Aangezien er toch nog wat vragen langskomen over de capaciteitentest van Capgemini zal ik mijn ervaringen hier ook nog maar even posten. Ik heb mijn test ongeveer 4-5 maanden geleden gedaan, en dit was de dag voor afstudeerders en Young Professionals, dus ik kan weinig zeggen over de Senior Consultants test.
Op de dag zelf kom je binnen bij de receptie die je, net als bij je eerste gesprek, plaats laten nemen aan de tafel in de centrale hal. Al snel zal je vergezeld worden van andere (behoorlijk) zenuwachtige mensen. Op de afgesproken tijd worden jullie opgehaald door iemand van de afdeling recruiting. Deze vergezeld jullie naar het 'lokaal' waar het allemaal plaats zal vinden. In hetzelfde lokaal bevinden zich ook de 10 computers waar jij en de anderen later aan plaats mogen nemen.
Onder het genot van een kopje koffie/thee of wat fris word je uitgelegd wat er die dag allemaal zal gebeuren. Je wordt niet gelijk voor de leeuwen gegooid met de test maar krijgt eerst dus een duidelijke uitleg hoe alles werkt. Ik weet niet goed meer hoe lang dit precies duurde, maar het hele programma wordt niet zomaar in 15 minuten afgewerkt, dus je hebt even om je zenuwen wat te kalmeren.
De ochtendsessie bestaat uit het maken van 4 tests. Deze testen heten capaciteitentesten, géén IQ testen. Ze meten dus wat je mogelijkheden zijn en niet wat je IQ is. De 4 testen hebben de volgende namen:
- Scales CLS
- Scales Numerical
- Scales Verbal
- Scales FX
De eerstgenoemde, de Scales CLS, is een test die je verplicht dient te halen. Onder halen verstaat Capgemini dat jij deze test beter maakt dan 55% van de deelnemers die deze test maken (totaal, dus niet van vandaag). Van de overige testen dien je er minimaal 1 voldaan te hebben gescoord. (onvoldoende, voldaan, uitmuntend)
Wanneer de facilitator het aangeeft mogen jullie plaats nemen achter de computers. Elk van de computers is voorzien van een naam. Je zoekt je computer op en krijgt nog wat laatste instructies. Daarna begin je met de tests.
Het is mogelijk om de test in een random volgorde te doen. Wanneer je niet uit een test komt, terwijl je al wel begonnen bent, kan je deze gewoon overslaan (zolang het de CLS maar niet is

).
Wanneer je het ochtendprogramma hebt doorgewerkt zal je, als je door bent, uitgenodigd worden om mee te doen aan het middagprogramma (diezelfde middag). Daar krijg je twee tests genaamd:
De antwoorden die je geeft bij deze toetsen kunnen niet fout zijn, aangezien het over jouw persoonlijke mening/opvatting gaat, en zullen worden gebruikt in het gesprek dat je zal hebben met de psycholoog. Dit gesprek zal op afspraak gaan en kan snel na de toets (soms dezelfde dag al) plaatsvinden.
Hieronder zal ik de tests even uitleggen. Deze uitleg wordt ook gegeven aan het begin, maar ik denk dat een persoonlijke opmerking hier en daar wel op zijn plaats is.
Scales CLS
Zoals gezegd is deze test verplicht om te halen. Bij deze test is het de bedoeling dat je herkent welke groepen van letters/cijfers bij elkaar horen.
In het voorbeeld hieronder zie je bijvoorbeeld dat er een groep van 3 is met een oranje bol aan de bovenkant. De overige 3 zijn ingedeeld met een zwarte bol aan de onderkant. Deze 2 groepen kan je zelf verplaatsen zodat ze bij elkaar staan (heb ik gedaan, sommige anderen niet). Je dient dan zelf bij de 4 onderstaande aan te geven of elk van die bij de oranje groep, of bij de zwarte groep hoort door op de witte bol aan de bovenkant/onderkant te klikken. Je krijgt punten voor elke groep die je goed hebt.
Dit wil dus zeggen dat je in onderstaand voorbeeld 4 punten kan halen voor de opdracht. Wanneer je dus denkt dat je een patroon hebt, maar het komt niet goed uit, kan het nog zijn dat je er enkele goed hebt.
De eerste opdrachten zijn veel van het kaliber zoals onderstaande, je ziet gelijk wel wat de patronen zijn. Daarna worden het meer opdrachten van: "de bovenste 3 zijn cijfers boven de 5, de onderste 3 zijn onder de 5". Ik scoorde zelf niet bijzonder hoog op deze toets. Maar als je een beetje een puzzelaar bent dan zal deze toets je wel bevallen.
Scales Verbal
Deze test is gemaakt om te kijken of je in staat bent om in grote lappen gegevens de juiste informatie eruit te pikken. Voor een voorbeeld hiervan kan je kijken in onderstaand voorbeeld.
Wederom hebben we een simpel voorbeeld te pakken. Zoals je ziet is het mogelijk om 3 soorten antwoorden te geven. Waar, onwaar en onbepaald. Waar en onwaar spreken voor zichzelf. Onbepaald dien je te selecteren wanneer niet met zekerheid kan worden vastgesteld dat het waar/onwaar is. Als hier bijvoorbeeld had gestaan: "Wolfgang Meier, Head of the Division PBC, is a fully qualified lawyer who graduated with honors", dan had je 'undefined' moeten selecteren. Je kan namelijk niet met zekerheid vaststellen dat hij met lof is geslaagd, dit staat namelijk niet in de tekst.
Het systeem meet bij deze toets niet alleen welk antwoord je gaf, maar ook welk tabblad je voor je hebt bij het selecteren van je antwoord. Uit ervaring weet ik dat je na een tiental vragen sommige stukken tekst wel hebt onthouden en dus eigenlijk uit je bolletje zo het antwoord wel kan geven. Probeer jezelf te coachen om altijd terug te navigeren naar dat tabblad voordat je je antwoord invoert. Als je dat niet doet dan telt het niet zozeer als een echte fout, maar het zal wel zichtbaar zijn in je eindresultaat.
Scales Numerical
Deze test is vrijwel gelijk aan de Scales Verbal. Het systeem is hetzelfde alleen nu krijg je verschillende tabellen, grafieken en overzichten te zien waar je gegevens uit moet filteren. Tevens moet je dus in staat zijn om de grafieken uit te lezen.
Net als bij Verbal kan het zijn dat ze gegevens vragen die je niet kan weten, omdat ze niet voorkomen in de verschillende overzichten. Je dient dan dus weer te kiezen voor onbepaald.
Scales FX
Deze test wordt door velen gezien als de moeilijkste van allemaal. Bij deze test is het de bedoeling dat je een antwoord kan geven op de vraag wat de output is van een proces bij een bepaalde input. Om dit te bepalen krijg je de beschikking over een interactieve versie van je proces.
Zoals je ziet is het scherm in 3 delen opgedeeld. Je weet wat er bekend is (linksboven), je weet wat ze vragen (onderin) en je hebt je interactieve deel waar je kan proberen (rechtsboven). De input van een proces is aangegeven met een bol, de output met een driehoek. In het vlak rechtsboven kunnen we de bollen aanklikken om ze een bepaalde kleur te geven. De linkerbol kan oranje/wit zijn en de rechterbol van een proces kan blauw/wit zijn. Hetzelfde geldt voor de output aan de onderkant.
In het voorbeeld wordt gevraagd wat de output is van het proces ? wanneer de input hiervan oranje-blauw is. Om dit te bepalen dienen we dus te zorgen dat dit proces oranje-blauw doorkrijgt van het proces met de ruit. We weten dat de ruit oranje-blauw teruggeeft wanneer we wit-wit insturen. Het voorbeeld is dus mooi gelijk ons antwoord. Wanneer we oranje-blauw insturen bij het proces ? dan komt er wit-blauw uit. Nu hoef je onderin bij de 'identify' alleen maar even bij de linker ? op het rechter driehoekje te klikken zodat deze blauw wordt, en je hebt het antwoord gegeven.
Om erachter te komen wat de output is van proces ? als de input oranje-wit is, zullen we moeten zorgen dat proces ruit oranje-wit als output heeft. We klikken daarom op de bollen boven het proces ruit zodat deze oranje-blauw zijn (zodat we dus oranje-wit als output hebben). Het resultaat in het 'explore' gedeelte wat dan verschijnt in de driehoekjes onder proces ? kopiëren we weer naar het 'identify' antwoord gedeelte.
Op deze manier geef je antwoord op alle gevraagde combinaties. Later in de toets zal het voorkomen dat je een situatie hebt waarbij je eerst de input/output moet berekenen van proces cirkel om de input/output te weten van proces ruit waarmee je de input/output kan berekenen van proces ?. Het klinkt niet allemaal wat vaag, maar als je eenmaal bezig bent daar is het allemaal heel logisch.
Scales MT
Dit is een test die ik zelf niet heb hoeven te maken. Schijnbaar is deze test alleen voor zij-instromers, (senior) consultants+. Bij deze test is het schijnbaar de bedoeling om het balletje op te vangen en ondertussen simpele rekensommetjes te maken. Voor elke som krijg je 10 seconden.
Shapes & Views
Dit zijn 2 persoonlijkheidstests. Bij deze worden gewoon enkele stellingen voorgelegd waarbij je de mogelijkheid hebt om 6 punten toe te kennen. Je kan deze dan verdelen over de 3 verschillende stellingen. Het is niet verplicht om ook daadwerkelijk alle punten te verdelen. Zoals gezegd wordt deze test gebruikt als uitgangspunt voor je gesprek met de psycholoog.
En dan...
Zoals eerder verteld wordt je alleen uitgenodigd om deel te nemen aan het middag programma als je de scales cls en één andere test voldoende hebt gemaakt. Wanneer je alle tests van het ochtend programma hebt gemaakt mag je het lokaal verlaten en kan je om het hoekje de lunch verwachten. Daar staan broodjes zalm, kaas, etc op je te wachten samen met koffie/thee/melk.
De resultaten worden ondertussen verwerkt en wanneer je aan de beurt bent wordt je opgehaald om het resultaat te bespreken. Je krijgt de resultaten van alle 4 de tests te zien. Ik heb even
een voorbeeld rapport gedownload zodat je kan zien hoe dat eruit ziet. Deze worden dan met je doorgesproken zodat je helemaal duidelijk is waarom je wel/niet door bent.
Tips
Als laatste dan nog even wat kleine tips. De eerste is er één die door Capgemini ook vaak wordt gegeven; zorgt dat je op tijd naar bed gaat. De testen zijn niet bijzonder zwaar, maar het is toch aan te raden om voldoende uitgerust te zijn. Wanneer je jezelf niet lekker/uitgerust voelt in de ochtend; bel dan gewoon af! Je mag dan de test een andere keer doen. Onthoud dat het resultaat van de test 1 jaar geldig is.
De tweede tip die ik wil geven is dat je de tijd neemt voor de tests. Elke test is inderdaad voorzien van een maximum tijd, maar je hebt echt meer dan voldoende tijd in totaal om de voorbeelden, die vooraf gaan aan elke test, goed door te lezen en uit te proberen. Neem tussen elke test ook even de tijd om alles op een rijtje te zetten voor jezelf voordat je verder gaat met de volgende.
Rest mij niets meer dan iedereen veel succes te wensen die het gaat proberen en hopelijk tot ziens bij Capgemini!
[
Voor 0% gewijzigd door
Prx op 26-01-2009 15:10
. Reden: Nieuwe locatie voor afbeeldingen/rapport ]