje op dat je er geen spatie tussen zet).
Verschillen zie hier:
http://www.gigabyte.eu/Pr....aspx?ProductID=2736,2672
Sorry ik zal HD3870X2 zeggen. Ik ga denk denk ik eerst voor een 3870X2 en zet er later een 3870X2 bij. Ik heb de moederborden vergeleken (had gisteren ook zo'n linkje gepost) maar het enige verschil is dus dat de DS4 6 sata-aansluitingen heeft en de DS5 8 sata-aansluitingen.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• private-karel
@ Binnetie: zoals je zegt, het verschil tussen de twee borden (DS4 en DS5) is het aantal SATA aansluitingen, maar ook de aangebrachte koelingscomponenten, daar waar de DS5 een SilentPipe systeem heeft (om de northbridge, de southbridge en de spanningscomponenten koel te houden), moet de DS4 het doen met enkel een heatsink op de north- en de southbridge...
Misschien iets waar je rekening mee moet houden als je het bord wil gebruiken om te gaan overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

pj schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:45:
Ik heb een GA-P35-DS4 en worstel met het feit of ik mijn raid (2x raptor 74GB) nou aan de Jmicron controller of aan de ICH9R controller moet hangen.

Ik kan nergens goede vergelijkende reviews vinden.

Iemand een goede link / goed idee hierover?
Ik heb inmiddels alles aan de andere controller gehangen en het is idd een heel stuk sneller geworden. Met name de 'lags' zijn verdwenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een netwerk-probleem met mijn P35DS3R.

Ik heb een Speedtouch modem (546v6) met HetNet internet. Dat heeft op mijn vorige PC nooit problemen opgeleverd. De internetverbinding werkt nu ook goed, maar schijnbaar loopt de communicatie met de LAN aansluiting op het moederbord niet vlekkeloos. Als ik de computer aanzet, geeft windows soms aan dat de kabel niet aangesloten is. Dan moet ik de kabel erin en eruit doen (soms een paar keer). Het oranje ledje op de LAN aansluiting van het moederbord knippert wel (geeft dus aan dat er date verkeer plaatsvindt). Maar het andere LEDje, dat groen moet zijn, dus niet. Na een paar keer de kabel erin en eruit pakt tie hem dan ineens wel en dan heb ik verder ook geen probleem meer.

Ik heb al geprobeerd:
- drivers modem geupgrade
- kabel gecheckt
- nieuwste LAN drivers moederbord
- bios geupdate

Ik draai XP, op een 8200 duoCore met 2gb intern. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:49
Heb je ook al geprobeerd met een totaal andere kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, heb ik al getest, door de modem naar boven mee te nemen en te kijken of ik dan de modem wel altijd kan benaderen. Probleem blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:12

oCe

aka Dookie.

Probeer eens je link-type handmatig in te stellen, bij de eigenschappen van jet netwerkkaart in apparaatbeheer. Staat vermoedelijk nu op autosense, stel 't eens in op 100mbit full duplex? (en probeer evt ook andere instellingen/mogelijkheden)

-I am Jack's wasted life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heb ik nu geprobeerd. Tot nu toe werkt het een aantal keer, dus misschien dat dit een oplossing is. Ik heb ook Windows de opdracht gegeven om de netwerkkaart niet uit te schakelen om energie te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:13

Wildfire

Joy to the world!

Nou, daar gaat 'ie dan. M'n 2e Gigabyte GA-X38-DQ6 is naar de knoppen. De eerste overleed na een correct uitgevoerde BIOS update (via Q-Flash met de juiste BIOS update), de tweede heeft er ergens afgelopen nacht de brui aangegeven. Ik werd om kwart voor zes wakker en mijn PC zat in een reboot-loop. Hij ging aan, je hoorde de fans draaien en de HD's gingen ook aan, maar na een paar seconden ging de boel weer uit. Vervolgens na een paar seconden ging 'ie weer aan, etc (ad infinitum). En dit na maanden probleemloos te hebben gewerkt... :(

(heb al geprobeerd de PC even een minuut van de stroom af te halen en vervolgens weer aan te zetten, dat had geen effect)

Ik ga vanavond nog even een CMOS reset proberen, maar ik zie het somber in. Ik zit nu wel met enkele vragen:

1) Hoe the hell krijg ik m'n Thunderbird e-mail gebackupped? (tjsa... krijg je ervan als je dat niet regelmatig doet, jullie hebben groot gelijk als je dat zegt)

2) Als het bord RMA moet, twijfel ik of ik nog wel een Gigabyte X38 bord wil. Voordeel van het wèl doen is natuurlijk dat er geen nieuwe Windows-install nodig is...

Blergh... slecht begin van de dag zo.
Badtothebone schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:54:
[...]

Ik gebruik MozBackup ( http://mozbackup.jasnapaka.com/ ) voor mijn Thunderbird backups en kopier ik de Thunderbird profile naar een andere schijf 2x per dag.

Vista taakplanner -> zip naar backup schijf van C:\Users\naam\AppData\Roaming\Thunderbird
Had m'n post nog iets willen uitbreiden, ik gebruik MozBackup al. Ik hoop alleen dat Vista nog wil booten mocht ik een ander merk X38 mobo in het systeem zetten. Al kan ik maar de mail veiligstellen, maar dat kan dan wellicht nog met een Knoppix boot-CDtje.

[ Voor 26% gewijzigd door Wildfire op 26-03-2008 10:09 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Wildfire schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:41:
...
1) Hoe the hell krijg ik m'n Thunderbird e-mail gebackupped? (tjsa... krijg je ervan als je dat niet regelmatig doet, jullie hebben groot gelijk als je dat zegt)
...
Ik gebruik MozBackup ( http://mozbackup.jasnapaka.com/ ) voor mijn Thunderbird backups en kopier ik de Thunderbird profile naar een andere schijf 2x per dag.

Vista taakplanner -> zip naar backup schijf van C:\Users\naam\AppData\Roaming\Thunderbird

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

Wildfire schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:41:
Nou, daar gaat 'ie dan. M'n 2e Gigabyte GA-X38-DQ6 is naar de knoppen. De eerste overleed na een correct uitgevoerde BIOS update (via Q-Flash met de juiste BIOS update), de tweede heeft er ergens afgelopen nacht de brui aangegeven. Ik werd om kwart voor zes wakker en mijn PC zat in een reboot-loop. Hij ging aan, je hoorde de fans draaien en de HD's gingen ook aan, maar na een paar seconden ging de boel weer uit. Vervolgens na een paar seconden ging 'ie weer aan, etc (ad infinitum). En dit na maanden probleemloos te hebben gewerkt... :(

(heb al geprobeerd de PC even een minuut van de stroom af te halen en vervolgens weer aan te zetten, dat had geen effect)

Ik ga vanavond nog even een CMOS reset proberen, maar ik zie het somber in. Ik zit nu wel met enkele vragen:

2) Als het bord RMA moet, twijfel ik of ik nog wel een Gigabyte X38 bord wil. Voordeel van het wèl doen is natuurlijk dat er geen nieuwe Windows-install nodig is...

Blergh... slecht begin van de dag zo.
Mijn GA-P35-DS4 doet dit ook als ik de computer in standby laat vallen. Het enige wat dan werkt is de stroom eraf, vervolgens er weer op, resetknop ingedrukt houden, computer aanzetten, resetknop nog even vast houden en dan los laten.

Bijzonder irritant allemaal en ik heb er ook nog geen oplossing voor kunnen vinden. Het resultaat van bovenstaande handeling is inderdaad dat de CMOS weer naar factory defauflt springt en dat ik alle instellingen opnieuw kan doen .. zucht ... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

pj schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:18:
[...]

Mijn GA-P35-DS4 doet dit ook als ik de computer in standby laat vallen. Het enige wat dan werkt is de stroom eraf, vervolgens er weer op, resetknop ingedrukt houden, computer aanzetten, resetknop nog even vast houden en dan los laten.

Bijzonder irritant allemaal en ik heb er ook nog geen oplossing voor kunnen vinden. Het resultaat van bovenstaande handeling is inderdaad dat de CMOS weer naar factory defauflt springt en dat ik alle instellingen opnieuw kan doen .. zucht ... :X
Mijn resetknop is helaas kaduuk, maar wellicht kan ik gewoon de pinnetjes op het mobo even kortsluiten. Even voor de volledigheid: ik gebruik geen standby op mijn PC. Mijn PC was vannacht netjes aan het grazen voor DPC Seti@Home :)

Ik hoop iig dat je resetknop-truuk werkt.

-- Edit: zojuist even bij Komplett gekeken (waar het mobo vandaan komt), de GA-X38-DQ6 staat niet meer op de site. Shit! Als een RMA nodig is kan ik dus niet meteen via hun een nieuwe GA-X38-DQ6 krijgen, ik zou dan moeten wachten op reparatie of vervanging via Komplett bij Gigabyte zelf. Wie weet hoe lang dat dan gaat duren!

Damn. Dat wordt dan wellicht, als ik de boel niet meer aan de gang krijg, dus toch een ander type mobo. En dat betekent een nieuwe Windows install. Ik denk dat ik voor de zekerheid maar een Knoppix CDtje download zodat ik iig nog allerlei bestanden veilig kan stellen.

[ Voor 25% gewijzigd door Wildfire op 26-03-2008 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gateway999
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-11-2021
Zijn er los van de extra PCI-e 16x poort en de firewire poorten nog meer voordelen van een DS4 boven een DS3? Oftewel is het de 35euro extra waard als ik toch geen SLI/CF en firewire poorten ga gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wildfire
De X38-D**'s zijn EOL. Zijn vervangen door de EX38-D**. Met energy besparende functies. P35-D**'s ook. Die zijn ook vervangen door de EP35-D**'s.

@Gateway
De DS3P en DS4(zijn zelfde borden met de DS4 heeft extra koeling) bieden ook iets hogere voltages aan. Verder zou ik, als je die 2 dingen niet gebruikt gewoon de DS3 nemen. Let wel, als je raid wilt, zou je de DS3R moeten nemen. Raid op de jmicron chipset is om te huilen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 11:54:
@wildfire
De X38-D**'s zijn EOL. Zijn vervangen door de EX38-D**. Met energy besparende functies. P35-D**'s ook. Die zijn ook vervangen door de EP35-D**'s.
Oh ja, ik zie het nu bij Komplett - de GA-EX38-DQ6. Is die gewoon uitwisselbaar met een GA-X38-DQ6? M.a.w., mocht het mobo vervangen worden zou Windows er dan geen problemen mee hebben? (al is het maar dat ik de tijd heb wat dingetjes te backuppen voordat ik Vista opnieuw installeer)
Zenix schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:03:
[...]

Ik denk niet dat windows er problemen mee heeft want de chipset is hetzelfde is alleen functie aan toegevoegd.
OK, Da's dan in ieder geval goed nieuws mocht ik het moederbord vervangen.

Afijn, vanavond eerst maar eens kijken wat die CMOS reset en/of aanzetten-met-resetknop-ingedrukt-truuk doen. Als het daarna weer leeft, spring ik een gat in de lucht en maak ik snel een backupje van de belangrijkste dingen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Wildfire op 26-03-2008 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gateway999
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat als ik het icm een E8400 (en 8800GT) wil overclocken tot een FSB van 400, zijn de hogere voltages dan noodzakelijk/handig of is het dan nog steeds het prijsverschil niet waard in mijn geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Wildfire schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 11:59:
[...]

Oh ja, ik zie het nu bij Komplett - de GA-EX38-DQ6. Is die gewoon uitwisselbaar met een GA-X38-DQ6? M.a.w., mocht het mobo vervangen worden zou Windows er dan geen problemen mee hebben? (al is het maar dat ik de tijd heb wat dingetjes te backuppen voordat ik Vista opnieuw installeer)
Ik denk niet dat windows er problemen mee heeft want de chipset is hetzelfde is alleen functie aan toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oke ik twijfel nog een beetje of ik een EX38-DS4 of DS5 neem. De DS5 heeft 2 extra sata-aansluitingen en betere koeling op de north- en southbridge. Voor overclocken is dat beter. Ik wil uiteindelijk wel gaan overclocken (nog nooit echt gedaan), raden jullie mij dan echt de DS5 aan of kan de DS4 ook aardig meekomen?

Ik bedoel om de sata-aasnluitingen hoef ik het niet te doen.

In de toekomst 2 HD3870X2 aansluiten lijkt me voor beide borden qua pci-e aansluitingen geen probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gateway999 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:02:
Wat als ik het icm een E8400 (en 8800GT) wil overclocken tot een FSB van 400, zijn de hogere voltages dan noodzakelijk/handig of is het dan nog steeds het prijsverschil niet waard in mijn geval?
Ik kom met mijn DS3R tot een FSB van 450. Voltages voor NB/SB onveranderd. Met de CPU kan je ook hoog genoeg. 3,6ghz met een E8400 is zeker wel te doen met een DS3. Deze hebben veel minder voltage nodig dan mijn E6600 die voor 3,6ghz ~1.44volt nodig had.
Binnetie schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:14:
Oke ik twijfel nog een beetje of ik een EX38-DS4 of DS5 neem. De DS5 heeft 2 extra sata-aansluitingen en betere koeling op de north- en southbridge. Voor overclocken is dat beter. Ik wil uiteindelijk wel gaan overclocken (nog nooit echt gedaan), raden jullie mij dan echt de DS5 aan of kan de DS4 ook aardig meekomen?

Ik bedoel om de sata-aasnluitingen hoef ik het niet te doen.

In de toekomst 2 HD3870X2 aansluiten lijkt me voor beide borden qua pci-e aansluitingen geen probleem toch?
Ligt er aan hoe ver je gaat overclocken. De DS4 clockt ook gewoon goed over. Nee, zijn bijde 2pci-e 2.0 2x 16lanes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:48:
[...]

Ik kom met mijn DS3R tot een FSB van 450. Voltages voor NB/SB onveranderd. Met de CPU kan je ook hoog genoeg. 3,6ghz met een E8400 is zeker wel te doen met een DS3. Deze hebben veel minder voltage nodig dan mijn E6600 die voor 3,6ghz ~1.44volt nodig had.

[...]

Ligt er aan hoe ver je gaat overclocken. De DS4 clockt ook gewoon goed over. Nee, zijn bijde 2pci-e 2.0 2x 16lanes.
Ik wil er in de toekomst een Q9450 in zetten en dan een beetje overclocken niet heel extreem overclocken. Misschien van 2.66 ghz naar 3.00 ghz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kan je dat makkelijk af met een DS4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb een X38T-DQ6 waar ik via de coax wel digitaal geluid heb (mijn versterkertje ziet een DTS signaal en dat klinkt ECHT goed!), maar via de optische uitgang hoor ik niks...

De versterker is goed en de Toslink kabel ook...
Is dat een aparte instelling die je moet activeren? Of moet je ergens kiezen voor coax of optisch?

Ik las dat er vanaf F6 biosses er nogal wat minder lekker loopt, kan dit er mee te maken hebben? Mijn latencies (met dat tooltje gechecked) zitten voornamelijk in het geel, tussen de 1000 en 1500!!

Zou weer terug gan naar F4 helpen? (de improvements sinds F4 zeggen niks over geluid maar zijn wel interessant voor mij ls overclocker)

edit: ik heb een v1.1 bord...

[ Voor 37% gewijzigd door Tijgert op 26-03-2008 15:49 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Phew, m'n systeem leeft weer. Het blijk uiteindelijk een geheugenprobleem te zijn...met één bepaalde reepje in het systeem krijg ik de "reboot loop of death", zonder dat reepje draait alles als een zonnetje. Voor de zekerheid heb ik nog een andere module in hetzelfde geheugenslot geprobeerd, maar dat werkte gewoon OK. Dat betekent dus dat er een setje RAM op RMA kan, gelukkig niet het mobo zelf.

* Wildfire is blij dat de doemgedachtes niet zijn uitgekomen... alhoewel het wel een klein beetje lullig is nu tijdelijk met "slechts" 2 gigabyte te moeten draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43
Ja wel wat magertjes :P Las overigens op extreme systems dat Crucial officieel afraad Ballistix 8500 ram op x38/x48 mobo's te zetten.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=182063

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Kojoottii schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:24:
Ja wel wat magertjes :P Las overigens op extreme systems dat Crucial officieel afraad Ballistix 8500 ram op x38/x48 mobo's te zetten.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=182063
't Is geen Ballistix geheugen, het is van sowieso al een ander merk dat ik heb (OCZ) en dan is het het zogeheten "nVidia SLI Ready" RAM (stompzinnige marketingtermen, I know :))

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 27-03-2008 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavierk
  • Laatst online: 28-08 21:44
Beste Tweakers

Dit zijn mijn specs,
Giga-Byte P35 DS3 rev1.0
Intel Core 2 Quad Q6600 @ stock.
ASUS EN8800 Ultra.
2GB Kingston 1066RAM
2x500GB Samsung @ jmicron RAID
Creative X-Fi XtremeGamer
Windows XP Professional x64 SP2 (ivm 4GB RAM binnenkort)

Ik zit met een probleem:
Onder Windows XP/Vista heb ik de hele tijd last van blauwe schermen, dit komt niet door drivers, zelfs als er niets is geinstalleerd heb ik er nog last van. Dit is te verhelpen door terug naar F4 te gaan, maar dat betekend: GEEN standby. Is dit nog op een manier te fixen?

[ Voor 45% gewijzigd door xavierk op 31-03-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• private-karel
Ik heb net hetzelfde probleem wanneer de pc in stand-by zet (normaal gebruik ik deze stand zelf niet, ik heb het eigenlijk per ongeluk ontdekt toen ik eens verkeerd klikte), maar ik heb een X38-DS5...

Wel een rare fout overigens, ik neem aan dat hier toch op getest is voordat de massaproductie werd aangevangen?

Ach, misschien wordt dit met een toekomstige BIOS update verholpen, verder zeer tevreden over het bord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavierk
  • Laatst online: 28-08 21:44
@Private_Karel: Dat probleem ondervind ik ook met F4.

[ Voor 51% gewijzigd door xavierk op 30-03-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priemt
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Beste tweakers,
Heb net de Gigabyte X48-DQ6 mogen aanschaffen.
Wil er een leuke game bak van maken, maar uiteindelijk wel op Vista draaien.
De andere hardware specs zijn o.a.:
Intel E8400 ; 3870x2 ; Voeding van 620W.

Maar nu mijn probleem. Het wordt dus ddr2 geheugen. Echter "durf" ik niet zomaar 4GB aan te schaffen. De specs zijn me niet allemaal even duidelijk. In de Memory sheet van het mobo staat niet een hoeveelheid van 4gb. Ik snap dat ze niet alles kunnen testen/noteren, maar daar zit voor mij de onduidelijkheid.
Wat moet ik er in prikken? (met als kantekening dat het goed beschikbaar is en niet meer dan 100,-)?

(Met het oog op de toekomst zal ik maybe gaan overklokken, maar zoals wel duidelijk is, mag ik me dan eerst gaan verdiepen.)

Alvast bedankt voor de nuttige reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2x een 2gb dimms werkt vaak het beste. Memory wat niet op de QVL staat is vaak geen probleem, maar het uit vinden of het werkt zul je gewoon moeten googlen. Ik zou kijken naar 2x 2gb PC6400 Cas 4. Die zijn vaak nog een eind verder te krikken dan de 400fsb. Let wel dat je vaak het geheugen ff goed moet zetten omdat deze op veilige waarden gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priemt
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Thx!

Ik kom dan dus hierop (pricewatch link) uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, het is trouwens niet zo belangrijk dat het cas 4 is hoor, cas maakt bij intel niet zo veel uit, alleen kunnen dimms met een lage cas vaak een stuk verder worden overgeklokt. Zeker een E8400 kan heel ver, maar heeft dan ook redelijk wat FSB nodig.

Je moet gewoon ff googlen naar je bordje + het geheugen, en kijken of je forum posts vind waarbij mensen probleemen hebben met dat geheugen en moederbord.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2008 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een regelmatige freeze/crash op mijn Gigabyte systemen (GA-P35-DS3 rev1.0 en 2.0)

In deze thread zie ik dat nog iemand anders met een ander zwaar probleem kampt (blauwe schermen). Of het nu het mainboard is weet ik niet zeker, eerst dacht ik aan de grafische kaart/drivers. Vandaar dat ik het hele lange verhaal hier niet opnieuw wil posten, tenzij jullie denken dat het hier thuishoort.

Kunnen jullie hier eens een blik op werpen, en jullie mening geven? Bedankt!

TM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 11:11

Sm0k3r

cough...cough...

Vraag omtrent controllers en setup, ik zou graag raid0 willlen draaien op 2x74GB Raptors (hier komen de spellen op te staan) en heb 1x36GB Raptor waar OS op komt.

Raid0 op ICH9 Intel en losse OS schijf op de Jmicron of alle 3 de schijven op Intels ICH9?

Iemand een tip voor me?

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een X38 DQ6 moederbord, zou graag mijn geheugen upgraden naar +4Gig PC8500 (graag 1000mhz+), nu heb ik hier en daar op het net opgevangen dat mijn moederbord raar zal beginnen doen met meer dan 4gig ram op 1066 en sneller, heeft iemand hier ervaring mee? En zijn er soorten die wel goed zullen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sm0k3r schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:28:
Vraag omtrent controllers en setup, ik zou graag raid0 willlen draaien op 2x74GB Raptors (hier komen de spellen op te staan) en heb 1x36GB Raptor waar OS op komt.

Raid0 op ICH9 Intel en losse OS schijf op de Jmicron of alle 3 de schijven op Intels ICH9?

Iemand een tip voor me?
Alles op de ICH9R. Daarvan is de performance een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:24
Na toch aardig wat positieve verhalen te hebben gelezen over de X38, leek het mij een prima chipset om naar te upgraden - met het idee om er later een Q9450 in te prikken.
Naar aanleiding hiervan een Gigabyte X38-DQ6 aangeschaft bij EmPC. Levering duurde wat langer dan gewend, maargoed; dan eindelijk toch alles binnen. Vooralsnog (totdat de 9450 leverbaar is) gaat er even een Celeron 430 :P in, maargoed; als het maar draait.

In het begin redelijke problemen gehad, vergelijkbaar met de eerder beschreven symptonen van eindeloos opnieuw booten, zonder melding van wat er fout zou zijn. Het lijkt alsof dit bordje erg kieskeurig is v.w.b. het geheugen dat je erin prikt. Anyway, uiteindelijk had ik hem draaiende met 4GB Kingston HyperX PC6400 ram. Tot zes weken geleden; toen ik 's ochtends wakker werd, en het bordje weer eindeloos aan het herstarten was. Reset van de bios leverde niets op, ander geheugen leverde niets op; dus bordje ging RMA. Nu al ZES weken onderweg !! - houdt daar dus rekening mee als iets naar Gigabyte moet worden opgestuurd! Ik begin me nu zo langzamerhand af te vragen of ik niet om restitutie o.i.d. kan vragen en dan niet een ander bord moet nemen (zou de X48 bijv. stabieler zijn?).

Maandag maar weer eens een belletje ertegenaan gooien...

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees in dit topic dat SPeedfan en CoreTemp dezelfde temp waarden rapporteren.

Op mijn GA-P35-DS3 rev2.0 F12 is dat niet het geval: CoreTemp geeft een core temp van 70 graad celsius aan bij belasting, terwijl ik maar zo'n 56 graden door Speedfan gerapporteerd krijg.

Hoe kan dit? Ik heb Speedfan 4.33 en CoreTemp 0.97.1. Zie ik ergens een setting over het hoofd?

Even er aan toevoegen dat Speedfan voor de -12 en +12V spanningen foutieve waarden (-16.8V en +0.19V) rapporteert. Toch heeft hij blijkbaar de juiste monitoring chip gevonden (IT8718F)

Shiro

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r

Sm0k3r

cough...cough...

Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:50:
[...]

Alles op de ICH9R. Daarvan is de performance een stuk hoger.
Dus zowel de 2x74GB in raid0 en 1x 36GB normaal op de ICH9 en dan kan ik de JMicron koppelen aan de SATA DVD-RW

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 14:19
Ik heb reeds een tijdje een P35DS4 en moet zeggen dat ik er heel tevreden mee ben. Heb me onlangs een coolermaster stacker gekocht en daar het mobo ingebouwd. Alles draaide als een zonnetje tot een weekje terug. Ik zit met een heel vaag probleem. Als ik mijn pc aanschakel, schakelt ie onmiddelijk terug uit, dit soms tot vijf keer toe waarna hij normaal opstart. Soms heb ik het, soms ook niet. Heb gisteren eens de voeding vervangen maar het probleem doet zich nog voor. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik verdenk het mobo of mss de aan/uit schakelaar? Dit laatste betwijfel ik wel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Kojoottii schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:24:
Raden ze nu alleen de 8500 af omdat je de 2,2 v niet in kan stellen op het gigabyte mobo? Of is er een andere reden voor?
Ik was van plan om een gb mobo te halen met de 6400 ballistix, die zouden dan geen problemen moeten geven als ik het goed heb?

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2.2v op het geheugen kan dacht ik gewoon op een gigabyte mobo (nl +4 in mijn bios).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2008 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Nilos128 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:42:
Ik heb reeds een tijdje een P35DS4 en moet zeggen dat ik er heel tevreden mee ben. Heb me onlangs een coolermaster stacker gekocht en daar het mobo ingebouwd. Alles draaide als een zonnetje tot een weekje terug. Ik zit met een heel vaag probleem. Als ik mijn pc aanschakel, schakelt ie onmiddelijk terug uit, dit soms tot vijf keer toe waarna hij normaal opstart. Soms heb ik het, soms ook niet. Heb gisteren eens de voeding vervangen maar het probleem doet zich nog voor. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik verdenk het mobo of mss de aan/uit schakelaar? Dit laatste betwijfel ik wel erg.
Mobo, mijne doet het 3x, geef zelfs een BSOD tijdens opstarten ma na die 3x doet ie het gewoon perfect 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01
Hier exact hetzelfde probleem met de DS4. Is het bij jullie ook zo dat OC instellingen dan compleet weg zijn? Het schijnt bij meer mensen voor te komen, helaas. Er is ook een speciaal topic over, helaas zonder oplossing :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
marko77 schreef op zondag 06 april 2008 @ 10:05:
[...]

Raden ze nu alleen de 8500 af omdat je de 2,2 v niet in kan stellen op het gigabyte mobo? Of is er een andere reden voor?
Ik was van plan om een gb mobo te halen met de 6400 ballistix, die zouden dan geen problemen moeten geven als ik het goed heb?
Huh ....ik kan m'n ram zelfs veel meer dan 2.2 v geven als ik wil op de x38 dq6, geloof tot 2.5/ 2.6 v oid :P Dus nee dat is het niet. Geloof ook niet dat het echt duidelijk is waarom, er gaan blijkbaar alleen veel van die ram stickjes dood op x38/x48 mobo's , en dus niet alleen op gigabyte mobo's maar dus alle x38/x48 mobo's. Maargoed ik heb me er niet echt in verdiept om eerlijk te zijn . Maar ik dacht dat de theorie is; dat de x38/x48 voeding voor de ram te veel schommelt voor die Crucials of dat er standaard te veel volt op de ram staat , dus 2.25 ipv 2.2 die hij aangeeft bijvoorbeeld

[ Voor 11% gewijzigd door Kojoottii op 06-04-2008 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

Weet iemand hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat daadwerkelijk de stroom van de usb-poorten afgaat als de computer uit staat?

Ik heb alles gedisabled in het bios wat betreft wake on keyboard/mouse etc.

Helaas mag dit allemaal niet baten.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aesculapius schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:52:
Nu al ZES weken onderweg !! - houdt daar dus rekening mee als iets naar Gigabyte moet worden opgestuurd! Ik begin me nu zo langzamerhand af te vragen of ik niet om restitutie o.i.d. kan vragen en dan niet een ander bord moet nemen (zou de X48 bijv. stabieler zijn?).
offtopic:
Ik heb mijn X38-DS5 bij Empc vandaan, en die kwam na 6 dagen perfect te werken al met zo'n oneindige reboot lus. Ook teruggebracht ter reparatie (woon in de buurt, 5 minuutjes fietsen naar Empc) en ik werd al gek na 3 weken. Meerdere malen contact gehad met Empc;

- "We verwachten hem volgende week, en anders de week daarna" (zo kan ik ook indicaties geven)
- "We kunnen de leverancier niet bellen omdat die de status niet bij houdt (oid)"

Na de vierde week (afgelopen vrijdag) er weer naartoe gegaan, gevraagd om duidelijkheid, en toen konden ze opeens wel bellen. De mijne zouden ze nu weer moeten hebben en zou ik dus morgen of overmorgen op moeten kunnen halen. Ze hadden het trouwens al over iemand anders met een X38-DQ6 die ook al heel lang weg was en dat Gigabyte zoveel tegelijk kreeg ofzo...Anyway, je houdt het dus maar lang uit naar mijn mening.

Dan nog even over iets anders. Ik wilde in de zes dagen dat mijn moederbord goed werkte de fans in m'n kast regelen, echter krijg ik het alleen bij de CPU fan voor elkaar. Kan de X38 gewoon geen andere fanspeeds aansturen dan de CPU fan, of heb ik verkeerde fans (Tacens Aura Ice)? (Eerste eigen PC build, dus misschien een noob vraag, maar vooruit).

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 02:23 . Reden: Offtopic stuk even goed gezet :p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

pj schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:58:
Weet iemand hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat daadwerkelijk de stroom van de usb-poorten afgaat als de computer uit staat?

Ik heb alles gedisabled in het bios wat betreft wake on keyboard/mouse etc.

Helaas mag dit allemaal niet baten.

Iemand?
Zou ik ook graag willen weten... Incl interne USB-headers.

Volgens Gigabyte zou dit niet kunnen :/

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 07-04-2008 00:16 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Zo te lezen hebben inderdaad meer mensen last van de reboot lus. Mij lijkt het iets dat veroorzaakt wordt door de bios en wat dus met een update opgelost zou moeten kunnen worden, maar Gigabyte lijkt er niet zo veel haast mee te hebben :( Zijn er mensen die ook van niet-gigabyte (maar wel P35/X38/X48 chipset) gebruikers dergelijke problemen hebben vernomen? Ik wil wel weten bij wie ik verhaal moet halen.

offtopic:
Noobtastic: Ja dat vond ik zelf eigenlijk ook wel; maar de maat is nu ook wel vol. Morgen ga ik de zevende week in en als er nu geen concrete dingen gebeuren hebben ze toch een probleem; ik heb een overeenkomst met EmPC en eigenlijk niets met de fabrikant te maken. Het is mijn inziens het risico van EmPC als een van hun leveranciers langzaam reageert.... Morgen de juridisch adviseur maar eens vragen e.e.a. uit te zoeken... Jij sterkte met wachten verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Andere merken denk ik niet, want het lijkt erop dat de ingebouwde OC fail feature (automatische reset) gewoon zomaar wordt geactiveerd op sommige momenten. Ik heb die loop bijv. als ik uit standby wil komen, hij blijft oneindig doorgaan. Wat helpt is de stroom eraf halen en weer opnieuw te starten, dan doet ie het meestal gelijk (en anders na 2 of 3 keer wel). Maar het blijft een slechte bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Aesculapius schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:14:
Zo te lezen hebben inderdaad meer mensen last van de reboot lus. Mij lijkt het iets dat veroorzaakt wordt door de bios en wat dus met een update opgelost zou moeten kunnen worden, maar Gigabyte lijkt er niet zo veel haast mee te hebben :( Zijn er mensen die ook van niet-gigabyte (maar wel P35/X38/X48 chipset) gebruikers dergelijke problemen hebben vernomen? Ik wil wel weten bij wie ik verhaal moet halen.

offtopic:
Noobtastic: Ja dat vond ik zelf eigenlijk ook wel; maar de maat is nu ook wel vol. Morgen ga ik de zevende week in en als er nu geen concrete dingen gebeuren hebben ze toch een probleem; ik heb een overeenkomst met EmPC en eigenlijk niets met de fabrikant te maken. Het is mijn inziens het risico van EmPC als een van hun leveranciers langzaam reageert.... Morgen de juridisch adviseur maar eens vragen e.e.a. uit te zoeken... Jij sterkte met wachten verder ;)
Nu ik er zo over na denk, in het begin had ik dat ook met de x38-dq6. Maar na BIOS F4 (voorheen F3) erop gezet te hebben geen last meer van. Wel een keertje toen ik update-te naar F7, toen ie klaar was bleef ie heel eventjes in een resetlus, maar na 3-4 resetlusjes startte de DQ6 weer normaal.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r

Sm0k3r

cough...cough...

Waarom is de GA-X48T-DQ6 nog niet verkrijgbaar, op verschillende fora's hebben mensen hem allang met rev. 1.1.

Gigabyte NL zit lekker te slapen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm-R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:52
Ik heb een raar probleem met mijn Gigabyte EX38-DS4
momenteel heb ik 2 disken (sata2)
als ik kopieer van de ene naar de andere disk laat vista een overdracht van 15MB/s zien
niet echt heel goed lijkt mij

ik heb de drivers geinstalleerd en mijn bios gechecked is versie 3

schijven zitten nu aangesloten op port 1 + 2 bij port 3 +4 geven ze dezelfde snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
Probleem! De x38 onboard sound is gewoon ronduit bagger bij me...
Het klinkt alsof de cpu het niet bij kan benen en dat hij daarom blijft steken (haperen) af en toe...
Nu lijkt me dat niet het geval met een Q6600, idle.. Wat kan het probleem zijn? Ik heb de nieuwste realtek drivers gedownload maar het probleem is er nog steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
chipset drivers ook bijgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
edit.

Probleem nog steeds niet opgelost...
Zou het ook een codec probleem of iets dergelijks kunnen zijn? Ik vind het een aparte zaak dat het zo schokt af en toe...

[ Voor 91% gewijzigd door Mischa_NL op 07-04-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:18
Hallo,

ik heb ook een soort boot probleem op mijn GA-P35-DS3 (rev 2.0 F12). Een test bij een vriend met gelijkaardige PC (zelfde mainboard (rev 1.0 F4), CPU en zelfde Seasonic S12II 380W PSU).

Als ik mijn Intel 4300 (stock cooler) netjes klok zoals het hoort, geen probleem. Overklok ik 'm zachtjes (standaard voltages) naar 2.4 GHz (266 MHz bus) en ik reboot, alles kits. 12 uurtjes Orthos en RealTemp, loopt weliswaar tegen de max temperatuur aan maar perfect stabiel. Memtests lopen ook prima.

Maar als ik de PC overklokt start, een cold boot waarbij hij langere tijd heeft stilgestaan en de elko's van de PSU leeg zijn, dan boot ie in 2 keer. Hij slaat aan, en onmiddellijk weer af. Om na een seconde het weer te proberen, deze keer met succes. Ik dacht eerst aan een defect mainboard, maar bij een bijna identieke PC doet ie dus net hetzelfde. Ik heb trouwens alles afgekoppelt, enkel de boot HD (Samsung 320GB) en de ATI HD2400Pro gfx kaart bleven over, en nog bleef hij dit doen.

Op zich zou je denken, de PSU is te zwak. Maar als ik uitreken hoeveel stroom deze PC nodig heeft (225W in overklokte modus), dan moet een 380W voeding dit toch wel aankunnen, zelfs met initiele startpiek in verbruik? Of vergis ik me?

Wat gebeurt er nou als ik een snellere CPU koop? Gaat ie dit dan ook doen bij standaard klok? Moet hier een zwaardere voeding aan te pas? Jullie opinie graag!

edit: effe aan toevoegen dat ik het ook met een Enermax 350W heb geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Ja, die is wel nog zwakker, maar zou het theoretisch ook moeten kunnen. Het is dus in ieder geval geen defect aan het design van Seasonic.

MoominPapa

[ Voor 8% gewijzigd door MoominPapa op 08-04-2008 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de overclock beveiliging. Hij test of de overclock wel goed is. Daarom boot ie 2x. Dat is geen bug, dat is een feature ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
Mischa_NL schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:50:
edit.

Probleem nog steeds niet opgelost...
Zou het ook een codec probleem of iets dergelijks kunnen zijn? Ik vind het een aparte zaak dat het zo schokt af en toe...
Probleem gefixt!

Wat blijkt nu, het ligt aan de IDE controller waar een harddisk ingeplugd zit.
Nu heb ik in de bios 'Sata port0-3 Native mode' ge-enabled en het probleem lijkt over (ook het uitschakelen van de ide bus werkte, maar dit is natuurlijk niet gewenst).

Dus: heb je een IDE disk in je x38 kan die moeilijk doen met je cursor en sound. Dit fixt het, hoewel ik geen idee heb wat ik nu eigenlijk veranderd heb :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Laatst online: 27-07 13:15
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 17:36:
Dat is de overclock beveiliging. Hij test of de overclock wel goed is. Daarom boot ie 2x. Dat is geen bug, dat is een feature ;).
Kan je die feature toevallig ook uitschakelen? :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zo ver ik weet niet. Dit is een zelf test van de chipset namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 21:12

The.Force

*Bauer Addict

Ik bezit een P35C-DS3R en ondervind een raar probleem...

Telkens wanneer ik muziek/game/film-audio gebruik, komt er op willekeurige tijdstippen een vreemd soort ruis voor. Dit duurt echter maar een seconde ofzo en valt meestal maar tweemaal voor tijdens een film of liedje. Ik maak gebruik van de Realtek HD (Azalea enabled).

Ik heb momenteel hiervoor de laatste drivers gedownload (R1.90), moet ik nog iets extra installeren of is er een bepaalde volgorde waarin je de software moet installeren? Ik denk trouwens niet dat het een codec probleem is want met enkel de drivers geïnstalleerd krijg ik dit nog steeds in games...

Nog een andere vraag: ik heb 2 pata-hd's aangesloten op de gigabyte controller maar wanneer ik m'n dvd-brander (sata) ook aansluit op de gigabyte controller krijg ik amper nero opgestart terwijl op de intel ICH9R dit perfect draait! Kan de gigabyte-controller dit niet aan of waaraan ligt dit juist?

[ Voor 7% gewijzigd door The.Force op 12-04-2008 12:15 ]

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

The.Force schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 11:35:
Ik bezit een P35C-DS3R en ondervind een raar probleem...

Telkens wanneer ik muziek/game/film-audio gebruik, komt er op willekeurige tijdstippen een vreemd soort ruis voor. Dit duurt echter maar een seconde ofzo en valt meestal maar tweemaal voor tijdens een film of liedje. Ik maak gebruik van de Realtek HD (Azalea enabled).

Ik heb momenteel hiervoor de laatste drivers gedownload (R1.90), moet ik nog iets extra installeren of is er een bepaalde volgorde waarin je de software moet installeren? Ik denk trouwens niet dat het een codec probleem is want met enkel de drivers geïnstalleerd krijg ik dit nog steeds in games...

Nog een andere vraag: ik heb 2 pata-hd's aangesloten op de gigabyte controller maar wanneer ik m'n dvd-brander (sata) ook aansluit op de gigabyte controller krijg ik amper nero opgestart terwijl op de intel ICH9R dit perfect draait! Kan de gigabyte-controller dit niet aan of waaraan ligt dit juist?
De gigabyte controller staat bekend dat hij brak is. Dus probeer die te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:18
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:38:
Voor zo ver ik weet niet. Dit is een zelf test van de chipset namelijk.
Nogmaals, graag had ik een linkje waar dit duidelijk beschreven staat, bijvoorbeeld van Intel of Gigabyte, met exacte beschrijving van het coldboot gedrag. Anders vind ik het geen geloofwaardig verhaal.

Want waarom doet ie het enkel als de elko's van de PSU leeg zijn, maar anders niet? Waarom hebben sommige mensen er last van en andere weer niet of minder? Het gedrag is nogal verschillend naargelang de configuratie.

update: ik vind het trouwens een veel te slecht gedrag voor een 'feature' - waarom moeten de HDs spin-uppen als ie toch maar een zelftest gekoppeld aan een overklok doet? Daar hebben de HDs toch niks mee te maken? Het veroorzaakt alleen maar nodeloze slijtage. Of het overbelasten van de voeding bij elke boot zo gezond is betwijfel ik ook. Want dat is het toch wat ie doet? Want de voeding slaat enkel af bij coldboot als de elko's leeg zijn. Dus de korte shutdown van de eerste boot is niet door de chipset veroorzaakt, maar door de voeding die afslaat.

MoominPapa

[ Voor 31% gewijzigd door MoominPapa op 12-04-2008 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
/update!

Onderstaand probleem heeft zich opgelost door de USB Bluetooth stick van MS niet aan te sluiten. Ik zag een thread over de p965 DS3 met mogelijk dezelfde problemen en daar was een van de oplossingen om "USB legacy" uit te schakelen in het BIOS. Dat had ik ook gedaan en alle USB apparaten niet aangesloten. En daarna kon ik weer de FSB aanpassen zoals ik altijd al kon. Daarna weer 1 voor 1 de USB apparaten aangesloten tot ik bij de BT stick kwam. Dat bleek voor de problemen te zorgen. Uiteindelijk ook 'USB legacy weer aangezet en dat ging ook prima.

Ik draai nu weer op mijn oude snelheid. De 8800GT is een mooi snel kaartje :)

/update

Ik heb nu een vreemd probleem waar ik niet uitgekomen ben na uren proberen en zoeken naar een oplossing in diverse fora.

Ik had de volgende configuratie:

Gigabyte P35-DS4
Intel Q6600
Geforce 7900GT 256MB
OCZ Platinum PC6400 2 * 2GB
Zalman ZM-HP600 600W voeding

Dit draaide zeer goed voor maanden op 8*400MHz

Nu wilde het zo zijn dat mijn 7900GT kapot ging. Kaart doet het nog wel, maar zelfs op de desktop nog artifacts. Dus een 8800GT gekocht en die er in gedaan. Nu wil de pc met geen mogelijkheid overklokken. En na veel uitproberen is het enkel niet meer mogelijk om de FSB aan te passen. De FSB moet op 'auto' staan en anders post de computer wel en zie je de nieuwe CPU snelheid, maar reboot de pc naar standaard instellingen na de geheugen test. Je niet nog net op het scherm staan dat het in dual channel draait. De onmogelijkheid om de FSB aan te passen is zowel omhoog als omlaag. Dus ook FSB onderklokken is niet mogelijk. Multiplier, memory timings, memory multiplier zijn wel aan te passen.

Zet ik de 7900GT weer in de computer dan kan ik weer wel de FSB aanpassen. Na vele testen waaronder voeding swap, andere BIOS (F8 en F12 getest), BIOS reset, enkel opstarten met moederbord, cpu, geheugen en 8800GT deed ik ook ipv 2*2GB 2*1GB Crucial Ballistix in de computer en toen kon de FSB weer wel aangepast worden met de 8800GT!

Ik heb dus nu 2 situaties waarbij FSB wel aangepast kan worden:

1) 2*2GB + 7900GT 256MB
2) 2*1GB + 8800GT 512MB

Ik wil dus 2*2GB + 8800GT 512MB draaien met een overgeklokte cpu, maar dat kan dus nu niet. Het geheugen is compatibel met dit moederbord. Ook op auto FSB instellingen kan het geheugen makkelijk op PC6400 snelheid draaien met een multiplier, maar ik heb geen andere videokaart van 512MB liggen om het vermoeden van 4GB mem + 512MB videokaart = probleem te testen.

Is er een optie in het BIOS die ik gemist heb? Onder Vista wordt 3581MB geheugen bruikbaar gemeld. Dit is een standaard waarde en kom ik vaak tegen op het internet.

[ Voor 14% gewijzigd door kiddyl op 14-04-2008 13:42 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002

icecoolsniper

never run from a sniper!

The__Virus schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:21:
Andere merken denk ik niet, want het lijkt erop dat de ingebouwde OC fail feature (automatische reset) gewoon zomaar wordt geactiveerd op sommige momenten. Ik heb die loop bijv. als ik uit standby wil komen, hij blijft oneindig doorgaan. Wat helpt is de stroom eraf halen en weer opnieuw te starten, dan doet ie het meestal gelijk (en anders na 2 of 3 keer wel). Maar het blijft een slechte bedoeling.
Zet loadline calibration in de BIOS op disabled. Als die aanstaat bij mij met een OC dan komt het systeem niet uit standby, maar gaat het in een bootlus.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

icecoolsniper schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:25:

[...]

Zet loadline calibration in de BIOS op disabled. Als die aanstaat bij mij met een OC dan komt het systeem niet uit standby, maar gaat het in een bootlus.
Hmmmm... dat zou kunnen verklaren waarom mijn X38 soms in een bootlus gaat na hardware-onderhoud. CMOS Reset werkt dan, en dat lijkt me dan nu logisch omdat de OC dan weg is.

Misschien toch maar eens een nieuwer BIOS flashen zodat ik die loadline optie ook heb en kan uitzetten. Wellicht staat 'ie nu achter de schermen standaard op enabled en dat verklaart dan veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Kan iemand me even een indicatie geven van de NB temperatuur van hun borden? Ik zit idle al makkelijk boven de 40, en heb er een Thermalright koeler met 8cm fan op zitten, maar het helpt niet echt, ook niet als die fan hard draait. Ik heb de heatsink flink hard aangedraaid.

Ik krijg alleen wat lagere temperaturen als ik mijn cpu fan op max laat draaien, die zuigt dan de lucht blijkbaar voldoende weg bij de chipset, maar ik blijf het toch een beetje gek vinden.

Ik kom niet meer zoals vroeger boven de 50 graden, maar toch, heel happy ben ik hier niet mee, zeker niet voor iets met actieve koeling, ook al is het onhoorbaar omdat het geregeld is met fanbus.

Er hangt wel een 8800 GTS onder maar die is ondergeklokt als ik gewoon in windows zelf wat zit te pielen, en de meeste warmte gaat toch naar buiten door een side outtake en ook een achter outtake. Toch helpt het allemaal niet veel.

Als ik met mijn vingers aan de heatsink kom voelt deze totaal niet warm aan.

[ Voor 18% gewijzigd door REDFISH op 14-04-2008 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Laatst online: 30-08 08:36

William/Ax3

We are Starstuff

Ik heb sins gisteren een GigaByte GA-X48-DQ6 in mijn bezit. Hier zit een Scythe Infinity heatsink op (kreng krijg je er niet lekker op met die pins dus ga eerders denk ik maar zelf een mount system erop zetten in plaats van die rot platic pinnetjes).

En nu ben ik eigenlijk benieuwd of de setup gaat passen met een Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator geheugen setje. Dat de fan die erbij zit niet gaat passen dat mag duidelijk zijn. Maar goed ben dus iegenlijk benieuwd of er hier iemand is met een x38/x48 bordje met zowel corshair geheugen met die koelingfins erop en alsmede ook een scythe infinity heatsink erop heeft.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Nu zoek ik een nieuwe zelf bouw computer voor een vriend.

Ik zie dat de intel X38/X48 bordjes worden allemaal geleverd met ATI crossfire support.

Maar betekent het dat je op al deze bordjes geen nVidia SLI kan draaien?

Help... nu ben ik even in de war.. Wat als ik nu het liefst nVidia SLI draai moet ik het dan met een alternatieve(mogelijk oudere/mindere) moederbord doen :?

Wil het wel graag bij een Intel mobo en dual(SLI) nVidia videokaart houden als dat kan.

Want ik vindt intel op het moment gewoon de snelste op de processor markt en nVidia de stabielste op de videokaart markt.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, voor nvidia sli zul je een nvidia chipset moeten nemen. De gehackte drivers werken zowiezo maar tot de 7 serie en de prestatie is om te huilen.

Waarom neem je dan geen 9800GX2? Die kan wel gewoon op een non sli bord.

(Ik vind dat SLI/CF gewoon waardeloos, 100% extra betalen voor normale resoluties als je geluk hebt ~70% extra prestatie en dan heb je ook nog 100% extra verbruik en 100% extra warmte)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Met die 70% zit je echter wel erg hoog ook nog eens... :9

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja... maar heel veel mensen komen dan aan met CoD etc en laten zien dat het wel ~70% is.... Daarom zeg ik ook, als je geluk hebt en de juiste spellen speelt :P.

(op mega grote resoluties komt het wel eens voor in sommige games dat je 90% haalt, maar zon monitor past niet op me bureau ;).)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
@ SpitfireNL

Als je SLi wilt, neem dan een bord met een nForce 780/790 SLi chipset. nVidia verkoopt namelijk licenties om SLi in een chipset te mogen verwerken en omdat Intel er geen heeft (koppige Intel of nVidia?), maar wel voor CF, is de P35 serie alleen CF compatible. Wil je SLi, neem dan bovenstaande chipsets.

Technisch gezien kan het wel, maar omdat zogenaamde "hacked drivers" onofficieel zijn en vaak ook nog eens brak, is SLi op een P35 mobo gewoon een no-go. Bovendien dateren de laatste hacked driver van een jaar of wat geleden, voor de 7xxx-serie en dan is het nog maar de vraag of ze werken op je P35 bord.

Zoals bovenstaande al zei: je kan een 9800X2 nemen: eigenlijk SLi, maar dan zonder SLi ;) :+

offtopic:
@ TS, misschien handig om even het deel bovenaan wat zegt dat de X48-borden in april uitkomen te vervangen. Ze zijn namelijk al even leverbaar.

[ Voor 47% gewijzigd door Bitage op 16-04-2008 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimdam
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-03 09:40
HOI ik heb ff korte vraag : wat het is het verschil tussen GA-EX38-DS5 en GA-EX38-DS5( v 1.1)
ik kan het niet vinden ook niet op gigabyte site staat die revisie niet op . ze staan allebij op site van Zercom Computers
welke is de beste en wat is het verschil , kan niet veel zijn denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

dimdam schreef op donderdag 17 april 2008 @ 20:58:
HOI ik heb ff korte vraag : wat het is het verschil tussen GA-EX38-DS5 en GA-EX38-DS5( v 1.1)
ik kan het niet vinden ook niet op gigabyte site staat die revisie niet op . ze staan allebij op site van Zercom Computers
welke is de beste en wat is het verschil , kan niet veel zijn denk ik :)
Meestal is het slechts een kleine revisie aan het moederbord. Bv. een paar andere transistors of een bepaald niet-essentieel onderdeel van de chipset uitgeschakeld ofzo.

Ik zou gewoon de meest recente revisie nemen, als je twijfelt neem je toch gewoon contact op met Zercom of Gigabyte voor toelichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooneater
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 11:39
Ik weet niet zeker of deze vraag helemaal hier thuishoort, maar toch wel een beetje volgens mij:

Ik heb gisteren mijn pctje inelkaar gezet, en nu heb ik als enige nog dat de case fans als een gek spinnen (100% non stop), kan je dit ook regelen via het BIOS? De Fans zitten nu alleen geconnect aan de voeding

P35-DS3 mobo
Chieftec 500 watt niet-modulair voeding
NZXT Alpha case (waar dus 2x 120mm fans in zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Mooneater schreef op woensdag 23 april 2008 @ 11:53:
Ik weet niet zeker of deze vraag helemaal hier thuishoort, maar toch wel een beetje volgens mij:

Ik heb gisteren mijn pctje inelkaar gezet, en nu heb ik als enige nog dat de case fans als een gek spinnen (100% non stop), kan je dit ook regelen via het BIOS? De Fans zitten nu alleen geconnect aan de voeding

P35-DS3 mobo
Chieftec 500 watt niet-modulair voeding
NZXT Alpha case (waar dus 2x 120mm fans in zitten)
Als de fans rechtstreeks aan een molexje hangen voor voeding draaien ze altijd 100%. De meeste fans hebben echter een standaard mobo-aansluiting waarmee je ze op een fan-connector van het moederbord kunt aansluiten en dan kun je ze meestal wel regelen.

Wat voor ventilatoren zijn dat eigenlijk? Ik heb zelf ook een paar 120mm fans in mijn systeem die altijd 100% draaien, maar die zijn redelijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooneater
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 11:39
Wildfire schreef op woensdag 23 april 2008 @ 11:59:
[...]

Als de fans rechtstreeks aan een molexje hangen voor voeding draaien ze altijd 100%. De meeste fans hebben echter een standaard mobo-aansluiting waarmee je ze op een fan-connector van het moederbord kunt aansluiten en dan kun je ze meestal wel regelen.

Wat voor ventilatoren zijn dat eigenlijk? Ik heb zelf ook een paar 120mm fans in mijn systeem die altijd 100% draaien, maar die zijn redelijk stil.
Wat ik me zo uit mn hoofd (nu op stage) herinner hadden beide fans 2 molexjes (mannetje en vrouwtje) heel misschien heeft het mobo een verloopstukje, maar dat dacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Wildfire schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:24:
[...]

Meestal is het slechts een kleine revisie aan het moederbord. Bv. een paar andere transistors of een bepaald niet-essentieel onderdeel van de chipset uitgeschakeld ofzo.

Ik zou gewoon de meest recente revisie nemen, als je twijfelt neem je toch gewoon contact op met Zercom of Gigabyte voor toelichting?
Het is totaal geen verschil. Het is alleen dezelfde versie die met een stukje software wordt geleverd, wat ook op de niet-E borden draait na een BIOS update. De meerprijs is dus 100% niet gerechtvaardigd, want A de functie is softwarematig en is ook op de standaardborden te gebruiken en B de functie is nutteloos, omdat hij óf geen verbetering oplevert óf je flink laat inleveren op prestaties (en stabiliteit bij OC). Zoek maar eens op google bijv. over de EP35 DS4 en de P35 DS4. Ik heb de laatste en met een BIOS update komt het E-tje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimdam
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-03 09:40
Zo ik heb mijn moederbord binnen en als ik kijk naar type zit er sticker op geplakt en daaronder staat GA-EX48-DS5 het moederbord is een Gigabyte GA-EX38-DS5 hoe kan dit ?
gebruiken ze voor deze moederborden gewoon de zelfde printplaat ? of zit er echt geen verschil in ?
heb gewoon revisie 1.1 gekregen volgens mij is er ook maar een revisie tot nu toe .
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste