Hierbij de beloofde review van de Nokia N78 (RM-235). Het is niet een volledige review waarin ik alles over het toestel probeer te vertellen maar meer de zaken die mij opvielen (t.o.v. mijn huidige N82) en waar mij al eerder vragen over werden gesteld.
Verpakking
Mijn toestel werd geleverd met een licentie voor 3 maanden navigatie. Dat was te herkennen door een extra wikkel om de buitenkant van de doos met de tekst "
3 months voice-guided navigation and local maps on an 2 GB memory card".
In de verpakking zaten de volgende artikelen verpakt:
- N78 toestel
- BL-6F accu (Li-ion 1200 mAh 3.7V)
- 2 GB micro-SD geheugenkaart
- AC-5E reislader (100-240V, 50-60Hz)
- CA-101 USB kabel (met micro-USB aan toestelzijde)
- AD-54 afstandsbediening
- HS-54 stereo headset (incl. oorkussentjes)
- DVD-ROM met PC Suite
- Handleidingen (w.o. Nederlands)
Opstarten
Ik heb een Nederlandse Vodafone SIM en toch startte het toestel in het Engels op. Dat gebeurd wel vaker en via Menu > Instrumenten > Instellingen > Algemeen > Persoonlijk > Taal zet je hem dan van Automatisch naar Nederlands. Het toestel moet dan wel weer even opnieuw opstarten.
Je kan overigens ook nog kiezen voor Engels, Frans, Duits, Turks en Italiaans.
Software update
Bij het uitpakken stond er nog 10.136 software op. Ik heb even wat gespeeld met het toestel en daarna geupdate. Via *#0000# kom je tegenwoordig direct in apparaatbeheer. Via Opties kun je dan kiezen voor Controleren op updates. Deze was inderdaad aanwezig, versie 11.043. Ik had tijdens het voorafgaand spelen al een wifi verbinding aangemaakt en heb de update via wifi binnengehaald. Dat ging razendsnel (uiteraard afhankelijk van de internetverbinding), binnen 20 seconden had ik de data binnen. Het verwerken van de update duurde ± 10 minuten. Joehoe!!! FOTA (Firmwareupdate Over The Air) werkt. Voor het geval dat iemand mijn productcode wil weten:
0545492.
Ik ging er al vanuit dat data preservation ook zou werken en dat was inderdaad het geval. Alle instellingen die ik had gemaakt met het voorafgaand proberen, stonden er nog in en ook de applicatie die ik geïnstalleerd had stond er nog op en werkte.
FM-transmitter
Het eerste dat ik wou testen was de FM transmitter. En ja hoor, hij zit er in. Er zou sprake zijn dat het voor Nederland gedeactiveerd zou worden maar gelukkig is dat dus niet het geval.
In menu muziek kun je hem vinden:
Dit zou natuurlijk perfect moeten werken in de auto. Maar ik heb zo'n MPV familieauto en daar staat de antenne buiten achterop het dak. Als de muziek aanstaat is het prima te doen. Maar zodra je de muziek pauzeert, dan hoor je toch een aardige ruis. Ik heb met mijn toestel door de auto bewogen en je hoort al snel dat het bereik beperkt is. Alleen als ik het toestel naast de antenne leg, is de ruis pas helemaal weg. Vervolgens heb ik handmatig nog een andere frequentie geprobeerd (die niet ingebruik was) en dat werkte wel weer ietsje beter maar nog steeds een beetje ruis als er geen muziek is. Ook een beetje opgevoerde langsrijdende brommer hoor je langskomen door geknetter op de verbinding. In de grensstreek zijn frequenties schaars. Tijdens mijn ritje naar huis, heb ik toch twee keer een nieuwe frequentie moeten zoeken omdat de zender zelf sterker binnen kwam dan de FM zender van de N78.
Opvallend is trouwens dat er RDS zendernaam weergave is:
Je kunt natuurlijk ook internet radio gaan luisteren. Het zou nog mooier geweest zijn als dan de naam van het radiostation getoond zou worden, afgewisseld met eventueel aanvullende informatie zoals de artiestnaam en titel van het liedje dat gespeeld wordt. Misschien in de toekomst.
Er zitten nog wat bugjes in de combinatie internet radio en de FM zender. Telkens als er verbinding is met een nieuwe zender, wordt de verbinding met de FM zender verbroken. Je moet dan weer handmatig de FM zender uit- en weer aanzetten. Ook al er een herstart is vanwege een lege buffer ofzo, dan schiet hij er weer uit. Maar het blijft natuurlijk geweldig om wereldwijde zenders op deze manier te relayen naar je eigen autoradio. Onderweg naar huis luisterde ik even naar een Surinaamse zender
Ik denk dat ik me nog gelukkig mag prijzen met een glazen dak want mensen met een dikke MPV zonder glazen dak zullen denk ik nog meer ruis hebben. Maar het is wel te doen. Ik denk dat mensen die de autoantenne links voorop bij de motorkap hebben zitten, het beste resultaat zullen boeken.
Ik hoop ook dat Nokia snel overgaat naar een auto frequencysensing systeem, dan gaat die eerst razendsnel kijken waar er draaggolven gedetecteerd worden (die frequenties worden dan al gebruikt) en pakt automatisch de best geschikte frequentie voor dat moment.
Nokia Maps
Wat me tegenviel was dat Nokia Maps 1.2 nog geïnstalleerd was in de zojuist geupdate versie. Maps 2.0 is al weer een tijdje uit. Je zult dan zelf de update moeten doen (aanrader!). Je kunt Nokia Maps 2.0
hier downloaden.
Vergeet ook niet je kaarten te updaten! Hiervoor heb je ook de nieuwste versie van MapLoader nodig, die staat op dezelfde pagina als Maps 2.0, even iets doorscrollen naar beneden.
GPS en A-GPS
De N78 heeft een ingebouwde GPS ontvanger. De eerste keer dat je hem start maakt hij een zogenaamde koude start. Dan kan het wel tot 2 minuten duren voordat er een plaatsbepaling is. Je kunt dit bespoedigen door het toestel mee naar buiten te nemen en op een plek neer te leggen met zoveel mogelijk zicht naar de hemel. Laat hem stil liggen tijdens het zoeken.
Via Menu > Instrumenten > Connect > GPS-gegevens > Positie > Opties > Satellietstatus kun je het proces goed volgen. Er komen dan balkjes op het scherm te staan.
Hoe meer balkjes, des te meer satellieten hij ontvangt. Er zijn er minimaal 4 nodig om een fix te krijgen, dat is vaktaal voor dat de plaatsbepaling is berekend. De nauwkeurigheid van de plaatsbepaling hangt af van de signaalsterkte. Als er ee fix is, zie je een aantal balkjes blauw gekleurd. Hoe hoger het signaal van de blauwe balkjes, des te nauwkeuriger is je plaatsbepaling. Juist bij plaatsen waar er twee wegen parallel lopen, is deze nauwkeurigheid van belang.
Je kunt de fix tijd verkorten door Assisted GPS te gebuiken. Er wordt dan via een mobiele internetverbinding een kleine file gedownload (paar kB) waarin staat waar de satellieten de komende 24 uur precies zullen hangen. Als het toestel dat al weet, kan hij sneller berekenen en heb je meestal binnen 20 seconden al een fix.
Als je een flatfee databundel hebt hoef je je nergens zorgen over te maken. Heb je dat niet, houd dan rekening met datakosten! Iedere keer dat je dan iets doet met GPS zullen er paar cent aan datakosten worden berekend (afhankelijk van abonnement).
Je kunt de instellingen voor Assisted GPS hier vinden: Menu > Instrumenten > Instellingen > Algemeen > Positiebepaling. Je hebt hier 3 instellingen:
Bluetooth GPS is voor externe bluetooth GPS ontvangers, die mag uit, die heb je niet nodig.
Assisted GPS is zoals ik hierboven uitleg.
Integrated GPS is de geïntegreerde GPS ontvanger, die moet aan staan.
Op basis van netwerk is een functie waarbij je netwerkprovider je locatiegegevens kan verstrekken. In Nederland is er (nog) geen aanbieder die dit doet maar laat maar aan staan voor het geval je een keer in het buitenland bent waar het wel wordt ondersteund. De netwerkinformatie is namelijk direct beschikbaar, je hoeft dan niet te wachten op de GPS fix. De nauwkeurigheid van deze informatie kan overigens best wel slecht zijn (in het geval dat je in gebied zit waar weinig zendmasten staan of als ze ver van je af staan).
In het 3e plaatje kun je instellen of en hoe de Assisted GPS gebruikt mag worden. Je hebt hier keuzes uit Automatisch, Automatisch in eigen netwerk, Altijd vragen en Uitgeschakeld.
Ik heb hem op Automatisch gezet aangezien ik zelf de telefoonrekening niet hoef te betalen. Als ik in het buitenland ben (vaak hoge datakosten) haalt die ook nog steeds de data op. Maar als je niet wilt dat hij in het buitenland deze data ophaalt, zet hem dan op Automatisc in eigen netwerk. Wil je per keer toestemming geven, zet hem dan op Altijd vragen. Of als je helemaal geen data wilt verstoken, zet hem dan op Uitgeschakeld.
Geotagging
Net als bij de N82 kan de N78 out of the box direct geotaggen. Geotaggen is een functie dat bij iedere foto die je maakt, direct de plaats waar de foto is gemaakt, in de foto wordt weggeschreven. Dit gebeurd in de EXIF data van de foto welke door sites zoals OVI, Flickr en Picasa kunnen worden gelezen. Je kunt dan vaak in tekst zien waar de foto is gemaakt en of staat er een google kaart naast.
Voordat je je foto's gegeotagged op Flickr hebt staan, moet je wel eerst het een en ander aanzetten, dit in verband met de privacy.
1) In de camera functie van je N78 moet je de plaatsbepaling aanzetten.
Start de fotocamera op > Opties > Instellingen > Locatie vastleggen > Aan.
2) Stel bij je favoriete foto blog site in dat de EXIF data van je foto gelezen mag worden. Bij Flickr gaat dat bijvoorbeeld als volgt:
Log in op je Flickr account > You > Your account > Privacy & Permissions > Who will be able to see your stuff on a map: Anyone en Import EXIF location data: Yes
Een voorbeeld van een foto die gegeotagged is staat
hier. Flickr gebruikt de Yahoo maps, deze zijn voor Nederland nog niet zo perfect als bijvoorbeeld Google maps.
Ik heb overigens nog een tip voor tooltje dat perfect foto's voor je uploaden naar je favoriete blog of fotosite: ShoZu. ShoZu draait op de achtergrond en zodra je een foto of filmpje hebt gemaakt, vraagt hij na een paar seconden (dan wordt de geotag even gedaan in die tijd) of hij hem mag uploaden naar je favoriete blog of foto site. Je kunt instellen dat hij het niet automatisch aanbiedt, wel vraagt of ongevraagd altijd automatisch upload. Bij ShoZu zijn er tientallen blog en foto sites te kiezen (zelfs Hyves) waardoor instellen een eitje wordt. Ik zweer bij deze tool.
Meer informatie over deze gratis tool kun je vinden op
http://www.shozu.com/.
Toetsblokkade
Wat me ook opviel was dat het leek of de toetsblokkade niet of slecht reageerde. Maar ik denk dat ik snap wat er aan de hand is. Je moet de toets links onder de display iets langer ingedrukt houden dan voorheen en dan pas de * toets.
De reden hiervoor is denk ik energiebesparing. Bij mijn N82 gaat de displayverlichting direct aan als ik de toets links onder de displau druk. Als die in mijn zak zit, zal dit vaak gebeuren en kost onnodig veel verspilde energie. Door nu 1 seconde de toets ingedrukt te houden en dan pas de * toets, verhelp je dat.
Tekst to speech
Bij de toepassingen staat er ook een text-to-speech applicatie. Helaas was die standaard alleen Engels. Als je die graag in het Nederlands wilt, ga dan naar
http://europe.nokia.com/A4286225, installeer eerst de Language package for Dutch en vervolgens Ingrid, de Nederlandse stem: Voice package Ingrid for Dutch.
Windows Exchange
Degenen die een Windows Exchange server willen gebruiken,
hier kun je de Nokia Exchange applicatie vinden.
N-Gage
Het Nokia N-Gage game platform biedt nog geen ondersteuning voor de N78. Het is een kwestie van tijd. Hier zou je hem dan kunnen vinden:
http://www.n-gage.com/.
Als je een versie voor een ander model probeert te installeren, krijg je een foutmelding...
Windows Live Messenger & Windows Live Hotmail
Ik heb op dit moment nog geen officiële Micorosoft Windows Live client kunnen vinden die werkt. Hij staat nog niet in Downloads (komt tzt vast nog wel) en de losse versie die op AllAboutPhones.nl staat, werkt niet. Als je DEP.sis installeert, geeft hij de foutmelding dat DEP al aanwezig is. En als je de Live client geïnstalleerd hebt, dan start deze niet.
Behuizing
Sommige mensen maakte zich zorgen of de behuizing kraakte. Als je de achterzijde niet goed terug zet dan kraakt en schuift die. Als je hem met zorgvuldigheid sluit, dan zit die perfect en kraakt er niets (althans, bij mij versie).
Garantie
Op alle Nokia toestellen die je in een Nederlandse winkel koopt, zit standaard 2 jaar garantie.
De winkelier is wettelijk verplicht deze garantie te geven.
That's it for now.
Er zijn nog meer foto's die ik heb gemaakt maar hier niet verwerkt zijn. Deze zijn
hier te vinden.
Later vanmiddag zal ik even een filmpje maken en ook even hierbij zetten.
[
Voor 215% gewijzigd door
robertwebbe op 30-06-2008 21:43
]