Is dit niet gewoon een korting door de leveranciers (MS, Adobe, SPSS, etc) die wordt onderhandeld op voorwaarde dat er alleen aan studenten geleverd wordt?burne schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 00:29:
Wij werkende belastingbetalers hoesten het prijsverschil op. En ik ben nog altijd woest op de overheid om dit soort subsidies voor de rijkste man van de wereld.
5 gig zover ik weet, met iWork en nog wat andere dingetjes had ik 6.1 gig vrij op een 15 gig partitieVerwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:35:
hoeveel GB neemt leopard in beslag? ik kan van de 120 GB er maar 95 vinden... lijkt me sterk dat Leopard 25 GB in beslag neemt..
Dit is helemaal incorrectburne schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 00:29:
[...]
Wij werkende belastingbetalers hoesten het prijsverschil op. En ik ben nog altijd woest op de overheid om dit soort subsidies voor de rijkste man van de wereld.
Maar goed dit heeft verder natuurlijk weinig te maken met de Macbook en past beter in een nieuw topic in bijv. SG.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ik heb wat raars nu met mn macbook. Sinds vanochtend is mn processor constant 50% bezig, waardoor de temp oploopt tot 80 graden, zelfs met de fan vol aan. (die staat nu al tijden met 6200 toeren te blazen).
De twee processen die hiervoor zorgen zijn ATSServer en mdworker. Volgens wat gegoogle zijn het indexeer programma'tjes die na verloop van tijd (lees minder dan een half uur) automatisch stoppen.
Weet iemand wat misschien er voor kan zorgen dat ze de hele tijd worden getriggerd?
De twee processen die hiervoor zorgen zijn ATSServer en mdworker. Volgens wat gegoogle zijn het indexeer programma'tjes die na verloop van tijd (lees minder dan een half uur) automatisch stoppen.
Weet iemand wat misschien er voor kan zorgen dat ze de hele tijd worden getriggerd?
Dat is inderdaad een vreemde situatie.Chriztiaan schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:37:
Ik heb wat raars nu met mn macbook. Sinds vanochtend is mn processor constant 50% bezig, waardoor de temp oploopt tot 80 graden, zelfs met de fan vol aan. (die staat nu al tijden met 6200 toeren te blazen).
Dit ontstaat bij mij alleen wanneer ik een behoorlijke tijd aan het gamen ben. (MBP3,1)
Maar het is nog nooit voorgekomen dat de temperatuur zo hoog oploopt. Pas daarom op je fan, dat je hem niet kapot maakt, zorg eventueel voor goede koeling dvm een notebookcooler.
Draaien je fans alleen zo hard wanneer je verder nog andere programma's hebt openstaan?
Of is het misschien nadat je een nieuwe software hebt geïnstalleerd? (bijv; Office '08)
Je gebruikt je de officiële hdd & interne geheugen?
Maakte je toen gebruik van een externe hdd? Zo ja, soms kan het voorkomen dat het indexeren geruime tijd in beslag neemt & de fan/fans extra hard draaien.
Wanneer je "Activity Monitor" & je alle "Alle processen" sorteert op CPU%.
Is echt het enige wat draait dan: atsserver en mdworker en/of nog andere processen die "hoge percentages" laten zien?
[ Voor 11% gewijzigd door Miss_Stranger op 19-03-2008 21:18 . Reden: bijgeschaaft ]
:: Second Place Is First Place Loser ::
Na nog flink wat meer zoeken ben ik er gelukkig achter. Ik was bezig via wat torrents een groot aantal (meer van 3gig) ebooks/pdf's aan het binnenhalen. ATSServer was kennelijk continue bezig alle verschillende fonts van die pdf's (die dus bij elke byte die binnenkwam veranderde) te indexeren met spotlight.Miss_Stranger schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:06:
[...]
Dat is inderdaad een vreemde situatie.
Dit ontstaat bij mij alleen wanneer ik een behoorlijke tijd aan het gamen ben. (MBP3,1)
Maar het is nog nooit voorgekomen dat de temperatuur zo hoog oploopt. Pas daarom op je fan, dat je hem niet kapot maakt, zorg eventueel voor goede koeling dvm een notebookcooler.
Draaien je fans alleen zo hard wanneer je verder nog andere programma's hebt openstaan?
Of is het misschien nadat je een nieuwe software hebt geïnstalleerd? (bijv; Office '08)
Je gebruikt je de officiële hdd & interne geheugen?
Maakte je toen gebruik van een externe hdd? Zo ja, soms kan het voorkomen dat het indexeren geruime tijd in beslag neemt & de fan/fans extra hard draaien.
Wanneer je "Activity Monitor" & je alle "Alle processen" sorteert op CPU%.
Is echt het enige wat draait dan: atsserver en mdworker en/of nog andere processen die "hoge percentages" laten zien?
Ik heb in spotlight nu mn download folder gemarkeerd als folder die niet geindexeerd moet worden, en meteen viel mn MacBook stil. Wel bedankt iig!
Ok? Wie had dat gedacht, door het downen van E-Books?
Maar ja het is wel waar: Spotlight + binnenhalen van verschilende Fonts,
kan met indexeren wat lang duren.
Gelukkig is het zo snel opgelost met je MacBook.
kan met indexeren wat lang duren.

Estimated time for indexing was 2573934 uurMiss_Stranger schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 14:03:
kan met indexeren wat lang duren.![]()
Iemand die weet hoe ik een HE-AAC multichannel audio-track kan on-the-fly omzetten naar ac3?
Als ik bijv. een film binnenhaal, gaat de fan van m'n mac mini ook draaien, blijkbaar gebruikt 't veel capaciteit.Miss_Stranger schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 14:03:
kan met indexeren wat lang duren.![]()

In het MBP topic viel het een aantal mensen op dat hun nieuwe MBP (Penryn) zo stil is.
Hij zou zelfs stiller zijn en minder warm worden dan de oude MBP.
Hoe is dit bij de gewone MB?
Is deze ook stiller en koeler dan de vorige?
Hij zou zelfs stiller zijn en minder warm worden dan de oude MBP.
Hoe is dit bij de gewone MB?
Is deze ook stiller en koeler dan de vorige?
In Leopard moet je het van de DVD halen. (tenzij Apple dat inmiddels gewoon weer laat meeinstalleren)super-muffin schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 00:16:
[...]
Geen van beiden.Staat gewoon in ~/Programma's/Hulpprogramma's/Boot Camp Assistent
Daar mee kun je een partitie aan maken en daar kun je Windows op installeren.
Nee ? De assistent staat er sowieso op als je Leopard hebt geïnstalleerd. Als je dan een partitie heb gemaakt en Windows hebt geïnstalleerd moet je wel de Leopard DVD gebruiken om de Windowsdrivers te installeren..Alex schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:53:
[...]
In Leopard moet je het van de DVD halen. (tenzij Apple dat inmiddels gewoon weer laat meeinstalleren)
Ik kan niet vergelijken met de vorige macbook, weet wel dat ik mijn ventilators van me macbook met penryn nog niet een keer gehoort heb
Dan is de nieuwe MB iig stiller dan mijn eerste generatie Core Duo MB (1.83). Een langer youtube filmpje kijken staat garant voor aardig wat geluid. Crappy flash plugin

Ik ook niet. En dat terwijl ik 'em toch vaak dichtgeklapt aan een 20 inch Cinema Display heb hangen.raytje192 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 22:29:
Ik kan niet vergelijken met de vorige macbook, weet wel dat ik mijn ventilators van me macbook met penryn nog niet een keer gehoort heb
Sorry als dit eerder is gevraagd hoor, maar ik volg het topic al een tijdje en heb 't niet voorbij zien komen.
Zijn er plannen dat de Macbook een LED-backlight scherm krijgt, zoals de Air? Dat scherm is namelijk vingeraflikkend mooi, maar die Air is zo beperkt.
@hieronder: hehe jaa, zoiets had ik al wel verwacht, jullie weten natuurlijk niet meer dan ik.
Zijn er plannen dat de Macbook een LED-backlight scherm krijgt, zoals de Air? Dat scherm is namelijk vingeraflikkend mooi, maar die Air is zo beperkt.
@hieronder: hehe jaa, zoiets had ik al wel verwacht, jullie weten natuurlijk niet meer dan ik.
[ Voor 16% gewijzigd door RnB op 21-03-2008 10:47 ]
Dat zal er ongetwijfeld wel ooit van komen, volgens mij is het voor zowel de productie als energieverbruik een stuk milieu vriendelijker. Mooi in lijn met de "green apple" 
Wat mij opviel is dat er in de voorgaande topics veel te lezen was over hitte en herrie. Ik heb mijn eerste macbook nu een kleine maand, en nog geen van beide issues opgemerkt...
Wat mij opviel is dat er in de voorgaande topics veel te lezen was over hitte en herrie. Ik heb mijn eerste macbook nu een kleine maand, en nog geen van beide issues opgemerkt...
[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic
Verwijderd
Inderdaad, ik wil niet weten wat voor rotzooi er in een reguliere "TL" backlight zit...pimsaint schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:08:
Dat zal er ongetwijfeld wel ooit van komen, volgens mij is het voor zowel de productie als energieverbruik een stuk milieu vriendelijker. Mooi in lijn met de "green apple"
What the...Chriztiaan schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 14:07:
[...]
Estimated time for indexing was 2573934 uur
Anyway that's just unbelievable.

Verwijderd
Gisteren ook mijn eerste macbook gekocht.
Tot nu toe alleen maar positieve indrukken. Geweldig apparaat.
Is het middelste model van de laatste serie.
Het is prive mijn eerste Mac. Na jarenlang Amiga en tijdje pc ben ik erg blij!
Krijg zelfs beetje het 'Amiga' gevoel weer terug
Enige minpuntje was dat mijn doos al een keer is open geweest. zat een 2e sticker op. 1e was doorgesneden. Maar omdat
verder alles wel gesealed was dichtgemaakt en de Macbook geen enkele sporen van gebruik en/of defecten vertoond ben ik blij
Wireless apple muis werkt perfect. niets hoeven in te stellen of installeren.
gisteravond laat nog met bootcamp gespeeld en Vista geinstalleerd. Heb nog nooit zo`n snelle Vista computer gehad.
Bij mij stond bootcamp ook al voorgeinstalleerd. Daarna wel met de Leopard CD de drivers geinstalleerd. Allemaal geen centje pijn.
Enige minpuntje was dat mijn doos al een keer is open geweest. zat een 2e sticker op. 1e was doorgesneden. Maar omdat
verder alles wel gesealed was dichtgemaakt en de Macbook geen enkele sporen van gebruik en/of defecten vertoond ben ik blij
gisteravond laat nog met bootcamp gespeeld en Vista geinstalleerd. Heb nog nooit zo`n snelle Vista computer gehad.
Bij mij stond bootcamp ook al voorgeinstalleerd. Daarna wel met de Leopard CD de drivers geinstalleerd. Allemaal geen centje pijn.
[ Voor 211% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 13:33 . Reden: 1e keer fout gegaan ]
Bootcamp hoort ook gewoon bij Leopard voorgeïnstalleerd te zijn. En daarna inderdaad de Leopard DVD gebruiken om in Windows de drivers te installeren.Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:25:
Gisteren ook mijn eerste macbook gekocht.
Relaxed heh, dat die Wireless Mighty Mouse het na 3 sec al doet op je Mac. Ik heb sowieso nog nooit problemen met de Wireless Mighty Mouse gehad, super muisje.
Veel plezier met je nieuwe MacBook, je zal dr net als ik veel plezier aan beleven.
Verwijderd
ik heb vandaag mijn macbook geupgrade naar 2GB ram, maar nu lijkt het net of mijn accutijd gehalveerd is, ik zit nu op 68% en er staat dat ik nog maar 2 uur te gaan heb. Hoe kan dit? Ik ben alleen aan het internetten en heb backlight op zijn laagst staan.
Kijk even hoeveel % van je CPU in gebruik is, misschien staat er een ander programma veel CPU snelheid te trekken waardoor je accutijd drastisch afneemt.Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 08:12:
ik heb vandaag mijn macbook geupgrade naar 2GB ram, maar nu lijkt het net of mijn accutijd gehalveerd is, ik zit nu op 68% en er staat dat ik nog maar 2 uur te gaan heb. Hoe kan dit? Ik ben alleen aan het internetten en heb backlight op zijn laagst staan.
De hoeveelheid ram heeft in principe geen invloed op je accutijd, het kan misschien wel zijn dat als je 'm de eerste keer opstart met de extra ram dat ie dan wat extra CPU trekt, maar dat zou na een half uurtje wel weg moeten zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door -elw00d op 22-03-2008 14:49 ]
Verwijderd
Misschien gebruikt Spotlight nu meer geheugen om te indexeren en is hij daarom sneller leeg?
Maar dat indexeren doet 'ie toch alleen maar als er dingen veranderen in je bestanden e.d.? Of loopt Spotlight de hele tijd door te indexeren? Ik heb namelijk de indruk van niet.
Verwijderd
Ik heb een vraag mbt Bonjour en bestanden delen
Ik las op de Apple site dat het mogelijk is om bestanden over te gooien met Bonjour over WiFi.
Alleen lees ik nergens hoe dit precies in zijn gang gaat. Ik zie de andere macbooks wel in mijn Finder, als ik daarop klik dan blijft hij staan op "verbinden", en uiteindelijk zegt hij verbinding mislukt. Ik weet niet of dit via het netwerk gaat of rechtstreeks via de wifi?
Kan iemand mij hier meer informatie over geven?
gebruikte hard-software zijn allemaal Macbook's 2.4Ghz 2Gb, met leopard. We hangen wel in een school netwerk.
Ik las op de Apple site dat het mogelijk is om bestanden over te gooien met Bonjour over WiFi.
Alleen lees ik nergens hoe dit precies in zijn gang gaat. Ik zie de andere macbooks wel in mijn Finder, als ik daarop klik dan blijft hij staan op "verbinden", en uiteindelijk zegt hij verbinding mislukt. Ik weet niet of dit via het netwerk gaat of rechtstreeks via de wifi?
Kan iemand mij hier meer informatie over geven?
gebruikte hard-software zijn allemaal Macbook's 2.4Ghz 2Gb, met leopard. We hangen wel in een school netwerk.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 15:58 ]
Je moet op de notebook in kwestie (die waar je mee verbindt) filesharing aanzetten. Dan kun je als guest connecten en bestanden in ~/Public/Drop Zone neerzetten en bestanden uit /Users/Shared downloaden. Systeemvoorkeuren -> Delen -> Bestanden delen denk ik, in het Nederlands.Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 15:57:
Ik zie de andere macbooks wel in mijn Finder, als ik daarop klik dan blijft hij staan op "verbinden", en uiteindelijk zegt hij verbinding mislukt.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Maar dat is nou net de manier waarop torrents werken. Je cliënt maakt een lege file aan, zo groot als het uiteindelijke bestand, en iedere keer als er een stukje binnen is wordt dat naar de file geschreven. mdworker ziet dat, en gaat die file opnieuw indexeren. Als er een paar honderd blokken per seconde binnenkomen wordt die file dus een paar honderd keer per seconde geïndexeerd, en dat kost de nodige CPU.TimmieN schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 15:08:
Maar dat indexeren doet 'ie toch alleen maar als er dingen veranderen in je bestanden e.d.? Of loopt Spotlight de hele tijd door te indexeren? Ik heb namelijk de indruk van niet.
@ burne: dat snap ik, maar mijn reactie sloeg op de opmerking boven mij waarin gesteld werd dat spotlight automatisch meer geheugen gebruikt / meer gaat indexeren nu er meer geheugen beschikbaar is, wat dan weer ten koste van de batterijduur zal gaan.
Volgens mij is het niet zo dat Spotlight itt. bijvoorbeeld Safari al war geheugen voor zichzelf inruimt, indien beschikbaar voor het geval dat het nodig mocht zijn.
Volgens mij is het niet zo dat Spotlight itt. bijvoorbeeld Safari al war geheugen voor zichzelf inruimt, indien beschikbaar voor het geval dat het nodig mocht zijn.
Zojuist geprobeerd mijn Samsung 205BW aan te sluiten op mn MacBook (2008, white/mid). Hij geeft beeld, maar ik kan geen breedbeeld resolutie selecteren? Toch jammer van de 1680x1050 dan
Is hier een oplossing voor?
Hij zit aangesloten via een mini-dvi -> vga converter en dan een vga kabel. Naar mijn idee kan dat het probleem niet veroorzaken toch..
Hij zit aangesloten via een mini-dvi -> vga converter en dan een vga kabel. Naar mijn idee kan dat het probleem niet veroorzaken toch..
[ Voor 27% gewijzigd door blaCkduSt op 24-03-2008 13:25 ]
Verwijderd
Voor zover mijn kennis gaat kan de Macbook niet boven de 1600 * 1200 uitzenden.blaCkduSt schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:01:
Zojuist geprobeerd mijn Samsung 205BW aan te sluiten op mn MacBook. Hij geeft beeld, maar ik kan geen breedbeeld resolutie selecteren? Toch jammer van de 1680x1050 danIs hier een oplossing voor?
1920x1440 en 2048x1536 staan er wel bij..Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:17:
[...]
Voor zover mijn kennis gaat kan de Macbook niet boven de 1600 * 1200 uitzenden.
Dat gaat prima. Ik heb er hier een 205BW aanhangen via DVI. Daarbij is 1680*1050 < 1600*1200.Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:17:
Voor zover mijn kennis gaat kan de Macbook niet boven de 1600 * 1200 uitzenden.
0.0
Op DVI zit mn windows-bak. Via VGA is het me eerder gelukt maar ineens staan er geen breedbeeld resolutie's meer tussen.Jungian schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:25:
[...]
Dat gaat prima. Ik heb er hier een 205BW aanhangen via DVI. Daarbij is 1680*1050 < 1600*1200.
Ik reageerde alleen op Geqxon, dus mij quoten heeft weinig zin.blaCkduSt schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:26:
Op DVI zit mn windows-bak. Via VGA is het me eerder gelukt maar ineens staan er geen breedbeeld resolutie's meer tussen.
0.0
Verwijderd
Dat is over DVI, ik praat over VGA. Met mijn Macbook is de hardwarematige limiet van VGA 1600 * 1200. Verder is 1680 * 1050 groter dan 1600*1200. Als je auto te breed voor de tunnel is, maar in de hoogte nog genoeg ruimte, dan past hij alsnog niet in de tunnel.Jungian schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:25:
[...]
Dat gaat prima. Ik heb er hier een 205BW aanhangen via DVI. Daarbij is 1680*1050 < 1600*1200.
Ik heb trouwens sinds gister na de Security Update geen last meer van de Kernel Panic als ik de DVD speler opstart.
Nou ik heb speciaal voor jou m'n VGA-dongle erbij gepakt en zowaar : het werkt gewoon. Ook raad ik je aan een betere rekenmachine aan te schaffen, aangezien 1680*1050 < 1600*1200.Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:32:
Dat is over DVI, ik praat over VGA. Met mijn Macbook is de hardwarematige limiet van VGA 1600 * 1200. Verder is 1680 * 1050 groter dan 1600*1200. Als je auto te breed voor de tunnel is, maar in de hoogte nog genoeg ruimte, dan past hij alsnog niet in de tunnel.
offtopic:
Om even _alle_ onduidelijkheid weg te nemen : < betekent kleiner dan.
@Geqxon hieronder
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. RAM (op de kaart of shared) is zover ik weet de enige limiet waar je tegenaan kunt lopen op zulke nog relatief lage resoluties.
[ Voor 28% gewijzigd door Jungian op 24-03-2008 14:02 . Reden: the force is strong in this one ]
0.0
Verwijderd
Qua pixelcount klopt het, maar als de bus niet meer dan 1600 in de breedte door laat heb je daar maar weinig aan.Jungian schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:39:
[...]
Nou ik heb speciaal voor jou m'n VGA-dongle erbij gepakt en zowaar : het werkt gewoon. Ook raad ik je aan een betere rekenmachine aan te schaffen, aangezien 1680*1050 < 1600*1200
Goed om te weten dat het wel hoort te kunnen; en nog met dezelfde hardware ook. Nu blijft mijn vraag waarom ik dan alleen maar 4:3 resoluties ertussen heb staan..Jungian schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:39:
[...]
Nou ik heb speciaal voor jou m'n VGA-dongle erbij gepakt en zowaar : het werkt gewoon. Ook raad ik je aan een betere rekenmachine aan te schaffen, aangezien 1680*1050 < 1600*1200.
offtopic:
Jawel.. uiteindelijk dan toch gelukt. Na allerlei reboots e.d. ben ik erachter dat eerst beide apparaten uitgeschakeld moeten zijn. Dan de MacBook aanzetten, door laten starten en daarna de externe monitor aanzetten en hij pakt ineens weer breedbeeld resolutie's!
[ Voor 19% gewijzigd door blaCkduSt op 24-03-2008 13:55 ]
Detect displays had je ook geprobeerd ?blaCkduSt schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:43:
Goed om te weten dat het wel hoort te kunnen; en nog met dezelfde hardware ook. Nu blijft mijn vraag waarom ik dan alleen maar 4:3 resoluties ertussen heb staan..
Jawel.. uiteindelijk dan toch gelukt. Na allerlei reboots e.d. ben ik erachter dat eerst beide apparaten uitgeschakeld moeten zijn. Dan de MacBook aanzetten, door laten starten en daarna de externe monitor aanzetten en hij pakt ineens weer breedbeeld resolutie's!
0.0
Ja had ik al meerdere malen op gedrukt, maar hij komt dan met een standaardlijstje. 640x480 -> 2048x1536, met alle denkbare vernieuwsingsfrequenties
Door een financieële meevaller heb ik vandaag besloten dat ik deze week ook een Macbook ga halen. Ik ben van plan de 'better' versie te halen. Kan ook de 'best' wel halen voor bijna hetzelfde geld, maar die is van de vorige generatie, en de standaard 2 Gb en nieuwe processor spreken me toch wel aan voor het minimale prijsverschil.
Wat zijn de ervaringen met Macbooks van de Mediamarkt? Heb je dan meer kans op vervelend gedoe als ie geRMA't moet worden ofzo? Of maakt het echt niets uit waar je het ding haalt?
Ik zag trouwens dat er een nieuwe AppleStore (iFactors) in Breda zit.. Moet ik ook eens gaan kijken.
Wat zijn de ervaringen met Macbooks van de Mediamarkt? Heb je dan meer kans op vervelend gedoe als ie geRMA't moet worden ofzo? Of maakt het echt niets uit waar je het ding haalt?
Ik zag trouwens dat er een nieuwe AppleStore (iFactors) in Breda zit.. Moet ik ook eens gaan kijken.
RMA's lopen via Apple zelf dus in principe maakt t niet uit waar je 'm haalt.endless schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:23:
Door een financieële meevaller heb ik vandaag besloten dat ik deze week ook een Macbook ga halen. Ik ben van plan de 'better' versie te halen. Kan ook de 'best' wel halen voor bijna hetzelfde geld, maar die is van de vorige generatie, en de standaard 2 Gb en nieuwe processor spreken me toch wel aan voor het minimale prijsverschil.
Ik ben geen Mediamarkt fan dus ik koop daar sowieso niets... haha.
De openingstijden zijn beter dan de rest van de stad..-elw00d schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:08:
[...]
RMA's lopen via Apple zelf dus in principe maakt t niet uit waar je 'm haalt.
Ik ben geen Mediamarkt fan dus ik koop daar sowieso niets... haha.
Heb overigens dus de MacBook ' medium' gekocht, daar zit ik nu achter.
Alleen waren de Mighty Mouse's op, en de Apple Remotes ook.

verkeerde topic...
[ Voor 91% gewijzigd door .NCK op 26-03-2008 20:19 ]
ben aan het kijken voor een nieuwe laptop,
uiteindelijk gekomen op een macbook, heb al een iMac en vind OSX erg fijn werken. Plus, de accuduur van de MacBooks is erg fijn.
Maar toen kwam ik dus hetvolgende plaatje tegen op de Apple site, vond het wel interessant dat iemand daar gewoon aan het snorkelen is met een Macbook (pro) op zijn hoofd.

Jaja, fotos laten zien kan ook, ik weet het
uiteindelijk gekomen op een macbook, heb al een iMac en vind OSX erg fijn werken. Plus, de accuduur van de MacBooks is erg fijn.
Maar toen kwam ik dus hetvolgende plaatje tegen op de Apple site, vond het wel interessant dat iemand daar gewoon aan het snorkelen is met een Macbook (pro) op zijn hoofd.

Verwijderd
Ik ga morgen maar eens naar de aMac in Den Bosch... mijn b-toets zit los, me spatie piept en mijn muisklik maakt ook herrie
Dat is ook precies wat er gebeurt, kijk maar goedSillymidget schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 22:48:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
gisteren mijn eerste macbook binnen gekregen(zwarte macbook.) en het is zo heerlijk! mijn tijden dat ik windows gebruikte zijn opeens een verre nachtmerrie:) net een paar uur bezig om al mijn muziek te importeren in itunes en albumart toevoegen. ik ben helemaal verliefd!:)
wel een klein vraagje, ik heb er zo'n mini dvi naar dvi kabel bijgekocht, in de gedachte dat het dvi-I was. zodat ik er ook een VGA convertertje op kon gooien, nu is dit niet zo. doen ze moeilijk bij mac om om te ruilen?
wel een klein vraagje, ik heb er zo'n mini dvi naar dvi kabel bijgekocht, in de gedachte dat het dvi-I was. zodat ik er ook een VGA convertertje op kon gooien, nu is dit niet zo. doen ze moeilijk bij mac om om te ruilen?
Ik vind maar geen goede rar-expander.Momenteel gebruik ik unrarx, maar per bestand moet een paswoord ingegeven worden. Ik ben dus op zoek naar een snelle (geoptimaliseerd voor intel zeker en vst) batch-extractor.
Dat heeft in principe weinig met de Macbook te makenF e r o x schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:22:
Ik vind maar geen goede rar-expander.Momenteel gebruik ik unrarx, maar per bestand moet een paswoord ingegeven worden. Ik ben dus op zoek naar een snelle (geoptimaliseerd voor intel zeker en vst) batch-extractor.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Vast niet, gwoon ff proberen.djoenez schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:15:
gisteren mijn eerste macbook binnen gekregen(zwarte macbook.) en het is zo heerlijk! mijn tijden dat ik windows gebruikte zijn opeens een verre nachtmerrie:) net een paar uur bezig om al mijn muziek te importeren in itunes en albumart toevoegen. ik ben helemaal verliefd!:)
Vond het niet echt de moeite om een nieuw topic te openen, aangezien ik dacht dat het al genoeg gevraagd geweest was. Bedankt voor de links!Hoedje schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:30:
[...]
Dat heeft in principe weinig met de Macbook te maken. Je kunt er daarom beter een nieuw topic over openen. Met de search is overigens ook wel het een en ander te vinden.
Ik heb zojuist 4GB ram geheugen in mijn MacBook (3e generatie) geplaatst. Werkt perfect!
Apple.nl: €450,-
A-Mac.nl: €249,- + €20,- voor het inbouwen
MyCom.nl: €85,- (Corsair ValueSelect DDR2 667mhz)
Voor 85 euro kon ik het niet laten...
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Netjes.-roberth- schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 18:15:
Ik heb zojuist 4GB ram geheugen in mijn MacBook (3e generatie) geplaatst. Werkt perfect!
Welk type Corsair ValueSelect is dat?

Specificaties
Merk Corsair
Type VS2GSDS667D2
Geheugen 2048 MB
Geheugen kloksnelheid 667 MHz
Type geheugen DDR2 SO DIMM
Snelheid PC5300
Samenstelling 256Mx64
Aantal pins 200 pins
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Verwijderd
Ik ben aan het kijken voor een rugzak speciaal voor m'n MacBook. Wel wil ik er graag naast de mac ook andere dingen in mee kunnen nemen. Heeft iemand goede suggesties?
ik net iets goedkoper-roberth- schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 18:15:
Wat zijn de geheugenprijzen enorm gezakt afgelopen tijd. Ik vraag me altijd af hoe dat nou ineens mogelijk is.
Verwijderd
Geheugen word blijkbaar steeds massaler geproduceerd -> lagere productiekosten. Verder zal het 'nieuwe' er wel afgaan. Ik wed dat je over een jaar ook geen 900 euro meer betaald voor 64GB SSD HD. Dan heb je het dubbele voor minder, mark my words
Verwijderd
Van te voren alvast excuus voor mijn luiheid.
Is het de moeite waard om de nieuwe 999 euro macbook ipv de oude voor 899 euro? Weet iemand of er bij de 899 euro versie ook Leopard zit?
Bedankt.
Is het de moeite waard om de nieuwe 999 euro macbook ipv de oude voor 899 euro? Weet iemand of er bij de 899 euro versie ook Leopard zit?
Bedankt.
Ik weet niet of je student bent of er eentje kent, maar met studentenkorting kost de nieuwe bij mij maar 918 euro. Dan is de keuze snel gemaakt..Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 20:22:
Van te voren alvast excuus voor mijn luiheid.
Bedankt.
Verwijderd
Ik weet niet waar jij die dan koopt maar op de Apple store for Education kost ie bij mij nog 938.Toch schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 20:32:
[...]
Ik weet niet of je student bent of er eentje kent, maar met studentenkorting kost de nieuwe bij mij maar 918 euro. Dan is de keuze snel gemaakt..
Als je via Apple on Campus (kan bijv als je bij de Hogeschool Utrecht studeert, en nog een paar grote scholen zijn erbij aangesloten) kan bestellen kost de nieuwe MacBook maar 899 euro. En een iMac kost iets meer dan 1000 euro.Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 20:53:
[...]
Ik weet niet waar jij die dan koopt maar op de Apple store for Education kost ie bij mij nog 938.
De MacBook heb ik al, maar de iMac ga ik ook zeker nog een keer kopen met die korting.
Ja, maar dat was ook geen Corsair geheugen.turrrbothijs schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 19:32:
[...]
ik net iets goedkoper55 via ibood van laatst
Niet dat dat iets uitmaakt qua performance, maar ik koop toch liever A-merk, de kwaliteit daarvan zal vast toch wel iets beter moeten zijn.
Kijk daarvoor ook eens in dit topic [Transport] Neem je *book meeVerwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 18:56:
Ik ben aan het kijken voor een rugzak speciaal voor m'n MacBook. Wel wil ik er graag naast de mac ook andere dingen in mee kunnen nemen. Heeft iemand goede suggesties?
iig, ik heb deze: http://www.portdesigns.co...it=78&pkgamme=14&gamme=14
En daar zit mijn macbook nog in een sleeve in ook (als dat niet goed moet gaan...)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Verwijderd
Ik ben een student, en wil graag een macbookje kopen, samen met een extern scherm dan, want 13 inch is me wat klein om altijd op te werken...
Maar het is niet zo dringend, en ik vroeg me af of ik hem nu zou kopen, of wachten tot in augustus of september voor een back 2 school actie... Zijn die het wachten waard?
Maar het is niet zo dringend, en ik vroeg me af of ik hem nu zou kopen, of wachten tot in augustus of september voor een back 2 school actie... Zijn die het wachten waard?
Krijg je meestal een iPod nano gratis erbij. Dus tsja, als je geen iPod nodig hebt kun je 'm beter nu bestellen, helemaal nu de modellen een maand geleden geupdate zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 16:06:
Ik ben een student, en wil graag een macbookje kopen, samen met een extern scherm dan, want 13 inch is me wat klein om altijd op te werken...
En dan een 19 inch LCD scherm erbij halen, die dingen zijn echt goedkoop, dan heb je 'n mooie werkplek.
mooie review over de nieuwe macbooks door Anandtech
http://anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3246&p=1
7%-15% meer batterij duur.
Ook goed om te zien dat de duurdere MacBooks beter of bijna gelijk presteren als de MacBook pros.
http://anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3246&p=1
7%-15% meer batterij duur.
Ook goed om te zien dat de duurdere MacBooks beter of bijna gelijk presteren als de MacBook pros.
Ik heb sinds 2 weken een macbook van iemand kunnen overnemen, maar daarmee heb ik nu ondertussen al twee keer gehad dat het complete beeld spontaan begint door te lopen en te knipperen. eerste keer was toen ik osx 10.5 geinstalleerd had staan en bezig met het installeren van photoshop cs3, en de tweede keer was direct nadat ik de macbook opnieuw heb geinstalleerd met osx 10.4. na de 2e keer opstarten (wegens updaten enzo) kreeg ik dus weer hetzelfde.
Ik heb hier met mn gsm een filmpje van gemaakt: http://www.backupsnel.com/SV_A0004.swf
Is dit een bekend probleem bij de macbook of moet ik toch mee terug naar Apple?
De macbook is van oktober 2007 dus net een halfjaar oud en heeft de volgende specs:
Intel Core 2 Duo 2.16Ghz
2GB geheugen (2x1024MB ddr2/533). Het was 1GB origineel maar de vorige eigenaar heeft dit laten doen bij een Apple winkel, wel een beetje gek dat ze geen 667 hebben genomen trouwens.
120GB harde schijf
mac os 10.4.10 tiger bijgeleverd + upgrade dvd naar 10.5 leopard
slotloading dvd brander (superdrive)
ik heb trouwens wel de hardware test vanaf de tiger cd/dvd gedraaid (de normale test en niet de uitgebreide), en die gaf aan dat er geen fouten waren.
Ik heb hier met mn gsm een filmpje van gemaakt: http://www.backupsnel.com/SV_A0004.swf
De macbook is van oktober 2007 dus net een halfjaar oud en heeft de volgende specs:
Intel Core 2 Duo 2.16Ghz
2GB geheugen (2x1024MB ddr2/533). Het was 1GB origineel maar de vorige eigenaar heeft dit laten doen bij een Apple winkel, wel een beetje gek dat ze geen 667 hebben genomen trouwens.
120GB harde schijf
ik heb trouwens wel de hardware test vanaf de tiger cd/dvd gedraaid (de normale test en niet de uitgebreide), en die gaf aan dat er geen fouten waren.
[ Voor 6% gewijzigd door efan op 31-03-2008 18:57 ]
Voor zover ik weet is het geen bekend probleem, maar het lijkt mij wel een hardwarematig defect, dus terug ermee zou ik zeggen.
Heel snel mee terug gaan, of even bellen met Apple.ido schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:54:
Ik heb sinds 2 weken een macbook van iemand kunnen overnemen, maar daarmee heb ik nu ondertussen al twee keer gehad dat het complete beeld spontaan begint door te lopen en te knipperen. eerste keer was toen ik osx 10.5 geinstalleerd had staan en bezig met het installeren van photoshop cs3, en de tweede keer was direct nadat ik de macbook opnieuw heb geinstalleerd met osx 10.4. na de 2e keer opstarten (wegens updaten enzo) kreeg ik dus weer hetzelfde.
Intel Core 2 Duo 2.16Ghz
120GB harde schijf
Heel lelijk dat ze inderdaad DDR2 533 erin hebben gestopt, dat hoort eigenlijk niet. Slechte Apple winkel.
Edit: Het zou natuurlijk wel kunnen dat er in overleg met de vorige eigenaar DDR2 533 erin is gestopt, omdat ze geen DDR2 667 op voorraad hadden. Het verschil in snelheid valt overigens ook wel mee, zul je weinig van merken.
[ Voor 10% gewijzigd door -elw00d op 31-03-2008 19:31 ]
hoe zit het met de garantie van apple als ik dit naar ze doorbel. is net een halfjaar oud, dus wordt ie dan opgehaald door apple zelf of moet ik hem dan opsturen? iemand ervaring mee? en uiteraard wat is een beetje de werktijd die apple ongeveer heeft?
Het is een defect in je display-panel en de test (die zegt hardware te testen maar dat met software doet) gaat dat soort defecten nooit vinden. Ik sluit me aan bij de vorige. Terug naar de verkoper, eventueel na overleg met Apple of dat onder hun garantie valt.ido schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:54:
ok bedankt, dan toch apple maar apple bellen
maar waarom zou het niet onder garantie vallen dan burne? is toch gewoon een hardware defect? laptop is op normale manier gebruikt, en voorzichtig mee omgegaan.
Ja, ik zou eerst bellen met Apple en vragen of dit onder de garantie valt (lijkt me wel, op een MacBook zit één jaar beperkte garantie). Zij kunnen je precies vertellen hoe lang het gaat duren, en als het goed is halen ze 'm bij je op. Of je kunt eventueel na overleg met hun terug naar de winkel waar de MacBook gekocht is. Dan weet je in ieder geval al een stuk meer.burne schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:34:
[...]
Het is een defect in je display-panel en de test (die zegt hardware te testen maar dat met software doet) gaat dat soort defecten nooit vinden. Ik sluit me aan bij de vorige. Terug naar de verkoper, eventueel na overleg met Apple of dat onder hun garantie valt.
Ophalen doet Apple niet meer aan, tenminste dat is mij meerdere malen verteld door de medewerkers van Apple.
[onzin]
[ Voor 88% gewijzigd door straat op 01-04-2008 23:00 ]
Oke, wist ik niet, zou best kunnen.Frietsaus schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:38:
Ophalen doet Apple niet meer aan, tenminste dat is mij meerdere malen verteld door de medewerkers van Apple.
Valt te zien.
Als je hem on-line kocht, laten zij hem ophalen. Als je in de winkel kocht, moet je weer naar de winkel.
Denk ik...
Ik had hem on-line gekocht en paar dagen nadien was de penryn update er; wou eerst wisselen en TNT ging die komen ophalen... achteraf geannuleerd omdat ik niet zonder kon
Als je hem on-line kocht, laten zij hem ophalen. Als je in de winkel kocht, moet je weer naar de winkel.
Denk ik...
Ik had hem on-line gekocht en paar dagen nadien was de penryn update er; wou eerst wisselen en TNT ging die komen ophalen... achteraf geannuleerd omdat ik niet zonder kon
[ Voor 40% gewijzigd door cococless op 02-04-2008 19:40 ]
Ik weet niet waar veel mensen dat vandaan halen, maar dat is dus echt niet zo. Ik heb al mijn Macs gekocht bij Apple zelf via hun website en zelfs met AppleCare wil men een laptop niet ophalen omdat het een draagbaar apparaat is. Nu is denk ik als je AppleCare hebt nog wel het een en ander te regelen (heb het wel eens op dit forum zien voorkomen) maar zonder AppleCare (mijn situatie) wordt de MacBook absoluut niet opgehaald, hoeveel ik ook aandring.
Ik probeer geen onzin te verkondigen, want Apple's regeling wat betreft garantie is me nog steeds niet 100% duidelijk maar dit is wat verschillende AppleCare medewerkers mij hebben verteld.
Dat is wat anders dan op laten halen wegens een defect buiten de "bedenk periode" om. Binnen 14 dagen werd mijn MacBook ook zonder problemen opgehaald en kreeg ik een nieuwe terug maar daarna zal je toch echt zelf naar een AASP moeten, ook al zit er geen enkele in de buurt. Wat wel kan is op eigen kosten verzenden en de terugreis moet je ook zelf betalen. Ik had liever een echte pickup and return service gezien...cococless schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:36:
Ik probeer geen onzin te verkondigen, want Apple's regeling wat betreft garantie is me nog steeds niet 100% duidelijk maar dit is wat verschillende AppleCare medewerkers mij hebben verteld.
[ Voor 50% gewijzigd door Frietsaus op 02-04-2008 19:44 ]
vandaag iets raars, ineens is mijn health naar 79% gesprongen. Toen ik mn macbook net een paar dagen had gebeurde ook zoiets, wel naar een ander percentage. Na een calibratie was het weer 100 procent.
Maar vandaag niet gecalibreerd, gewoon aan de lader gehangen en door laten laden tot 97% (moest toen weg), vanaf 20% ofzo. Nu is de health weer 100%
Zitten er wel eens foutjes in de meting? Waar wordt zoiets op gebaseerd? M'n accu is nog prima, want na zo'n 1,5 uur werken, ben ik nu op 70% van m'n accu beland. Ook na het vorige akkefietje heb ik altijd gewoon rond de vijf uurtjes kunnen werken op de accu. Aantal cycles is nu 39, sinds half december. Info komt uit iStat.
Maar vandaag niet gecalibreerd, gewoon aan de lader gehangen en door laten laden tot 97% (moest toen weg), vanaf 20% ofzo. Nu is de health weer 100%
Zitten er wel eens foutjes in de meting? Waar wordt zoiets op gebaseerd? M'n accu is nog prima, want na zo'n 1,5 uur werken, ben ik nu op 70% van m'n accu beland. Ook na het vorige akkefietje heb ik altijd gewoon rond de vijf uurtjes kunnen werken op de accu. Aantal cycles is nu 39, sinds half december. Info komt uit iStat.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Verwijderd
Heb twee weken gelden mijn eerste Mac (book) gekocht.
Was op zoek naar een desktopvervanger, voornamelijk voor fotobewerking en huis-tuin-en-keuken-bezigheden.
Nee, geen Macbook voor fotobewerking op het standaardscherm, maar een extern geval. Daarover straks meer. Is trouwens ook mijn eerste kennismaking (post) op GoT. Heb veel van jullie gelezen, en het heeft me mede doen besluiten te doen wat ik gedaan heb. Namelijk geen windows pc meer, maar 'iets moois', 'iets anders'. En de Macbook bevalt vanaf dag 1 bijzonder goed. Misschien wel het leukste is, dat het er gewoon zo verschrikkelijk goed uitziet, en bovendien goed aanvoelt. Windows is zo standaard... Niet gezegd trouwens dat Apple zo 'ontzettend intuitief is'. Ik ben van mening dat Windows (voor de meesten) prima in elkaar zit. Maar goed, een whizzkid ben ik niet.
Dus nogmaals: het ziet er goed uit, werkt snel, werkt overzichtelijk, en de kwaliteit is zeker erg goed te noemen.
Binnenkort komt Lightroom er op. Heb het al een tijdje op de pc, en dat is echt HET fotoprogramma voor de hele workflow. Photoshop blijft onmisbaar voor de echt uitgebreide bewerkingen, maar als je geen PS-nerd bent, is Lightroom uitstekend.
Heb niet voor de MBP gekozen. Voor mij zijn de voordelen te klein, geen voordelen dus. De videokaart is dan beter, maar voor 2D-beeld geen echte meerwaarde. De bouwkwaliteit dan? Hmm, wel mooier, maar beter? Blijf er voornamelijk mee thuis zitten. Dan het scherm. Geen argument, omdat ik er een echt scherm bij heb gekocht. Het ingebouwde scherm van de MBP is echt niet genoeg en zeker geen vervanger voor een extern geval. Overigens, het ingebouwde schermpje is volgens mij lang zo slecht niet als sommigen menen. Prima scherp!
Omdat fotobewerking voor mij het belangrijkste is,moest er een goed scherm komen. Het is uiteindelijk, na lang wikken en wegen, een Eizo 2231W geworden, 22 inch dus. Moet het beeld nog goed testen, dus dat volgt nog. Maar denk dat dit beter in een ander topic past.
Was op zoek naar een desktopvervanger, voornamelijk voor fotobewerking en huis-tuin-en-keuken-bezigheden.
Nee, geen Macbook voor fotobewerking op het standaardscherm, maar een extern geval. Daarover straks meer. Is trouwens ook mijn eerste kennismaking (post) op GoT. Heb veel van jullie gelezen, en het heeft me mede doen besluiten te doen wat ik gedaan heb. Namelijk geen windows pc meer, maar 'iets moois', 'iets anders'. En de Macbook bevalt vanaf dag 1 bijzonder goed. Misschien wel het leukste is, dat het er gewoon zo verschrikkelijk goed uitziet, en bovendien goed aanvoelt. Windows is zo standaard... Niet gezegd trouwens dat Apple zo 'ontzettend intuitief is'. Ik ben van mening dat Windows (voor de meesten) prima in elkaar zit. Maar goed, een whizzkid ben ik niet.
Dus nogmaals: het ziet er goed uit, werkt snel, werkt overzichtelijk, en de kwaliteit is zeker erg goed te noemen.
Binnenkort komt Lightroom er op. Heb het al een tijdje op de pc, en dat is echt HET fotoprogramma voor de hele workflow. Photoshop blijft onmisbaar voor de echt uitgebreide bewerkingen, maar als je geen PS-nerd bent, is Lightroom uitstekend.
Heb niet voor de MBP gekozen. Voor mij zijn de voordelen te klein, geen voordelen dus. De videokaart is dan beter, maar voor 2D-beeld geen echte meerwaarde. De bouwkwaliteit dan? Hmm, wel mooier, maar beter? Blijf er voornamelijk mee thuis zitten. Dan het scherm. Geen argument, omdat ik er een echt scherm bij heb gekocht. Het ingebouwde scherm van de MBP is echt niet genoeg en zeker geen vervanger voor een extern geval. Overigens, het ingebouwde schermpje is volgens mij lang zo slecht niet als sommigen menen. Prima scherp!
Omdat fotobewerking voor mij het belangrijkste is,moest er een goed scherm komen. Het is uiteindelijk, na lang wikken en wegen, een Eizo 2231W geworden, 22 inch dus. Moet het beeld nog goed testen, dus dat volgt nog. Maar denk dat dit beter in een ander topic past.
Ik heb nu een externe LCD aan mijn MacBook hangen en een audio kabel in de tv dmv. een Scart blok. Om de een of andere reden kan ik alleen geluid via de tv spelen als ik ook de video daarop aansluit.
Is dit normaal gedrag en is hier een workaround oid voor?
Ligt aan je tv denk ik. Die geeft gewoon zwart beeld / geen geluid als en geen of slechte input is. Doen ze om het geluid van de ruis te onderdrukken. Had hier een loewe staan en nu een panasonic en bij slecht beeld gaan ze beide op zwart en onderdrukken het geluid.Mon schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 01:11:
Ik heb nu een externe LCD aan mijn MacBook hangen en een audio kabel in de tv dmv. een Scart blok. Om de een of andere reden kan ik alleen geluid via de tv spelen als ik ook de video daarop aansluit.
Hmm, klinkt op zich logisch ware het niet dat mijn huisgenoot met zijn nare HP laptop het wel kan met gewoon een blauw scherm op tv.
Volgens Appleinsider
komt er op korte termijn een hele nieuwe macbook.
Of the two, the 13-inch consumer MacBooks will undergo the most significant metamorphosis, shedding their plastic enclosures for ones constructed from more eco-friendly materials such as aircraft-grade aluminum and stainless steel, people familiar with the matter say.
Dit om de gehele lijn meer eenheid te geven.
Of the two, the 13-inch consumer MacBooks will undergo the most significant metamorphosis, shedding their plastic enclosures for ones constructed from more eco-friendly materials such as aircraft-grade aluminum and stainless steel, people familiar with the matter say.
Hmm, nu lijkt mij aluminium minder krasbestendig dan polycarbonaat..maar weet niet of iemand dat met zekerheid kan bevestigen (eigen ervaring) ? An sich maakt het me niet eens zoveel uit, maar ben van plan in de zomer of na de zomer een macbook aan te schaffen (mits ik niet blut ben na onze verhuizing en verbouwingbasicbeat schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 17:47:
Volgens Appleinsider
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Geanodiseerd aluminium is grofweg even hard als aluminium-oxide. Op de Mohs-schaal scoort dat een 9, waar talk 1 is en diamant 10. *Erg* hard dus, harder dan glas.2Dutch schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:04:
nu lijkt mij aluminium minder krasbestendig dan polycarbonaat..
De huidige Macbook Pro behuizing is op zich niet zozeer gevoelig voor krassen, maar wel gevoelig voor kleine deukjes. Daar heb je met plastic geen last van. Je hebt of niets, of een barst. Dus ik ben benieuwd hoe dat nu is bij de Macbook Air (ik denk niet dat veel mensen dat willen testen
) en evt. bij een nieuwe behuizing van de Macbook en Macbook Pro.
Dank heren, dat stelt mij gerust. Ben niet van plan iemand te meppen met mijn laptop dus die deuken vallen wel mee
Vind gebruikssporen niet erg, zolang er maar geen pixels doodgaan en toetsen afbreken als je begrijpt wat ik bedoel
Nu ben ik wel verdomde nieuwsgierig wat de daadwerkelijke nieuw specs gaan zijn. Verdorie, wachten is niet leuk!
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
bij mij valt soms me geluid weg van mij interne boxen. Wat kan ik hieraan doen ?
hmmm toevallig keek ik vandaag naar de buitenkant van men macbook onder het zonlicht.
Je kunt dan al hel wat gebruiks sporen zien.
Ook jammer dat de plastic niet harder is, je kunt op het apple loge duwen en dan buigt heel de platic mee.
Anderzijd hier nog een heel oude powerbook titanium liggen (kan ook alu zijn, heb het nooit echt geweten, G4 4OO of 45O mhz) en daar zitten dus barsten in. Dat vind ik wel heel erg. Lierver een heel wat krasjes dan 1 barst. De krasjes zie je zelfs normaal net eens.
Verder heel blij met de macbook (penryn 2.4), alleen word ie soms plots wel heel warm soms wel 76 graden. Dan mek je ook lag op alle programma's. Met SMCfancontrol is dat gelukkig wel snel opgelost. Coolbook krijg ik niet aan de praat. Kan wel uitlezen.
Toetsenbord vind ik nog steeds redelijk lastig typen (programmeren), maar de indeling is wel makelijk uit het hoofd te leren.
BTW: Coda is volgens mij de enige editor waar je echt hulp bij hebt tijden het programeren. skEdit heeft ook autocompletion, maar niet zo uitgebreid als coda.
Coda is wel een stuk duurder, maar ik gebruik het maar als hoby. *hint*
BTW: coda 1.1 is een ENORME verbetering tov coda 1.0
Ik raad echt iedereen aan om te updaten
(de geraakte versie kun je niet zomaar updaten!)
Heeft iemand een idee hoe ik xcode kan uninstallen?
Ik had dat geinstalleerd om eens te kijke hoe die editor was, maar ik heb niks gevonden in de aard van coda tussen al die software. inde readme staat $ sudo perl /Developer/Tools/uninstall-devtools.pl
en ook overal op internet, maar dat bestand bestaat niet. (leopard xtools 3)
Nog iets, ik gebruikte eerst bytecontrol om titunes te besturen via de menubar. Echter waren de knopjes slecht aanklikbaar, en was het geen UB. ik heb nu UB, maar ik heb geen shortcut's meer en kan ook niet verder spoelen via de menubar. Kan iemand dat oplossen?
Warez aanbieden is absoluut niet toegestaan op GoT
Ook jammer dat de plastic niet harder is, je kunt op het apple loge duwen en dan buigt heel de platic mee.
Anderzijd hier nog een heel oude powerbook titanium liggen (kan ook alu zijn, heb het nooit echt geweten, G4 4OO of 45O mhz) en daar zitten dus barsten in. Dat vind ik wel heel erg. Lierver een heel wat krasjes dan 1 barst. De krasjes zie je zelfs normaal net eens.
Verder heel blij met de macbook (penryn 2.4), alleen word ie soms plots wel heel warm soms wel 76 graden. Dan mek je ook lag op alle programma's. Met SMCfancontrol is dat gelukkig wel snel opgelost. Coolbook krijg ik niet aan de praat. Kan wel uitlezen.
Toetsenbord vind ik nog steeds redelijk lastig typen (programmeren), maar de indeling is wel makelijk uit het hoofd te leren.
BTW: Coda is volgens mij de enige editor waar je echt hulp bij hebt tijden het programeren. skEdit heeft ook autocompletion, maar niet zo uitgebreid als coda.
Coda is wel een stuk duurder, maar ik gebruik het maar als hoby. *hint*
BTW: coda 1.1 is een ENORME verbetering tov coda 1.0
Ik raad echt iedereen aan om te updaten
(de geraakte versie kun je niet zomaar updaten!)
Heeft iemand een idee hoe ik xcode kan uninstallen?
Ik had dat geinstalleerd om eens te kijke hoe die editor was, maar ik heb niks gevonden in de aard van coda tussen al die software. inde readme staat $ sudo perl /Developer/Tools/uninstall-devtools.pl
en ook overal op internet, maar dat bestand bestaat niet. (leopard xtools 3)
Nog iets, ik gebruikte eerst bytecontrol om titunes te besturen via de menubar. Echter waren de knopjes slecht aanklikbaar, en was het geen UB. ik heb nu UB, maar ik heb geen shortcut's meer en kan ook niet verder spoelen via de menubar. Kan iemand dat oplossen?
Warez aanbieden is absoluut niet toegestaan op GoT
[ Voor 12% gewijzigd door Hoedje op 09-04-2008 19:52 ]
Ja, klopt.g4wx3 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:13:
hmmm toevallig keek ik vandaag naar de buitenkant van men macbook onder het zonlicht.
Ik heb de mijne nu ook alweer een tijdje en onder (zon)licht zie je inderdaad heel wat krasjes zitten, en dan ga ik heel voorzichtig drmee om, maarja, hoort erbij.
Hallo allemaal,
Volgend jaar word ik dan eindelijk student en zou graag naast mn MacMini een laptopje erbij willen hebben. Aangezien ik student word zou ik het liefst een beetje willen sparen en niet teveel geld uitgeven. De keus ligt nu tussen MB van 1200 en MBP van 2200. Duizend euro verschil dus en daar kan ik wel n tijdje van leven
Ja, ik zou graag willen gamen erop, bootcamp erop zetten (gamen op mac en pc). Geen uberzware spellen als CoD 4, maar wel GTA SA, en AoE. Dat soort spellen wel. Is het dan beter een MB tekopen? Want qua hardware zit er niet zoveel verschil in (0,3 CPU GHz noem ik weinig verschil). Allebei 2gb geheugen, harde schijf maakt me niet zoveel uit. Alleen de videokaart is enorm anders... Welke is dan beter?
Nog n vraagje, wegens onwetendheid. Het is dat ik nu geen tidj heb anders zocht ik t ff op. 100 euro betalen voor student membership = 20% korting krijgen op MB/MBP en andere voordelen?
Thnx voor de reacties alvast
Mathias
Volgend jaar word ik dan eindelijk student en zou graag naast mn MacMini een laptopje erbij willen hebben. Aangezien ik student word zou ik het liefst een beetje willen sparen en niet teveel geld uitgeven. De keus ligt nu tussen MB van 1200 en MBP van 2200. Duizend euro verschil dus en daar kan ik wel n tijdje van leven
Nog n vraagje, wegens onwetendheid. Het is dat ik nu geen tidj heb anders zocht ik t ff op. 100 euro betalen voor student membership = 20% korting krijgen op MB/MBP en andere voordelen?
Thnx voor de reacties alvast
Mathias
Verwijderd
Zo, ik heb mijn MacBook nu sinds vorige week donderdag. En hij bevalt goed! Voor alles wat ik doe is hij makkelijk snel genoeg, behalve voor lightroom. Maar ik heb het idee dat hij lightroom wel weer prima kan trekken als ik het geheugen upgrade (van 1gb naar 4 oid.).
Verder viel me net wel één ding op. De plek waar mijn polsen liggen is nu al een beetje vies. Een vlekje....
Die gele vlekken kwamen toch niet meer voor bij de MacBooks van deze tijd?
En hoe kan ik mijn macbook het beste poetsen, gewoon met een vochtig keukenrolletje?
Groeten van een tevreden MacBookertje
Verder viel me net wel één ding op. De plek waar mijn polsen liggen is nu al een beetje vies. Een vlekje....
En hoe kan ik mijn macbook het beste poetsen, gewoon met een vochtig keukenrolletje?
Verwijderd
ADC membershop kopen in de applestore = 79€. Dit geeft je eenmalig 20% op de MBP en 10% op de MB. Verder krijg je het nieuwste besturingssysteem toegezonden(nu niet echt van toepassing omdat je leopard bij je MBP krijgt en deze niet binnen het jaar zal veranderen) en enkele andere frularia.Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 19:53:
Zo, ik heb mijn MacBook nu sinds vorige week donderdag. En hij bevalt goed! Voor alles wat ik doe is hij makkelijk snel genoeg, behalve voor lightroom. Maar ik heb het idee dat hij lightroom wel weer prima kan trekken als ik het geheugen upgrade (van 1gb naar 4 oid.).
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.