LuukNouwen schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 16:11:
Hoe lang duurt het bij jullie voordat jullie Macbook met Leopard is opgestart? Hiermee bedoel ik de tijd die het Macbook nodig heeft om geheel op te starten en een willekeurige applicatie te openen. En hoe lang duurt het openen van Word?
Ik vraag dit omdat mijn Macbook (2,0 Ghz en 2 GB geheugen) traag opstart sinds ik Leopard heb. Het opstarten en openen van Firefox duurt in totaal dik een minuut. Nadat ik het bureaublad met alle icoontje zie, duurt het nog minstens 20 seconden voordat Firefox geopend wordt. Ook het openen van Word (zowel Office 2004 als Office 2008) duurt behoorlijk lang. Veel langer dan mijn Macbook er na mijn mening over zou meten doen. Tiger was ook aanmerkelijk sneller voor mijn gevoel. Overigens heb ik Leopard over Tiger geïnstalleerd en niet de harde schijf geformateerd. Alle updates zijn geïnstalleerd.
Ik heb het niet gemeten, maar wat ik wel weet is dat je beter een format kan doen en dan Leopard installeren. Ik had zelf ook in november Leopard gekocht en een upgrade gedaan vanaf m'n 10.4 install (Core (1) Duo 2Ghz, 2GB) en het viel me op dat Safari vaak crashte en programma's (met name Lightroom) énorm traag was. Vorige week had ik iets van dit moet toch sneller kunnen, en heb ik een backup gemaakt op een externe HD en een fresh leopard install gedaan (dus incl. formatteren). Nou echt, het draait weer helemaal als een zonnetje. Ik wilde eerst nog een nieuwe Mac gaan kopen aangezien deze alweer bijna 2 jaar oud is maar met de snelheden die ik nu weer heb kan ik er zeker nog wel een jaartje tegenaan
Ik heb trouwens in Deel 10 van dit topic gezegd dat m'n MacBook rare geluiden maakte en dat dit door de fan kwam. Heb dus de MacBook open geschroefd met behulp van
een guide van iFixIt.com en kwam erachter dat de fan te laag hing en daardoor zoemgeluiden ging maken. Heb de fan een beetje aangedrukt maar helaas werd het niet veel beter. Toen ben ik maar eens gaan rondkijken waar ik dan een nieuwe fan vandaan kon halen. Ze hebben bij iFixIt een webshop maar ik wilde het eerst in NL proberen maar het blijkt dus dat je geen losse onderdelen kan kopen van Apple in de winkels, deze werden alleen geleverd aan de TD'ers van resellers en ik moest hem dan maar langsbrengen. Geen idee hoeveel dat kostte, na een kwartier in de wachtrij staan was ik het beu omdat ik hem toch al zelf wilde repareren en bij iFixIt verkochten ze een 2de hands fan voor 50 dollar (excl. $30 shipping).
Hoewel de dollarkoers voor mij als koper al prettig was besloot ik toch nog eventjes verder te zoeken want 50e voor een simpel koelertje vond ik toch nog wel wat veel. Ik ben toen op
http://www.macrecycling.com/ gestuit waar ik voor slechts $35 dollar een nieuwe fan kon kopen, daar kwam weliswaar nog $20 shipping bij maar omgerekend is dat nog steeds 35 euro wat ik al een schappelijkere prijs vond. Meteen maar besteld en vandaag in huis gekregen (duurde precies 6 dagen, weekend meegerekend) en meteen ingebouwd met dezelfde iFixIt guide en het draait weer als een zonnetje

dus mocht iemand nog spare parts nodig hebben raad ik aan om eens bij MacRecycling te kijken, je kunt betalen via PayPal dus ook als je geen creditcard hebt (zoals ikzelf) kun je daar terecht.