Ik heb m'n 350D vervangen, zodat ik nu 2 grotendeels identiek te bedienen bodies heb. Ik begon me steeds meer te ergeren aan de afwijkende bediening van die 350D. Op zich niets mis mee, maar als je aan de X0D serie gewend bent geraakt, is het steeds weer omschakelen.
Verder betrapte ik mezelf er steeds vaker op dat ik, wanneer ik een foto met een bepaald opjectief wilde maken, deze liever van de 350 haalde om hem op de 40D te zetten.
40D > 50D is misschien niet zo'n grote stap, maar ik kan 50% extra pixels wel waarderen, omdat ik vaak crops maak. Hoe meer pixels je dan overhoudt, hoe beter de kwaliteit meestal. Ook de grotere gevoeligheid is voor mij, speciaal bij (avond)voetbalwedstrijden met weinig licht een pluspunt. Sluitertijd liefst minimaal 1/640, bij een grootste diafragmaopening van f/5.6 @ 300mm, dan kom je al snel licht tekort op een amateurveld in de schemering.
Mijn eerste indruk is, dat ISO-12800 niet echt bruikbaar is door veelkleurige ruis en flink wat banding, maar dat ISO-6400 juist wel zeer acceptabele resultaten oplevert. Alles staat nog ongeveer standaard en ik heb nog geen tijd gehad om m'n foto's van vanavond te bekijken/bewerken, maar het voelt goed. Zelfs de AF (servo, middelste punt) leek me vanavond trefzekerder dan op de 40D, maar pin me er niet op vast.