DarkShadow schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 14:39:
[...]
Ik zet mn download aan en 40-50 min later is mn 8gig 1080p hdwmv binnen terwijl ik wat lekkers heb gehaald bij de supermarkt. Of ik download gewoon een dvdrip van 700 mb en kijk binnen 5 minuten naar nette kwaliteit film (als ik wat lui ben). Daarnaast zijn er genoeg 720p rips die varieren van 2.5 tot 5gb.
Ik zie het echt wel succesvol worden, voor mij is het al een aantal jaren realiteit. Ik zie zeer zelden de binnenkant van een videotheek.
We hebben het hier over de massa. Die kan niet eens zn video/dvd recorder programmeren. Die wil vanuit de stoel met de ab de film starten. Kan dat met downloads? Ik betwijfel het. Het punt is nl, dat men na het eten bv denkt: Goh even een leuke film kijken. En dan gaat zitten en wil kijken. DAT wil men. Niet vooruit plannen en dan 4 uur downloaden. Wat men ook niet wil is dat wanneer men de film dan maar moet downloaden dat de download gaat haperen of afbreekt of traag is. "Pappa wanneer is die film nu klaar?" "nog even geduld jongen, de server is wat overbelast".
Microsoft heeft het in 10 jaar tijd nog nooit voor elkaar gekregen een solide download service voor zn DIK betalende MSDN subscribers in te lucht te houden, dus jij denkt dat men (de massa!, dus de digibeten) massaal gaat downloaden? Dream on. Volgens mij heeft net de meerderheid in dit land een dvdspeler (van de trekpleister/blokker) en staat er nog een vrolijke vhs videorecorder naast.
Vergeet ook niet dat Nederland, na belgie, het dichtstbekabelde land ter wereld is. Daarbuiten is het altijd minder qua infrastructuur. Dus MS mag vrolijk hardop dromen, en in 2140 zal ongetwijfeld een grote markt zijn voor downloads, maar films downloaden nu of in de komende 5 jaar?... ik betwijfel het. MS roept dit al jaren overigens, en de achterliggende gedachte is gewoon: men wil dmv het verkopen van devices en/of software (mediacenter/homeserver) een beslissende stem hebben in de huiskamer: wil je iets doen met multimedia? Dan heeft MS het idee dat je dan altijd MS nodig hebt om dat voor elkaar te krijgen: dus films e.d. kijken: via downloadservice, games spelen: via download service etc.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat willen en gaan doen. De massa echter niet. Die gaat niet moeilijk doen met internet (die krijgen hun eigen laptop niet eens op internet man, en dan denk jij dat ze dat wel lukt met een game console? (riep ms niet dat die er alleen was voor games?)) die koopt een dvd player of bluray player voor 3 tientjes en koopt/huurt wat dvd-tjes/bluraytjes. That's it. Die afspelen is nl. heel simpel en NET te bevatten door de massa. let wel: de massa heeft al moeite met het instellen van de klok op diezelfde dvd player.
Mbt games en downloaden: ook daar zal een groep games meer worden gedownload, bv de wat kleinere games (PSN/live). De grote games van vele gigs, no way. Althans niet door de meeste mensen. En dat is nu net wat essentieel is: zolang de massa vindt dat een 'shiny disc' beter is, kan Redmond janken wat het wil, maar het wordt niks.
Overigens is MS maar een kleine speler mbt downloads. iTunes is de service die verslagen moet worden. Als Sony een deal met Apple sluit is het over en sluiten voor MS op dit gebied (en dat is niet de 1e keer dat ze bakzeil halen met hun strategie om de huiskamer te domineren. Denk eens aan de 'settopbox'

)