“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Volgens mij hebben jullie het over twee verschillende berichten. @Koos Werkloos heeft zijn link immers al verwijderd. Jij zult het dus over het bericht hebben waar @R_Zwart naar linkt.Tylen schreef op maandag 29 juni 2026 @ 07:29:
[...]
Boven de naam van de schrijver. Daar staat echt 2026.
Er stond een link naar een artikel uit 2024. Deze is inmiddels verwijderd. Maar dat is een ander artikel dan waar jij het over hebt.Tylen schreef op maandag 29 juni 2026 @ 07:30:
[...]
We kunnen beter vragen hoe jij erop komt dat dit uit 2024 komt?
[ Voor 10% gewijzigd door HSG op 29-06-2026 08:11 ]
https://www.computable.nl/2026/06/26/atos-nederland-start-reorganisatie-met-vrijwillige-vertrekregeling/
onder het eerste plaatje en en de url
26 juni 2026 - 14:06ActueelCarrièreAtos
Wel bijzonder, dat het nu gaande is. Ik zou eerder verwachten, dat dit ten tijde is van vorige jaar maart/april. Personeelsbestand is al wereldwijd van 115.000 naar 55.000 ongeveer gezakt. Opmerkelijk voor mij in ieder geval.
@edit: ik reageerde niet op het laatste berichtje.... goedemorgen
[ Voor 19% gewijzigd door Karmusch op 29-06-2026 08:59 ]
Had deze al gevonden maar toch bedankt.Karmusch schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:37:
[...]
https://www.computable.nl/2026/06/26/atos-nederland-start-reorganisatie-met-vrijwillige-vertrekregeling/
onder het eerste plaatje en en de url
26 juni 2026 - 14:06ActueelCarrièreAtos
Wel bijzonder, dat het nu gaande is. Ik zou eerder verwachten, dat dit ten tijde is van vorige jaar maart/april. Personeelsbestand is al wereldwijd van 115.000 naar 55.000 ongeveer gezakt. Opmerkelijk voor mij in ieder geval.
Ja de vso aangeboden aan 1500 man las ik ook in een nieuwsbericht van eind juni._Anvil_ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:52:
Ik heb het niet in mijn berichtje gezet, maar ik had ook van 2 Atossers gehoord dat er weer VSO's rondgingen. Dit proces is al >5 jaar stilletjes aan de gang op kleinere schaal. Uiteraard krijgen mensen die billable zijn dit aanbod niet.
Was eigenlijk benieuwd of het nog interessant is om bij atos te werken, juist nu of juist nu beter van niet.. het heeft ook wel wat om bij een organisatie te werken die moet opkrabbelen.
Deze week komen ook de cijfers naar buiten, ben benieuwd hoe het vergaat met atos en de nieuwe strategie.
Iemand ervaring of die een beeld wil delen?
Interessante insteekKarmusch schreef op zondag 26 juli 2026 @ 07:16:
Was eigenlijk benieuwd of het nog interessant is om bij atos te werken, juist nu of juist nu beter van niet.. het heeft ook wel wat om bij een organisatie te werken die moet opkrabbelen.
Ik heb ooit voor een spin-off gewerkt, vanaf de beginfase. Voelde beetje als een start-up. Klein, gezellig, iedereen kent mekaar, maar anderzijds ook keihard werken en zoeken naar een goede organisatiestructuur en inkomsten. Voordeel was dat niet alles strakke regels volgde. Er kon best nog wel wat geregeld worden wat betreft vakanties, lease wagen etc. Dat viel allemaal weg toen de organisatie groeide, zeker toen de spin-off weer opnieuw onder de hoede van het hoofdbedrijf kwam.
Atos moet misschien wel opkrabbelen, maar heeft denk ik die rigide "oude" structuren en regels nog in plaats en lokaal management moet waarschijnlijk nog steeds luisteren naar Frankrijk, zowel kwa strategie als verloning/bonussen. Lijkt me dat het leuke, uitdagende dan niet bij Atos te zoeken valt. Lijkt me eerder meer van hetzelfde als er nu al is (en tevens bij hun concullega's).
Atos Nederland heeft 1500 werknemers en 1500 werknemers krijgen VSO. Alsof Atos uit Nederland wil vertrekken.Karmusch schreef op zondag 26 juli 2026 @ 07:16:
[...]
Ja de vso aangeboden aan 1500 man las ik ook in een nieuwsbericht van eind juni.
Deze week komen ook de cijfers naar buiten, ben benieuwd hoe het vergaat met atos en de nieuwe strategie.
[ Voor 7% gewijzigd door HSG op 26-07-2026 21:50 ]
ja denk eerder dat dit vanuit reorganisatie redenen zo kan, om geen oneerlijk 'kansen' te creeren maar vervolgens kunnen we het wel weigeren om redenen...HSG schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:49:
[...]
Atos Nederland heeft 1500 werknemers en 1500 werknemers krijgen VSO. Alsof Atos uit Nederland wil vertrekken.
Ik vind het ook een vrij bijzondere forse maatregel
ja de cultuur is natuurlijk niet 1,2,3 veranderd en bij een spin-off is dat natuurlijk totaal anders qua wat kan en mag.wiemelen schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:43:
[...]
Interessante insteek
Ik heb ooit voor een spin-off gewerkt, vanaf de beginfase. Voelde beetje als een start-up. Klein, gezellig, iedereen kent mekaar, maar anderzijds ook keihard werken en zoeken naar een goede organisatiestructuur en inkomsten. Voordeel was dat niet alles strakke regels volgde. Er kon best nog wel wat geregeld worden wat betreft vakanties, lease wagen etc. Dat viel allemaal weg toen de organisatie groeide, zeker toen de spin-off weer opnieuw onder de hoede van het hoofdbedrijf kwam.
Atos moet misschien wel opkrabbelen, maar heeft denk ik die rigide "oude" structuren en regels nog in plaats en lokaal management moet waarschijnlijk nog steeds luisteren naar Frankrijk, zowel kwa strategie als verloning/bonussen. Lijkt me dat het leuke, uitdagende dan niet bij Atos te zoeken valt. Lijkt me eerder meer van hetzelfde als er nu al is (en tevens bij hun concullega's).
Positief: Atos is wereldwijd nog steeds een giga bedrijf waar heel veel interessante dingen gebeuren, vooral als je jong bent en veel kunt/wilt reizen. Let wel op je salarisontwikkeling , in NL moet er een handtekening met bloed gezet worden door de directie in Parijs voor een echte verhoging (dus ik bedoel niet die 0,7% jaarlijkse CAO belediging) . Maar voor young professionals was er een andere regeling ooit. Ben zelf al 4 jaar weg.Karmusch schreef op zondag 26 juli 2026 @ 07:16:
[...]
Ja de vso aangeboden aan 1500 man las ik ook in een nieuwsbericht van eind juni.
Negatief: Atos NL was de laatste jaren dat ik er was een zwaar vergrijst bedrijf, veel oude mannen die op kantoor rondhingen en niet of nauwelijks nog billable waren, maar wel duur om te ontslaan. Management wat er nog rondhing was ook niet het neusje van de zalm, want wie kon was al vertrokken etc. Then again: je hebt maar 1 leuke klus/klant nodig! Op kantoor ben je een nummer, hoor zelden iets positiefs via mijn netwerk ex collega's.
Jaren terug voor Atos gewerkt en toen was het dikke prima zeker als starter in de arbeidsmarkt. Blij dat ik in iedergeval toen niet voor die vakantiedagen voor aandelen ben gestapt 😅
Die bedrijven doen primair aan projecten/detachering/outsourcing/etc. Hun opzet is dat ze mensen aannemen (eventueel opleiden) en vervolgens bij klanten neerzetten. Meer mensen aannemen → meer capaciteit voor projecten/detachering/outsourcing → meer projecten/detachering/outsourcing aannemen. Men groeit over het algemeen met mensen en gebruikt dat om projecten en zo aan te nemen/op te pakken.
Atos insteek is lange tijd anders geweest. Die hebben heel veel IT-afdelingen van bedrijven overgenomen. De IT'ers blijven dan dezelfde dingen doen, op dezelfde werkplek, etc. Maar dan werkt men voor Atos i.p.v. hun oorspronkelijke bedrijf (dat nu eigenlijk de klant is geworden). En dat gaat goed totdat het contract met de klant vernieuwd moet worden. Als dan een klant besluit om hun IT bij een andere partij onder te brengen, of zelfs het weer zelf te doen, dan blijft Atos over het algemeen zitten met de oorspronkelijke werknemers. En die zijn niet noodzakelijk geschikt voor detachering, of willen dat. Plus met het overnemen van contracten hebben veel werknemers dingen zoals standplaatsen, en toch bepaalde unieke rechten die haaks staan op detachering. Uiteindelijk heeft Atos op die manier dus een aanzienlijk deel van een populatie die niet past bij de detachering, en dat wrijft. Uiteindelijk zorgt dat voor problemen bij het bedrijf hier in NL en je kunt best het een en ander in dit topic teruglezen over hoe dingen dan kunnen verlopen.
In de tijd dat ik er werkte was er ook nog wel een gezonde club mensen die gewoon aangenomen waren om gedetacheerd te worden op (kortlopende) trajecten. Maarja die zijn allemaal over gegaan naar ander werk vermoed ik.
Ze hadden verschillende divisies he, ik heb veel op kantoorlocaties gewerkt en daar was het cultuurverschil tussen de consultancy (SI) en beheer (MS) tak gigantisch:, andere cultuur, wel/geen leaseauto etc. Aan de ene kant een detacheringsbedrijf met gemotiveerde professionals in leasebakken.. Aan de andere kant waren ook echte professionals, maar herinner me ook een legioen ex KPN, ex Philips etc., vaak mannen die al 10 jaar onderbetaald en dus ongemotiveerd op de zelfde plek zaten en om 16u op de fiets naar huis sprongen. Die gingen niet lekker op de "je bent nu consultant! leer jezelf te verkopen en ga op intake 150km van je huis " veranderingen.AnnaAnjo schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:04:
Nee ik weet hoe het gelopen is. Ik verbaas me er alleen over dat ze het zo ver hebben laten komen![]()
In de tijd dat ik er werkte was er ook nog wel een gezonde club mensen die gewoon aangenomen waren om gedetacheerd te worden op (kortlopende) trajecten. Maarja die zijn allemaal over gegaan naar ander werk vermoed ik.
[ Voor 8% gewijzigd door _Anvil_ op 04-08-2026 13:00 ]
Dat is wel heel kort door de bocht, bij MS zaten zeker ook capabele mensen die hard werkten. Ok, het outsourcen betekende wel dat er soms mensen binnenkwamen die wat minder gemotiveerd waren maar die pasten zich meestal goed aan. De echte "ambtenaren" gingen vaak terug naar hun oude bedrijf als ze konden._Anvil_ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:00:
[...]
Ze hadden verschillende divisies he, ik heb veel op kantoorlocaties gewerkt en daar was het cultuurverschil tussen de consultancy (SI) en beheer (MS) tak gigantisch, andere cultuur, wel/geen leaseauto etc. Aan de ene kant een detacheringsbedrijf met gemotiveerde professionals in leasebakken.. Aan de andere kant ex KPN, ex Philips etc., vaak mannen die al 10 jaar op de zelfde plek zaten en om 16u op de fiets naar huis sprongen. Die gingen niet lekker op "je bent nu consultant!" veranderingen.
En ja, ik werkte bij MS, laatste jaren bij Global Solution Managment (die de nieuwe grote contracten moest binnenhalen) en daar werd echt wel hard gewerkt en was de sfeer erg goed!
Absoluut waar! Veel capabele MS collega's gekend en ook prutsers bij SI. Was ook vrij kort door de bocht, zal wat editen. Maar de aantallen ongemotiveerde MS collega's waren wel fors. Zo was "de boze ex KPNer" die tegen zn wil overgenomen was wel een standaard mememkrmr schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:09:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht, bij MS zaten zeker ook capabele mensen die hard werkten. Ok, het outsourcen betekende wel dat er soms mensen binnenkwamen die wat minder gemotiveerd waren maar die pasten zich meestal goed aan. De echte "ambtenaren" gingen vaak terug naar hun oude bedrijf als ze konden.
En ja, ik werkte bij MS, laatste jaren bij Global Solution Managment (die de nieuwe grote contracten moest binnenhalen) en daar werd echt wel hard gewerkt en was de sfeer erg goed!
Dit topic is voor ervaringen met het werken bij AO en geen alternatief voor de AO helpdesk!