PCMedic schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:41:
[
afbeelding]
Inmiddels is Dell XPS M1530 al een aantal maanden uit. Deze stijlvol en krachtig multimediasysteem vormt een ideale verhouding tussen prestatie, ontwerp en ongekenden functionaliteit.
De Dell XPS M1530 is leverbaar met de volgende optionele specificaties:
Processors:
Leverbaar tot de Intel® Core 2 Duo Processor T9300 (2,40 GHz,4 MB L2-cache, 800 MHz FSB)
Santa Rosa specificaties:
Intel.com
Het is ook mogelijk een Penryn processor te bestellen via telefoon.
Geheugen:
Tot 4 GB Dual Channel 667 MHz DDR2
Grafische oplossingen:
256 MB NVIDIA GeForce 8600M GT
Benchmark list
128 MB NVIDIA GeForce 8400M GS
Benchmark list
Harde schijven:
Tot 320 GB geconfigureerd met één SATA II harde schijf (5.400 rpm).
Tot 200 GB geconfigureerd met één SATA II harde schijf (7.200 rpm).
Solid State harde schijven:
64 GB Solid State harde schijf.
Optische stations:
Laadsleuf voor DVD+/-RW
Laadsleuf voor Blu-ray Disc
Beeldscherm:
15,4-inch WXGA-breedbeeldscherm (1280 x 800) met TrueLife
15,4-inch WXGA+ breedbeeldscherm (1440 x 900) met TrueLife
15,4-inch WSXGA+ breedbeeldscherm (1680 x 1050) met Truelife
[
afbeelding]
De rode cover kan blijkbaar alleen besteld worden icm de RED actie van Dell.
Standaard specificaties zijn:
Basisgewicht van 2,62 kg, Breedte: 357 mm, Hoogte: 23,7 - 35,1 mm (wigvormig toetsenbord)
Diepte: 263 mm
Poorten:
3 USB 2.0, HDMI, VGA, Firewire (IEEE 1394a), RJ45 Ethernet-poort (10/100), 8-in-1 kaartlezer
1 ExpressCard-sleuf (54 mm), Stereo in & hoofdtelefoon/luidspreker, twee digitale arraymicrofoons
[
afbeelding]
Er zijn een aantal problemen met de XPS M1530, hier staan er een aantal, en wat je eraan kan doen:
[
afbeelding]
Kan ik XP draaien op mijn xps 1530?
[
afbeelding] Ja, dat kan.Drivers zijn
hier te vinden. Houdt er wel rekening mee dat je je partities aan zal moeten passen en dat xp extra drivers bij de setup nodig heeft om in AHCI modus op een sata schijf te installeren. In het bios kan je de AHCI modus naar IDE zetten. XP zal nu zonder extra drivers installeren, maar dit gaat wel ten koste van de snelheid.
[
afbeelding]
Mijn scherm is een stuk lelijker dan die van m'n vriend!
[
afbeelding] Dit komt omdat Dell meerdere soorten schermen heeft geleverd. Ze begonnen met LG en Samsung schermen, die dezelfde kwaliteit hadden. Maar toen ze meer orders kregen, konden ze niet aan zoveel schermen komen. Toen hebben ze als noodoplossing betere schermen van LG genomen. Als je dus een minder mooi scherm hebt dan iemand anders, heeft die andere een LG. Als je zelf een LG wilt: Je kan bellen naar Dell, maar het kost je veel moeite, en de kans is klein dat je een LG scherm krijgt. De samsung schermen zijn evengoed als alle andere notebooks, men denkt alleen dat die minder mooi is, omdat de LG's beter zijn.
[
afbeelding]
Ik moet heel hard drukken op de Mediatoetsen.
[
afbeelding] Kijk eerst eens of je wel het plakkertje eraf hebt gehaald, die zit erg goed verstopt/vast, en zal dus niet snel opvallen.
[
afbeelding]
Mijn toetsenbord is helemaal bol.
[
afbeelding] Dell bellen. Deze sturen dan een monteur langs, met een nieuw toetsenbord.
[
afbeelding]
Krijg ik er nu een sleeve bij?
[
afbeelding] Ja.
[
afbeelding]
Ik heb veel partities.
[
afbeelding] Standaard staan er vier partities op de harddisk:
1. Een kleine Dell utility partitie (ongeveer 110 MB). Hierop staat software voor het testen van de notebook zonder dat je een OS hoeft te booten. Het lijkt is verstandig om deze partitie niet te verwijderen.
2. De Media Direct partitie. Hierop staat een soort mini-operating system voor het afspelen van multimedia. De notebook start vanaf deze partitie op wanneer de Media Direct knop wordt ingedrukt. Indien Media Direct nooit gebruikt wordt, kun je deze partitie zonder problemen verwijderen.
3. De partitie waarop Windows Vista is geïnstalleerd.
4. Een ongeveer 10 GB grote recovery partitie. Hiermee kun je Windows, drivers e.d. herinstalleren zonder dat je de bij de notebook geleverde DVD's en CD's nodig hebt. Je kunt deze partitie veilig verwijderen; alle software is ook beschikbaar op de meegeleverde DVD's en CD's.
Let op het volgende:
Een harddisk in een PC kan maximaal vier primaire partities hebben. Op de M1530/M1330 zijn alle vier partities standaard al in gebruik. Indien je naast Windows een ander operating system wilt installeren, dan dien je minstens één van de voorgeïnstalleerde partities te verwijderen of hergebruiken voor het alternatieve OS.
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Mijn touchpad slaat op hol wanneer ik de klep heb dichtgedaan en toen weer open.
[
afbeelding] Dit is helaas een bug in de driver. Er is hier nog geen oplossing voor. Wat je wel kan proberen, is 3/4 hard op het touchpad te tikken.
[
afbeelding]
Mijn WiFi valt om de 5 minuten uit.
[
afbeelding] Dit is een bug in de driver bij sommige. Dit kan verholpen worden door nieuwe drivers te installeren.
[
afbeelding]
Kan ik een 1GB en 2GB module in Dual Channel laten draaien?
[
afbeelding] Een 1GB en 2 GB module zullen middels Intels Flex Technology in a-symmetric dual channel setup draaien. Dit is bijna even snel als echt (symmetric) dual channel (Scheelt 5% max). Wie wil weten hoe het allemaal werkt moet
deze bron maar even lezen.
[
afbeelding]
Ik heb heel veel ruis over de koptelefoon uitgang.
[
afbeelding] Helaas heeft iedereen dit, hier is nog geen oplossing voor.
[
afbeelding]
Heeft de notebook SPDIF?
[
afbeelding] Nee.
[
afbeelding]
Hoe kan ik het geluid dan wel in DD op m'n Home Cinema aansluiten?
[
afbeelding] Via het geluid van de HDMI.
[
afbeelding]
Heb ik baat bij geheugen op 800MHz?
[
afbeelding] Nee, de notebook kan maximaal 667MHz aan.
[
afbeelding]
Hoe lang kan mijn notebook met een 9 cell accu werken?
[
afbeelding] Op High Performance, met scherm op max, wifi, bluethooth schijnt hij 3,5 uur mee tegaan!
[
afbeelding]
Kan ik een Intel Turbo Memory module installeren?
[
afbeelding] Ja, dit kan.
[
afbeelding]
Hoe zwaar is de notebook precies?
[
afbeelding] 2.74kg met 6 Cell batterij, en met 9 Cell 2.85kg
[
afbeelding]
Ik voel tintelingen/stroom wanneer ik de notebook aan het stroomnet heb gehangen!
[
afbeelding] Dell bellen voor een 3 pins adapter. Als het goed is heb je daar dan geen last meer van. Dit werkt alleen bij geaarde stopcontacten!
[
afbeelding]
Mijn Dell M1530 piept!
[
afbeelding] Dit kan komen door de Condensatoren, of de harde schijf. Hier is nog geen oplossing voor.
[
afbeelding]
Afbeeldingen van Dell:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Reviews:
Link:
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4135
Link:
http://asia.cnet.com/revi...050489,42299395p-1,00.htm
Link:
http://www.trustedreviews...7/12/21/Dell-XPS-M1530/p1
Link:
http://www.notebookcheck....1530-Notebook.7295.0.html
Link:
http://www.pocket-lint.co...m1530-gaming-laptop.phtml
Link:
http://www.notebookforums.com/thread212488.html
Video reviews:
Link:
http://nl.youtube.com/watch?v=YUGEQ4TkmAc
Link:
http://cheap-review.com/c...ew-part-1-review_515.html
Extra informatie mbt de Dell M1530:
Installatie van hardeschijf en intern geheugen.
[Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 1
Dell waardebonnen:
dell waardebonnen? (coupons)
Verschillen tussen WXGA, WXGA+ en WSXGA+ resolutie [klikbaar]
Afbeeldingen zijn geresized naar een 15 inch scherm. Deze afbeeldingen geven alleen een indruk hoeveel ruimte je krijgt op het bureaublad.
Afbeeldingen staan in oplopende resolutie. 1280x800 -> 1440x900 -> 1680x1050
Bron.
Willekeurige foto's van tweakers die in bezit zijn van deze notebook: [Klikbaar]
Foto's van timmo2969
Foto's van HawkeyePro
Foto's van Killzone
Mening van verschillende Tweakers:
[
afbeelding]
PCMedic: Aangezien de M1530 aardig verschilt met de XPS 1330 heb ik deze topic geopend.
Naar mijn mening heeft Dell hier een mooie 15.4 inch notebook op de markt gezet, die aan de meeste wensen wel zal voldoen. Het ontwerp is modern en slank van vorm waardoor goed zal staan op de meeste bureaus. De specificaties zijn zeer goed te noemen voor dit formaat, helemaal wanneer je de GeForce 8600M GT neemt met een 1440x900 resolutie scherm. Combineer dit nog met de 9 cell accu en je hebt een goed presterende notebook die nog eens veel mobiliteit biedt.
[
afbeelding]
Killzone: De M1530 is een erg mooie laptop, hij voelt degelijk aan, is niet groot, en heeft flink wat rekenkracht in huis. Dit gecombineerd met het mooie design en de goede service van Dell maakt het een erg mooie laptop die, zeker met de specificaties, helemaal niet duur is. De laptop is goed in gebruik, hij is niet zwaar, en met de bijgeleverde sleeve kan je hem makkelijk meenemen.
Topic made by PCMedic. Special credits to Killzone for the faq discription. Thanks to Krewzial for the XP-drivers.