Omdat ik moet dieselen met 60.000km per jaar. Omdat ik een auto wilde met uitstraling, klasse en een degelijke bouwkwaliteit en hoogwaardige materiaalkeuze. Toch was het ook nog een zeer van belang dat de wegligging en rijervaring op hoog niveau waren. Ik heb toen gekozen tussen Audi A3 2.0TDI (140pk) Ambition Pro-Line S-Line, SEAT Leon FR 2.0TDI (200PK) Van der Velden Edition en de 118D dus. Ik moest het doen met een SEAT Ibiza FR 1.9TDI gechipt naar 185pk, dus ik zocht ook wel iets met pit/potentie.Boeie schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:22:
[...]
Vanwaar de keus voor een 118d? Waar heb je nog meer naar gekeken? (andere merken, uitvoeringen etc.)
Na wat stukken rijden viel de Audi vrijwel direct af, heeft in mijn beleving geen emotie en is gewoon niet echt een rijdersauto en was ook nog eens de duurste van het stel. De remmen lieten IMHO te wensen over (heb nu 312mm Brembo's dit was duidelijk een stap terug). Verder was de besturing extreem voorspelbaar en past het gewoon niet bij mij denk ik. Afwerking was wel perfect, materiaalkeuze ook, wat dat betreft is het het verschil in euro's t.o.v. een Golf wel degelijk waard.
De SEAT Leon won het op alle punten wat betreft snelheid, 200PK diesel gaat serieus af, vervelend is alleen dat het plastic dashboard in een Leon al krast van hete knoflookadem. Bouwkwaliteit laat te wensen over en ik vind het interieur serieus zum kotsen.
De BMW was uiteraard niet zo snel als de Leon, maar de beleving was wel vele malen beter dan de Audi, hij voelt ook sneller en wat ik zo gemerkt heb pakt hij ook beter op in z'n 4e en 5e versnelling tijdens de tussensprints op de snelweg. Verder is het een BMW, dat merk je aan vele zaken, afwerking, materiaalkeuze, rijgeluid, zitpositie. Er is gewoon wat meer over nagedacht t.o.v. de VAG concurenten, veel meer een rijdersauto. Daarbij was hij in de uitvoering zoals ik hem nu heb een dikke 2000 euro goedkoper dan de Audi.
Ook ben ik super te spreken over de wegligging van het M-Sport onderstel i.c.m. het 18" lichtmetaal met serieuze banden. De SEAT Leon Van der Velden editie staat standaard op 18" met een Bilstein Sport set, wat ook een super degelijk onderstel is, wat strakker, stugger en directer dan de BMW, maar daar lever je dan ook het nodige comfort op in. Bochtensnelheid van beide wagens was vrijwel gelijk, de beleving echter niet, in de BMW voelt het gewoon leuker, ik hou het op de achterwielaandrijving. De Leon heeft wat mij betreft in de Van der Velden editie wel het beste onderstel van de drie, maar nogmaals, je stuitert dan ook van de weg af.
De BMW is wat mij betreft een goede combinatie van het comfort en luxe van de Audi en de sportieve eigenschappen van de SEAT.
PS. Dexter, je blok in de 530 is een M57D30
damn...wat een betoog weer