Sjoop1985 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 17:17:
Toch jammer dat alleen de mensen die wél problemen ervaren hier posten. Als de mensen zonder problemen ook wat meer zouden melden, zou je een idee kunnen krijgen hoe de verhoudingen liggen tussen degenen die één van de genoemde problemen hebben, veel problemen hebben of mensen die nergens last van hebben. Dat geeft voor iedereen die er nog een in bestelling heeft (zoals ik) ook een idee van hoe groot de kans is om tegen een van de meestvoorkomende problemen (tintelingen, scherm) aan te lopen. Nu geeft het lezen van dit topic alleen maar schrikbeelden voor de toekomst

.
Heeft iemand misschien iets zinnigs daarover te zeggen? Zegmaar een schatting van de kans op problemen? Als ik op dit topic afga, lijkt het niet veel goeds, voor iedere tevreden post, lees ik 5 "oh nee ik heb een grainy Samsung scherm"-posts... En dan te bedenken dat ik deze laptop gekozen heb omdat ik er zoveel goede dingen over gelezen had (buiten tweakers).
Kortom: mensen met goeie ervaringen laat je horen!

Dell XPS 1530
320 gb 5400 rpm schijf
T9300 cpu
1680x1050 LG scherm
DVD Fikker
GForce 8600M GT
1 jaar XPS Garantie (aangezien ik meestal binnen het jaar wel weer een nieuwe heb).
4 Gig geheugen
Intel BGN Wireless kaart (chipset weet ik niet meer).
XP heb ik er op gezet voor zo nu en dan een spelletje. En verder draai ik Ubuntu 8 LTS en gebruik het voor Java ontwikkeling, bloggen, ebooks lezen etc etc. Installatie van Ubuntu duurde nog geen 10e deel van de tijd van XP. OpenSolaris (Belenix) kreeg ik niet aan de praat, het bleef mijn filesysteem verprutsen. Deze laptop is voor prive gebruik btw.
Beeldscherm is prachtig (net zo strak als mijn andere werk-dells met glossy screen). Heb ook 2 dells met een non glossy screen gehad en dat is veel minder prettig om naar te kijken en reflectie hou je allebei met zonlicht. Glossy vs non glossy is trouwens echt een smaak issue. En strakker dan mijn asus 11" s6f (die ook een prachtig scherm heeft). Maar alles is beter dan het scherm van mijn IBM T41.. wat een wazig rotscherm was dat.
Machine is verder erg snel en ziet er goed uit. En voelt degelijk aan (dus niet een enorme lading gekraak als je hem aan een hoek pakt). 6-Cell batterij houd het zeker 2+ uur uit (met wifi en scherm op 100%). Toetsenbord typt prettig (zoals al mijn dells), alhoewel er niets gaat boven mijn
klikkerdeklak ibm model M keyboard
Geen problemen:
- Geen grainy scherm
- Geen gepiep van CPU
- Geen getintel (alhoewel ik alleen nog maar geaarde stopcontacten heb gebruikt).
- Geen bol scherm
Mindere puntjes (ff zeiken)
- toetsen zien er beetje el cheapo uit met dat goedkope zilverkleurtje
- aluminum is snel smerig en ziet er minder degelijk uit dan bij een macbook pro
- de zijkanten van het scherm zien er ook niet uit alsof het super degelijk is (vooral op het scharnier)
- Onder linux hoor de arm van de schijf wel eens ergens tegen aan slaan. Mijn andere dells hebben dit probleem ook gehad, en ze leven nog steeds. Onder XP heb ik er niet op gelet.
- DVD speler wil nog wel eens een berg herrie maken (vooral bij opstarten als er nog een DVD in zit)
Voor 1000 euro zeker geen slechte aankoop.
Alhoewel dells meestal geen goeie naam hebben zijn het wel hele degelijke machines. Het bedrijf waar ik bij werk heeft een groot aantal dells (en intussen ook een groot aantal macbooks pro) en hoor weinig klachten (afgezien van verrotte voedingen).
[
Voor 20% gewijzigd door
Alarmnummer op 07-05-2008 14:59
]