Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NotWise
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-11-2024
Arend_Akelig schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Wat ik zo tussen de regels doorlees is dat de Franse overheid zeker wil stellen dat de Franse belangen veilig zijn.

"Volgens onze informatie is de regering, als het de positie van de staat is ervoor te zorgen dat de strategische activa van Atos in Franse handen blijven, ongeacht de kosten". Men is met name ook bang dat er de mogelijkheid bestaat dat het in buitenlandse handen zou kunnen vallen (Chinees?).

Alles daarbuiten zal wel een onderdeel worden van de deal.
Computable heeft het allemaal wat begrijpelijker samengevat.

https://www.computable.nl...triele-activiteiten-atos/

Ik moet ook zeggen, dat de door Google vertaalde Franse artikelen, soms wat lastig te lezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:01
Hoe gaat het er momenteel aan toe op de werkvloer? Is er veel onrust? Gaan er veel mensen weg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotWise
Koos Werkloos schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:24:
Hoe gaat het er momenteel aan toe op de werkvloer? Is er veel onrust? Gaan er veel mensen weg?
Ik werk niet meer bij Atos, maar ik denk dat het voor zich spreekt. Als je op glassdoor kijkt dan kan je dat al lezen:

https://www.glassdoor.nl/Reviews/Atos-Reviews-E10686.htm

Verder verteld het artikel "Ook het personeelsverloop dat vorig jaar al 21,6 procent bedroeg, geeft hoofdpijn." Ik heb op linkedin gezien dat er managers en oud-collega's zijn vertrokken.
Dus we kunnen spreken van onrust en 'braindrain'. Ik ben zelf erg blij dat ik een paar jaar geleden het zinkende schip heb verlaten.

Tel daarbij op dat er geen nieuwe contracten/projecten/opdrachten meer worden afgesloten en er geen nieuw personeel wordt aangetrokken en het feest is compleet. Niemand gaat met een zieltogend bedrijf in zee.
De echte ellende komt als Atos SE omvalt want wat gebeurd er dan met Atos NL? Dat kan niet zomaar even worden verkocht omdat het vuistdiep in de Nederlandse (rijks)overheid zit.
Ik vraag mij af of onze overheid wel weet wat er speelt, maar dat is weer een andere vraag. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tung-pi
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:27
NotWise schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Ik werk niet meer bij Atos, maar ik denk dat het voor zich spreekt. Als je op glassdoor kijkt dan kan je dat al lezen:
....

Verder verteld het artikel "Ook het personeelsverloop dat vorig jaar al 21,6 procent bedroeg, geeft hoofdpijn." Ik heb op linkedin gezien dat er managers en oud-collega's zijn vertrokken.
Dus we kunnen spreken van onrust en 'braindrain'. Ik ben zelf erg blij dat ik een paar jaar geleden het zinkende schip heb verlaten.

Tel daarbij op dat er geen nieuwe contracten/projecten/opdrachten meer worden afgesloten en er geen nieuw personeel wordt aangetrokken en het feest is compleet. Niemand gaat met een zieltogend bedrijf in zee.
De echte ellende komt als Atos SE omvalt want wat gebeurd er dan met Atos NL? Dat kan niet zomaar even worden verkocht omdat het vuistdiep in de Nederlandse (rijks)overheid zit.
Ik vraag mij af of onze overheid wel weet wat er speelt, maar dat is weer een andere vraag. :P
toon volledige bericht
De Nederlandse overheid kennende zien het pas op het laatste moment en dan wisten ze het niet, het is wel belangrijk dat onze overheid erover na gaat denken want wat je zegt klopt wel, ze doen veel bij of voor onze overheid.

Zelf heb ik van 2007 tot en met augustus 2019 bij Atos gewerkt, altijd veel verschillende projecten en klussen mogen en kunnen doen, als je bekend was bij de verschillende collega's dan kwam werk veelal naar je toe zonder dat je er moeite voor moest doen.
Ik vond zeker in de jaren dat ik er werkte dat er veel kennis aanwezig was bij mensen, ik vond het dan ook raar dat resultaten er nooit naar waren.
Maar dat zal ongetwijfeld met het management te maken hebben die ongetwijfeld ook van de graai was.

Jammer dat er zoveel mensen de deur uitlopen, als dat gebeurd dan is het het begin van het einde, de mensen die ik spreek en nog bij Atos zitten hebben het wel over de onrust.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NotWise
Computable heeft weer een update.

https://www.computable.nl...tos-zakt-naar-junkstatus/

Ik kan mij overigens wel voorstellen dat de deal met Daniel Kretinsky niet echt gewenst is. Als de geruchten over deze man kloppen, dan zit in wezen de Russische staat aan tafel. Ik kan mij voorstellen dat de Russen graag een stuk van Atos willen (Tech Foundations). Je komt dan op een legale manier in systemen van allerlei klanten. Maar dat is speculatie van mijn kant. :P

[ Voor 59% gewijzigd door NotWise op 13-02-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:34

HSG

NotWise schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:05:
Computable heeft weer een update.

https://www.computable.nl...tos-zakt-naar-junkstatus/

Ik kan mij overigens wel voorstellen dat de deal met Daniel Kretinsky niet echt gewenst is. Als de geruchten over deze man kloppen, dan zit in wezen de Russische staat aan tafel. Ik kan mij voorstellen dat de Russen graag een stuk van Atos willen (Tech Foundations). Je komt dan op een legale manier in systemen van allerlei klanten. Maar dat is speculatie van mijn kant. :P
Zouden ze ook zo denken als een Chinees interesse heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotWise
HSG schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:39:
[...]

Zouden ze ook zo denken als een Chinees interesse heeft?
De Chinezen hebben laten zien dat ze door een 'Europese' dochteronderneming te hebben IP(intellectual property) kunnen verkrijgen. Daar zijn de Europeanen tegenwoordig wat beter beducht op. De Russen kunnen via Kretinsky in principe het zelfde kunstje doen met Atos's Tech Foundations. Je zet een Europese CEO aan het roer, doet je Europees voor en kan op die manier opereren. Deze Tsjechische miljardair met (naar verluid rechtstreekse banden met Poetin) is flink aan het inkopen, vooral in Frankrijk. Zo graven de Russen zich (wellicht) diep in de Europese economie.

"Hij heeft minstens vijf investeringen in Frankrijk, drie in Groot-Brittannië en één in Duitsland."

Precies de 3 machtigste landen van Europa. Wellicht toeval?

https://nl.marketscreener...rdair-Kretinsky-44991168/

Een wat uitgebreid antwoord, maar ik heb mijn koffie nog niet op. }:O

[ Voor 3% gewijzigd door NotWise op 14-02-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

NotWise schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:25:
[...]

De Chinezen hebben laten zien dat ze door een 'Europese' dochteronderneming te hebben IP(intellectual property) kunnen verkrijgen. Daar zijn de Europeanen tegenwoordig wat beter beducht op. De Russen kunnen via Kretinsky in principe het zelfde kunstje doen met Atos's Tech Foundations. Je zet een Europese CEO aan het roer, doet je Europees voor en kan op die manier opereren. Deze Tsjechische miljardair met (naar verluid rechtstreekse banden met Poetin) is flink aan het inkopen, vooral in Frankrijk. Zo graven de Russen zich (wellicht) diep in de Europese economie.

"Hij heeft minstens vijf investeringen in Frankrijk, drie in Groot-Brittannië en één in Duitsland."

Precies de 3 machtigste landen van Europa. Wellicht toeval?

https://nl.marketscreener...rdair-Kretinsky-44991168/

Een wat uitgebreid antwoord, maar ik heb mijn koffie nog niet op. }:O
toon volledige bericht
Waar het mij om gaat is dat men gaat roepen "oh jeej straks hebben de Russen een dikke vinger in de pap met wat betreft Atos" maar ondertussen hebben de Chinesen bijvoorbeeld een deel van de haven van Hamburg in handen, dat staan wij toe terwijl men roept dat China een gevaar voor de wereld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotWise
HSG schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Waar het mij om gaat is dat men gaat roepen "oh jeej straks hebben de Russen een dikke vinger in de pap met wat betreft Atos" maar ondertussen hebben de Chinesen bijvoorbeeld een deel van de haven van Hamburg in handen, dat staan wij toe terwijl men roept dat China een gevaar voor de wereld is.
Ik ben het volledig met je eens. Dat is het grote nadeel van een open en vrije markt (het werkt alleen niet andersom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotWise
Computable heeft ook weer een update:

Het is allemaal maar moeilijk te volgen wat er rond Atos gebeurd. Het is zoiets als een dagkoers:

https://www.computable.nl...ch-in-klucht-rondom-atos/

Het was eerst een soap en is nu inmiddels een klucht. Wie nu met wie en wat aan het onderhandelen is, weet ik niet meer. Kretinsky wil(uiteraard) nu wel de hele tent overnemen voor de al eerder genoemde redenen. Het doet me denken aan het motto van de vredesbeweging: 'Liever een raket in de tuin dan een Rus in de keuken.' Voor de oudjes onder ons :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:25

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik had hetzelfde artikel ook al gelezen: niemand weet meer welke kant het op gaat :) De Franse overheid zal vanwege de eerder genoemde redenen een gedeelte van Atos wel redden wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NotWise schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:43:
[...]

Ik ben het volledig met je eens. Dat is het grote nadeel van een open en vrije markt (het werkt alleen niet andersom)
Niet echt. Dat is het nadeel van onze eigen onnozelheid. In een vrije markt kun je ook prima bedrijven en sectoren aanwijzen die in eigen handen moeten blijven. Maar in Nederland telt alleen wat de accountants ervan vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Weer twee interessante artikelen over Atos op Computable:
Franse vakbeweging noemt Atos bijna-crimineel vergiftigd

De vertrouwenscrisis rond Atos is compleet. ‘Het bedrijf sterft aan een langdurige ziekte, aan een bijna criminele vergiftiging’, stelt de machtige vakcentrale CGT. De torenhoge schulden als gevolg van Atos’ falende acquisitiebeleid, werken als een gif, aldus de bond.

De CGT staat niet alleen in zijn woede. Op alle niveaus klinken de beschuldigingen over en weer. Steeds feller worden de discussies over wat er moet gebeuren met de grote it-dienstverlener, die ook in Nederland en België veel projecten heeft.

De afgelopen dagen bereikte het onbehagen het kookpunt. Bonden, politieke partijen, ministeries, werknemersvertegenwoordigingen, verschillende groepen aandeelhouders, financiers, zakelijke partners en klanten vallen over elkaar heen. Boosheid en paniek wisselen elkaar af.

Ondanks het vele gepraat, vaak in de meest bombastische bewoordingen, is namelijk niets bereikt. Het voormalige vlaggenschip van de Franse it heeft de afgelopen zes maanden totaal geen vooruitgang geboekt bij de herstructurering die het concern, of wat daarvan overblijft, moet redden. De verkoop van Tech Foundation (outsourcing) aan de Tsjechische bruinkool-magnaat Kretinsky is mislukt. Ook de toekomst van het beter draaiende Eviden blijft in nevelen gehuld.

De kolossale schuldenlast (bruto ruim 4,6 miljard euro) loopt met de dag op. De onderhandelingen over herfinanciering slepen zich voort. Met kunst en vliegwerk, zoals grootscheepse factoring, maskeert het bedrijf dat de kas zo goed als leeg is. Tegelijk is de uitstroom van Atos’ beste mensen aanzienlijk. Dat schrikt serieuze overnamekandidaten af.

Lees verder...
toon volledige bericht
Airbus haakt af, lot Atos in handen overheid

Airbus ziet definitief af van de overname van de big data en security-poot (BDS) van Atos. De vliegtuigbouwer zag steeds meer sleutelfiguren vertrekken bij dit onderdeel van de noodlijdende it-dienstverlener. Nu er geen overnamekandidaat meer voor Atos is, lijkt alleen nog de Franse overheid redding te kunnen bieden. Het ministerie van Economie en Financiën garandeert alvast het voortbestaan van enkele bedrijfsonderdelen van de noodlijdende ict-dienstverlener.

Reden voor het afhaken van Airbus is volgens L’ Usine Nouvelle dat BDS qua technologie de vliegtuigbouwer weinig te bieden had. Deze publicatie haalt bronnen aan die zeggen dat Atos geen bijzondere technologie op het gebied van security in huis had. Atos zou wat dat betreft een te grote broek hebben aangetrokken. Airbus kwam daarachter naarmate de vliegtuigbouwer langer in de keuken van BDS kon kijken. ‘Airbus heeft langzamerhand de mythe rond Atos ontdekt, we kunnen het zelfs bedrog noemen,’ zo citeert het Franse blad een senior executive in de luchtvaartsector.

Een ander bron zegt dat Airbus geleidelijk aan ook minder interesse kreeg in de supercomputers van Atos. Het it-concern kon Airbus onvoldoende warm maken voor de techniek achter zijn high performance computing. De kandidaat-koper betwijfelt of deze wel zo geavanceerd is.

Lees verder...
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Koos Werkloos schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:36:
Weer twee interessante artikelen over Atos op Computable:

[...]

[...]
Ik geloof dat het nu echt klaar is met Atos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 21:22
HSG schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:10:
[...]

Ik geloof dat het nu echt klaar is met Atos.
Ja al gaat het nog steeds door.... Op een gegeven moment kunnen ze toch het personeel niet meer betalen lijkt me? Snap niet dat ze nog steeds doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Aalard99 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:21:
[...]

Ja al gaat het nog steeds door.... Op een gegeven moment kunnen ze toch het personeel niet meer betalen lijkt me? Snap niet dat ze nog steeds doordraaien.
Het grootste probleem is de herfinanciering van de schulden. De cashflow schijnt nog prima te zijn dus de rekeningen kunnen (nog) worden betaald. Als een betere herfinanciering niet mogelijk is dan gaan de renteuitgaven natuurlijk wel fors drukken op de cashflow. Maar dan kunnen ze nog de betalingsvoorwaarden met klanten proberen te verbeteren zodat er tijdelijk weer wat meer lucht is. Klanten hebben er ook niets aan als hun leverancier omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotWise
RTL nieuws had het vanochtend even kort over het (wellicht) omvallen van een grote ICT reus. Noemde Atos bij naam. Het besef begint nu langzaam in te dalen. Ook de andere media zijn nu wakker geworden en natuurlijk de klanten van Atos.

https://www.nrc.nl/nieuws...le-problemen-zit-a4194207

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:25

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Frame164 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:52:
[...]

Het grootste probleem is de herfinanciering van de schulden. De cashflow schijnt nog prima te zijn dus de rekeningen kunnen (nog) worden betaald. Als een betere herfinanciering niet mogelijk is dan gaan de renteuitgaven natuurlijk wel fors drukken op de cashflow. Maar dan kunnen ze nog de betalingsvoorwaarden met klanten proberen te verbeteren zodat er tijdelijk weer wat meer lucht is. Klanten hebben er ook niets aan als hun leverancier omvalt.
Ik ben benieuwd hoe lang die cashflow nog prima blijft. Als prospect zou ik Atos niet meer hoog op de longlist zetten: solvabiliteit en continuïteit is een issue als je een nieuwe leverancier zoekt. Verlenging van een bestaand contract zou ik ook andere opties overwegen: nu dan maar doorbijten en overdragen naar een andere leverancier?

Tel daar bij op het personeel: goed personeel in IT blijft schaars en als je dan 1,5 procent verhoging biedt (en bonussen zullen wel erg teruggeschroefd worden neem ik aan) gaat het hard qua verloop. En die goede mensen heb je juist nodig om de klanten te behouden.

Ben erg benieuwd hoe lang deze situatie zo blijft doorgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Frame164 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:52:
[...]

Het grootste probleem is de herfinanciering van de schulden.
De rente is natuurlijk een stuk gestegen ten opzichte van 2 jaar geleden. En ik denk dat de markt ook iets meer risicomijdend is geworden, dus een hogere renteopslag voor leningen met meer risico dan een staatsobligatie of NHG hypotheek. Herfinanciering gaat dus een flink hogere rekening opleveren.

Je kunt je wel afvragen waarom een bedrijf dat hoofdzakelijk dienstverlenend is en waar personeelskosten met afstand de grootste uitgave zijn, zoveel schuld moet hebben. Ik lees een netto-schuld van omstreeks 20% van de jaaromzet.

Bij een operatonele marge van 4.4% in een hoogconjunctuur (2023) is het vooruitzicht niet super. Die herfinanciering kan makkelijk 1 procentpunt van die marge kosten en het dalen van de conjunctuurindicatoren (bij aanhoudend krappe arbeidsmarkt) kan makelijk die andere 3.4% opeten. Voor de komende jaren kijk je dan naar een bedrijf dat met moeite break even speelt en onder de streep niet zo heel veel bezit. Qua bestaanszekerheid gaan dan de seinen wel op oranje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:08

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:19
We Are Borg schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Ik ben benieuwd hoe lang die cashflow nog prima blijft. Als prospect zou ik Atos niet meer hoog op de longlist zetten: solvabiliteit en continuïteit is een issue als je een nieuwe leverancier zoekt. Verlenging van een bestaand contract zou ik ook andere opties overwegen: nu dan maar doorbijten en overdragen naar een andere leverancier?

Tel daar bij op het personeel: goed personeel in IT blijft schaars en als je dan 1,5 procent verhoging biedt (en bonussen zullen wel erg teruggeschroefd worden neem ik aan) gaat het hard qua verloop. En die goede mensen heb je juist nodig om de klanten te behouden.

Dit kan ik bevestigen. Ons bedrijf (top 200 ter wereld) is o.a. om deze reden overgestapt van ATOS naar TCS en er werkten een paar 1000 mensen van ATOS voor ons. Hoe langer deze onzekerheid aanhoudt hoe meer opdrachtgevers zullen overstappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Zelfs de NOS besteedt er nu aandacht aan:

https://nos.nl/l/2514247

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
R.van.M schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:30:
[...]

Hoe langer deze onzekerheid aanhoudt hoe meer opdrachtgevers zullen overstappen
Vergeet de werknemers niet.

Die zien de bui alweer hangen dat er jarenlang op lonen bezuinigd zal worden om iets van operationele marge te herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

t_captain schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:27:
[...]

Vergeet de werknemers niet.

Die zien de bui alweer hangen dat er jarenlang op lonen bezuinigd zal worden om iets van operationele marge te herstellen.
Salarissen waren toch al een dingetje bij Atos. Toen ik er werkte hoorde ik van diverse mensen dat de lonen al jaren stil staan. 1 had het zelfs over 12 jaar, maar dat nam ik toen met een vrachtwagentje zout...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotWise
We Are Borg schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Het is heel simpel, zonder een grote ingreep, is het gewoon over en uit. Nu al helemaal omdat de 'mainstream media' het heeft opgepakt. Iedereen is nu de hoogte. De bal ligt in wezen bij de Franse overheid. Dat is zorgelijk voor de Benelux tak. Wellicht moet de Nederlandse overheid bijspringen. We gaan het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotWise
Pietervs schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Salarissen waren toch al een dingetje bij Atos. Toen ik er werkte hoorde ik van diverse mensen dat de lonen al jaren stil staan. 1 had het zelfs over 12 jaar, maar dat nam ik toen met een vrachtwagentje zout...
Klopt,

https://www.fnv.nl/cao-se...lijke-loonsverhoging-atos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Een beetje een kansloze actie van de FNV om nu het bedrijf zo goed als failliet is werknemers van Atos op te roepen zo’n achtergrond in te stellen in Teams:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNJZTuFxJ_eCoWhTYFAj_uRE2Ag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qqySMt6RfxHs0BTH7pfwAUII.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Koos Werkloos op 26-03-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-05 17:51
Mwah, is FNV wel een aantal jaren (zoniet een decennia) te laat mee. Daarnaast hebben alle goede werknemers waarschijnlijk al met hun voeten gekozen (of zijn daarmee bezig). Enige wat over is, is het meubilair en het top heavy deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Chromoris schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:12:
Mwah, is FNV wel een aantal jaren (zoniet een decennia) te laat mee.
Daar kan de FNV waarschijnlijk ook niet veel aan doen. Maar weinig IT'ers zijn lid van een vakbond en actiebereidheid is ook nihil. Met maar een handjevol leden in zo'n bedrijf kan een vakbond niks beginnen behalve mensen blijven oproepen om lid te worden en toch in actie te komen. Dat is trekken aan een dood paard en dat ligt aan de mensen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Chromoris schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:12:
Mwah, is FNV wel een aantal jaren (zoniet een decennia) te laat mee. Daarnaast hebben alle goede werknemers waarschijnlijk al met hun voeten gekozen (of zijn daarmee bezig). Enige wat over is, is het meubilair en het top heavy deel.
FNV en andere vakbonden worden al jarenlang zeer effectief door de ICT sector buiten de deur gehouden. Het laatste jaar dat ik bij Atos zat begon de FNV eindelijk een beetje voet aan de grond te krijgen, maar de spelletjes van het management waren zeer effectief.

En ik heb zo’n vermoeden dat Atos niet het enige bedrijf is die daar zo bedreven in is, gezien het feit dat er geen 1 CAO ooit is afgesloten binnen de ICT sector.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
NotWise schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:08:
[...]

Het is heel simpel, zonder een grote ingreep, is het gewoon over en uit. Nu al helemaal omdat de 'mainstream media' het heeft opgepakt. Iedereen is nu de hoogte. De bal ligt in wezen bij de Franse overheid. Dat is zorgelijk voor de Benelux tak. Wellicht moet de Nederlandse overheid bijspringen. We gaan het zien.
Als sommige overheidsinstanties teveel vast zitten in hun Atos contract, is een zeer gedeeltelijke nationalisatie van een stukje Atos niet ondenkbaar. De komende weken moeten het laten zien.

Een complete bail out van de NL activiteiten is niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Pietervs schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Dat kan best waar zijn. Toen ik er nog werkte had je ook collega's die jarenlang er niks bij kregen. Daarnaast had je een grote uitstroom van jong ervaren talent die elders flink meer konden verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:12
HSG schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:52:
[...]

Dat kan best waar zijn. Toen ik er nog werkte had je ook collega's die jarenlang er niks bij kregen. Daarnaast had je een grote uitstroom van jong ervaren talent die elders flink meer konden verdienen.
Dit klopt, ik heb er lang gewerkt en ruim 10 jaar jaar werd de nul gehouden voor de meeste medewerkers, op een paar mini verhogingen van 0,8% oid na. Losse verhogingen vonden in individuele gevallen uiteraard wel plaats, met in mijn geval het verzoek om "alsjeblieft niets tegen de rest van de unit te zeggen er over" .. eigenlijk best treurig.

Veel collega's vertrokken dus, anderen losten dit op door hun leaseauto in te leveren en het budget cash te laten uitbetalen. De cultuur was inmiddels wel om naar bijna fulltime thuiswerken, dus dit maakte het toch weer aantrekkelijk om nog te blijven.

Dan was er nog een massa oudere collega's die niet weg "konden", veel daarvan hadden in elk geval het geluk nog een vrij hoog salaris te hebben vanuit het verleden.

Weet iemand hoe het nu precies zit met Eviden? Zijn die nu los van Atos, of worden die alsnog meegetrokken in het dreigende falissement ? EDIT: ze vallen beide nog onder de Atos groep, dus ondanks de naamsveranderingen zijn ze nog niet losgekoppeld van elkaar. De mislukte verkoop van 2 grote delen betekent ook dat er te weinig geld is om het Eviden deel (55k van de 105K medewerkers) in de lucht te houden.

[ Voor 16% gewijzigd door _Anvil_ op 27-03-2024 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

_Anvil_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:03:
[...]

Dit klopt, ik heb er lang gewerkt en ruim 10 jaar jaar werd de nul gehouden voor de meeste medewerkers, op een paar mini verhogingen van 0,8% oid na. Losse verhogingen vonden in individuele gevallen uiteraard wel plaats, met in mijn geval het verzoek om "alsjeblieft niets tegen de rest van de unit te zeggen er over" .. eigenlijk best treurig.

Veel collega's vertrokken dus, anderen losten dit op door hun leaseauto in te leveren en het budget cash te alten uitbetalen. De cultuur was inmiddels wel om naar bijna fulltime thuiswerken, dus dit maakte het toch weer aantrekkelijk om nog te blijven.

Dan was er nog een massa oudere collega's die niet weg "konden", veel daarvan hadden in elk geval het gelukt nog een vrij hoog salaris te hebben vanuit het verleden.
Zo waren er collega's van mij die 0,25% verhoging bij kregen want "meer kon echt niet hoor". 8)7 terwijl hij zich uit de naad had gewerkt (ervaring, opleidingen, goed kwaliteit werk afgeleverd). Ik weet dat een collega hetzelfde verdiende als ik dus dat was €3,- bruto extra voor hem. Woohooo rijkdom. Drie maanden later ging hij elders aan de bak en ging €1000,- bruto omhoog en hij was niet de enige. Later ging Atos janken dat talent elders aan de bak gingen en dat ze dat heel vervelend vonden.
Weet iemand hoe het nu precies zit met Eviden? Zijn die nu los van Atos, of worden die alsnog meegetrokken in het dreigende falissement ?
Helaas weet ik dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
De reden dat veel IT'ers zich niet aansluiten bij een vakbond is dat de meerwaarde ervan beperkt is. Genoeg verhalen gehoord dat vakbonden wanneer het erop aan kwam niet thuis gaven. En binnen de IT is het makkelijker en effectiever om van werkgever te switchen dan om actie te gaan voeren. Bij Atos had en heb je dan idd de situatie dat goed personeel (die opties/mogelijkheden heeft) weggaat.

Eviden NL valt nog steeds onder Atos NL.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Anvil_
2700 medewerkers nog lees ik, bizar.. Toen ik er begon werkten er rond de 10.000 bij Atos NL.

Herinner me ook van de laatste jaren, dat er op kantoor overal vriendelijke collega's van in de 50 en 60 jaar rondhingen zonder project. Mannen die in een ver verleden overgenomen waren bij in/out sourcing en een vrij riant salaris hadden, maar die niet meer voor een hoog tarief weg te zetten waren.. Vaak projectleiders en/of mensen met zeer verouderde technische kennis.

Tegelijkertijd lukte het niet om jonge Java developers aan te trekken of langer dan 2 jaar binnen te houden, toen wist ik al dat het schip ging zinken... Ik was al veertiger en 1 van de jongsten van mn afdeling, not good.

Maar zelfs toen werkten er nog veel capabele mensen in het bedrijf, kan me ook niet vinden in het door sommigen hier geschetste beeld dat Atos standaard rommel opleverde. De ondergang in NL kwam door de topzware managementlaag en het constant overnemen van ICT afdelingen van klanten, inclusief personeel (5 jaar later ben je dat contract kwijt, maar dat personeel is dan opeens een last) en wereldwijd natuurlijk door de megalomane overname strategie van de Franse CEO's.. Heb zelf nog op een internationaal project gezeten om al die nieuwe kantoorpanden aan ons netwerk te koppelen.

Ook schandalig dat juist de collega's die de boot drijvende hielden door hard te werken en altijd billable te zijn, gewoon 0% erbij kregen de meeste jaren.. En dan *elk* jaar een nieuwe reorganisatie met een hippe naam, permanente verwarring bij het herindelen van mensen etc... echt kansloos.

[ Voor 39% gewijzigd door _Anvil_ op 27-03-2024 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

_Anvil_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:05:
2700 medewerkers nog lees ik, bizar.. Toen ik er begon werkten er rond de 10.000 bij Atos NL.

Herinner me ook van de laatste jaren, dat er op kantoor overal vriendelijke collega's van in de 50 en 60 jaar rondhingen zonder project. Mannen die in een ver verleden overgenomen waren bij in/out sourcing en een vrij riant salaris hadden, maar die niet meer voor een hoog tarief weg te zetten waren.. Vaak projectleiders en/of mensen met zeer verouderde technische kennis.

Tegelijkertijd lukte het niet om jonge Java developers aan te trekken of langer dan 2 jaar binnen te houden, toen wist ik al dat het schip ging zinken... Ik was al veertiger en 1 van de jongsten van mn afdeling, not good.

Maar zelfs toen werkten er nog veel capabele mensen in het bedrijf, kan me ook niet vinden in het door sommigen hier geschetste beeld dat Atos standaard rommel opleverde. De ondergang in NL kwam door de topzware managementlaag en het constant overnemen van ICT afdelingen van klanten, inclusief personeel (5 jaar later ben je dat contract kwijt, maar dat personeel is dan opeens een last) en wereldwijd natuurlijk door de megalomane overname strategie van de Franse CEO's.. Heb zelf nog op een internationaal project gezeten om al die nieuwe kantoorpanden aan ons netwerk te koppelen.

Ook schandalig dat juist de collega's die de boot drijvende hielden door hard te werken en altijd billable te zijn, gewoon 0% erbij kregen de meeste jaren.. En dan *elk* jaar een nieuwe reorganisatie met een hippe naam, permanente verwarring bij het herindelen van mensen etc... echt kansloos.
toon volledige bericht
In Groningen zat Atos op zijn hoogtepunt in 4 volledige panden en nu nog op de Eemsgolaan 5 een kwart van het pand. Grote klanten heb ik 1 voor 1 zien weggaan (ING, KPN, Delta, Philips en meer en de sfeer werd er niet beter op.

Daarnaast zag je inderdaad veel oude garde die ooit van de klant overgenomen waren waar ze genoten van goede arbeidsvoorwaarden. Ik weet nog dat een iemand van de Postbank/ING door Atos ontslagen werd en €100.000,- Euro meekreeg. Dat was in 2008.

Ik weet niet of ze nog Centraal beheer Achmea als klant hebben want toen ik wegging was dat de grootste klant.

[ Voor 5% gewijzigd door HSG op 27-03-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:08

TVL

constant overnemen van ICT afdelingen van klanten, inclusief personeel (5 jaar later ben je dat contract kwijt, maar dat personeel is dan opeens een last)
Het inkrimpen van het personeelsbestand komt ook grotendeels door alles naar India te verplaatsen.
Daarnaast namen ze inderdaad veel ICT afdelingen over om vervolgens de mensen die ze niet konden gebruiken af te laten vloeien. En de werkzaamheden in India uit te voeren. Er werden namelijk gelijk hiervoor voorzieningen getroffen.

Daarnaast was de kwaliteit van de Indiërs in mijn ervaring niet al te best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De ondergang in NL kwam door […] en het constant overnemen van ICT afdelingen van klanten, inclusief personeel (5 jaar later ben je dat contract kwijt, maar dat personeel is dan opeens een last)
Dit weet je toch als je het contract afsluit? Waarom was dit voor ATOS een probleem en voor andere dienstverleners niet? ATOS is niet de enige die hele afdelingen overneemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Anvil_
downtime schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Dit weet je toch als je het contract afsluit? Waarom was dit voor ATOS een probleem en voor andere dienstverleners niet? ATOS is niet de enige die hele afdelingen overneemt.
2 dingen denk ik:

- Atos was een tijdje kampioen/marktleider "beste klant we nemen je hele IT inclusief Bob in de mainframekelder over in ruil voor een scherp geprijsd mantelcontractje"

- het management en het sales geteisem waren allemaal gefocust op korte termijn doelen met bijbehorende incentives. Bonus binnen, waarom zou je een lange termijn visie hebben?

Na 6 jaar werd het contract opgezegd en was Bob ons probleem. Bob kon en wilde geen nieuwe kunstjes leren, maar was met zn 30 dienstjaren ook niet te ontslaan.Dus Bob rolde van het ene melkertbaantje naar de andere en zat soms tussendoor een maand of 8 zonder project.

Inmiddels is iedereen er weg, behalve die manager die dit beleid uitvoerde en Bob. En geen van beiden harken een uurtarief binnen...

[ Voor 6% gewijzigd door _Anvil_ op 27-03-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:16
_Anvil_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:12:
Na 6 jaar werd het contract opgezegd en was Bob ons probleem. Bob kon en wilde geen nieuwe kunstjes leren, maar was met zn 30 dienstjaren ook niet te ontslaan.Dus Bob rolde van het ene melkertbaantje naar de andere en zat soms tussendoor een maand zonder project.
Het klinkt alsof een failissement dat probleem gaat oplossen. Hoewel ik me afvraag of je met 10 jaar 0% loonsverhoging ook "Bob" niet wegjaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

TVL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:50:
[...]

Daarnaast was de kwaliteit van de Indiërs in mijn ervaring niet al te best.
Ze zijn ook later achter gekomen dat de kostenbesparing nogal tegenviel met wat ze voor ogen hadden. Daarna is het werk verplaatst naar Oost-Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Niets dan lof voor die Poolse collega's, mijn laatste rol was teamleider binnen een goed draaiende divisie met softwareconsultants, waarbij mijn team een mix van NL en Polen was.. deden niet voor elkaar onder. In een eerder project ook te maken gehad met Poolse network engineers, toppers. Let wel, dit betreft allemaal hoog opgeleid en goed betaald personeel. Elders binnen Atos liggen de zaken natuurlijk totaal anders..
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:18:
[...]
Het klinkt alsof een failissement dat probleem gaat oplossen. Hoewel ik me afvraag of je met 10 jaar 0% loonsverhoging ook "Bob" niet wegjaagt.
Mensen als Bob willen, durven en/of kunnen niet weg. Te lang op 1 plek, hypotheek, studerende kinderen etc. Dit zijn nooit senior Java developers of andere mensen die binnen een week 3 aanbiedingen hebben he...

[ Voor 39% gewijzigd door _Anvil_ op 27-03-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 21:04
_Anvil_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:33:
[...]
Mensen als Bob willen, durven en/of kunnen niet weg. Te lang op 1 plek, hypotheek, studerende kinderen etc. Dit zijn nooit senior Java developers of andere mensen die binnen een week 3 aanbiedingen hebben he...
Is dat niet gevalletje "jammer-dan"? Niet weg durven ga ik wel in mee, maar niet kunnen? Nee,laat je dan omscholen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Omscholen is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Iets heel nieuws gaan doen na je 50e is voor de meesten gewoon niet realistisch. In mijn tijd bij Atos zag ik mensen als “Bob” weleens proberen om tester te worden, met wisselend succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

PASware schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Is dat niet gevalletje "jammer-dan"? Niet weg durven ga ik wel in mee, maar niet kunnen? Nee,laat je dan omscholen.
Leuk na je 50ste omscholen om alle tijden te horen "past niet in het team" (lees: te oud) of "heeft geen ervaring" (lees: te oud).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Een interessant radiogesprek over het dreigende faillissement van Atos:

Overheidsinstanties maken gebruik van IT-bedrijf Atos, wat gebeurt er nu dat bedrijf in de financiële problemen zit?

[ Voor 3% gewijzigd door Koos Werkloos op 27-03-2024 21:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain

Mensen als Bob willen, durven en/of kunnen niet weg. Te lang op 1 plek, hypotheek, studerende kinderen etc.
Ik las over deze (al dan niet fictieve) Bob en ik moest denken aan een essay dat ik ooit over hem schreef.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56793611

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Hun nieuws en persberichten gaan ook niet verder dan 16 februari 2023

https://atos.net/nl/nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
t_captain schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:39:
[...]

Ik las over deze (al dan niet fictieve) Bob en ik moest denken aan een essay dat ik ooit over hem schreef.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56793611
Sounds about right. Met als vervolg dat medewerker X "op de bank" komt bij werkgever Z en daar als "slecht inzetbaar en te duur" wordt geclassificeerd.

Even een linkje naar de hele discussie rondom de reactie van t_captain:
t_captain in "Ervaring werken bij Atos (deel 2)"

[ Voor 14% gewijzigd door _Anvil_ op 28-03-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:56
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Iedere detacheerder heeft wel zulke lui. Het gros is echter in de gouden tijden binnengekomen en heeft een salaris wat nog altijd niet verkeerd is, of secundaire voorwaarden naar een oud model die elders lastig te verhandelen zijn.
[...]
Die hypotheek is mogelijk al grotendeels afbetaald en de kinderen zijn al lang en breed het huis uit. Bob bevindt zich mogelijk in een heel andere situatie dan iemand van begin 30 met een hypotheek op een rijtjeshuis van 450k en een kinderwens.

Dan nemen onzekerheid betreffende verwachtingen bij een nieuwe werkgever i.c.m. een proeftijd al snel de overhand, aangezien je voor het geld simpelweg niet weg hoeft te gaan.

Geen idee hoe het bij Atos is, maar als iemand die werkzaam is bij een concurrent waar men de afgelopen 10 jaar vooral de salarissen structureel naar beneden heeft bijgesteld, in plaats van naar boven, hebben wij dus ook een zwikkie bobs rondlopen waarvan ik je op een briefje kan geven dat ze over 10 jaar nog steeds als bankverwarming dienen. En aangezien de verantwoordelijk managers ook iedere 2-3 jaar aan stoelendans doen, is er geen enkele die poogt Bob weer aan de gang te krijgen, want men gaat er toch van uit dat hij (voor hemzelf) slechts een tijdelijk probleem is.

Jammer eigenlijk, want de meeste Bobs zijn echt geen verkeerde peren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Anvil_
Cid Highwind schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:58:
[...]

Iedere detacheerder heeft wel zulke lui. Het gros is echter in de gouden tijden binnengekomen en heeft een salaris wat nog altijd niet verkeerd is, of secundaire voorwaarden naar een oud model die elders lastig te verhandelen zijn.

[...]

Die hypotheek is mogelijk al grotendeels afbetaald en de kinderen zijn al lang en breed het huis uit. Bob bevindt zich mogelijk in een heel andere situatie dan iemand van begin 30 met een hypotheek op een rijtjeshuis van 450k en een kinderwens.

Dan nemen onzekerheid betreffende verwachtingen bij een nieuwe werkgever i.c.m. een proeftijd al snel de overhand, aangezien je voor het geld simpelweg niet weg hoeft te gaan.

Geen idee hoe het bij Atos is, maar als iemand die werkzaam is bij een concurrent waar men de afgelopen 10 jaar vooral de salarissen structureel naar beneden heeft bijgesteld, in plaats van naar boven, hebben wij dus ook een zwikkie bobs rondlopen waarvan ik je op een briefje kan geven dat ze over 10 jaar nog steeds als bankverwarming dienen. En aangezien de verantwoordelijk managers ook iedere 2-3 jaar aan stoelendans doen, is er geen enkele die poogt Bob weer aan de gang te krijgen, want men gaat er toch van uit dat hij (voor hemzelf) slechts een tijdelijk probleem is.

Jammer eigenlijk, want de meeste Bobs zijn echt geen verkeerde peren.
toon volledige bericht
Heeeeel herkenbaar dit ja.

En de Bobs zijn zeker geen verkeerde peren, het MT en het beleid zonder lange termijnvisie is uiteindelijk de oorzaak. En wat denk je dat er gebeurde als je de ontevreden Bobs zonder project in een groepje bij elkaar zette en maanden liet sudderen? Juist, een klotesfeer en verkeerde mentaliteit.

Overigens zijn unitmanagers (1e laag lijnmanagement) bij Atos ook al jaren mensen waar je niet jaloers op hoeft te zijn. Geen budget om nieuwe mensen aan te nemen *en* de oude tevreden te krijgen.. voor alles boven de 100 euro akkoord van boven moeten vragen, korte termijn afrekening op groene hokjes in je excel sheet, nul mandaat om iets te verbeteren etc. Oja en HR managers zijn wegbezuinigd, dus doe dat er ook maar bij. Plus een stuk sales.. ow en vakgroepen organiseren... Kutbaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:56
@_Anvil_ Het is dat dit het Atos topic is, het had net zo goed over het gras elders kunnen gaan.

In toevoeging en ter perspectief: Omdat iedereen ziet dat de 1e laag lijnmanagement zich in die positie bevindt, is er ook geen enkele motivatie tot intern doorgroeien. Met als gevolg dat je volgende lijnmanager wederom iemand van buitenaf is die het eerste jaar naïef te werk gaat en het tweede jaar vecht tegen de bierkaai, terwijl je zelf dus stilstaat en vooral bezig bent je manager te coachen. En omdat je manager intern nog geen frikandel uit de mayonaise krijgt getrokken, blijft iedere vorm van compensatie of beloning uit.

Sales en vakgroepen zijn bij ons overigens al lang en breed naar de billable consultants gedelegeerd, wat in de vrije tijd gedaan mag worden. Daarmee wordt immers je salarisverhoging gegijzeld.

Anyway, spijtig te horen dat het zo moet lopen bij Atos. Het klinkt alsof er een hoop voorkomen had kunnen worden met de juiste visie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotWise
Kees is een beste jongen, maar hij vergeet een aantal dingen:

Het 'ontvlechten' dus het migreren van bepaalde diensten van Atos naar een andere leverancier is voor standaard beheerwerkzaamheden goed mogelijk. Ik denk dan met name aan Microsoft 365/Google cloud diensten en andere beheerdiensten.
Documentatie (die up-to-date is) ontbreekt bijna altijd. Tenminste ik ben het nog nooit tegengekomen en ik heb heel wat toko's van binnen gezien. Vaak lopen er nog wel allerlei 'functionele beheerders' van de klant rond, waar wel wat kennis zit.
De grote projecten zoals bij Defensie dat is wel een dingetje (understatement) Dat even overdragen doe je niet eventjes. Wat beide heren blijkbaar niet weten is dat Atos/IBM aan een nieuwe infrastructuur bouwt voor Defensie. Dat is allemaal zeer gevoelig en vereist vergaande technische kennis. Dat even overdragen kent naast haken en ogen ook nog eens een lange doorlooptijd. Dit doe je niet even in een paar weekjes. Zolang moet het Atos personeel wel betaald, want anders komen de 'tankpas jongens' niet opdagen.

Het punt dat Kees vergeet, hoe wil de overheid borgen dat de ICT saai blijft? Ik heb het dan niet over beheer, maar over grote projecten. De overheid zal dan zelf actief moeten participeren in deze projecten. Dus niet alleen sturend. Ik heb niet eens over de krapte op de arbeidsmarkt en allerlei andere bij zaakjes. ;)
Als alle bedrijven nu alternatieven gaan zoeken voor Atos (en dus extra(Atos) personeel nodig hebben) ...

Ik had overigens nooit een tankpas :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
_Anvil_ schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:21:
[...]
Even een linkje naar de hele discussie rondom de reactie van t_captain:
t_captain in "Ervaring werken bij Atos (deel 2)"
Als ik deze discussie uit 2018/2019 nog eens lees, kom ik ook weer het IBS.nl debacle tegen.. weten jullie het nog? Ik was het alweer vergeten :)

1 van de vele pogingen om een paar honderd man "senior bankzitter" tegelijk de deur uit te werken met "creatieve" constructies...

- mensen komen in dienst van IBS en we huren ze voorlopig terug in.. echt waar..
- iedereen mag/moet ZZP-er worden met onze coaching en support en we huren je dan los weer in
- we gaan een deel van je salaris of vakantieuren omzetten in een opleidingsbudget waarmee je jezelf kunt omscholen, op lange termijn verdien je dus die achteruitgang terug, echt waar!
- beste kantonrechter, deze 200 medewerkers zijn feitelijk uitzendkrachten dus graag een ontslagvergunning...
- en nog vele andere tophits die ik vergeten ben :P

Stel je voor dat alle verspilde energie aan dit soort ongein, alle reorganisaties/organisatiekantelingen etc. besteed was aan het bedenken een gedegen strategie over 10 jaar... zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

_Anvil_ schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Als ik deze discussie uit 2018/2019 nog eens lees, kom ik ook weer het IBS.nl debacle tegen.. weten jullie het nog? Ik was het alweer vergeten :)

1 van de vele pogingen om een paar honderd man "senior bankzitter" tegelijk de deur uit te werken met "creatieve" constructies...

- mensen komen in dienst van IBS en we huren ze voorlopig terug in.. echt waar..
Ik denk dat een rechter daar over denkt wanneer hij het contract van een medewerker ziet. ;)
- iedereen mag/moet ZZP-er worden met onze coaching en support en we huren je dan los weer in
Zolang iemand "nee" zegt gaat dat niet gebeuren.
- we gaan een deel van je salaris of vakantieuren omzetten in een opleidingsbudget waarmee je jezelf kunt omscholen, op lange termijn verdien je dus die achteruitgang terug, echt waar!
Ook dat zou niet mogen zonder wederzijdse goedkeuring.
- beste kantonrechter, deze 200 medewerkers zijn feitelijk uitzendkrachten dus graag een ontslagvergunning...
Zie "Ik denk dat een rechter daar over denkt wanneer hij het contract van een medewerker ziet. ;) "
- en nog vele andere tophits die ik vergeten ben :P

Stel je voor dat alle verspilde energie aan dit soort ongein, alle reorganisaties/organisatiekantelingen etc. besteed was aan het bedenken een gedegen strategie over 10 jaar... zucht
Volgens mij hadden ze bij Atos ook de overurensysteem veranderd. Dat moest je in een verlofpot stoppen of zo. Na verloop van tijd hadden veel mensen zoveel overuren dat ze het weer gingen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
Vraag me af wanneer het daadwerkelijk gedaan is. Zojuist een recruiter van Eviden/Atos in mijn LinkedIn inbox gekregen, toch best wel apart gezien de huidige situatie rondom het bedrijf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:19
Chromoris schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:06:
Vraag me af wanneer het daadwerkelijk gedaan is. Zojuist een recruiter van Eviden/Atos in mijn LinkedIn inbox gekregen, toch best wel apart gezien de huidige situatie rondom het bedrijf.
Misschien wil hij wel vragen of jouw bedrijf een recruiter nodig heeft 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Chromoris schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:06:
Die mensen gaan gewoon door met hun werk. Alle projecten lopen gewoon door en ondanks dat ze 100000 mensen hebben moeten ze voor specifieke kennis toch vaak mensen inhuren. Daarnaast kan je ook niet stil gaan staan. Als de schulden toch gunstig kunnen worden geherfinancierd dan kan het snel weer goed gaan. De business is er gewoon, maar de rentelasten zijn te domweg te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starscreamer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-02 16:39
Cid Highwind schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:42:
@_Anvil_ En omdat je manager intern nog geen frikandel uit de mayonaise krijgt getrokken, blijft iedere vorm van compensatie of beloning uit.
_O- _O- _O-
Dit maakt mijn dag helemaal goed :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Frame164 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:27:
[...]

Die mensen gaan gewoon door met hun werk. Alle projecten lopen gewoon door en ondanks dat ze 100000 mensen hebben moeten ze voor specifieke kennis toch vaak mensen inhuren. Daarnaast kan je ook niet stil gaan staan. Als de schulden toch gunstig kunnen worden geherfinancierd dan kan het snel weer goed gaan. De business is er gewoon, maar de rentelasten zijn te domweg te hoog.
Ik vraag me toch af of dit is vol te houden. Opdrachtgevers zullen geen nieuwe projecten met Atos meer aandurven, leveranciers zullen direct betaald willen worden of niet meer willen leveren, banken zullen hogere rentes eisen of niet meer willen lenen, personeel vertrekt, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Koos Werkloos schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:11:
[...]

Ik vraag me toch af of dit is vol te houden. Opdrachtgevers zullen geen nieuwe projecten met Atos meer aandurven, leveranciers zullen direct betaald willen worden of niet meer willen leveren, banken zullen hogere rentes eisen of niet meer willen lenen, personeel vertrekt, enz.
Inflatie is de afgelopen moordend geweest voor de koopkracht, als je afgelopen 4 jaar op de nullijn hebt gezeten, heb je 30% koopkracht ingeleverd. Mensen die dan nog blijven hangen 🤷‍♂️

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Koos Werkloos schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:11:
[...]

Dat zijn inderdaad grote risico's. Zeker dat laatste. Als mensen vertrekken kan je ook je verplichting qua lopende projecten niet meer nakomen en stoppen de inkomsten. En dat kan al gebeuren als een paar mensen op kritieke plekken weg gaan. Als een paar program directors van grote projecten opstappen ontstaat er een vacuum. Dan zal blijken of teams zelfsturend genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Motrax schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:48:
[...]
Inflatie is de afgelopen moordend geweest voor de koopkracht, als je afgelopen 4 jaar op de nullijn hebt gezeten, heb je 30% koopkracht ingeleverd. Mensen die dan nog blijven hangen 🤷‍♂️
Ik kan je uit betrouwbare bron bevestigen: >10 jaar zo goed als stilstand bij Atos NL voor de meesten, young professionals met vaste half jaarlijkse verhogingen (tot de 35 jaar geloof ik) en bepaalde units (Java dev's etc.) daargelaten.

Positief puntje was dat de belastingdienst tot 2022 toe liet dat je lease budget grotendeels netto werd uitbetaald (op basis van een bepaalde formule voor gedetacheerde medewerkers) , dus zo hebben veel collega's het nog een tijd volgehouden icm veel thuiswerken.
Frame164 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:11:
[...]

Dat zijn inderdaad grote risico's. Zeker dat laatste. Als mensen vertrekken kan je ook je verplichting qua lopende projecten niet meer nakomen en stoppen de inkomsten. En dat kan al gebeuren als een paar mensen op kritieke plekken weg gaan. Als een paar program directors van grote projecten opstappen ontstaat er een vacuum. Dan zal blijken of teams zelfsturend genoeg zijn.
Geloof dat men er op mikte binnen 3 maanden alles weer gefinancieerd te hebben, ik verwacht dat het schip nog heel lang gewoon doorvaart, langzaam olie lekkend en water makend..

[ Voor 29% gewijzigd door _Anvil_ op 05-04-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Motrax schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:48:
[...]
Klopt. Hier een ex-Atosser. Toen ik eind 2015 bij Atos was vertrokken zaten er zat collega's al jaren op de 0-lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Ik weet ook van collega's die jarenlang op de nullijn zaten. Dat waren overigens wel vooral lieden van de oude garde die de hoogtijdagen van de IT hadden meegemaakt en een salaris verdienden dat niet meer in lijn was met de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotWise
Laatste stand van zaken via Computable.

https://www.computable.nl...jgt-lucht-tot-begin-juli/

Overigens las ik elders dat er steeds meer personeel vertrekt (logisch) Je kan met pappen en nathouden een eind komen. Maar ik vrees dat de schade ondertussen enorm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

NotWise schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:48:
Laatste stand van zaken via Computable.

https://www.computable.nl...jgt-lucht-tot-begin-juli/

Overigens las ik elders dat er steeds meer personeel vertrekt (logisch) Je kan met pappen en nathouden een eind komen. Maar ik vrees dat de schade ondertussen enorm is.
Tot begin juli maar de vraag is wat er daarna gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotWise
HSG schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:25:
[...]

Tot begin juli maar de vraag is wat er daarna gebeurd.
Tja, er moeten zo langzamerhand wel knopen worden doorgehakt. Hoe langer dit duurt, hoe groter de schade. Imago & vertrouwen naar de knoppen, een deel van het (beste)personeel weg, problemen met contracten en ga zo maar door. Dit is averij die je niet even fixt.

Klanten gaan nu ook anders naar contracten kijken, vendor lock-in wordt daardoor ook lastiger. Dit heeft allemaal consequenties.

Zoals het spreekwoord gaat: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:16
Ben wel benieuwd hoe dit verder gaat.

Atos is namelijk ook 1 van de leveranciers van IT-system van Olympische spelen.
Dit is allemaal maatwerk koppelingen enzovoort.

https://atos.net/en/2023/...ralympic-games-paris-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

NotWise schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:27:
[...]

Tja, er moeten zo langzamerhand wel knopen worden doorgehakt. Hoe langer dit duurt, hoe groter de schade. Imago & vertrouwen naar de knoppen, een deel van het (beste)personeel weg, problemen met contracten en ga zo maar door. Dit is averij die je niet even fixt.

Klanten gaan nu ook anders naar contracten kijken, vendor lock-in wordt daardoor ook lastiger. Dit heeft allemaal consequenties.

Zoals het spreekwoord gaat: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Nee dat repareer je niet even. Zelfs niet in een paar maand. Dit kan wel een paar jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

joke_name schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:52:
Ben wel benieuwd hoe dit verder gaat.

Atos is namelijk ook 1 van de leveranciers van IT-system van Olympische spelen.
Dit is allemaal maatwerk koppelingen enzovoort.

https://atos.net/en/2023/...ralympic-games-paris-2024
"zijn" ;)

Dan mogen ze wel oppassen dat die IT'ers er niet vandoor gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door HSG op 10-04-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
En dat on site werken voor de Olympische spelen gebeurd door teams van Atos vrijwilligers .. hopelijk vinden ze die nog. De locatie hebben ze mee dit keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

_Anvil_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:08:
En dat on site werken voor de Olympische spelen gebeurd door teams van Atos vrijwilligers .. hopelijk vinden ze die nog. De locatie hebben ze mee dit keer ;)
Als je mee wilde werken als vrijwilliger dan moest je toch ook al je vakantiedagen opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Volgens mij moest je alleen de vakantiedagen opnemen dat je aan het werk was op de Olympische Spelen.

Ovet de Olympische Spelen gesproken… dat heeft er indirect aan bijgedragen dat ik in dienst kwam van (toen nog) Atos Origin. Ik was er toen sterk van onder de indruk en mede daardoor heb ik toen voor Atos gekozen in plaats van Sogeti. Ik heb zelf overigens nooit wat voor de Olympische Spelen gedaan, maar ik vond het altijd wel mooi als de Olympische Spelen er waren, je kreeg er toch altijd wel wat van mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Koos Werkloos schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:16:
Ik weet ook van collega's die jarenlang op de nullijn zaten. Dat waren overigens wel vooral lieden van de oude garde die de hoogtijdagen van de IT hadden meegemaakt en een salaris verdienden dat niet meer in lijn was met de markt.
Daar zijn er bij Atos nog heel veel van (in Nederland in ieder geval). Veelal bij Atos terecht gekomen door overnames. Veel Atos Nederland mensen zijn ooit begonnen bij Philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Ik weet nog van mijn tijd in Rijswijk en Zoetermeer dat daar heel veel ex-KPN’ers zaten. Cobol-ontwikkelaars en systeembeheerders van in de 50 en zo die 30 jaar lang alleen maar bij KPN/PTT hadden gewerkt. Die waren niet altijd even makkelijk te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Frame164 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:01:
[...]

Veel Atos Nederland mensen zijn ooit begonnen bij Philips.
Nog steeds? Die mensen zijn toch langzamerhand wel met pensioen? Veel kunnen er niet meer zijn. Ik was in 1998-2000 anderhalf jaar gedetacheerd bij Origin en toen was het al geen Philips meer.

Ik heb het even opgezocht en het schijnt dat Origin in 1995 een zelfstandige bedrijf werd maar Philips bleef eigenaar. In 2000 werd Origin verkocht aan ATOS. Toen was Origin al niet winstgevend. I know. Ik moest eruit omdat ze mij (en een boel andere gedetacheerden) niet meer konden betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

Koos Werkloos schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:11:
Volgens mij moest je alleen de vakantiedagen opnemen dat je aan het werk was op de Olympische Spelen.

Ovet de Olympische Spelen gesproken… dat heeft er indirect aan bijgedragen dat ik in dienst kwam van (toen nog) Atos Origin. Ik was er toen sterk van onder de indruk en mede daardoor heb ik toen voor Atos gekozen in plaats van Sogeti. Ik heb zelf overigens nooit wat voor de Olympische Spelen gedaan, maar ik vond het altijd wel mooi als de Olympische Spelen er waren, je kreeg er toch altijd wel wat van mee.
Vakantiedagen gebruiken om te werken.

Hilarisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Nou ja, het schijnt wel een hele bijzondere ervaring te zijn om te werken op de Olympische Spelen, de werkzaamheden zelf natuurlijk, maar ook alles eromheen. Reis en verblijf worden door Atos betaald. Mensen kiezen er zelf voor om daar aan mee te doen, er was elke keer wel genoeg animo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

Koos Werkloos schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:25:
Nou ja, het schijnt wel een hele bijzondere ervaring te zijn om te werken op de Olympische Spelen, de werkzaamheden zelf natuurlijk, maar ook alles eromheen. Reis en verblijf worden door Atos betaald. Mensen kiezen er zelf voor om daar aan mee te doen, er was elke keer wel genoeg animo.
En Atos kiest ervoor om mensen daarheen te sturen. Daarnaast het Olympische Spelen betaalde Atos voor hun diensten dus dat hele "vrijwilligerswerk" is gewoon flauwekul. Als mensen werken moeten ze daar betaald voor worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotWise
Wederom een update via Computable

https://www.computable.nl...-vaart-zinkend-atos-heen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dit is wel een ding hoor:
De ondernemingsleiding ziet af van het plan om op korte termijn bedrijfsonderdelen af te stoten. In plaats daarvan zet het management in op een schuldsanering in de komende zes maanden. Hoe dat in zijn werk gaat, laat Atos over aan schuldeisers en nieuwe partijen die met vers kapitaal over de brug willen komen.
Eigenlijk gaat het management niks doen, en gokken ze er maar op dat de schuldeisers de helft van de complete schuld kwijtschelden. Eigenlijk hebben de schuldeisers geen alternatief scenario, mede omdat Atos niet wil bewegen, en daardoor worden ze flink genaaid door Atos...

Was het niet Trump die al eens zei dat je als je maar genoeg schulden hebt, je niet failliet kunt gaan?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Dit zegt ook wel veel:
Volgens Standard & Poor’s komt het financieringskader dat Atos heeft opgesteld neer op wanbetaling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NotWise
Het gaat spannend worden, volgens een artikel op Atos.Bourse:

"Atos will not hold until July according to the blog. The EUR 450 million will be used to pay the April and May salaries. It's going to be very hot for June."

De centjes raken op en het personeel moet betaald. Rond juni/juli moet het geregeld zijn anders kapseist het schip en is het echt over en uit. Ik denk niet dat het personeel zonder salaris gaat werken.
Op de achtergrond lopen er allemaal (overname)plannen, maar er komt niets van de grond. Er is zo langzamerhand ook geen touw meer aan vast te knopen. De Franse staat heeft in ieder geval haar gevoelige (supercomputer) assets veilig gesteld.

Het lijkt wel een soort Titanic waar ook het orkest bleef doorspelen terwijl het zonk. Atos als bedrijf kan mij gestolen worden, ik vind vooral vervelend voor een aantal van mijn ex-collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Misschien dat een insider nog een update kan geven over hoe het er nu aan toe gaat op de werkvloer? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NotWise schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:43:
Het gaat spannend worden, volgens een artikel op Atos.Bourse:

"Atos will not hold until July according to the blog. The EUR 450 million will be used to pay the April and May salaries. It's going to be very hot for June."

De centjes raken op en het personeel moet betaald. Rond juni/juli moet het geregeld zijn anders kapseist het schip en is het echt over en uit. Ik denk niet dat het personeel zonder salaris gaat werken.
Op de achtergrond lopen er allemaal (overname)plannen, maar er komt niets van de grond. Er is zo langzamerhand ook geen touw meer aan vast te knopen. De Franse staat heeft in ieder geval haar gevoelige (supercomputer) assets veilig gesteld.

Het lijkt wel een soort Titanic waar ook het orkest bleef doorspelen terwijl het zonk. Atos als bedrijf kan mij gestolen worden, ik vind vooral vervelend voor een aantal van mijn ex-collega's.
Vergeet de Olympische Spelen deze zomer niet. Misschien denkt ATOS dat de Franse politiek het bedrijf gaat redden om een fiasco rond de Spelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotWise
downtime schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:31:
[...]

Vergeet de Olympische Spelen deze zomer niet. Misschien denkt ATOS dat de Franse politiek het bedrijf gaat redden om een fiasco rond de Spelen te voorkomen.
Zeker een goed punt. Er staat veel op het spel. De Franse regering kan natuurlijk ook een overbruggingskrediet of iets dergelijks regelen. Daarmee het zaakje drijvende houden tot de OS is afgelopen.
Er zijn allerlei scenario's mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
(Computable artikel)
[...]
De ondernemingsleiding ziet af van het plan om op korte termijn bedrijfsonderdelen af te stoten. In plaats daarvan zet het management in op een schuldsanering in de komende zes maanden.
[...]
Dus men wil een structureel verlieslatende / te weinig winstgevende operatie niet veranderen, maar wel van de crediteuren vragen om een deel van de vorderingen af te schrijven?

Dat past niet. Zo'n schuldsanering past alleen bij situaties waar de onderneming structureel gezond en winstgevend is en alleen door een historische schuld in haar voortbestaan wordt bedreigd. Als investeerder maak je dan de keuze om een verlies nu te pakken en daarmee een groter verlies in de toekomst te voorkomen.

Ik zie bij Atos een meer structurele problematiek. Ik heb er geen vertrouwen in dat er niet gewoon een neuwe problematische schuld gaat ontstaan in de toekomst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Laatst online: 30-04 06:57
Koos Werkloos schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:03:
Misschien dat een insider nog een update kan geven over hoe het er nu aan toe gaat op de werkvloer? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik ben al een tijdje op verlof, maar nog op contract tot 1 mei.

Bijna alle goede mensen uit onze practice zijn al weggegaan in de afgelopen 3 maanden en de mailtjes van tientallen die vertrekken en doei zeggen stromen binnen. Het zegt genoeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotWise
Phyrozi schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:28:
[...]

Bijna alle goede mensen uit onze practice zijn al weggegaan in de afgelopen 3 maanden en de mailtjes van tientallen die vertrekken en doei zeggen stromen binnen. Het zegt genoeg denk ik.
Niet echt verrassend.

De bestaande contracten kunnen dus niet meer goed worden gemanaged. Met minder mensen veel meer doen. Klantkennis weg, extra stress voor achterblijvers, vaak resulterend in hoger ziekteverzuim.
Externen vinden en aantrekken is duur. Naja domino effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
Phyrozi schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:28:
[...]

In het Computable artikel zegt de Algemeen Directeur van Atos het volgende (tegen de Franse Senaat):
Atos weet als geen ander talenten vast te houden. De retentie is de hoogste in de branche, aldus Saleh, die eraan toevoegt dat het personeel veel vertrouwen heeft in de goede afloop. Volgens hem was het vrijwillig verloop afgelopen januari het laagste in een aantal jaren.
Dat is best een verschil, ook met wat er een paar maanden geleden bekend was: https://www.computable.nl...triele-activiteiten-atos/
Le Maire belooft alle middelen waarover hij beschikt aan te wenden om de strategische activiteiten van Atos overeind te houden. Hij zegt dit ‘dossier’ nauw te volgen en via de ambtelijke top regelmatig contact te hebben met het management van Atos. Ook het personeelsverloop dat vorig jaar al 21,6 procent bedroeg, geeft hoofdpijn. In zo’n situatie vertrekken de beste mensen als eerste.
Dat ziet er uit als wel heel opzichtig liegen / de waarheid oprekken. Liegen tijdens een hoorzitting lijkt me strafbaar iets, en ik vermoed dat de Franse Senaat op een gegeven moment wel een zondebok wilt hebben...

Anyway, Atos zit nu in een death spiral, ik zie niet hoe dit goed gaat eindigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 21:22
Koos Werkloos schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:03:
Inmiddels al een tijdje weg, van de mensen die ik nog ken uit die tijd werken er nog maar weinig bij het bedrijf of willen weg. Ze doen er alles aan om het mooier te laten lijken dan wat het werkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanka
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-04-2024
Ik denk dat het niet de normale medewerkers zijn die bang moeten zijn met een zinkend schip, maar de hogere functies en managers. Ga maar een uitleggen als topfunctie zijnde waarom het schip is gezonken en je dat niet aan zag komen. Bovendien verdienen de managers te goed en krijgen dat niet bij een ander bedrijf. Als ze überhaupt al worden aangenomen met een leeftijd van 50+.

De normale medewerkers zoals programmeurs etc… Die komen wel aan een baan. Hooguit ben je je leaseauto kwijt, is een les voor de volgende keer. Auto kopen is onafhankelijk zijn.

En dan heb je nog de mensen die het is gelukt om 30jaar lang op dezelfde opdracht te zitten, met een technologie stack van 30 jaar geleden. Oude meuk. Ga dat ook maar eens uitleggen.

Dus ja mijn mening: ligt er aan welke functie je hebt, of dat je gerust tegen jezelf kan zeggen ik ga met deze boot op of onder.

Verder gekgenoeg zie ik toch nieuwe opdrachten tevoorschijn komen. Niet alleen de opdrachten aar medewerkers van weg zijn en een plekje vrij hebben, maar echt nieuwe nieuwe contracten met hele lange looptijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanka
Koos Werkloos schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:25:
Genoeg animo ja, maar altijd dezelfde mensen die mogen. Gewoon vriendjespolitiek, aanmelden heeft ook geen zin. Zij vergeten alleen dat andere medewerkers dat ook zien en vriendjespolitiek in een bedrijf is nooit goed. En laat deze laatste groep medewerkers nou de jongsten in het bedrijf zijn die je wel zou willen houden. Toch gaat de gunfactor meestal naar de oude garde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanka
Aalard99 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:49:
[...]

Inmiddels al een tijdje weg, van de mensen die ik nog ken uit die tijd werken er nog maar weinig bij het bedrijf of willen weg. Ze doen er alles aan om het mooier te laten lijken dan wat het werkelijk is.
Valt redelijk mee. De werkcultuur is gewoon goed bij Atos. Je kan 9 van de 10 keer thuiswerken. Salarisverhogingen zijn goed, echter je moet wel assertief zijn. Ben je dat niet dan gaat dat niet zo snel. Opleidingen, cursussen en certificaten krijg je genoeg als je dat wil. Moet je ze doen en doe je het niet, niks gemerkt tijdens mijn verhogingen. Regelmatig bonussen gehad, merk wel dat dat afhankelijk is van soort opdracht.

Meesten spreken gewoon over blijven. De hoeveelheid dat weg gaat, is vergelijkbaar in mijn ogen met alle andere tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

Ik niet dat ze het dit jaar gaan redden. Een paar hele rijke organisaties kunnen Atos wel tot juli geven zodat de salarissen worden betaald maar ik denk niet dat ze dit voor een tweede keer gaan doen.

Ben ik blij dat ik mijn Atos pensioen al jaren geleden over heb gezet naar ABP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
HSG schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:19:
I
Bedrijfspensioenfondsen zijn onafhankelijk. Dat wil zeggen: Wanneer het moederbedrijf omvalt, dan wordt het pensioensbedrijf niet meegesleurd in de val.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HSG schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:19:

Daarom worden Nederlandse pensioenen normaal gesproken ook in een aparte stichting of bij een pensioenverzekeraar ondergebracht. En de kleinere pensioenfondsen besteden de uitvoering weer uit aan een verzekeraar.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste

Let op:
Dit topic is voor ervaringen met het werken bij AO en geen alternatief voor de AO helpdesk!