Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:03:
Ik weet niet of er personen zijn die hun persoonlijke verbruik hebben bekeken van hun lease-wagen en dat vergeleken met gemiddeld vebruik volgens fabriek? Ik wel dus
Verbruik fabrieksopgave: 1 op 22
Verbruik AO met buffer 20%: 1 op 17.6
Verbruik mijn auto (leon 1.9 TDI ecomotive voor de volledigheid); 1 op 14.7
Ik heb 't ook even bekeken voor mijn Focus 1.6 TDCI:
Fabrieksopgave gecombineerd verbruik: 4,5 l / 100 km (1:22,2)
Incl. 20% buffer: 5,4 l / 100 km (1:18,5)
Boardcomputer na 37dkm: 6,3 l / 100 km (1:15,9)
Verschil met fabrieksopgave: 1,8 l / 100 km (40%)
Nee, natuurlijk haal ik de fabrieksopgave niet. Als ik netjes 120 rijd op cruise control rijdt 'ie inderdaad zo rond de 1:19, maar op het moment dat ik 1 keer de rem aantik en weer terug naar 120 wil, ga ik eroverheen. En zoals de meeste werkenden rijd ik ook elke dag 2x in de spits, op de A2. Ik ben benieuwd wat er met m'n gemiddelde verbruik gebeurt als ik met 4 mensen en een hoop bagage naar Italië en terug ben gereden.
En wat te denken van mensen die een caravan meenemen naar Zuid-Frankrijk oid?
In de aankondiging over deze regel wordt overigens wel geschreven dat je niet hoeft bij te betalen als je kunt aantonen dat het buiten jouw schuld is. Ik vraag me serieus af of ze het argument spitsrijden geldig vinden, als ze dat niet doen, zetten ze nog meer kwaad bloed dan ze met de invoer van deze regel al gedaan hebben vrees ik...
edit:
@dropman: Die eigen bijdrage verhoging is idd wéér zo'n maatregel waarmee je salaris achteruit gaat. Volgens mij houd ik momenteel netto nog minder over dan een jaar geleden en een skill level lager. Als het meer is, dan komt dat door de lagere (nu 20% ipv 22/25%) bijtelling. Komt door al die kleine verhogingen hier en daar. Als je die allemaal bij elkaar optelt kom je op best een fors bedrag per maand.
Aan de andere kant: liever op jaar basis ~100 euro extra betalen, dan bijv. niet meer in het buitenland mogen tanken. Dat zou mij persoonlijk nog veel meer kosten, aangezien ik 2x per jaar op vakantie ga met de auto en familie in het buitenland heb.
[
Voor 17% gewijzigd door
rb338 op 07-07-2009 15:41
]